Sjekkliste for god lyd:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ref en annen tråd her om R, C og L og hvorfor alt låter ulikt. Hva om de av oss med lang erfaring innen hifi konkretiserer en "sjekkliste for god lyd" - kanskje til hjelp for noen, kanskje grunnlag for en skikkelig debatt av kabel-typen.... ;D Jeg starter, andre får fortsette.

1. Ligner instrumentene og stemmene det du har hørt i virkeligheten? Ja=gå videre til 2, Nei=bytt utstyr til det ligner
2. Er det behagelig å lytte? "Slapper ørene av" uansett musikk og lydnivå? Ja=gå videre til 3, Nei=bytt utstyr til det blir behagelig
3. Blir du følelsesmessig engasjert av musikken (glad/trist)? Får du "fot"? Ja=gå videre til 4, Nei=bytt utstyr til du blir det
4. Er lyden interessant å lytte til ved lavt volum? Ja=gå videre til 5, Nei=bytt utstyr til det blir det
5. Blir du mere interessert i musikerne enn musikkanlegget/lyden? Ja=gå videre til 6, Nei=bytt utstyr til musikken/musikerne får din fokus
6. Er det viktig at anlegget koster mest mulig? Ja=gå videre til 1, Nei=gå videre til 7
7. Kjøp mere plater. Lytt til musikk. Du er i mål. Gratulerer!

Noen flere? ;)

K.

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Antall liker
57
Torget vurderinger
6
beste Sjekkliste eg har sett på lenge, nice :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Pkt 7 holder i lange baner.

mvh
KJ

XLNT

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.05.2009
Antall liker
0
Kabeldragern skrev:
.....
4. Er lyden interessant å lytte til ved lavt volum? Ja=gå videre til 5, Nei=bytt utstyr til det blir det
....

Noen flere? ;)

K.
Flott liste :) Jeg tror jeg ville formulert pkt 4 litt annerledes uten at jeg har formuleringen klar. Det jeg savnet var det som går på ikke bare evnen til å låte godt ved lavt volum, men også evnen til å formidle dynamikken i musikken på et skikkelig vis. Jeg hørte en av Ulf Sverresvold sine modeller tidligere denne uka (på besøk hos kjæresten min), og den måten de formidlet dynamikken var utrolig. Vi koblet høyttalerne på oppsettet til min kjære, og jeg må si jeg opplevde markant forskjell.

Så savner jeg et punkt før nåværende pkt 7: Er det plass til kjæresten i armkroken på Sweet spot? Hvis ikke, sørg for det.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Dekkende den.
Pkt. 8 er vel oppgraderingssyken som leder tilbake til pkt.1

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Kabeldragern skrev:
Ref en annen tråd her om R, C og L og hvorfor alt låter ulikt. Hva om de av oss med lang erfaring innen hifi konkretiserer en "sjekkliste for god lyd" - kanskje til hjelp for noen, kanskje grunnlag for en skikkelig debatt av kabel-typen.... ;D Jeg starter, andre får fortsette.

1. Ligner instrumentene og stemmene det du har hørt i virkeligheten? Ja=gå videre til 2, Nei=bytt utstyr til det ligner
2. Er det behagelig å lytte? "Slapper ørene av" uansett musikk og lydnivå? Ja=gå videre til 3, Nei=bytt utstyr til det blir behagelig
3. Blir du følelsesmessig engasjert av musikken (glad/trist)? Får du "fot"? Ja=gå videre til 4, Nei=bytt utstyr til du blir det
5. Blir du mere interessert i musikerne enn musikkanlegget/lyden? Ja=gå videre til 6, Nei=bytt utstyr til musikken/musikerne får din fokus
6. Er det viktig at anlegget koster mest mulig? Ja=gå videre til 1, Nei=gå videre til 7

Noen flere? ;)

K.
Etter din sjekk liste så er jeg selv omtrent i mål! 95% ihvertfall ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Punkt 2 er vel i altfor stor grad avhengig av jobben som er gjort i studioet.
Du klarer ikke å overbevise meg at alt kan spilles på fullt øs.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Oppløftende liste! :)

Er ikke helt i mål på punkt 5 tror jeg, men mulig litt innkjøp av dempematriale løser den fremfor bytte. ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:
Punkt 2 er vel i altfor stor grad avhengig av jobben som er gjort i studioet.
Du klarer ikke å overbevise meg at alt kan spilles på fullt øs.
Gjelder pkt 1 også.

pkt 4 må parres med et pkt med høyt volum .... etc.

mvh
KJ

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.250
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Morosam liste... ;D

Tror dog jeg hadde klart meg med kriteriene i pkt 3....
Ståpels og det å "kjenne klumpen i halsen" må vel nesten være tegn på at noe er riktig og funker?

mvh
Proffen

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
pkt 0: gå mye på konsert, helst med uforsterket akustisk musikk. Og oppsøk folk som spiller selv. Og fortsett med det, så lenge du lever.

Da blir det mye nei på de neste punktene, og du går likevel greit til pkt 7

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Kabeldragern skrev:

Noen flere? ;)

K.
Kjempebra sjekkliste :) 1 deff ja 2 lavt og middels volum ja, høyt litt ubehagelig, løse det ved akustisk tuning / demping. 3 så til de grader, både tårer og ståpels i bøtter og spann 4 som regel ja, kommer litt an på hvordynamisk produksjonen / musikken er 5 som regel, ja 6 absolutt ikke 7 ;D

Mvh :)

Atlant

Medlem
Ble medlem
02.03.2009
Antall liker
0
Bra liste dette ja. Dog ser jeg et paradoks i pkt 1&2. Lyden av musikk i virkeligheten er ikke alltid behagelig for ørene. Om et opptak av gardermusikken som spiller gammel jegermarsj blir behagelig for ørene på et anlegg da farger anlegget lyden, og instrumentene er følgelig ikke korrekt gjengitt. Flisespikkeri dette kanskje, men ..

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
408
ottone skrev:
pkt 0: gå mye på konsert, helst med uforsterkerket akustisk musikk. Og oppsøk folk som spiller selv. Og fortsett med det, så lenge du lever.

Dette er viktig og riktig. Samtidig bør hovedpunktet være at den totalt lytteopplevelsen av anlegget skal være mest mulig likt pkt. 0. Og la meg føye til; spill gjerne et instrument selv. Du får da et personlig forhold til lyd og musikk som også kan ha positiv betydning for kriterier vedr. oppbygging av musikkanlegg.

Andre forhold som er mer eller mindre viktig:
  • Akustikk i lytterommet. Litt flytting av høyttalere og lytteposisjon kan ha større betydning enn mange tusen i oppgradert utstyr
  • Alt henger sammen med alt. Sørg for jevn kvalitet over hele linja. Totalresultatet blir ikke bedre enn svakeste ledd
  • Følg en hovedretning i valg av komponenter ut fra musikksmak og hva du i hovedsak spiller. Gode anlegg takler det meste, men det er allikevel greit å bygge anlegget ut fra om det er sart akustisk klassisk og jazz på behagelig lyttenivå eller metal med full utblåsing som er den musikalske referansen
  • Råd og vink er bra, men ikke følg slavisk hva forståsegpåerer mener. Ha et avslappet forhold til å skulle ha det dyreste og flotteste anlegget. Lytt selv og ta egne valg.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Mtp punkt 2 lurer jeg på om trådstarter har hørt noe serlig med instrumenter live. Trommer på referansenivå låter ikke behagelig, eller i det minste ikke for meg. Men så lenge det er en sjekkliste for "god" lyd, og ikke "naturlig" lyd er du vel innenfor. ;)

Geir Arne

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Trommer gjengitt med skikkelig dynamikk skal rive litt i øregangene, enig der Ganilsen. Jeg ofrer dog gjerne litt av den siste ultimate dynamikken om det betyr at resten av listen passer med mine preferanser.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Enig der. Man kan ha god lyd selv om det ikke er 100% "ekte/realistisk". Men da må vi definere hva god lyd er, så vi ikke prater forbi hverandre.

Det eneste referansepunktet jeg har er hvordan ting låter i virkeligheten/live, uten forsterking. Jeg har ingen referanse på "god lyd", rett og slett fordi det er mange bra og morsomme anlegg der ute med helt forskjellig spillestil. Og jeg liker mesteparten av disse, men alt til sin tid. :)

Geir Arne

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
roesok skrev:
ottone skrev:
pkt 0: gå mye på konsert, helst med uforsterkerket akustisk musikk. Og oppsøk folk som spiller selv. Og fortsett med det, så lenge du lever.

Dette er viktig og riktig. Samtidig bør hovedpunktet være at den totalt lytteopplevelsen av anlegget skal være mest mulig likt pkt. 0. Og la meg føye til; spill gjerne et instrument selv. Du får da et personlig forhold til lyd og musikk som også kan ha positiv betydning for kriterier vedr. oppbygging av musikkanlegg.

Andre forhold som er mer eller mindre viktig:
  • Akustikk i lytterommet. Litt flytting av høyttalere og lytteposisjon kan ha større betydning enn mange tusen i oppgradert utstyr
  • Alt henger sammen med alt. Sørg for jevn kvalitet over hele linja. Totalresultatet blir ikke bedre enn svakeste ledd
  • Følg en hovedretning i valg av komponenter ut fra musikksmak og hva du i hovedsak spiller. Gode anlegg takler det meste, men det er allikevel greit å bygge anlegget ut fra om det er sart akustisk klassisk og jazz på behagelig lyttenivå eller metal med full utblåsing som er den musikalske referansen
  • Råd og vink er bra, men ikke følg slavisk hva forståsegpåerer mener. Ha et avslappet forhold til å skulle ha det dyreste og flotteste anlegget. Lytt selv og ta egne valg.
Jepp, kongebra innlegg, mao 110 % enig :)

Mvh :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
ganilsen skrev:
Mtp punkt 2 lurer jeg på om trådstarter har hørt noe serlig med instrumenter live. Trommer på referansenivå låter ikke behagelig, eller i det minste ikke for meg. Men så lenge det er en sjekkliste for "god" lyd, og ikke "naturlig" lyd er du vel innenfor. ;)
Geir Arne
Her trår du litt feil. Jeg har hørt mye og mange instrumenter live, spesielt trommer! Har dessuten egen trommeplate fra Sheffield Lab som er en referanse for meg. Men mine preferanser verdsetter mikrodynamikk og anleggets evne til å skille trommeslag utført kraftig, svakt, rått, tandert - kort sagt trommisens musikalske presentasjon. Lydtrykk ut over normalt er blitt uinteressant etterhvert.

Men for all del - listen er ikke ment som noe "alfa og omega", kun en liste med noen poeng som kanskje er verd å stoppe opp ved.

Det er mange penger i omløp når en skal kjøpe musikkanlegg og det er veldig lett å gå bakover i lydkvalitet - uansett pris!

J

J.J

Gjest
XLNT skrev:
Det jeg savnet var det som går på ikke bare evnen til å låte godt ved lavt volum, men også evnen til å formidle dynamikken i musikken på et skikkelig vis.
Les utpakningstråden til Big Swifty - og les trådene til Pengesluk - så får du et innblikk i hvorfor og hvordan.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har et lytterom på 18m2. Jeg kan spille moderat+ og litt til. Skulle jeg ha satt et trommesett her nede som en kunne hamret løs på, kunne jeg mest sannsynligvis ikke sittet her særlig lenge. Så realistisk gjengivelse er nok ikke noe for mitt vedkomnende. ( for ikke prate om å stappe et helt orkester her )

Topp Bunn