Seriøst gode platevaskere?

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Har sett tråden til Scrooge, hvor han har laget platevaskere for salg. Jeg var uheldigvis for sent ute..

Noen som har tips til ålreite vaskere? Gjerne noe man kan få kjøpt i Norge. Nitty Gritty, Okki Nokki eller Pro Ject`s nye, kanskje? Jeg fant ingen real tråd på dette, så fyr gjerne løs med erfaringer!
 
Sist redigert:

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
132
Antall liker
186
Torget vurderinger
3
Audioaktøren i Horten har meget gode ultralyd vaskere!
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Dette er min første og eneste platevasker. (Hanss)
Funker meget bra og suger som kjerringa fra Flå.
Jeg fikk den i gave men tror den ligger på rundt 8 tusen.
Da har du mange tusen å kjøpe plater for.
Tror den ble kjøpt hos NAT i Oslo.
Hilsen
Lasse

IMG_2327.jpg
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.807
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har en OkkiNokki i bruk (Jeg har også en hjemmelagd ULsak, men den blir lite brukt, hovedsakelig fordi det er litt styr med rigging, tørking osv.). ON'en er grei nok, den erstattet en manuell NG.

- Det kan absolutt være bedre sug, det blir ofte fuktspor der sugemunnstykket løfter, så jeg har for vane å tørke av plysjen
- Plateakslingen er utstyrt med en liten "skulder" du må være blånøye med å treffe, ellers blir det lett skjevt og dårlig sug
- Strammeskruen gjenger ofte "feil", og man fristes til å bare legge plata på toppen og rense i vei, men da glepper det ofte
- Lakken nederst på "sugerøret" har en tendens til å løses opp i Isopropresepten jeg bruker, men det er jo bare å ta av røret mellom bruken
- Gummimatta på den modellen jeg har er en slamsete sak som ikke holder seg på plass, den har en leppe som skal gå under tallerkenen, men...
- Den måtte inn til OHC for mekking, da den stoppet for meg. Dårlig kontakt.

Jeg er slett ikke misfornøyd! Den er maaange hakk bedre enn NG'en. Servicen hos OHC var framifrå.

B
 
Sist redigert:

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Takker så mye for tips! Dette er jo midt i blinken.. Får tilbake pick-up fra re-tipping om ikke lenge, så da må jeg nok ta platevaskingen litt mer seriøst. Jeg trur audio desk blir litt i dyreste laget akkurat nå. Hanss eller okki nokki, tenker jeg. Evt den fra Pro Ject. Om noen har testet den?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er massevis av gode platevaskemaskiner, og dei fleste gjer ein heilt grei jobb, dersom du vaskar ei ikkje-inngrodd plate eller to i ny og ne. Men dei verkeleg gode er:
- Ultralydvaskarane (kvaliteten er litt avhengig av kor lette dei er i bruk, men dei eg har sett, gjer tydelegvis vaskinga om lag like godt) Her får du verkeleg merke skilnaden på rein og skiten plate.

- Arm-vaskarane. Det er to maskiner som har ein eigen "pickuparm" som syg ut dritten rett frå rilla. Det er Keith Monksmaskina og Loricraft. Desse gjer også ein veldig god jobb.

- Dei andre som bråkar fælt. Eg har ein slags kopi av Nitty Gritty si billegaste maskin, som fungerer heilt greitt, men har tre "utfordringar". Det eine er at ho bråkar innmari. Det andre er at putene ikkje fungerer 100% når dei vert skikkeleg våte (meir enn 5 - 6 platesider, så ligg det att væske), og så må eg sveive platene rundt manuelt. Maskinene frå Nitty Gritty, VPI og Okki Nokki er motoriserte, men bråkar ein del (bortsett frå nokre relativt dyre). Det seiest også at dei kan ta massevis av plater utan legge fuktspor att.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.499
Antall liker
7.491
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Med Audiodesk vaskeren får man strålende resultat hver gang og platene er gullende rene og ikke minst tørre og klare til avspilling hver gang, plate etter plate. Har brukt min noen hundre ganger og alltid med samme topp resultat. Koster litt mer enn de fleste, men man får hva man betaler for.
Her et bilde av den nyeste pro-utgaven som jeg har lyst på :)


_MG_2131.jpg
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.627
Antall liker
15.703
Torget vurderinger
2
Støtter Rudi. Min Audiodesk er vel mitt beste tweak. Solid, driftssikker, enkel å bruke. Har min stående på badet. Plater som skal avspilles får en rens om det er lenge siden sist - mens jeg lytter til en annen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Av "kommersielle" vinylvaskere er Scrooge's den beste. Best på pris også. Men spørs om han orker å lage flere.
Nest best kommer dette:
https://www.google.no/search?q=viny...hUKEwiWx9eS5rXMAhXKB5oKHVsVCo8QsAQIWA&dpr=2.5

The Vinyl Stack ULTRA Sonic Spin Kit.
Sammen med en vasketank.
Uansett antall tommeltotter og liten lyst til å lage noe selv så er dette enkelt å få satt sammen.

Alle andre løsninger er dårligere eller sterkt overpriset. De som i tillegg har børster har ikke forstått hvor fantastisk ultralyd fungerer.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Jeg klinte til med et slikt kit.

Da følger ikke tank med, så vidt jeg skjønte.

Ps. Har sjekket litt. En ultralydtank får man kjøpt for en 3-4000 en annen plass. Bla.a her http://www.ultralydvasker.no/siteapps/joomla-1365/htdocs/index.php/ct-menu-item-3/ct-menu-item-5

Er dog usikker på hvor stor den trenger å være. EUMAX sin 6 liter ser jo grei ut.30x15x15 -LxDxH. Kan den være mindre?


Av "kommersielle" vinylvaskere er Scrooge's den beste. Best på pris også. Men spørs om han orker å lage flere.
Nest best kommer dette:
https://www.google.no/search?q=viny...hUKEwiWx9eS5rXMAhXKB5oKHVsVCo8QsAQIWA&dpr=2.5

The Vinyl Stack ULTRA Sonic Spin Kit.
Sammen med en vasketank.
Uansett antall tommeltotter og liten lyst til å lage noe selv så er dette enkelt å få satt sammen.

Alle andre løsninger er dårligere eller sterkt overpriset. De som i tillegg har børster har ikke forstått hvor fantastisk ultralyd fungerer.
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg tror EUMAX er mye brukt til vinyl / LP.
Den Scrooge bruker måler innvendig ca 29cm x 14cm x 14cm.
 
Sist redigert:

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Da har vi jo både fått luftet temaet litt, sett hva som er på markedet og jeg har tatt en avgjørelse. Ser ut til å bli rundt 5000,- på en 6L tank og "ultra sonic spin kit".. Dette blir spennende! Her er det jo også mulighet for flere arbeidsoppgaver for tanken.. Tilfeldighetene skulle jo ha det til at jeg renset gasspjeldet på den ene bilen min igår. Hadde jo vært genialt med ultralydvask på den!

Så blir det vel å finne en ålreit blanding til rensevæske for vinylen etter hvert.. Isopropanol og eddik er nevnt, vet jeg. Finnes jo litt info om dette her inne på hfs.
 
Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Jeg tror EUMAX er mye brukt til vinyl / LP.
Den Scrooge bruker måler innvendig ca 29cm x 14cm x 14cm.
Det er ganske riktige mål ja. Den eksakte betegnelsen er Eumax UD150SH-6LQ. Det er fullt mulig å kjøpe disse fra fabrikken i Kina, minstekvantum er 6 stk i slengen. Samtidig skal det sies at det er ikke er så veldig mye å hente på en direkte handel. Fabrikken forlanger betaling i usd, så følg med på kursen... Et alternativ er trad4you i Belgia, som har gode priser i ft fabrikken.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Må si jeg er nysgjerrig nå. Hva oppgraderer man til?

golvfille.jpg



Fryktelig dårlig timing i forhold til cash flow for mitt vedkommende, men det er det jo alltid.
 
Sist redigert av en moderator:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Ja, i all beskjedenhet, jeg lurer også på hva slags oppgradering det er snakk om? Får håpe R.E.S kommer med en forklaring, samtidig som at jeg slett ikke er fremmed for at det ganske sikkert finnes bedre ultralydvaskere....?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
For du er vel ikke i gang med Mk. II? :D

Rettelse Mk. III. Det er vel den med 'sentrifuge' som er Mk. II?
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
:cool: Neida Zomby, har (foreløpig) ingen planer om Mk. lll! Samtidig kan jeg mer enn gjerne innrømme at jeg titt og ofte har grublet litt på hva som kan forbedres, uten at jeg har kommet på noe revolusjonerende, eller forbedringer av betydning. Men man vet jo aldri? Plutselig får man en ide.......
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Scrooge sin platevasker er aldeles glimrende, og muligheten for å vaske flere kommer jeg nok til å savne med den jeg skal kjøpe.

Den jeg skal ha vasker også ved hjelp av ultralyd, men kan vaske både LP'er og singler. Den bruker også mindre væske og har enklere tømming av væsken enn Scrooge-vaskeren. I tillegg har den etter min mening en fordel som verken Scrooge sin eller Audiodesk har, nemlig at den støvsuger opp all væske og skitt fra rillene på begge sider samtidig.

Det synes jeg gjør at platene blir enda et lite hakk renere enn med både Scrooge sin og Audio Desk-maskina, men prisen er mye jo høyere (enn Scrooge sin), og størrelsen på herligheten er mye mer upraktisk, dessverre.

Men er man bitt av loppa, så er man...

JAS Audio RW-800 1-500x500.jpg


Roy
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.499
Antall liker
7.491
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Scrooge sin platevasker er aldeles glimrende, og muligheten for å vaske flere kommer jeg nok til å savne med den jeg skal kjøpe.

Den jeg skal ha vasker også ved hjelp av ultralyd, men kan vaske både LP'er og singler. Den bruker også mindre væske og har enklere tømming av væsken enn Scrooge-vaskeren. I tillegg har den etter min mening en fordel som verken Scrooge sin eller Audiodesk har, nemlig at den støvsuger opp all væske og skitt fra rillene på begge sider samtidig.

Det synes jeg gjør at platene blir enda et lite hakk renere enn med både Scrooge sin og Audio Desk-maskina, men prisen er mye jo høyere (enn Scrooge sin), og størrelsen på herligheten er mye mer upraktisk, dessverre.

Men er man bitt av loppa, så er man...

Vis vedlegget 378971

Roy




Mener du at Audiodesk maskinen IKKE gjør det ?? Jeg trodde det var nettopp det den gjorde med og "støvsuge" begge sider samtidig i tørkeprocessen.......... har du prøvd Audiodesk maskinen selv eller er det noe noen "synsere" som ikke hadde råd til en slik maskin selv har fortalt deg ? ;)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Mener du at Audiodesk maskinen IKKE gjør det ?? Jeg trodde det var nettopp det den gjorde med og "støvsuge" begge sider samtidig i tørkeprocessen.......... har du prøvd Audiodesk maskinen selv eller er det noe noen "synsere" som ikke hadde råd til en slik maskin selv har fortalt deg ? ;)
For det første synes jeg du skal holde det for god til slike nedlatende utsagn som "synsere som ikke har råd til en slik maskin selv". Slike utsagn har en lei tendens til å fungere som en boomerang :)

Ja, jeg har hatt Audio Desk hjemme og prøvd den på mange plater. Jeg har også hatt JAS-vaskeren hjemme og prøvd på flere plater. Jeg synes som sagt den gir litt bedre resultat enn Audio Desk (og Scrooge sin).

Det jeg liker best med Audio Desk er "mikrofiber-rullene" som roterer nedi rillene samtidig med ultralydsvibrasjonen. Det er det ikke på den jeg skal ha.
Med forbehold om mer eller mindre dårlig hukommelse, så mener jeg å huske at Audio Desk ikke støvsuger, men blåser platene tørre. Ikke støvsuger dem slik f.eks. min gamle VPI-vasker gjorde.

Roy
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Takker for oppklarende svar, Roy! Det var jo gode argumenter, og jeg forstår valget. Den koster jo "litt" mer enn min, men understreker jo samtidig ultralydprinsippet som uovertruffent hva platevask angår. Gratulerer med en flott vasker, som du helt sikkert blir fornøyd med!

Som en liten fotnote, kan jeg jo nevne at det er fullt mulig å vaske singler (også med store senterhull) med min maskin også, spacerne må bare modifiseres / dreies.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Som en liten fotnote, kan jeg jo nevne at det er fullt mulig å vaske singler (også med store senterhull) med min maskin også, spacerne må bare modifiseres / dreies.
Ja, jeg vet. Jeg har vasket noen singler også, og det gikk fint det. Måtte bare fylle litt mer væske i kammeret først. Vaskeren din er aldeles strålende og gruser alt av vaskere som den konkurrerer med i pris (og en del langt dyrere også).

Roy
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er en av disse synserne som ikke har råd til. :)

Men var det ikke sånn med Audio Desk at den blåser platene tørre, ikke suger? Og at den blåser med varm luft? Dette høres i mine ører ut som det kan medføre delvis avdamping av rensevæsken i stedet for at alt fjernes mens det fortsatt er i væskeform. Avdamping vil selvsagt deponere alt som er oppløst i væsken og som ikke selv fordamper ved romtemperatur.

Dette har Scrooge og jeg diskutert en del, og det var vel tanken Scrooge hadde med sentrifugen som er inkludert på den siste utgaven.

Bartesam har forresten beholdt sin VPI og støvsuger platene etter rens i sin Scrooge-maskin. Kanskje det er en god idé? Jeg tror i det minste mer på suging enn blåsing. Men, kanskje, når det gjelder ultralydvaskede plater, helt uten kontakt.....

Er dette samme maskin som nlykke nylig kjøpte, Roy?
 
Sist redigert av en moderator:

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.520
Antall liker
4.292
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Jeg har også beholdt min VPI og bruker den nå alltid til å støvsuge platene etter bruk av Scrooge-maskinen. Det blir et bedre resultat etter rens enn å la platene bare lufttørke. Maskinen til Scrooge er forøvrig helt super.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Jeg har også beholdt min VPI og bruker den nå alltid til å støvsuge platene etter bruk av Scrooge-maskinen. Det blir et bedre resultat etter rens enn å la platene bare lufttørke. Maskinen til Scrooge er forøvrig helt super.
Jeg solgte min VPI, men nå får jeg jo en maskin som gjør begge deler. I tillegg støvsuger den jo på begge sidene av plata samtidig.

Roy
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det eneste USC vaskerene (som min, Scroogemaster og tilsvarende) ikke er gode på, er å fjerne fettflekker type fingeravtrykk ol. Selv etter et par runder à 12 minutter kan slike fremstå som nesten like inntakte. Men, ved selv den minste fysiske berøring, så løsner de og blir borte.

Årsaken er 2-delt. Den ene årsaken ligger i USC-prinsippet, som fungerer dårligere jo mykere materiale som urenheter skal fjernes fra er og jo mykere materie som skal fjernes. Den andre ligger i den væskeblandingen vi (de fleste) benytter (10% isoprop, 90% vann og et par dråper Zalo). Den har ikke tilstrekkelig fettløsende effekt. Man kunne godt tilsette et mer fettløsende additiv, men da øker sjansen for at det blir igjen belegg betraktelig.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Det synes jeg var en veldig god forklaring på akkurat DET problemet ptb, som i andre sammenheng har frembragt en viss (ubegrunnet) skepsis.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.266
Antall liker
11.005
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det eneste USC vaskerene (som min, Scroogemaster og tilsvarende) ikke er gode på, er å fjerne fettflekker type fingeravtrykk ol. Selv etter et par runder à 12 minutter kan slike fremstå som nesten like inntakte. Men, ved selv den minste fysiske berøring, så løsner de og blir borte.

Årsaken er 2-delt. Den ene årsaken ligger i USC-prinsippet, som fungerer dårligere jo mykere materiale som urenheter skal fjernes fra er og jo mykere materie som skal fjernes. Den andre ligger i den væskeblandingen vi (de fleste) benytter (10% isoprop, 90% vann og et par dråper Zalo). Den har ikke tilstrekkelig fettløsende effekt. Man kunne godt tilsette et mer fettløsende additiv, men da øker sjansen for at det blir igjen belegg betraktelig.
Det stemmer helt med min erfaring.
Jeg vasker i en 10-liters ultralydvasker fra Biltema, den er stor og kraftig, og roterer manuelt på en egenprodusert spindel, kjører så gjerne en rask runde i SpinClean før de lufttørkes i et oppvaskstativ. Hvis jeg er utålmodig tørker jeg lett med gaskluter.
Grundig rengjøring, billig, og effektivt. Klarer 30 plater på en time.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.322
Antall liker
13.398
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Det eneste USC vaskerene (som min, Scroogemaster og tilsvarende) ikke er gode på, er å fjerne fettflekker type fingeravtrykk ol. Selv etter et par runder à 12 minutter kan slike fremstå som nesten like inntakte. Men, ved selv den minste fysiske berøring, så løsner de og blir borte.

Årsaken er 2-delt. Den ene årsaken ligger i USC-prinsippet, som fungerer dårligere jo mykere materiale som urenheter skal fjernes fra er og jo mykere materie som skal fjernes. Den andre ligger i den væskeblandingen vi (de fleste) benytter (10% isoprop, 90% vann og et par dråper Zalo). Den har ikke tilstrekkelig fettløsende effekt. Man kunne godt tilsette et mer fettløsende additiv, men da øker sjansen for at det blir igjen belegg betraktelig.
Det stemmer helt med min erfaring.
Jeg vasker i en 10-liters ultralydvasker fra Biltema, den er stor og kraftig, og roterer manuelt på en egenprodusert spindel, kjører så gjerne en rask runde i SpinClean før de lufttørkes i et oppvaskstativ. Hvis jeg er utålmodig tørker jeg lett med gaskluter.
Grundig rengjøring, billig, og effektivt. Klarer 30 plater på en time.
Upplever inga problemer med gasskluter, ottone? Vilka har du köpt?
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.661
Antall liker
1.406
Torget vurderinger
2
Var i London på vinylmesse for litt siden og fikk presentert flere meget fine vaskere, bl.a. et par varianter av USC. Men den jeg personlig kanskje likte best er ViVacRCS

Den ser rålekker ut og lager nesten ikke støy, og best av alt den gjør jobben (platene blir skikkelig rene) ellers er Audio Desk sin vasker kanskje den beste (av de jeg så på messa)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.266
Antall liker
11.005
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
.........
lufttørkes i et oppvaskstativ. Hvis jeg er utålmodig tørker jeg lett med gaskluter. .......
Upplever inga problemer med gasskluter, ottone? Vilka har du köpt?
Jeg har ikke opplevd noen problemer med gaskluter. Jeg har kjøpt flere typer, og tror de har samme egenskaper, men bruker mest de som er størst.
Disse tror jeg ble kjøpt i en Princess-butikk, ikke helt sikker men sannsynligvis disse
https://www.princessbutikken.no/kjoekken/kjoekkentilbehoer/gaskluter-40x70-2pk-hvite
Hvis du skal ha slike, kjøp flere enn to. Og de vaskes i maskin. Helt husmor.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Har lest en del i trådene i det siste, og har tenkt å bygge min egen ultralydsvasker. Derfor lurer jeg på om noen har bygd vasker med denne i rustfritt stål som utgangspunkt? Sikkert noe kinesisk ræl, men virker enkel å bygge på, og prisen er jo god. På forhånd takk.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Det meste av slikt er vel "noe kinesisk ræl", så der er du i godt selskap! :p
Selvsagt er det forskjell på kvalitet der også, men prisen er jo hyggelig! Så da får man vurdere det deretter....
Ser ellers ingen problemer med å benytte den i et DIY-prosjekt; tankstørrelsen er jo akkurat hva du behøver. Lykke til!
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Har lest en del i trådene i det siste, og har tenkt å bygge min egen ultralydsvasker. Derfor lurer jeg på om noen har bygd vasker med denne i rustfritt stål som utgangspunkt? Sikkert noe kinesisk ræl, men virker enkel å bygge på, og prisen er jo god. På forhånd takk.
Har også bestillt denne med planer om å bygge motordrift og aksling for samtidig vasking av flere plater.

-Hvor kan jeg kjøpe de delene som behøves?
-Hvilke instillinger på vaskeren skal benyttes ?
-Hvor lang tid skal det vaskes og med hvilke vaskemidler?

Vet at denne informasjonen finnes på spredte steder i forumet, men kanskje noen som sitter på fasit?
 
Topp Bunn