Sevalds DIY subber = Lost in space

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vil 4 drivere i et tårn spille bedre enn 2? Glem kapasitet til å begynne med. Det er spørsmålet jeg har stilt meg.
    Tror forskjellene vil være marginale. Som sagt ikke noe av dette presses nevneverdig. Jeg har i hvert fall ikke fått det til med mine.

    Kan bare dele egne erfaringer, det er til syvende og sist din mage som avgjør. :giggle:

    En siste tanke... Hva passer deg best? Fire kammer på 125 eller to på 180+/-. Og hva med forsterkeri og impedanser.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Samme sted er jo ikke lett å få til:=)
    Blir jo best ved jevn fordeling på en vegg.
    Gulv til tak gir en bedre respons. En bare langs etter gulv eller tak. Du får både ved gulv tak og midt i rommet med tårn. Er ganske sikker på att det blir bra. Hvis ikke rommet er totalt umulig å jobbe med.
    Det glatte seg ut mer og mer etterhvert som det kom i høyden hos meg. Det rommet var rimelig grusomt.
    Du får vel i hovedsak redusert noden mellom gulv og tak med tårn, resten består. Nå har jeg konfigurert DSP på to tårnoppsett i år, (to tårn i front på samme måte som tenkt her), ingen av disse var magisk flate i responsen sammenlignet med to vanlige subber i samme konfigurasjon. Men mye lar seg selvsagt rydde opp med EQ, så jeg sier ikke at det ikke kan funke. :) Men at responsen endrer seg drastisk med feks fire drivere istedenfor to i et tårn er jeg ikke så sikker på.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.545
    Sted
    Langesund
    Nodene som trigges mellom tak gulv ligger høyest i frekvens. Basser som skal brukes høyt opp i frekvens har størst fordel med stabling i høyden. Mindre fordeler hvis bassen dels lavt.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nodene som trigges mellom tak gulv ligge høyest i frekvens. Basser som skal brukes høyt opp i frekvens har størst fordel med stabling i høyden. Mindre fordeler hvis bassen dels lavt.
    Ja, 143hz på 2.4m tak hvis jeg regner riktig, så ikke så mye hjelp i det hvis man deler tårnene lavt.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nodene som trigges mellom tak gulv ligge høyest i frekvens. Basser som skal brukes høyt opp i frekvens har størst fordel med stabling i høyden. Mindre fordeler hvis bassen dels lavt.
    Godt svar. Hvis jeg allerede bestemmer meg for å dele lavt så kan jeg gå for 2 x 18 på hver siden. Mens 4 x 15 gir meg flere mulighet og jeg trenger ikke bestemme meg på forhånd hvor jeg vil dele.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tror forskjellene vil være marginale. Som sagt ikke noe av dette presses nevneverdig. Jeg har i hvert fall ikke fått det til med mine.

    Kan bare dele egne erfaringer, det er til syvende og sist din mage som avgjør. :giggle:

    En siste tanke... Hva passer deg best? Fire kammer på 125 eller to på 180+/-. Og hva med forsterkeri og impedanser.
    Tipper riggen kommer til å lunke på tomgang. Lurer bare på hva dayton tenker og gjør i forhold til å levere 2 drivere i samme prisklasse. Hva gjør den ene bedre på hva, i forhold til den andre? Altså ikke noe du trenger svare på, bare en tanke jeg gjør meg.
    Forsterker blir tilpasset løsningen jeg velger av drivere og oppkobling. Det valget tar jeg senere😀
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du får vel i hovedsak redusert noden mellom gulv og tak med tårn, resten består. Nå har jeg konfigurert DSP på to tårnoppsett i år, (to tårn i front på samme måte som tenkt her), ingen av disse var magisk flate i responsen sammenlignet med to vanlige subber i samme konfigurasjon. Men mye lar seg selvsagt rydde opp med EQ, så jeg sier ikke at det ikke kan funke. :) Men at responsen endrer seg drastisk med feks fire drivere istedenfor to i et tårn er jeg ikke så sikker på.
    Jeg klarer med EQ i dag å få relativ grei respons med 2 x 12 men de må jobbe ganske anstrengt. Presser dem også med å heve eq i 20hz. Ikke optimalt. Slenger med et dårlig bilde. Kjører med litt annen kurve i dag.
    160A028B-BCE2-45EB-A8E5-65CD0A11377D.jpeg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvis man bruker skikkelig dsp og rommet i seg selv ikke er halvgalt så burde det være mulig å få rettet opp i det meste. Helt personlig hadde jeg ikke begitt meg ut på tårn uten den dsp-løsningen jeg har valgt å gå for, eller uten å vite hvilken amp jeg skulle bruke til å drive de. Kan godt se slik på det at når en behringer nu6000dsp fint klarer å drive 4* ultimax 18" så burde alle de andre "alternativene" klare det tilstrekkelig i forhold (antakeligvis bedre mtp all refsen denne ampen får). Dspen på behringer funker sikkert, men den blir litt enkel for min del, skal man ha skikkelig utnytte av god bass må frontene deles av også, derfor har jeg gått for en annen løsning i tillegg. Jeg er nok kanskje lettere å "overbevise" ift hvordan kasser/høyttalere/elementer spiller, men en holdning der "alt" er mulig er nesten slagordet mitt. Jeg kjøpte ultimax 18 uten at jeg noen gang hadde hørt noe som helst fra dayton, jeg kjøpte også mine dyre høyttalere uhørt. Jeg har hørt bass i dipol, ob, (nå ib), bassrefleks og trykkammer og det er ikke tilfeldig at det ble trykkammer for min del. Dipol og ib kunne jeg gjerne hatt, for all del, men trykkammer har jeg bare hatt gode erfaringer med.
    Jeg har alltid hørt heftige bassoppsett før jeg har lagt planer om hva jeg selv drømte om å eie/ha, vanligvis med liknende løsninger som det beste jeg har hørt og ikke basert på hvordan det måler. Kurver er fint det, men jeg foretrekker ofte ukorrigert lyd fremfor korrigert. Ny epoke for meg å ratte meg til mål, så resultatet blir spennende. :)
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.057
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Siden kapasitet sikkert ikke kommer til å bli ett tema, så er det kanskje en ide å se på følsomheten til de forskjellige modellene.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva er romdimensjonene mr Sevald? Tenker det kunne vært litt kult å simulere det i REW med et par elementer kontra haugevis for å se hva som skjer.

    Edit; Hva som skjer akkurat i sweetspot der mikrofonen står er helt uinteressant. Der kan man få så rett og slett graf man bare vil med litt EQ. Det er det som skjer i høyden, dybden og bredden rundt hele lytteposisjonen som er interessant å se på når man skal sammenligne forskjellige løsninger.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.545
    Sted
    Langesund
    Hva er romdimensjonene mr Sevald? Tenker det kunne vært litt kult å simulere det i REW med et par elementer kontra haugevis for å se hva som skjer.

    Edit; Hva som skjer akkurat i sweetspot der mikrofonen står er helt uinteressant. Der kan man få så rett og slett graf man bare vil med litt EQ. Det er det som skjer i høyden, dybden og bredden rundt hele lytteposisjonen som er interessant å se på når man skal sammenligne forskjellige løsninger.
    Bass er du ikke så god på ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.545
    Sted
    Langesund
    Nåja, fysikken driter da i hvor god man er 😁
    Var bare det med påstanden om at akkurat der ørene er, er helt uinteressant, men bra hvis bassen er forholdsvis lik i hele kroppens utstrekning. Ørene fanger det viktigste og kroppe supplerer med inntrykk. Stemmer dette over ens blir det fort gøy:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.419
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    390HO har følsomhet på 92,8db
    Ultimax 15" har 86,5 db
    Ultimax 18" har 88,6 db
    Så øker vel følsomheten med er det 6 db for hver dobling av elementer?
    Eller husker jeg feil der?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    reference har kanskje noe mindre sp l og klarer seg i mindre kasser enn ultimax. beklager off topic, men sjekk audiocom sin kampanje på scanspeak. mine 2 cent er scanspeak 30w i tårn;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Var bare det med påstanden om at akkurat der ørene er, er helt uinteressant, men bra hvis bassen er forholdsvis lik i hele kroppens utstrekning. Ørene fanger det viktigste og kroppe supplerer med inntrykk. Stemmer dette over ens blir det fort gøy:)
    Spørsmålet om det har noe for seg å øke antallet elementer i høyden var vel utgangspunktet for min betraktning her. Da er det jo det som skjer i rommet generelt man må titte på hvis vi skal få svar på om det gir akustiske fordeler. ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva er romdimensjonene mr Sevald? Tenker det kunne vært litt kult å simulere det i REW med et par elementer kontra haugevis for å se hva som skjer.

    Edit; Hva som skjer akkurat i sweetspot der mikrofonen står er helt uinteressant. Der kan man få så rett og slett graf man bare vil med litt EQ. Det er det som skjer i høyden, dybden og bredden rundt hele lytteposisjonen som er interessant å se på når man skal sammenligne forskjellige løsninger.
    Rommet er 6,7 x 3,85 x 2,3m ish på høyden pga lyskassen osv.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man bruker skikkelig dsp og rommet i seg selv ikke er halvgalt så burde det være mulig å få rettet opp i det meste. Helt personlig hadde jeg ikke begitt meg ut på tårn uten den dsp-løsningen jeg har valgt å gå for, eller uten å vite hvilken amp jeg skulle bruke til å drive de. Kan godt se slik på det at når en behringer nu6000dsp fint klarer å drive 4* ultimax 18" så burde alle de andre "alternativene" klare det tilstrekkelig i forhold (antakeligvis bedre mtp all refsen denne ampen får). Dspen på behringer funker sikkert, men den blir litt enkel for min del, skal man ha skikkelig utnytte av god bass må frontene deles av også, derfor har jeg gått for en annen løsning i tillegg. Jeg er nok kanskje lettere å "overbevise" ift hvordan kasser/høyttalere/elementer spiller, men en holdning der "alt" er mulig er nesten slagordet mitt. Jeg kjøpte ultimax 18 uten at jeg noen gang hadde hørt noe som helst fra dayton, jeg kjøpte også mine dyre høyttalere uhørt. Jeg har hørt bass i dipol, ob, (nå ib), bassrefleks og trykkammer og det er ikke tilfeldig at det ble trykkammer for min del. Dipol og ib kunne jeg gjerne hatt, for all del, men trykkammer har jeg bare hatt gode erfaringer med.
    Jeg har alltid hørt heftige bassoppsett før jeg har lagt planer om hva jeg selv drømte om å eie/ha, vanligvis med liknende løsninger som det beste jeg har hørt og ikke basert på hvordan det måler. Kurver er fint det, men jeg foretrekker ofte ukorrigert lyd fremfor korrigert. Ny epoke for meg å ratte meg til mål, så resultatet blir spennende. :)
    Hva jeg driver tårna med er nå det minste problemet. Det finner jeg ut. Har en enkel behringer dcx2496 som muligens duger til å begynne med. Evt en plateforsterker med dsp. Ser for meg mindre ratting med tårn enn enkle subber😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Siden kapasitet sikkert ikke kommer til å bli ett tema, så er det kanskje en ide å se på følsomheten til de forskjellige modellene.
    Ja det er sant. Er vel noen andre faktorer også. Bl annet Q. Skal lese meg opp for dette har jeg ikke greie på.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg vet ikke om dette er nyttig, men her er et simuleringsark hvor man legger inn T/S parametre i første fane og får deretter en del simulerte kurver. Jeg er usikker på hvor godt dette er men kan sikkert være en hjelp ved å finne riktig volum til kassene.

    Er det ikke en ide å kjøpe ett eller to elementer? så du kan lage en proto på kassene for å se at driverne fungerer bra i det volumet du hart tiltenkt.... dumt å lage mange store kasser og så oppdage at du burde valgt en annen størrelse :LOL: :censored:

    Er det ikke slik at hvis du velger elementer med svært lav Qts så får du mye mer smooth avrulling under resonans og du har bedre mulighet til å korrigere og få sub'ene flatt til under 10hz om du ønsker det. Hvis elementene har høyere Qts slik som alle Ultimax driverne så trenger du vel mye større kasser, men det har du jo tenkt på allerede.... Hva med de største, råeste ScanSpeak Revelator elementene, sies at det er blant det mest velludende på markedet....

    Du har jo også denne da:
    Peerless STW-350F-188PR01-04 (men her er det 576 gram membranmasse å dra på)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Hvordan og hvor jeg skal dele er høyst usikkert. I dag spiller The music uten noe avkorting i bunn. Subbene går opp til rundt 100hz. Subbene blir ikke brukt til å heve nivå i bassen helt opp til 100, men er med å lage en jevnere respons.

    Når jeg laget basstårn ønsker jeg at det skal gi muligheter til være fleksibel slik at jeg kan teste ut hva som låter best. Om tårnene spiller opp til 50hz eller 120hz, er noe jeg vil finne ut når jeg er ferdig. Jeg ønsker å ha muligheten til å velge. The music kan også på et tidspunkt bli byttet ut. Selv om det er helt uaktuelt akkurat nå.
    Trenger du å dele da? Alt er lov i hifi og kjærlighet!
    Jeg kjører mine ht fullrange uten deling og med low-pass på Rhea II, synes det funker bedre enn hvis jeg kjører hipass filter på høyttalerne også.... men det er med Trinnov og full kontroll på tid og fase hele veien.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Trenger ikke å dele og gjør det heller ikke i dag. Hva jeg gjør i fremtiden kan jeg ikke si noe om. Men i dag får jeg jevnere respons med å bruke bassene i The music sammen med REL
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.419
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke lag bekymringer for han nå, dette kommer til å gå bra. Kjør på.
    Start saga nå Sevald😄
    Eller du får spille litt Saga.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ingen lager bekymringer😀 Har gode nerver. Går brett ut i denne tråden. Liker å få frem forskjellige synspunkter. Jeg legger meg i midten😀 Pakker opp saga nå. Ikke tull engang. Ny sag står klar i garasjen. Plater er bestilt. Har også bestilt lamellfres. Har flere prosjekter, til og med ikke hifi relatert som skal gjennomføres😀
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Nå får jeg litt lyst til å bytte ut mine 4 stk Audio Physic Rhea II sub'er med noe 15" dyi saker
    men det kan bli drøy kost for stuen i en leilighet :ROFLMAO:

    Kanskje 4 stk av disse ... trenger jo nok 120+ liter volum i hver sub (hvis det er 2 stk drivere i hvert kabinett)
    Peerless STW-350F-188PR01-04.PNG
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lager du kabinett på bestilling åsså? :LOL:
    Haha😂 Kommer til å være så petimeter at jeg spyr når jeg er ferdig. Jobben kommer til å ta så lang tid at flere følger kommer til å legge på røret før de er ferdig. Så nei. Men kanskje jeg gidder å lage en fulgtekasse til jentungen🙄
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Det er skremmende greier dette @Sevald ... her har jeg gått til innkjøp av 4 subwoofere og innser at det ikke er nok areal.... alternativet er kanskje å selge og så bygge noe selv med minimum 4 stk 15" eller 8 stk ScanSpeak revelator 32, men dette skal jo inn i stuen i en leilighet :ROFLMAO:

    Du må vel sørge for at du har nok areal fra starten av men det synes jo at du går i skikkelig overkill fra start av :love:
    Har du tenkt på "push/pull" konfigurasjon hvor driverne står motsatt vei i motfase, slik som Perlisten har gjort med en vanvittig subwoofer, Audioholics hevder at de med dette har fått 2. harmonisk forvrenging 10dB lavere enn konkurrerende produkter
    Perlisten D215s: Is This the Most Accurate Subwoofer on the Planet?

    Samt en lang video om samme sub:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har du tenkt på "push/pull" konfigurasjon hvor driverne står motsatt vei i motfase, slik som Perlisten har gjort med en vanvittig subwoofer, Audioholics hevder at de med dette har fått 2. harmonisk forvrenging 10dB lavere enn konkurrerende produkter
    Perlisten D215s: Is This the Most Accurate Subwoofer on the Planet?
    Jeg har spurt Per Skaaning og flere på Dynaudio, SB Acustics, Scan-Speak, Seas, Hifi-Kit, Frequence, Snickers-Is med flere...
    ...Om push/pull eller isobaric gir gevinst mht. lavere forvrengning - tror samtlige har svart forskjellig - jeg tuller ikke.

    Finnes det så mye som et eneste menneske som selv har utprøvd fordelen eller ikke fordelen ved dette konstruksjonsprinsipp?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg kjører bevisst push-pull på subene. Tidligere forsøk med 2x JBL 2226 i samme kasse låt i mine ører renere og tightere med ene driver snudd 180 grader/byttet polaritet. M&K (første kommersielle aktive subwoofer på markedet?) og senere Ken Kreissel bruker også push-pull bevisst.

    Forsøkte å lese meg opp på erfaringer da jeg holdt på, men det var ikke veldig mye å finne. Noe var det dog. Veldig kort oppsummert går nok innvendingene mot push-pull ut på at hvis en sub-driver står med magnet ut i lytterom, kan man hører mer mekanisk støy ved store utslag. Noen drivere er stillere enn andre. Et annet moment nevnt er at påkostede drivere med gode motorer i utgangspunktet har lav forvrengning, og ikke vil tjene like mye på å monteres push-pull.

    Jeg spiller aldri grishøyt, så har aldri hørt noe negativt med å ha baksiden av elementet utenfor kassen. Nå kjører jeg push-pull på IB-suben, men hovedargumentet er at det ser mye lekrere ut med minimal kasse/manifold, og har ikke prøvd ut/sammenlignet med konvensjonell montering. Nå synes jeg push-pull subene spiller veldig bra også, så jeg har rett og slett ikke vurdert å prøve noe annet heller.

    I mitt hode er derfor push-pull verdt å prøve ut da jeg enten eller både-og har:
    • Gode erfaringer
    • Ingen negative erfaringer
    Når det gjelder kapasitet og tråden forøvrig, tenker jeg at det kan være verdt å vurdere SPL-behov. Drivere som Ultimax-18 har mye slaglengde, men liker seg nok best i litt store kasser rundt 200L/driver. Da blir det fort mye kasser i rommet om man skal ha en hel haug av dem. Jeg kjøpte i utgangspunktet 8 stk 18" subwoofere, men fant ut at 4 stk var nok. Selv på basstung elektronika jobber subene nokså uanstrengt på det jeg definerer som "normale" lyttenivåer - d.v.s. opp mot 100dB/peak i lytteposisjon
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Dette er sub for viderekomne😬 Jeg er en enkel mann fra bygda. Der finnes ingen komplisere mk2 versjoner. Kun basic rett frem😜
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har spurt Per Skaaning og flere på Dynaudio, SB Acustics, Scan-Speak, Seas, Hifi-Kit, Frequence, Snickers-Is med flere...
    ...Om push/pull eller isobaric gir gevinst mht. lavere forvrengning - tror samtlige har svart forskjellig - jeg tuller ikke.

    Finnes det så mye som et eneste menneske som selv har utprøvd fordelen eller ikke fordelen ved dette konstruksjonsprinsipp?

    Push-pull hadde såvidt jeg har skjønt enda mer for seg før i tiden. Det er høyere presisjon og bedre kvalitet på driverne nå, og dermed mindre forvrengning å rydde opp i. Sagt på en annen måte, push-pull har mer for seg jo dårligere driverne er. En ting er om det gir mindre forvrengning, en annen ting er hvor mye mindre og hvorvidt det er hørbart i praksis. Ellers, i bilstereo hadde man jo også fordelen av å klare seg med noe mindre volum ved at den ene driveren typisk stakk ut av boksen, men det er jo mindre aktuelt på en hjemmesub. Det gir heller ikke mer effekt enn en push-push konfigurasjon.

    Hva gjelder isobaric er jeg usikker på om det har noen fordeler, JL Audio har en lang og fin forklaring: https://jlaudio.zendesk.com/hc/en-us/articles/204374170-Isobaric-Enclosure-Types

    Dette må da tas med en disclaimer om at vi lager push-push subber. :)
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg forstår ikke åssen push-pull funker. I mitt hode må push-driveren kansellere pull-en. Men det kan jo ikke stemme?

    Forstår heller ikke åssen slaveelementer kan være i fase. Har lest om det mange ganger, men det fester seg bare ikke.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg forstår ikke åssen push-pull funker. I mitt hode må push-driveren kansellere pull-en. Men det kan jo ikke stemme?

    Forstår heller ikke åssen slaveelementer kan være i fase. Har lest om det mange ganger, men det fester seg bare ikke.
    Push-pull, tror jeg oppfører seg som "dyttehjelp bakfra" og dermed mindre belastning på den ytterste som man hører lyden fra...
    Men, at slaver er i fase umulig kan være riktig, heller ikke transmisjonslinjer, selv om øret i de frekvenser som regel sier "OK" låter greit for begge deler.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Holder meg til opprinnelig plan. Eneste jeg vurdert er å ha vinklet baffel front. Kun for syns skyld. Komplisere litt, men bør få det til. Venter på MDF plater og slik jeg starte opp. Skal også bruke litt tid å få tegnet arbeidstegninger.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå får jeg litt lyst til å bytte ut mine 4 stk Audio Physic Rhea II sub'er med noe 15" dyi saker
    men det kan bli drøy kost for stuen i en leilighet :ROFLMAO:

    Kanskje 4 stk av disse ... trenger jo nok 120+ liter volum i hver sub (hvis det er 2 stk drivere i hvert kabinett)
    Vis vedlegget 740457
    Har Peerless av Tymphany STW-350F-188PR01-04 15 til vurdering og. Litt dyre. Frister😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn