Sennheiser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en Cardas-kabel (riktignok til HD-650, men likevel.) som jeg kjøpte i et impulsivt øyeblikk. Forskjellen fra den originale er at Cardas-kabelen har MYE finere farge. ;)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Viking skrev:
    Jeg mener det er noe å hente på kabelen mellom headamp og HD800 ja :) Jeg spiller nå på Stefan Audio Art Endorphin kabler :)
    Denne kabelen koster en del, men fint at du ga tilbakemelding om at du mener at den gjør en forskjell :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Jeg har en Cardas-kabel (riktignok til HD-650, men likevel.) som jeg kjøpte i et impulsivt øyeblikk. Forskjellen fra den originale er at Cardas-kabelen har MYE finere farge. ;)
    Det betyr kanskje at du ikke mener den ga noe løft i lyden?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oslo2 skrev:
    Dazed skrev:
    Jeg har en Cardas-kabel (riktignok til HD-650, men likevel.) som jeg kjøpte i et impulsivt øyeblikk. Forskjellen fra den originale er at Cardas-kabelen har MYE finere farge. ;)
    Det betyr kanskje at du ikke mener den ga noe løft i lyden?
    Det stemmer vel, men den er "kulere", og jeg må innrømme at jeg ikke har testet den originale så mye. Jeg tror i alle fall ikke at det blir noen forskjell, og det må også påpekes at den nye er tykkere, mindre fleksibel og er i det hele tatt mer i veien. Jeg tror de 13-1400 kronene kunne ha gjort mer nytte andre steder.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg har lest at mange av tredjeparts-/ettermarkedskablene er "microphonic". Det har jeg forstått som at de fanger opp og leder mekanisk støy til lytteren. Den mekaniske støyen oppstår typisk når kablene har mekanisk kontakt med lytteren, en stol el.l., dvs. gnis/beveger seg mot disse.

    De som har sammenlignet original- og tredjeparts-/ettermarkedskabler kan med fordel fortelle om min lesning stemmer med deres praktiske erfaring.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke tilfelle med min, heldigvis.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Oslo2 skrev:
    Viking skrev:
    Jeg mener det er noe å hente på kabelen mellom headamp og HD800 ja :) Jeg spiller nå på Stefan Audio Art Endorphin kabler :)
    Denne kabelen koster en del, men fint at du ga tilbakemelding om at du mener at den gjør en forskjell :)
    Denne kabelen gjør at lydbildet blir luftigere, litt mer varme i mellomtonen og mer tekstur og detaljert bass, den gir også mer tyngde i bassen ift standardkablene. Ang. mikrofoni så har disse kablene NULL støy om man kommer borti dem eller om de stryker borti klær etc. De er mykere og mer føyelige enn standardkablene. Dog, de tåler nok mindre, men for meg er dette et ikke-problem :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg holdt på å spørre om hvordan den kabalen får til det, men så kom jeg på at dette ikke er kabelhjørnet. ;)

    EOD
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    Jeg holdt på å spørre om hvordan den kabalen får til det, men så kom jeg på at dette ikke er kabelhjørnet. ;)

    EOD
    Dette er MIN mening etter å teste fram og tilbake ;)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Heisann...
    Sitter i skrivende stund og lytter via et par HD595, som i og for seg låter ok+ - men noget annerledes enn mine AKG`er (K400 og K240) og Audio Technica ATH M50.
    Er dog litt "i villrede" mtp hva jeg evt kan "vinne" på å teste ut HD600 alternativt HD650? Hva er disse to modellene evt "bedre" på?
    Og hva med HD598, som vel er en "nyere" modell/utgave av HD595...?

    Tips, synspunkter og erfaringer mottas med takk!

    mvh
    Proffen
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    HVIS du har, eller skal kjøpe, en god amp, kan det nok være en del å hente på 650 (600 må du nok i så fall på bruktmarkedet for å lete etter.), men rett i hodetelefonutgangen på en typisk forsterker, er det nok ikke noen Sennheisere som spiller bedre enn 595 (har ikke hørt 598 enda). Synes JEG, i alle fall.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Dazed skrev:
    HVIS du har, eller skal kjøpe, en god amp, kan det nok være en del å hente på 650 (600 må du nok i så fall på bruktmarkedet for å lete etter.), men rett i hodetelefonutgangen på en typisk forsterker, er det nok ikke noen Sennheisere som spiller bedre enn 595 (har ikke hørt 598 enda). Synes JEG, i alle fall.
    Bruker en Audio gd Fun som headamp...
    HVOR god den er, tør jeg ikke si så mye om, men så langt har den funket meget bra sammen med både AKG K400, K240 og ATH M50... Den driver også 595 med aller største letthet....

    mvh
    Proffen
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    Proffen skrev:
    Dazed skrev:
    HVIS du har, eller skal kjøpe, en god amp, kan det nok være en del å hente på 650 (600 må du nok i så fall på bruktmarkedet for å lete etter.), men rett i hodetelefonutgangen på en typisk forsterker, er det nok ikke noen Sennheisere som spiller bedre enn 595 (har ikke hørt 598 enda). Synes JEG, i alle fall.
    Bruker en Audio gd Fun som headamp...
    HVOR god den er, tør jeg ikke si så mye om, men så langt har den funket meget bra sammen med både AKG K400, K240 og ATH M50... Den driver også 595 med aller største letthet....

    mvh
    Proffen
    HD595 er temmelig lettdrevne, så det forteller lite, de andre kjenner jeg ikke konkret. Hd600/650 er i andre enden av skalaen, temmelig tungdrevne. Med HD600 på min Yamaha hjemmekinoreciever, kollapset lydbildet fullstendig med litt volum på film. Vrenger rett og slett helt j, ikke til å høre på... På min Rega Ear derimot, er HD600 strålende.

    Får vel søke om medlemskap her jeg og :) Har hatt og hørt endel Sennheiser fra barnsben av, er nå over halvveis til 70 ;D
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    stg skrev:
    Lenge siden siste innlegg her, så jeg legger tråden på topp igjen..............
    Har et par HD 800 med kabel fra Stefan Audio Art på vei fra Ørje til Nesodden nå.
    Gleder meg veeeeeeeldig mye. Håper Rouge'n min drar disse. Hvis ikke får jeg kjøpe meg en forsterker.
    Flytter i leilighet, så jeg får vel bruk for dem. 595-modellen får bli til TV-bruk ;D

    Stein
    Får forte meg å legge til, at stg er mannen som introduserte meg for Sennheiser, da i form av disse gule fine 414 nevnt tidlig i tråden, tidlig på 80 tallet vil jeg tro. Han er min far, og jeg leste ikke hele tråden, før etter jeg postet ;D Ta vare på 595`ene du kjøpte av meg ja, de er geniale til saker med dårlig forsterker!

    Jeg har fortsatt også mine HD435 Manhattan, som fungerer bra på dårlige forsterkere.

    Og stg, nå som HD800 endelig er koblet opp og spiller i ny bolig, akter jeg å ta en lytt ved første anledning. Dotten må jo også vurderes, siden det nå ble helt støvsugd for rørutstyr i heimen her :'( Kunne vært en fin trøst med en slik tenker jeg.

    Såvidt jeg har forstått er også HD800 relativt krevende mtp forsterker eller? Hvordan driver Dotten disse?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    HD800 skal ha spenning, da de er 300ohm+. Se etter volt i de tekniske spesifikasjonene @ ohm på den forsterker du vurderer til HD800. Ikke et must, men et tips. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Focalmann skrev:
    ...
    HD595 er temmelig lettdrevne, så det forteller lite, de andre kjenner jeg ikke konkret. Hd600/650 er i andre enden av skalaen, temmelig tungdrevne. Med HD600 på min Yamaha hjemmekinoreciever, kollapset lydbildet fullstendig med litt volum på film. Vrenger rett og slett helt j, ikke til å høre på... På min Rega Ear derimot, er HD600 strålende.

    Får vel søke om medlemskap her jeg og :) Har hatt og hørt endel Sennheiser fra barnsben av, er nå over halvveis til 70 ;D
    Med fare for å gjøre forvirringen total så mener jeg «lett-/tungdrevet» ikke er et spesielt godt «paradigme» for å beskrive problemstillingen, først og fremst fordi det er veldig få som bruker det «riktig».

    HD595 er tungdrevet i betydning av at de med 50 ohm utgjør en vesentlig last for forsterkeriet, dvs de krever en «strømsterk» forsterker for å fungere bra. Det har imidlertid høy spenningsfølsomhet og passer f.eks. ofte fint til batteridrevet utstyr o.l.

    Tilsvarende er HD600/650 lettdrevet da de utgjør en lett last for forterkeriet med 300 ohm. De har imidlertid lav spenningsfølsomhet og skal ha ganske mye uforvrengt spenningssving for «å våkne til liv». Mange forsterkere kan ikke svinge nok spenning og klipper, og dermed kollapser lydbildet i en kakafoni av forvrenging.

    For vanlige hodetelefoner er lasten vanligvis relativt resistiv slik at kipe fasevinkler skjeldent er noe tema mht lett/tung last.

    mvh
    KJ
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Nettopp, så et tips er å se spesifikasjonene @ ulike ohm for mW og V hos disse: http://www.violectric.de/Pages/en/technical-data.php

    Synergien mellom HD800 (når jeg hadde dem selv) på V200 var upåklagelig. Har beholdt V200, selv etter at HD800 ble solgt.

    Output Voltage in 600 Ohms 20,9 Veff 19,6 V 20,2 V 18,5 V
    Output Power in 600 Ohms 730 mW 640 mW 680 mW 570 mW
    Output Voltage in 100 Ohms 15,2 V 14,5 V 16,6 V 14,8 V
    Output Power in 100 Ohms 2300 mW 2100 mW 2700 mW 2200 mW
    Output Voltage in 50 Ohms 9,4 V 10,5 V 10,2 11,6 V
    Output Power in 50 Ohms 1780 mW 2200 mW 2100 mW 2700 mW
    Output Voltage in 32 Ohms 6,4 V 7,4 V 7,9 V 8,0 V
    Output Power in 32 Ohms 1300 mW 1700 mW 1950 mW 2000 mW
    Output Voltage in 16 Ohms 3,0 V 3,5 V 4,5 V 4 Veff
    Output Power in 16 Ohms 550 mW 780 mW 1250 mW 1000 mW
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    Må si at jeg ikke mestrer deres teknologiske tilnærming, men det stemmer vel stort sett at et sett HD600 i praksis er vanskeligere å få god lyd ut av enn HD595? Det er ihvertfall erfaringen min, og forsåvidt også det jeg leser "overalt"..
    Er vel på sett og vis matching dette dreier seg om, som vanlig :) Har skjønt det slik at ekstremt høye eller lave impedansetall i ohm, krever helt forskjellig løsning/konstruksjon.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg leste i helgen Innerfidelity-artikkelen "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations". Den var meget interessant og nyttig, og er herved anbefalt.

    Artikkelen forteller gjennom ni punkter hva som er det viktigste for at en hodetelefonforsterker skal virke godt med en gitt hodetelefon.

    Jeg har allerede tenkt en god del på det jeg leste i forhold til hva jeg tidligere har observert.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Focalmann skrev:
    Må si at jeg ikke mestrer deres teknologiske tilnærming, men det stemmer vel stort sett at et sett HD600 i praksis er vanskeligere å få god lyd ut av enn HD595? Det er ihvertfall erfaringen min, og forsåvidt også det jeg leser "overalt"..
    Er vel på sett og vis matching dette dreier seg om, som vanlig :) Har skjønt det slik at ekstremt høye eller lave impedansetall i ohm, krever helt forskjellig løsning/konstruksjon.
    Hvis du kan koste på deg en skikkelig forsterker, kan du få en god del bedre lyd med 650 (Og de gamle modellene 600 og 580), men hvis ikke, vil 595 (og den nye 598) låte vesentlig bedre på "vanlige" hodetelefonutganger. Å bruke penger på 650 uten å ha en god hodetelefonforsterker/-utgang er å kaste pengene ut av vinduet.

    Det finnes selvsagt unntak. Enkelte apparater har sikkert god innebygget hodetelefonforsterker. Vintage-receivere f.eks, har ofte veldig gode hodetelefonutganger.
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    Dazed skrev:
    Focalmann skrev:
    Må si at jeg ikke mestrer deres teknologiske tilnærming, men det stemmer vel stort sett at et sett HD600 i praksis er vanskeligere å få god lyd ut av enn HD595? Det er ihvertfall erfaringen min, og forsåvidt også det jeg leser "overalt"..
    Er vel på sett og vis matching dette dreier seg om, som vanlig :) Har skjønt det slik at ekstremt høye eller lave impedansetall i ohm, krever helt forskjellig løsning/konstruksjon.
    Hvis du kan koste på deg en skikkelig forsterker, kan du få en god del bedre lyd med 650 (Og de gamle modellene 600 og 580), men hvis ikke, vil 595 (og den nye 598) låte vesentlig bedre på "vanlige" hodetelefonutganger. Å bruke penger på 650 uten å ha en god hodetelefonforsterker/-utgang er å kaste pengene ut av vinduet.

    Det finnes selvsagt unntak. Enkelte apparater har sikkert god innebygget hodetelefonforsterker. Vintage-receivere f.eks, har ofte veldig gode hodetelefonutganger.
    Stor fordel med god forsterker ja, jeg sitter faktisk å bestiller en Little Dot MKIV SE i dette øyeblikk ;D Skal erstatte Rega Ear. Men som du sier, finnes det også unntak. Min nye Onkyo NR1008 reciever er uendelig mye bedre enn på min gamle Yamaha. Onkyoen fungerer bra med HD600.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Focalmann skrev:
    [...]
    Stor fordel med god forsterker ja, jeg sitter faktisk å bestiller en Little Dot MKIV SE i dette øyeblikk ;D Skal erstatte Rega Ear.
    [...]
    Les artikkelen jeg skriver om i svar #101 ovenfor. Den inneholder mye relevant informasjon om hodetelefonforsterkere som dere så vidt toucher i svar #100, #102 og #103. Artikkelen gjelder på langt nær "bare" "Measurement Recommendations". Den inneholder enkle praktiske råd for valg av passende hodetelefonforsterker.

    Les den før du bestiller hodetelefonforsterker.
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    Focalmann skrev:
    [...]
    Stor fordel med god forsterker ja, jeg sitter faktisk å bestiller en Little Dot MKIV SE i dette øyeblikk ;D Skal erstatte Rega Ear.
    [...]
    Les artikkelen jeg skriver om i svar #101 ovenfor. Den inneholder mye relevant informasjon om hodetelefonforsterkere som dere så vidt toucher i svar #100, #102 og #103. Artikkelen gjelder på langt nær "bare" "Measurement Recommendations". Den inneholder enkle praktiske råd for valg av passende hodetelefonforsterker.

    Les den før du bestiller hodetelefonforsterker.
    Takk, men ellers takk. Dette er mer enn jeg er interessert i å vite, sovna nesten i første avsnitt... For min del holder det å vite at forsterkeren jeg bestiller er utviklet med bla HD600, og at den anbefales på det sterkeste til disse, av både produsent og mange av headfi folket. I tillegg er ørene også ypperlige til å vurdere om ting spiller bra ;) Bøttevis av folk world wide som skryter denne komboen opp i skyene. Ser ingen grunn til å gå slik i dybden, liten vits i å finne opp hjulet på nytt for min del.

    Edit: Sikkert mange andre som finner den artikkelen interessant, men jeg for min del er mere intr i musikk og hifi, ikke elektronikkteori i dybden.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Focalmann skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Focalmann skrev:
    [...]
    Stor fordel med god forsterker ja, jeg sitter faktisk å bestiller en Little Dot MKIV SE i dette øyeblikk ;D Skal erstatte Rega Ear.
    [...]
    Les artikkelen jeg skriver om i svar #101 ovenfor. Den inneholder mye relevant informasjon om hodetelefonforsterkere som dere så vidt toucher i svar #100, #102 og #103. Artikkelen gjelder på langt nær "bare" "Measurement Recommendations". Den inneholder enkle praktiske råd for valg av passende hodetelefonforsterker.

    Les den før du bestiller hodetelefonforsterker.
    Takk, men ellers takk. Dette er mer enn jeg er interessert i å vite, sovna nesten i første avsnitt... For min del holder det å vite at forsterkeren jeg bestiller er utviklet med bla HD600, og at den anbefales på det sterkeste til disse, av både produsent og mange av headfi folket. I tillegg er ørene også ypperlige til å vurdere om ting spiller bra ;) Bøttevis av folk world wide som skryter denne komboen opp i skyene. Ser ingen grunn til å gå slik i dybden, liten vits i å finne opp hjulet på nytt for min del.

    Edit: Sikkert mange andre som finner den artikkelen interessant, men jeg for min del er mere intr i musikk og hifi, ikke elektronikkteori i dybden.
    Jeg tror du har misforstått.

    Hva er galt med enkle, praktiske råd á la "Velg en hodetelefonforsterker med inngangsimpedanse < 2 ohm for å passe til alle hodetelefoner, eller < 1/8 av hodetelefonens inngangsimpedanse." De er da meget enkle å forholde seg til.
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    Focalmann skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Focalmann skrev:
    [...]
    Stor fordel med god forsterker ja, jeg sitter faktisk å bestiller en Little Dot MKIV SE i dette øyeblikk ;D Skal erstatte Rega Ear.
    [...]
    Les artikkelen jeg skriver om i svar #101 ovenfor. Den inneholder mye relevant informasjon om hodetelefonforsterkere som dere så vidt toucher i svar #100, #102 og #103. Artikkelen gjelder på langt nær "bare" "Measurement Recommendations". Den inneholder enkle praktiske råd for valg av passende hodetelefonforsterker.

    Les den før du bestiller hodetelefonforsterker.
    Takk, men ellers takk. Dette er mer enn jeg er interessert i å vite, sovna nesten i første avsnitt... For min del holder det å vite at forsterkeren jeg bestiller er utviklet med bla HD600, og at den anbefales på det sterkeste til disse, av både produsent og mange av headfi folket. I tillegg er ørene også ypperlige til å vurdere om ting spiller bra ;) Bøttevis av folk world wide som skryter denne komboen opp i skyene. Ser ingen grunn til å gå slik i dybden, liten vits i å finne opp hjulet på nytt for min del.

    Edit: Sikkert mange andre som finner den artikkelen interessant, men jeg for min del er mere intr i musikk og hifi, ikke elektronikkteori i dybden.
    Jeg tror du har misforstått.

    Hva er galt med enkle, praktiske råd á la "Velg en hodetelefonforsterker med inngangsimpedanse < 2 ohm for å passe til alle hodetelefoner, eller < 1/8 av hodetelefonens inngangsimpedanse." De er da meget enkle å forholde seg til.
    Hva i alle dager har jeg misforstått? Skal kjøpe en hdtlf forsterker til mine HD600 som jeg vet matcher bra? Andre har vært så snille å finne det ut for meg, slik at jeg bare kan kose meg med lyden og musikken, helt genialt for min del. Skjønner at jeg helt tydelig ikke interesserer meg for teknisk info i dybden, men det er vel lov det håper jeg??

    Jeg prøvde å kjapt se om jeg fant infoen du nevner, men det glapp dessverre.
    Du som tydelig har peil på dette kunne vel kanskje heller vært snill å bekreftet om infoen du mener er viktigst fremkommer her http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=820&sid=e41a00f7d7af27129a22c8a63de57f92 , og om dette passer bra til HD600?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Det er ikke min intensjon å krangle med deg eller erte deg opp.

    Jeg skriver kun i beste mening slik at du får informasjon som kan hjelpe deg/gjøre deg i stand til å velge en hodetelefonforsterker som i hvert fall passer sammen med din utvalgte hodetelefon, og gjerne også en annen du senere kanskje velger.

    Focalmann skrev:
    [...]
    Hva i alle dager har jeg misforstått?
    Du har misforstått i betydningen: Artikkelen jeg nevner er todelt. Deler av den er ganske teknisk (og hvis jeg ikke misforstår helt, intet for deg), men innimellom finner man enkle, praktiske råd som er nyttige for enhver ved valg av hodetelefonforsterker til en gitt hodetelefon. Jeg nevnte et slikt eksempel i svar #106.

    Man trenger ikke tre år på ingeniørhøgskolen for å forstå rådene. Det er i hvert fall tilstrekelig med videregående allmenfag, antagelig holder det med ungdomsskolen.

    Skal kjøpe en hdtlf forsterker til mine HD600 som jeg vet matcher bra? Andre har vært så snille å finne det ut for meg, slik at jeg bare kan kose meg med lyden og musikken, helt genialt for min del.
    I beste mening (og uten å ville krangle):
    Jeg får inntrykk av at du kjøper Little Dot MKIV SE basert på råd og uten å ha hørt den. Stemmer dette?

    Hvordan kan du i så fall vite at Little Dot MKIV SE "matcher bra"? Du kan både håpe det og tro det, men hvis du ikke selv har hørt den (og helst noen alternativer) kan du ikke vite det.

    Skjønner at jeg helt tydelig ikke interesserer meg for teknisk info i dybden, men det er vel lov det håper jeg??
    Ja, det er lov. Dog kan det faktisk være både nyttig og praktisk å forsøke å forstå noe av det. Man kan dessuten unngå feilkjøp på den måten.

    Jeg prøvde å kjapt se om jeg fant infoen du nevner, men det glapp dessverre.
    Du som tydelig har peil på dette kunne vel kanskje heller vært snill å bekreftet om infoen du mener er viktigst fremkommer her http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=820&sid=e41a00f7d7af27129a22c8a63de57f92 , og om dette passer bra til HD600?
    Jeg er ingen ekspert på kretsteknikk. Tvert i mot lærer jeg (fremdeles) underveis.

    Jeg tok en rask titt på ovennevnte og fant følgende:
    http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=820&sid=e41a00f7d7af27129a22c8a63de57f92

    Little Dot MK IV
    Availability:
    Little Dot MK IV: Available!
    Little Dot MK IV SE: Available!

    Price:
    Little Dot MK IV: 289 USD
    Little Dot MK IV SE: 389 USD

    [...]
    The Little Dot MK IV SE is a special edition version of the Little Dot MK IV which features a Neutrik headphone jack upgrade, premium RCA connectors (American CMC or Van Den Hul RCA), and premium circuit component upgrades in key signal path locations. The SE version also replaces the normal MK IV vacuum tubes with M8100/CV4010 driver tubes and 6H30PI (Gold-Pin) power tubes!
    [...]

    Technical Specifications:
    SEPP (Singled-ended Push Pull) OTL in Class-A
    Frequency response: 10 hz~100 Khz (-1dB)
    THD+N: 0.1% (100 mW @ 300 ohm)
    Power Output:
    500 mW @ 300/600 ohm
    300 mW @ 120 ohm
    100 mW @ 32 ohm
    Power Consumption: 30W (228V x 0.133A)
    Variable Gain: 3,4,5, or 10x
    Recommended Load Impedance: 32 ohm~600 ohm
    Input Impedance: 50K ohms
    Pre-Amplifier Output Impedance: 600 ohms
    Pre-Amplifier Gain: 3-10x (also controlled via gain switches)
    Pre-Amplifier Voltage: 10V RMS
    Pre-Amplification circuit includes both driver and power tubes
    Driver Tubes: 2x JAN 5654 (MK IV) or 2x M8100/CV4010 (MK IV SE)
    Power Tubes: 2x Soviet 6H30EH (MK IV) or 2x 6H30PI Gold-Pin (MK IV SE)
    High quality aluminum chassis
    Neutrik Headphone Jack (SE version only)
    American CMC/Van Den Hul RCA Jacks (SE version only)
    Dimensions (Metric): 320mm deep by 220mm wide by 143mm high
    Dimensions (English): 12.6 inches deep by 8.66 inches wide by 5.62 inches
    Weight: 3.5 Kg or 7.7 lbs
    1 Year Little Dot Warranty (2 Year Little Dot Warranty for MK IV SE)
    Available in either 120VAC or 220VAC
    In addition to direct purchase (Email us), also available on EBAY for our customer's convenience. Please search for Little Dot Amplifier sold under EBAY seller Davidzhezhe
    1. Utgangsimpedanse
    Anbefalt: "Guideline: 2 Ohms or less"
    "divide the headphone impedance by 8 to get the maximum recommended output
    impedance. For 16 ohm headphones it's 2 Ohms"
    Little Dot MKIV SE: Jeg fant ikke noe om hodetelefonutgangens utgangsimpedanse,
    kun forforsterkerens

    2. Utgangseffekt
    Anbefalt: "Guideline: Ten times the headphone's 90dB SPL voltage"
    Little Dot MKIV SE: Power Output: 500 mW @ 300/600 ohm
    Hodetelefonens behov beregnes på bakgrunn av hodetelefonens spesifikasjoner
    Sennheiser HD 600: 300 ohm
    NwAvGuy har beregnet det for Sennheiser HD 600:
    "Sennheiser HD600 is 97 dB/mW so it requires 20 mW to hit peaks of 110 dB"

    3. Støy
    Anbefalt: "Guideline: -100dBu/7uV"
    Little Dot MKIV SE: Jeg fant ikke noe

    4. GAIN:
    Anbefalt: "Guideline: Headphone and source dependant"
    Little Dot MKIV SE: Variable Gain: 3,4,5, or 10x
    Antagelig OK

    5. Forvrengning
    Anbefalt: "Guideline: Less Than 0.05%"
    Little Dot MKIV SE: THD+N: 0.1% (100 mW @ 300 ohm)
    Ser ut til å være høyere/dårligere enn det anbefalte

    6. Frekvensrespons og faserespons: Visstnok viktig for rørforsterkere
    Anbefalt: "Guideline: +/- 0.5dB and 1 degree"
    Little Dot MKIV SE: Frequency response: 10 hz~100 Khz (-1dB)
    Frekvensrespons: Større variasjon enn anbefalt
    Fant ikke faserespons

    7. Kanalbalanse:
    Anbefalt: "Guideline: under 1dB"
    Little Dot MKIV SE: Jeg fant ikke noe

    8. "Crosstalk":
    Anbefalt: "Guideline: -60dB or better"
    Little Dot MKIV SE: Jeg fant ikke noe

    9. "SQUARE WAVE RESPONSE AND SLEW RATE"
    Anbefalt: "Guideline: 2 V/uS"
    Little Dot MKIV SE: Jeg fant ikke noe

    Det ser ut til å være ganske mange opplysninger produsenten dessverre ikke oppgir om Little Dot MKIV SE. På noen områder er den dårligere enn anbefalingene. Den ser ut til å være i samsvar med kun to av anbefalingene (for Sennheiser HD 600).

    Det er ikke spesielt tillitvekkende at spesifikasjonene mangler så mange opplysninger.
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    Det er ikke min intensjon å krangle med deg eller erte deg opp.

    Jeg skriver kun i beste mening slik at du får informasjon som kan hjelpe deg/gjøre deg i stand til å velge en hodetelefonforsterker som i hvert fall passer sammen med din utvalgte hodetelefon, og gjerne også en annen du senere kanskje velger.

    Focalmann skrev:
    [...]
    Hva i alle dager har jeg misforstått?
    Du har misforstått i betydningen: Artikkelen jeg nevner er todelt. Deler av den er ganske teknisk (og hvis jeg ikke misforstår helt, intet for deg), men innimellom finner man enkle, praktiske råd som er nyttige for enhver ved valg av hodetelefonforsterker til en gitt hodetelefon. Jeg nevnte et slikt eksempel i svar #106.

    Man trenger ikke tre år på ingeniørhøgskolen for å forstå rådene. Det er i hvert fall tilstrekelig med videregående allmenfag, antagelig holder det med ungdomsskolen.

    Skal kjøpe en hdtlf forsterker til mine HD600 som jeg vet matcher bra? Andre har vært så snille å finne det ut for meg, slik at jeg bare kan kose meg med lyden og musikken, helt genialt for min del.
    I beste mening (og uten å ville krangle):
    Jeg får inntrykk av at du kjøper Little Dot MKIV SE basert på råd og uten å ha hørt den. Stemmer dette?

    Hvordan kan du i så fall vite at Little Dot MKIV SE "matcher bra"? Du kan både håpe det og tro det, men hvis du ikke selv har hørt den (og helst noen alternativer) kan du ikke vite det.

    Skjønner at jeg helt tydelig ikke interesserer meg for teknisk info i dybden, men det er vel lov det håper jeg??
    Ja, det er lov. Dog kan det faktisk være både nyttig og praktisk å forsøke å forstå noe av det. Man kan dessuten unngå feilkjøp på den måten.

    Jeg prøvde å kjapt se om jeg fant infoen du nevner, men det glapp dessverre.
    Du som tydelig har peil på dette kunne vel kanskje heller vært snill å bekreftet om infoen du mener er viktigst fremkommer her http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=820&sid=e41a00f7d7af27129a22c8a63de57f92 , og om dette passer bra til HD600?
    Jeg er ingen ekspert på kretsteknikk. Tvert i mot lærer jeg (fremdeles) underveis.

    Jeg tok en rask titt på ovennevnte og fant følgende:
    http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=820&sid=e41a00f7d7af27129a22c8a63de57f92

    Little Dot MK IV
    Availability:
    Little Dot MK IV: Available!
    Little Dot MK IV SE: Available!

    Price:
    Little Dot MK IV: 289 USD
    Little Dot MK IV SE: 389 USD

    [...]
    The Little Dot MK IV SE is a special edition version of the Little Dot MK IV which features a Neutrik headphone jack upgrade, premium RCA connectors (American CMC or Van Den Hul RCA), and premium circuit component upgrades in key signal path locations. The SE version also replaces the normal MK IV vacuum tubes with M8100/CV4010 driver tubes and 6H30PI (Gold-Pin) power tubes!
    [...]

    Technical Specifications:
    SEPP (Singled-ended Push Pull) OTL in Class-A
    Frequency response: 10 hz~100 Khz (-1dB)
    THD+N: 0.1% (100 mW @ 300 ohm)
    Power Output:
    500 mW @ 300/600 ohm
    300 mW @ 120 ohm
    100 mW @ 32 ohm
    Power Consumption: 30W (228V x 0.133A)
    Variable Gain: 3,4,5, or 10x
    Recommended Load Impedance: 32 ohm~600 ohm
    Input Impedance: 50K ohms
    Pre-Amplifier Output Impedance: 600 ohms
    Pre-Amplifier Gain: 3-10x (also controlled via gain switches)
    Pre-Amplifier Voltage: 10V RMS
    Pre-Amplification circuit includes both driver and power tubes
    Driver Tubes: 2x JAN 5654 (MK IV) or 2x M8100/CV4010 (MK IV SE)
    Power Tubes: 2x Soviet 6H30EH (MK IV) or 2x 6H30PI Gold-Pin (MK IV SE)
    High quality aluminum chassis
    Neutrik Headphone Jack (SE version only)
    American CMC/Van Den Hul RCA Jacks (SE version only)
    Dimensions (Metric): 320mm deep by 220mm wide by 143mm high
    Dimensions (English): 12.6 inches deep by 8.66 inches wide by 5.62 inches
    Weight: 3.5 Kg or 7.7 lbs
    1 Year Little Dot Warranty (2 Year Little Dot Warranty for MK IV SE)
    Available in either 120VAC or 220VAC
    In addition to direct purchase (Email us), also available on EBAY for our customer's convenience. Please search for Little Dot Amplifier sold under EBAY seller Davidzhezhe
    1. Utgangsimpedanse
    Anbefalt: "Guideline: 2 Ohms or less"
    "divide the headphone impedance by 8 to get the maximum recommended output
    impedance. For 16 ohm headphones it's 2 Ohms"
    Little Dot MKIV SE: Jeg fant ikke noe om hodetelefonutgangens utgangsimpedanse,
    kun forforsterkerens

    2. Utgangseffekt
    Anbefalt: "Guideline: Ten times the headphone's 90dB SPL voltage"
    Little Dot MKIV SE: Power Output: 500 mW @ 300/600 ohm
    Hodetelefonens behov beregnes på bakgrunn av hodetelefonens spesifikasjoner
    Sennheiser HD 600: 300 ohm
    NwAvGuy har beregnet det for Sennheiser HD 600:
    "Sennheiser HD600 is 97 dB/mW so it requires 20 mW to hit peaks of 110 dB"

    3. Støy
    Anbefalt: "Guideline: -100dBu/7uV"
    Little Dot MKIV SE: Jeg fant ikke noe

    4. GAIN:
    Anbefalt: "Guideline: Headphone and source dependant"
    Little Dot MKIV SE: Variable Gain: 3,4,5, or 10x
    Antagelig OK

    5. Forvrengning
    Anbefalt: "Guideline: Less Than 0.05%"
    Little Dot MKIV SE: THD+N: 0.1% (100 mW @ 300 ohm)
    Ser ut til å være høyere/dårligere enn det anbefalte

    6. Frekvensrespons og faserespons: Visstnok viktig for rørforsterkere
    Anbefalt: "Guideline: +/- 0.5dB and 1 degree"
    Little Dot MKIV SE: Frequency response: 10 hz~100 Khz (-1dB)
    Frekvensrespons: Større variasjon enn anbefalt
    Fant ikke faserespons

    7. Kanalbalanse:
    Anbefalt: "Guideline: under 1dB"
    Little Dot MKIV SE: Jeg fant ikke noe

    8. "Crosstalk":
    Anbefalt: "Guideline: -60dB or better"
    Little Dot MKIV SE: Jeg fant ikke noe

    9. "SQUARE WAVE RESPONSE AND SLEW RATE"
    Anbefalt: "Guideline: 2 V/uS"
    Little Dot MKIV SE: Jeg fant ikke noe

    Det ser ut til å være ganske mange opplysninger produsenten dessverre ikke oppgir om Little Dot MKIV SE. På noen områder er den dårligere enn anbefalingene. Den ser ut til å være i samsvar med kun to av anbefalingene (for Sennheiser HD 600).

    Det er ikke spesielt tillitvekkende at spesifikasjonene mangler så mange opplysninger.
    Håper vi kan legge denne ballen død! Blir vel snart popcorntid for folk her :eek:

    Svært lite interessert i denne påprakkingen av info, og jeg synes det er trist at dette skal stå i Sennheisers vennetråd! Aner ikke hvorfor du quoter meg direkte på dette, var kun normal bruk i praksis jeg beskrev og spurte(unødvendig) om bekreftelse på, ikke en masse teori og store spørsmål.

    Blir på grensen til tragikomisk når ikke du heller finner denne ufattelig viktige infoen i Little Dots egne specs, og dermed virker til å avskrive de som dårlig match. Så da tar alle som faktisk koser seg med dette feil da? Disse forsterkerne er som jeg har skrevet, lovprist av HD600 eiere, som lite trolig baserer seg på teoretisk info, men derimot ørene. Fakta er at en haug med folk koser seg med å høre på denne komboen, hva forandrer dine teorier på dette? Ingenting, lyden forblir den samme!

    Om jeg ikke liker lyden til syvende og sist, er irrelevant, din måte å gå frem på provoserer uansett. Har du hørt denne komboen kanskje? Nei, nemlig... Og smaken er vel også som kjent en faktor, for den saks skyld.

    Min far har selv en MKIII, som han storkoser seg med HD800 på, mener han selv. Disse har vel lignende specs, og MKIII også i samme gate som MKIV. Har selv en del erfaring med hifi gjennom nærmere 30 år, og f.eks rørmagi er vel i seg selv relativt uforklarlig. Rør har vel skjelden de beste specsene. Lite som slår praktisk erfaring! Din infallsvinkel provoserer meg, når du quoter meg direkte, vær snill å la det være med dette!

    Dæven og du ødela gleden over å endelig ha funnet frem til rett forsterker, det synes jeg ikke du har noen grunn til ::)

    Beklager om jeg fremsto som å ønske meg disse utredningene, var på et litt lettere nivå gitt. At du beskriver det som bare velment er greit nok, men jeg svarte vel relativt raskt "ellers takk"? Det holder med "velmente råd" nå.... Må selvfølgelig være ærlig nok til å innrømme at jeg hater slik ovenifra og ned besservisser adferd, og at jeg tenner på alle plugger(er utstyrt med en hel del av de) ;D

    Du får prøve å respektere at jeg ovehodet ikke går god for, eller forholder meg til disse "anbefalingene" du og denne artikkelforfatteren er så opptatt av. Så får jeg heller ha feil, og bare kose meg med resten av hobbyen, og musikken.

    Det er vel forøvrig Sennheiser hodetlf denne tråden dreier seg om, beklager all off topic og unødvendig diskusjon i tråden!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Da gir jeg opp.

    Jeg har dog store problemer med å forstå din uvennlighet og aggressivitet overfor de som etter beste evne og i all vennlighet forsøker å hjelpe deg. Du ba om råd, men misliker de du får og budbringerne. Det fremstår som merkelig.

    Focalmann skrev:
    Dæven og du ødela gleden over å endelig ha funnet frem til rett forsterker, det synes jeg ikke du har noen grunn til ::)
    Det var ikke meningen. Det var derimot meningen at du skulle stoppe opp litt og forsikre deg selv om at du (forhåpentlig) gjør et godt valg, for din egen skyld.

    Beklager om jeg fremsto som å ønske meg disse utredningene, var på et litt lettere nivå gitt. At du beskriver det som bare velment er greit nok, men jeg svarte vel relativt raskt "ellers takk"? Det holder med "velmente råd" nå.... Må selvfølgelig være ærlig nok til å innrømme at jeg hater slik ovenifra og ned besservisser adferd, og at jeg tenner på alle plugger(er utstyrt med en hel del av de) ;D
    Du ber om råd fra noen som forhåpentlig vet noe du ikke vet, og deretter stempler du dem som "besservissere". Det fremstår som ulogisk og inkonsistent.

    Forøvrig er jeg selv rimelig rolig og høflig av meg, og oppfatter vel lettantennelige mennesker som vel slitsomme. ;)
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    Flott, da gir vi oss med dette våset.

    Har ikke bedt om grunnkurs i eletronikkteori, var folk med praktiske erfaringer jeg var ute etter svar fra. Ikke hadde jeg noen konkrete tekniske spørsmål heller, såvidt jeg vet. Jeg har ikke ment å be om råd i den gata du svarer i, beklager hvis det fremsto slik.

    Blir provosert av at du fremstiller det du messer om som enkelt, og så klarer du ikke å finne disse kryptiske(for meg) tallene selv en gang, hos en temmelig anerkjent headamp produsent...
    For meg fremstår du relativt likt som anti-kabel mafiaen, så du får nok litt urettferdig mye aggresjon fra meg pga fremstillingsmåten. Mål deg grønn for min del, men ikke prøv å tving akkurat meg til å gjøre det.

    Folk må få lov til å ha sin egen hifi tro, og tilnærming, uten å få teorier tredd ned over øra, mener nå jeg. I all hovedsak bruker jeg øynene til å lese om folks praktiske erfaringer, og ørene til å lytte med. Det tror jeg man kommer langt med.

    Jeg tar selvkritikk på at jeg lar meg fyre opp, og står for det :) Du synes tydeligvis at du har gått frem på rett måte, men den fungerer dårlig på meg ihvertfall. Du nærmest beordret meg til å lese og forholde meg til dine teorier i første innlegget med link til artikkelen, det likte jeg dårlig.

    Og når du selv messer om dette, som om dette var den eneste sannhet, og samtidig skriver at du har lite erfaring i praksis, konkluderer jeg med at du er en besservisser.

    Nå er det vel på tide å fokusere på Sennheiser Hodetelefoner :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Focalmann skrev:
    Flott, da gir vi oss med dette våset.
    Når noen tar seg tid til å skrive velformulerte og informerende innlegg med referanser til anerkjente nettsteder er det mildt sagt uhøflig å hisse seg opp å skrive at det er vås.


    Den slags oppførsel er ødeleggende for et forum for det er begrenset hvor mange ganger folk gidder å poste når de blir møtt med den typen svar.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Anonym skrev:
    Focalmann skrev:
    Flott, da gir vi oss med dette våset.
    Når noen tar seg tid til å skrive velformulerende og informerende innlegg med referanser til anerkjente nettsteder er det mildt sagt uhøflig å hisse seg og og skrive at det er vås.


    Den slags oppførsel er ødeleggende for et forum for det er begrenset hvor mange ganger folk gidder å poste når de blir møtt med den typen svar.
    +1
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Det ser ut til å være ganske mange opplysninger produsenten dessverre ikke oppgir om Little Dot MKIV SE.
    [...]
    Det er ikke spesielt tillitvekkende at spesifikasjonene mangler så mange opplysninger.
    Focalmann skrev:
    [...]
    Blir provosert av at du fremstiller det du messer om som enkelt, og så klarer du ikke å finne disse kryptiske(for meg) tallene selv en gang, hos en temmelig anerkjent headamp produsent...
    [...]
    Både du og jeg har, for min del gjentatte ganger, sett gjennom spesifikasjonene for Little Dot MK IV. De mangler, så langt jeg kan forstå, en rekke opplysninger. Du mener altså allikevel at jeg skal finne det produsenten ikke oppgir/holder skjult? Det oppfatter jeg som et urimelig krav.

    Focalmann skrev:
    Jeg tar selvkritikk på at jeg lar meg fyre opp, og står for det :) Du synes tydeligvis at du har gått frem på rett måte, men den fungerer dårlig på meg ihvertfall. Du nærmest beordret meg til å lese og forholde meg til dine teorier i første innlegget med link til artikkelen, det likte jeg dårlig.
    Det var nå også en måte å lese svar #104 på. Du ber forsøke å lære litt av ånden fra Wikipedia: "Ta/les alt i beste mening". Du fremstår mer som "slik Fanden leser Bibelen".

    Focalmann skrev:
    Og når du selv messer om dette, som om dette var den eneste sannhet, og samtidig skriver at du har lite erfaring i praksis, konkluderer jeg med at du er en besservisser.
    Jeg skrev at:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg er ingen ekspert på kretsteknikk. Tvert i mot lærer jeg (fremdeles) underveis.
    Derimot har jeg etterhvert en god del erfaring med hodetelefonbruk og -lytting. Det kan man rimelig enkelt se av Hifisentralens hodetelefonrelaterte tråder. Samtidig er jeg fremdeles åpen for innspill fra andre og ny kunnskap.

    Jeg har så langt jeg vet ikke "messe[t] om dette, som om dette var den eneste sannhet". Derimot tror jeg at det er en viktig del av den kunnskapspoolen som formodentlig utgjør "sannheten".
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    Ser at ordet "våset" ser uheldig ut, jeg siktet da til kjeklingen oss imellom, som blir vås i den forstand at vi helt tydelig står i hvert vårt ytterpunkt i samme skalen. Da blir dette meningsløst å dra videre. Beklager hvis jeg har støtt CDWMcInSpots, det er iallefall ikke meningen. Aner jo ikke hvem du er engang.

    Jeg respekterer deres tilnærming, men vil ikke ha den påprakket, vær snill og også respekter min. Jeg ønsker meg bare ut av hele diskusjonen, og er ikke interessert i teknisk info på dette nivået.

    Jeg oppfattet at dette ble belærende og ovenfra og ned, godt mulig at jeg er "hårsår".
    Men jeg hevder min rett til å forholde meg til andre kriterier, som praktisk erfaring og omtaler.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Focalmann skrev:
    Flott, da gir vi oss med dette våset.

    Har ikke bedt om grunnkurs i eletronikkteori, var folk med praktiske erfaringer jeg var ute etter svar fra. Ikke hadde jeg noen konkrete tekniske spørsmål heller, såvidt jeg vet. Jeg har ikke ment å be om råd i den gata du svarer i, beklager hvis det fremsto slik.
    Beklager at jeg bryr meg, men nå må du kutte ut! Det eneste han har gjort er å forsøke å gi deg meget kyndig hjelp. Om du benytter den eller ikke er opp til deg, men du kan dessverre ikke diktere hva andre brukere skriver i sine innlegg, selv om de er svar til deg. Du har ikke fått "tredd noe som helst nedover øra", og at du ønsket deg "enklere" svar enn de CDWMcInSpots ga deg, gir deg ingen som helst grunn eller rett til å kjefte på han.

    Makan!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Et lite apropos:

    ron-hi skrev:
    [@CDWMcInSpots]
    Takk igjen for veldig bra info.
    [...]
    Få produsenter som oppgir utgangsimpedans, så det er ikke så lett å sjekke ut om utstyr har dette tilsvarende eller lavere enn 1/8 av hodetelefonens impedans. Artikkelen du linket til vedrørende valg av hodetlf.forsterkere var interessant og opplysende.
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    Til Focalmann.
    Jeg er i likhet med deg ikke spesielt sterk på det tekniske (pga begrenset interesse og ingen utdanning i den retning) og sliter nok med å forstå og ikke minst huske alt jeg leser når jeg går gjennom tekniske spesifikasjoner og teknisk informasjon. Men jeg får likevel en del ut av det, og det er et veldig bra supplement til de mer følelsesladede anbefalingene en får av folk som kun baserer seg på egen lytteerfaring i eget oppsett. Det viktige er å plukke opp det du skjønner, samt eventuelt stille spørsmål om det er noe du ikke skjønner - dersom du ønsker det oppklart.

    Ønsker du ikke å få mer info eller forklaringer, kan du elegant la være å si noe mer - men likevel takke for den informasjon du har fått. Dersom du ikke får så mye ut av det, er den informasjonen i tråden uansett interessant for mange andre brukere - og den som har ofret av sin tid for å hjelpe deg har faktisk gjort et godt stykke arbeid for å bistå. Det står det stor respekt av uansett om du forstår informasjonen eller ikke. I stedet for å være takknemlig for hjelpen fremstår du som barnslig og lite hyggelig. Det er du nok helt sikkert ikke "in real life", men er et utslag av at du føler du kommer til kort og det er trist.

    Vi kan ikke alle være dyktige på absolutt alt, og det er ikke et svakhetstegn. Jeg har ingen problemer med at andre kan mer om noe enn meg selv og føler meg heller ikke truet av det. Snarere tvert i mot, det er nyttig - så slipper jeg å prøve å være verdensmester i alt og får mer tid til å nyte musikk eller andre ting ;).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn