Sinnaserberen - Starten på en ny epoke

SERB

Medlem
Ble medlem
23.09.2021
Antall liker
14
Sted
Oslo
Hei alle sammen

Jeg har nå endelig fått kjøpt meg hus og i den anledning ønsker jeg å ha en tråd hvor jeg kan poste bilder og spørre om råd
Jeg er så heldig at den bedre halvdelen min er så snill og gir meg hele kjelleretasjen på ca 50 kvadrat , men man skal kunne gå ut til terassen så jeg må pønske på noe bra planløsningfor å tilfredstille alle.

Overtagelsen er ikke før neste år i Januar men jeg har allerede begynt å forbedre ting og har en visjon i hodet hvordan drømmekinoen min skal se ut .

Utstyr per dags dato er

Forsterker: XTZ a2-300 samt XTZ a2-400
Receiver: Denon x4700h
Front: B&W 702 s2
Senter : B&W HTM3S oppgradert med diskant fra 700 serien samt mellomtone fra samme.
Surround har jeg nå B&W m-1z
Subber er 2st XTZ 8 "
Her er bilder fra annonsen

Planløsning kjeller.jpg

2.jpg

Blir å bygge teknisk rom under trappa og få vekk den stygge peisen og mursteinene som er på veggene samt fjerne tepper fra veggene og generelt strippe alt ned, blir en rom i rom løsning fra avshop . Farmacell og hunton da det er rekkehus og nabo vedsiden av.
1.jpg

Gleder meg å komme i gang .

Hvis noen har en genial planløsning så er det bare å pøse på
Hovedrommet er ca 4.2x 6.9 meter

Sist redigert:

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Antall liker
2.587
Torget vurderinger
2
Gratulerer med ny bolig 👌
Det blir spennende å følge med utviklingen av rommet, lykke til 🙂

Valentino

Æresmedlem
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
12.336
Sted
Ottestad
Potensiale her ja! Grattis!
Skal du ha ildsted eller blir den veggen helt fri?

Min første tanke var å spille på langs, men du skal ha bilde, ikke kun lyd så da blir det på tvers skulle jeg tro.
i så tilfelle hadde jeg valgt å sette opp sakene den veien som gir best trafikkforhold ut til terrassen.

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Antall liker
782
Sted
Hamar

Min første tanke var å spille på langs, men du skal ha bilde, ikke kun lyd så da blir det på tvers skulle jeg tro.
i så tilfelle hadde jeg valgt å sette opp sakene den veien som gir best trafikkforhold ut til terrassen.
Jeg ville sett på om det er plass til lerret over døra ut til terrassen og evt hengt senteren i taket. Da kan du sitte og se på utsikten når du hører i stereo, eller bare har gjester. Ville beholdt mulighet for peiskos. Rack/bokhylle på veggen mot badet, toseters sofa bør da få plass frigjort fra alle vegger.

parafinoksen

«P» for «pause», dammit.
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
8.179
Gratulerer med ny bolig, stort, fint rom og klarsignal fra din bedre halvdel (y) Kommer nok mange gode forslag her etter hvert. Her burde det i alle fall ligge til rette for gode lytteforhold og basshåndtering (bassfeller i hjørnene). Jeg vil i alle fall tatt tak i akustikkbiten før du vurderer oppgradering av utstyr. Blir spennende å følge utviklingen.

SERB

Medlem
Ble medlem
23.09.2021
Antall liker
14
Sted
Oslo

Her blir det projektor

Det blir lagt varmefolie på gulvet og peisen flyttes opp til 2 etasje, boligen har balansert ventilasjon så det kommer godt med oppvarmingen.

Blir nok på tvers av rommet , ikke helt optimalt men men

Jeg ville sett på om det er plass til lerret over døra ut til terrassen og evt hengt senteren i taket. Da kan du sitte og se på utsikten når du hører i stereo, eller bare har gjester. Ville beholdt mulighet for peiskos. Rack/bokhylle på veggen mot badet, toseters sofa bør da få plass frigjort fra alle vegger.
Det blir akustisk transparent lerret da det blir baffelvegg , så det er ikke en option :D

Gratulerer med ny bolig, stort, fint rom og klarsignal fra din bedre halvdel (y) Kommer nok mange gode forslag her etter hvert. Her burde det i alle fall ligge til rette for gode lytteforhold og basshåndtering (bassfeller i hjørnene). Jeg vil i alle fall tatt tak i akustikkbiten før du vurderer oppgradering av utstyr. Blir spennende å følge utviklingen.
Men «sinnaserberen» – Novak Djokovic? :ROFLMAO:
Haha Takk så meget,
Tenkte siden sinnasnekkeren er opptatt så får det bli Sinnaserberen siden jeg er sinna og er første gang i mitt liv jeg pusser opp noe.
Det blir litt av hvert av akustiske tilltak, blant annet spilevegg , diffusorer og bassfeller alt ettersom

Balle Clorin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
6.761
Torget vurderinger
2
Blir nok på tvers av rommet , ikke helt optimalt men men
Jo , å spille på langvegg er stort sett bedre enn med høyttaler på kortvegg,i allefall i de 3rommene jeg har hatt anlegg i, og det samme er det flere som har erfaring med. bra at peisen fjernes!,,helt uavhengig av lydmessige hensyn…

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
2.194
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jo , å spille på langvegg er stort sett bedre enn med høyttaler på kortvegg,i allefall i de 3rommene jeg har hatt anlegg i, og det samme er det flere som har erfaring med. bra at peisen fjernes!,,helt uavhengig av lydmessige hensyn…
ingen grunn til at det ikke vil fungere på sitte midt på langsiden og ha høyttalerne motsatt. Jeg har hatt flere oppsett hvor det har fungert bra. Du unngår blant annet tidlige refleksjoner fra sidevegger. Hvis du kontrollerer akustikken like bak lytteposisjonen så har du da kommet langt i forhold til å skape et godt stereopersepktiv. Og så er det bare alt det andre igjen…

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
2.194
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Har du vurdert en lettvegg mot gangen, for å få et symmetrisk rom og unngå eventuelle bassproblemer som man ofte får i relasjon til «blindtarmer» og trapperom?

SERB

Medlem
Ble medlem
23.09.2021
Antall liker
14
Sted
Oslo
Har du vurdert en lettvegg mot gangen, for å få et symmetrisk rom og unngå eventuelle bassproblemer som man ofte får i relasjon til «blindtarmer» og trapperom?
Det blir lettvegg mot gangen og inngansdør der , samt dør til tekniske rommet under trappen, så dette har jeg tenkt på :)

SERB

Medlem
Ble medlem
23.09.2021
Antall liker
14
Sted
Oslo
Da er B&W 702 , m-1 , og HTM3s solgt så alle høyttalerene har jeg nå kvittet meg i påvente av enten Hamrammr eller Vestlyd,
Det blir enten Grandview EDGE lydtransparent lerret eller Avshop sin v6 lerret( 10 k forskjell i pris ca, så lurer på om det er verdt det )

Topp Bunn