Sjukt mykje snadder til sals.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg vil råde kamphanene her inne til å ta sin riaa diskusjon på pm og ikke fylle dnne tråden med det.
    tonen kan også fint lysne litt før det går over i direkte personangrep...

Mvh
    moderator :)
    Sikkert godt ment moderator, men dersom det aldri er lov med litt diskusjon og temperatur her inne; hvorfor kalle det et diskusjonsforum? Jeg er ikke sur på ANM. Vi hadde en diskusjon, og er overhode ikke enige; men er ikke det helt greit da!? Man blir liksom stemplet tvert her inne som kranglefanter, kamphaner etc med en gang diskusjonen er litt mer enn: "åhhh, så fin platespiller du har, åhhh så pen forsterker du har. Sånn vil jeg og ha....":p

Chrisandre..

overhode ikke slikt ment, og også derfor jeg ikke modererte bort noe.. :)
    Diskusjoner er velkommen og jeg klarte fint å lese mellom linjene at den ikke var direkte opphetet.

Jeg skal fint ta selvkritikk og innrømme at kamphaner kunne stått med gåsetegn rundt, men deres diskusjon er litt offtopic og den aktuelle riaa'n kan sikkert diskuteres i en mere egnet tråd. :)

Mvh
    Moderator
    Helt i orden, og fint skrevet av deg:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja ECP-2 ser veldig fin ut på utsiden. Hva gjelder størrelse så er den vel ikke standard størrelse heller, er den vel? EC er vel bredere?

Da jeg så innholdet i ECP-2 første gang minnet der litt om en Maarud potetgullpose. Stor og flott før man åpner den, men så viser det seg at posen knapt er halvfull med masse små-flak:)

Her betaler man mye for navnet imo. Det skrytes av balansert ut. Project Phono Box RS er ekte full balansert med trinnløs justering av last til under halve prisen. Den ble sammenlignet og ECP-2 gikk i retur...

A

ANM

Gjest
    Hahaha, du får komme deg i et mer verdsatt yrke eller bytte hobby om du bekymrer deg for merkevarepris!

DFM

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    42
    Virket jo spennende, men jeg blir alltid litt nervøs når jeg ser MHz og GHz i spesifikasjonene. Sikkert ubegrunnet i dette tilfellet.
    Ja, det er ingen grunn til å la seg skremme av spesifikasjoner som ikke gjør ei flue fortred, se heller at det her er snakk om diskret konstruksjoner og dertil gode prestanda. Andre bokser nevnt i fleng i denne tråden har jo sine konstruksjoner basert på opamper i signalveien og annet fysjom.

Trodde egentlig jeg skulle klare å lokke deg ut på dypet med:
    Signal to noise ratio, with perfect balance:96 dB (109 dB with super low noise transistors)
    Dynamic headroom:131 dB
    Dynamic headroom, with perfect balance:134 dB (150 dB with super low noise transistors)

Snasne spesifikasjoner, men riaa'en låter bra, den, så Per Anders vet nok hva han skriver om.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nei, hvorfor det. Nå var det jo du som påsto at jeg handlet komponenter etter hvilke tester jeg leste. Da høres det ut for meg at du har såpass god råd at du driter i innholdet i et komponent og hvordan det låter, bare merkenavnet er high end nok. Vel, det er vel kanskje fordelen med å ikke tjene 1 mill+ i året...Jeg er veldig nøye med at pris, innhold og lydkvalitet står i forhold til hverandre.... Men så er det de som bare handler og setter sammen komponenter uten synergi; fordi de er high end og man har penger nok...

A

ANM

Gjest
    Har beina godt plantet på jorda DFM og støygulvet på ei plate drukner RIAA trinn med særlig mer enn 70-80dB S/N. Men som en teknisk øvelse er tallene imponerende. Bare skyte inn at opamper er for lengst friskmeldt, ække akkurat 741 som brukes nå om dagen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg synes fullbreddekomponenter ser bra ut sammen. Streite, nøytrale, svarte alufronter, takk. Skulpturelt kreativ industridesign, gull, akryl og enda verre, ellers takk.

Men, ja. EC er vel 48cm brede, og stikker seg ut sammen med hva som helst annet.

Ellers. Luft i kabinettet er vel ikke noe problem, så lenge den befinner seg rundt kretsen i stedet for inne i den? Er det ikke ønskelig, alt annet likt, at utlegget er kompakt?`Er ikke det en fordel mtp indusert støy og annet fanteri?

Min NLE22 (selve forsterkeren, med print for innganger og last) er fire etasjer med 'grunnplan' som et kredittkort.

Sist redigert av en moderator:
    A

ANM

Gjest
    Nei, hvorfor det. Nå var det jo du som påsto at jeg handlet komponenter etter hvilke tester jeg leste. Da høres det ut for meg at du har såpass god råd at du driter i innholdet i et komponent og hvordan det låter, bare merkenavnet er high end nok. Vel, det er vel kanskje fordelen med å ikke tjene 1 mill+ i året...Jeg er veldig nøye med at pris, innhold og lydkvalitet står i forhold til hverandre.... Men så er det de som bare handler og setter sammen komponenter uten synergi; fordi de er high end og man har penger nok...
    Det er morsomt å kjekle litt, men nå begynner du faktisk bli litt dum. Tåler nok ikke å ha fri. Litt brakkesjuk?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Liten pause i svar og motsvar nå? Jeg vil ha svar på hva som er galt med små print i store kasser.

A

ANM

Gjest
    Liten pause i svar og motsvar nå? Jeg vil ha svar på hva som er galt med små print i store kasser.
    Ingenting er galt med små print i store kasser. Kassa er det du blir sittende å se på, så dens design er viktig, både for estetikk og varemerke. Som nevnt, for en RIAA er det heller ingen ulempe med avstand til trafo

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sætre
    Ulempen er vel at store kasser kanskje ikke passer for alle.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og denslags var kanskje det interessante i tråden. Overload margin, lærerikt.

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sætre
    Og denslags var kanskje det interessante i tråden. Overload margin, lærerikt.
    Det finnes vel ingen dumme spørsmål zomby_woof? Hvorfor lurer du på om det er en ulempe med små print i store kasser? Du fikk svaret . Det finnes ingen ulemper utenom det estetiske .

A

ANM

Gjest
    Overload margin, lærerikt.
    Vi som spiller av vinyl har veldig mye fokus på impedansmatching, resonanser og mekaniske faktorer. Men til tross for at RIAAen også er en viktig del av kjeden viser entusiastene liten forståelse for hva som gjør en god RIAA god. Man ser store batterier av kondensatorer eksotisk rørbestykning og tenker dette må være bra og går i gang med beskrivelser av høy dynamikk og dybde i lydbildet, i grunn intetsigende da dette beviselig er høyst individuelle faktorer. At viktigheten av god overload margin er oversett er åpenbart. Det endrer lyden fra skiva totalt og jeg lover at straks man er bevisst på denne faktoren vil man bedømme en RIAAs kvaliteter på en litt annen måte.

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er glad at jeg har Trafomatic Ref.One Phono så jeg slipper å diskutere riaa.Sjukt mye bra er det allikevel å finne på Torget.
    Mvh Kenneth

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Overload margin, lærerikt.
    Vi som spiller av vinyl har veldig mye fokus på impedansmatching, resonanser og mekaniske faktorer. Men til tross for at RIAAen også er en viktig del av kjeden viser entusiastene liten forståelse for hva som gjør en god RIAA god. Man ser store batterier av kondensatorer eksotisk rørbestykning og tenker dette må være bra og går i gang med beskrivelser av høy dynamikk og dybde i lydbildet, i grunn intetsigende da dette beviselig er høyst individuelle faktorer. At viktigheten av god overload margin er oversett er åpenbart. Det endrer lyden fra skiva totalt og jeg lover at straks man er bevisst på denne faktoren vil man bedømme en RIAAs kvaliteter på en litt annen måte.
    Ny tanke for meg, dette. Veldig intuitivt når jeg først leste om det.

Men lyset av denne nye kunnskapen på hele anlegget.... Vil ikke dette fenomenet kunne oppstå hvor som helst i kjeden, linjetrinn, effektforsterkere, til og med høyttalere?

Har vi enda et argument for store nok forsterkere? Ikke bare det man regner seg fram til fra alminnelig foretrukket snittnivå og teoretisk peaknivå på musikksignalet. Det samme med høyttalere? Har vi for små høyttalere?

A

ANM

Gjest
    Headroom har alltid vært viktig, flere som skriver om dette her inne. Også et argument mot slike mikroamper, men det er et annet tema. Forskjellen på RIAAen og resten av kjeden er volumkontrollen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Faen og, ANM! Nå må jeg jo finne ut av dette! ;)

Antar at du heller ikke ser noen hint om dette her:

Audion PREMIER MOVING MAGNET PHONO STAGE

Min har en 24dB trafo foran seg, hvis det har noen betydning. Phonotrinnet har 46dB gain.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Ikke oppgitt noe data om det der, sikkert bra om du er fornøyd, beklager om jeg har tilført enda en nevrose.;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hva er vinylspilling uten nevroser? :D

Jeg tviler på at det er noe problem på min RIAA. Men kanskje en tanke verdt å tenke når man justerer gain for ny pickup? Den er har drøss tilgjengelige innstillingstrinn fra veldig lavspent MC til veldig høyspent MM (såpass mange at de fint kan brukes til balansekontroll ved behov), og kanskje fristende å slippe løs mer gain enn man trenger.

A

ANM

Gjest
    Gain har ingenting med problemstillingen å gjøre, det er oftest oppgitt som en fast verdi relatert til inngangstrinnet. Lavspente PUer kan telle i positiv retning.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så den klipper før første forsterkningstrinn? Eller kan den like godt klippe i et eller flere av forsterkningstrinnene i phonoforsterkeren?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ikke oppgitt noe data om det der, sikkert bra om du er fornøyd, beklager om jeg har tilført enda en nevrose.;D
    Nuvél. Jeg liker bare å ha mest mulig oversikt over greiene.

Får Google litt.

A

ANM

Gjest
    Så den klipper før første forsterkningstrinn? Eller kan den like godt klippe i et eller flere av forsterkningstrinnene i phonoforsterkeren?
    Du må huske at RIAA korreksjonen også kommer inn, max output kan si noe om trinnet i sin helhet. Da tar du bare å deler den verdien på gain så får du verdien det tilsvarer på inngang. Vanskelig å komme med noe helt presist da det er flere måter å implementere korreksjonen på.

Jeg påstår ikke at bare fordi det ikke er oppgitt en verdi, så er trinnet automatisk dårlig. Bare en av de tingene jeg ser etter. Øra avgjør uansett.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan det være som med for- og effektforsterkertrinn, at det er mindre kritisk å overstyre trinnet dersom det er med rør i stedet for transistorer, fordi rør forvrenger og klipper mer vellydende?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og hvorfor hjelper høy overstyringsmargin (headroom?) mot knitring?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke snakk om å undertrykke støy, men å ha plass til de støypulsene som unoter i platen skaper. De har langt høyere amplitude enn det ønskede signalet og kan forårsake klipping som igjen medfører at støyen oppleves mer....støyende.
    OK. Kjøper den. Stygge støypulser fra støv og hakk blir enda styggere hvis de styrer forsterkertrinnet til klipping også. Har vanlig "peiskos" så høy amplitude, altså?

Jeg tenker dessuten at jeg vel har littegrann å gå på som med PU og SUT mater phonotrinnet med 0,95V, og siden det er et MM-trinn bør det jo være dimensjonert for pickuper med 5-6mV output. 5,5mV og 46dB gain gir vel 1,1V inngangssignal, f.eks.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Det er ikke snakk om å undertrykke støy, men å ha plass til de støypulsene som unoter i platen skaper. De har langt høyere amplitude enn det ønskede signalet og kan forårsake klipping som igjen medfører at støyen oppleves mer....støyende.
    OK. Kjøper den. Stygge støypulser fra støv og hakk blir enda styggere hvis de styrer forsterkertrinnet til klipping også. Har vanlig "peiskos" så høy amplitude, altså?

Jeg tenker dessuten at jeg vel har en del å gå på som med PU og SUT mater phonotrinnet med 0,95V, og siden det er et MM-trinn bør det jo være dimensjonert for 2,5mV inngangssignal (og det som verre er, Rega). Nok en fordel med ekte trafoer i stedet for headamps eller phonotrinn med mega-gain basert på transistorer og opamper, kanskje?
    Om du ser på utdraget jeg klippet inn så vil du se at vi snakker om ganske store peaker. http://www.hifisentralen.no/forumet...ukt-mykje-snadder-til-sals-4.html#post2447387

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Jeg tenker dessuten at jeg vel har en del å gå på som med PU og SUT mater phonotrinnet med 0,95V, og siden det er et MM-trinn bør det jo være dimensjonert for 2,5mV inngangssignal (og det som verre er, Rega). Nok en fordel med ekte trafoer i stedet for headamps eller phonotrinn med mega-gain basert på transistorer og opamper, kanskje?
    Om du ser på utdraget jeg klippet inn så vil du se at vi snakker om ganske store peaker. http://www.hifisentralen.no/forumet...ukt-mykje-snadder-til-sals-4.html#post2447387
    Takk. Nå fikk du jaggu sitert innlegget mitt før jeg redigerte bort den grove regnefeilen/kognitive bristen min også! ;)

X

X186841

Gjest
    For meg ble det ihvertfall den største forbedringen av lyd jeg har hatt på lenge med å sette inn en Ortofon ST-80SE Mc trafo og kjøre RIAA med MM innstillinger. All antydning til sus og støy ble helt borte og hører detaljer som før druknet og har bedre dynamikk og trøkk.

A

ANM

Gjest
    Nei, dessverre Arve, det hjelper ikke. Ingen garantier for at et MM trinn har mer headroom, du må se det relativt til signalet påtrykket inngangen. På et vanlig MM/MC trinn forblir overload margin nesten det samme. Feks har C47 en margin 5mV MC 50mV MM, dette samsvarer med +20dB gain på MC inngangen. Om jeg brukte en +20dB trafo på MM inngang istedet hadde jeg alltså vært like langt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn