Skarp og bass tromme test, live kontra opptak avspilt gjennom anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Trådens tema er nettopp live vs reproduksjon.

    Jeg har bare påpekt hva som trengs for å gjengi live, både live med forsterkning og akustisk live.

    Om man liker eller ikke liker konklusjonen om hva som trengs av kapasitet avhenger kanskje av ens utgangspunkt? Som bransjeaktør har du muligens gjort en kommersielt styrt beslutning som gjør at du ikke har interesse av en slik diskusjon?
    Jeg lager ikke ting for PA-bruk, så jeg er komfortabel med de valg som er gjort for den bruken det er tiltenkt. :)

    Ellers handler det ikke om å like eller ikke like konklusjonen du eller de som jobber med PA har kommet til for min del hvertfall. Men lenger opp virket det som om du mente f.eks en dome i en waveguide ikke var tilstrekkelig til å spille høyt nok i hifi-sammenheng heller, og det tenker jeg da ikke medfører riktighet.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner ikke hvorfor man tror at maks spl er det som begrenser opplevd dynamikk på hermetisk musikk, jeg er ganske sikker på at det meste faller fra hverandre når man passerer 110dB i snitt, perspektiv, dynamikk mm vil lide da det meste for de fleste vil bare oppleves som massiv høy omsluttende lyd, og med dagens komprimering ser man sjelden over 20dB.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Takker trådstarter for initiativet, og ikke overraskende kom han til samme konklusjon som undertegnede gjorde for ca. "100 år siden".

    I løpet av de senere år har det rett nok fremkommet enkelte svært påkostede og gjennomarbeidede løsninger som kan gjenskape mye av den behøvde dynamikk og impulsvillighet som må til, men det er ikke akkurat for folk flest å legge såpass mye i det. Mye av det samme som sies om trommeinnspillinger kan sies om blåserreker, for øvrig; i levende live er det helt sjukt, og det er få anlegg som gjengir dette troverdig.
    Det sagt; det finnes raske forsterkere og ditto høyttalere som i det minste gjør et forsøk på å levere den innspilte moroa uten at det koster en formue, og disse har i det minste høy underholdningsfaktor. :)
    I korte trekk dreier det seg om høy effektivitet, lette membraner og hornlading oppover.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Når du først er inne på Meyer Sound, er det ett anlegg i serien deres som faller inn i HIFI med ekstraordinær kapasitet, nemlig Bluehorn:


    Den kan kombineres med en Meyer-sub som går ned til 13 Hz og opp til kun 30 Hz, VLFC (Very Low Frequency Control):


    Hvis det hele kombineres med en prosessor som f.eks. Trinnov (ville satt crossover til ca. 20-25 Hz slik at infrawooferens spl-kapasitet økes noe), kan man garantere HIFI av en annen verden med dette systemet, med jevn og «flat»frekvens fra 13Hz-20kHz med en kapasitet på 130 dB. Det slår sannsynligvis samtlige oppsett på HFS og andre nettsteder på dynamikk-kriteriet.

    Løp og kjøp😉



    Vis vedlegget 775464
    Vis vedlegget 775465
    Slår mest sansynlig alle anlegg på hfs og andre nettsteder??
    Vil jeg få anbefale at det inntas vesentlig mindre mengder med styrkedrikk!
    For en gangs skyld forstår jeg at Shy reagerer!

    Jeg har jo langt fra hørt alt som eksisterer. Men det er uten tvil at Sluk har en oppskrift på anlegg/rom/plassering/lytteposisjon der trommene smeller så tenna skrangler!
    Så kan en jo kanskje spørre seg selv hvorfor? Til og med uten DSP da jeg hørte det!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Slår mest sansynlig alle anlegg på hfs og andre nettsteder??
    Vil jeg få anbefale at det inntas vesentlig mindre mengder med styrkedrikk!
    For en gangs skyld forstår jeg at Shy reagerer!

    Jeg har jo langt fra hørt alt som eksisterer. Men det er uten tvil at Sluk har en oppskrift på anlegg/rom/plassering/lytteposisjon der trommene smeller så tenna skrangler!
    Så kan en jo kanskje spørre seg selv hvorfor? Til og med uten DSP da jeg hørte det!
    Du utelot et helt sentralt ord da du siterte meg. Jeg skrev (merk det uthevede ordet):

    «Det slår sannsynligvis samtlige oppsett på HFS og andre nettsteder på dynamikk-kriteriet».

    Dynamikk=SPL.

    Hovedanlegget jeg viste, har en lineær SPL-kapasitet på mer enn 136 dB i stereo. Infrawooferen må deles lavere enn 30 Hz for å få mer kapasitet eller man må sette sammen et par slike infrawoofere for å komme opp i 130 dB.

    Det er da ikke noe å reagere på at et anlegg som kommer fra PA-verdenen har enestående dynamikk med lineær kapasitet fra bunn til topp?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    MYTEN OM KJEMPESTORE ROM FOR HØYTTALERE MED EKSTREM DYNAMIKK

    De tre Meyer Bluehorn-høyttalerne i front har en lineær* SPL-kapasitet fra 20Hz til 20 kHz på ca. 140 dB.

    Lytteavstand neppe mer enn 250-300 cm.


    *Lineær er et sentral ord fordi trådstarters ønsker innspill om anlegg for trommesett. Trommesett er nær fullfrekvente fra bass og opp til skingrende diskant.


    12EC57BD-9DC3-4BFA-9B08-09836902469B.jpeg


    96F6E47C-DC7C-4962-AEBF-CD64D4816107.jpeg
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Dynamikk er da ikke lik spl, dynamikk=forskjell
    Et trommesett kan gå fra «null til hundre« (dvs. dynamikk) på «null komma niks». For å reprodusere dette, trenger du en høyttaler med kapasitet til å skape høy SPL med lav fordreining.

    Sibilanter og høye toner - som fra et trommesett - kan ikke gjenskapes av en enkel domedriver. Setter du sammen flere domedrivere i et slags system, øker selvsagt kapasiteten.

    Jeg skjønner ikke at dette er så mye å diskutere fordi det fremgår av spesifikasjonene hva ulike høyttalerteknologier klarer. Det er en grunn til at folk med ekstreme krav til dynamikk - som filmprodusenter - bruker kompresjonsdrivere og hornladning og ikke domedrivere for konvensjonell hifi-bruk.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    De tre Meyer Bluehorn-høyttalerne i front har en lineær* SPL-kapasitet fra 20Hz til 20 kHz på ca. 140 dB.

    Lytteavstand neppe mer enn 250-300 cm.

    *Lineær er et sentral ord fordi trådstarters ønsker innspill om anlegg for trommesett. Trommesett er nær fullfrekvente fra bass og opp til skingrende diskant.
    Hvis de er så bra kan vi vel være ærlige om specsene hvertfall?

    På hjemmesiden står det 130dB, ikke 140dB. Men de spiller vel sikkert på to samtidig, så da blir det vel i teorien 136dB@1m.

    Dette er 22-22khz +/-4dB, dvs at de spiller ikke linjært til 20hz, de er -4dB ned ved 22hz.

    Dette er målt med en slags pink noise som heter M-noise som er noe Meyer proprietært om jeg forstår det rett. Nå må jeg ta forbehold om at jeg skjønner hva de skriver, men her skriver de at det signalet har en Peak to RMS ratio of 18dB. Det er vel dobbelt så mye som normal forskjell mellom Peak og RMS (9dB) ved en ren sinus? Så forstår jeg det rett er det 130-18db = 112dB RMS, eller 121dB Peak.

    Med tradisjonell pink noise får de 127dB (Peak).

    Dette er så klart fortsatt grisehøyt, men ikke 140dB. Og jeg blir ikke overrasket om vi har flere på forumet her som kan spille like høyt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på hvor mange kanaler som brukes til trommene, og ikke minst om miccene er av dugelig nok kvalitet til oppgaven og ikke minst dB på innspillingen.. Tror nok heller man bør ha mer fokus på miccingen enn avspillingen, SPL har svært lite å gjøre med god/naturlig lyd av trommer spør du meg. Skal man ha det naturlig (og bli døv i samme slengen) så starter man med SPL og avslutter med dobbel hørselvern. Hvor ble det av dynamikken da? Fleste trommiser spiller med øreplugger i det minste. 4*12" stack til gitar holder sjelden for å holde følge med et godt sett trommer, 2* 412 hjelper på om det er lydtrykk man trenger.. Man ønsker gjerne også et brukbart dempet rom og retningsbestemte miccer ved opptak da trommer gir mye ekko og jammer flere veier i et rom, enn de andre instrumenter som er gjerne mer retningsbestemte.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hvis de er så bra kan vi vel være ærlige om specsene hvertfall?

    På hjemmesiden står det 130dB, ikke 140dB. Men de spiller vel sikkert på to samtidig, så da blir det vel i teorien 136dB@1m.

    Dette er 22-22khz +/-4dB, dvs at de spiller ikke linjært til 20hz, de er -4dB ned ved 22hz.

    Dette er målt med en slags pink noise som heter M-noise som er noe Meyer proprietært om jeg forstår det rett. Nå må jeg ta forbehold om at jeg skjønner hva de skriver, men her skriver de at det signalet har en Peak to RMS ratio of 18dB. Det er vel dobbelt så mye som normal forskjell mellom Peak og RMS (9dB) ved en ren sinus? Så forstår jeg det rett er det 130-18db = 112dB RMS, eller 121dB Peak.

    Med tradisjonell pink noise får de 127dB (Peak).

    Dette er så klart fortsatt grisehøyt, men ikke 140dB. Og jeg blir ikke overrasket om vi har flere på forumet her som kan spille like høyt.
    Det er tre høyttalere på bildet. Det gir kapasitet på nær 140 dB.

    Spesifikasjoner er oppgitt i henhold til en standard. Å diskutere standarden var ikke mitt poeng.

    VLFC-modulen viste jeg i min første kommentar om Meyer fordi den gir systemet kapasitet ned til 13 Hz. Kopler man flere slike VLFC-moduler sammen, tror jeg ikke mange anlegg kan vise til liknende kapasitet.

    Det må i så fall være et hornladet, kompresjonsdrevet system med et bassystem og forsterkning på godt over 10kW peak kapasitet. Jeg har ikke sett eksempler på slike hjemmeanlegg.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er tre høyttalere på bildet. Det gir kapasitet på nær 140 dB.
    Dette er vel et multikanalsanlegg, så de spiller jo ikke samme signal samtidig i de tre høyttalerne. Gir dermed ikke mening å slå sammen det?
    VLFC-systemet er sikkert bra, men det gjør jo ingenting fra eller til i diskanten som vel det har vært mest diskusjon om. Og det er jo mange her på forumet med latterlig mye kapasitet i bunn. Det er vel forøvrig mer interessant å diskutere hva som reelt må til for å oppleve dynamikk snarere enn å starte en slags konkurranse mellom et PA-system til en million og hva folk her på forumet har bygget hjemme.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du utelot et helt sentralt ord da du siterte meg. Jeg skrev (merk det uthevede ordet):

    «Det slår sannsynligvis samtlige oppsett på HFS og andre nettsteder på dynamikk-kriteriet».

    Dynamikk=SPL.

    Hovedanlegget jeg viste, har en lineær SPL-kapasitet på mer enn 136 dB i stereo. Infrawooferen må deles lavere enn 30 Hz for å få mer kapasitet eller man må sette sammen et par slike infrawoofere for å komme opp i 130 dB.

    Det er da ikke noe å reagere på at et anlegg som kommer fra PA-verdenen har enestående dynamikk med lineær kapasitet fra bunn til topp?
    Ja, beklager mine fryktelig dårlige egenskaper for sitering.

    Dynamikk = Fravær av vreng

    Du går i en klassisk felle med å se på de enkle specs som produsenten gir.
    Det står ingenting om bestykning.
    Der igjen har en ingen info om drivere.
    En ser ikke hvordan drivere er tunet i de respektive kasser.
    Ingenting om hvordan kassene er satt sammen.
    Hva slags kompresjosndriver står der?
    Har driverne nok kapasitet til å nå SPL på fornuftig måte?
    Hvordan er hornets profil?
    Hva er spredningskarakterisktikk?
    osv.
    Du får kommer tilbake når du har fått med disse tingene.

    Selv har jeg ingen behov for å måtte dra frem merkevare som du stadig vekk gjør.
    En kommer mye lenger om en ser hver enkelt del og hva det står for.
    Dessverre for Meyer og Genelec spiller du stadig vekk med feile kort.

    Så har du heller ganske så tydelig ikke satt deg inn i hva noen av de folka som vandrer rundt på hfs har for noe.

    Reiner med du fortsetter korstoget på din vanlig måte mens vi andre sitter og rister på hue og flirer.

    Om høy SPL er målet vil jeg anbefale å øke bestykning og/eller gå for lange horn.
    Det må selvsagt settes sammen på skikkelig vis.
    Dette finner du ikke uten videre som ferdig produkt og må dermed settes sammen custom.
    Noe som flere her inne er kapable til å få til.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    PA utstyr later til å være midt i blinken for den gode tråstarter og han dro frem merket selv. Nå må dere genier ta dere en tur ut i frisk luft synes jeg. Makan til julevrede! 😂
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Vi skal prøve igjen over nyttår, stereo rom mic foran bandet da og litt nær mic på trommer og gitar for rocke-snerten da?!? Lurer på hvilke rom mic vi skal bruke? Kan det være det blir litt bedre etterhvert? Skal egentlig gjøre dette hver torsdagkveld ut februar. Den rack mixeren de har til 6000,- var ikke rare greiene heller ifølge broderen. Mye å si hvor talentfull bandet er i opptaks sammenheng også... +++++ Eg er ihvertfall helt talentløs så den saken er opp og avgjort, artig å være med dog .. Problemet er vel litt miksingen og, det går litt tid bare å få satt sammen en første mix....
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Vi skal prøve igjen over nyttår, stereo rom mic foran bandet da og litt nær mic på trommer og gitar for rocke-snerten da?!? Lurer på hvilke rom mic vi skal bruke? Kan det være det blir litt bedre etterhvert? Skal egentlig gjøre dette hver torsdagkveld ut februar. Den rack mixeren de har til 6000,- var ikke rare greiene heller ifølge broderen. Mye å si hvor talentfull bandet er i opptaks sammenheng også...
    Ville ha satt av flere kanaler i mikseren til trommene (gjerne en mic pr. tromme om det er mulig), rom-mic så får man heller mer garage trash lyd som i seg selv kan være kult nok det (men dette passer kanskje bedre til kor?).
    Gitar og bass rett i mikser, kan også kjøre effects rett inn eller igjennom Kemper, Helix, Headrush, whatever.. micce opp gitarkabinett krever fort to ulike mics på ulik plassering foran kabinettet for å kjøre de sammen igjen etterpå.
    Det blir jo fort en relativt høy total kostnad på mics. Her er det jo mye forskjellig kvalitet/lyd/pris, fokus bør være på mic for god lyd her..
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Reine fjortistråden dette. Hvem i huleste holder øret 3cm fra lydkilde?


    Hvordan låter Loui Reed sin gitar ut egentlig,
    dvs umikket når han sitter i stuen og klimprer, eller jammer i studio?
    Dersom tenner skrangler og det føles som ett knyttneveslag i mellomgulvet under "normale" spille forhold, vel da har en etter all sannsynlighet løstenner og slakke magemuskler. For dere tror vel ikke at musikerne øver og komponerer over PA anlegg på full guffe til daglig?

    Normalt sitter ikke jeg blant musikerne på scenen når jeg er på konsert, eller står med hue inne i PA anlegget under konserten.

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan låter Loui Reed sin gitar ut egentlig,
    dvs umikket når han sitter i stuen og klimprer, eller jammer i studio?
    Dersom tenner skrangler og det føles som ett knyttneveslag i mellomgulvet under "normale" spille forhold, vel da har en etter all sannsynlighet løstenner og slakke magemuskler. For dere tror vel ikke at musikerne øver og komponerer over PA anlegg på full guffe til daglig?
    Det er stor forskjell på komponering og øving, men det er vanlig at man øver på tilnærmet live-nivå både på brass og rock. Man må opp på irundt 90dB+ for å "kjenne musikken på kroppen". På en gitar-combo så tilsvarer dette vel under 1 watt +/- avhengig av hvilke elementer som brukes, skal man få litt rør-vreng også for å få rett sound så havner man lett på 100dB.
    Det er nemlig ikke alle som bruker akustiske instrumenter, selv på øving (eller komponering)... Å øve med "feil sound" er også heller kjedelig og gjør at man mister gnisten på å øve.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Ja, beklager mine fryktelig dårlige egenskaper for sitering.

    Dynamikk = Fravær av vreng

    Du går i en klassisk felle med å se på de enkle specs som produsenten gir.
    Det står ingenting om bestykning.
    Der igjen har en ingen info om drivere.
    En ser ikke hvordan drivere er tunet i de respektive kasser.
    Ingenting om hvordan kassene er satt sammen.
    Hva slags kompresjosndriver står der?
    Har driverne nok kapasitet til å nå SPL på fornuftig måte?
    Hvordan er hornets profil?
    Hva er spredningskarakterisktikk?
    osv.
    Du får kommer tilbake når du har fått med disse tingene.

    Selv har jeg ingen behov for å måtte dra frem merkevare som du stadig vekk gjør.
    En kommer mye lenger om en ser hver enkelt del og hva det står for.
    Dessverre for Meyer og Genelec spiller du stadig vekk med feile kort.

    Så har du heller ganske så tydelig ikke satt deg inn i hva noen av de folka som vandrer rundt på hfs har for noe.

    Reiner med du fortsetter korstoget på din vanlig måte mens vi andre sitter og rister på hue og flirer.

    Om høy SPL er målet vil jeg anbefale å øke bestykning og/eller gå for lange horn.
    Det må selvsagt settes sammen på skikkelig vis.
    Dette finner du ikke uten videre som ferdig produkt og må dermed settes sammen custom.
    Noe som flere her inne er kapable til å få til.
    Ok, så er ikke trådstarters Meyer en produsent av høyttalere som er kapable nok i din bok, da.

    Men meningene om slikt er alltid delte. Her er den noe euforiske uttalelsen om Meyer-systemet Bluehorn fra en erfaren filmprodusent (lyd):

    «They are the finest speakers I have ever heard! I was actually crying after listening to them. They are nothing short of amazing!»
    Lenke: https://gearspace.com/board/post-production-forum/1176962-new-meyer-bluehorn-speakers-amazing.html

    Fordelen med å vise til ferdige produkter og systemer er at en diskusjon dermed blir mer konkret enn om man diskuterer noe abstrakt, oppsett som er de reneste drømmerier og elfenbenstårn. HFS er full av slike diskusjonstråder. En annen fordel med hele systemer som brukes i f.eks. filmproduksjon er at man på forhånd vet at de holder mål.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det er stor forskjell på komponering og øving, men det er vanlig at man øver på tilnærmet live-nivå både på brass og rock. Man må opp på irundt 90dB+ for å "kjenne musikken på kroppen". På en gitar-combo så tilsvarer dette vel under 1 watt +/- avhengig av hvilke elementer som brukes, skal man få litt rør-vreng også for å få rett sound så havner man lett på 100dB.
    Det er nemlig ikke alle som bruker akustiske instrumenter, selv på øving (eller komponering)... Å øve med "feil sound" er også heller kjedelig og gjør at man mister gnisten på å øve.
    Her, de hverken øver eller spiller konsert med mål om at en skal "kjenne musikken på kroppen".
    Det er da hel andre kriterier som står på arkene til dirigent.


    Har også mine sterke tvil at øving foregår med slike lydnivået.


    Og Monitor lyd er vel noe annet enn PA
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Det var en omskriving av Klipsch :)
    Tja... I grunn har du vel et poeng her. Det er dessverre ikke så mange betalbare høyttalere utenom Klipsch, som virkelig gjør hederlige forsøk på å "eksplodere i trynet på folk" ved behov. Men det er først med ekstremt fokus og profflyd i en eller annen form, at man kommer så nær det går.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Her, de hverken øver eller spiller konsert med mål om at en skal "kjenne musikken på kroppen".
    Det er da hel andre kriterier som står på arkene til dirigent.


    Har også mine sterke tvil at øving foregår med slike lydnivået.


    Og Monitor lyd er vel noe annet enn PA
    Prøv å les hele innlegget før du kommenterer deler av det for å vri det om..

    Lydtrykk kommer an på sjanger, hvilke instrumenter som er i bruk etc.. Har spilt i band og korps selv, og kjenner endel musikere og hvordan de øver.
    Det som gir musikk-glede er å få den sounden man ønsker, det gjør også at det er morsommere å øve!
    Å spille trompet med mute, gir også en annen back-pressure enn å spille fritt. Skal man få frem god lyd og få justert leppene og trykk korrekt så vil jeg anbefale å spille minst mulig med mute. Mute fungerer om man skal ta hensyn, men å ta hensyn hele tiden dreper musikk-glede når man skal spille på instrumenter. Brass er det ikke mulig å spille stille med, om man da ikke bruker mute.

    I PA så har man også monitorer, ofte for å høre seg selv eller høyttalere som gir lyd til publikum. Studio-monitorer du kanskje mener? Det er svart-hvitt som driver med sin egen kampanje der som jeg ikke skjønner helt greia med. Uansett så er det snakk om høyttaler. Og bommer nok ganske godt på TS sitt første innlegg. Det gjør nok dette teskje-innlegget også.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    De banda som øver her, øver på full pupp, de nå øve på realistisk nivå som de sier.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    [QUOTE="ymir, post: 3449129
    Og Monitor lyd er vel noe annet enn PA
    [/QUOTE]
    Monitor er scene lyden, så den regnes under PA vel, den er vel ofte brukt mye tid og ressurser på...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Bandøvelsene for min del blir så høye at jeg bruker ørepropper. Og kan en lure på hva pokker vitsen er ....
    Det er jo som oftest trommene som setter volumet, de andre må jo bare følge på. "Can we get everything louder than everything else, please?"
    Trommeslagere burde vært dømt til å spille på elektroniske trommer på øving! ;)
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Bandøvelsene for min del blir så høye at jeg bruker ørepropper. Og kan en lure på hva pokker vitsen er ....
    Sånn har det alltid vært for oss og. Et trommesett i et lite rom mener jeg uansett kvalifiserer til ørepropper pga cymbalene. I hvert fall når man slår med litt styrke som det gjerne blir gjort i metal. Med visper og rolig jazz stiller det seg selvsagt annerledes.

    Siden trommene bråker såpass skrur vi resten opp til det nivået og da blir det jævlig høyt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Heldigvis har vi en trommis som ikke spiller så hardt, men med et øvingsrom på ca 20 m2 blir det høyt ja. Som du sier er cymbalene verst.

    At noen ønsker denne typen lyd og nivå over stereoanlegg skjønner jeg ikke noe av….
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Heldigvis har vi en trommis som ikke spiller så hardt, men med et øvingsrom på ca 20 m2 blir det høyt ja. Som du sier er cymbalene verst.

    At noen ønsker denne typen lyd og nivå over stereoanlegg skjønner jeg ikke noe av….
    Og der har man eksakt poenget mitt, det er helt greit at man filtrerer bort litt uønskede frekvenser her og der og myker opp lyden litt. Det er her magien til dyktige lydteknikere ligger og gjør at man kan få samme sound (og kanskje enda bedre) bare med lavere volum.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke «godt produsert» da.

    Man trenger ikke mer enn tre mikrofoner for å få et trommesett til å låte bra. Men det skal til noen bokser/plugs etterpå.

    Moderne god livelyd høres ikke ut som lyden i øvingsrommet.

    Forresten ingen ting i veien for å bruke en Zoom (f.eks en H8) til å ta opp bandet i øvingsrommet. Men man finner fort ut at bidraget fra hovedparet skal et stykke ned i miksen.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Det er jo som oftest trommene som setter volumet, de andre må jo bare følge på. "Can we get everything louder than everything else, please?"
    Trommeslagere burde vært dømt til å spille på elektroniske trommer på øving! ;)
    Eventuelt er in-ears kjempe messig 👌😁
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    9.773
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Helt enig - en godt produsert innspilling låter da mye mye bedre enn «live».
    He he en godt produsert innspilling nå til dags er vel myknet opp litt vel mye. Jeg syns Live er best jeg da...
    Akkurat her tror jeg vi har veldig ulik oppfatning og forskjellige preferanser. Jeg søker så absolutt ikke live-volumer i stua, det hadde jo ikke vært til å holde
    ut for en tilårskommen mann. Men engasjerende, troverdig musikkformidling er hva jeg er ute etter, noe som gjør at jeg gidder å høre musikk i time etter time. Noen ganger høyt, andre ganger mer i bakgrunnen. Live- konsertnivå derimot, ellers takk.
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Liker personlig mange Live innspillinger veldig godt men som 4- string over er jeg ikke nødvendigvis alltid ute etter det fulle realistiske SPL nivået.
    Er vel mer ute etter Live »feelingen» og den mange ganger friere og friskere fremføringen som mange artister og band har når de er i «sonen».
    Kombiner dette med opptak og lydteknikere som evner å få frem den overkill av lyd samt følelsen av et massivt stadium lydbilde der det er aktuelt, eller klangen av et godt lokale der det er aktuelt.
    Enkelte lokaler feks har en gjenkjennbar akustikk som kan fanges opp og foredles av de rette artistene og teknikerne.
    Troverdig, om ikke 100%, live dynamikk kan det kanskje kalles, og det kan også finnes på mange 60-70 talls studioinnspillinger.
    Får en noe sånn til å spille godt hjemme, ja da begynner det å gå seg til.

    NB, temaet for tråden, få realistisk (nærmikket) skarptromme ut på anlegget, det kommer nok aldri til å bli noe tema her.
    Det bråker for mye:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn