Seriøst gode platevaskere?

dormouse

Medlem
Ble medlem
01.01.2017
Innlegg
33
Antall liker
12
Hei, alle.

Ny på forumet. Veldig mye god info og hjelp her, stor tommelopp til alle som bidrar med råd, og til Scrooge for å ha skrudd sammen det fantastiske remediet, som jeg gjerne skulle ha kjøpt et eksemplar av selv.

Her er noen novise-spørsmål:

Jeg må anskaffe en platevasker, fortrinnsvis ultralydvasker. Budsjett og plass setter begrensninger, men jeg vil gjerne også oppnå et godt resultat uten veldig mye hazzle og søl. Har ikke snekkerbod. Eumax og lignende ser ut som et nærliggende alternativ, men hvor enkel kan løsningen bli, samtidig som jeg får rene plater, og hva bør man ta hensyn til?

F.eks:
Er det noe poeng i en ultralydstyrke høyere enn 200w? Hva med temperaturinnstiling?

I forsøk på å oppnå enkelhet: Kan man fylle karet til passelig høyde og rett og slett sette en plate oppi og deretter rotere den manuelt noen ganger etter x antall minutter, eller må den stå helt vertikalt og roteres jevnt?

Når det gjelder støvsuging etterpå, kan man bruke en vanlig støvsuger med et egnet munnstykke?

Takk!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.504
Antall liker
17.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hei, og velkommen til forumet.
Eumax 6ltr vaskeren er et helt greit alternativ, og innehar alle funksjoner som er nødvendig mht vask av plater. Pass på at du får en modell som har minimum 29,5 cm (helst 30cm) lengde - målt innvendig i karet, ellers så vil du ikke få platene dypt nok ned.
Temperaturinnstilling er ikke nødvendig.

Du kan, stengt tatt, sette en plate ned i vaskeren (så lenge etiketten er over vannflaten) og rotere manuelt, men du vil få større utbytte av å lage en enkel innretning som også gjør sitt til at du kan vaske flere plater samtidig. Mener jeg har en tegning på en veldig enkel løsning et sted. Skal se om jeg finner den.

Hvorfor støvsuge etterpå? Platene kan stå å lufttørke.

Les ellers litt i de ulike trådene her inne om ultralydvasking, så finner du mye info:). Her er et par:

http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/69817-nok-et-vinylvaskprosjekt.html

http://www.hifisentralen.no/forumet...ruk-av-ultralydvasker-tips-og-erfaringer.html
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.504
Antall liker
17.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Denne har du kanskje sett?
Tror det adapteret koster rett under 300,- USD.
Sakset fra et innlegg av @DagS i tråden Nok et vinylvaskprosjekt:

Jeg har nå kjøpt meg et ferdig byggesett og kjørt igjennom et 50-talls vinylskiver med godt resultat.
"Byggesettet" er satt sammen av disse delene:




Om en slik faller seg for dyrt, så er nok litt DIY eneste alternativ mht ultralydvask.

Et rimelig (dog ikke ultralyd) alternativ har du evt. i en slik:
http://elektroniskbureau.no/nettbutikk/18-rens-amp-vask/147-knosti-disco-antistat-ii-vaskemaskin/
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.002
Antall liker
11.948
Sted
Hus
Kjøpte mitt gjennom et kollektivt HFS innkjøp for en del år siden. Kom på rundt to frognertiere med frakt og moms :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.504
Antall liker
17.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
@Aurora - Her:
Eumax

Men, der er en god del rimligere på ebay
 
Sist redigert:

dormouse

Medlem
Ble medlem
01.01.2017
Innlegg
33
Antall liker
12
Pth og Bartevind: Takk for gode svar og tips. (Edit: Det blir nok et Ultra Sonic Spin Kit, ja. Noen som vet hva jeg må gjøre for å bruke den i Norge? Kan jeg bare bruke en adapter/strømkabel, håndterer den 220V?)

Pth: Når det gjelder støvsugingen, var det mest pga. det som ble distkutert tidligere i denne tråden (under) -- men kanksje det er ulike erfaringer her? Det beste hadde jo vært om støvsuging etter USC ikke er veldig nødvendig. Nå spiller jeg primært nye plater, dvs. audiofile reissues, men jeg ønsker jo selvsagt å kjøpe mer brukt -- og potensielt skitten -- vinyl.

...

Men var det ikke sånn med Audio Desk at den blåser platene tørre, ikke suger? Og at den blåser med varm luft? Dette høres i mine ører ut som det kan medføre delvis avdamping av rensevæsken i stedet for at alt fjernes mens det fortsatt er i væskeform. Avdamping vil selvsagt deponere alt som er oppløst i væsken og som ikke selv fordamper ved romtemperatur.

Dette har Scrooge og jeg diskutert en del, og det var vel tanken Scrooge hadde med sentrifugen som er inkludert på den siste utgaven.

Bartesam har forresten beholdt sin VPI og støvsuger platene etter rens i sin Scrooge-maskin. Kanskje det er en god idé? Jeg tror i det minste mer på suging enn blåsing. Men, kanskje, når det gjelder ultralydvaskede plater, helt uten kontakt.....

...
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.504
Antall liker
17.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Spin Kit ser ut til å virke med DC-adapter fra 3-12v. Se her:
https://thevinylstack.com/faq/

Jeg benytter meg kun av lufttørking.

Erfaring tilsier at selv nye audiofile pressinger kan være "møkkete" og nyte godt av vask før avspilling:)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.002
Antall liker
11.948
Sted
Hus
I UK er spenningen 240V 50Hz mot 230V her hjemme, så det er neppe noe problem for det karet. Bare å skifte støpselet i så fall. Veggvorta til det kitet er vel heller ikke noe problem, for det er jo bare å kjøpe en veggvorte for norske forhold med rett spenning ut.
 

Rogerk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.12.2013
Innlegg
64
Antall liker
76
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har akkurat fått montert opp min vasker med vinylstack sin løsning. Fungerer helt topp. Strømadapteren kjøper du med overgang fra US støpsel og den er som det sies av ptb fra 3-12 V. Den variable volten gjør at du kan justere omdreinings-hastigheten. Har vasket ca 50 lp'er i jula og er veldig godt fornøyd med resultatet.
Her er vaskeren jeg har:6.5L Professional Digital Ultrasonic Cleaner + Heating + Timer + Basket 6L 031S | eBay
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Hei, og velkommen til forumet.
Eumax 6ltr vaskeren er et helt greit alternativ, og innehar alle funksjoner som er nødvendig mht vask av plater. Pass på at du får en modell som har minimum 29,5 cm (helst 30cm) lengde - målt innvendig i karet, ellers så vil du ikke få platene dypt nok ned.
Temperaturinnstilling er ikke nødvendig.

Du kan, stengt tatt, sette en plate ned i vaskeren (så lenge etiketten er over vannflaten) og rotere manuelt, men du vil få større utbytte av å lage en enkel innretning som også gjør sitt til at du kan vaske flere plater samtidig. Mener jeg har en tegning på en veldig enkel løsning et sted. Skal se om jeg finner den.

Hvorfor støvsuge etterpå? Platene kan stå å lufttørke.

Les ellers litt i de ulike trådene her inne om ultralydvasking, så finner du mye info:). Her er et par:

http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/69817-nok-et-vinylvaskprosjekt.html

http://www.hifisentralen.no/forumet...ruk-av-ultralydvasker-tips-og-erfaringer.html
Det aller meste av det som ptb sier, kan jeg gjerne bekrefte. EN ting vil jeg imidlertid rope et lite varsko på, når han sier "Du kan, stengt tatt, sette en plate ned i vaskeren". JA, så lenge platen ikke berører bunnen! Transducerne, som produserer ultralyden, altså svingninger omkring 40kHz, er festet i bunnen av karet. Om vinylen kommer i fysisk kontakt med bunnen, er jeg slett ikke sikker på at den slipper helskinnet unna. De fleste produsenter av ultralydvaskere advarer også mot at gjenstander plasseres i bunnen av karet, muligens også fordi vaskeren i seg selv kan ta skade av dette.

Derfor bør du heller søke å få til en løsning med en aksel som henges mot kanten av karet, slik at LP'n løftes klar av bunnen.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.504
Antall liker
17.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hei Scooge, og godt nyttår!
Det er helt rett i å korrigere meg på dette, og det er mulig å få en plate til å bunne om man setter den på skrå. Men, ved normal væskehøyde vil da etiketten komme godt under vann:).

Min umiddelbare tanke når jeg skrev det slik jeg gjorde, så var det at man kán holde platen på langs med karet og rotere den med hendene, mens platekanten ligger an mot karet. Platediameteren, som er litt større enn lengden på Eumax-vaskeren, hindrer platen i å nå bunnen. Det betinger også litt lavere væskenivå enn anbefalt, og er langt fra noen optimal løsning.

Nå ser det vel forøvrig ut til at @dourmouse har bestemt seg for Spin Kit løsningen.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Det meste retter seg vel i tørka. :p Godt Nytt År til deg også, og for den saks skyld alle andre her inne! :)
 

-KP-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2016
Innlegg
239
Antall liker
485
Sted
Danmark
Jeg bruger en Nitty Gritty Mini Pro, den er jeg glad for.
 

dormouse

Medlem
Ble medlem
01.01.2017
Innlegg
33
Antall liker
12
Vil ultralydvask ta det belegget som ligger på nye plater? I trådene som er nevnt over, var det en kommentar som syntes å indikere at ultralyd ikke nødvendigvis tar dette belegget. Og hva med fingermerker/fettflekker?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.504
Antall liker
17.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Vil ultralydvask ta det belegget ... osv
Ultralydprinsipper er slik at jo hardere materiale det skal fjernes materie fra og jo hardere materien som skal fjernes er, jo mer effektivt fungerer det.

Jeg opplever at fingermerker og andre type fettflekker kan være igjen etter vask. Dvs > noe skjer med de i prosessen, for selv den minste fysiske berøring etter en runde i badet, løser de opp.

Det finnes meget effektive additiver før å løsne fett o.likn som kan brukes i en ultralydvasker, men de vil i kunne ha uønskede konsekvenser for vask av vinylplater.
 

dormouse

Medlem
Ble medlem
01.01.2017
Innlegg
33
Antall liker
12
Gode og informative svar! Men når det gjelder "press residue", som vel er på de fleste nye plater, samt fettflekker og slik, hva pleier dere å gjøre? Bør man ha en støvsugervasker i tillegg til en USC? Kan man evt. bare spille platene til press-belegget er slitt vekk, eller tørke vekk belegg og fettflekker med mikrofiberklut etter rens? (Har lest i de andre trådene, men fant ikke noen spesifikk løsning på dette.)

Før øvrig: Jeg vurderer å bestille denne:
https://www.amazon.co.uk/GT-SONIC-U...3361284&sr=1-2&keywords=ultrasonic+cleaner+6l

Det er en ny modell med regulerbar ultralydstyrke, 45 W- 150 W. Men har det noe for seg å gå velge høyeste styrke? Eller vil det potensielt kunne skade platene?


Thanx!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.504
Antall liker
17.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Såvidt jeg mener å huske så er det ingen effektregulering på den/de type Eumax vaskere som er benyttet (av bl.a @Scrooge).
Den vaskeren jeg har er det effektregulering på, men til vask av plater kjører jeg på full effekt.

Mht rester av slippmiddel, fettflekker osv, så er det ikke sikkert at "mekanisk" fjerning hjelper særlig mer enn det som løsner i ultralydvasken. Unntaket kan gjelde for det som ligger i overflaten og opp i rillene. Ned i bunnen av rillene når man nok ikke uansett, som vist i denne illustrasjonen:

$_3.JPG


Egen test (og jeg har inntrykk av at andre har samme erfaring) av helt ny plate før og etter vask er at støy ble borte/sterkt redusert. Det tilsier at ultralydvasken alene tar hånd om det meste.

Plater som er sterkt tilgriset av ymse type materie (har fått i hus plater som virker å kunne vært brukt som dekkebrikke på pølsefest) har jeg påført kraftig Zalo-blanding m/bomullspad for å løse opp og fjerne det meste på den måte, før ultralydvasking. Har gjerne samlet opp noen slike sterkt tilsmussede plater og kjørt de samlet en separat gang, for å kjøre en gang til m/ny vaskeblanding.
 

Black&Blue

Medlem
Ble medlem
30.03.2017
Innlegg
23
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Kan bidra litt til denne tråden og si at jeg har vasket plater med Okki Nokki sin maskin og har vert veldig fornøyd med den.

Nå har jeg kjørt vaskeprogram med enzym rens (DIY flekkfjerner utvannet) og sprit vann og Ilfotol water wetter miks med meget godt resultat. Jeg har også brukt LAST sine produkter og da spesielt deres "Record Power Cleaner" som egentlig er ett spesial produkt som er beregnet på nye plater for å få løs slipp middelet. Den er imidlertid så god at jeg nesten har sluttet å bruke noen annen rensemiddel. Jeg bruker også LeArtDuSon sin som ettervask og til sist vann for en siste rens.

LAST flasken som er kun noen unser væske i koster jo opp mot 500 kroner og jeg synest at dette var skikkelig dyrt men etterhvert som jeg oppdaget hvor bra dette er og at man ikke trenger mer enn noen dråper på hver side (tar noen dråper vann på i tillegg) så koster det ca 7-8 kroner å rense en plate. Men da har jeg vert mer fornøyd med det enn noe annet rensemiddel og jeg har prøvd mange.

Bakdelen med alt dette er at det er veldig arbeidskrevende og man kan gjerne bruke ett kvarter på full pakke på begge sider på en LP dersom vi snakker om en skikkelig skitten plate da. Men som sagt har jeg vert vedlig fornøyd. Man vasker jo bare en plate slik en gang. Det er ikke behov for å rense de så grundig flere ganger og en eventuell kjapp rens med noe enkel rensemiddel på Okkien for de platene som går mest er kanskje påkrevet en sjelden gang.

Så vil jeg si at å legge platene tilbake i original inner cover er å ødelegge all insats man har gjort så langt. Jeg bruker MoFi sine inner cover da jeg liker dem best. Det finnes litt billigere varianter som sikkert gjør jobben like bra.

MEN; så har jeg nettopp vert så heldig å få kjøpe en Audio Desk Ultralyd vasker brukt. Og dette kan jeg love dere at er noe HELT annet.......Skitten plate i maskinen. Trykk på knappen og seks minutter senere har du en perfekt renset plate som er tørket og helt anti-statisk. Jeg hadde lest mye om disse ultra lyd vaskerene fra Audio Desk men jeg hadde faktisk ikke trodd at det var så bra som dette er.

Den store forskjellen er at platene er absolutt rene. Renere enn jeg får dem mid min nitidige prosedyre med Okki Nokkien som tar mye tid og arbeid og krever skikkelig rensevæske dersom man vil ha topp resultat. Nå er innsatsen en flaske rensemiddel til ca 120 kroner som varer ihvertfall til 100 veldig skitne plater og antagelig flere hundre som er vanlig møkkete. Ingen jobb og man kan gjøre andre ting mens maskinen jobber for deg.

Ja, den er dyr men du verden for en effekt.
 

dormouse

Medlem
Ble medlem
01.01.2017
Innlegg
33
Antall liker
12
Har lest igjennom flere platevaskertråder her over en tid, men lurer på om noen har en anbefaling hvis valget står mellom 1) en ultralydvasketank med spin kit og 2) Pro-Ject VC-S. Audiodesk ligger utenfor budsjettet.

Skjønner at ultralyd i prinsippet er bedre, men her er det også viktig med en lavterskel-løsning uten mer hassle, clutter og remedier enn absolutt nødvendig, pga. bolig, famliesituasjon osv. Så spørsmålet blir om sannsynlig forskjell i lydkvalitet vil være veldig stor etter vask med de to ovennevnte alternativene, eller om det neppe blir merkbart når man uansett ikke har et 100% optimalt lytterom.

Takker!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.504
Antall liker
17.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Forskjell mellom helt rene og ikke helt rene plater vil du høre forskjell på uansett lyttefasiliteter.
Høyst trolig vil Pro-Ject´n gi et tilfredsstillende resultat. Den bygger jo på samme prinsippet som f.eks OkkiNokki, som har mange fornøyde brukere.

Selv holder jeg en "knapp" på UL vasker, og som et alternativ til den løsningen du selv nevner ser jeg det har kommet nok et alternativ på markedet.

Codyson CD-4875:

 

dormouse

Medlem
Ble medlem
01.01.2017
Innlegg
33
Antall liker
12
Forskjell mellom helt rene og ikke helt rene plater vil du høre forskjell på uansett lyttefasiliteter.
Høyst trolig vil Pro-Ject´n gi et tilfredsstillende resultat. Den bygger jo på samme prinsippet som f.eks OkkiNokki, som har mange fornøyde brukere.

Selv holder jeg en "knapp" på UL vasker, og som et alternativ til den løsningen du selv nevner ser jeg det har kommet nok et alternativ på markedet.

Codyson CD-4875:

Takk for tips. Har du noen erfaring med den? Vet du om den selges andre steder enn Alibaba?


degritter, som jobber med høyere frekvens

https://degritter.com/

tørker og i samme slengen

Den så utrolig lekker ut, men akk, så dyr. Er det noen konsensus om hvorvidt 120kHz er bedre enn 40? Mindre og svakere, men flere bobler?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.504
Antall liker
17.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Codyson CD-4875:
Takk for tips. Har du noen erfaring med den? Vet du om den selges andre steder enn Alibaba?
Nei, ingen erfaring. Kun registrert at den finnes på markedet. Du kan jo evt sjekke med produsenten. Seriøs hjemmeside ihvertfall (selvom den i hovedsak er på kinesisk) der du finner mailadresse:
深圳市康得森电器有限公司 官网

Er det noen konsensus om hvorvidt 120kHz er bedre enn 40? Mindre og svakere, men flere bobler?
Ja, i teorien vil eks 120khz være "bedre" enn 40khz av årsaker du selv nevner. Men, det er så mange som har mer enn tilfredsstillende resultater med +/- 40khz vaskere at man kan føle seg trygg på at det fungerer.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.970
Antall liker
13.361
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
men alle bråker som jumbojet og få tørker
degritter er støysvak og tørker
liker bedre å vaske platene etterhvert som jeg spiller de, enn å ta slike sjauer, som noen driver med
da kan jeg ha den like ved spilleren, ikke på et eget våtrom med tørkemuligheter
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.504
Antall liker
17.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Hvor mye de bråker er litt avhengig av....
Min Crest 500 støyer veeeesentlig mindre enn f.eks Eumax. Det er forskjeller i konstruksjon, kvalitet på transducere osv. Mulig det at Crest også sweeper mellom et frekvensspekter er noe av årsaken.
Har laget en tørkeboks m/vifte som underletter den prosessen, men - ja Degritter, Audiodesk osv har jo sine fordeler.
 
Topp Bunn