Sinnaserberen - Starten på en ny epoke

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    211
    Sted
    Oslo
    Hei alle sammen


    Jeg har nå endelig fått kjøpt meg hus og i den anledning ønsker jeg å ha en tråd hvor jeg kan poste bilder og spørre om råd
    Jeg er så heldig at den bedre halvdelen min er så snill og gir meg hele kjelleretasjen på ca 50 kvadrat , men man skal kunne gå ut til terassen så jeg må pønske på noe bra planløsningfor å tilfredstille alle.


    Overtagelsen er ikke før neste år i Januar men jeg har allerede begynt å forbedre ting og har en visjon i hodet hvordan drømmekinoen min skal se ut .


    Utstyr per dags dato er

    Forsterker: XTZ a2-300 samt XTZ a2-400
    Receiver: Denon x4700h
    Front: B&W 702 s2
    Senter : B&W HTM3S oppgradert med diskant fra 700 serien samt mellomtone fra samme.
    Surround har jeg nå B&W m-1z
    Subber er 2st XTZ 8 "
    Her er bilder fra annonsen

    Planløsning kjeller.jpg


    2.jpg

    Blir å bygge teknisk rom under trappa og få vekk den stygge peisen og mursteinene som er på veggene samt fjerne tepper fra veggene og generelt strippe alt ned, blir en rom i rom løsning fra avshop . Farmacell og hunton da det er rekkehus og nabo vedsiden av.
    1.jpg



    Gleder meg å komme i gang .

    Hvis noen har en genial planløsning så er det bare å pøse på
    Hovedrommet er ca 4.2x 6.9 meter
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med ny bolig 👌
    Det blir spennende å følge med utviklingen av rommet, lykke til 🙂
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Potensiale her ja! Grattis!
    Skal du ha ildsted eller blir den veggen helt fri?

    Min første tanke var å spille på langs, men du skal ha bilde, ikke kun lyd så da blir det på tvers skulle jeg tro.
    i så tilfelle hadde jeg valgt å sette opp sakene den veien som gir best trafikkforhold ut til terrassen.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Potensiale her ja! Grattis!
    Skal du ha ildsted eller blir den veggen helt fri?

    Min første tanke var å spille på langs, men du skal ha bilde, ikke kun lyd så da blir det på tvers skulle jeg tro.
    i så tilfelle hadde jeg valgt å sette opp sakene den veien som gir best trafikkforhold ut til terrassen.
    Jeg ville sett på om det er plass til lerret over døra ut til terrassen og evt hengt senteren i taket. Da kan du sitte og se på utsikten når du hører i stereo, eller bare har gjester. Ville beholdt mulighet for peiskos. Rack/bokhylle på veggen mot badet, toseters sofa bør da få plass frigjort fra alle vegger.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Gratulerer med ny bolig, stort, fint rom og klarsignal fra din bedre halvdel (y) Kommer nok mange gode forslag her etter hvert. Her burde det i alle fall ligge til rette for gode lytteforhold og basshåndtering (bassfeller i hjørnene). Jeg vil i alle fall tatt tak i akustikkbiten før du vurderer oppgradering av utstyr. Blir spennende å følge utviklingen.
     

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    211
    Sted
    Oslo
    Potensiale her ja! Grattis!
    Skal du ha ildsted eller blir den veggen helt fri?

    Min første tanke var å spille på langs, men du skal ha bilde, ikke kun lyd så da blir det på tvers skulle jeg tro.
    i så tilfelle hadde jeg valgt å sette opp sakene den veien som gir best trafikkforhold ut til terrassen.
    Her blir det projektor

    Det blir lagt varmefolie på gulvet og peisen flyttes opp til 2 etasje, boligen har balansert ventilasjon så det kommer godt med oppvarmingen.

    Blir nok på tvers av rommet , ikke helt optimalt men men

    Jeg ville sett på om det er plass til lerret over døra ut til terrassen og evt hengt senteren i taket. Da kan du sitte og se på utsikten når du hører i stereo, eller bare har gjester. Ville beholdt mulighet for peiskos. Rack/bokhylle på veggen mot badet, toseters sofa bør da få plass frigjort fra alle vegger.
    Det blir akustisk transparent lerret da det blir baffelvegg , så det er ikke en option :D

    Gratulerer med ny bolig, stort, fint rom og klarsignal fra din bedre halvdel (y) Kommer nok mange gode forslag her etter hvert. Her burde det i alle fall ligge til rette for gode lytteforhold og basshåndtering (bassfeller i hjørnene). Jeg vil i alle fall tatt tak i akustikkbiten før du vurderer oppgradering av utstyr. Blir spennende å følge utviklingen.
    Men «sinnaserberen» – Novak Djokovic? :ROFLMAO:
    Haha Takk så meget,
    Tenkte siden sinnasnekkeren er opptatt så får det bli Sinnaserberen siden jeg er sinna og er første gang i mitt liv jeg pusser opp noe.
    Det blir litt av hvert av akustiske tilltak, blant annet spilevegg , diffusorer og bassfeller alt ettersom
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Blir nok på tvers av rommet , ikke helt optimalt men men
    Jo , å spille på langvegg er stort sett bedre enn med høyttaler på kortvegg,i allefall i de 3rommene jeg har hatt anlegg i, og det samme er det flere som har erfaring med. bra at peisen fjernes!,,helt uavhengig av lydmessige hensyn…
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jo , å spille på langvegg er stort sett bedre enn med høyttaler på kortvegg,i allefall i de 3rommene jeg har hatt anlegg i, og det samme er det flere som har erfaring med. bra at peisen fjernes!,,helt uavhengig av lydmessige hensyn…
    ingen grunn til at det ikke vil fungere på sitte midt på langsiden og ha høyttalerne motsatt. Jeg har hatt flere oppsett hvor det har fungert bra. Du unngår blant annet tidlige refleksjoner fra sidevegger. Hvis du kontrollerer akustikken like bak lytteposisjonen så har du da kommet langt i forhold til å skape et godt stereopersepktiv. Og så er det bare alt det andre igjen…
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har du vurdert en lettvegg mot gangen, for å få et symmetrisk rom og unngå eventuelle bassproblemer som man ofte får i relasjon til «blindtarmer» og trapperom?
     

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    211
    Sted
    Oslo
    Har du vurdert en lettvegg mot gangen, for å få et symmetrisk rom og unngå eventuelle bassproblemer som man ofte får i relasjon til «blindtarmer» og trapperom?
    Det blir lettvegg mot gangen og inngansdør der , samt dør til tekniske rommet under trappen, så dette har jeg tenkt på :)
     

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    211
    Sted
    Oslo
    Da er B&W 702 , m-1 , og HTM3s solgt så alle høyttalerene har jeg nå kvittet meg i påvente av enten Hamrammr eller Vestlyd,
    Det blir enten Grandview EDGE lydtransparent lerret eller Avshop sin v6 lerret( 10 k forskjell i pris ca, så lurer på om det er verdt det )
     

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    211
    Sted
    Oslo
    Jeg har nå fått bestilt meg

    LCR blir 3 stk Hamrammr 12 "
    Surround blir 4 stk Hamrammr 8_2

    Atmos har jeg ikke tenkt på enda her , men blir enten XTZ cinema s2
    Nå ble plutselig de subbene pingler i forhold til resten. Så dette må også oppgraderes, kanskje til hamrammr, eller noe annet. Vi får se senere , nå er hvertfall det viktigste i boks, da prisene går opp etter nyttår.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    211
    Sted
    Oslo
    Nå begynner det å skje ting her!
    Har overtatt huset 2 januar og har startet smått å rive, det lille jeg har fått til her er resultatet av 30 min arbeid etterfølgt med kjøring frem og tilbake med flyttelass. Man blir greit sliten av å bære esker etter esker med uendelig ting😬 men det stygge veggteppe måtte vekk. Gleder meg å få fjernet peisen helt.

    Btw hvordan vet man om det er asbestos plater eller ikke bak der?

    20230102_162255.jpg

    20230102_162247.jpg

    20230102_164303.jpg
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nå begynner det å skje ting her!
    Har overtatt huset 2 januar og har startet smått å rive, det lille jeg har fått til her er resultatet av 30 min arbeid etterfølgt med kjøring frem og tilbake med flyttelass. Man blir greit sliten av å bære esker etter esker med uendelig ting😬 men det stygge veggteppe måtte vekk. Gleder meg å få fjernet peisen helt.

    Btw hvordan vet man om det er asbestos plater eller ikke bak der?

    Vis vedlegget 881777
    Vis vedlegget 881779
    Vis vedlegget 881778
    Hvor er du redd for at det asbest?
    Det eneste stedet jeg ville sjekket litt var i/rundt peisen, der kan det være asbest hvis det er gammelt nok
    Ble vel totalt forbudt i 1985 i Norge
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt prosjekt å følge, særlig siden jeg sikkert skal starte et lignende nå i 2023.

    Hvor høyt er det under taket, og hvilken høyde planlegger du med når rommet er ferdig bygd?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde prøvd meg litt frem ang hvem vei du skal spille i rommet.
    Er jo heldig med att døren til verandaen står ca på midten.
    Er en stor fordel med att du har plass bak lytterposisjonen. Sitte med hode ved en vegg er langt fra bra.
    Ang siderefleksjoner/tidlig lar det seg lett fikse.
    Siden dette er ett rom du har fått full råderett over, er det ett hav av muligheter.
    Ikke lås deg til en vei i rommet.
    Rommet ditt er så og si helt likt mitt ang mål.
     

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    211
    Sted
    Oslo
    Morsomt prosjekt å følge, særlig siden jeg sikkert skal starte et lignende nå i 2023.

    Hvor høyt er det under taket, og hvilken høyde planlegger du med når rommet er ferdig bygd?
    Idag er det 2.13 meter , men så er det noe rør i taket osv som jeg vurderer å forkorte og sette uttak et annet sted da det er balansert ventilasjon der.


    Idag gjorde jeg mye, tror jeg. Bildene taler for seg selv
    20230104_202641.jpg

    20230104_202705.jpg
    20230104_202748.jpg


    Gipsplater er håpløst å løse opp.

    Her er luftuttak røret som går i veggen og blåser inn der med luftespalter for å holde veggen tørr? Jeg har ingen peiling.
    20230104_134354.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Husk nå på at da du fjerner plasten, fjerner du også dampsperren som hindrer fukt å komme til i veggene.
    Litt skummelt å la slikt stå åpent nå når det er pluss inne og minus ute.
    Plasten er der for å holde fukt vekk fra isolasjonen og reisverk.
     

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    211
    Sted
    Oslo
    Husk nå på at da du fjerner plasten, fjerner du også dampsperren som hindrer fukt å komme til i veggene.
    Litt skummelt å la slikt stå åpent nå når det er pluss inne og minus ute.
    Plasten er der for å holde fukt vekk fra isolasjonen og reisverk.
    Jeg har ikke fjernet noe plast herifra, alt du ser der er det som var bak. Det er balansert ventilasjon i huset, og enkelte steder i veggene som der under vinduet uten noe form for dampsperre installert
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke fjernet noe plast herifra, alt du ser der er det som var bak. Det er balansert ventilasjon i huset, og enkelte steder i veggene som der under vinduet uten noe form for dampsperre installert
    Snodige greier, men pass på att det ikke er noen huller i resten av plasten der du river vegger.
    Men det røret var noe rare greier, suger det i det eller blåser?
    Aldri hørt om att noen har rør inne i veggen, skulle sikkert hvert en ventil ut i rommet.
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    447
    Antall liker
    700
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du har mer gips å rive så prøv å kutt med tapetkniv før du knekker opp, og skru ut skruer, da har det pleid å bli ganske ryddig riving for min del tidligere
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    211
    Sted
    Oslo
    Snodige greier, men pass på att det ikke er noen huller i resten av plasten der du river vegger.
    Men det røret var noe rare greier, suger det i det eller blåser?
    Aldri hørt om att noen har rør inne i veggen, skulle sikkert hvert en ventil ut i rommet.
    Her var det åpent med luftehull i listene rundt døren og ned mot gulvet, så er nok lagd sånn der, da det blåser oppvarma luft ut fra en villavent ventilasjonsanlegg inni veggen.
    Det er en til ventil som blåser ut og inn i rommet i gangen ved trappa, samt overalt i alle etasjene.

    Hvorfor river du veggene, egentlig?
    Det stinker gammelt, og alt i rommet lukter den peisen som skal vekk. isolasjon byttes ut og kabler i veggen., flytting og installering av nye stikkontakter og kurs osv. Blir da også farmcell dobbelgips og soundclips for lyd


    Hvis du har mer gips å rive så prøv å kutt med tapetkniv før du knekker opp, og skru ut skruer, da har det pleid å bli ganske ryddig riving for min del tidligere
    Det er endel igjen, problemet her er at det er brukt spiker og ikke skruer på å feste gipsen så man får ikke skrudd ut noe :(
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Uansett skal det være plast mot isolasjon på den varme siden.
    Det med att det lukter gammelt er jo ikke ett godt tegn.
    Kan hende jeg er helt på jorde, men tror det ikke.
    En snodig løsning, eller hva synes du snekkeren? @The Shy.
    Du er vell den her inne med mest kompetanse på dette området.
     

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    211
    Sted
    Oslo
    Det med att det lukter gammelt er jo ikke ett godt tegn.
    Det har blitt røyket i rommet, + tepper på veggen og åpen peis. Ingen fin lukt der, sånn innestengt røyket hele livet 90 åring sin leilighet, men merker det lukter mindre og mindre nå for hver ting jeg fjerner, luktet jævlig fra veggteppe.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det har blitt røyket i rommet, + tepper på veggen og åpen peis. Ingen fin lukt der, sånn innestengt røyket hele livet 90 åring sin leilighet, men merker det lukter mindre og mindre nå for hver ting jeg fjerner, luktet jævlig fra veggteppe.
    Innbarket røykelukt er helt grusomt. Vi har et eldre ektepar i blokka vår som er så innrøykte, at når jeg går inn i heisen etter at de har tatt den, holder jeg på å krepere. Leiligheten deres er i ministørrelse, og begge to vil jeg tro er 40-om-dagen-typen, hvis ikke mer. Skjønner godt at du går drastisk til verks her, ja.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Arkitekt her.

    Du må ha dampsperre på alle yttervegger. Det er smart å legge dampsperre, og så lekte ut 5 cm innvendig til trekkerør/ekstra isolasjon etc. Da er dampsperra beskyttet fra punktering når du skal henge opp ting på veggen seinere. Lurt å forsterke der du planlegger oppheng av tunge ting, bruk evt osb-plater e.l. som rupanel under gips hvis du skal ha det, så kan du skru ganske tunge tung hvor som helst. Sørg for minimum dobbelt så mye isolasjon utenfor som innenfor dampsperra, gjerne 3 ganger så mye eller mer, kommer dampsperra for langt ut i veggen vil det kondensere på den og ting går til helvete.

    Det er også mulig å bruke de 5 cm til akustiske tiltak -> utside - panel - isolasjon - dampsperre - akustikk - åpen duk/diffusor, men akkurat akustikk skal jeg overlate til andre.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Angående dampsperre/ plast, det er vel fortsatt slik at det IKKE skal dampsperre innvendig på vegger som er under bakkenivå/tilfylt? Det var iallefall slik når vi bygde.

    Aner ikke om dette er i en kjeller da...
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Angående dampsperre/ plast, det er vel fortsatt slik at det IKKE skal dampsperre innvendig på vegger som er under bakkenivå/tilfylt? Det var iallefall slik når vi bygde.

    Aner ikke om dette er i en kjeller da...
    Godt poeng. Tar alle forbehold om forhold på stedet. Bruk byggmester om du er i tvil.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Under bakkenivå eller delevis under skal det ikke brukes plast.
    men det på bildet med døren er jo ikke under bakken.
    Men mulig de andre veggene er det?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Uansett skal det være plast mot isolasjon på den varme siden.
    Det med att det lukter gammelt er jo ikke ett godt tegn.
    Kan hende jeg er helt på jorde, men tror det ikke.
    En snodig løsning, eller hva synes du snekkeren? @The Shy.
    Du er vell den her inne med mest kompetanse på dette området.
    Har nok ikke så mye kompetanse at jeg vet hva dette er for en løsning på ventilasjon. hehe...

    Jeg ville åpnet og fått det ventilasjonsrøret ut på normalt vis - gjerne på innervegg. Ytter vegg skal selvfølgelig isoleres godt , gjerne 20 cm . 15 cm så plast og deretter 5 cm. En grei måte å opprettholde plasten så tett som mulig. Ved oppgradering av gamle hus er det vanskelig å få til en hundre prosent løsning, men det finnes mye god tape til formålet
     

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    211
    Sted
    Oslo
    Det går sakte men sikkert fremover. Har startet å rive murstein veggen og gipsplater er fjernet fra taket.
    Så slitsomt men holder ut, Har alt å glede meg til

    received_3341195922821276.jpeg
    20230112_151503.jpg
     

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    211
    Sted
    Oslo
    Nå er endelig alle murstein og peisen borte, gjenstår gulvet nå.
    20230121_165821.jpg


    received_869064891080494.jpeg


    Gleder meg å komme mer i gang , og er et steg nærmere drømmen.

    I taket er det allerede satt opp lydbøyler, men tenker jeg kanskje bytter de ut med avshop sine, jeg får se.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hvis du ofrer litt stivhet i dragerne kan du opprettholde maksimal takhøyde ved å montere lydbøyler lengre opp på drageren i taket slik jeg har gjort her.
    Oversiden på fermacellplatene ligger nå en snau cm under dragerne.
    1674354625097.png


    Jeg brukte dobbel fermacell med green-glue i mellom.
    1674355025737.png

    1674355126857.png


    Jeg felte inn LED-downlights med kjøling til LED i den underste platen. Her er kjøleplatene til LED-lysene.
    1674355201847.png


    Og her er LED lysenene
    1674355410222.png
    1674360967710.png


    På denne fikk jeg både lydtett tak og lys på kun ca. 30mm under dragerne. Lyset er en custom jobb som krever litt innsats, men resultatet ble bra og det fremdeles i drift 6 år senere. Lyddempingen ble også meget bra.
     

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    211
    Sted
    Oslo
    Vi fjernet gulvet og fant greit med vannlekkasje. Vi har meldt ifra til forsikringen og venter nå på svar fra dem. Så alt har blitt satt på stopp..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.576
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vi fjernet gulvet og fant greit med vannlekkasje. Vi har meldt ifra til forsikringen og venter nå på svar fra dem. Så alt har blitt satt på stopp..
    Lurt å gjøre det skikkelig med en gang 👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn