Sharp Optonica RP-5100, spørsmål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Heisann

    Jeg har akkurat skaffet meg en ny platespiller jeg tenkte å til stueanlegget. Det er en Sharp Optonica RP-5100. Jeg tenkte å go denne en overhaling for å være på den sikre siden, men finner ganske lite informasjon om den. Jeg har funnet manual for ett opar andre platespillere som ser like ut, og håper de kan gi meg litt innsikt.

    Så kommer spørsmålene:
    - Er det noen som kjenner igjen pickup og stift på bildene? Jeg vil gjerne vite hva det er, slik at jeg kan finne data om stiftetrykk og lignende, samt jeg lurer på å kjøpe ny stift da jeg ikke vet tilstand på denne.
    - Det er ett vindu foran med stroboskop (eller hva det heter), men det er veldig mørkt. Noen som vet om det skal være noe lys der?
    - Det er en liten forhøyning ved tallerker, som det ser ut som stiften treffer om jeg lar den, som om den kan vile der. Noen som vet hva den er til? (bilde)

    Andre tips mottas også med takk, og hvis noen vet om manualer for akkurat denne modellen, rop gjerne ut.

    270255959_10165929345480035_5148080139175669959_n.jpg
    270191214_10165929345610035_6662603733672063112_n.jpg
    270303370_10165929345540035_7332517116329028097_n.jpg
    271287710_10165929344995035_4806346053821691554_n.jpg
    270630386_10165929345735035_4024817578488538248_n.jpg
    271166357_10165929345645035_1045022904712609677_n.jpg
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Der er service manual her https://www.vinylengine.com/library/sharp/rp-5200.shtml
    Du må logge inn før den kan åpnes.
    "Stiften" er kanskje en lampe, har du trykket på den?
    Om du kan se under pickuppen er der kanskje et modellnavn der.
    Ja, der skal være lys i stroboskopet.
    Har funnet den manualen der, men det ser ikke ut som det helt likt. Min ligner mer på RP-4705, men den har kun brukermanual på vinylengine. Men kommer til å titte litt på denne når jeg begynner servicen, og får da se om det er likheter med RP-5200

    Med stiften, regner jeg med du mener den forhøyningen som er ved tallerken. Ja jeg har prøvd det, men den er fast. Virker som stiften på pickupen kan hvile der, treffer akkurat om jeg senker den der, men kan ikke skjønne hvorfor i så fall.

    Fikk ikke sett ordentlig under pickupen, da alt er nedsenket på denne spilleren, men så nesten ikke ut til å være noe info der.. Får ta av headshellet og se.

    Jeg får finne ut hva som mangler for å få lys i stroboscopet da. Skal uansett plukke fra hverandre spilleren litt, og i det minste smøre litt.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ludvig82: Pickupen kan se ut som en Audio Technica AT71. Jeg hadde denne liggende noen år. Bare å ta den av, og se på oversia dens- det står der. Bytt først som sist…til en 95-type fra samme kanten😎 De spillerne er etter mitt minne såpass gode at også kostbare alternativer som VM95SH kan funke bra. Shibataslip. Ellers har man jo det lille mirakelet Nagaoka MP110 til slike tilårskomne applikasjoner. SE PÅ OM DEN KAN PASSE, DU..
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Bingo @69Variant :)
    Hullet i forhøyningen er den mest simple "protractor" som finnes.
    Vær sikker på, at pickuppen er 100% parallel i headshell. Juster så nålen rammer det lille hul.
    Da behøves ingen yderligere justering (annet enn nåletrykk og antiskating selvf.)
    Pickuppen er en Audio Technica AT-71. Ny nål kan kjøpes til ingen penge.
    HER kan du få alm. rund (sperical), elliptisk eller nude elliptisk, velg selv.
    Ingen grund til å begynne å investere i andre, komplette pickupper. Med en elliptisk nål bli´r du fint kjørende
    til alm. husbehov :)
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Bingo @69Variant :)
    Hullet i forhøyningen er den mest simple "protractor" som finnes.
    Vær sikker på, at pickuppen er 100% parallel i headshell. Juster så nålen rammer det lille hul.
    Da behøves ingen yderligere justering (annet enn nåletrykk og antiskating selvf.)
    Pickuppen er en Audio Technica AT-71. Ny nål kan kjøpes til ingen penge.
    HER kan du få alm. rund (sperical), elliptisk eller nude elliptisk, velg selv.
    Ingen grund til å begynne å investere i andre, komplette pickupper. Med en elliptisk nål bli´r du fint kjørende
    til alm. husbehov :)
    Jeg tenkte faktisk tanken på protractor, men slo det fra meg. Det kunne vel ikke være så enkelt :p

    Hva er forskjellen på elliptisk og nude elliptisk?

    Jeg tenkte å bruke pickupen som er der enn så lenge uansett, og kanskje kjøpe ett ekstra headshell etterhvert og kanskje prøve annen pickup, men ha mulighet til å bytte. Først skal jeg rense og smøre opp og prøve å få fikset lyset i stroboskopet.

    Tusen takk for informasjonsrikt svar forresten :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    "Nude" angir at nålen ikke er limt fast, men festet direkte i nålefanen. Det gir lavere effektiv masse og dermed presumptivt (litt) bedre ytelse.
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Er det noen her som vet hva slags lyskilde det er i stroboscopet på disse? Jeg skal ha en rens og smøring av denne, og skal demontere den da, så finner sikkert ut av det, Men det hadde vært kjekt å vite på forhånd så jeg kan bestille deler. Jeg finner desverre ikke servicemanual for denne spilleren.

    Har sett på RP-5200 sin servicemanual, og chassis og slikt ser ganske likt ut, men det er en mer avansert spiller. Men vinduet med stroboscopet ser likt ut, og der ser det ut som det brukes en led som heter GL-5HD5. Må bare finne en plass å kjøpe den i så fall.
     
    Sist redigert:

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Bingo @69Variant :)
    Hullet i forhøyningen er den mest simple "protractor" som finnes.
    Vær sikker på, at pickuppen er 100% parallel i headshell. Juster så nålen rammer det lille hul.
    Da behøves ingen yderligere justering (annet enn nåletrykk og antiskating selvf.)
    Pickuppen er en Audio Technica AT-71. Ny nål kan kjøpes til ingen penge.
    HER kan du få alm. rund (sperical), elliptisk eller nude elliptisk, velg selv.
    Ingen grund til å begynne å investere i andre, komplette pickupper. Med en elliptisk nål bli´r du fint kjørende
    til alm. husbehov :)
    Da er ny stift kommet i hus. Ville bare være på den sikre siden, fant data på AT-71 skal ha mellom 1,75 og 2,5g i stiftetrykk. Hva ville folket her endt på. Slik den er nå, uten at jeg har gjort noe siden den gamle nålen var på, er stiftetrykket 2.1g. Er dette en grei plass å legge seg?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja....2,1 - 2,2(y)(y).... men det bare, om den nye nålen er en AT. Er det en aftermarket må du checke hos fabrikant/leverandør. Jico/SAS bruker å ha helt annen compliance enn originalen;)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg legger meg stort sett alltid oppunder max og lar det bli med det. Så er det de som begynner der og justerer seg nedover til minste akseptable trykk rent sporingsmessig, men jeg har aldri sett poenget. Det kan kanskje ha noe for seg hvis man bare eier 7 plater og har tenkt å la disse gå på rundgang de neste 20 årene, for å minimere slitasjen på platene, men jeg er ikke helt i den situasjonen.
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Jeg legger meg stort sett alltid oppunder max og lar det bli med det. Så er det de som begynner der og justerer seg nedover til minste akseptable trykk rent sporingsmessig, men jeg har aldri sett poenget. Det kan kanskje ha noe for seg hvis man bare eier 7 plater og har tenkt å la disse gå på rundgang de neste 20 årene, for å minimere slitasjen på platene, men jeg er ikke helt i den situasjonen.
    Takker for det, skal sjekke hva produsenten av nålen mener det skal være jeg.
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Fant ut at jico har satt nåletrykket til 2g, så jeg skal justere litt ned da. Ville dere gått under 2g, eller ganske akkurat på?

    Antiskating, er det slik at denne skal på omtrentlig samme verdi som nåletrykk i g? Er ihvertfall det på min andre platespiller.
    Screenshot_20220115-151341.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om du går for nøyaktig 2g eller sånn ca har i utgangspunktet lite eller ingenting å si. Poenget med stifttrykket er todelt: 1) stiften skal spore godt og ha korrekt vinkel i sporet og 2) opphenget skal ikke belastes mer enn det bør over tid.

    Typisk er +/- 10% i forhold til oppgitt max helt innafor.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.280
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Antiskating er et kompromis, du må ha mer antiskating på siste halvdel av platen enn på første halvdel, normalt. Du kan senke nålen i utløbsrillen etter siste sang men vær klar til å løfte armen, om den fyker innover må du øke antiskating.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du må ha mer antiskating på siste halvdel av platen enn på første halvdel.
    FEIL.
    Kravet til antiskating er nesten like stort i starten som i slutten på en LP, og minnst mitt på platen.
    Ganske få armer gjør dette korrekt. Eks. er Reed og TW Acustic. Derfor bli´r dette som regel alltid et kompromis.
    Om Jico oppgir nåletrykk til 2 gram, da bruk 2 gram... ikke under. Alt mellom 2 & 2,1 gram er innenfor.
    Om du har en test-LP med "lateral" testspor 315 Hz, 40, 50, 60, 70, 80 uM, da lytt til du hører forvregning.
    Om dette starter i en kanal først, justerer du antiskating, til forvrengning/skurr starter i begge kanaler samtidig.
    Da er du "good to go" ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Legg stifttrykket nær maksimum tilråding frå produsent.
    Elles er pickupen det svakaste punktet på denne spelaren. Armen er god for betre ting. Har du MC-inngang på riaa/forforsterkar vil det vere ei stor forbetring å gå for ein litt dyrare pickup, til dømes Audiotechnica AT33 EV eller tilsvarande.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ludvig82: Var en AT71, ja? Lar alltid pickupen få et stifttrykk og match basert delvis på produsentens trykkanbefalinger og delvis på armens CARTRIDGE WEIGHT RANGE for tilpasning til arm. Pluss det reint soniske. Slik unngår du unødig slitasje og belastninger, og holder nåla nede i rillene, der den skal være, samt drar ut potensial.Spilleren ER både sjelden og god, den. Men jeg anbefaler uansett å holde seg til MM her. De beste derav detaljerer som en god MC. Det gir full mulighet til å jobbe godt med HELE vinylriggen, uten at utlegget blir helt hinsides fornuften. Og alle positive aspekter ved LPer bevares med god margin. Vinyl er et system i seg selv, og skal behandles deretter.
     
    Sist redigert:

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    FEIL.
    Kravet til antiskating er nesten like stort i starten som i slutten på en LP, og minnst mitt på platen.
    Ganske få armer gjør dette korrekt. Eks. er Reed og TW Acustic. Derfor bli´r dette som regel alltid et kompromis.
    Om Jico oppgir nåletrykk til 2 gram, da bruk 2 gram... ikke under. Alt mellom 2 & 2,1 gram er innenfor.
    Om du har en test-LP med "lateral" testspor 315 Hz, 40, 50, 60, 70, 80 uM, da lytt til du hører forvregning.
    Om dette starter i en kanal først, justerer du antiskating, til forvrengning/skurr starter i begge kanaler samtidig.
    Da er du "good to go" ;)
    Har desverre ikke testplate, men tror jeg har tonet inn denne ganske greit nå. Ligger på rett over 2g stiftetrykk, og Antiskating justert litt etter følelsen og endel lesing og guider. Må vurdere å skaffe meg en testplate, det begynner jo å bli noen platespillere i samlingen.

    Eneste jeg har merket meg er at lyden er lavere fra denne spilleren, enn f.eks min lenco B55 (med en mer moderne shure pickup, husker ikke akkurat nummeret nå.)
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Legg stifttrykket nær maksimum tilråding frå produsent.
    Elles er pickupen det svakaste punktet på denne spelaren. Armen er god for betre ting. Har du MC-inngang på riaa/forforsterkar vil det vere ei stor forbetring å gå for ein litt dyrare pickup, til dømes Audiotechnica AT33 EV eller tilsvarande.
    Har både mm og mc på riaa. Har merket meg at det er litt lav lyd ut fra denne spilleren, fin lyd men lav. Har 2 andre platespillere i hus som begge har litt høyere lyd ut, kan dette endre seg med pu?
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Ludvig82: Var en AT71, ja? Lar alltid pickupen få et stifttrykk og match basert delvis på produsentens trykkanbefalinger og delvis på armens CARTRIDGE WEIGHT RANGE for tilpasning til arm. Pluss det reint soniske. Slik unngår du unødig slitasje og belastninger, og holder nåla nede i rillene, der den skal være, samt drar ut potensial.Spilleren ER både sjelden og god, den. Men jeg anbefaler uansett å holde seg til MM her. De beste derav detaljerer som en god MC. Det gir full mulighet til å jobbe godt med HELE vinylriggen, uten at utlegget blir helt hinsides fornuften. Og alle positive aspekter ved LPer bevares med god margin. Vinyl er et system i seg selv, og skal behandles deretter.
    Virker som det var en AT71 ja, vurdert ut fra bilder og at stiften jeg kjøpte så lik ut i utforming som den gamle. Merket ikke mye forskjell på lyden, men har ikke testet ekstremt mye heller. Men. Det er betryggende å ha en stift jeg vet tilstand på.

    Viste egentlig ikke at den var sjelden, men sliter litt med å finne service manual og slikt til denne, men skal se på servicemanualen til rp5200 når jeg finner tiden til å gi denne en gjennomgang. Utseendemessig ser de ganske like ut, og vil vise seg om de bruker mye av de samme komponentene inni også. Hvis ikke får jeg bare bruke sunn fornuft og rengjøre og smøre det jeg mener skal ha denne behandlingen.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Eneste jeg har merket meg er at lyden er lavere fra denne spilleren, enn f.eks min lenco B55 (med en mer moderne shure pickup, husker ikke akkurat nummeret nå.)
    Lyder som at du har fått det helt fint opp å kjøre.
    Om lyden ellers er ren og fin, er det "bare" fordi, at din AT har litt lavere output enn Shure´n.
    Bare vri volumeknappen litt høyere ;)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Antiskating justert litt etter følelsen og endel lesing og guider.

    En grei måte å stille anti-skating uten testplate er å se på den rett forfra når den treffer platen (gjerne med en lupe eller +2-3 lesebriller). Hvis du ser at cantileveren bøyes/svinger litt utover idet stiften treffer rillene er anti-skatingen for høy, bøyes den innover er den for lav og om du ikke ser noen bevegelse i sideretning er alt slik det bør være.

    Må vurdere å skaffe meg en testplate, det begynner jo å bli noen platespillere i samlingen.

    En testplate er fint å ha, i alle fall så lenge du ikke er videre tilbøyelig til OCD. HiFi News og Ortofon kan anbefales herfra.

    Har merket meg at det er litt lav lyd ut fra denne spilleren, fin lyd men lav. Har 2 andre platespillere i hus som begge har litt høyere lyd ut, kan dette endre seg med pu?

    Ja. Volum ut kommer an på gain i RIAA og utgangsspenning fra pickup. Som HasseBasse sier er det bare å skru opp, i alle fall så lenge RIAA og forsterker er støyfrie nok til at det ikke blir plagsomt. Imidlertid er det jo noe å ha i tankene når/hvis du plukker opp flere pickuper. Sjekk utgangsspenning på pickupene som spiller passe høyt og pass på at evt. nyanskaffelser har samme nivå eller høyere.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har både mm og mc på riaa. Har merket meg at det er litt lav lyd ut fra denne spilleren, fin lyd men lav. Har 2 andre platespillere i hus som begge har litt høyere lyd ut, kan dette endre seg med pu?
    Ja, det kan du rekne med. Men går du for MC, må du vere sikker på at du har nok gain i riaatrinnet.
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Ok, da har jeg fått mange gode svar. Elsker dette forumet.

    Skal sjekke litt rundt om eventuell ny pickup etterhvert.. Det er ikke for lavt for vanlig lytting, men uten volumkontroll på riia bli det ikke høyt nok volum til skikkelig hjemme alene rocking. Har testet full styrke på forsterkeren, og det blir ikke veldig høyt, men mer enn nok til daglig lytting.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ludvig82: Hvis nivået er så lavt har du veldig lite gain på signalet. Volumkontroll på RIAA finnes ikke. Hva slags annet utstyr brukes dette med? Ellers HAR LP et lavere level enn linjesignalet fra en CD..RIAAen er fredsmegleren mellom det skjøre pickupsignalet og den høylytte linjeinngangen. Forsterkningen i RIAA ligger da på et mellomnivå.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ludvig82: Hvis nivået er så lavt har du veldig lite gain på signalet. Volumkontroll på RIAA finnes ikke. Hva slags annet utstyr brukes dette med? Ellers HAR LP et lavere level enn linjesignalet fra en CD..RIAAen er fredsmegleren mellom det skjøre pickupsignalet og den høylytte linjeinngangen. Forsterkningen i RIAA ligger da på et mellomnivå.
    Vanligt riaa-MM-gain ligger på 40dB...... ferdigsnakket !!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje gøre det litt tydeligere for @Ludvig82 ;)
    40dB er = 100 gangers forsterkning.
    MM picups har varierende outputs alt etter fabrikant. Fra 3 - ca. 7mV.
    Eks.: standard MM 5mV forsterket 100 ganger = 0,5Volt.
    Normalt ut-niveau på CD er ca. 2Volt, altså 4 gange så mye som ut av vanlig MM riaa.
    Klart, at volumen, når han spiller plater, syns svakere enn andre kilder.
    Legger du dertil, at PU ikke gi´r 5mV men eksempelvis 3,8mV, da er det
    bare å skru litt høyere opp på forsterker-volume-knappen. Alt. finne en PU med høyere signalniveau ut.
    Håper, dette gav lite mening for @Ludvig82 ;)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    AT-71 har såvidt jeg ser kun 2.7mV ut, så det er kanskje ikke så rart det blir litt dårlig med volum. En pickup fra f.eks Audio-Technicas VM95 serie vil gi 4mV ut og en anseelig forbedring i så måte. I tillegg er det glimrende pickuper til supre priser.

    For enda mer volum kan jeg anbefale Goldring 1042, som gir 6.5mV ut. Det er en av de beste MMer jeg har hørt og en absolutt klassiker. Den bør evt. handles fra Juno Records i London som selger den billigere enn noe annen forhandler. 1000 kroner å spare kontra kjøp i Norge eller noe annet sted selv inkl. frakt og moms.
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Ludvig82: Hvis nivået er så lavt har du veldig lite gain på signalet. Volumkontroll på RIAA finnes ikke. Hva slags annet utstyr brukes dette med? Ellers HAR LP et lavere level enn linjesignalet fra en CD..RIAAen er fredsmegleren mellom det skjøre pickupsignalet og den høylytte linjeinngangen. Forsterkningen i RIAA ligger da på et mellomnivå.
    Auditor: Brukes med en NAD PP2 RIIA, HK AVR 355 Reciever. Har vist at signalet på platespillere er lavere, men denne er merkant lavere enn andre platespillerer jeg har eller har hatt på samme utstyret. Det er hel klar fin lyd, så tror ikke det er noe galt, bare lavt. På 100 prosent volum på forsterkeren er det fortsatt ikke for høyt, misforstå meg rett, det er ikke ekstremt lavt, kunne bare tenkt meg å kunne gått litt høyere til de stundene jeg er alene hjemme og føler for høy og brutal musikk :)

    Vanligt riaa-MM-gain ligger på 40dB...... ferdigsnakket !!
    Ok :)

    Kanskje gøre det litt tydeligere for @Ludvig82 ;)
    40dB er = 100 gangers forsterkning.
    MM picups har varierende outputs alt etter fabrikant. Fra 3 - ca. 7mV.
    Eks.: standard MM 5mV forsterket 100 ganger = 0,5Volt.
    Normalt ut-niveau på CD er ca. 2Volt, altså 4 gange så mye som ut av vanlig MM riaa.
    Klart, at volumen, når han spiller plater, syns svakere enn andre kilder.
    Legger du dertil, at PU ikke gi´r 5mV men eksempelvis 3,8mV, da er det
    bare å skru litt høyere opp på forsterker-volume-knappen. Alt. finne en PU med høyere signalniveau ut.
    Håper, dette gav lite mening for @Ludvig82 ;)
    Joda gir litt mening, og gir meg absolutt mer informasjon for å gjøre litt forskning selv :) Frister litt å prøve med annen PU når jeg finner tid til det, men da vet jeg at jeg kommer til å grave meg dyp ned i hullet med meninger og erfaringer om forskjellige pickuper, og sikkert bruke alt for lang tid på det. Jeg er ikke typen som er ekstremt kresen på musikk, jeg vil ha en god lytteopplevelse og varme i musikken. Så får vel starte og lete litt der.

    AT-71 har såvidt jeg ser kun 2.7mV ut, så det er kanskje ikke så rart det blir litt dårlig med volum. En pickup fra f.eks Audio-Technicas VM95 serie vil gi 4mV ut og en anseelig forbedring i så måte. I tillegg er det glimrende pickuper til supre priser.

    For enda mer volum kan jeg anbefale Goldring 1042, som gir 6.5mV ut. Det er en av de beste MMer jeg har hørt og en absolutt klassiker. Den bør evt. handles fra Juno Records i London som selger den billigere enn noe annen forhandler. 1000 kroner å spare kontra kjøp i Norge eller noe annet sted selv inkl. frakt og moms.
    Skal se litt på dette, bare litt redd jeg roter meg alldeles bort i forskning på pickuper i så fall. Har familieøkning om ett par måneder her, så regner med det blir ikke gjort mye prosjekter med platespilleren før han har kommet til verden og slikt :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Vekt + vekten på PU ift ettergivenhet en i PU, slik at PU tonearm resonansen ikke blir for høy i frekvens og nivå.

    Mvh
    KJ
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Sjekket også fort opp PU'en på Lenco B55'en. Det er en Shure M97XE, og ser denne har en utgangseffekt på 4,0 mV. Så det forklarer litt volumforskjellene mellom disse.
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Vekt + vekten på PU ift ettergivenhet en i PU, slik at PU tonearm resonansen ikke blir for høy i frekvens og nivå.

    Mvh
    KJ
    Må desverre si jeg ikke forstod hva du mente her. Men skjønte det har noe med total vekt på headshell og pu i forhold til tonear,m. Bør kanskje prøve å få til mest mulig lik vekt til det man allerede har?

    Og hvis jeg ikke er helt på jordet, kalles den typen tilkobling jeg har sme, så de fleste sme headshell burde fungere. Har kabler av forskjellig kvalitet mye å si?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når det skal matchast arm og pickup må ein vite kor stor effektiv masse er. Denne effektive massen inkuderer vekta av pickupshellet. Kjøper du eit tyngre/lettare shell enn standardshellet som fylgjer med armen, må du ta omsyn til endringa når du reknar på dette. Sjekk elles denne sida, den kan vere til nytte: https://www.vinylengine.com/tools.shtml
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn