Klær, briller og klokker Sko!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Stemmer det, han sa det sist jeg snakket med han. Sånn ble de altså. Fine, og sympatisk priset.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Og så valgte du de pene sorte og ikke de blålilla skolettene eller de brune semskede?
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Dagestad fortalte de var laget i Portugal, men han ville ikke ut med hvilke fabrikant han brukte. Ryktet sier han får dem laget hos Santos. Det trekker ikke ned.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Blakket meg her for noen uker siden på disse.

    Som å gå på skyer, disse crepe-sålene. Blir nok kun å bruke som finværssko en gang i blant, må jo få dem til å vare en stund.

    common-projects-derby-shine_u.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Litt sånn halvbegeistra for stilen rundt lissene på de to siste, og savner en god gammeldags hæl på Crepe-sålene.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Derbys er ikke for alle!

    Litt platåsko-preg på mine ja, skal innrømmes. Men jeg er jo for ungdom å regne, så jeg kan tillate meg å tre litt ut av det konservative! Jeg tror ikke jeg hadde kjøpt disse med "vanlig" såle, faktisk, jeg likte at de var annerledes.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Derbys er for alle, det er en skotype som passer til noe mer uformelle antrekk, mener ikke så uformelle som loafers. De er i formalitetsnivå likt med monks. Mest formelle sko er Oxfords. Lukket snøring er mer formelt, og vanskeligere å få til å sitte godt.

    Hva det med 'rundt lissene' du ikke liker, Zomby?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Prøver å illustrere meg et par bilder, uten nødvendigvis å mene noe om annet enn løsningen

    På skoene til Deph og .Marcus er selve skoen skjært i ett stykke, inkludert pløse, og det er sydd på et skjøtestykke på hver side for å overlappe og skjule pløsa.

    På denne måten:

    trickers-robert_burgundy_cordovan-8685_hd.jpg

    Alternativet er å skjære forparten i ett stykke, inkludert pløse, la forparten og bakparten av skoen være hvert sitt stykke og festet for lissene være en ubrutt forlengelse av bakparten.

    På denne måten:

    crockett-bradford_cordovan-3588_hd.jpg

    Jeg foretrekker den siste måten å kutte og sy.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Nå er jeg på gyngende grunn - men det var dette jeg mente med at Derbys ikke er for alle, for det er vel dette Zomby peker på som er Derby-stilen? Eller er jeg ute på viddene? Dere faglærte får instruere, jeg avventer dom!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Der er jeg ikke lenger på is i det hele tatt, mer i iskaldt vann med en siste liten skorpe av sørpe på toppen.

    Men, jeg lurer på om ikke amerikanere skiller mellom det de kaller Derby og Blucher (som de typisk smakløst uttaler 'blauocher') over akkurat dette skillet, men at ikke engelskmenn gjør det.

    Dog har jeg siklet på en variant over temaet som skjøter sammen på en måte jeg liker:

    8162_alt4_oo.jpg

    Og veldig gjerne i semsket med det samme.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men's Dress Shoes: Difference Between Oxford , Derby & Blucher Shoes Explained

     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Se der.... Blaoutchers er altså de med skjøtestykket, Dørbies de med delt forpart og bakpart....

    Han der fyren må forresten være noe av det rareste jeg har sett på youtube...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Se der.... Blaoutchers er altså de med skjøtestykket, Dørbies de med delt forpart og bakpart....

    Han der fyren må forresten være noe av det rareste jeg har sett på youtube...
    En smule eksentrisk, men underholdende og informative videoer.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Blucher er amerikansk term for Derby.
    Det finnes kun to typer snøresko/sko med lisser; Derby som er åpne og Oxford som er lukket.

    1.jpg
    Derby.

    images (2).jpg
    Oxford.

    Oxford er mest formelt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg burde kanskje ikke si det, men jeg ser en veldig hasjmyk, fnisete, og snill Hitler.... :D
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her er bootsamlingen til min favoritthashmyke knisehitler. Det tar litt tid, wtf? var også min førstereaksjon, er dette en krysning mellom Klaus Nomi, Pee Wee Herman og The Duke of Windsor... men han vokser litt for hver video og jeg liker dem og ham. Progressiv smilende tysk dandy er ikke noe man ser hver dag, som noen har vært inne på. Får nesten lyst til å gå rundt med blomst i knapphullet og kjøpe meg en Seersucker og noen sommertøfler, ta frem brylkremen og lære meg å spille blokkfløyte.


    Og skoene ..

     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kjøpte et par slike, Dagestad & Co derbys. Anbefales på det varmeste, dette var mye sko for pengene.

    Vis vedlegget 493658
    Gått litt med dem nå og det gjorde vondt. Tror jeg skal ha disse på innendørs en stund for å gå dem inn. Har ikke råd til å leie inn folk til slikt. Ellers blir det en blødende hel og inneklemte tær. Tror de kan bli til noe men det kommer til å koste litt blod og tårer, og nå har jeg pusset dem og gått med dem så jeg kan ikke bytte dem ut i noe mykt og behagelig.

    Man får tvinger til hatter, får man det til sko også om man ikke er masochistisk anlagt?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    De er ikke for små per se, tror jeg, lengden er helt grei med de strammer litt foran som er vanlig med litt stive sko. Jeg har en litt bred fot, og det er bare på den ene skoen det ble vondt på helen. Så enten er skoene forskjellige eller så er mine føtter det. men jeg skal nå prøve å få dem til å passe. Kan sikkert justere lissene litt i bredden (det er jo fordelen med derbys. .. og kanskje bruke fuktighet også. Men om jeg går med dem inne kan jeg jo ta dem av før jeg blir helt haltepilk og invalid.

    Kanskje massere dem med mye krem og fylle en frysepose med trollkraft og stappe i eller noe :)

    Men kjøper jeg for myke sko blir de jo bare alt for snart slafsete.
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    Jeg bruker alltid tre lag sportstape på hælene når nye sko skal gåes inn. Tar dem også på litt før jeg skal ut og bevege meg, slik at de er varme først. Pleier å gjøre susen, i alle fall hvis det er hælen som er problemet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ellers er det forresten et gammelt og velprøvd militærtriks med to par sokker, tar opp litt friksjon mellom lagene.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Kjører alltid compeed på nye skinnsko.

    Når jeg "innviet" disse Derby-skoene jeg postet tidligere var compeed-plasteret på ene hælen snittet som med kniv, så jeg var veldig glad for at det ikke var rett på bar hud, hoho!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Problemet med hælen er veldig ofte forårsaket av sålene som ikke er inngått og fortsatt stive. I stedet for å følge din hæl, som en myk eller tilgått såle, vil en ny stiv såle ved avslutningen av hvert skritt nærmest trekke hælen på skoen ned og skape friksjon mellom hælkappen og din hæl.

    Dersom problemet er spesielle steder på foten, fx stortåknoken dersom man plages av hallux valgus, har jeg god erfaring med å legge litt ekstra pad på skotreet nettopp der (for vi bruker skotrær på skikkelige sko, ikke sant ^-^!). Det blir nesten som en sakte, forsiktig blokking.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte et par slike, Dagestad & Co derbys. Anbefales på det varmeste, dette var mye sko for pengene.

    Vis vedlegget 493658
    Kjenner jeg Dagestad rett er dette masse sko for penga. Han er kresen på kvaliteten.
    Derimot har jeg ikke sansen for det der oppoversnuteoppsynet. Det kan gå på støvler, men ikke sko.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    har jeg god erfaring med å legge litt ekstra pad på skotreet nettopp der (for vi bruker skotrær på skikkelige sko, ikke sant ^-^!). Det blir nesten som en sakte, forsiktig blokking.
    ... nope, har ikke et eneste, men har bestilt et nå. Hvis den er ok og gjør nytten så får jeg heller bestille et par til. Men har i det minste skaffet en slik:

    loake-loake-luxury-valet-box-p290-1019_image.jpg

    Samt noen ekstraprodukter fra Saphir:

    en slik:

    med.png

    og disse i bestilling:

    børste.png

    Så da er det i alle fall ingen unnskyldning lenger for å gå med slaskete eller upussede sko. :)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Fin pakke det der, og av den aller beste kvalitet.

    Skotrær har jeg i alle skoene av en viss kvalitet. Skoene holder mye bedre på fasongen da.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har også skotrær i alle sko, ikke absolutt nødvendig etter hva jeg forstår, det viktige er å ha skotrær i mens de tørker etter bruk, en dag eller så.

    Jeg har forresten handlet skotrær på ebay.

    Utsolgt i min størrelse nå, men de jeg fikk herfra er garantert 'rejects' fra en eller annen leverandør med navn. Et og annet kvisthull som er tetta med en eller annen form for trekitt, så kanskje inne helt perfekt utseende, uten at det betyr noe for funksjon.

    Men ordentlig velduftende sedertre. https://www.ebay.co.uk/itm/Pair-Ced...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m1438.l2649
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Sedertre er det beste til skotrær.
    Ofte greit å kjøpe når en kjøper sko, så får du akkurat riktig størrelse.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Som mine. Stor sannsylighet for at de har kommet til kort i kvalitetskontrollen hos noen med et navn og et image. Men jeg tipper at de funker som bare det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn