Skader i helt nye LP-plater.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gasolin

    Gjest
    Kjøpte Enslaveds E igår. Den har 2 riper på C siden + et "merke" med småriper på 2×2 cm. Heldigvis ikke hørbart men irriterende å ikke få en feilfri vare. Velger å beholde den da det ikke høres ved avspilling.
    Har ellers kjøpt mye vinyl de siste årene og fått få lp'er med riper.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Nesten ironisk hvordan platespillerprodusentene driver en fanatisk jakt på forbedringspunkter på platespillere, armer og pickuper, mens platene er beintråkka av ignoranter i beksømstøvler....
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Har vært borti en del triste pressinger i det siste. Opplevd plater som er så "warped" at stiften nesten hopper av!

    Synes også mange har en del merker og skitt som helt nye. De fleste nye plater får nå en runde i vaskeren før jeg spiller dem.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    OddJ; Litt av det samme som når vi som kjøpere av disse spillerne ønsker å bruke minst mulig på vinylen.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    1.406
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også kjøpt endel plater (nye/nypressinger) i det siste som har skavanker...warped/hairlines er det vanligste som jeg har merket. Ellers er det jo (nå som før) irriterende at utgivere/selskap/artister ikke tar seg råd til å "spandere" skikkelige innercover på oss som betaler (kjøper) platene (in the end er det jo vi som betaler for innercoveret óg)! Det koster jo ikke såå mye for gode innercover/innersleves i f. eks rispapir, men du som det hadde hevet den opplevde kvalitetsfølelsen...og bare det å vite at de som står bak produktet bryr seg nok om det til å ville pakke det ordentlig!? Det hadde føltes bedre.

    Ellers har jo de fleste butikker i Norge skikkelig kundeservice slik at man får returnert/byttet feilvarer, og takk for det!
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Jeg hadde akkurat åpna ei ny plate for ett års tid siden, den så helt fin ut. Ingen synlige feil men når jeg satt den på skurra, og knittra hele plata.
    Var veldig merkelig, så jeg tok det opp med butikken. Før jeg skulle bytte den, satt jeg den på engang til, og da var alt borte. Plata fungerte helt fint.
    Samme spiller, ikke noen støvete pick-up eller noe.. Noen som har opplevd noe lignende?
    Tenkte det måtte være noe plast partikler som hang igjen fra pressing eller lignende..
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^
    Jeg tipper du har hatt problem med statisk elektrisitet.
    Hvis plata er blitt "utladet" er knitring/støy borte hvis den ellers er i orden.
    Skjer rett som det er.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ellers har jo de fleste butikker i Norge skikkelig kundeservice slik at man får returnert/byttet feilvarer, og takk for det!
    Lovpålagt det der - og har egentlig ingen ting med god eller dårlig service å gjøre.;)
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    1.406
    Torget vurderinger
    2
    Ellers har jo de fleste butikker i Norge skikkelig kundeservice slik at man får returnert/byttet feilvarer, og takk for det!
    Lovpålagt det der - og har egentlig ingen ting med god eller dårlig service å gjøre.;)
    Jo, men det finnes de som diskuterer hvorvidt det er feil på varen eller brukerfeil (til og med på usentrerte plater)!?

    Sent fra min F8331 via Tapatalk
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, man kan jo havne opp i slike diskusjoner, men som du sier - de aller fleste er seriøse i forhold til dette. Om ikke, så er det jo bare å legge ut info om de som evt er "vrange" her på HFS, så andre er advart.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    1.406
    Torget vurderinger
    2
    Et unntak fra det jeg skrev tidligere om innpakningen er vel kanskje Bob's Triplicate i luxus utgaven (!?), her er det virkelig forseggjort ferdigstillelse av et produkt...dette er slik det bør gjøres!?
    At plata er bra er jo da bare bonus, det er en glede å ta den frem (bare på grunn av kvalitetsfølelsen).

    For de som ikke har sett eller eier den er det her snakk om et trippelalbum (3 LP) som er lagt i en "bok" hvor hver av platene har sin side/lomme og innercoverene har det før omtalte rispapir innlegget slik at platene blir tatt vare på og ikke skadet når man tar dem ut eller legger de på plass igjen. Godt jobba Bob (Dylan aka Jack Frost)

    Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
     

    BillyJoe

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte noen plater fra Platekompaniet for noen dager siden, bla Susanne Sundfør "Ten Love Songs" i 180g 2LP.
    Det var en mekanisk skade på den ene siden, noe hardt har vært borti platen, små flattrykte områder som om noe har falt ned på den. Må ha skjedd i produksjon før pakking, for cover og forsegling var helt i orden. Sendte en mail til Platekompaniet, som umiddelbart svarte at ny plate var underveis sammen med returpakning med betalt porto for den skadede platen. Synes det var veldig god service.

    Kjøpte også Ane Bruns siste, som hadde en del vinylrester i rillene. Etter litt børsting spillte den helt uten overflatknitring, ikke antydning, helt til siste spor på side 2 der det var noe knitter. Ikke helt perfekt mao, men likevel veldig mye bedre enn forventet basert på andre nyere kjøp.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Hvor "warped" skal en ny plate være for at dere klager/reklamerer og ber om nye?

    Opplevd litt for ofte i det siste at plater er ganske vindskeive, men de færreste platene er uansett ikke snorrette ser det ut til...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det meste retter seg fint ut etter et par måneder i hylla. Jeg har tid til å vente, som regel.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Denne utfordringen fortsetter.

    Jeg trenger erfaringer med hvor jeg skal handle vinyl.

    - Villighet til å bytte.
    - Enkelt å få sjekket i "butikken". Eller enkle returrutiner.
    - Folk med forståelse.
    - Utvalg.
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Har du et hakk i en plate så kan det hjelpe men kun ment som siste utvei når alt annet er prøvd , en fyrstikk dras i lengderetning / rille over hakket .
    Sikkert lurt med litt forsiktig preheat
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Denne utfordringen fortsetter.

    Jeg trenger erfaringer med hvor jeg skal handle vinyl.

    - Villighet til å bytte.
    - Enkelt å få sjekket i "butikken". Eller enkle returrutiner.
    - Folk med forståelse.
    - Utvalg.
    Jeg har kun brukt cdon i alle år og aldri fått noe feil vare, følger alltid med retur lapp på vinylen.
    Godt utvalg er det også på vinyl

    God påske :)

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Denne utfordringen fortsetter.

    Jeg trenger erfaringer med hvor jeg skal handle vinyl.
    Du bor så nær Oslo sentrum at både The Garden og Big Dipper er greie å bruke.
    Likeledes de fysiske butikkene til Platekompaniet (Oslo City har brukbart utvalg)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du bor så nær Oslo sentrum at både The Garden og Big Dipper er greie å bruke.
    Likeledes de fysiske butikkene til Platekompaniet (Oslo City har brukbart utvalg)
    The Garden i Oslo er vel borte /nedlagt.

    Selvsagt skal man bytte plater som ikke erflate.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nå er de det, men ikke da jeg skrev innlegget;).
    De la ned butikken i Oslo for en god tid tilbake, og opererer vel nå kun web.shop fra Tønsberg.
    Beklager. Det skulle jeg sett. Man bør alltid sjekke holdbarhetsdato. 2018 er ute på dato. 🙈🙂
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Mye dårlig ny vinyl desverre...
    Noe av de beste innspillingene på vinyl jeg har er BASF. Art Van Damme med Eberhart Weber og Joe Pass har en veldig god klang på disse innspillingene fra 70 tallet. Vibrafonen fyller hele lydbildet hær. Ellers så har jeg sett lite til Jazz innspillinger fra BASF. Analoge innspillinger på vinyl lyder best i mine ører. Med en vinylrigg og den beste RIAA, så overgår det alle de fire streamingtjenester jeg har.
    Ellers så liker jeg også inspillinger med ECM, A&M og bluenote :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det har ikke vært noe problem med å få byttet dårlig vinyl hverken hos Big Dipper, Platekompaniet eller Cdon for meg. Vet ikke om jeg har vært uheldig, men har fått flere plater fra Blue Note med feil, også i kvalitetserien "Tone Poet".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn