Sjukt mykje snadder til sals.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• A

ANM

Gjest
    Beklager Arve, mente ikke komme med innsikt.:( Trodde du visste jeg, du har jo holdt på med dette i 70 år.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det jo ikke gitt at et phonotrinn har lite headroom selv om det ikke er oppgitt.

MrXpose

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2013
    Antall liker
    76
    Sted
    Hønefoss
    Det snakkes mye om ECP 2 i denne tråden med henvisning til denne er en nedskalert (?) versjon av DPR 2.2. Jeg har en DPR 2.0, som jeg for så vidt er fornøyd med, men har vurdert å bytte denne i en ECP 2. Etter å ha lest tråden, begynner jeg å bli i tvil (også tatt i betraktning at jeg ikke vet om DPR 2.0 er vesentlig dårligere en 2.2?)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    Hørte mindre knitring og annen overflatestøy på ASR Basis Exclusive enn på Manley Steelhead som jeg bruker nå. Sikkert mindre hoderom på Manleyen. Hmmm. Men Manley låter faktisk bedre......

Kanskje en ide å vaske platene istedenfor....

• Liker
    Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    ^^ Ingen "fucksound" fra Steelhead, her heller.

mvh

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Sendte post til konstruktøren av min, vedr. overload:

We have tested the 2 x 12AX7, 3 X 12AT7 VTPH-2 with a 5.0 mv moving magnet cartridge into the moving coil input and it did not overload. That will put out too much voltage for some line stages with limited input overload, but if you are using a Herron line stage it works fine.

Kan jeg roe meg ned, ANM?

A

ANM

Gjest
    Om de sier at MC inngangen takler 5mV kan det tenkes den takler litt mer også, sikkert greit, hva vet jeg? Si feks du har en 0,3mV PU og vi følger Jones utledning og anbefaling om +28dB, bør steget takle ca 7,5mV.

Jeg er ingen ekspert på feltet, men har gjort noen observasjoner som kan tyde på at det er en av de viktige faktorene. Om litt lav takhøyde, si +20dB ødelegger godlyden helt vil jeg være forsiktig å uttale meg om. Tydelig flere som nyter vinyl med de specsa.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes fullbreddekomponenter ser bra ut sammen. Streite, nøytrale, svarte alufronter, takk. Skulpturelt kreativ industridesign, gull, akryl og enda verre, ellers takk.

Men, ja. EC er vel 48cm brede, og stikker seg ut sammen med hva som helst annet.

Ellers. Luft i kabinettet er vel ikke noe problem, så lenge den befinner seg rundt kretsen i stedet for inne i den? Er det ikke ønskelig, alt annet likt, at utlegget er kompakt?`Er ikke det en fordel mtp indusert støy og annet fanteri?

Min NLE22 (selve forsterkeren, med print for innganger og last) er fire etasjer med 'grunnplan' som et kredittkort.
    Synd NLE 22 ikke er å få tak I lenger, hverken ny eller brukt. :p

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Beklager Arve, mente ikke komme med innsikt.:( Trodde du visste jeg, du har jo holdt på med dette i 70 år.
    Nei,
    anar ikkje korleis eg skal måle headroomet.
    Ikke så lett å måle.

Hvis pickupen har en gitt oppgitt utgangspenning, og RIAA-trinnet en gitt forsterkningsgrad, må forsterkertrinnet i riaa-en kunne levere nok strøm til et signal på så og så mange dB mer enn det dette resulterer i, for å ta høyde for sterkere transienter fra når pickupen sender mye kraftigere signaler grunnet elektrisk støy eller skitt i rillene. Tror det er vanskelig å måle seg frem til det med utstyr vanlige folk besitter. Dette er designparametere som evt. må opplyses av produsent/konstruktør.

Regner jo med at de fleste phonotrinn-designere er klar over dette og har lagt inn litt ekstra headroom? Hadde vært kjekt om det var oppgitt, selvsagt, men det er jo ikke akkurat uvanlig at oppgitte tekniske spesifikasjoner om alskens hifi-komponenter mangler fra produsentene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jepp. Det er en fin forsterker. Jeg lette på dba.dk for en stund siden, og det nærmeste jeg kom å finne noe var en annonse fra Bergmann (platespillerprodusenten) som ønsket å kjøpe en....

A

ANM

Gjest
    Er i grunn enig med dazed, MEN har sett at blant de som faktisk opplyser om dette at størrelsen på marginen som produsenten oppfatter som god er høyst variabel. Klassiske gode trinn oppgir typisk 10mV og 30dB, mens noen nykommere og i lavere prisleie oppgir blandt annet 4,8mV 15dB. Om vi skal tro Jones målinger er de to siste verdiene i minste laget.

Kanskje en litt mer folkelig betraktning rundt dette temaet

http://www.lkvresearch.com/download...d-Technical-Issues-in-Phono-Preamp-Design.pdf

4. Head room refers to the amount by which a signal can be amplified before clipping occurs. One might imagine the amplifier as having a tunnel through which the signal travels from the amp’sinput to its output. The tunnel’s diameter is more than adequate compared to the small size of the signal present at the input. But as the signal moves through the amp and is amplified, it may grow too large for the tunnel and bump into the tunnel walls. When that happens, hard clipping occurs. The tops of signal waves are cut flat, and the speaker makes a harsh, unpleasant sound. Just before hard clipping, as the tops of the signal waves approach the tunnel walls, the waves are compressed causing a dramatic increase in distortion and loss of the dynamics of the music.

Ironically, even though the input signals from the cartridge are very small, phono amps may lack ample headroom. The possibility that the musical signal will clip is a real one because phono ampsgreatly amplify the level of the incoming signals and because the use of RIAA equalization means the signal comes off the LP record already boosted 20 dB in the high frequencies. The problem is particularly acute in the first amplification stage. A good design will include adequate of headroom toavoid these problems and to reduce the extent to which tics and pops caused by dust or scratches on the record interfere with the musical experience. These annoying artifacts often have much higher voltages than do the musical signals. The nastiness of their sound is magnified if the electrical signals they generate hit those tunnel walls and clip. They become much less annoying and distracting if the amplifier has enough headroom to reproduce them without clipping. A good measure of an amp’s headroom to avoid clipping on loud musical signals and recordpops is its “overload margin”, the amount of room it has between the average signal level and the point at which clipping occurs. The greater the room, the louder the transients it can handle without clipping. Overload margin is usually measured in decibels with reference to a particular input level and gain setting. For example, a phono amp might be said to have an overload margin of 20dB at 5mV input with a gain setting of 40dB. Overload margin can be increased by raising the voltage levels of the power supply rails andadjusting the amplifying circuitry commensurately. But even with high supply rail voltages, the first stage of a phono preamp can be susceptible to overload because that stage amplifies the signal beforethe boosted high frequencies from the LP record are attenuated by the RIAA network. When we say the average signal level from a typical moving magnet cartridge is 5mV, we are actually speaking of the average level at 1 KHz, the midpoint of the RIAA curve. The signal coming off the LP record at 20 KHz(the high end of the audio spectrum) is actually 50mV, which is 20dB or 10 times greater than the 5mV we usually talk about. If that 50 mV signal is amplified 100 times (40dB) in the first stage it will rise to a level of 5 volts. And, remember that 5 volt level is only an average. Transient peaks can easily be 2 or 3 or more times that average. Even a circuit with up to 15 volts headroom in the first stage may not be sufficient to avoid clipping on signal peaks if that first stage has as much as 40 dB of gain. Because there are practical limits to how high the power supply voltages can be raised, it is incumbent on the designer to set the first stage gain to a level low enough to provide adequate overload margin

A good measure of an amp’s headroom to avoid clipping on loud musical signals and recordpops is its “overload margin”, the amount of room it has between the average signal level and the point at which clipping occurs.2 The greater the room, the louder the transients it can handle without clipping. Overload margin is usually measured in decibels with reference to a particular input level and gain setting. For example, a phono amp might be said to have an overload margin of 20dB at 5mV input with a gain setting of 40dB.

Overload margin can be increased by raising the voltage levels of the power supply rails and adjusting the amplifying circuitry commensurately. But even with high supply rail voltages, the first stage of a phono preamp can be susceptible to overload because that stage amplifies the signal before the boosted high frequencies from the LP record are attenuated by the RIAA network. When we say theaverage signal level from a typical moving magnet cartridge is 5mV, we are actually speaking of the average level at 1 KHz, the midpoint of the RIAA curve. The signal coming off the LP record at 20 KHz(the high end of the audio spectrum) is actually 50mV, which is 20dB or 10 times greater than the 5mVwe usually talk about. If that 50 mV signal is amplified 100 times (40dB) in the first stage it will rise to a level of 5 volts. And, remember that 5 volt level is only an average. Transient peaks can easily be 2 or 3or more times that average. Even a circuit with up to 15 volts headroom in the first stage may not be sufficient to avoid clipping on signal peaks if that first stage has as much as 40 dB of gain. Because thereare practical limits to how high the power supply voltages can be raised, it is incumbent on the designer to set the first stage gain to a level low enough to provide adequate overload margin.

Sist redigert:

DFM

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    42
    The signal coming off the LP record at 20 KHz(the high end of the audio spectrum) is actually 50mV, which is 20dB or 10 times greater than the 5mV we usually talk about. If that 50 mV signal is amplified 100 times (40dB) in the first stage it will rise to a level of 5 volts.
    Veldig interessant - Hvordan vil dette da arte seg for MC med hensyn på stepuptrafo vs intern forsterkning? En trafo kobles jo til før riaa-korreksjon, mens en intern forsterkning gjerne skjer etter riaa-korreksjon?

A

ANM

Gjest
    Det er jo ofte gain i det første steget og særlig om det er en MM/MC RIAA. Ut i fra eksempeldata hvor marginen for MC er oppgitt til 10mV, MM 100mV ser man at headrommet krymper som følge av gain, men relativt sett er den lik da du må se det i forhold til størrelsen på påtrykt signal. Bruker du en trafo med 20dB gain på MM inngangen i eksemplet over vil fortsatt PU se en margin på 10mV.

A

ANM

Gjest
    Forresten, det er detalj jeg ikke har lagt merke til DFM, at spenningen fra PU er oppgitt ved 0dB punktet 1kHz...Men det er jo ikke dermed sagt at det blir 50mV ved 20kHz da det er lite musikkinfo fra 10kHz og oppover og hakk i platen forholder seg ikke til RIAA og gir den amplituden den gir, men blir dempet i korreksjonen.

Tillegg:

Nå har jo RIAA kurven en dobbel funksjon. Ved å kjøre en emphasis/demphasis i de høyere frekvenser hever man støygulvet og ved å gjøre det motsatte ved de lavere demper man amplituden på modulasjonen i det energirike bassområdet som eller ville begrenset innspillingslengden og gjort det umulig å spore med en normal PU. Så tror at oppgitt spenning er grei å forholde seg til da det er mer snakk om en normalisering av modulasjonen på en plate enn at en 5mV PU gir 50mV ved 20kHz.

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.339
    Torget vurderinger
    1
    Ang overstyringsmargin så tror jeg ikke det bør overvurderes. Ett sted må det klippe. Generelt sett er det kanskje slik at det er bedre jo senere i signalkjeden det klipper, men for å få full nytte av overstyringsmarginene så bør den være gjennomgående i hele husalteret.

For å sette det i persketiv, la oss si at vi har ei middels dynamisk vinylplate som er mastret litt «hot» dvs peaknivåer på +6 dB og RMS nivå på -10 dB dvs 16 dB crestfaktor, vi bruker en PU med et utgangssignal likt det nominelle inngangsignalet til RIAA-trinnet som har de foreskrevnde 28 dB overstyringsmargin, dsv det er 38 dB fra RMS til klipping ut av RIAA, og vi ønsker tilsvarende gjennomgående overstyrinsgmargin i hele husalteret. Vi bruker «normalt» følsomme HT med 90 dB/W, lytter passe tidlig-ferdagskveld-høyt med 1W RMS inn = 90dB ut. 38 dBW er 6 310 W og HT bør da ha en kapasitet til å spille 128 dB SPL - det blir ganske fort relativt heftig ...

mvh
    KJ

A

ANM

Gjest
    Det er vel og bra det, men uansett hvordan man har valgt å mastre platen er ikke pop og klikk en del av masteringen. Den har sin størrelse i dB uavhengig av masteringteknikk og spenning fra PU. Observasjonen jeg har gjort meg er at, inntil en grense, vil overstyringsmarginen i inngangssteget påvirke hvordan unoter i platen oppleves og om man forholder seg til worstcase pop/click vil man ikke trenge å tenke på hvordan platen er mastret.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.339
    Torget vurderinger
    1
    Jaudå, men pop og klikk er ikke helt uavhengig av PU. Opphavet for klik og pop kan gi forskjellige utslag ift hvordan inngangstrinnet er designet. Mekaniske klik og pop oppfører seg omtrent på samme måte som som rillene i plata og konverteres til elektrisitet av motorsystemet i PU og forsterkes av RIAA-trinnet på samme måte som musikksignalet. Elektrostatiske klikk og pop slår rett inn på signalkabelen, og hvordan de forsterkes videre er et spørsmål om kildeimpedans ift om inngansgtrinnet forsterker eller undertrykker dem. Det er også en forskjell på overstyringsmargin i inngangsteget og overstyringsmargin for hele RIAA-trinnet. Klipper det før eller etter RIAA EQ? Er overstyringsmarginen jevnt fordelt mht frekvens eller er den særlig lav ved HF?

Poenget med mastering var kun for å anskueliggjøre hva det betyr i en avspillingssittuasjon dersom man ønsker en gjennomgående overstyringsmargin på 28 dB.

mvh
    KJ

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Nei, støy er selvfølgelig ikke uavhengig av PU og det er jo ikke selve marginen heller. Jeg påstår på ingen måte at overstyringsmarginen er det eneste man skal se på, bare belyste et tema som sjeldent eller aldri blir omtalt når man vurderer et trinn. Forøvrig kan max ut/gain gi en pekepinn på takhøyden på trinnet i sin helhet, men om du leste og om vi skal tro Jones målinger og tolkninger oppstår det en unik situasjon i inngangstrinnet før RIAA korreksjonen, hvis effekt faktisk kan forsterkes som følge av denne korreksjonen.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.339
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er på ingen måte uenig i at overstyringsmarginen kunne ha vært mer belyst, både for RIAtrinn - spec og tester, og for behovet mht bl.a. peiskos. Jeg har ikke lest Morgan Jones, men det er «konvensjonell kunnskap» at inngangstrinnet på en phonoforsterker bør designes slik at det ikke går i klipping særlig ved HF før RIAA EQ og utgangen. Leg også merke til at han legger inn 12 dB i slingringsmon på nominelt utgangsnivå fra PU og en komfortmargin. Jeg fikk ikke helt klarhet i om + 22 dB for HF klikk og pop er ift 5 cm/s @ 1 kHz eller om det ift RIAA «preemphasis» med + 20 dB ved 20 kHz.

Men overstyringsmargin er vel litt OT ift tråden så det videre diskusjon fortjener kanskje en egen tråd.

mvh
    KJ

DFM

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    42
    Men overstyringsmargin er vel litt OT ift tråden så det videre diskusjon fortjener kanskje en egen tråd.
    På den annen side har OT for en gangs skyld dratt avgårde i en retning som både er interessant og forenlig med den opprinnelige tanken, så jeg syns det er litt sent å endre på det nå som temaet er såpass veletablert. Så få vi heller være ydmyke og be Arve pent om å bli tilgitt for våre synder iom at vi har kuppet tråden hans...

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.429
    Torget vurderinger
    10
    På den annen side har OT for en gangs skyld dratt avgårde i en retning som både er interessant og forenlig med den opprinnelige tanken, så jeg syns det er litt sent å endre på det nå som temaet er såpass veletablert. Så få vi heller være ydmyke og be Arve pent om å bli tilgitt for våre synder iom at vi har kuppet tråden hans...
    Faktum er at moderator, og flere med han, for mange dager siden ba om at tidligere småkrangel og denne riaadiskusjonen ble tatt på PM, eventuelt i en dertil egnet tråd, tydeligvis til liten nytte. Ser derfor ikke ut som reglene for topic gjelder i samme grad for alle her inne. For øvrig enig i at riaadiskusjonen har vært interessant.

A

ANM

Gjest
    Ja, den skled ut og om ønskelig kan dere som er misfornøyd bare kontakte moderator eller be meg pent så skal jeg slette all OT jeg har bidratt med.

Btw. Krangelen var ikke helt OT da det faktisk befant seg en Pulsus på Torget. Alt rundt temaet overload margin startet med min kritikk av EAT mangefulle spec og design og pulsus underdimensjonerte inngangssteg. Alt on topic!

Sist redigert:

mikon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2015
    Antall liker
    52
    Sted
    Fredrikstad
    Tråden skled ut ja. Kan du trygt si. Men veldig lærerik. Tråden burde fortsette synes jeg.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Trådens opphavelige tema mistet pust, men andre interessante ting kom inn og holdt den i live. Hva er problemet?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja, den skled ut og om ønskelig kan dere som er misfornøyd bare kontakte moderator eller be meg pent så skal jeg slette all OT jeg har bidratt med.

Btw. Krangelen var ikke helt OT da det faktisk befant seg en Pulsus på Torget. Alt rundt temaet overload margin startet med min kritikk av EAT mangefulle spec og design og pulsus underdimensjonerte inngangssteg. Alt on topic!
    Tjah. Hadde vel ikkje tenkt å diskutere tekniske data på utstyret, men det har trass alt ein samanheng med snaddergraden, og når vi snakkar om vinyl, kan det vere greitt å vurdere om det er nokon samanheng med headroom. Men det er svært få riaaprodusentar som gjev opp headroom. Kva med McInthosh, til dømes?

Eg har altså sjeldan sett "Headroom"spec. Og altså ikkje hatt høve til å observere fenomenet som vart utdjupa. Derimot har eg høyrt ein god del riaatrinn av varierande kvalitetar, prisklasse m.m.
    Ein av dei viktigaste faktorane eg ser har samanheng med lydkvaliteten er gain. Ikkje berre fordi eg spelar på iallfall ein pickup med 0,2 mV (Accuphase AC1), men fordi slike riaatrinn faktisk spelar godt - i regelen.
    Nokre riaatrinn med masse gain er "for feite" - noko som kan vere eit fenomen med overstyring/vrenging. Kva så med dei som ikkje er så "feite"? Av dei eg har høyrt, er det påfallande mange som:

a) er rørbaserte på ein eller fleire nivå

b) har stor, gjerne separat straumforsyning.

Det er vel ikkje ulogisk at forsterkarar med svær straumforsyning kan spele dynamisk? Separasjonen av straumforsyninga burde også føre til reduksjon av interferens til signalvegen. Og rør kan vel ikkje skade? Sidan dei spelar så godt dynamisk?

Ein skulle vel prøvd fleire riaatrinn, og høyrt meir korleis dei oppfører seg i samaheng med ulike pickupar med ulikt utgangsnivå. Av dei eg har prøvd så langt, er nok EATeGlo den einsaste som har fiksa absolutt alle utgangsnivå eg har funne døme på. Men det er fleire der ute, med ulike kvalitetar, sjølv produsentane ikkje har fått seg til å finne fleire måledata.
    Men det er grenser for kor mange fantastiske riaatrinn ein kan få låne. Og veldig mange rimelege, anstendige riaatrinn med for lite gain (eller andre lyter) kan gjere ein fantastisk jobb saman med den rette pickup. Og nettopp difor er det så vanskeleg å finne "den fullkomne riaa". Du vert lurt av pickupen.

• Liker
    Reaksjoner: DFM

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Og så noko heilt anna:
    Sjå dei pickupane som er til sals no:
    Gullwing Benz Gullwing. Nei, ikkje bilen
    My Sonic lab gold signature: TEST: MySonicLab Signature Gold
    Miyajima Kansui
    ZYX R-1000 Airy 3 Cosmos low
    Air Tight Pc-7Benz LP

Kva ser forresten folk etter når dei skal ha seg pickup?
    Personlig må jeg si at det er bare én ting som irriterer meg mer enn priser på PU, og det er priser på kabler (når en nå er sanatoriepasient).

Jeg skulle ikke ha noe imot en PU som smykker seg med en utsalgspris på mellom 50 og 100 tusen, men det er etter mine erfaringer jævla med penger for svært lite i ekstra lydopplevelse. Når en i tillegg vet at dette er slitasjedeler med begrenset holdbarhet, så blir regnestykket litt ubehagelig for statsansatte. Prisene er ravgæli! Og selv på bruktmarkedet blir det kronasjer nok.

Det sagt; har en lyst på en parfymetaster, så er de prisene som de ligger ute for, relativt sett, ok. Men jeg er litt prismatt, rent personlig.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Videreføring av det jeg sa over:

Om HFS kunne gjort det mulig å laste opp lydfiler, og ikke bare bilder av pornoen, så er jeg overbevist om at vi kunne hjulpet hverandre bedre, og samtidig avmystifisert ting.

Mange er pr. idag i stand til å lage lydfiler av det de hører på. Om de nå la ut f. eks. vinylrip av forskjellige RIAA/Spillere/tastere, så kunne folk forholdt seg til disse. Jeg er overbevist om at en del av mytologien ville blitt tatt rotta på.

Kondis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Antall liker
    743
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Og så noko heilt anna:
    Miyajima Kansui
    Air Tight Pc-7Benz LP

Hvorfor ikke ta med denne Dynavector DV Karat Diamond og ikke bare Audiophile audios til salgs objekter,,,dårlig observert av en som liker og teste og fortelle til folket..

Z

Zomby_Woof

Gjest

Om HFS kunne gjort det mulig å laste opp lydfiler, og ikke bare bilder av pornoen, så er jeg overbevist om at vi kunne hjulpet hverandre bedre, og samtidig avmystifisert ting.

Mange er pr. idag i stand til å lage lydfiler av det de hører på. Om de nå la ut f. eks. vinylrip av forskjellige RIAA/Spillere/tastere, så kunne folk forholdt seg til disse. Jeg er overbevist om at en del av mytologien ville blitt tatt rotta på.
    Havner man ikke i trøbbel med opphavsretten da? Ideen er rett og slett fantastisk god, og jeg har tenkt på det mange ganger. Jeg kunne gjerne sett for meg å legge ut 'needledrops' på hjemmesiden til OVK, for eksempel. Men jeg tror ikke vi skal tørre uten å innhente tillatelse fra rettighetsinnehavere.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ang overstyringsmargin så tror jeg ikke det bør overvurderes. Ett sted må det klippe. Generelt sett er det kanskje slik at det er bedre jo senere i signalkjeden det klipper, men for å få full nytte av overstyringsmarginene så bør den være gjennomgående i hele husalteret.

For å sette det i persketiv, la oss si at vi har ei middels dynamisk vinylplate som er mastret litt «hot» dvs peaknivåer på +6 dB og RMS nivå på -10 dB dvs 16 dB crestfaktor, vi bruker en PU med et utgangssignal likt det nominelle inngangsignalet til RIAA-trinnet som har de foreskrevnde 28 dB overstyringsmargin, dsv det er 38 dB fra RMS til klipping ut av RIAA, og vi ønsker tilsvarende gjennomgående overstyrinsgmargin i hele husalteret. Vi bruker «normalt» følsomme HT med 90 dB/W, lytter passe tidlig-ferdagskveld-høyt med 1W RMS inn = 90dB ut. 38 dBW er 6 310 W og HT bør da ha en kapasitet til å spille 128 dB SPL - det blir ganske fort relativt heftig ...

mvh
    KJ
    Akkurat denne tanken jeg prøvde å legge opp til. Takk for litt utbroderinger om det.

På ett eller annet sted i kjeden, og på ett eller annet nivå klipper signalet. Attenatoren(e) som skaper før og etter nedover kjeden er forstått, og det er fair enough. Men man står til slutt med noen ganske så voldsomme krav til effektforsterker, høyttalere, og til syvende og sist kombinasjonen av disse. 128 dB er ganske så friskt...

A

ANM

Gjest
    Tjah. Hadde vel ikkje tenkt å diskutere tekniske data på utstyret, men det har trass alt ein samanheng med snaddergraden, og når vi snakkar om vinyl, kan det vere greitt å vurdere om det er nokon samanheng med headroom. Men det er svært få riaaprodusentar som gjev opp headroom. Kva med McInthosh, til dømes?

Eg har altså sjeldan sett "Headroom"spec. Og altså ikkje hatt høve til å observere fenomenet som vart utdjupa. Derimot har eg høyrt ein god del riaatrinn av varierande kvalitetar, prisklasse m.m.
    Ein av dei viktigaste faktorane eg ser har samanheng med lydkvaliteten er gain. Ikkje berre fordi eg spelar på iallfall ein pickup med 0,2 mV (Accuphase AC1), men fordi slike riaatrinn faktisk spelar godt - i regelen.
    Nokre riaatrinn med masse gain er "for feite" - noko som kan vere eit fenomen med overstyring/vrenging. Kva så med dei som ikkje er så "feite"? Av dei eg har høyrt, er det påfallande mange som:

a) er rørbaserte på ein eller fleire nivå

b) har stor, gjerne separat straumforsyning.

Det er vel ikkje ulogisk at forsterkarar med svær straumforsyning kan spele dynamisk? Separasjonen av straumforsyninga burde også føre til reduksjon av interferens til signalvegen. Og rør kan vel ikkje skade? Sidan dei spelar så godt dynamisk?

Ein skulle vel prøvd fleire riaatrinn, og høyrt meir korleis dei oppfører seg i samaheng med ulike pickupar med ulikt utgangsnivå. Av dei eg har prøvd så langt, er nok EATeGlo den einsaste som har fiksa absolutt alle utgangsnivå eg har funne døme på. Men det er fleire der ute, med ulike kvalitetar, sjølv produsentane ikkje har fått seg til å finne fleire måledata.
    Men det er grenser for kor mange fantastiske riaatrinn ein kan få låne. Og veldig mange rimelege, anstendige riaatrinn med for lite gain (eller andre lyter) kan gjere ein fantastisk jobb saman med den rette pickup. Og nettopp difor er det så vanskeleg å finne "den fullkomne riaa". Du vert lurt av pickupen.
    Det er relativt mange som faktisk opplyser om overstyringsmarginen, EC, McIntosh, MF, Avid bare for å nevne noen. Noen ganger opplyses dette litt kryptisk andre ganger rett ut som max input.

Når du observerer at gain kan påvirke lydsignaturen kan det godt hende at du feks observerer Miller-effekten, hvor impedanser, i all hovedsak kapasitanser, blir speilet og forstørret. Enklere sagt inngangen ser kapasitanser på utgangen med en størrelse proposjonal med gain+1, dette påvirker båndbredden og gain i høyere frekvenser Tror nemlig ikke feit lyd forårsakes av overstyring, men skal ikke uttale meg skråsikkert da jeg ikke helt vet hva du legger i "feit". Klart man har mange virkemidler som minimerer denne velkjente effekten, så det er kanskje ikke en riktig antagelse fra min side. Hva vet jeg?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Og så noko heilt anna:
    Miyajima Kansui
    Air Tight Pc-7Benz LP

Hvorfor ikke ta med denne Dynavector DV Karat Diamond og ikke bare Audiophile audios til salgs objekter,,,dårlig observert av en som liker og teste og fortelle til folket..
    Hugsar denne versjonen av Karat. Det var to stykke, ein med rubinfane og ein med diamant. Veldig dyre, den gongen, men eg fekk høyre rubinversjonen demonstrert ved to høve. Diamanten har eg ikkje høyrt i denne versjonen, men 90 timars innspeling: Dynavector Karat 17 D mk 3 testa eg ut for nokre år sidan. Denne kostar for tida 11 kkr, står det på Planetsnapa. Ein god, men litt spesiell sak. Så ut frå dette (og det at klokka var leggetid) gadd eg ikkje ta med den averterte gamlekaren i denne oppramsinga. Dessutan må eg innrømme at eg har ganske stor tillit til Audiophile.no sine vurderingar av pickupar.....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Lat oss diskutere litt pickupprisar. Hugsar godt då eg kjøpte den "svinedyre" Denon 103D attende i 1978. Kosta over 1000 kr..... (dei vanlege MM-pickupane var billegare). Så sleit eg med å finne forsterkning, heilt til eg fann ARC SP 10 (som ikkje hadde heilt nok gain, den heller)

I dag forfektar eg lydlege kvalitetar til pickupar i 50 - 60000 kronersklassen. Men at mange ser dei som hysterisk overprisa, er det vel ikkje vanskeleg å forstå. Eg har ofte lurt på kvifor dei skal vere så dyre - Ikeda-pickupane er gode, men det er "bestefar" FR 201 også... Er det berre det at Hr. Ikeda kan ta slike prisar, eller er det prosessar/eigenskapar som leggjast i desse pickupane som forsvarar høg pris?

A

ANM

Gjest
    Jeg må inrømme at jeg synes det finnes så mange spennende pickuper fordelt over et bredt prissegment at jeg ikke føler det er helt riktig å klage. Må man kjøpe en 90000,- modell for å oppleve hi end i heimen?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Havner man ikke i trøbbel med opphavsretten da? Ideen er rett og slett fantastisk god, og jeg har tenkt på det mange ganger. Jeg kunne gjerne sett for meg å legge ut 'needledrops' på hjemmesiden til OVK, for eksempel. Men jeg tror ikke vi skal tørre uten å innhente tillatelse fra rettighetsinnehavere.
    Vel og bra, men er det egentlig så stor verdi i å "analysere" andres needle drops gjennom eget utstyr - det være seg et anlegg, hodetelefoner eller en PC - da man ikke vet så mye om hvorvidt det man hører er farget av ens eget eller han som tok opp lydefilen sitt utstyr?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn