Sim Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har siden 2014 hatt 2 stykk Moon 430HAD hodetelefon-forsterkere. Veldig fornøyd. I tillegg hadde jeg en periode 380D DAC, samt jeg har 2xMoon MiND2 Network Player (den ene oppgradert fra Moon Neo MiND). Anbefales!
     
    Sist redigert:

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Få melde meg inn i denne klubben jeg også. Gikk fra et EC RIAA-trinn til et Moon Neo 310LP. Det ble utrolig morsomt med vinyl igjen.
    Trinnet hat bra med justeringsmuligheter og er utrolig stille. Byggekvaliteten føles meget bra.
    Kjører dette balansert (som gir enda mer gain) sammen med en Pro-Ject RPM5 og Ortofon 2m bronze. Resten er Electrocompaniet.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    https://www.whathifi.com/awards/best-stereo-amplifiers-2018

    Moon 240i landet årets award for best in class, det samme gjorde Mind streameren. Flotte produkter fra Canada :)

    OUR VERDICT
    Stunningly revealing and dynamic performance puts this Moon in a class of its own

    FOR
    Smooth, subtle and dynamic
    Rhythmically cohesive
    Agile, precise timing
    Excellent build and design
    Looks and sounds like a much pricier product
    AGAINST
    Some might prefer a more forward presentation
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er veldig nysgjerrig på 390D, er det noen av dere som eier den eller har kjennskap til den?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er veldig nysgjerrig på 390D, er det noen av dere som eier den eller har kjennskap til den?
    Alt jeg har vært borti av SimAudio produkter (Moon 430HAD, Moon 380D, Moon Neo MiND og Moon MiND2 Network Player) har vært fantastiske. Har ikke prøvd 390, da jeg foretrekker multibit DAC.

    Edit:
    Ja jeg vet man kan koble til en ekstern DAC til 390; men den har som kjent en innebygd MiND2 streamer - som selvsagt gjør dette litt mer komplisert.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan går det larkrla, har du fått utforsket 390’en litt?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan går det larkrla, har du fått utforsket 390’en litt?
    Nei, dessverre. Har vært mye bortreist så den er såvidt ute av esken. Men lover å komme tilbake med både bilder og andre inntrykk:)
    Fikk endelig koblet opp 390`en for noen dager siden. Foreløpig virker den meget tilfredstillende i bruk, uten at den ennå er satt på de helt store prøvene. Hvordan den fungerer som analog pre, rent lydmessig, får jeg komme tilbake til etter litt mer testing.

    Det tar noe tid å bli vant med et produkt med såpass mange funksjoner, men allerede konstaterer jeg at den er svært enkel i bruk for alle i familien når først "far" har satt den opp, programmert innganger og fått den på plass i nettverket. Helt genialt med HDMI ARC, trengte ikke å gjøre noen innstillinger i TVèn, den fant selv ut at lydanlegg var tilkoblet og sendte lyden til 390 uten behov for så mye som et trykk på fjernkontrollen. Også smart med Blutooth dersom kona kun ønsker å bruke anlegget til bakgrunnsmusikk fra sin egen spilleliste på mobilen uten å måtte bruke Mind-appen.

    Den dagen jeg kjøper meg en platespiller, er det bare å gå inn i setup-menyen og velge MM/MC i basic. Man kan også gå videre og stille inn en del andre parameter som feks gain og andre spesialtilpassinger ift hva slags platespiller og pickup man bruker.

    Mind-appen er ok, ikke fantastisk. Synes dog ikke den er verre enn Lightning-appen til Auralic, kanskje noe bedre. Men det er vel ikke helt på Lumin- og Naim-nivå. 390 er godkjent som Roon-endpoint, det er jo en mulighet etterhvert. Det virker ikke som det er mye 390 ikke kan, eller kan settes opp til å kunne.

    Startet med å oppgradere firmware, og den fant umiddelbart oppdatering i Mind og i MQA. Ander ikke hva oppdateringene gikk ut på, men en grei måte å sjekke at Ethernet-koblingen fungerte knirkefritt fra første sekund.

    Det var imidlertid noe knotete å få den inn i nettverket, dvs Ethernet fungerte jo umiddelbart, men Mind-appen ville ikke finne den i wifi-nettverket. Det ble litt frustrerende en stund da verken 390 eller Mind-appen ga noe info om hva- eller hvorfor det ikke funket. Som et siste halmstrå endret jeg fra det ene til det andre wifi-nettverket i huset og det var plutselig 390 synlig i appen til tross for at jeg ikke hadde lagt inn passordet til dette wifi i 390. Forstå det den som kan, men etter et par timers banning og steiking funket det som juling.

    Lyden fra den innebygde streameren virker enormt bra, men jeg har ikke hørt så mange spor ennå. Dog kan jeg si at den ikke på noen måte står tilbake for min forrige preamp, og når den i tillegg kan mye mer og er enklere å bruke...da er det vel riktig å si at jeg er optimistisk.

    Det er meget god kvalitetsfølelse å pakke opp et Moon-produkt, veldig glad for at dette merket er lett tilgjengelig i Norge.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    MiND appen er OK, men anbefaler på det sterkeste å gå over til å bruke Roon (via ethernet/wifi).
     

    Jarjohansen

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2016
    Innlegg
    10
    Antall liker
    6
    Sted
    Setskogen
    Melder meg inn i tråden jeg også, har en moon 380 er kjempe fornøyd i mitt oppsett. Jeg skal oppgraderer til en 390 om ikke lenge, prøve den også som en forforsterker.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Moon 390: kan man koble til en god multispiller via hdmi - en grei oppo eller tilsvarende - og være trygg på at man får det aller beste ut av alle formatene, sacd, DVD-audio og ikke minst redbook cd? Spilleren overfører bitstream og en får utnyttet den gode dacen som sitter i 390.

    Det har jo vist seg å være vanskelig å få vanlig CD til å lyde mer enn OK over analoge utganger på selv gode multispillere. Ikke det at jeg tror at f.eks Oppo 205 er dårlig, men mange mener den faller igjennom på CD mot dyre superspillere. Hvordan vil en Moon 390 stå seg i dette selskapet?

    Denne alt-i-ett preampen er jo ikke direkte billig, men hvis man kan spare mye på kildesiden så blir jo totalregnskapet mye penere. Skal man ha en virkelig god sacd-spiller koster den på titusenvis av kroner, det hadde vært fint om rimelig multispiller gjorde samme nytten over hdmi. Om det er noen tekniske begrensninger på å overføre digitalt via hdmi er jeg usikker på, men det skulle vel ikke være det? Jitter kanskje, men ikke båndbredde/downsampling og sånt?

    Jeg har temmelig mye musikk på sacd og det er ikke tvil om at de analoge utgangene på den gamle spilleren min nå er et svakt ledd. Fint om noen kan teste litt hvordan sacd høres ut over en 390.

    En aldeles super test i polske highfidelity, som jeg mener er grundige og etterrettelige:

    http://highfidelity.pl/@main-897&lang=en
     
    Sist redigert:

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Moon 390: kan man koble til en god multispiller via hdmi - en grei oppo eller tilsvarende - og være trygg på at man får det aller beste ut av alle formatene, sacd, DVD-audio og ikke minst redbook cd? Spilleren overfører bitstream og en får utnyttet den gode dacen som sitter i 390.

    Det har jo vist seg å være vanskelig å få vanlig CD til å lyde mer enn OK over analoge utganger på selv gode multispillere. Ikke det at jeg tror at f.eks Oppo 205 er dårlig, men mange mener den faller igjennom på CD mot dyre superspillere. Hvordan vil en Moon 390 stå seg i dette selskapet?

    Denne alt-i-ett preampen er jo ikke direkte billig, men hvis man kan spare mye på kildesiden så blir jo totalregnskapet mye penere. Skal man ha en virkelig god sacd-spiller koster den på titusenvis av kroner, det hadde vært fint om rimelig multispiller gjorde samme nytten over hdmi. Om det er noen tekniske begrensninger på å overføre digitalt via hdmi er jeg usikker på, men det skulle vel ikke være det? Jitter kanskje, men ikke båndbredde/downsampling og sånt?

    Jeg har temmelig mye musikk på sacd og det er ikke tvil om at de analoge utgangene på den gamle spilleren min nå er et svakt ledd. Fint om noen kan teste litt hvordan sacd høres ut over en 390.

    En aldeles super test i polske highfidelity, som jeg mener er grundige og etterrettelige:

    High Fidelity
    Så lenge spilleren klarer å levere en jitter-fri PCM strøm via HDMI så er jeg ganske trygg på at MOON 390 ikke har noen problemer med jitter.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    ^gratulerer! Har du rukket å sette deg inn i alle funksjonene og gjort deg opp noen mening om lyd etc?
     

    Baldiman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.06.2009
    Innlegg
    126
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Spendor og Moon = Nice. Har den komboen jeg også. :)
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Melder meg inn med en Moon Neo MiND.
    Har fått testet litt her i dag, liker det jeg hører.
    Kjører Wireworld AES/EBU til PSAudio DAC.

    Sitter å hører Led Zep sin fantastiske liveskive The Song Remains The Same.
    Har nå kanonlyd om jeg spiller vinyl eller streamer.
    Gjenstår kun å sette inn de nye NOS rørene i riaa-trinnet, så trur jeg at jeg er mål for denne gang.
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Jeg fikk også inn en Moon neo mind her om dagen, byttet den ut med Yamaha np-s 303. Stor oppgradering! Min stahet på at streamer delen ikke kunne ha så mye å si for lyden fikk en knekk. Mye var bra med yamahaen men nå er det mer stille der det skal være stille og med trøkk der det skal være det osv. Og piano har aldri vært så fint før. Endelig. Dette ble jul på forskudd:)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Skal bidra til litt mer fart i tråden her med å melde meg inn med en Neo Ace. Kjøpt for å prøve Moon-lyden og er absolutt ikke skuffet så langt. 😊

    47971BED-5843-4DC0-9C22-C0E194A50E1C.jpg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt Neo Ace i over en uke nå og har ventet til inntrykkene har fått festet seg litt. Virkelig en musikkmaskin. Dypt imponert av Moon og at dette er en «innstegsmodell» er nesten vanskelig å tro. :)

    88D9C490-9577-4587-8C45-59D198908FD1.jpg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Var klar over at den - strengt tatt - er for liten for oppgavene, men «lyden av Moon» finner jeg utrolig attraktiv, og vil derfor se oppover i rekkene.
     
    Sist redigert:

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Hei Einstein. Hva er det du liker med Moon? Hvordan vil du beskrive "lyden av Moon"? :) Hvordan vil du sammeligende den med f.eks naim eller andre?
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    Hej
    Jeg vil lige dele lidt viden som andre måske kunne finde nyttig.

    Jeg har fundet ud af at hvis du ud over at have jord til din Moon 260d cd transport også sætter jord på metal chassis af transport så kan du sænke støj for det signal du sender videre til DAC. Hvis der er flere der stadigvæk bruger en cd transport :)
    IMG-20200229-WA0001.jpg


    Det skal lige nævnes at det er i samarbejde med forhandler jeg har gjort dette og at løsningen bliver mere permanent.
    Det giver et meget mere precis og dyb lydbillede. Jord på chassis er monteret videre til stjerneforbudet tilslutningssted.
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hei Einstein. Hva er det du liker med Moon? Hvordan vil du beskrive "lyden av Moon"? :) Hvordan vil du sammeligende den med f.eks naim eller andre?
    Har sagt litt om hvordan jeg oppfatter Moon i egen tråd, men kan lege det inn her også:
    Skal jeg karakterisere den, er den en "musikalsk generalist", som ikke tvinger deg inn i bestemte genre, eller innspillinger. Den balanserer på en meget god måte detaljering og innsikt i musikken, med musikalsk engasjement og en viss tilgivende karakter. Spiller også balansert ved lave lyttevolumer og føler ikke at noe går tapt, noe som er et stort pluss i margen for min del ift sene lytteøkter.

    Låner også litt fra polske High Fidelity sin test av Moon 390:

    "It's offers a warm sound with a strong bass and with a momentum. Huge space and depth of sound are also its distinguishing features. Bass is not particularly well differentiated and selective, and the top is rather warm than detailed. But that's Simaudio's idea for a sound of their components. With Moon everything sounds good, dense, nice, it has a swing."

    Har hatt Naim og jeg opplever svært mye likt mellom Moon og Naim. Vesensforskjellen synes jeg er at Moon oppleves litt mer fokusert og setter opp et (ganske mye) større rom, særlig i dybden.
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Stadig like fornøyd med min Simaudio Moon Neo Ace, men ser også videre oppover stigen, eventuelt en 390 + effektforsterker, men det må gå litt trinnvis.

    Nå er jo en 330A eller to 400A det "naturlige" valget med en 390, men det ligger jo også ute en pen W5.3 RS her i Tromsø, som jeg funderer på.

    Noen som vet/kan synse om 390 + W5.3 RS er en like bra/bedre kombo, enn 390 + 330A? Ser jo at det er noen som har komboen 390 + W3 (?).

    Kan jeg forøvrig - som et alternativ - biampe W5.3 med Neo ACE, slik at W5.3 kun driver bassene, eller vil det tryne? Vet ikke om biamping vil være et poeng uansett og om det er bedre å bruke Neo Ace som pre i første omgang, men mangler erfaring med dette, derfor spørsmålet.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Tipper, vet ikke... ville kjørt ace som pre på w5.3, den har vel krefter nok til å drive det du har?
    Sjekk med Tromsøværingen om du får ta drn med hjem å teste?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Tipper, vet ikke... ville kjørt ace som pre på w5.3, den har vel krefter nok til å drive det du har?
    Sjekk med Tromsøværingen om du får ta drn med hjem å teste?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ja, er vel nok power i W5.3, så er vel den greieste løsningen uansett. Er jo en ganske stiv pris på ny 330A (er vel vanskelig å finne brukt) og er derfor noe fristet av W5.3. Vet imidlertid ikke om den blir mer i retning "oppløst og tørr highend", og om jeg da mister noe av den schwung og musikalitet jeg liker så godt med den jeg har. Har - med ett unntak - aldri lekt med pre og power, så muligens ligger signaturen uansett hovedsaklig i forforsterkeren ... (?)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Jeg benyttet Wadia 860 som pre til Moon W5.3 RS.
    Fungerte godt det.
     

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Min erfaring er at lydsignaturen ligger like mye i effektforsterkeren som i pre.

    Her er noen observasjoner fra kombinasjonene jeg har hatt har hatt. (Jeg har hatt ulike høyttalere som har påvirket lydsignaturene, men jeg har etter beste evne prøvd å generalisere hva jeg hørt.)

    Fra Naim Atom til Naim Atom + Moon W3:
    Mye mer kraft og kontroll på elementene.

    Fra Naim Atom + W3 til Moon 390 + Moon W3:
    Mer balansert, bedre soundstage, mer detaljert på en god måte. Dårlige opptak fra 60/70/80 tallet stoppet å brenne ørene mine.

    Fra Moon 390 + W3 til Moon 390 + Pass Labs XA25:
    Kanskje den største forskjellen. Silkemykt. XA25 er virkelig noe av det beste jeg har hørt. Her kom Moon 390 til sin rett. Jeg var i utgangspunktet sånn passe fornøyd med 390, med tanke på den høye prisen. Nå har jeg fått satt den skikkelig opp med HDMI osv, og nå er den virkelig hjernen i systemet. Min W3 var vel rundt 15-16 år gammel. Jeg har hørt Moon 330A på OHC for en stund siden, og min antakelse er at de har blitt bedre, smothere, de siste 16 årene.

    Sammen med Harbeth så er jeg superfornøyd med anlegget mitt. Føler ikke trangen til å endre noe. Kanskje heve høyttalerne 20cm. Det tok meg virkelig lang tid og det kostet meg veldig mye mer enn det hadde tenkt å bruke på stereoanlegg. Jeg hadde nok kommet raskere i mål om jeg kunne hatt rørforsterker. Men pga barn i huset så føler jeg ikke det hadde vært forsvarlig. Jeg har på en måte prøvd å lage et anlegg som lyder så analogt og rørlig som mulig. Det er mellomtonene og stemmer som er det viktigste for meg.

    Angående W5.3 så selges den til en veldig fornuftig pris. Og den vil nok fungere fint sammen med Moon Ace. Hadde jeg ikke oppdaget Pass Labs så hadde jeg vært interessert i den.

    Beste hilsen Tor Arne. I disse rare tider.
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har litt problemer med å skjønne hierarkiet i Moon, ift DAC og streamere. Er den utgåtte 380 en lydmessig bedre DAC enn 280, eller var forskjellen at man kunne få pre i 380?
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    Hej
    Er der nogen der har oplevet problemer med deres Moon produkt. Jeg har en Moon Neo 260D som jeg bruger som ren transport. Den er nu 3½ år gammel og strømforsyningen skal til at skiftes for 3 gang. Jeg kan lide lyden jeg får ud af drevet og servicen er i top, tingene bliver skiftet. Men enten er jeg uheldig eller også har Simaudio Moon ikke brugt en ordentlig strømforsyning i dette apperat. Man kan desværre ikke få en seperat strømforsyning til denne enhed.

    Andre der har denne erfaring med dette transportdrev?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har en Moon 340i på inngående som skal brukes sammen med en 280D med Mind 2. 340i er uten noen opsjoner, noe som passet meg bra. Ville ha en «ren» forsterker. Eneste spørsmål er om det er et poeng å kjøre balansert ut fra 280D og derfor investere i kortet for balanserte innganger. Noen som har erfaring/synspunkter på det?
     
    Sist redigert:

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Lite futt og fart i denne tråden..... 340i er nå trygt plassert sammen med 280D. Strålende fornøyd med Moon og gir meg stor eierglede. Ingen planer om å forlate merket. Også veldig fornøyd med integreringen av volumstyring av 340i gjennom Moon app’en.

    Balansert modul er bestilt, og på inngående. Så får jeg bedrive litt hobbymekanikk når den ankommer.

    4FFF7975-C651-4641-A3A1-0133641BD366.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn