Uttern
Overivrig entusiast
Stort pluss det å støtte nasjonale produsenter, ikke bare fordi de er norske men fordi de leverer kvalitet
Når det gjelder Inkognito så er selvfølgelig lydkvaliteten viktig, men formfaktoren var for min del helt avgjørende. Jeg har rett og slett ikke mulighet til å ha en tradisjonell sub i det rommet hvor anlegget står. Det er nesten uforståelig at ikke det lages flere plasseringsvennlige subwoofere, jeg vet kun om en 3-4 modeller. Det burde være et betydelig marked for sub'er som kan skjules.Fra mitt perspektiv, SigBerg Audio er et kupp med tanke på kvalitet/pris. Joda, det finnes bedre til en langt høyere pris.Naturligvis et stort pluss at produsent er lokal og bare er en telefon unna om det skulle være noe. Så får folk selv gjøre sin egen vurdering med tanke på hva jeg ellers har investert i opp gjennom årene.
Kan du gi eksempler på de 3-4 variantene som er plasseringsvennlig?Når det gjelder Inkognito så er selvfølgelig lydkvaliteten viktig, men formfaktoren var for min del helt avgjørende. Jeg har rett og slett ikke mulighet til å ha en tradisjonell sub i det rommet hvor anlegget står. Det er nesten uforståelig at ikke det lages flere plasseringsvennlige subwoofere, jeg vet kun om en 3-4 modeller. Det burde være et betydelig marked for sub'er som kan skjules.
Paradigm Millenia er en ganske god subwoofer som jeg hadde før jeg fikk Inkognito. Lyngdorf BW-2 er kanskje i samme klasse som Millenia? Ellers så tror jeg Focal har noe og hvis man går for noe mer lifestyle preget så har vel Sonos en flat sub. Det er også et tradisjonelt high-end merke med en flat sub, men jeg kommer ikke på navnet.Kan du gi eksempler på de 3-4 variantene som er plasseringsvennlig?
Jeg er ikke så opplest der
Sykt rått….!!!Vis vedlegget 1024071
Da er alle 4 Inkognito12 montert på bakveggen også, har allerede 4 på front-vegg. Har ikke penger til maling nå, brukt alt på sub'er
Dette er en diskusjon som det finnes flere meninger om. Personlig hører jeg minimal om noen forskjell på stereo og dual mono selv ved 100hz deling. På ca alle instrumenter (som ikke allerede er mikset i mono) så ligger det frekvenser (enten som en del av instrumentets frekvensspekter eller som overtoner) høyere opp i frekvens, slik at de gjengis delvis av høyttalerne som er i stereo. Dvs at du vil få stereo cues fra høyttalerne selv for instrumenter og lyder som man tenker ligger lavt i frekvens - slik at du får en opplevelse av stereo selv om subbene kjører i dual mono.@SigbergAudio / Trollmannen fra Ås: Apropos tråden du starta om dps med Antimode x2: Om man er ganske god til å ratte eq, vil man da få mer ut av to suber (fra siggen sub as) i stereo enn 2 suber som spiller mono med x2 dsp? Underforstått ligger det her et spørsmål om siggen suber er delt så høyt at lytteren opplever mer av stereoperspektivet enn med suber som er delt lavere(?).
Forøvrig god 17. mai til alle!!
Godt formulert, og beskrevet slik jeg opplever det selv.Dette er en diskusjon som det finnes flere meninger om. Personlig hører jeg minimal om noen forskjell på stereo og dual mono selv ved 100hz deling. På ca alle instrumenter (som ikke allerede er mikset i mono) så ligger det frekvenser (enten som en del av instrumentets frekvensspekter eller som overtoner) høyere opp i frekvens, slik at de gjengis delvis av høyttalerne som er i stereo. Dvs at du vil få stereo cues fra høyttalerne selv for instrumenter og lyder som man tenker ligger lavt i frekvens - slik at du får en opplevelse av stereo selv om subbene kjører i dual mono.
Enkelte hevder at "immersiveness", altså følelsen av å være "i" lydbildet blir enda bedre med stereosubber, men i de studier jeg har sett så er denne forskjellen kun til stede på enkelte innspillinger, og kun med relativt spesifikt oppsett (gjerne subber både foran og bak), så også her er forskjellen i beste fall minimal.
Kort oppsummert: Nei, mest sannsynlig ikke.