Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ferdig med husmor delen av fredagen. Vasket klær, og skjemt ut ungdommene med frokost og niste. I dag blir det målefredag. Bare sammenligne litt tidligere plassering og innstillinger mot dagens. Kaffi først. Kona blir sikkert stolt av meg når hun kommer hjem i kveld🤓

    IMG_9791.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    200hz område er å blir et problem. Er liksom alle andre steder enn i lytteposisjon. Å flytte høyttalere og lytteposisjon litt lengre bak, hjelper litt, men det skal så lite til før det ramler sammen. Har målt selve høyttaleren, og den har mere enn nok energi i området. Alle rom har vel sine utfordringer, dette er min. En båtis til den som kommer med en løsning som er gjennomførbart.🙄
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.687
    Torget vurderinger
    1
    200hz område er å blir et problem. Er liksom alle andre steder enn i lytteposisjon. Å flytte høyttalere og lytteposisjon litt lengre bak, hjelper litt, men det skal så lite til før det ramler sammen. Har målt selve høyttaleren, og den har mere enn nok energi i området. Alle rom har vel sine utfordringer, dette er min. En båtis til den som kommer med en løsning som er gjennomførbart.🙄
    Du trenger da bare et tårn til, med midbass! :geek:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.687
    Torget vurderinger
    1
    Nja😜 har ikke lyst på en masse tårn. Er heller ikke sikker på å tilføre mere energi vil løse problemet. Du får ingen båtis for den🤪 Noe demping på frontvegg kan kanskje hjelpe….
    Men fra spøk til revolver, hvor er delingene dine på frekvens sånn egentlig? For mye dB på 200Hz gir jo også en veldig "hard" lyd.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Et lite eksperiment du kan gjøre er å sette inn ett EQ-punkt på hver side, ved samme frekvens (der du har trøbbel), og løfte på den ene siden og senke på den andre siden. Det skaper en asymmetri, men samtidig kan det hende det gir mindre utfasing i SS, som igjen fører til at totalen blir bedre. Poenget med dette er da å trekke fasen i ulik retning for de to høyttalerne. Bruk gjerne ganske høy Q (3-6) og prøv kanskje ca 3db opp på den ene og ned på den andre. Om det er en asymmetri i rommet du ikke er klar over kan det være interessant å prøve å bytte om hvilken som er opp og hvilken som er ned. Selve fasedreiningen følger heller ikke nøyaktig senterfrekvensen, så det kan være verdt å prøve å flytte disse punktene rett over og under den aktuelle frekvensen.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    200hz område er å blir et problem. Er liksom alle andre steder enn i lytteposisjon. Å flytte høyttalere og lytteposisjon litt lengre bak, hjelper litt, men det skal så lite til før det ramler sammen. Har målt selve høyttaleren, og den har mere enn nok energi i området. Alle rom har vel sine utfordringer, dette er min. En båtis til den som kommer med en løsning som er gjennomførbart.🙄



    La bare ting stå som du vil ha det og så finner du ut om problemet er mellom sidevegger eller front og bak, hvor deler du mellom bass og resten?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    La bare ting stå som du vil ha det og så finner du ut om problemet er mellom sidevegger eller front og bak, hvor deler du mellom bass og resten?
    Jeg er litt der jeg og. Sliter med 200hz stor sett fra bakvegg til lytteposisjon. Lengre fremme er den på plass, men der kan jeg ikke sitte. Lengre bak er det sporadisk. En meter til sides for lytteposisjon, er nivået på plass gjennom hele rommet. 200hz har en bølgelengde på 172 cm. Rommet har en bredde ca 385 cm, og 670cm lengde. Egentlig er rommet en del lengre, etter at jeg laget sveitserost av bakveggen.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Deler på 85hz. Jeg har testet høyere deling uten at det blir noe forandring. Lik utfordring uansett høyttaler i dette rommet😀
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.613
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Det er mer enn nok midbass i det oppsettet
    Er lett å gå litt surr i benevnelser i bassen og middbass er kanskje mer 80 til 150, og der er det jo i bøtter og spann. Helt øvre bass er noe fraværende, og det er et område veldig mange oppsett sliter med. De fleste er vant med det.
    Trodde selv jeg hadde det på stell, men det var helt til jeg hørte tre stk GPA 515 i OB (per side)hos emokid. På veien hjem brukte jeg ikke et gram kalorier på å prøve innbille meg at det jeg hadde var godt nok. Jeg var solgt og nye planer svirret rundt i hode med lysets hastighet.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Er lett å gå litt surr i benevnelser i bassen og middbass er kanskje mer 80 til 150, og der er det jo i bøtter og spann. Helt øvre bass er noe fraværende, og det er et område veldig mange oppsett sliter med. De fleste er vant med det.
    Trodde selv jeg hadde det på stell, men det var helt til jeg hørte tre stk GPA 515 i OB (per side)hos emokid. På veien hjem brukte jeg ikke et gram kalorier på å prøve innbille meg at det jeg hadde var godt nok. Jeg var solgt og nye planer svirret rundt i hode med lysets hastighet.
    Kjenner at det med lysets hastighet inni et mørkt hode forvirrer meg litt………men det er det jo mye med denne tråden som gjør 😆😄
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Uansett så er det ikke et kapasitet problem jeg har i 200hz. Kan selvfølgelig løfte område opp, men det høres bare rart ut. Får ta hodet til høyre eller venstre på trommeanslagene. Kommer til å se ut som Stevie Wonder🤪
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Et lite eksperiment du kan gjøre er å sette inn ett EQ-punkt på hver side, ved samme frekvens (der du har trøbbel), og løfte på den ene siden og senke på den andre siden. Det skaper en asymmetri, men samtidig kan det hende det gir mindre utfasing i SS, som igjen fører til at totalen blir bedre. Poenget med dette er da å trekke fasen i ulik retning for de to høyttalerne. Bruk gjerne ganske høy Q (3-6) og prøv kanskje ca 3db opp på den ene og ned på den andre. Om det er en asymmetri i rommet du ikke er klar over kan det være interessant å prøve å bytte om hvilken som er opp og hvilken som er ned. Selve fasedreiningen følger heller ikke nøyaktig senterfrekvensen, så det kan være verdt å prøve å flytte disse punktene rett over og under den aktuelle frekvensen.
    God tanke. Og jeg tror du er inne på noe. Når jeg måler en om gangen blir det også bedre. Det er en fasedreining i det området.Tester i neste omgang😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En tanke som slår meg. Rommet er ca 3,8 meter bredt. Lytteposisjon 3,8 meter fra frontvegg. Kan det være noen sammenheng her?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.083
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Er det en grønn selvlysende plate du har kjøpt eller er det en eller annen gimmick? Jeg ga f… og kjøpte en platespiller med grønn platetallerkenen i stedet (ps. grønnfargen er mye "grønnere" irl enn på bildet)…🙈 😅

    Skål fra en huleboer til en annen…🍻 :giggle:

    3F7EB04E-4C95-4EDE-9B4E-FE83B142C04A.jpeg
    E17363D0-6BB1-4F2C-8D8A-041A20EDCFC3.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er det en grønn selvlysende plate du har kjøpt eller er det en eller annen gimmick? Jeg ga f… og kjøpte en platespiller med grønn platetallerkenen i stedet (ps. grønnfargen er mye "grønnere" irl enn på bildet)…🙈 😅

    Skål fra en huleboer til en annen…🍻 :giggle:

    Vis vedlegget 1015322 Vis vedlegget 1015323
    Tenkte den kom😜 Ser kul ut den spilleren din. Her er det bare platen lyser. Det dumme er at jeg hadde standard utgaven fra før, men måtte jo denne selvlysende utgaven😁 Skål🍻
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Steg 2 eller 3 av sveitserost bakvegg planlegges, og skal straks iverksettes. Det skal settes opp en ny lettvegg i boden, slik at jeg går fra 10 til 30 cm med isolasjon. Det betyr at bassfellene mine blir ca 1 meter dype, mens midtfeltet der vinylen er, blir 30cm dyp. Forventer ikke så veldig mye, men fint å få dette avsluttet. Da er det kun spiler som gjenstår.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Da var det tid for å pakke ned denne flotte Gold Note DS-1000 EVO Line. Jeg har ikke skrevet så mye om den. Det er heller ikke så mye å skrive. Den ser fantastisk ut og gjør jobben som pre/streamer/dac og den er Roon ready, noe Eversolo A8 ikke er. Kjekt å ha den på test, selv om lommeboken sier nei denne gangen.

    IMG_9826.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Så tjukk som jeg er så hadde jeg neppe kommet ut der ifra hvis jeg mot formodning hadde kommet inn… 😬 😂
    Godt å vite🤪Hvis jeg sier til kona at nå er hun noen kg for mye, blir det liksom litt sur stemning. Merkelig nok🙄 Men da kan jeg heller si, at spiser du mere nå, kommer du ikke inn boden🤓 Kanskje det er mere skånsomt🤪
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn