Signalkabel med MYE varme-glød og fyldighet og samtidig meget bra oppløsning.

P

parafinoksen

Gjest
Jeg kjøpte Van Den Hul fordi jeg syntes navnet er tøft, jeg like utseende på kablene og at de kom i skikkelig tykkelse :) føler at det er gode grunner til å kjøpe kabler for min del.
To av tre grunner har ingenting med lyd å gjøre, men du er i allefall ærlig. Mer av det.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Ingen fare for å kjøpe overprisa kabler i våre omgivelser hvor bruktprisene ligger på 1/3 av nypris.

Dere som er så veldig flinke til å passe på at vi ikke kjøper for dyre kabler; dere burde jo melde dere inn i andre forum også, f.eks foto.no. Der selger man f.eks sitt forrige modell Canon 5D III med stort tap for å få ørlite bedre prestanda på 5D IV. De trenger nok litt hjelp der og til å holde styr på økonomien.

Poenget er, har man en hobby så vil mange betale ganske mye for å gledes over litt bedre prestasjoner der de føler de behøves. La nå folk få glede seg over det. Man skulle nesten tro at kabelpolitiet her får uhorvelig bra betalt for å å komme med sine stadige "gode råd".
Det er vel ordene "litt bedre prestasjoner" som er stridens kjerne. Det såkalte "kabelpolitiet" mener at kabler ikke får anlegget til å prestere bedre (med mindre de gamle kablene er for tynne eller har dårlig terminering), mens de man kanskje kan kalle for "kabeltroende" derimot mener at kabler kan "hente ut" det siste uforløste potensialet som anlegget har.

Din sammenligning med foto ville ha vært mer reell om man hadde koblet det mot en MK II-variant av en dac. Da kunne man hatt tilfeller der man solgte sin MK I-versjon med stort tap for å få ørlite bedre prestering på MK II-versjonen. Skal man ta en tilsvarende kabel-parallell mot foto, må det være at man bytter ut overføringskabelen mellom kamera og pc for å overføre "enda skarpere bilder" eller "bilder med større kontrast". Jeg tror helt ærlig at man ser svært lite av sånt i fotomiljøet.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er jo USB på dagens kameraer, så da må det vel riktig kabel til for å få opp skarpheten.... USB også mellom ekstern kortleser og PC.. Det er jo en egen tråd om dette, men der er vi ikke velkomne...
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Det er vel ordene "litt bedre prestasjoner" som er stridens kjerne. Det såkalte "kabelpolitiet" mener at kabler ikke får anlegget til å prestere bedre (med mindre de gamle kablene er for tynne eller har dårlig terminering), mens de man kanskje kan kalle for "kabeltroende" derimot mener at kabler kan "hente ut" det siste uforløste potensialet som anlegget har.
Og det er her man aldrig helt blir enig tydeligvis. Vi får vel bare fortsette å rive hverandre i håret her.

Syns forøvrig Audiophile Arve sier mye bra. Enig i mye av det, men syns nok kabler kan gi litt forskjellige mikro dynamiske forskjeller. To merker som sånn sett låter forskjellig er Transparent / Nordost hvor sistenevnte virker litt klarere mellom anslagene og førstnevnte flyter ut litt mere.

Når jeg dro fram foto sammenligningen så var det et tips om at det fins andre hobbyer hvor folk har store pengeutlegg som ikke kan forsvare hva man får igjen for det. Men ser ikke de samme tendensene der til angrep fra de som velger å investere i noe de syns er smartere enn en ny kamera "body". Det fenomenet er unikt når det kommer til kabler.

La folk få være i fred, hvorfor legge seg i hele tiden selv om man ikke er enig i folks meninger og avgjørelser?
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Skal man ta en tilsvarende kabel-parallell mot foto, må det være at man bytter ut overføringskabelen mellom kamera og pc for å overføre "enda skarpere bilder" eller "bilder med større kontrast". Jeg tror helt ærlig at man ser svært lite av sånt i fotomiljøet.
Man ser nok svært lite ja, da det gås mer over til trådløs overføring av filer.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.470
Antall liker
35.313
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Syns forøvrig Audiophile Arve sier mye bra. Enig i mye av det, men syns nok kabler kan gi litt forskjellige mikro dynamiske forskjeller. To merker som sånn sett låter forskjellig er Transparent / Nordost hvor sistenevnte virker litt klarere mellom anslagene og førstnevnte flyter ut litt mere.
Grunnen til den forskjellen er heller ikke veldig vanskelig å forklare. Det handler ikke om dynamikk (forskjellen på sterkt og svakt), men om en mild eq-effekt og hvilke frekvensbånd som fremheves. Nordost har lite tverrsnitt, så det blir en mild eq-effekt som følger høyttalerens impedansekurve. Det reduserer nivået med noen brøkdeler av en dB i mellombass/grunntoneområde, mens det holdes oppe ved elementenes resonansfrekvenser i bass og diskant. Det gir litt mindre "kropp" og litt mer "detaljer". Transparent har derimot en magisk boks midt på kabelen. Den inneholder en liten spole i serie med signalet og et RC-ledd i parallell med høyttaleren. Det blir et lavpassfilter hvor frekvensgangen ruller av litt brattere helt øverst. Samtidig har Transparent gjerne større tverrsnitt, slik at det ikke reduserer nivået i mellombassen like mye. Veldig små utslag, 0,1-0,2 dB, men såvidt nok til at det kan være hørbart hvis alt annet er likt.

Men eksakt hvilke frekvenser som fremheves og dempes, og med hvor mye, kommer helt an på impedansekurven i høyttaleren som er koblet til. Med hensyn til tidsdomenet gir disse eq-effektene eksakt samme fasedreining som enhver annen analog equalizer med samme pådrag. Interessant nok er disse "house sound"-effektene mest utpreget i de rimeligste kablene fra hver produsent, mens toppmodellene i større grad nærmer seg hverandre i elektriske egenskaper. De aller dyreste er faktisk nesten like bra som vanlig 4 mm2 høyttalerkabel fra snelle hos Elkjøp.

Den siste kabelen jeg kjøpte var forresten en AES3 digitalkabel med BNC-kontakter i hver ende for å bruke mellom Logitech Transporter og DEQX. Den kjøpte jeg i en fotobutikk til ca 300 kr. Det er omtrent hva en slik bør koste.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Jeg tror også at mye handler om små avvik i frekvens gangen. Og til et godt matcha anlegg er det ofte på det nivået man ønsker å finslipe. Skulle man introdusere en equalizer så ville det kanskje tilføre nye utfordringer med andre ting igjen som behovet av en nettkabel til, eller at man synes equalizeren forringer lydkvaliteten selv når den ikke gjør noen endring av frekvensgangen. Et komponent til i kjeden, om man har tro på færrest mulig komponenter. Prisen på en bra eq er heller ikke veldig lite, og med dagens bruktpriser på kabler så vil ofte en kabel løse det man vil til en grei pris.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Så du mener ar Van Den Hul ikke lager allrighte kabler? Lagde meg akkurat noen hønn tjukke høyttalerkabel (i min verden i allefall) fra dem og er meget fornøyd.. ikke at det var noe forskjell å bemerke fra noen relativt dyre AQ kabler jeg byttet ut. Korte tjukke kabler
Auditor er så jevla bastant på ting.
Og flere har latt seg påvirke via PM. Jeg også.
Og for meg var det ikke noe. Det låt litt snilt.

Høy kapasitet kanskje? Eller var det omvendt?
Jeg vil ha kabler som er rett frem. Som bare sender signalet til høyttalerne uten tap av noe.
Der er Focal Elite suveren. Men største forskjellen var å gå fra 1 par 1.5mm2 til, hold deg fast.. 2 par 4.0mm2 på hver høyttaler.
Da ble bassen strammet opp enormt i stua her. Fra litt rund rumlete til fast og flott.
Så gi de nok kvadrat.
Det er sikkert forskjell på Van Den Hul kabler å :) fornøyd med mine i allefall, å ja jeg gikk for tjukke kabler :) 8,52mm2 for å være eksakt. Men dette er OT så nok om det :)
Det er jo måten kabler lages på som gir forskjell.
Utgangspunktet så skal kablene lages perfekt så da ville det ikke vert forskjell. Men, nå er det ikke slik.
Uansett er en kabel kun et krydder som jeg ikke bryr meg så mye om. Det viktigste er at den er noenlunde ok
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Så du mener ar Van Den Hul ikke lager allrighte kabler? Lagde meg akkurat noen hønn tjukke høyttalerkabel (i min verden i allefall) fra dem og er meget fornøyd.. ikke at det var noe forskjell å bemerke fra noen relativt dyre AQ kabler jeg byttet ut. Korte tjukke kabler
Auditor er så jevla bastant på ting.
Og flere har latt seg påvirke via PM. Jeg også.
Og for meg var det ikke noe. Det låt litt snilt.

Høy kapasitet kanskje? Eller var det omvendt?
Jeg vil ha kabler som er rett frem. Som bare sender signalet til høyttalerne uten tap av noe.
Der er Focal Elite suveren. Men største forskjellen var å gå fra 1 par 1.5mm2 til, hold deg fast.. 2 par 4.0mm2 på hver høyttaler.
Da ble bassen strammet opp enormt i stua her. Fra litt rund rumlete til fast og flott.
Så gi de nok kvadrat.
Det er sikkert forskjell på Van Den Hul kabler å :) fornøyd med mine i allefall, å ja jeg gikk for tjukke kabler :) 8,52mm2 for å være eksakt. Men dette er OT så nok om det :)
Det er jo måten kabler lages på som gir forskjell.
Utgangspunktet så skal kablene lages perfekt så da ville det ikke vert forskjell. Men, nå er det ikke slik.
Uansett er en kabel kun et krydder som jeg ikke bryr meg så mye om. Det viktigste er at den er noenlunde ok
En perfekt kabel finnes jo ikke.... Er det en 4mm kobberkabel? Eller en 2mm ? Mulitstrand? Solidcore? X-antall legeringer?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Selv har jeg lyst til å prøve Van Damme-kabler. Hører de sparker godt fra seg.
Gjør deg selv en tjeneste.. Dropp det.
De låter tamt som er min erfaring.
Skal du absolutt ha hifi kabler som er litt dyrere er chord bra.. Finn sikkert brukt en plass.
Focal Elite jeg har er billigere.
Er det godt nok til Focal er det godt nok til meg
 
P

parafinoksen

Gjest
Selv har jeg lyst til å prøve Van Damme-kabler. Hører de sparker godt fra seg.
Gjør deg selv en tjeneste.. Dropp det.
De låter tamt som er min erfaring.
Skal du absolutt ha hifi kabler som er litt dyrere er chord bra.. Finn sikkert brukt en plass.
Focal Elite jeg har er billigere.
Er det godt nok til Focal er det godt nok til meg
Det var ment som en spøk altså.

1ca45d5ecc4387421c2a75180d014f7a--van-damme-kungfu.jpg


Ellers bruker jeg en NEOTECH KHS-441 mellom DAC og forsterker som gjør jobben sin.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Like usympatisk som at noen skryter av hinsides dyre kabler er det omvendte snobberiet. "Jeg betalte to knapper og et glansbilde for kabler fra el-kjipo".. Folk får bruke det de vil og ønsker å bruke penger på.

Var mer på merker og housesound før. Men lite av det siste årene. Nå ser jeg mer på to ting, skjerming og tverrsnitt. Er dette iorden funker det stort sett for meg.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Da jeg var ung på begynnelsen av 90 tallet hørte jeg større forskjeller på kabler enn det jeg gjør nå. Om det har med hørsel og gjøre eller bedre komponenter i anlegget vet jeg ikke. På den tiden gikk det mye på å dempe slitsom Denon / Dali lyd med mest mulig diskantsnille kabler.

Men en revolusjon var det når jeg fikk tak i XLO's midt på treet serie. Den gjorde alt helt rett. Der hvor rimeligere Tara Labs dempa toppen på Denon og Dali kom XLO og gjorde det samme, men samtidig låt alt litt klarere og tydeligere. Fra da av begynte kabel utprøvningene for alvor for meg, og jeg har endt opp med Nordost som jeg syns gjør veldig mye riktig.
Vet at man kan få tak i Molex kabler som er fabrikken Nordost produserer sine kabler på, men så lenge bruktprisene er som de er er det ingen fare for å betale skjorta for Nordost.
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.140
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hvalross......
Et kabel som virkelig overrasker, kan være dette:

https://www.tnt-audio.com/clinica/piano6_1_e.html

Dette er DIY, hvis du ikke er bange for at "svinge" loddekolben selv.
IBM "Token-Ring" kabler har været udgået i en 1/4 menneskealder, men hvis du ikke finder det, har jeg ca. 75 meter tilbage på en rulle.
Om du har lyst og betaler porto, skal jeg gerne sende dig et par meter kvit og frit til test/du kan beholde dem :)
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.552
Sted
Nøtterøy
Har testet ut mye kabel opp gjennom årene og synes ikke Van Den Hul og Van Damme er noe å anbefale trådstarter. De som jeg har testet ut og som jeg tror trådstarter hadde likt er Xindak og rimelige Audioquest kabler.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Da jeg var ung på begynnelsen av 90 tallet hørte jeg større forskjeller på kabler enn det jeg gjør nå. Om det har med hørsel og gjøre eller bedre komponenter i anlegget vet jeg ikke. På den tiden gikk det mye på å dempe slitsom Denon / Dali lyd med mest mulig diskantsnille kabler.

Men en revolusjon var det når jeg fikk tak i XLO's midt på treet serie. Den gjorde alt helt rett. Der hvor rimeligere Tara Labs dempa toppen på Denon og Dali kom XLO og gjorde det samme, men samtidig låt alt litt klarere og tydeligere. Fra da av begynte kabel utprøvningene for alvor for meg, og jeg har endt opp med Nordost som jeg syns gjør veldig mye riktig.
Vet at man kan få tak i Molex kabler som er fabrikken Nordost produserer sine kabler på, men så lenge bruktprisene er som de er er det ingen fare for å betale skjorta for Nordost.
Enig med dig og gjorde tilsvarende for å dæmpe over analytisk lyd.
 
Topp Bunn