Sevalds DIY subber = Lost in space

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lag separate kasser med en gang, går litt mer materialer men ikke mye.
    Mye jobb er det uansett.
    Får mann kappet det hos en byggevare som kan det er det bare å klaske de sammen.
    Må bare lære seg noen små triks:=)
    Jeg hadde ikke noe fancy utstyr for å lage alt mitt.
    Laget i garasje og stue, frua var vell ikke helt fornøyd. Men jeg er tilgitt for dette.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Begge er veldig gode drivere Ultimax klarer å flytte mer luft.
    RF serien er laget for ren hifi.
    Men planen er vel ikke å rive huset?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lag separate kasser med en gang, går litt mer materialer men ikke mye.
    Mye jobb er det uansett.
    Får mann kappet det hos en byggevare som kan det er det bare å klaske de sammen.
    Må bare lære seg noen små triks:=)
    Jeg hadde ikke noe fancy utstyr for å lage alt mitt.
    Laget i garasje og stue, frua var vell ikke helt fornøyd. Men jeg er tilgitt for dette.
    Blir også vurder. Alternativt dobbel kasse med skillevegg. Lettest å få kappet opp som du sier, men ønsker å rett og slett dra på meg litt erfaring til andre prosjekter i huset. Skal bl a spesial lage garderobe under en trapp. Kånå er nok lei mine prosjekter😬
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Høyst teoretisk innspill her uten noen som helst forankring i erfaring fra min side. I kinoverden benytter man ofte fire dypbasser plassert symetrisk i formasjon på frontvegg som vist i bildet under. Denne plasseringen skal medføre at stående bølger mellom tag og gulv, samt mellom sidevegger i noen grad kanselleres ut. Behovet i en kinosal er vel litt annerledes enn hjemme i stua, da man hjemme kan optimalisere rundt lytteposisjonen. Noen som har erfaring med en slik plassering?

    1628592672548.png
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Beste løsning er vel å spre subber mellom gulv og tak. Like viktig eller kanskje enda viktigere å spre dem langs vegg. Å bruke 4 på hver side i en slik løsning er sikker ikke dumt. Da får en fordelt litt i både høyde og bredde. Men ønsker ikke denne løsning. Kun av forfengelighet🙄
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Enig i at dette fort blir stygt. Det kunne kanskje fungere om man bygde det hele opp som en flat vegg, med to bassøyler og absorbenter i mellom, f.eks bak et spaltepanel.

    1628594935261.png
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Høyst teoretisk innspill her uten noen som helst forankring i erfaring fra min side. I kinoverden benytter man ofte fire dypbasser plassert symetrisk i formasjon på frontvegg som vist i bildet under. Denne plasseringen skal medføre at stående bølger mellom tag og gulv, samt mellom sidevegger i noen grad kanselleres ut. Behovet i en kinosal er vel litt annerledes enn hjemme i stua, da man hjemme kan optimalisere rundt lytteposisjonen. Noen som har erfaring med en slik plassering?

    Vis vedlegget 739853
    Dette får du ved å bygge tårn også.
    8 stk i en slik som du viser til skal/bør gjøre det enda bedre.
    Fylle hele veggen er jo det beste, er jo en som har 32 18" på hele veggen.
    Men det er vell ikke det Sevald ser for seg tror jeg:=)
    Men fordele 8 stk helt symetriskt på veggen skulle gi enda bedre resultat sier de som kan det.
    Har jo lyst til å prøve det, der kommer fordelen av separate kasser
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo lage separate kasser og senere pakke dem inn sånn som sclalars har gjort:

    Vis vedlegget 739893
    Det er akkurat min plan. Om det blir 2 eller 4 kasser er usikkert . Lager hel baffel til slutt.😀 Det fine med det er at ikke trenger å tenke noe særlig på finish på kassene. En kan også teste før en legger it penger og arbeid på baffel.
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Trenger ikke hemoroide ristere. Kun god bass for musikk. Film får bli som det blir🙄
    Med Dayton Ultimax 18" (4 av de) får du meget god bass både til musikk og film, jeg bruker mine så og si kun til film da høyttalerne i hjemmekinoen er så-der. Kjenner uansett at de gangene jeg spiller musikk så savner jeg slik type bass i stereoen også.
    Jeg tegner kun på papir og har evt et lite forslag om fronter, si du maler/lakkerer baffel sort og har trespiler utenpå baffel, med f.eks eksponerte skruehull med en beskyttelsespropp/hette over for skjuling av skruer. Spiler kan evt forsenkes i frontbaffel alt ettersom hvor mye tid man vil bruke, så må man få ordnet kurving inn mot hvert element, for å skjule det hele så kan man innstallere magnetfester i spilene og lage egne front-stoff som også kan forsenkes i spilefronten f.eks. Alt ettersom hvor mye tid man ønsker å bruke. Det tror jeg kunne blitt en flott løsning. Fordelen slik jeg ser det med ultimax fremfor rss-serien er selve membranen/konen som ser lekker ut, men hvis de uansett skal dekkes med stoff så har det lite å si. Plassering ville jeg hatt der du har tegnet de selv, byttet ut bassfellene i front. ;)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det jo gøy å bygge stort, men av anleggene jeg har hørt er det ikke nødvendigvis det anlegget som har hatt størst og flest elementer som har hatt mest punch. Det har mye med rom og tuning å gjøre også. Så dermed det kanskje litt "dumme" spørsmålet: Hvorfor tenker du at du trenger så mange og store elementer for å få god bass til musikk? :)

    Og hvis du først skal ha det, og uansett skal ha delte kasser, burde du ikke spredd de i fire forskjellige posisjoner (istedenfor kun to i front) for jevnest mulig respons?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det trenger jo ikke å ta lang tid (i rommet) å bygge kassene på plassen...

    Du lager kassene ferdig i garasjen, verkstedet eller annet egnet sted, freser inn lameller og prøvemonterer alt, gjør evt. avrundinger av hjørner osv ferdig der slik at det kun er liming igjen,du ser det an om noe kan limes klart i garasjen på forhånd.

    Når ALLE delene er helt ferdige får du de inn slik at de får romtemp, det tar gjerne noen timer så om du tar de inn en dag eller to før selve limingen er nok det lurt, nummerer delene etter limerekkefølge slik at du slipper å ommøblere alt mens du holder på.

    Når så alt er klart er det bare å begynne å lime, sørg for at du har nok tvinger, når du har så mange du tror du trenger så kan du doble antallet, da mangler du et par stykker :D , bruk vanlig hvit trelim for innebruk, den har presstid på 20 minutter, så du kan trygt fjerne tvingene etter en halvtimes tid å ta neste sekvens. På den måten skal det være mulig å lime ett par tårn i løpet av en dag.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Med Dayton Ultimax 18" (4 av de) får du meget god bass både til musikk og film, jeg bruker mine så og si kun til film da høyttalerne i hjemmekinoen er så-der. Kjenner uansett at de gangene jeg spiller musikk så savner jeg slik type bass i stereoen også.
    Jeg tegner kun på papir og har evt et lite forslag om fronter, si du maler/lakkerer baffel sort og har trespiler utenpå baffel, med f.eks eksponerte skruehull med en beskyttelsespropp/hette over for skjuling av skruer. Spiler kan evt forsenkes i frontbaffel alt ettersom hvor mye tid man vil bruke, så må man få ordnet kurving inn mot hvert element, for å skjule det hele så kan man innstallere magnetfester i spilene og lage egne front-stoff som også kan forsenkes i spilefronten f.eks. Alt ettersom hvor mye tid man ønsker å bruke. Det tror jeg kunne blitt en flott løsning. Fordelen slik jeg ser det med ultimax fremfor rss-serien er selve membranen/konen som ser lekker ut, men hvis de uansett skal dekkes med stoff så har det lite å si. Plassering ville jeg hatt der du har tegnet de selv, byttet ut bassfellene i front. ;)
    Senke inn spiller i sort lakkerte baffel var en av mine ideer og. Ellers flere gode ideer du har. Front vegg vil bli delvis bygger om. Bassfellene/tivolifellene i hjørnet skal vekk. Membranfellen i midten blir vurdert. Tipper den blir, men med noe annet foran.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det jo gøy å bygge stort, men av anleggene jeg har hørt er det ikke nødvendigvis det anlegget som har hatt størst og flest elementer som har hatt mest punch. Det har mye med rom og tuning å gjøre også. Så dermed det kanskje litt "dumme" spørsmålet: Hvorfor tenker du at du trenger så mange og store elementer for å få god bass til musikk? :)

    Og hvis du først skal ha det, og uansett skal ha delte kasser, burde du ikke spredd de i fire forskjellige posisjoner (istedenfor kun to i front) for jevnest mulig respons?
    Joda. Du har gode poenger. Beste bassen får en med multisub løsning. Synes ikke rommet tillater annet et front subber. Og helst i hjørnet. Det går an å gjøre noe bak men ikke i denne omgang. Hvorfor store elementer? Tja. Liker tanken på å ha masse overskudd og lav forvrenging. Alternativ er jo bare å kjøpe 2 REL subber til.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det trenger jo ikke å ta lang tid (i rommet) å bygge kassene på plassen...

    Du lager kassene ferdig i garasjen, verkstedet eller annet egnet sted, freser inn lameller og prøvemonterer alt, gjør evt. avrundinger av hjørner osv ferdig der slik at det kun er liming igjen,du ser det an om noe kan limes klart i garasjen på forhånd.

    Når ALLE delene er helt ferdige får du de inn slik at de får romtemp, det tar gjerne noen timer så om du tar de inn en dag eller to før selve limingen er nok det lurt, nummerer delene etter limerekkefølge slik at du slipper å ommøblere alt mens du holder på.

    Når så alt er klart er det bare å begynne å lime, sørg for at du har nok tvinger, når du har så mange du tror du trenger så kan du doble antallet, da mangler du et par stykker :D , bruk vanlig hvit trelim for innebruk, den har presstid på 20 minutter, så du kan trygt fjerne tvingene etter en halvtimes tid å ta neste sekvens. På den måten skal det være mulig å lime ett par tårn i løpet av en dag.
    Vet det kunne vært mulig. Men er avhengig av å få jobbe fred og ha hele arbeidsdager
    . Har familie som også krever tilstedeværelse. Derfor lettes å ta kassene litt i ledige stunder. Synes også veien til målet er gøy. Da trenger jeg ikke haste avgårde. Når kassene er klar selger jeg REL subbene som skal finansiere nye drivere til basstårnene.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mange store rett satt opp banker andre langt ned i gjørma. Ferdig snakka. Det er jo litt snodig, har aldri hørt noen små som klarer det samme.
    Areal slår alt. Så lenge det blir satt opp riktig.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Punch skal vel heller ikke subbene ta seg av. Den jobben utføres av frontene. Basstårna skal kun ta seg av dypbassen.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Punch skal vel heller ikke subbene ta seg av. Den jobben utføres av frontene. Basstårna skal kun ta seg av dypbassen.
    Nå har jeg ikke fått med meg hva slags fronter du skal ha da, men jeg tenker jo at de fleste deler av subben sin altfor lavt. De bør jo gjerne spille opp til 100hz, og da har du med deg masse punch i det frekvensområdet. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mine går vell opp til 120 eller 150 litt usikket her jeg sitter nå.
    Men en mellombassløsning er i hode mitt.
    4 AE15M pr side skulle vel ordne dette med den siste smekken:=)
    $ er for høy, så jeg får vente.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    De nybygde tårna mine har litt trøkk oppover også, selv om de bare er delt på 80hz nå. For min del blir det litt unaturlig, så jeg kommer nok til å tone det ned noe, usikker på hvilke deling jeg havner på, men jeg skal uansett kjøre crossover på frontene så det skal bli en smooth overgang. ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg ikke fått med meg hva slags fronter du skal ha da, men jeg tenker jo at de fleste deler av subben sin altfor lavt. De bør jo gjerne spille opp til 100hz, og da har du med deg masse punch i det frekvensområdet. :)
    Hvor jeg kommer til å dele vet jeg ikke. Mine Vienna A The Music har 3x 9” hver. Hvis deg kuttet de på 100hz, vil jeg kutte ut bassdriverne på de. Får se hvor og hvordan.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Hva er det du savner i systemet ditt ? Får du ikke nok smekk ut av alle bassene du har nå ? @steinost

    Jeg synes det er vanskelig å se folks behov og oppfatninger i tråder/forum. Det noen oppfatter som ekstrem smekk, kan for andre være helt dass.
    Før TS starter noe som helst jakt, burde du ta deg en runde og høre forskjellige oppsett, det kan være verdt det,
    Det er jo trossalt du som skal leve med det.

    Du skal ha rimelig greie fronter før det blir skikkelig punch, ihvertfall i mitt hode, jeg går jo for å være tullete, så ta mine anbefalinger med en klype salt ;) .
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du savner i systemet ditt ? Får du ikke nok smekk ut av alle bassene du har nå ? @steinost

    Jeg synes det er vanskelig å se folks behov og oppfatninger i tråder/forum. Det noen oppfatter som ekstrem smekk, kan for andre være helt dass.
    Før TS starter noe som helst jakt, burde du ta deg en runde og høre forskjellige oppsett, det kan være verdt det,
    Det er jo trossalt du som skal leve med det.

    Du skal ha rimelig greie fronter før det blir skikkelig punch, ihvertfall i mitt hode, jeg går jo for å være tullete, så ta mine anbefalinger med en klype salt ;) .
    Jeg vet hva jeg søker. Mitt behov er ikke det en trenge å diskutere. Jeg er fornøyd med smekken i midtbassen fra frontene. De er vel ikke av det minste kaliberet. Jeg har subber fra før. Har også testet med 4 subber i stede for 2. Det ga mersmak. Eneste jeg ønsker er litt mere kapasitet og mindre forvrengning i bunn. Flere drivere gir jevnere bassrespons.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    At flere basser gir jevnere bass vet jeg alt om :).

    Men det var bare søken mot rett bassdriver jeg tenkte på,
    at det kanskje kunne vært lurt og fått hørt noen forskjellige typer, før du slo til.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    At flere basser gir jevnere bass vet jeg alt om :).

    Men det var bare søken mot rett bassdriver jeg tenkte på,
    at det kanskje kunne vært lurt og fått hørt noen forskjellige typer, før du slo til.
    Hadde vært kjekt hørt flere drivere før jeg bestemte meg. Men det er ikke så lett å sammenligne. Jeg kan dømme noe nord og ned mens feilen ligger i dårlig justering av subber og/eller ræva akustikk. Mitt poeng er at det er ikke så lett å berømme andre oppsett og komponenter.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vet hva jeg søker. Mitt behov er ikke det en trenge å diskutere.
    Siden du ikke er ute etter hemoridemassasje og ønsker at dagens høyttalere skal være toneangivende mener jeg bestemt at du vil få mer bang for bucks med 4x18 Ultimax enn 8x15 Reference. Du kommer aldri til å anstrenge noen av valgene, men 4x18 alternativet er i stand til å flytte ca 35% mer luft om behovet noen gang dukker opp.

    Som du selv skriver er det vanskelig å vurdere alle alternativene, men om du tenker litt kost/nytte og byggekompleksitet kan jeg skrive under på at disse 18 tommers smultringene kommer virkelig godt ut i et oppsett med ikke helt ulik prioritering som ditt eget.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet hva jeg søker. Mitt behov er ikke det en trenge å diskutere. Jeg er fornøyd med smekken i midtbassen fra frontene. De er vel ikke av det minste kaliberet. Jeg har subber fra før. Har også testet med 4 subber i stede for 2. Det ga mersmak. Eneste jeg ønsker er litt mere kapasitet og mindre forvrengning i bunn. Flere drivere gir jevnere bassrespons.
    Flere drivere gir ikke nevneverdig jevnere respons når de er på samme sted. Ellers til ditt andre svar så vil jo dine 3x9" fortsatt bidra i midbassen selv om man deler høyt. :) Men hva som er riktig deling og gir best resultat finner du selvsagt best ut selv ved å eksperimentere!
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvor jeg kommer til å dele vet jeg ikke. Mine Vienna A The Music har 3x 9” hver. Hvis deg kuttet de på 100hz, vil jeg kutte ut bassdriverne på de. Får se hvor og hvordan.
    Mine Klipsch P39F har også 3x9" i hver høyttaler, men de gir ikke rare trøkket i forhold til subbene. Jeg har pr. nå ikke deling på frontene, men subbene har deling på 80Hz og jeg tenker å øke dette dette til 100Hz.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket lamellfres på jula. Den virket svært slarkete på anlegget.
    Da ville jeg sett andre steder, at anlegget er presist er helt avgjørende for å få presise sammenføyninger, jeg er som tidligere nevnt godt fornøyd med Makita sin, jeg kjøpte min fra UK for lenge siden, men det ser ikke ut som om det lønner seg lenger.

     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan og hvor jeg skal dele er høyst usikkert. I dag spiller The music uten noe avkorting i bunn. Subbene går opp til rundt 100hz. Subbene blir ikke brukt til å heve nivå i bassen helt opp til 100, men er med å lage en jevnere respons.

    Når jeg laget basstårn ønsker jeg at det skal gi muligheter til være fleksibel slik at jeg kan teste ut hva som låter best. Om tårnene spiller opp til 50hz eller 120hz, er noe jeg vil finne ut når jeg er ferdig. Jeg ønsker å ha muligheten til å velge. The music kan også på et tidspunkt bli byttet ut. Selv om det er helt uaktuelt akkurat nå.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Siden du ikke er ute etter hemoridemassasje og ønsker at dagens høyttalere skal være toneangivende mener jeg bestemt at du vil få mer bang for bucks med 4x18 Ultimax enn 8x15 Reference. Du kommer aldri til å anstrenge noen av valgene, men 4x18 alternativet er i stand til å flytte ca 35% mer luft om behovet noen gang dukker opp.

    Som du selv skriver er det vanskelig å vurdere alle alternativene, men om du tenker litt kost/nytte og byggekompleksitet kan jeg skrive under på at disse 18 tommers smultringene kommer virkelig godt ut i et oppsett med ikke helt ulik prioritering som ditt eget.
    2 X 18 Ultimax på hver side var utgangspunktet for mine planer. Hva som vil låte best er umulig for meg å vite. Kapasitet er en ting. Vil 4 drivere i et tårn spille bedre enn 2? Glem kapasitet til å begynne med. Det er spørsmålet jeg har stilt meg.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Flere drivere gir ikke nevneverdig jevnere respons når de er på samme sted. Ellers til ditt andre svar så vil jo dine 3x9" fortsatt bidra i midbassen selv om man deler høyt. :) Men hva som er riktig deling og gir best resultat finner du selvsagt best ut selv ved å eksperimentere!
    Samme sted er jo ikke lett å få til:=)
    Blir jo best ved jevn fordeling på en vegg.
    Gulv til tak gir en bedre respons. En bare langs etter gulv eller tak. Du får både ved gulv tak og midt i rommet med tårn. Er ganske sikker på att det blir bra. Hvis ikke rommet er totalt umulig å jobbe med.
    Det glatte seg ut mer og mer etterhvert som det kom i høyden hos meg. Det rommet var rimelig grusomt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.533
    Sted
    Langesund
    2 X 18 Ultimax på hver side var utgangspunktet for mine planer. Hva som vil låte best er umulig for meg å vite. Kapasitet er en ting. Vil 4 drivere i et tårn spille bedre enn 2? Glem kapasitet til å begynne med. Det er spørsmålet jeg har stilt meg.
    I de fleste tilfeller tror jeg det, men det er liksom ingen fasit på dette - må prøves ut
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg fått til rimelig jevn respons med det det oppsettet jeg har i dag. Så helt umulig er ikke rommet😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Neste spørsmål. Hvis vi holder oss til Dayton drivere. Ultimax eller Reference. Nå er er det sikkert ulike meninger om hva som spiller best. Men jeg legger til hvorfor? Fremdeles er musikken og ikke kinoen som prioriteres.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn