Juss og økonomi skatteoppgjøret 2011

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kommer ikke inn på altinn. Gidder noen å sjekke selvangivelsen for meg?

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Snakker om å være tåkelagt når jeg sjekket, samt skrev dette... Pinlig!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Penger og for mye betalt / for lite betalt skatt, opptar mange her også, ser jeg.... ;D
Altinn-portalen er sprengt av vitebegjærlige skattebetalere - og sjøl, venter jeg glatt til brevet komme ri postkassen. Ikke er jeg særlig opptatt av hva dere andre har tjent, betalt i skatt eller unndratt. Jeg blir ikke særlig rikere, eller lykkeilgere av det.

Jeg har betalt min skatt med passe glede, og blir daglig tynt for snikskattekroner, som jeg betaler med passelig vrede. Topplederne er godt i gang med sin årlige messing før lønnsoppgjøret med sitt moderasjonspreik, mens de glatt bevilger solide lønnshopp for seg sjøl. Det irriterer meg mye meir enn min eller andres skatt.

Men også jeg håper på å få igjen noen kroner - det kan jo bli et bidrag til f.eks. ny hodetelefon, beregna for portabelt bruk...

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Haha.. Altinn, altså..:p

Håper de 11 000 de sa jeg skulle få fortsatt gjelder :D

PK

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Altinn/skatteetaten skulle jo skikkelig være i forkant med problemene i år siden de har fått så mye pepper tidligere. De hadde sikkert som intensjon å reise kjærringa. Men i år har det vært mer nedetid enn noensinne tidligere.

"Dette skulle ikke kunne gå an", var kommentaren når sensitive opplysninger kom på avveie.

Jeg har jo tidligere her på forumet uttrykt min fasinasjon over hvor ofte "det som ikke skal kunne skje, faktisk skjer. Ikke lenge siden hadde vi Telenor-saken hvor hele landet mistet mobilforbindelsen. Dette skulle jo ikke kunne skje. Før det var det en episode med bankenes betalingssentral hvor hele systemet falt ned og folk ikke fikk kjøpt melk og brød. Dette skulle heller ikke kunne skje, i og med at det er back-up systemer som skal tre inn, men som av ikke-tenkte årsaker faktisk ikke gjør det.

Hva blir det neste? Alle husker filmen "War Games" hvor en unggutt hacket seg inn i de dypeste forsvarssystemene og var nær ved å starte atomkrig. Det blir neppe en enslig kvisete skolegutt som i en virkelig hendelse blir å klare dette, men jeg er sannelig ikke sikker på at ikke andre grupper vil lykkes med dette. I mellomtiden blir vi sikkert berolighet fra høyeste hold om at dette "ikke skal gå an"... (tenker på vestlige systemer).
Jeg føler meg ikke trygg.

C

Cyber

Gjest
VilhelmW skrev:
Jeg har betalt min skatt med passe glede, og blir daglig tynt for snikskattekroner, som jeg betaler med passelig vrede. Topplederne er godt i gang med sin årlige messing før lønnsoppgjøret med sitt moderasjonspreik, mens de glatt bevilger solide lønnshopp for seg sjøl. Det irriterer meg mye meir enn min eller andres skatt.
Der er vi enige. Og spesielt når vi ser at det ene statsrådet er mer korrupt enn det forrige og deler ut skattekronene til "Skeive skiløpere" og masse annet tull når det er nok av reelle behov der ute. Har ikke noe problem med å betale skatt, men synes det er kjekt å betale litt ekstra og få spart opp litt som en får ut til sommeren. En grei måte å spare på.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Åssen gikk det med Kenneth, forresten? Fikk'n igjen noe? ;D

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.170
Torget vurderinger
4
kopi ifra dagbladet - er enig
Accenture og Basefarm har tjent store penger på Altinn. Kontrakten som ble inngått i 2008 var på 550 til 700 millioner kroner. Nå snakker man om en totalregning på 1000 millioner kroner. Altså en overskridelse på *minst* 300 millioner. Så langt. Og systemet fungerer overhodet ikke som man ønsker.

Det eneste riktige ser ut til å være å avslutte ethvert samarbeid med Accenture/Basefarm og bruke lupe i kontrakten for å se om hvor mye man kan få tilbake i en rettssak.

Få inn noen selskap som kan levere varene til avtalt pris...

Er veldig gøy å skyte på "staten" men det er da proffe private selskaper som tar seg godt betalt som ikke leverer som de skal mao kan man ikke skylde på staten alene.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Skandalen består i at noen har handla inn et system som overhode ikke fungerer etter hensikten - og visstnok har svidd av hundretalls millioner på det, av våre ( skattebetalernes ) penger. Det skal ikke gå an i 2012. Punkt slut.

For min egen del, kom det brev i postkassa i går, med en forsåvidt forventa beskjeden baksmell på kr. 2600,-. Så da har jeg vel betalt litt for lite, da....52% bør vel være nok...sett i forhold til de som eier mye, og som stort sett kan leve av aksjeutbytte, firmahytte(r), -fly, -biler og -båter... 8)

V

vredensgnag

Gjest
VilhelmW skrev:
Skandalen består i at noen har handla inn et system som overhode ikke fungerer etter hensikten - og visstnok har svidd av hundretalls millioner på det, av våre ( skattebetalernes ) penger. Det skal ikke gå an i 2012. Punkt slut.

For min egen del, kom det brev i postkassa i går, med en forsåvidt forventa beskjeden baksmell på kr. 2600,-. Så da har jeg vel betalt litt for lite, da....52% bør vel være nok...sett i forhold til de som eier mye, og som stort sett kan leve av aksjeutbytte, firmahytte(r), -fly, -biler og -båter... 8)
En milliard.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
40.574
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
21
cybervision_ skrev:
gismo skrev:
cybervision_ skrev:
runenilsen skrev:
Altinn...enklere dialog med det offentlige...jaggu sa jeg smør!
Slapp av, det er jo enklere 364 dager i året. Alle vet at det ligger "nede" i dag - har jo ingen hast uansett.
Det kan du si det cyber, som fikk til maling av huset ;D ;D

gismo
Åja, kan ikke klage, men nå betaler jeg godt med skatt også hele året. :) Men godt å vite at de forsvinner rett ut igjen, er alltid kjedelig når pengene hoper seg opp på kontoen, kan fort ruste fast der og det er noe dritt. Er man ikke fornøyd med Altinn så må man opp til normal tid og sjekke. Halv sju var systemet snappy som bare det! ;)
Fikk min papirutgave i går (det går raskere det!) og jeg fikk jaggu til maling jeg også cyber ;D

gismo

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.283
Torget vurderinger
18
VilhelmW skrev:
Skandalen består i at noen har handla inn et system som overhode ikke fungerer etter hensikten
Det er en grov overdrivelse. Systemet fungerer og har fungert over noen tid men det takler ikke pågangen når alle skal inn å sjekke skatteoppgjøret sitt, altså noen dager pr. år. Hadde man vært smart så hadde man laget en push løsning for nøkkeltallene i Selvangivelsen slik at færre logget seg på. Sikkerhetsproblemet, som er et caching problem, har sikkert oppstått fordi man har forsøkt å øke ytelsen på systemet. Selve sikkerhetsbristen er forsåvidt alvorlig nok men dog blåst ut av alle proposjoner.

Jeg synse rapporten om manglene i systemet og på driftssiden er lagt mer alarmerende enn noen ytelsesproblemer en gang pr. år eller at en privat cache (inneholdende et personnummer) har blitt publisert. Rapporten stiller spørsmål rundt arkitekturen på systemet og styringen av prosjektet. Man bør spørre seg om det er smart å lage så store systemer eller om man bør favne om litt mindre og heller ha flere løsninger. Kostnadene bør selvfølgelig også diskuteres men det er dyrt å utvikle slike systemer og det gjelder også innen den private sektor.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
HC skrev:
VilhelmW skrev:
Skandalen består i at noen har handla inn et system som overhode ikke fungerer etter hensikten
Det er en grov overdrivelse. Systemet fungerer og har fungert over noen tid men det takler ikke pågangen når alle skal inn å sjekke skatteoppgjøret sitt, altså noen dager pr. år. Hadde man vært smart så hadde man laget en push løsning for nøkkeltallene i Selvangivelsen slik at færre logget seg på. Sikkerhetsproblemet, som er et caching problem, har sikkert oppstått fordi man har forsøkt å øke ytelsen på systemet. Selve sikkerhetsbristen er forsåvidt alvorlig nok men dog blåst ut av alle proposjoner.

Jeg synse rapporten om manglene i systemet og på driftssiden er lagt mer alarmerende enn noen ytelsesproblemer en gang pr. år eller at en privat cache (inneholdende et personnummer) har blitt publisert. Rapporten stiller spørsmål rundt arkitekturen på systemet og styringen av prosjektet. Man bør spørre seg om det er smart å lage så store systemer eller om man bør favne om litt mindre og heller ha flere løsninger. Kostnadene bør selvfølgelig også diskuteres men det er dyrt å utvikle slike systemer og det gjelder også innen den private sektor.

Som å si at alt på flyet fungerer utmerket, men det flyr ikke... ;D Vi er sånn ca 1,5 millioner skattebetalere her i landet - det er jo ikke allverdens folkemengde eller datamengde å holde styr på??. Hvordan gjør de dette i andre land som Sverige og Danmark?

N

nb

Gjest
I Veritas-rapporten påpekes det at Altinn ikke er en applikasjon, men en plattform. På denne plattformen har man valgt å legge (for?) mange tjenester. Det har den konsekvensen at når plattformen kneler, så kneler alt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg fikk selvangivelsen på papir per snailmail i dag. Den var for øvrig min, og ikke Kenneths.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
VilhelmW skrev:
Vi er sånn ca 1,5 millioner skattebetalere her i landet - det er jo ikke allverdens folkemengde eller datamengde å holde styr på??.
9TB, faktisk.

Like mye som mange av oss har hjemme... :p

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Var overbevist om at jeg skulle få >20k igjen men får bare en drøy tusenlapp :mad:

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Fikk igjen litt, som forventet. Da er jeg en billett nærmere Australiatur. :)

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det ble ca 500 i baksmell etter et par fratrekk jeg gravde frem. Det vitner om akseptabel kontroll. Har justert opp skatteprosenten litt for å sikre meg til neste sommer.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Ble den svimlende sum av kr 421,- å betale tilbake for min del. Greit nok. Kunne vært "smart" og trukket en femtilapp ekstra i måneden, så hadde jeg gått fint klar av den der, men pytt. Så lenge restskatten ikke er mer enn tresifra, klager jeg ikke så veldig.

N

nb

Gjest
Siden det tydligvis er fryktelig stas å ha takket nei til et rentefritt lån og heller få tilbake penger om sommeren - penger man da altså har betalt inn for mye tidligere, betyr det at det å spare litt penger underveis er en uoverkommelig oppgave på egen hånd og man må søke hjelp hos skattefuten?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
tottes skattetips:

totte har i alle år regnet ut restskatten sin før forfall for innbetaling av tilleggsforskudd. Så har han betalt inn denne sumen MINUS kr 99,- innen fristen. Siden restskatt under kr 100 ikke drives inn får man da et hyggelig brev fra Etaten som sier "restskatt kr 99, å betale kr 0". Slikt varmer, mye mer enn den lille besparelsen skulle tilsi.

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
nb skrev:
Siden det tydligvis er fryktelig stas å ha takket nei til et rentefritt lån og heller få tilbake penger om sommeren - penger man da altså har betalt inn for mye tidligere, betyr det at det å spare litt penger underveis er en uoverkommelig oppgave på egen hånd og man må søke hjelp hos skattefuten?
;D ;D ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Med dagens rentenivå er ikke rentefrie lån akkurat noen gullgruve.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
Skattetrekket var siktet inn mot "litt tilbake". Det ble 10k + kjørefradrag jobb beregnet til ca 25k, totalt 35k. Alltid hyggelig med penger tilbake. Da blir det vel oppussing av det lille badet ser det ut til :). Nyt finværet!

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
De skal ha 37% av det jeg tjener, og så skal de ha 25% av det resterende. Slik ender det opp med at jeg sitter igjen med under halvparten av lønna mi!

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
utrolig at man med korrekt oppgitt lønn og stabile fradrag og tabelltrekk alltid får baksmell.. I år ble det 25 000 å betale (visste det siden jeg regnet ut i januar), året før hadde jeg forsøkvis pålagt med selv %trekk og fikk 70 000 tilbake. Ja ja, det er bare å betale--

Sleiven

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Aubi skrev:
De skal ha 37% av det jeg tjener, og så skal de ha 25% av det resterende. Slik ender det opp med at jeg sitter igjen med under halvparten av lønna mi!
37% er ingenting,jeg betaler 49% skatt...og enda er det ikke nok... med momsen blir det over 62%!!! Men jeg får jo noe tilbake da med medusin på blå resept iallafall,,,,enda godt jeg har en kronisk sykdom ellers ville jeg ikke engang fått det tilbake..her gjelder det å hive innpå med medusin slik at en får valute for skattepengene ::)

geir@deko.no

Fersking
Ble medlem
24.09.2003
Antall liker
0
Distribusjonskanalen (NAV) må ha mer penger til å dele ut til egne velgere, serru! Husk at dem får en stemme per trygdet her i landet! Jeg betalte 310 høvdinger fra gulvet av min arbeidslønn. ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
I forhold til Danmark er skatten lav i Norge.

Topp Bunn