Siegfried Linkwitz' venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det er sikkert noen som er uenig med fremgangsmetoden...men her er det øyet og følt vibrasjon som ligger til grunne for resultatet:

    Spikes under basskasse vs myk avkobling: mer vibrasjon i gulv (parkett).

    Minst vibrasjon øvre del av "gitaren": Myk avkobling mellom gulv og bro, spikes mellom bro og "gitaren".
     

    hipster

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2013
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Noen som har bygget Pluto som har en formening om det er stor forskjell på Acousta-Stuf som selges i USA og Akustilux fra Dynabel? Må vel gjøre samme nytten vel? Eller?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.920
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sitter på østlandet og sløver langt fra hjemmelige trakter. Tenkte jeg skulle ordne meg litt flere tema isolatorer til å ha under bruene i Drammen i dag. Men da slo det meg, hva med spikes under basskassen? Noen som har erfaring med spikes og OB og da spessielt bass systemer? Er ikke overbevist men sitter her og funderer på om det kunne strammet ytterligere opp i bassen... For LX har til tider en voldsom bass...
    Jeg bruker myk avkobling og kunne ikke tenke meg noe annet. Punchy fløyelsbass. Spikes = resonanspeaker i min bok.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Vet ikke om dere med dassrørfunderinger har sett denne siden før, men her er et meget smakfullt Pluto-prosjekt med en genial måte å pimpe opp et stygt rør:

    Linkwitz Lab PLUTO project
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Hva med en sisterne på topp med plass for anlegget eller plater f.eks? :) På-knappen kunne jo være en sånn snor å trekke i.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, man kan smile av konstruksjonen, men med enkle tiltak vil de fort se bra ut, og husk at de er ganske små og nusselige så det blir noe annet i et rom enn på et stort bilde kun av høyttaleren. De oppfyller også et ønske jeg har - nemlig å kunne flytte dem rundt i huset etter ønske og man kan lage en enkel kjede hvis man kjører f.eks. Sonos Connect > minidsp >amp > LXmini. Da kan man justere lyden direkte med f.eks. smarttelefon.

    Jeg har hatt endel kontakt med en svært hjelpsom kar i tyskland og venter nå på hans kit. LX521-byggingen lærte meg å få mest mulig i hendene og det er verd å betale litt for det.

    LX521 Constant Directivity Loudspeakers

    Han tilbyr både treverket kuttet med CNC og skal også lage pakker med alt av elementer, treverk og rør ferdig kuttet. Utrolig hjelpsom fyr!

    Emotiva-forsterkeren som Siegfried anbefaler går for 349$ nå. Altså ca 2200+frakt. Jetcarrier kan gjøre det ganske rimelig totalt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.621
    Antall liker
    103.189
    Torget vurderinger
    23
    Bare på pur faen så skal jeg lage et sett av disse, SlukStyle selvsagt :cool: Liker konseptet og konstruksjonen..


    Og konstruktøren...


    link 1.jpg


    Skilt ved fødselen..?

    link 3.jpg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Der er vi enige. Gir de lyden SL påstår er dette en "gamechanger" uten like. LX521 til 1/4 av prisen og offeret er under 200 hz og avrulling på 45 hz.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    BTW, Sluket, har ikke du allerede høyttalere?

    Og ang. SlukStyle - jeg ser en som har bygget 3 par på andre siden av dammen først på 3. paret var trofast nok mot SL sine tegninger til at det hele satt. På de to første var det bare "greit". Er visst ganske viktig å være nøye med festeanordningen som fulltonen sitter i.


    Man kan høre på stemmen i starten at han er ganske utslitt etter 3. bygg. DIY er et hardkjør uten like, men fruktene det bærer...aaaah... :D
     
    Sist redigert av en moderator:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Som jeg ikke har nok med ripolfrustrasjoner... Dassrørtalatuter er på vei her også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.621
    Antall liker
    103.189
    Torget vurderinger
    23
    BTW, Sluket, har ikke du allerede høyttalere?

    Og ang. SlukStyle - jeg ser en som har bygget 3 par på andre siden av dammen først på 3. paret var trofast nok mot SL sine tegninger til at det hele satt. På de to første var det bare "greit". Er visst ganske viktig å være nøye med festeanordningen som fulltonen sitter i.


    Man kan høre på stemmen i starten at han er ganske utslitt etter 3. bygg. DIY er et hardkjør uten like, men fruktene det bærer...aaaah... :D
    SlukStyle betyr STYLE, ikke herping av konsepter! Materialer, finish osv. ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ah, selvsagt, det blir fot i platina og rør i gjennomsiktig akryl med blinkende neonlys som kan justeres etter årstid, høytid og anledning samt smakfullt plasserte tribal-klistremerker?

    (Må beklage, har vært hjemme med sykt barn og kaffe-meteret nådde rødmerkingen før kl 12 uten at inntaket ble justert.)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.621
    Antall liker
    103.189
    Torget vurderinger
    23
    Grøss.....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg ser Sluket forsker for harde livet:


    linkstat.jpg


    Ellers har det dukket opp alt som trengs av deler på den tyske siden nevnt tidligere. Kjempegreier for oss som ikke gidder å kjøpe avløpsrør fra USA selv.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser meget bra ut disse. Flott finish! Sovepose er jo den ultimate demping om man vil "roe ned" lydene litt. :D

    Hva er årsaken til stoffet foran bassdriverne? Jeg syntes det var ganske flott å se på Seasene hoppe rundt inne i kassene... :)
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Soveposene hengende på kleshengere på gardinstangen var nok en del av mange mange timer med frustrerende, gøy, støyene, irreterende og ikke minst finne-litt-ro-i-sjela eksperimenteringen. Soveposene funket på noe, men ble litt mer lukket lydbildet:/ difusor neste!:)

    Stofframmene ja... Det er lit matcho med disse svære 10", og du får litt følelsen av at "hei her er jeg...en stor j**** av en høyttaler". Det trekker også oppmerksomheten vekk fra gitaren som står øverst. Ønsket er at uvitne fjols ikke skal tenke tanken på at det er en svjær basskasse som pumper som det suser under denne litt mer estetisk pene og slanke saken på toppen. Dette er jo en skulptur, mer bestemt brukskunst kanskje som fortjener å fremheves og beundres. Det hjelper også på å slappe av og nyte musikken og ikke bli distrahert...for ja, synes det er litt småfrekt å se på disse jobbe hardt for å tilfredsstille eieren av og til;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skjønner. Jeg er jo såpass ødelagt at jeg syntes det var god underholdning å se på RO4Yene pumpe ved pådrag, ble ihvertfall flotte!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Da har jeg omsider fått liv i mine LX521!

    Jeg kjører de helt aktivt, med 4-veis deling med Audiolense. Er det noen av delefrekvensene man bør endre når man kjører aktivt og kan dele litt brattere.....?

    Har akkurat koblet de opp - så noen lytteinntrykk er ikke på plass ennå!

    Mvh
    OMF
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.247
    Antall liker
    4.882
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer!
    Nei, du bør definitivt ikke endre delefrekvenser eller flankesteilheter. Og du har forhåpentligvis fått med deg diskusjonene på OPUG-forumet om hvordan 4-veis skal implementeres. Det er et par fallgruber det, og det er ikke bare å imitere delefrekvensene og tro at man får korrekt resultat.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer!
    Nei, du bør definitivt ikke endre delefrekvenser eller flankesteilheter. Og du har forhåpentligvis fått med deg diskusjonene på OPUG-forumet om hvordan 4-veis skal implementeres. Det er et par fallgruber det, og det er ikke bare å imitere delefrekvensene og tro at man får korrekt resultat.
    nei....hvor finner jeg den diskusjonen....

    mvh
    OMF
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.247
    Antall liker
    4.882
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener å ha lest et innlegg som oppsummerte det ganske oversiktlig, men nå kan jeg ikke finne det. Jeg tror det var SL som postet det i forbindelse med LX521, men det kan også ha vært Orion.
    Mener å huske at det ene punktet gjaldt all-pass filtre som er nødvendige for korrekt faserespons.

    Vil foreslå at du spør på OPUG-forumet, evt med en forklaring på hvordan du har laget løsningen din, og med spørsmål om du har oversett noe.

    Her er noen innlegg som toucher innom emnet, men som altså ikke er helt hva jeg lette etter:
    ORION/PLUTO/LX521 Users Group • View topic - The DSP Challenge.
    ORION/PLUTO/LX521 Users Group • Login
    ORION/PLUTO/LX521 Users Group • View topic - The DSP Challenge.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Vel - jeg har nå koblet alt i fase og brukt Audiolense til å korrigere og det spiller vel i grunn greit nok foreløpig. Jeg skal grave meg dypere i den problemstillingen etter hvert.

    Har ikke fått fryktelig mye spilletid, men det spiller jo bra - også har jeg vel ikke lyttet til skikkelig hifi på noen år - så det tar jo litt tid før man begynner å sette pris på god lyd.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Legger ut en måling som er gjort av mine høytalere i omtrent lytteposisjon.
    Som dere ser så måler begge høyttalerne realtivt likt.

    Jeg lurer litt på:
    1) Nedre mellomtone har voldsom stigende nivå gjennom sitt passbånd...?
    2) Tilsvarende fall for diskanten?

    Mvh
    OMF
    LX521.jpg
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.247
    Antall liker
    4.882
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har du gjort elektriske målinger på DSP-utgangene dine og sammenlignet dem med SL sin fasit?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    RMAF 2014: Reichert on Sunday | Stereophile.com

    I listened to two Linkwitz Labs speakers. My favorite value per dollar was the LXmini; it is slender, perfectly toned, and quick-like a bunny. But, the larger, much more expensive ($3000) open baffled, quad-amplified LX521 kit shown above provided even more satisfying results. Complete LX521 kits may be purchased from Madisound in "sections"—a set of construction plans ($150), a flat-pack box of wooden parts for the baffles ($580), 12 SEAS drivers ($149 ), and the all-important analogue Signal Processor ($980). (What? Signal processor?!) Yes, each of these attractive, five-SEAS-driver, open-baffle, loudspeakers was powered by its own 5-channel Emotiva XPA-5 ($999). The LX521 "signal processer" splits the broadband line level input signal into woofer, mid and tweeter frequency bands. It equalizes driver and baffle response for each channel and filters it with LR4 response. The midrange signal is split after the power amplifier by a passive crossover filter into lower-mid and upper-mid driver inputs. These are great music-making machines and Siegfried is truly "The Man!" The expression, "giant-killer" is, in this case, not and exaggeration!
    http://techtalk.parts-express.com/showthread.php?244464-Rmaf

    I spent most of my time in S. Linkwitz’ room across from Madisound’s room. He had the LX521 hooked to Emotiva amps. The source was his laptop running through a Benchmark DAC into his custom active crossover box. I have heard lots of speakers, but I can honestly say that the LX521 is as good as anything I have ever heard. Simply terrific. Stunningly good, especially for the money. He also had is LXMinis in the room and I gave them a good listen. Source was his laptop through a miniDSP boxed unit with digital x-over/DSP/DAC. I think the miniDSP is $499. Amps were Emotiva. Volume was handled digitally in the MiniDSP. Holy Crap did the LXMini’s sound thoroughly amazing for a 6-inch driver and full ranger above it. Dynamic, open and spacious, with great bass for such a small footprint. For the price, these speakers will be very hard to beat if you have four channels of amplification and you can buy the least expensive miniDSP for $100. A room down the hall had some nice tri-amped speakers with the miniDSP Durac unit in place. Very impressive. As an old analog buy, I can honestly say the time for us all to embrace digital is here. For the price the mini-DSP stuff is quite good.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Tror ikke folk forstår Hvor mye de får for pengene i dette systemet så lenge de har plass: /
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har du gjort elektriske målinger på DSP-utgangene dine og sammenlignet dem med SL sin fasit?
    Nei - det er jo en gang slik med meg at jeg har bare koblet opp alt sammen i fase, kjørt en runde med Audiolens - og nå spiller det som bare det!


    Det er jo et par spørsmål som dukker opp:
    1) Har jeg koblet alt riktig når diskanten faller så mye og nedre mellomtone har så ujevn frekvensgang. For ordens skyld så måler høyre og venstre likt
    2) Jeg synes øvre mellomtone jobber hardt - og kan høre at den blafrer innimellom - er det jeg som spiller høyt eller...?
    3) I Audiolense så definerer man deling som hvor mange oktaver man deler over - hva tilsvarer da 1 ordens filter som det skal være mellom mellomtonene...?

    Her er forøvrig et bilde av oppsettet i dag....

    Mvh
    OMF


    DSC_0954[1].jpg
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.247
    Antall liker
    4.882
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fint rom!

    Tilgi meg om jeg tar feil, men for meg høres det ut som om du har oversett enkelte detaljer i den originale konstrusjonen. Det er mer enn bare delefrekvens og flankesteilhet som må være på plass for at resultatet skal stemme. Du bør prøve å finne de innleggene på OPUG der bl.a. Davey diskuterer 4-veis DSP vs. 3-veis-aktiv-pluss-passiv. Jeg tror som sagt at det var på OPUG at jeg så informasjonen, men det er mulig at det var på en webside fra Davey eller en av de som implementerte delefilteret med nanoDIGI eller opensource-software. Beklager at jeg ikke husker detaljene godt nok til å være til hjelp.

    Dersom du ikke lykkes med å finne svar, kan du spørre på OPUG-forumet. Det finnes kunnskapsrike og hjelpsomme folk der.

    Evt. kan du titte på konfigurasjonsfilen(e) for 4-veis DSP med nanoDIGI eller miniDSP (eller hva det nå er de heter) og se om det er mulig å "reverse engineere" dem til ditt formål. http://www.minidsp.com/applications/powered-by-minidsp/linkwitz-lab-lx521
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Tror ikke folk forstår Hvor mye de får for pengene i dette systemet så lenge de har plass: /
    Ikke bare for pengene, men ytelse generelt. Det er få høyttalere som er i nærheten av LX521, spesielt om vi snakker vanlige kassehøyttalere.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.247
    Antall liker
    4.882
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Legg også merke til at på RMAF var rommene til LinkwitzLab på RMAF uten akustiske tiltak, mens rommene til de andre høyttalerprodusentene har tildels omfattende tiltak.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er jo et par spørsmål som dukker opp:
    1) Har jeg koblet alt riktig når diskanten faller så mye og nedre mellomtone har så ujevn frekvensgang. For ordens skyld så måler høyre og venstre likt
    2) Jeg synes øvre mellomtone jobber hardt - og kan høre at den blafrer innimellom - er det jeg som spiller høyt eller...?
    3) I Audiolense så definerer man deling som hvor mange oktaver man deler over - hva tilsvarer da 1 ordens filter som det skal være mellom mellomtonene...?
    2) Det hørtes rart ut, det opplevde aldri jeg på mine forrige 521. Den nedre, derimot, jobbet ganske godt til tider, men aldri blafring. Den lille 4"eren skal nok ikke bevege seg noe særlig i denne konfigurasjonen. Kan være du deler for lavt?

    Noe som derimot var artig var å følge med på L26RO4Yene under pådrag. Der snakkerr vi slaglengde.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.247
    Antall liker
    4.882
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Har du prøvd å spille "Hover" fra Nils Petter Molværs "Er"-album, cyber? Det er noen underlige subharmoniske (?) fenomener fra 1:42 og utover som virkelig masserer Peerless-bassene i mine Orioner. Litt usikker på om DSP-løsningene går dypt nok til å frambringe de samme membranutsvingene, når jeg tenker meg om.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    er faktisk flere som har kritisert den slakke passive avrullingen i 521, 120hz 6db? på en 7" woofer i dipol er en stor påkjenning. men det forenkler systemet da, med en spole og kondensator.
    han sier jo selv:
    "The overall result is a speaker that provides a neutral sound, clarity, speed and spatial openness. Whether this is due to the improved polar response, due to inherent qualities of the midrange drivers, or the 1st order crossover, or all of these, I do not know."
    "i built it, and no changes since"

    se for dere f.eks noen horntopper med et par 12" eller en 15-18" i bunnen delt tja 400hz 12db, den dynamiske kapasiteten i sammenligning over 120hz burde vær veldig tydelig med litt volum.
    lurer også på hva svaret hadde blitt om de var opprinnelig ment 4veis aktiv, og en kunde gjorde den delvis passiv slik den fremstår nå, ville han da blitt hengt på forumet? ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn