Sjukt mykje snadder til sals.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• A

ANM

Gjest
    Er takknemlig for det Arve, men du omgår problemstillingen. :) Poenget er at man faktisk må ha en mulighet til å teste disse eksklusive og jeg har for lengst mistet tilliten til andres ganer. Vel og bra at noen private entusiaster tar jobben og noe av den økonomiske belastningen og tester ut for oss, men ønsker likevel at dette ansvaret skulle ligge på produsent og forhandler.

Men jeg ser samtidig realistisk på det og innser at disse ultrahiend(relatert til pris) puene ikke er ment for massekonsumsjon og er egentlig ikke produktene de lever av. Dette dreier seg om markedsstrategi, intet annet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nokre japanske pensjonerte pickupprodusentar (t.d. Ikeda) brukar fritida på å produsere eit ikkje ubetydeleg tal modellar av pickupar i sterkt forfina utgåve i høve det dei dreiv med som yrkeskarriere. FR-armar og pickupar er veldig gode, men vanskeleg tilgjengelege. Så då er det tydelegvis ein marknad for Ikeda-alternativ.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Eit filosofisk spørsmål:
    Er ein pickup som sporar godt i ein enkel arm betre enn ein som ikkje gjer det? Og kva om han sporar betre i ein meir avansert og påkosta arm?

Eit meir praktisk spørsmål:
    Er det lettare å få til ein konisk nålesliping til å "oppføre seg" enn ein Shibata eller Fineline? I så fall; er ei konisk nål betre enn Shibata (når du ikkje spelar kvadrofoniske vinylplater)

A

ANM

Gjest
    Åpne spørsmål fortsetter:

- Shibata gir deg større kontaktflate med rillene. Betyr det at man kan øke trykket og dermed potensielt sporingsevnen uten å slite plate?
    - Shibata når høyere modulerte frekvenser, betyr det et mindre forvrengt lydbilde?
    - Konisk har under halve livslengden til Shibata - er det positivt?

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.870
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk låne pu til over 30k den gangen av forhandler, det gjorde att jeg også handlet en var vanskelig og la være:rolleyes:

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.292
    Fråveret av transistorlyd er også eit stort pluss.
    Helt enig på generelt grunnlag.
    JaJa,,de fleste mest fullkomne RIIA trinn,de beste, er nok innenfor det dere kaller fraværet av .Transistor. lyd
    Elles var dei neppe fullkomne.:)
    Det skal jo sies at jeg fremdeles bruker en gammel transistor-sak fra '80-tallet som phonotrinn. Det er ikke fullkomment, men lyder greit nok for meg.

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.621
    Mulig dette stemmer ch, men Ortofon spiller da på et naturlig behov for luksus og pris som et kvalitetsparameter. Poenget er at om Ortofon har objektive grunner til at feks A95 utklasser Windfeld skylder de oss en redegjørelse om hvorfor. Det er nemlig ikke åpenbart for meg hvorfor betydelig mindre båndbredde, dårligere sporingsevne, dårligere kanalbalanse og dårligere kanalseparasjon automatisk gir bedre lydbilde bare fordi motoren er pakket i Titan.
    Jeg tror ikke at A95 på noen måte utklasser Windfeld, men jeg kan ikke uttale meg om det sikkert siden jeg ikke har prøvd Windfeld. Basert på likheten i tekniske løsninger og spesifikasjonene og at de kommer fra samme fabrikant ville jeg forvente at de låter nokså likt i utgangspunktet og at eventuell forskjell vil være av typen nyanser.
    Spesifikasjonene oppfatter jeg som tilstrekkelige gode til at disse alene ikke gir grunn til å anta signifikant forskjell mellom de to pickupene og en må da se etter andre aspekter ved konstruksjonen, for eksempel materialet de er lagd av og eventuelt andre forskjeller om der er det. Og ja, det kunne kanskje Ortofon vært tydligere på....

Men en pickup skal også monteres på en arm, og for meg skulle den i en ET2 tangential arm. Og basert på mine 30 års erfaring med denne armen og ikke minst med Jubilee'en, mener jeg bestemt at den lavere massen (6 g vs 13g) og litt lavere compliance (13 my vs 16 my) til A95 vil være en klar fordel i den armen.
    I tillegg foretrekker jeg om alt annet er likt, den lavere anbefalte sporingsvekten (2.3 vs 2.6 g).
    Og prisforskjellen mellom Windfeld og A95 fant jeg ikke så utslagsgivende.

Ellers som svar til Arve, re Aiwon, problemet slik jeg ser det er mer at den ikke klarer oppgitt sporing ved anbefalt stifttrykk, spesielt når dette er så lavt som 60 my. Kan godt være at dette i praksis er godt nok, men jeg stiller bare litt høyere kvalitetskrav i fabrikanten når vi er i disse eleverte prisklasser og etter min oppfatning er det viktig å bruke en pickup innenfor anbefalt område for stifttrykk.
    Men for all del, hvilke kvalitetskrav en stiller til produkter er helt personlig, men jeg synes nå det bør også teknisk/mekanisk stå litt i stil med prisen.

A

ANM

Gjest
    Nei, mener ikke at du må forsvare ditt kjøp på noen måte, sikker på at du selv er i stand til å avgjøre hva du trenger.:)
    Skal vi vurdere A95 basert på data er det vel mer riktig å sammenligne den med Cadenza Black og da er jo prisspranget betraktelig større uten at det er noen åpenbar grunn?

Sst

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Antall liker
    471
    Akkurat når det gjelder A95, så kan man vel iallefall se hvorfor den er dyr å produsere. Det spesielle pickuphuset av titanium, og Ortofons Replicant 100-slipning øker kosten på en noenlunde forståelig måte mot f.eks. Cadenza Black. Men det er jo sant at "resultatene" ikke lar seg lese enkelt fra spesifikasjonene.

Skal vi vurdere A95 basert på data er det vel mer riktig å sammenligne den med Cadenza Black og da er jo prisspranget betraktelig større uten at det er noen åpenbar grunn?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er også interessant at dei to dyraste AT33-pickupane sporar vanvittig godt. Særleg PTG/II. Og at Denon DL 103R også er veldig lett å få til å spore topp, på testplater. Men det er ikkje slik at dei automatisk spora 1812 godt....
    Telarc 1812 er el ikke akkurat representativ heller, men et ekstremtilfelle. Det å klare den er jo ikke noe krav for å låte bra på vanlige plater.

Man kan jo skreddersy en arm/pu-kombinasjon for å kjøre gjennom kanonskuddene - f.eks. en veldig myk pickup i en veldig tung, dempet arm - men det er jo ikke gitt at det låter bra likevel. Å ikke hoppe ut av rillene ved sånne utslag er vel ikke det samme som å "spore bra", mener jeg vel.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Eit filosofisk spørsmål:
    Er ein pickup som sporar godt i ein enkel arm betre enn ein som ikkje gjer det? Og kva om han sporar betre i ein meir avansert og påkosta arm?
    Hva er "bedre"? Det kommer jo an på hvilke parametre man vektlegger, og en pu som er bedre med en gitt arm, må jo ikke nædvendigvis være det i en annen. Finnes en slik pickup? Jeg har ikke så mye egen erfaring, men tipper at bedre sporingsevne er bedre sporingsevne uansett. Forutsetter selvsagt at pu monteres i en arm med egenskaper passende for den.

Eit meir praktisk spørsmål:
    Er det lettare å få til ein konisk nålesliping til å "oppføre seg" enn ein Shibata eller Fineline? I så fall; er ei konisk nål betre enn Shibata (når du ikkje spelar kvadrofoniske vinylplater)
    Vet ikke. Det er jo "opplest og vedtatt" at finere nålesliping krever mer av oppsettet, så jeg antar det, men når man "får til" en finrlinr/shibta-nål så blir sporingen bedre enn når man "får til" en komisk nål.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Storleiken av stiften har også innverknad. Ein liten stift grev djupare i rilla enn ein med større tverrsnitt/diameter. Eg har veldig lyst å prøve VdH type 2-diamantar no når eg har DDT ganske ferskt i minne. Skilnaden på diamantfeltet er at "billegutgåvene" har 3 mikrometers tverrsnitt, medan dei frå Frog og oppover har 2.

Mannen sjølv skriv dette om VdH-slipingane:
    The original design, the VDH type 1 stylus, is specified with a major (vertical) radius of
    85 micron and the minor (horizontal) radius of 2 micron. Especially the stable 2 micron
    radius was a very revolutionary decision. There was the general fear that this 2 micron
    would act as a cutter for the groove. Experiments I made before the official introduction
    showed that this fixed idea was wrong. Especially the 2 micron helped a lot to generate
    plenty of extra spacious information. The standard radius of 18 micron as was used by
    many manufacturers at that time was not able to generate enough resolution of the
    recorded signal. Many cartridges were already better designed compared to the ability of
    the common styli to track this high resolution. Replacing styli in all kind of cartridges by
    the VDH 1 produced an audible improvement. Also the lifespan of 3500 hours was a great
    challenge for many audiophiles.

In the 70's and 80's well-known companies like Goldring, Elac, EMT, Adcom, Coral,
    Ortofon, Allaerts, Clearaudio, Audio Note and many others used the VDH 1 and/or the
    VDH 2 (a milder version on number 1 with vertical radius of 40 micron and a horizontal
    radius of 7 micron)
    .

A

ANM

Gjest
    Det er også interessant at dei to dyraste AT33-pickupane sporar vanvittig godt. Særleg PTG/II. Og at Denon DL 103R også er veldig lett å få til å spore topp, på testplater. Men det er ikkje slik at dei automatisk spora 1812 godt....
    Telarc 1812 er el ikke akkurat representativ heller, men et ekstremtilfelle.
    Nå er vel 1812 i grunn et digitalt opptak, så kanskje hele øvelsen like godt kan gjøres på CD eller stream?:)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.292
    Det er ikke uvanlig. Terje Rypdal - The Singles Collection og Joanna Newsom - Ys er andre plater som lyder sykt mye bedre på vinyl enn på CD, selv om det er digitale opptak.

A

ANM

Gjest
    Nå har jeg fått ECP-2 i hus og den var som jeg husket. Om man setter seg inn i specs er det rart hvor godt dataene stemmer overens med virkeligheten. En av grunnene til at jeg kjøpte tilbake denne fantastiske RIAAen er å dempe det jeg forutser kan potensielt bli et problem når mine store subber er på plass om et par dager, nemlig subsonisk feedback. Med -3dB på 11Hz og ca -30dB ved 6Hz, vil den kanskje forhindre at armen som resonerer rundt 7Hz å lage for mye kluss når volumet dras på.

A

ANM

Gjest
    Hakke sjekket. De gir -6dB ved 15Hz, i så tilfelle blir det dobbel subsonisk demping.:)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Smått skeptisk til å la vinylgjengivelse gå helt ned til armresonans, altså...

A

ANM

Gjest
    Den gjør jo ikke det da. Husk også at jeg ikke har en slik lettvekts skjærefjølsnurrer. Finner fort ut om det ikke går...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hm...

Legger merke til at mageregionen har en egenresonans rundt 8Hz. Pass på at ikke de nye subbene gjør at gjestene har "uhell" i den nye lyttesofaen din. ;)

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Den gjør jo ikke det da. Husk også at jeg ikke har en slik lettvekts skjærefjølsnurrer. Finner fort ut om det ikke går...
    Må huske at massen er en reaktiv komponent, da. Det er ikke gitt at høy masse gjør spilleren upåvirket av vibrasjoner i omgivelsene. Dessuten tenkte jeg på arm/pickup, ikke spilleren i dette tilfellet.

A

ANM

Gjest
    Hehe! Snakk om å prøve og male fanden på veggen. Et problem, mange løsninger broder!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    På ingen måte. Jeg ville bare valgt å unngå potensialet for problemer, helt enkelt ved å unngå at høyttaleren gjengir disse frekvensene. Det er ikke akkurat kvalitativt god gjengivelse fra platespilleren der nede uansett. Mer forvrengning og støy enn noe annet, og det er stort potensiale for feedback som i beste fall bare stresser høyttalere og forstere om kanalene er i motfase, i verste fall gir lavfrekvent støy om de er i fase.

Jeg ville satt høypass over armresonans om det er mulighet for det.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Han skrev vel nettopp om subsonisk filter i RIAA-en, så... ;)

A

ANM

Gjest
    Ja, det er 24dB/okt høypass i RIAA som skrevet, kombinert med avrullingen i selve sub. Nå er ikke målsetningen min med disse gadunkadunk! Som sagt, skulle det vise seg og ikke fungere rett ut av boksen, har jeg en liste med tiltak som kan være interessant å utforske, samt at anlegget både fungerer som musikkanlegg og hjemmekino anlegg. Nederst på denne lista står hfs torget.

La oss nå ikke gå over brua før vi kommer til den, har tenkt på armresonansen som nå ligger -30dB dempet ved hjelp av RIAAens eget filter.

Nå er vil ikke jeg den eneste som har kombinert vinyl og sub heller?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Slurvete lesing fra min side med andre ord..... Subsonisk filter er nok smart med vinyl, med annet er det bare å gi gass.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Eg har ikkje subbar for tida, så problemet er marginalt. (Iallfall så lenge eg ikkje kan sjå basselementa).
    Men eg har vore vitne til korleis ein del basselementspasmar har forsvunne frå nokre mine tidlegare yndlingshøgtalarar (InnerSound Eros, IMF TLS 80...) ved å slå på subsonisk filter av ymse slag. Det er neppe sunt, for slikt stel vel også effekt som kunne vore kanalisert inn i musikken...? Hadde eingong ein forforsterkar med subsonisk fiter på 30 Hz, og DET var effektivt (ikkje gøy å spele DSOTM der, nei, så knappen vart bannlyst)

"Spasmene" har også vorte mindre ved bruk av platekrans og - lodd. Og skifte av pickupar. Og ved hjelp av plastillin på pickuparmen innimellom. Mange kjerringråd.... men den perfekte løysinga går nok på å fintrimme arm/pickup, slik at resonansen ikkje samsvarar med andre ting du har i rom og anlegg elles.

A

ANM

Gjest
    Et filter med en grensefrekvens ved 30Hz kan vel ikke kalles subsonisk.:) Grensefrekvensen på ECP-2 ligger ved 11Hz så påvirker nok ikke lyden nevneverdig, armresonansen er ved 7Hz.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Hugsar IEC-kurva som kunne koplast inn på Musical Fidelity VINL. Ikkje høyrbart når det koplast inn, samanlikna med vanleg riaa. Men det var på min rigg. Kan ikkje seie eg merkar så mykje til 12 dB/oktaven på EAT-e-Glo heller (veit ikkje frekvensen vi går ut frå)

Det er slett ikkje alltid nødvendig med filter, men greitt å ha om du er redd for basselementa dine.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Et filter med en grensefrekvens ved 30Hz kan vel ikke kalles subsonisk.:) Grensefrekvensen på ECP-2 ligger ved 11Hz så påvirker nok ikke lyden nevneverdig, armresonansen er ved 7Hz.
    Heh, heh.. Så sant, og dette i en verden hvor de fleste 'subwoofere' har nedre grensefrekvens deromkring.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn