Som ein start skal du få låne pickup med meg.......men du må stryke ein null eller to...
|
JaJa,,de fleste mest fullkomne RIIA trinn,de beste, er nok innenfor det dere kaller fraværet av .Transistor. lydHelt enig på generelt grunnlag.Fråveret av transistorlyd er også eit stort pluss.
Elles var dei neppe fullkomne.JaJa,,de fleste mest fullkomne RIIA trinn,de beste, er nok innenfor det dere kaller fraværet av .Transistor. lydHelt enig på generelt grunnlag.Fråveret av transistorlyd er også eit stort pluss.
Det skal jo sies at jeg fremdeles bruker en gammel transistor-sak fra '80-tallet som phonotrinn. Det er ikke fullkomment, men lyder greit nok for meg.Elles var dei neppe fullkomne.JaJa,,de fleste mest fullkomne RIIA trinn,de beste, er nok innenfor det dere kaller fraværet av .Transistor. lydHelt enig på generelt grunnlag.Fråveret av transistorlyd er også eit stort pluss.![]()
Jeg tror ikke at A95 på noen måte utklasser Windfeld, men jeg kan ikke uttale meg om det sikkert siden jeg ikke har prøvd Windfeld. Basert på likheten i tekniske løsninger og spesifikasjonene og at de kommer fra samme fabrikant ville jeg forvente at de låter nokså likt i utgangspunktet og at eventuell forskjell vil være av typen nyanser.Mulig dette stemmer ch, men Ortofon spiller da på et naturlig behov for luksus og pris som et kvalitetsparameter. Poenget er at om Ortofon har objektive grunner til at feks A95 utklasser Windfeld skylder de oss en redegjørelse om hvorfor. Det er nemlig ikke åpenbart for meg hvorfor betydelig mindre båndbredde, dårligere sporingsevne, dårligere kanalbalanse og dårligere kanalseparasjon automatisk gir bedre lydbilde bare fordi motoren er pakket i Titan.
Skal vi vurdere A95 basert på data er det vel mer riktig å sammenligne den med Cadenza Black og da er jo prisspranget betraktelig større uten at det er noen åpenbar grunn?
Telarc 1812 er el ikke akkurat representativ heller, men et ekstremtilfelle. Det å klare den er jo ikke noe krav for å låte bra på vanlige plater.Det er også interessant at dei to dyraste AT33-pickupane sporar vanvittig godt. Særleg PTG/II. Og at Denon DL 103R også er veldig lett å få til å spore topp, på testplater. Men det er ikkje slik at dei automatisk spora 1812 godt....
Hva er "bedre"? Det kommer jo an på hvilke parametre man vektlegger, og en pu som er bedre med en gitt arm, må jo ikke nædvendigvis være det i en annen. Finnes en slik pickup? Jeg har ikke så mye egen erfaring, men tipper at bedre sporingsevne er bedre sporingsevne uansett. Forutsetter selvsagt at pu monteres i en arm med egenskaper passende for den.Eit filosofisk spørsmål:
Er ein pickup som sporar godt i ein enkel arm betre enn ein som ikkje gjer det? Og kva om han sporar betre i ein meir avansert og påkosta arm?
Vet ikke. Det er jo "opplest og vedtatt" at finere nålesliping krever mer av oppsettet, så jeg antar det, men når man "får til" en finrlinr/shibta-nål så blir sporingen bedre enn når man "får til" en komisk nål.Eit meir praktisk spørsmål:
Er det lettare å få til ein konisk nålesliping til å "oppføre seg" enn ein Shibata eller Fineline? I så fall; er ei konisk nål betre enn Shibata (når du ikkje spelar kvadrofoniske vinylplater)
Nå er vel 1812 i grunn et digitalt opptak, så kanskje hele øvelsen like godt kan gjøres på CD eller stream?Telarc 1812 er el ikke akkurat representativ heller, men et ekstremtilfelle.Det er også interessant at dei to dyraste AT33-pickupane sporar vanvittig godt. Særleg PTG/II. Og at Denon DL 103R også er veldig lett å få til å spore topp, på testplater. Men det er ikkje slik at dei automatisk spora 1812 godt....
Må huske at massen er en reaktiv komponent, da. Det er ikke gitt at høy masse gjør spilleren upåvirket av vibrasjoner i omgivelsene. Dessuten tenkte jeg på arm/pickup, ikke spilleren i dette tilfellet.Den gjør jo ikke det da. Husk også at jeg ikke har en slik lettvekts skjærefjølsnurrer. Finner fort ut om det ikke går...
Heh, heh.. Så sant, og dette i en verden hvor de fleste 'subwoofere' har nedre grensefrekvens deromkring.Et filter med en grensefrekvens ved 30Hz kan vel ikke kalles subsonisk.Grensefrekvensen på ECP-2 ligger ved 11Hz så påvirker nok ikke lyden nevneverdig, armresonansen er ved 7Hz.
Utan synbare spasmer i basselementa, altså?Kan rapportere 0 konsekvens av de nye tilskuddene. Armen ligger godt i rillene!;D