Sennheiser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    ron-hi skrev:
    Til Focalmann.
    Jeg er i likhet med deg ikke spesielt sterk på det tekniske (pga begrenset interesse og ingen utdanning i den retning) og sliter nok med å forstå og ikke minst huske alt jeg leser når jeg går gjennom tekniske spesifikasjoner og teknisk informasjon. Men jeg får likevel en del ut av det, og det er et veldig bra supplement til de mer følelsesladede anbefalingene en får av folk som kun baserer seg på egen lytteerfaring i eget oppsett. Det viktige er å plukke opp det du skjønner, samt eventuelt stille spørsmål om det er noe du ikke skjønner - dersom du ønsker det oppklart.

    Ønsker du ikke å få mer info eller forklaringer, kan du elegant la være å si noe mer - men likevel takke for den informasjon du har fått. Dersom du ikke får så mye ut av det, er den informasjonen i tråden uansett interessant for mange andre brukere - og den som har ofret av sin tid for å hjelpe deg har faktisk gjort et godt stykke arbeid for å bistå. Det står det stor respekt av uansett om du forstår informasjonen eller ikke. I stedet for å være takknemlig for hjelpen fremstår du som barnslig og lite hyggelig. Det er du nok helt sikkert ikke "in real life", men er et utslag av at du føler du kommer til kort og det er trist.

    Vi kan ikke alle være dyktige på absolutt alt, og det er ikke et svakhetstegn. Jeg har ingen problemer med at andre kan mer om noe enn meg selv og føler meg heller ikke truet av det. Snarere tvert i mot, det er nyttig - så slipper jeg å prøve å være verdensmester i alt og får mer tid til å nyte musikk eller andre ting ;).
    Takk for konstruktivt innspill. Jeg har selvsagt ikke problem med å se at dette ble helt på ville veier... Stemmer nok litt at jeg leste som fanden leser bibelen i et av de første innleggene, hvor jeg nærmest følte jeg ble beordret til å lese artikkelen, og gikk i vranglås. Men prøvde også å både takke, og si jeg ikke var interessert i teknisk info, og det mente jeg :)

    Men etter årevis her på sentralen, burde jeg ha visst bedre enn å være kranglete ja, ikke skjelden den blir omtalt som kranglesentralen ;D

    Følte ikke at jeg kom til kort, snarere at noen prøvde å dra meg inn i en annen hifi religion, enn den jeg selv tror på ;)
    Er det noe jeg ikke er redd for å innrømme, så er det at det er mye man ikke har greie på.
    Jeg skulle klart å sette meg inn i dette artikkelen omtaler, hvis jeg bare hadde hatt lyst og interesse, noe jeg ikke har.

    Får bare beklage, og takke for forsøket på hjelp, selv om det ble en utakknemlig affære for deg CDWMcInSpots

    For å komme tilbake til topic, så kan jeg sikkert etterhvert komme med rapport på hvordan HD600 fungerer sammen med Little Dot MKIV SE. Så kan vi få testet om man kan få god lyd, uten å forholde seg til de specsene som påstås å være så avgjørende :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Billigste plassen for kjøp av HD-800? (Har forstått at det er det beste en får av Sennheiser)

    Ser de selges for 1000 Euro nede i Tyskland.

    http://www.loftsound.de/shop/Kopfhoerer/Kopfhoerer/Sennheiser-HD-800-Kopfhoerer::3597.html

    Usikker på om de trekker fra den tyske momsen, men har sendt forespørsel.

    Urimelige krav til forsterker for å få disse til å synge?

    Jeg hentet opp denne fra konstruktøren av forsterkeren jeg har tenkt å bruke:

    «The output impedance on the headphone amp on the ULN-8 is roughly 0.3 Ohm. It really does not care what the impedance of the headphones are -- it will drive all of them equally well, and there will be no difference in the frequency and phase response (other than that inherent in the headphones themselves) for those three different impedances.

    In other words, the voicing of the headphones will dominate the response; the interaction with the headphone amp is tiny.»

    Kan jeg ta livet med ro her i forhold til hd-800, eller?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    HD800 varierer mellom 300ohm og 600ohm, så forsterkeren bør levere nok spenning. For $6.000 får du jo mye snacks. ULN8? Du får forsterkere som passer HD800 for en brøkdel av den prisen.

    Hvorvidt HD800 er Sennheisers "beste" kan vel diskuteres, siden du også har HD650 i den stallen og med en helt annen lydsignatur.

    Hva liker du av lydsignatur da?

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Takker, Loevhagen.

    Mulig grunn til misforståelse måten jeg uttrykte meg på. Jeg hadde tenkt å koble den opp til ULN-8 fordi jeg allerede har den som hjerne og hjerte i anlegget. Så det var mer for å forsikre meg om at HD 800 og den funket sammen, enn at jeg skulle kjøpe en ULN 8 bare for å drive hodetelefonene.

    Lyd? Jeg liker å høre på stetoskoper - lydmessig forstått - som får foten til å gå. Så nøytral og avslørende som mulig i forhold til kilden, men uten at en mister boogie-faktoren.

    Har 650 noe som 800 ikke har og motsatt?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    To spørsmål vedr. HD-800:

    1) De kommer med en 11 fot kabling såvidt jeg har forstått. Kabelen er ubalansert, går jeg ut fra. Vil det være negativt for lyden om en lager seg en balansert kabel (forstod det slik at det var mulig) på 6m (kilden er balansert)? (Noen formening om forskjellen balansert/ubalansert drift?)

    http://www.headphone.com/headphones/sennheiser-hd-800-balanced.php

    2) Var borti at de ble solgt for 8.000 og noe her i Norge, men finner ikke igjen lenken. Hvem selger dem her til best pris? (Fant disse - http://mus-mag.no/items/1207 -, men er det bedre priser ute og går?) (Beste prisen jeg fant i Tyskland var 8.500 levert med alle omkostninger.)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dr Dong skrev:
    Takker, Loevhagen.

    Mulig grunn til misforståelse måten jeg uttrykte meg på. Jeg hadde tenkt å koble den opp til ULN-8 fordi jeg allerede har den som hjerne og hjerte i anlegget. Så det var mer for å forsikre meg om at HD 800 og den funket sammen, enn at jeg skulle kjøpe en ULN 8 bare for å drive hodetelefonene.

    Lyd? Jeg liker å høre på stetoskoper - lydmessig forstått - som får foten til å gå. Så nøytral og avslørende som mulig i forhold til kilden, men uten at en mister boogie-faktoren.

    Har 650 noe som 800 ikke har og motsatt?
    Det er mulig at du også bør se på beyerdynamic T 1. Jeg vil påstå at den har mer "boogie-faktor" enn Sennheiser HD 800. Se "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner" der jeg bl.a. sammenligner dem.

    Denon AH-D7000 er også en fin hodetelefon, men den regnes ikke som "nøytral".

    Det finnes selvsagt flere verdige kandidater.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dr Dong skrev:
    To spørsmål vedr. HD-800:

    1) De kommer med en 11 fot kabling såvidt jeg har forstått. Kabelen er ubalansert, går jeg ut fra. Vil det være negativt for lyden om en lager seg en balansert kabel (forstod det slik at det var mulig) på 6m (kilden er balansert)? (Noen formening om forskjellen balansert/ubalansert drift?)

    http://www.headphone.com/headphones/sennheiser-hd-800-balanced.php
    Sennheiser HD 800 leveres med 3 meter kabel. Dette er et tysk produkt, og lengden oppgis derfor selvsagt i meter og ikke fot som formodentlig er en oversettelse for amerikanere som ikke forstår det metriske systemet.

    Dette er en normal (ubalansert) hodetelefonkabel med 1/4" jackplugg. Den splittes i en Y før kabelen ender i to små plugger som stikkes inn i Sennheiser HD800, en for hvert øre.

    Jeg tok en rask titt på Metric Halo ULN-8. Det ser ut som om den har en standard (ubalansert) 1/4" jack hodetelefonutgang. Den er derfor (etter alt å dømme) ikke utstyrt for å drive hodetelefoner balansert. Dette er da også helt normalt for lydutstyr laget for den profesjonelle verdenen.

    Du kan lage eller kjøpe en balansert (erstatnings)kabel til Sennheiser HD 800, men det er neppe noe poeng hvis man ikke har en hodetelefonforsterker med balansert(e) hodetelefonutgang(er). Jeg har ikke en hodetelefonforsterker med balansert(e) hodetelefonutgang(er) og har derfor heller ikke forsøkt dette.

    Du kan også lage eller kjøpe en normal ubalansert (erstatnings)kabel til Sennheiser HD 800.

    Det enkleste er dog en standard skjøtekabel med 1/4" jack hann og hunn. Det fungerer meget bra. Vi har skrevet om det flere ganger i flere tråder. Se innlegget "Skjøtekabel".


    Supreme LCSJFJ stero jack han / stereo jack hun 6m

    2) Var borti at de ble solgt for 8.000 og noe her i Norge, men finner ikke igjen lenken. Hvem selger dem her til best pris? (Fant disse - http://mus-mag.no/items/1207 -, men er det bedre priser ute og går?) (Beste prisen jeg fant i Tyskland var 8.500 levert med alle omkostninger.)
    Se svar #125.
     

    Vedlegg

    R

    Roysen

    Gjest
    Holdt på å kjøpe meg et brukt sett Sennheiser Orpheus (hodetelefoner + rørforsterker) for et par måneder siden, men besinnet meg i siste liten.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Takker så meget for tilbakemeldinger, CDWMcInSpots.

    Teslaomtalene har jeg lagt merke til, så de ligger og svirrer i hodet mitt de også.

    Hva angår balansert drift og forforsterkeren:

    Du har helt rett i det du sier om hodetelefonutgangen på ULN-8. I tillegg til den så har jeg også muligheten til å drive hodetelefonene fra de balanserte linjeutgangene på den - det er 8 til rådighet, og jeg bruker for tiden fire til høyttaleroppsettet og 2 til en Staxforsterker for mine «inn-i-øret-telefoner». Jeg synes at de blir litt slitsomme/ubehagelige over litt tids bruk, derfor tanken på et skikkelig sett med kvalitetshodetelefoner.

    Jeg fikk tilbakemelding fra Prolyd, og de antok at et strekke på 8m med balansert kabling nok ville forringe lyden vesentlig i HD-800.

    Så da spørs det om det har noen hensikt. (Jeg greier vel kanskje å få det ned til 6m). Den store avstanden kommer av at jeg vil legge opp kablingen langs veggen (permanent), og ikke sitte med kabel slengt over bord og stoler.

    Det beste kjøpet er nok her (så ingen grunn til å gå til utlandet for tilbud).
    http://www.prolyd.no/Avdelinger/produkter/Artikler/Hodetelefoner.aspx
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dr Dong skrev:
    Takker så meget for tilbakemeldinger, CDWMcInSpots.
    Værsågod. Fint at det kommer til nytte.

    [...]
    Jeg fikk tilbakemelding fra Prolyd, og de antok at et strekke på 8m med balansert kabling nok ville forringe lyden vesentlig i HD-800.

    Så da spørs det om det har noen hensikt. (Jeg greier vel kanskje å få det ned til 6m). Den store avstanden kommer av at jeg vil legge opp kablingen langs veggen (permanent), og ikke sitte med kabel slengt over bord og stoler.
    [...]
    Kanskje den beste løsningen er en god hodetelefonforsterker nær lytteposisjonen med lange balanserte kabler fra kilde eller Metric Halo ULN-8?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har Sennheiser noen lukkede klokker som gjengir lyd og musikk på en GOD måte?
    Kan bli aktuelt med et par, og da helst noen som "likner" på Audio Technica ATH M50 i "signatur"...

    mvh
    Proffen
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Proffen skrev:
    Har Sennheiser noen lukkede klokker som gjengir lyd og musikk på en GOD måte?
    Kan bli aktuelt med et par, og da helst noen som "likner" på Audio Technica ATH M50 i "signatur"...

    mvh
    Proffen
    Smaken er som baken, selvsagt.

    HD-280 og HD-25 er lukkede, og har sine fans i alle fall.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Proffen skrev:
    Har Sennheiser noen lukkede klokker som gjengir lyd og musikk på en GOD måte?
    Kan bli aktuelt med et par, og da helst noen som "likner" på Audio Technica ATH M50 i "signatur"...

    mvh
    Proffen
    Smaken er som baken, selvsagt.

    HD-280 og HD-25 er lukkede, og har sine fans i alle fall.
    HD380 Pro er også et alternativ med delte meninger om. Jeg liker dem godt, andre synes de i beste fall er middelmådige. De er dog ganske rimelige til rundt omkring 800 kr.
    http://www.prisguide.no/produkt/sennheiser-hd-380-pro-110336

    Sennheiser har også en ny modell på programmet PX360
    http://www.headphone.com/headphones/sennheiser-px-360.php
    HeadRoom sine frekvensmålinger på denne ser imidlertid helt feil ut ...

    mvh
    KJ
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei og takk for innspill.
    HD 380 så for såvidt interessante nok ut, og må nok googles nærmere, sammen med HD 448...kanskje med 380 et hestehode foran, da 448 får litt pepper for byggekvaliteten; 380 ser jo mer lik ut som 595 og dens like....
    Så vidt jeg har funnet ut, er det de to;dvs 380 og 448, de "største" og kanskje mest seriøse lukkede fra Sennheiser.

    Har hørt Beyer DT770, og det var ikke min tekopp. Liker da AT ATH M50 langt bedre, samt at jeg også synes AKG har gode kvaliteter - men AKG har vel kanskje bare en lukket modell av interesse; K272.....
    (Og så kunne det vært moro å prøve noe annet enn AT og AKG, da jeg alt har tre par slike.... ;D)

    Jaja, får lese meg opp litt, ser jeg... Andre som har erfaringer med/tanker om disse to Sennheiser-modellene (hhv HD 380 0g 448)?


    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ut fra hva jeg har lest meg frem til på nett, beskrives hd380 som en noe mer forseggjort konstruksjon enn f eks hd448/449. Det taler jo i førstnevntes favør... ;D

    Når det gjelder Sennheiser ellers, har jeg erfaring med hd595, som jeg likte meget godt.
    Lurer dog på hva og hvor store forskjellene er mellom denne og hd 598, hd 600 og evt hd 650, samt hva som er "best" av hd 600 og 650?

    Er nemlig, uten å vite det helt selv, i ferd med å bygge opp en solid familie hodetlf.... ;D
    Så langt består den av to sett AKG, et sett Audio Technica. "Målet" er å komplettere med et eller to sett Sennheiser, samt trolig også et sett Fostex t50rp. Og med tid og stunder blir det nok et sett Hifiman eller Audeze... ;D

    Men først altså, trenger jeg litt hjelp og input ifht de 4 Sennheiser-modellene...

    mvh
    Proffen
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    HD-595 er den "gamle" HD-598, akkurat som HD-600 er forgjengeren til HD-650 (Som vel i disse dager erstattes av HD-700?)

    Alle disse har den samme "familie-lydsignaturen", men 600/650 har en del mer å fare med enn de to andre HVIS du har en (komponent som inneholder en) god hodetelefonforsterker. Har du ikke det, og plugger rett i en forsterker eller en kildekomponent, vil 595/598 låte mye bedre.

    Så, 600/650 er sjefen, men du går ingen glede av det uten god hodetelefonutgang/-forsterker.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg blir snart Sennheiser venn, har kjøpt HD600 og venter på posten.

    Har tidligere hatt CX400II øreplugger men øreteplugger er ikke noe for meg, er følsom for ledningsoverført støy.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Har kjøpt meg en Naim U Atom HE , og vurderer en Sennheiser HD820 til den,men ser Lyd og bilde kaller den (HD820)meningsløs??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn