Sharp Optonica RP-5100, spørsmål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.160
    Antall liker
    4.323
    Torget vurderinger
    1
    Må desverre si jeg ikke forstod hva du mente her. Men skjønte det har noe med total vekt på headshell og pu i forhold til tonear,m. Bør kanskje prøve å få til mest mulig lik vekt til det man allerede har?

    Og hvis jeg ikke er helt på jordet, kalles den typen tilkobling jeg har sme, så de fleste sme headshell burde fungere. Har kabler av forskjellig kvalitet mye å si?
    Ja det blei litt snaut.

    Den effektive massen av pickup+headshell+tonearm sammen med ettergivenheten i opphenget til nålefanen på pickupen gir et masse fjær system med en resonans.

    Det er viktig at denne resonansen ikke er for høyt eller lavt i frekvens og at den ikke har for store utsving. Den konvensjonelle anbefalingen for resonansfrekvensen er i området 8-12 Hz. På platespillere uten fjærende oppheng kan en ofte tillate lavere resonansfrekvens enn ditto med fjærende oppheng. Dersom du har en phonoforsterker med et effektivt subsonisk filter kan du også tillate en høyere resonansfrekvens. Dersom du har en tonearm med demping så er også den konvensjonelle anbefalingen av resonansfrekvens mindre kritisk og en kan eksperimentere mer i ytterkantene. Bruel og Kjær har f.eks. argumentert godt for at en resonansfrekvens i rett rundt 20 Hz med en dempet tonearm og et effektiv subsonisk filter er positivt for å redusere (konsekvensene av) wow og flutter.

    Den såkalte SME-fatningen på rette headshell er godt standardisert, med et vesentlig unntak for headshell for EMT. Det viktige mht kabelen er at 1) de er godt skjermet, 2) de har en veldefinert og ikke for høy samlet kapasitiv last - jo lavere jo bedre for MM-pickuper, men det er stort sett ikke vesentlig for MC-pickuper.

    EDIT se f.eks. Ortofon sin side om saken : https://www.ortofon.com/support/support-hifi/resonance-frequency/

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.203
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Btw.... tillykke med den kommende familieforøkelsen 👍

    Vet ikke, om dette er over dit budget eller overkill i dit setup, men en klar anbefaling av en MM du også må
    "henge meg opp på" etterpå, er Clearaudio´s Maestro V2.
    Den har det meste. Stiv nok til et nåletrykk på 2,2 gram +- 0,3, fremragende tracking egenskaper, nesten like mye output som Shure´n,
    spiller så fantastisk, at jeg faktisk ikke vet, om det finnes noe bedre MM på markedet.
    Den er dyr ja, men den innfrier.
    Sjeldent, jeg begir meg ut i slike råd, men denne står jeg helt innnafor ;)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.430
    Sted
    Under stjernene
    Mener du har skrevet noe slikt tidligere.
    Hvilke PU tenker du på.
    MM eller MC.
    Du burde absolutt lytte til toppmoddelen (MM) Charisma V2.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.430
    Sted
    Under stjernene
    Btw.... tillykke med den kommende familieforøkelsen 👍

    Vet ikke, om dette er over dit budget eller overkill i dit setup, men en klar anbefaling av en MM du også må
    "henge meg opp på" etterpå, er Clearaudio´s Maestro V2.
    Den har det meste. Stiv nok til et nåletrykk på 2,2 gram +- 0,3, fremragende tracking egenskaper, nesten like mye output som Shure´n,
    spiller så fantastisk, at jeg faktisk ikke vet, om det finnes noe bedre MM på markedet.
    Den er dyr ja, men den innfrier.
    Sjeldent, jeg begir meg ut i slike råd, men denne står jeg helt innnafor ;)
    Kjenner ikke Maestro V2, har topp modellen CharismaV2 (MM) til Clearaudio. Du skal ganske høyt i prisen for å finne en MC som kommer i nærheten.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.430
    Sted
    Under stjernene
    Har høyrt denne tendensen på eit par MM-pickupar derifrå, mellom anna Aurum Beta, som eg brukte ei stund, og som eg framleis har i samlinga. Men dette var billegpickupar, og dei dyrare er sannsynlegvis betre.
    Elles, sidan vi snakkar om gode MM-pickupar, har de prøvd Audio Technica sine? Her er litt info: http://www.audiophile.no/nb-no/item/2224-at-7x0 og http://www.audiophile.no/nb-no/item/2423-at-vm95
    Litt artig det der, De billigste MM til Clearaudio er AT kopier, mens de to dyreste er egne konstruksjoner.
     

    Ludvig82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Innlegg
    167
    Antall liker
    39
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Btw.... tillykke med den kommende familieforøkelsen 👍

    Vet ikke, om dette er over dit budget eller overkill i dit setup, men en klar anbefaling av en MM du også må
    "henge meg opp på" etterpå, er Clearaudio´s Maestro V2.
    Den har det meste. Stiv nok til et nåletrykk på 2,2 gram +- 0,3, fremragende tracking egenskaper, nesten like mye output som Shure´n,
    spiller så fantastisk, at jeg faktisk ikke vet, om det finnes noe bedre MM på markedet.
    Den er dyr ja, men den innfrier.
    Sjeldent, jeg begir meg ut i slike råd, men denne står jeg helt innnafor ;)
    Takker for tips, og det er ikke umulig jeg kan prøve noe slikt en gang, men er nok ikke innenfor rammene for pengebruk akkurat nå med familieforøkelse og oppussing. Men interresant er d er det. Kanskje kan være verdt å prøve når jeg får ferdig prosjektet mitt som har pågått i flere år nå, en lenco L78 med custom plinth og annet snacks :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.203
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @YesJens
    Må innrømme, at da jeg hørte Maestro, var Charisma ikke kommet på markedet.
    Maestro var daværende toppmodellen og kostet ca. 6.500,- DKr dengang. Kan vel bare bli
    bedre med Charisma :).
    Ikke helt korrekt, det du skriver. De billige er ikke "AT-kopier". Det ER AT-pickupper i Clearaudio´s egen kropp/hus
    med en nål som passer i huset.
    Mange beretninger på "nettet" om, hvordan man "trimmer" plastiken på en AT-nål for å få den at passe på
    en Clearaudio-billig-MM ;)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.430
    Sted
    Under stjernene
    Beklager upresis formulering. Du har selfølgelig rett.
    Mente egentlig bare at de to dyreste er Clearaudio's egne konstruksjoner.
    Og at du skal bruke betydelig penger for å få en MC som låter like bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn