Signalkabel med MYE varme-glød og fyldighet og samtidig meget bra oppløsning.

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
.... Mens vi er så godt i gang med å anbefale andre ting enn det trådstarter spør om...

Hva med en equalizer? Schiit har en fin en til ca 2000. https://duet.no/produkt/schiit-loki/

Min mening er at dette er en langt bedre måte å tilpasse (farge) lyden slik du liker den, enn å knote med kabler.
Her må jeg si meg hjertens enig.
Helt fint å gå all in for puristtanken, men om man likevel ikke når helt frem og har en innenriksminister som umiddelbart laster ned skilsmissepapirer i det man drodler om akustiske tiltak i stuen, så mener jeg den evt tilsløringen enkelte roper om (ikke erfart denne unoten i urovekkende grad selv, trolig døvhørt) glatt oppveies av det totale resultatet. Det er i alle fall langt å foretrekke fremfor en langvarig kabeldans som uansett bare i liten grad kan gjøre noe. Kanselleringer etc er det uansett lite å få gjort med uten plassering og/eller tiltak, og en enkel analog EQ kan ellers selvsagt ikke konkurrere med DSP, men det er en lavterskel duppedings som man ikke like enkelt skrur seg helt vekk på. Ikke koster det nødvendigvis all verden heller (dog man kan jo svi hull i kreditkortet med Manley, D.W. Fern etc. også). Prøv f.eks en aldri så liten nivåheving rundt 450-650hz en plass og en tad senket nivå i området 2-3 KHz, kanskje du da toucher noe av det du er ute etter.

Imho.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Parafinoksen: Det ene utelukker ikke det andre. Ta inn et sett D102 Mk3, så skjønner du nok hva jeg mener.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.816
Antall liker
38.471
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Jeg har alltid tenkt at Nordost er litt lyse og analytiske i klangen. Fordi de er tynne og flate og markedsfører seg med hurtighet. (Så og så mange prosent av lysets hastighet.) Har også sett mange tester som beskriver dem slik, at de låter slik de ser ut.

En varm og fyldig kabel må da være det motsatte, en som er tjukk og feit og stiv, noe som ligner på en hageslange. Gjerne i en litt gammelmodig, mørk, romantisk farge på kappen, som burgunderrød.

Er det dette som er psykoakustikk?
 
P

parafinoksen

Gjest
Parafinoksen: Det ene utelukker ikke det andre. Ta inn et sett D102 Mk3, så skjønner du nok hva jeg mener.
Hvis kabelen endrer lydsignalet i den ene eller andre retningen, så er den ikke nøytral. Ta inn en ordbok, så skjønner du kanskje hva jeg mener.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Cardas, de litt over middels i prissjiktet gjorde jobben hos meg.
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.379
Flere nevner Cardas. Godt forslag. Golden Cross er et utmerket alternativ hvis en kommer over noe brukt.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvalross: Se i van den Hul-hierarkiet. Kablene derfra har både varme, glød , musikalitat, nøytralitet og oppløsning nok for de aller fleste. Grunnleggeren har bygget pickups i en mannsalder, og det høres på kablene også. Jeg har flere sett.
Auditor: Anbefaler deg å prøve ut noe annet enn disse kablene dine. Mine ord ja. De skuffer stort.

Trådstarter og Auditor.

Test Focal Elite. Koster ca 200kr for et par rca hos Bassbrother.

Kjøpte 2 par og snelle med høyttalerledningene.
Meget fornøyd.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.634
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
P

parafinoksen

Gjest

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
LM: Nå var det spørsmål om kabler her, sant? Om du ikke får dem til, betyr det ikke at de ikke er enkel match for andre. Det er de. Det betyr bare at de ikke gjør det DU ønsker de skal. Og at du må velge noe annet selv.
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
458
Sted
Jar
Gøy å lese innleggene i denne tråden; mange er sterke i troen på signalkablers evne til å påvirke lydbildet. Jeg anbefaler en liten realitetsorientering; kabler kan nok ha en marginal betydning for lyden, men at en kort kabel med noenlunde vanlige elektriske egenskaper kan endre lydbildet fra kaldt til varmt, er fysisk umulig:rolleyes:
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.908
Antall liker
1.915
Sted
Sortland
Fysikken har vel ingenting med saken å gjøre?
Det 'høres' forskjell.
Å blande realiteter inn her er uvesentlig, uvedkommen, uønsket og ikke relevant 😂
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.634
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
LM: Nå var det spørsmål om kabler her, sant? Om du ikke får dem til, betyr det ikke at de ikke er enkel match for andre. Det er de. Det betyr bare at de ikke gjør det DU ønsker de skal. Og at du må velge noe annet selv.
Det meste for deg er enkelt,da det meste er fri fantasi :)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.499
Antall liker
7.491
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Kimber 1000 og 1100 serien er meget bra kabler, MEN jeg har alltid syntes at de drar lyden i rettningen trådstarter etterspør...... og derfor har de aldri blitt lenge hos meg, fordi jeg synes at kabler skal tilføre minst mulig av egenlyd i signalveien.
 
P

parafinoksen

Gjest
fordi jeg synes at kabler skal tilføre minst mulig av egenlyd i signalveien.
Det er vel her vi må holde tunga rett i munnen. Med mindre det er aktive elementer eller transformatorer involvert, så kan en kabel kun bevare eller trekke fra lydsignalet. Ikke tilføre noe.

Eller?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.669
Antall liker
7.751
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
LM: Nå var det spørsmål om kabler her, sant? Om du ikke får dem til, betyr det ikke at de ikke er enkel match for andre. Det er de. Det betyr bare at de ikke gjør det DU ønsker de skal. Og at du må velge noe annet selv.
Får til en kabel?
Den virka den så lenge det ikke er brudd i den.
Poenget mitt var vel at VDH er oppskrytt.
Låter tamt og sånt.. Så er nok feilkonstert
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Saken har løst seg . Hadde liggende en sølvkabel jeg kjøpte fra en kar her på Torget for ca.6-7 år siden . Darwin Truth 1 fra Darwin Audio Cables -2 tynne sølvledere som ligger i gjennomsiktig plastslange x2 . Kan ikke begripe at denne kabelen skulle gi så mye bedre lyd kontra andre kabler jeg har i kobber . Direkte hakeslepp . Renere - mye mere klang i instrumenter -mere kontant og dynamisk -bedre oppløsning - ikke noe tynnere og lysere lydsign.enn kobberkablene - renere og mere organiske stemmer . Da gjenstår det å prøve den imellom Riaa og Rørforsterker i hovedanlegget . Har også liggende en Clou Cable i sølv den også .Denne kabelen er veldig tung og ganske tykk .Noen som har vært borti denne kabelen .
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.805
Antall liker
50.634
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Saken har løst seg . Hadde liggende en sølvkabel jeg kjøpte fra en kar her på Torget for ca.6-7 år siden . Darwin Truth 1 fra Darwin Audio Cables -2 tynne sølvledere som ligger i gjennomsiktig plastslange x2 . Kan ikke begripe at denne kabelen skulle gi så mye bedre lyd kontra andre kabler jeg har i kobber . Direkte hakeslepp . Renere - mye mere klang i instrumenter -mere kontant og dynamisk -bedre oppløsning - ikke noe tynnere og lysere lydsign.enn kobberkablene - renere og mere organiske stemmer . Da gjenstår det å prøve den imellom Riaa og Rørforsterker i hovedanlegget . Har også liggende en Clou Cable i sølv den også .Denne kabelen er veldig tung og ganske tykk .Noen som har vært borti denne kabelen .
Nå tillegger du en kabel flere egenskaper enn den overhodet har muligheter til å frembringe,men godt du er fornøyd da:).

O
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Saken har løst seg . Hadde liggende en sølvkabel jeg kjøpte fra en kar her på Torget for ca.6-7 år siden . Darwin Truth 1 fra Darwin Audio Cables -2 tynne sølvledere som ligger i gjennomsiktig plastslange x2 . Kan ikke begripe at denne kabelen skulle gi så mye bedre lyd kontra andre kabler jeg har i kobber . Direkte hakeslepp . Renere - mye mere klang i instrumenter -mere kontant og dynamisk -bedre oppløsning - ikke noe tynnere og lysere lydsign.enn kobberkablene - renere og mere organiske stemmer . Da gjenstår det å prøve den imellom Riaa og Rørforsterker i hovedanlegget . Har også liggende en Clou Cable i sølv den også .Denne kabelen er veldig tung og ganske tykk .Noen som har vært borti denne kabelen .
Godt det løste seg, og kult at du våger å dele din opplevelse i denne jamredalen av et forum:). Det du opplever - ingenting er for mye eller for lite - bør ikke bekymre andre grinebitere enn deg selv, siden det er du som skal tilbringe tiden foran anlegget.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Samme folka som går igjen, gang på gang, og blir aldri lei av å fortelle andre at vi innbiller oss det vi hører/opplever. Det etterspørres en kabel som kan tilføre noe av det trådstartet spør om, og hva skjer ? Kanskje like greit da og holde kjeft, men det er ikke lett gitt.
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
458
Sted
Jar
Dette er et faglig forum, og det skader ikke å minne om fysikkens lover. På samme måte som man i et diskusjonsforum for medisin bør kunne advare mot dyre kurer fra alternativbransjen, som bryter med fysikkens lover.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.422
Antall liker
9.666
Sted
Interiore Simplicitate
Gøy å lese innleggene i denne tråden; mange er sterke i troen på signalkablers evne til å påvirke lydbildet. Jeg anbefaler en liten realitetsorientering; kabler kan nok ha en marginal betydning for lyden, men at en kort kabel med noenlunde vanlige elektriske egenskaper kan endre lydbildet fra kaldt til varmt, er fysisk umulig:rolleyes:
I alle fall om den i tillegg skal være nøytral. :)
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Dette er et faglig forum, og det skader ikke å minne om fysikkens lover. På samme måte som man i et diskusjonsforum for medisin bør kunne advare mot dyre kurer fra alternativbransjen, som bryter med fysikkens lover.
TS spør om dette:

Ønsker anbefaling på signalkabler med denne lydsignaturen -kanskje litt mørk i lyden også i anlegg nr 2. Tenker litt på Van den Hul men har hørt at disse kablene skal være innelukket . Kabelen skal brukes mellom cd spiller og forsterker. Erling.
Han spør altså ikke om fysikkens lover, og heller ikke om alternativ medisin.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Dette er et faglig forum, og det skader ikke å minne om fysikkens lover. På samme måte som man i et diskusjonsforum for medisin bør kunne advare mot dyre kurer fra alternativbransjen, som bryter med fysikkens lover.
Vis til link der det står at hifisentralen.no er et faglig forum!

Trodde det var et hififorum.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
HiFi er nå uten tvil basert på et fagområde, slik at HFS også blir et fagforum, "of sorts"..... også av den enkle grunn at elektronikk generelt sett faktisk er dypt rotfestet i fysikk og teknikk. Fysiske og tekniske forklaringer på det aller meste av det som skjer og oppleves ligger klart i dagen for den som vil lese. At tro og forklaringer her av og til ligner vel så mye på et forum for alternativ medisin eller religion forandrer faktisk ikke på de tekniske grunnreglene.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hva HFS er, forandrer og varierer fra tider til tider, helt avhengig av hva medlemmene av siden anser som er verdt å diskutere, ta opp og legge vekt på - eller la seg forlyste av.

Det er ikke lenge siden HFS var et sted der folk delte sine erfaringer, opplevelser og gleder innen hobbyen, da mest de subjektive. Det er ikke sånn lenger, men det kan fortsatt endre seg med tiden.

Hvis HFS skal kun defineres som et faglig forum, så bør det helt klart utelukke veldig mange kategorier, som feks "OT", "Mitt anlegg..." med flere. Man finner også endel tråder der TS ikke etterspør faglig redegjørelse, som denne. At det er enkelte som insisterer på å svare faglig uansett, gjør ikke HFS til et faglig forum (og hva slags fagfelt skal isf HFS sorteres under?).
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
458
Sted
Jar
Hva HFS er, forandrer og varierer fra tider til tider, helt avhengig av hva medlemmene av siden anser som er verdt å diskutere, ta opp og legge vekt på - eller la seg forlyste av.

Det er ikke lenge siden HFS var et sted der folk delte sine erfaringer, opplevelser og gleder innen hobbyen, da mest de subjektive. Det er ikke sånn lenger, men det kan fortsatt endre seg med tiden.

Hvis HFS skal kun defineres som et faglig forum, så bør det helt klart utelukke veldig mange kategorier, som feks "OT", "Mitt anlegg..." med flere. Man finner også endel tråder der TS ikke etterspør faglig redegjørelse, som denne. At det er enkelte som insisterer på å svare faglig uansett, gjør ikke HFS til et faglig forum (og hva slags fagfelt skal isf HFS sorteres under?).
Hovedpoenget med disse sidene er vel å spre kunnskap om veien til bedre lyd; ikke å spre åpenbare vrangforestillinger?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hva HFS er, forandrer og varierer fra tider til tider, helt avhengig av hva medlemmene av siden anser som er verdt å diskutere, ta opp og legge vekt på - eller la seg forlyste av.

Det er ikke lenge siden HFS var et sted der folk delte sine erfaringer, opplevelser og gleder innen hobbyen, da mest de subjektive. Det er ikke sånn lenger, men det kan fortsatt endre seg med tiden.

Hvis HFS skal kun defineres som et faglig forum, så bør det helt klart utelukke veldig mange kategorier, som feks "OT", "Mitt anlegg..." med flere. Man finner også endel tråder der TS ikke etterspør faglig redegjørelse, som denne. At det er enkelte som insisterer på å svare faglig uansett, gjør ikke HFS til et faglig forum (og hva slags fagfelt skal isf HFS sorteres under?).
Hovedpoenget med disse sidene er vel å spre kunnskap om veien til bedre lyd; ikke å spre åpenbare vrangforestillinger?
Bedre lyd for hvem? Og hvilken vei er riktig for alle?
Kanskje jeg ikke vil begi meg ut på din vei? Føkk, antagelig vil jeg ikke vite om den i det hele tatt? Kanskje flere føler det samme, eller er du så full av egen fortreffelighet at du ikke evner å se det?
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
458
Sted
Jar
Det kan vel ikke være noe galt i å påpeke at det noen hevder her inne ikke er i samsvar med naturlovene? Regner med at alle her inne er interessert i veien til bedre lyd, og da kan det vel ikke være noe galt i å påpeke at noe åpenbart må være (dyre) blindveier. Det er mye surr og til tider høy «Maxwell-faktor» i denne hobbyen, og det er etter min mening uheldig.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det kan vel ikke være noe galt i å påpeke at det noen hevder her inne ikke er i samsvar med naturlovene? Regner med at alle her inne er interessert i veien til bedre lyd, og da kan det vel ikke være noe galt i å påpeke at noe åpenbart må være (dyre) blindveier. Det er mye surr og til tider høy «Maxwell-faktor» i denne hobbyen, og det er etter min mening uheldig.
Det skal du seff få lov til å mene, men er det nødvendig å resirkulere det samme - din "faglig tyngde" - i tråd etter tråd, i år etter år, uansett hva TS ønsker, som her? Utelukker din "faglighet" bluferdighet og generelt respekt for andre medlemmer? Hvis ja, så kan du da fortelle hvordan du ble oppdratt? Jeg skal da prøve å unngå å gå på samme sti med mine barn. Pfh takk :)
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
458
Sted
Jar
TS ønsker et varmere lydbilde. Etter min erfaring må det da andre midler til enn kabelbytte. Det kan da ikke være noe galt i å påpeke dette?
 
Topp Bunn