Sigberg Audios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hvego

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    559
    Oi! Der kom Saranna inn døra gitt. Jeg har gledet meg, men ikke helt visst hva jeg hadde i vente. Allikevel er vel førsteinntrykket at det overstiger forventningene.

Etter en deilig utpakkingsseanse der jeg tok meg god tid, var det klart for litt prøvelytting før høyttalerne var ordentlig på plass. Første låt var fra Tre Små Kineseres ypperlige plate 365 Fri. Låta heter Kjærlighet. Rolig sak. Nydelig. Så gikk jeg over til mine tre faste låter: Led Zeppelins The Rain Song, Prince's Call My Name og Radka Toneffs versjon av My Funny Valentine.

Pffffffff.... Jeg kjenner disse låtene skikkelig godt ... men bedre nå. Her er det nå en skikkelig fin kombinasjon av tydelige detaljer og en herlig fylde. Det låter mildt, med punch! Tøft, men fortsatt varmt.

Jeg gleder meg til mandag på dagtid - da skal det spilles høyt!

hvego

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    559
    Bittelitt opprydding. Saranna er enkelt plassert og de gamle greiene er delvis flyttet. Møblering er vanskelig gitt.

Det er en Pro-ject pre box som tar seg av jobben som dac og forforsterker. ProAc og Accuphase er skubbet unna - hvem skulle trodd det? Anlegget er forenklet med færre bokser og litt mindre prangende greier. Saranna er dog digre i forhold til det jeg er vant med av størrelse på høyttalere. Det må jeg bli vant med.

Lyden er enkel å bli vant med kjenner jeg. Her er det kraft og ro samtidig. Jeg har ennå ikke jobbet noe med høyttalerplassering annet enn å sette dem opp omtrent der de gamle sto, men det låter altså betydelig bedre enn alt annet som har vært her. Planen nå er å bli kjent med dem slik de er og med de tre forskjellige presets, og så trolig (få hjelp til å) ratte litt dsp for å trekke det meste ut av både rom og utstyr.
    IMG_20250810_190845.jpg

Slik ser det ut omtrent fra lytteposisjon - en stol som flyttes fra skravleposisjon til lytteposisjon (og som siden i går kveld har stått i lyttemodus🌟).

Det er Jan Eggums Dinglibang som står i "spilles nå"-posisjon. Rockebandet Locomotives er bandet på denne plata. Eggum gav dem en innspilling av visene med sitt eget gitarkomp, og så låste de seg inn i studioet og slo seg løs. Så måtte vel alle involverte diskutere seg frem til hvordan det endelig skulle låte. Jeg syns det generelt låter bra. Locomotives forsvant fra rampelyset, men bandmedlemmet Kåre Vestrheim ble en mye brukt produsent. Gitarist Georg Buljo var gitarlæreren til en kompis av meg. En nydelig type - både Buljo og kompisen i grunn. Buljo produserte en demo vi spilte inn i bandet, så nå skal jeg manne meg opp til å avspille meg selv på det beste anlegget jeg har hatt mulighet til å spille meg selv på🥴.

hvego

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    559
    @hvego
    Gratulerer med utrolig lekre og vellydende høyttalere!
    Takk @ragwo ! Dette er gøy! Jeg har tjuvlest litt i tråden din og ser at du også er i Trollmannens klør - og at du har hatt en god del flere anlegg og dermed flere referanser enn hva jeg har, som ikke har bytta ilke mye utstyr. Nå sitter jeg på to Sigbergoppsett: SBS.1 med Inkognito, og Saranna. Saranna er vel mer i slekt med dine Manta enn med SBS.

Jeg ser at du opplevde dine Manta som store (i størrelse/ visuelt). Det var det første jeg tenkte da jeg satte opp disse Sarannaene også: Wow, store! Jeg har hengt bilder på veggen som forholder seg til mine forrige gulvstående, som er både lavere og smalere. Det er litt overveldende med så store høyttalere, men jeg tror jeg blir kjent med det etter hvert, og så kan kanskje noe gjøres med lampe eller gardiner eller bilder eller noe, og så blir alt så bra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn