Politikk, religion og samfunn Sier du jatakk til Covid-19 vaksinen?

Sier du jatakk til vaksinen?( mRNA)

  • 1. Har fått vaksinen allerede

    Stemmer: 190 90.0%
  • 2. Ja, vil ta den når jeg får den

    Stemmer: 12 5.7%
  • 3. Vil ikke ta den . tror ikke på sånt

    Stemmer: 0 0.0%
  • 4. Tør ikke ta den , er redd for bivirkinger

    Stemmer: 3 1.4%
  • 5. Jeg er så frisk og rask (evt ung ) at jeg ikke trenger vaksine

    Stemmer: 0 0.0%
  • 6. Tar heller corona enn vaksine

    Stemmer: 3 1.4%
  • 7.Legen min sier jeg har en medisinsk tilstand som gjør et jeg ikke bør ta vaksinen

    Stemmer: 0 0.0%
  • 8. Corona er oppsinn og fake news, vaksine er bare tull funnet på av legemiddelindistrien

    Stemmer: 0 0.0%
  • 9.Nei, lar meg ikke lure til å få 5Gchips injsert fra CIA

    Stemmer: 3 1.4%
  • 10, Neitakk, har hatt dårlig erfaring med tidligere vaksiner (alvorlige skader )

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    211

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Min sønn på 34 fikk andre dose for en uke siden (ikke i Norge). Ingen bivirkninger. Akkurat som meg og min datter - ingen av oss har følt noe ubehag ved noen av vaksinedosene (med unntak av litt ømhet rundt stikkstedet i en periode). Det er mulig vi har vært heldige.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Man er nødt til at stille sig selv nogle spørgsmål :)

    1 A - Hvordan kan man lave Vacciner på et øjeblik?
    1 B - Normalt tager den slags 10/20år at få godkendt . Bland andet fordi man vil kende langtidsvirkende. Dette har man her helt langt til side.
    1 A - Her er en mulighet:
    1 B - Penger og innsatsvilje/motivasjon samt risk/reward. Covid fikk uhorvelig mye midler og oppmerksomhet, status som global unntakstilstand. Langtidsvirkninger av den vaksinerte populasjonen må vi ta på sikt, men hva vil langtidsvirkningen av å IKKE vaksinere være?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Jeg liker ikke tanken på at en vaksine skal påvirke immunforsvaret mitt.
    Jeg liker ikke tanken på det økonomiskje presset som ligger bak Covid-vaksinene. Både inntjening for legemiddelindustrien, men også verdensøkonomiens press.
    Jeg liker ikke tanken på tidspresset som vaksinene er produsert under.


    Jeg har selv tatt barnevaksineprogrammet på grunnskolen og har lært at dette er avgjørende for å holde disse sykdommene i sjakk.
    Jeg har også valgt å la barnet mitt ta samme vaksineprogram.

    Jeg har tillit til vårt demokratiske system og tror at tillit til systemet i befolkningen er helt avgjørende for vår velferd.

    Jeg er skremt etter beskrivelser av sykdomsforløpet til Covid-19.
    Jeg er skremt over senvirkningene som er blitt dokumentert etter å ha hatt Covid-19.

    Kona mi jobber på Rikshospitalet og har fra dag en kjent på hva Covid-19 gjør med sykehuskapasiteten. Covid påvirker massivt.
    Smitteverntiltakene har hele veien vært knyttet til sykehuskapasiten.

    Jeg har fulgt smittevernstiltakene fordi jeg mener det er viktig å ha tillit til systemet.
    Jeg har engasjert meg kritisk til smittevernstiltakene for å kunne påvirke systemet.

    Når systemet sier at vaksine er det eneste som kan få oss ut av smittevernstiltakene var valget veldig enkelt.

    Hva er alternativet til vaksine?

    -Å fortsette nedstengning til evig tid?
    -Sprenge sykehuskapasiteten?
    -Betale for bi-virkninger og senvirkningene av sykdomment Covid-19?

    Når systemet hevder at vaksine er det beste alternativet har jeg tillitt til det.

    Tillit er noe man velger å ha

    Jeg har ikke merket bivirkninger utover øm skulder og slapphet etter mine pfeizer-vaksiner. For meg virker det sålangt som en lav pris å betale for å få livet tilbake.
    Skulle det vise seg at befolkningen får senvirkninger etter massevaksinering er jeg fortsatt ikke sikker på at alternativet ville vært bedre.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Flott å være kritisk. Alt for få er kritiske i tankerekka, og elsker pratekosebamsen Nakstad som repeterer samme regla om og om igjen. Som eks.

    Vedrørende å la smitten gå fritt, så er fortsatt det beste argumentet at det ville ha overbelastet helsesektoren. Antall døde uten behandling på øvrige kategorier sykdom ville ikke ha vært akseptabelt.
    Det er ikke flott å være skeptisk.
    Da sier du at skepsisen er viktig i seg selv, og at man derfor må være skeptisk til alt.
    Kanskje med unntak av ting som man opplagt burde være skeptisk til,
    for ikke si direkte avvisende til?
    Som DT.
    Men millioner av skeptikere omfavner idiotien til DT, og ser på demagogen som det eneste sanne.
    Å være kritisk er både viktig og riktig, og det betyr at man tar en analytisk vurdering basert på fakta, og fatter en rasjonell slutning ut i fra dette.
    Men vi trenger ikke å sette kontinuerlig spørsmålstegn ved alt.

    Eksempel på fakta:
    Jorda ER rund.
    Vaksine er vern mot virusbaserte sykdommer.

    Eksempel på negativ effekt av skepsis:
    « WHO har definert vaksineskepsis som en av de ti største helsetruslene i verden.»

    Igjen, DT er bare et eksempel.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Det er ikke flott å være skeptisk.
    Da sier du at skepsisen er viktig i seg selv, og at man derfor må være skeptisk til alt.
    Da med untak av ting som man opplagt burde være skeptisk til,
    For ikke si direkte avvisende til.
    Som DT.
    Men millioner av skeptikere omfavner idiotien til DT, og ser på demagogen som det eneste sanne.
    Å være kritisk er både viktig og riktig, og det betyr at man tar en analytisk vurdering basert på fakta, og fatter en rasjonell slutning ut i fra dette.
    Men vi trenger ikke å sette kontinuerlig spørsmålstegn ved alt.

    Eksempel på fakta:
    Jorda ER rund.
    Vaksine er vern mot virusbaserte sykdommer.

    Eksempel på negativ effekt av skepsis:
    « WHO har definert vaksineskepsis som en av de ti største helsetruslene i verden.»

    Igjen, DT er bare et eksempel.
    Orwell ville ha elsket denne og andre debatter.
    Fakta fornektere , løgnhalser, og folk som ikke tror på ugjendrivelige bevis
    kan kalle seg skeptikere eller kritisk, og tro at denne måten å stikke hodet i sanden er noe aktverdig.
    Om man ikke engang kan enes om fakta da blir det meningsløst å debattere
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    En usedvanlig vanlig måte for konspirasjonsteoretikere å debattere på.
    Det handler ikke om å være enige eller ikke, det handler om FAKTA! Noe du fullstendig omgår.

    Jeg utfordrer deg til å finne fakta som MOTBEVISER 1. punktet.
    Respektere nu bare min menig :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Han trenger da på ingen måte respektere meningen din, selv om han ikke får gjort noe med den.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det jeg synes jeg vil nævne som måske kan bruges.
    Rundt om i verden er der forskere der har forsket i vira et helt menneske liv forskere det er højt respekteret i forsker verden som ikke er enige i det du skriver eller er enige om at det man gør lige nu er det rigtige
    Det er bare at Google. Problemet er bare at de ikke får lov til at komme til. :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Respektere nu bare min menig :)
    Nei, virkelig ikke.
    Jeg respekterer ikke meninger som åpenbart baserer seg på misforståelser og faktiske feil. Her må jeg også poengtere at jeg respekterer meninger av alle mulige slag, så lenge de er velfunderte og godt belagt. Som f.eks. tidligere høyesterettsadvokat Tor Erling Staff var en mester på; kontroversielle meninger, skarpt argumentert. Jeg var ofte hoppende uenig med ham, men hadde allikevel stor respekt for holdningene, da de var svært gjennomtenkte. Men når man baserer sine meninger på et fundament som er bygget at forfalskninger og ubegrunnede påstander, da er ikke respekt det første som slår meg.

    Jeg respekterer derimot din rett til å mene de dummeste ting, men forvent bare ikke at alle mulige feilaktige misforståelser skal få stå uimotsagt. Så når du hevder sånt som du av og til gjør, da mener jeg det er en menneskelig plikt å si fra at dette bærer galt avsted.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nei, virkelig ikke.
    Jeg respekterer ikke meninger som åpenbart baserer seg på misforståelser og faktiske feil. Her må jeg også poengtere at jeg respekterer meninger av alle mulige slag, så lenge de er velfunderte og godt belagt. Som f.eks. tidligere høyesterettsadvokat Tor Erling Staff var en mester på; kontroversielle meninger, skarpt argumentert. Jeg var ofte hoppende uenig med ham, men hadde allikevel stor respekt for holdningene, da de var svært gjennomtenkte. Men når man baserer sine meninger på et fundament som er bygget at forfalskninger og ubegrunnede påstander, da er ikke respekt det første som slår meg.

    Jeg respekterer derimot din rett til å mene de dummeste ting, men forvent bare ikke at alle mulige feilaktige misforståelser skal få stå uimotsagt. Så når du hevder sånt som du av og til gjør, da mener jeg det er en menneskelig plikt å si fra at dette bærer galt avsted.
    Læs indlæg 131 :) :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Læs indlæg 131 :) :)
    Har lest det.
    Grunnleggende debatteknikk: Fremmer man en påstand, er man selv ansvarlig for å underbygge den. Gidder man ikke / kan man ikke det, må man se bort fra denne påstanden.
    Om jeg påstår at Allah finnes, kan jeg ikke bare be deg google det, så kan du selv se, for det gir ingen mening. Ute på nettet kan man finne påstander om de mest absurde ting, uten at det betyr at det er sant.
    2+2=5, forresten
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det jeg skrev i indlæg 131 er en kendsgerning lige meget hvor mange videoer du vil have jeg skal se :) (Har ikke set den du lige har lagt op)
    Jeg synes vi skal lade det hvile her. Jeg vil i stedet nyde noget musik :)
    God dag
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det jeg skrev i indlæg 131 er en kendsgerning lige meget hvor mange videoer du vil have jeg skal se :) (Har ikke set den du lige har lagt op)
    Jeg synes vi skal lade det hvile her. Jeg vil i stedet nyde noget musik :)
    God dag
    Det er den vanlige løsningen fra folk som fremmer åpenbare misforståelser. Be motdebattantene motbevise sine egne mer og mindre absurde påstander, for så å trekke seg ut, til det igjen er tid for å fremme de samme tåpeligheter en gang til om en stund. Men lese andres underbyggelse av disse misforståelsene, nei det tar for lang tid.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det jeg skrev i indlæg 131 er en kendsgerning lige meget hvor mange videoer du vil have jeg skal se :) (Har ikke set den du lige har lagt op)
    Jeg synes vi skal lade det hvile her. Jeg vil i stedet nyde noget musik :)
    God dag
    Selvfølgelig vil du nyte musikk nå. Hva annet kan du når faktane ikke helt passer dine argumenter. Jeg beklager at du trodde at du kunne spy ut søppel uten å bli holdt til ansvar for det. Det er forståelig at du pauser og helt vanlig fra alle dine likesinnede som har ideer som ikke lar seg bevise eller rasjonallisere.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    JMM: Det er et definisjonsspørsmål. Det verste med nettet er og blir nettet selv. Halvparten av det som ligger ute enten ER feil eller BRUKES feil, av feil menneske..Bruk logikk og kritisk sans istedet.
    Jaha, da er vel også halvparten av det som serveres på HFS enten feil eller brukes feil, pluss at halvparten av dem som leser ikke bruker logikk eller kritisk sans. Egen fortreffelighet kalles det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, helt utrolig. Og de verste er de som skriver lange, endeløse, selvrettferdige og gjentatte avhandlinger om språkbruk og respekt og ikke evner å se seg selv. Fullstendig lavmål.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Selvfølgelig vil du nyte musikk nå. Hva annet kan du når faktane ikke helt passer dine argumenter. Jeg beklager at du trodde at du kunne spy ut søppel uten å bli holdt til ansvar for det. Det er forståelig at du pauser og helt vanlig fra alle dine likesinnede som har ideer som ikke lar seg bevise eller rasjonallisere.
    Jeg skal ikke stå til ansvar for dig eller nogen andre i denne tråd. At jeg vælger at nyde musik kan da kun være mit valg
    Det havde jeg nok gjort selv om jeg ikke havde skrevet her,,,,,, er noget rystet over den måde man afviser mine påstande. Husk på der er altid nogen i et samfund der ikke følger flertallet selv højt uddannet forskere .
    Højtuddannet forskere der ved mere end jer/mig. Prøv nu bare at accepterer det. Der findes altid nogen der mener noget andet :) sådan må det være. At jeg ikke vil bruge tid på at finde div link på dem der ved noget om det mere end mig er jo mit valg. Men de er der og der er faktisk mange. :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg skal ikke stå til ansvar for dig eller nogen andre i denne tråd. At jeg vælger at nyde musik kan da kun være mit valg
    Det havde jeg nok gjort selv om jeg ikke havde skrevet her,,,,,, er noget rystet over den måde man afviser mine påstande. Husk på der er altid nogen i et samfund der ikke følger flertallet selv højt uddannet forskere .
    Højtuddannet forskere der ved mere end jer/mig. Prøv nu bare at accepterer det. Der findes altid nogen der mener noget andet :) sådan må det være. At jeg ikke vil bruge tid på at finde div link på dem der ved noget om det mere end mig er jo mit valg. Men de er der og der er faktisk mange. :)
    Helt greit!
    Dersom du ikke vil belegge dine påstander står du helt fritt til det, men ikke regn med å bli hverken trodd eller respektert.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Helt greit!
    Dersom du ikke vil belegge dine påstander står du helt fritt til det, men ikke regn med å bli hverken trodd eller respektert.
    Jeg kan godt accepterer at du /i ikke har respekt for mig og mine meninger. :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg kan godt accepterer at du /i ikke har respekt for mig og mine meninger. :)
    Du har med andre ikke skjønt hva noen har sagt til deg.
    Du må mene hva du vil og jeg trenger ikke ha respekt for noe av det. Og vica versa.
    Men når du presenterer det som fakta, da må du belegge det. Klarer du å belegge det, da kan jeg ha respekt for det!
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Du har med andre ikke skjønt hva noen har sagt til deg.
    Du må mene hva du vil og jeg trenger ikke ha respekt for noe av det. Og vica versa.
    Men når du presenterer det som fakta, da må du belegge det. Klarer du å belegge det, da kan jeg ha respekt for det!
    :) :) :)
    Det er da fakta er der findes forskere der ikke er enig i det der sker lige nu og bagudrettet og heller ikke fremadrettet
    Det meste af det jeg skrev i mine 2 første indlæg var mine tanker mine spørgsmål. Dem komme hverken du eller andre til at ændre. Så her er et forslag alle jer der på ingen måde synes om det jeg skriver foretag jer noget andet. Det føre jo ikke til noget.
    Nå anlægget er godt gennem varm :) :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    :) :) :)
    Det er da fakta er der findes forskere der ikke er enig i det der sker lige nu og bagudrettet og heller ikke fremadrettet
    Det meste af det jeg skrev i mine 2 første indlæg var mine tanker mine spørgsmål. Dem komme hverken du eller andre til at ændre. Så her er et forslag alle jer der på ingen måde synes om det jeg skriver foretag jer noget andet. Det føre jo ikke til noget.
    Nå anlægget er godt gennem varm :) :)
    Hvilke forskere?
    Hvilke vitenskaplige rapporter refererer du til?
    Hvor mange av de er pier reviewet og i hvilke tidsskrifter?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvilke forskere?
    Hvilke vitenskaplige rapporter refererer du til?
    Hvor mange av de er pier reviewet og i hvilke tidsskrifter?
    Dine spørgsmål her siger mig du ikke engang gider at læse mine indlæg fuldt ud. Det er nævnt :)
    Herfra læser jeg tråden men vil ikke yderlige kommentere :) Og jo kald mig lige hvad du vil .....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Dine spørgsmål her siger mig du ikke engang gider at læse mine indlæg fuldt ud. Det er nævnt :)
    Herfra læser jeg tråden men vil ikke yderlige kommentere :) Og jo kald mig lige hvad du vil .....
    Du må gjerne late som, men nei det har du ikke.
    Jeg ser ikke et eneste navn, rapport eller noe annet som kan gi noe grunnlag for å undersøke noe.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2

    Ikke helt fersk , men ok allikevel
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Allpax: Ingen vits for en god nordmann i å oppføre seg som en amerikansk sørstatsrepublikaner. Ser du hvor mye sykehusene i Louisiana nå sliter med kapasiteten? Fordi så mange ikke ser sammenhengen mellom antall tilfeller og vaksine? Hva er det da som funker, spør jeg..poenget er at verden som helhet nå burde ta fornuften fangen. Det er ikke Gud, men medisin og vitenskap som holder liv i et menneske. Derfor skal vi heller ikke være nødt til å fortelle her hvorvidt vi tar vaksine, men istedet ta den som en selvfølge når tilbudet faktisk er der. Det er forskjell på logisk bruk av individets frihet og samme individs regelrette stupiditet i den større sammenheng. Jeg har et vennepar der jenta er vaksineskeptiker og mannen hennes frykter covid mer enn noe annet. Jeg har overbevist dem begge om hvorfor vaksine skal tas, og de får begge første dose idag..Blir bra å få telefon derfra ikveld, når de skjønner hvor viktig dette er😊
    Å sammenligne USA med Norge som du gjør her er totalt feil. Jeg er forøvrig ikke vaksinemotstander. MEN det jeg faktisk er: Motstander av at andre skal fortelle MEG at jeg MÅ vaksinere meg. Den forskjellen er virkelig stor, om du gidder å se den!
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Å sammenligne USA med Norge som du gjør her er totalt feil. Jeg er forøvrig ikke vaksinemotstander. MEN det jeg faktisk er: Motstander av at andre skal fortelle MEG at jeg MÅ vaksinere meg. Den forskjellen er virkelig stor, om du gidder å se den!
    Nå får du nok en stein hodet susende inn fra Kongsberg.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Å sammenligne USA med Norge som du gjør her er totalt feil. Jeg er forøvrig ikke vaksinemotstander. MEN det jeg faktisk er: Motstander av at andre skal fortelle MEG at jeg MÅ vaksinere meg. Den forskjellen er virkelig stor, om du gidder å se den!
    Det er en stor forskjell der. Men svaret er ikke veldig enkelt, heller.
    Så lenge 90% tar vaksinen uten mer om og men, gjør det lite at noen ikke vil /kan ta den.

    Men blir det mange, er det faktisk ikke fullt så enkelt som at det er en ren privatsak mer.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Folkehelse er faktisk ikke en privatsak
    At noen av helsemessige hensyn ikke kan ta den er så sin sak.
    At noen av (over)tro(les religion) eller tro på nett-troll nekter er ikke en god grunn
    Helsevesen for hele befolkningen vant fram da de øvre klassene skjønte at tjenerskapets dårlige helse, kunne utgjøre en helserisiko også for dem
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Privatsak er det såvisst. Men et spesielt lurt valg er det ikke. Det man bør gjøre, er å gi informasjon, vise hva som er følgene av at for få vaksinerer seg. Tenker da ikke på de som av ulike grunner ikke bør ta vaksine. Henge de ut virker totalt mot sin hensikt; da går de bare i forsvar.

    Er det én gruppe man burde vurdert et vaksinekrav for, er det helsearbeidere som jobber med pasienter eller brukere. De skulle jo også selvsagt vært vaksinert først av alle, uavhengig av alder, underliggende sykdommer og hvorvidt de tilhører risikogruppene eller ei.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg tenker litt slik at dette har jeg ingenting med. Ikke så lenge det er frivillig.
    Når jeg leser i denne tråden her så minner det mer om et friminutt i grunnskolen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn