Sennheiser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • stg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2006
    Innlegg
    191
    Antall liker
    0
    Lenge siden siste innlegg her, så jeg legger tråden på topp igjen..............
    Har et par HD 800 med kabel fra Stefan Audio Art på vei fra Ørje til Nesodden nå.
    Gleder meg veeeeeeeldig mye. Håper Rouge'n min drar disse. Hvis ikke får jeg kjøpe meg en forsterker.
    Flytter i leilighet, så jeg får vel bruk for dem. 595-modellen får bli til TV-bruk ;D

    Stein
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Er nettopp blitt en inspirert Sennheiser venn :)

    Jeg har aldri vært opptatt av hodetelefoner tidligere, da jeg synes det har gitt meg klaustrofobiske og svette erfaringer med musikk. Men på grunn av livssituasjon med familie og barn sammen med en stadig trang til å høre musikk på alle døgnets tider, har jeg måtte sette meg inn i hodetelefon-verdnen. Etter mye research på nettet fikk jeg god hjelp av Stereofil til gjennomlytting av en haug med hodetelefoner, fra merker som AKG, Beyerdynamic, Grado; og selvfølgelig Sennheiser. Dette var en god erfaring, men som fullstendig knakk budsjettet mitt.

    Det ble en Sennheiser HD 800: ikke klaustrofobisk og svett, tvertimot behagelig, omfavnende og nydelig. Men... de må jo spilles inn. Fikk de igår, og sammen med ny forforsterker så var lyden i timene med lytting under stadig endring. Får likevel en klar ide om hva disse besitter; hele tiden engasjerende og behagelig - ingen lyttetretthet etter første natts lytting :)

    Nydelig bilder Loevhagen!
     

    stg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2006
    Innlegg
    191
    Antall liker
    0
    Koser meg med mine nye HD800, men de trenger mer power. Bestilte en Little Dot MK3 igår, og da er det bare å vente.
    Blir vel litt innspilling før god avspilling!
    595-modellen blir nå til TV-bruk, og der er de fortreffelige.

    Stein
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flotte hodetelefoner begge to. :) HD800 har en fantastisk komfort. 6 timer og mer på hodet, og man merker de ikke på annen måte enn at musikktimene flyr av gårde.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    Gratulerer med flotte hodetelefoner begge to. :) HD800 har en fantastisk komfort. 6 timer og mer på hodet, og man merker de ikke på annen måte enn at musikktimene flyr av gårde.
    Takk skal du ha. Jeg har lest at HD800 trenger lang innspillingstid, mine har vel nå bare en ca 20 timer. Likevel fikk jeg en lengre lytteøkt etter at alle hadde lagt seg i går kveld. Og jeg vil si de gir mersmak, vil høre mer :)

    Har også lest at enkelte på Head-fi synes HD800 kan være mot det spisse og analytiske i lydsignaturen. Nå spiller jeg med rørforsterker (heller ikke innspilt), men jeg finner ikke aning til spisshet. Jeg hadde en kort periode etter 5 timers innspilling der det var et problem med sibilianter, men det har jeg ikke hørt siden; tolket det som et innspillingssymptom. Men, men... mine betraktninger er umodne; de er verken innspilte og jeg har bare få timers lytting med de.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Innspilling av hodetelefoner

    Oslo2 skrev:
    [...]
    Det ble en Sennheiser HD 800: [...] Men... de må jo spilles inn. Fikk de igår,
    [...]
    Oslo2 skrev:
    [...]
    Jeg har lest at HD800 trenger lang innspillingstid, mine har vel nå bare en ca 20 timer.
    [...]
    Du mottok Sennheiser HD 800 05.04.2011. I dag er det 08.04.2011. Du burde vel allerede ha kunnet gi den et sted mellom 48 og 72 timer innspilling(?) Se kapitlet "Innspillingsmetode" nedenfor.

    Jeg siterer meg selv om bl.a. innspilling av hodetelefoner fra innspillingstråden:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    CDWMcInSpots skrev:
    Innspillingstid
    Tommelfingerregelen/standardtipset for AKG K 701 er 500 timer.

    Vanlig tommelfingerregel for hifiutstyr varierer litt, men de fleste som tror på/har erfart virkning av innspilling legger seg på en av disse som standard: 200 timer (= 8 døgn + 8 timer), 300 timer (= 12,5 døgn), 14 døgn (= 336 timer). Enkelte komponenter er kjent/beryktet for å trenge lengre innspilling enn dette. AKG K 701/2 er en av disse.

    Håkon Rognlien (Mr. Dynamikk) benyttet, jfr. en artikkel i Fidelity, omsatt/tilført energi som mål ved innspilling av en (Klipsch(?)-)høyttaler (f.eks. 1 kilowattime/kWh).

    Innspillingsmetode
    Innspilling av hodetelefoner er greit selv om man har liten bolig (i motsetning til høyttalere). Legg dem i en eske el.l., gjerne med litt polstring, mat dem så med kontinuerlig signal 24 timer i døgnet og la dem være i fred i 2-3 uker. Deretter kan du nyte dem uten å ha hatt nevneverdig plunder. Noen anbefaler høyt lydvolum, andre litt høyere volum enn du (noen gang) har intensjon om å lytte til. Jeg har benyttet det siste. Signalkilder er også greie å spille inn etter omtrent samme lest.

    Noen har innspilling og innspillingsrutiner/-prosedyrer (nærmest) som hobby. For meg er det et nødvendig onde jeg forsøker å gjennomføre med minst mulig bry.

    Innspillingssignal/-musikk
    Hvilket signal benytter man? Både Nordost og HiFi Choice/Isotek har utgitt CDer med eget spor for innspilling. Jeg oppfatter Nordost-sporet som mer slitsomt å høre på (ved lydlekkasjer) enn HiFi Choice/Isotek-sporet Andre benytter (variert) musikk, f.eks. NRK Alltid Klassisk eller CD på repetisjon. Jim Smith, forfatteren av "Get Better Sound" anbefaler i tillegg til musikk, lyden av bølger (ocean surf/ocean waves) fordi de har et rikt lydfrekvensspekter samtidig som lyden ikke oppfattes som slitsom og påtrengende hvis man blir nødt til å høre på noe av innspillingsvirksomheten.
    [...]
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke fått spilt inn så systematisk. Men begynte i natt, da jeg nå har en liten forsterker (m batteri), som er kjøpt inn for formålet, med å la de spille hele døgnet på Tivoliradioen :eek:

    På Head-fi er det stor uenighet om innspillingslengde og optimal metode, men flere nevnte noe i mellom 100-300 timer. Ingen jeg så nevnte noe om at dette måtte skje kontinuerlig.

    Hva er din erfaring CDWMcInSpots?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Oslo2 skrev:
    Jeg har ikke fått spilt inn så systematisk. Men begynte i natt, da jeg nå har en liten forsterker (m batteri), som er kjøpt inn for formålet, med å la de spille hele døgnet på Tivoliradioen :eek:
    Batterier og batteriskift eller -lading forvansker og forlenger prosessen og ikke minst bokføringen/loggingen av timer. Det opplevde jeg ved innspilling (hver for seg) av Bose QuietComfort 15 og en Apple iPod Classic.

    På Head-fi er det stor uenighet om innspillingslengde og optimal metode, men flere nevnte noe i mellom 100-300 timer. Ingen jeg så nevnte noe om at dette måtte skje kontinuerlig.

    Hva er din erfaring CDWMcInSpots?
    Jeg har heller ikke sett noe om at det rent innspillingseffektmessig har noen betydning om innspillingen skjer kontinuerlig eller ei. Fordelen med døgnkontinuerlig innspilling er at man raskere blir ferdig med den, og kan ha glede av og nyte musikk via (ferdig)innspilte hodetelefoner (og annet utstyr). Dessuten forenkler det loggføringen og beregningen av innspillingstimer fordi man kun har ett start- og ett sluttidspunkt.

    Jeg har ikke undersøkt innspillingstid for Sennheiser HD 800, men den ble lagt til grundig innspilling.

    Derimot har jeg gjort grundigere undersøkelser for enkelte andre komponenter inkl. beyerdynamic T 1:
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15248.msg1005388.html#msg1005388
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15248.msg1058276.html#msg1058276
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15248.msg1080482.html#msg1080482
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55346.msg1090957.html#msg1090957

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Innspilling
    Min beyerdynamic T 1 er nå forlengst grundig innspilt (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15248.msg1005388.html#msg1005388). Jeg repeterte den beskrevne sammenligningen med Sennheiser HD 800 etter >= 700 timer innspilling av T 1, men oppdaget ingen forskjell fra ca. 300 timer innspilling. Jeg antar at det enten ikke er noen forskjell utover ca. 300 timer innspilling, eller at de er så små at man må ha en bedre metode for å oppdage dem. Det har dermed etter min mening liten praktisk betydning.
    [...]
    Tillegg:
    La til: "Dessuten forenkler det loggføringen og beregningen av innspillingstimer fordi man kun har ett start- og ett sluttidspunkt."
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    CDWMcInSpots: Takk for mange interessante innspill :) Det er tydelig at du har mye erfaring på dette feltet, jeg er en nybegynner og innen dette med hodetelefoner.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Oslo2 skrev:
    CDWMcInSpots: Takk for mange interessante innspill :) Det er tydelig at du har mye erfaring på dette feltet, jeg er en nybegynner og innen dette med hodetelefoner.
    Værsågod. Fint at noen har nytte av det jeg skriver.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Oslo2 skrev:
    Har også lest at enkelte på Head-fi synes HD800 kan være mot det spisse og analytiske i lydsignaturen. Nå spiller jeg med rørforsterker (heller ikke innspilt), men jeg finner ikke aning til spisshet.
    Jeg har lest det samme, men kjenner meg ikke igjen at de er spisse. Analytiske ja, men ikke spisse på de transistorbaserte forsterkerne jeg har hørt dem på.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    De krever sin forsterker Jeg har aldri opplevd dem som ubehagelige, men lyden kan bli litt tynn. Jeg har prøvd dem direkte på hodetelefonutgang på tv, Naim Uniti, Graham Slee Novo, Graham Slee Solo 2007-modell, Naim Headline med NAPSC strømforsyning og med den langt større Hicap-strømforsyningen (som koster tre ganger så mye som selve forsterkeren). Alt sammen transistorbasert. Opplistingen følger en stigende kvalitetskurve. De to første er relativt uengasjerende, Novo er for spinkel, man hører god oppløsning men lite som er medrivende. Naim Headline gir nydelig lyd i begge tilfeller, med den minste strømforsyningen er lyden eterisk og transparent, slank i en positiv forstand. Kunne lett ha levd med den. Men når Naim Hicap er tilkoblet har for alt i verden man ikke lyst til å koble den fra igjen. Det kommer mer kjøtt på beinet, det kommer mer klangfylde og detaljering.

    Man skal vel heller ikke undervurdere signalkildens betydning. Er det en hodetelefon som klarer å slippe igjennom detaljene fra en toppkvalitets kilde må det vel være den supernøytrale HD800.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig med BachMan, og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i betraktninger om "innspilling" av HD800 i syv lange og syv brede. Skulle jeg har vært udiplomatisk så ville jeg ha sagt at det er bare tøv, tull og overtro. Men man får holde seg diplomatisk, så det sier jeg ikke. Jeg kan imidlertid si at jeg har fått anledning til å sammenlikne godt brukte og flunkende nye, og de låt klin likt i mine ører.

    Uansett; de to parene her låt bra og optimalt omtrent med en gang, uten sporbar bedring etter noen hundre timer; men som hos BachMan med Naim Headline og kilder minst på det nivået supertransparente hodetelefoner som HD800 krever.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Vidar P skrev:
    [...]
    jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i betraktninger om "innspilling" av HD800 i syv lange og syv brede. Skulle jeg har vært udiplomatisk så ville jeg ha sagt at det er bare tøv, tull og overtro. Men man får holde seg diplomatisk, så det sier jeg ikke. Jeg kan imidlertid si at jeg har fått anledning til å sammenlikne godt brukte og flunkende nye, og de låt klin likt i mine ører.

    Uansett; de to parene her låt bra og optimalt omtrent med en gang, uten sporbar bedring etter noen hundre timer; men som hos BachMan med Naim Headline og kilder minst på det nivået supertransparente hodetelefoner som HD800 krever.
    Hvis det er meg du sikter til, så har jeg faktisk skrevet (og ment) følgende ang. Sennheiser HD 800:

    CDWMcInSpots skrev:
    Sennheiser HD 800 låter bra rett ut av esken. Jeg ble sittende og lytte lenge på mye forskjellig den dagen jeg pakket dem opp.

    Jeg hadde vel ikke noe annet jeg kunne benytte som sammenligningsreferanse før og etter innspilling på den tiden, og var uansett ikke så veldig opptatt av å "måle" hvor mye eller lite forbedring innspilling medførte.

    Jeg har opplevd forskjell med Logitech Transporter før og etter innspilling (med en rimelig godt innspilt OPPO BDP-83SE NuForce Edition som referanse). Dette forsøket ble til ved en tilfeldighet fordi jeg var nysgjerrig på hvordan de var i forhold til hverandre. Jeg er i ferd med å gjennomføre et lignende og noe grundigere gjennomført forsøk for en beyerdynamic T 1 (med en meget godt innspilt Sennheiser HD 800 som referanse).
    Forsøkene det refereres til er beskrevet i:
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15248.msg1005388.html#msg1005388
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15248.msg1058276.html#msg1058276

    Sennheiser utsteder sertifikater med frekvenskurve og følgebrev for hver hodetelefon. Man registrerer serienummeret på Sennheisers vevsider og mottar sertifikatet etter noen uker.

    http://www.head-fi.org/forum/thread...or-frequency-response-arrived/15#post_5824883

    The certificate itself, which is custom digital printed with our names and serial numbers on it at the top, includes this bit of text:

    "Standardized for High Performance

    The curve shown below is the result of a comparison between the perceived volume
    and the measured SPL. The goal of such a comparison is to measure the necessarily
    subjective elements of high sound quality in a standardizable way.

    The reference measurement on which it is based takes several days and involves no
    fewer than 16 acoustics experts; it takes over 10 hours just to calibrate the sound field.
    Only by going to these extraordinary lengths can we keep our promise:
    HD 800 -- Crafted for perfection.
    Det er altså fullt tenkelig at Sennheiser faktisk gjennomfører en form for innspilling eksplisitt eller implisitt i forbindelse med denne måleprosessen som strekker seg over flere dager.

    Bryston er en velrennomert fabrikant av forsterkere og (vel) dessuten den eneste som tør å gi 20 års garanti på sine forsterkere.
    http://www.bryston.com/warranty.html

    Bryston analog audio products are warranted to be free from manufacturing defects for twenty (20) years from the original date of manufacture. The warranty includes parts and labour.

    Bryston Digital products and cables are warranted for five years from the original date of manufacture. The warranty includes parts and labour.

    Bryston products having motorized moving parts, excluding motorized volume controls, are warranted for three years from the original date of manufacture. The warranty includes parts and labour.
    Hva mener så "no nonsense"-fabrikanten Bryston om innspilling/"burn-in" (på steroider):
    http://www.bryston.com/mission.html

    At the point of final assembly, many manufactures immediately pack their amplifiers into boxes for shipment. However, at Bryston, there is still much more to do. Each of our fully assembled products is connected to what we call a "burn-in table." For example, during 100 hours of continuous testing, our amplifiers are monitored through a range of input cycles and thermal stress levels to duplicate a broad spectrum of operational loads. If any failures occur, we want to catch them here, before you begin using our product.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    I Bryston sitt tilfelle tror jeg ikke de driver med en antatt lydforbedrende innspilling i den forstand som man snakker om i hifikretser, men snarere en stresstest for å avsløre feil. Elektroniske komponenter svikter oftest de første ukene hvis det er noe galt med dem, ellers kan man med rimelig sikkerhet forvente et langt liv.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Bach_Man skrev:
    I Bryston sitt tilfelle tror jeg ikke de driver med en antatt lydforbedrende innspilling i den forstand som man snakker om i hifikretser, men snarere en stresstest for å avsløre feil.
    [...]
    Det tror jeg du har rett i, og det fremgår vel også langt på vei i Brystons tekst at dette er hovedformålet. Uansett vil en Bryston formodentlig være mer eller mindre ferdiginnspilt fra fabrikk siden den allerede har fått kjørt seg grundig på fabrikken.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Loevhagen skrev:
    Oslo2 skrev:
    Har også lest at enkelte på Head-fi synes HD800 kan være mot det spisse og analytiske i lydsignaturen. Nå spiller jeg med rørforsterker (heller ikke innspilt), men jeg finner ikke aning til spisshet.
    Jeg har lest det samme, men kjenner meg ikke igjen at de er spisse. Analytiske ja, men ikke spisse på de transistorbaserte forsterkerne jeg har hørt dem på.
    Bach_Man skrev:
    De krever sin forsterker Jeg har aldri opplevd dem som ubehagelige, men lyden kan bli litt tynn.
    [...]
    Jeg har heller aldri oppfattet Sennheiser HD 800 som spiss. Den er derimot lysere/slankere enn beyerdynamic T 1 og ikke minst Denon AH-D[57]000. Dette har jeg beskrevet grundigere i flere andre tråder inkl. trådene:
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    De krever sin forsterker...
    Det kan være. Nå spiller jeg med en forsterker som skal være habil som hodetelefondriver. Likevel har jeg hørt på hodetelefonene på Tivoliradio med batteriforterker. Det låt heller ikke spisst, bare lite detaljert og uengasjerende. Tror spisshet må skyldes dårlig match med kilde og forsterker.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Innspilling av komponenter

    Vidar P skrev:
    [...]
    jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i betraktninger om "innspilling" av HD800 i syv lange og syv brede. Skulle jeg har vært udiplomatisk så ville jeg ha sagt at det er bare tøv, tull og overtro. Men man får holde seg diplomatisk, så det sier jeg ikke. Jeg kan imidlertid si at jeg har fått anledning til å sammenlikne godt brukte og flunkende nye, og de låt klin likt i mine ører.

    Uansett; de to parene her låt bra og optimalt omtrent med en gang, uten sporbar bedring etter noen hundre timer;
    [...]
    Da forsøker CDWMcInSpots å være utdypende, reflekterende og diplomatisk forsonende: :)

    Jeg har over lang tid observert at det er høyst ulike meninger om innspilling med ditto forklaringer, både om egne observasjoner og observasjonene til de med en annen oppfatning. Noen tror ikke, noen tror på "transducere" (høyttalere, hodetelefoner, pickuper, o.l.), men ikke elektronikk, noen tror på innspilling av alt, noen tror det er merkeavhengig.

    Innspilling av lytteren istedenfor utstyret er f.eks. en høyst plausibel forklaring og innvending mot de som observerer nytte av innspilling. De fleste som tror på innspilling, har så langt jeg har observert, gjort lite for å forsøke å finne ut om innspilling utgjør en forskjell på en måte som er etterprøvbar for andre, og som tar hensyn til innvendingen om innspilling av lytteren.

    Det har derimot jeg faktisk forsøkt av ren egeninteresse fordi det jo ikke er noen vits i å drive med innspilling av komponenter hvis jeg ikke hører forskjell. Jeg har beskrevet forsøkene:
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15248.msg1005388.html#msg1005388
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15248.msg1058276.html#msg1058276
    Ingen har så langt kommentert disse forsøkene, kommet med forslag til bedre forsøk, eller gjennomført og beskrevet egne forsøk som tilsvar til mine i samme tråd.

    Jeg mener videre som allerede skrevet at en variant av min metode "kan gjennomføres som ABX-blindtest hvis man har mange nok like komponenter, lyttere m.m." og dermed faktisk gi et vitenskapelig holdbart svar (ene eller andre veien).

    Vidar P har ved flere anledninger uttrykt sin skepsis ang. innspilling av komponenter. Han har også beskrevet i hvert fall to praktiske forsøk som jeg har oppfattet:
    • Med 2 Sennheiser HD 800 beskrevet ovenfor
    • Med 2 diskantelementer(?) til KEF Reference 207/2 (1 nytt og 1 brukt) beskrevet i andre tråder
    I begge tilfellene har Vidar P oppfattet de to kandidatene som like. Jeg har oppfattet begge disse forsøkene som relevante og plausible.

    Dette betyr altså at både jeg og Vidar P har utført praktiske forsøk, men våre observasjoner og konklusjoner er forskjellige og motsatte.

    Jeg har beskrevet mine forsøk ganske grundig slik at andre skal kunne etterprøve dem. Vidar P har vel vært noe mer sparsom i sine beskrivelser(?), men jeg har inntrykk av at han er så grundig og erfaren, at jeg ikke har noen grunn til å tvile på at han har gjort en grundig jobb før han trakk sine konklusjoner. Det blir dog litt vanskeligere å etterprøve hans forsøk, når dokumentasjonen er mer sparsom.

    Vi har altså behov for at flere gjennomfører sine forsøk og beskriver metode, resultater og konklusjoner. Det bør skje i tråden "Innspilling av komponenter?".
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    CDWMcInSpots skrev:
    Vidar P skrev:
    [...]
    jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i betraktninger om "innspilling" av HD800 i syv lange og syv brede. Skulle jeg har vært udiplomatisk så ville jeg ha sagt at det er bare tøv, tull og overtro. Men man får holde seg diplomatisk, så det sier jeg ikke. Jeg kan imidlertid si at jeg har fått anledning til å sammenlikne godt brukte og flunkende nye, og de låt klin likt i mine ører.

    Uansett; de to parene her låt bra og optimalt omtrent med en gang, uten sporbar bedring etter noen hundre timer; men som hos BachMan med Naim Headline og kilder minst på det nivået supertransparente hodetelefoner som HD800 krever.
    Hvis det er meg du sikter til, så har jeg faktisk skrevet (og ment) følgende ang. Sennheiser HD 800:
    Hvorfor skulle jeg sikte til deg? Jeg klarer knapt å lese alle sitater, referanser, kryssreferanser og linker, så jeg har ikke satt meg inn i hva du mener om innspilling av HD800. Man kan gå seg vill i mindre spør du meg.

    Men jeg leser også fora, og ser all slags betraktninger jeg oppfatter som alt fra realistisk til nær-mytologi, og sikter kun til det jeg sier; at jeg ikke deler opplevelser med de som mener at HD800 behøver innspilles for å låte bra. Så da er vi visst enige om det da.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    "...eg ikke deler opplevelser med de som mener at HD800 behøver innspilles for å låte bra..."

    Nei, men det er vel ikke nødvendigvis et utelukkende alternativ som tilsier at de låter bedre etter innspilling.

    Som BachMan sier så kan HD800 låte litt "tynne", eller "syntetisk" som jeg har sagt når man sammenligner med vel så kapable hodetelefoner. Men jeg er HD800 venn fremdeles jeg. De kan mye, men ikke alt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Vidar P skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Vidar P skrev:
    [...]
    jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i betraktninger om "innspilling" av HD800 i syv lange og syv brede. Skulle jeg har vært udiplomatisk så ville jeg ha sagt at det er bare tøv, tull og overtro. Men man får holde seg diplomatisk, så det sier jeg ikke. Jeg kan imidlertid si at jeg har fått anledning til å sammenlikne godt brukte og flunkende nye, og de låt klin likt i mine ører.

    Uansett; de to parene her låt bra og optimalt omtrent med en gang, uten sporbar bedring etter noen hundre timer; men som hos BachMan med Naim Headline og kilder minst på det nivået supertransparente hodetelefoner som HD800 krever.
    Hvis det er meg du sikter til, så har jeg faktisk skrevet (og ment) følgende ang. Sennheiser HD 800:
    Hvorfor skulle jeg sikte til deg? Jeg klarer knapt å lese alle sitater, referanser, kryssreferanser og linker, så jeg har ikke satt meg inn i hva du mener om innspilling av HD800. Man kan gå seg vill i mindre spør du meg.

    Men jeg leser også fora, og ser all slags betraktninger jeg oppfatter som alt fra realistisk til nær-mytologi, og sikter kun til det jeg sier; at jeg ikke deler opplevelser med de som mener at HD800 behøver innspilles for å låte bra. Så da er vi visst enige om det da.
    OK.

    Grunnen til at jeg lurte på om du siktet til meg, var at jeg hadde skrevet (mer generelt) om innspilling i svar #47 og svar #49 like før ditt svar #54.

    Jeg trodde du var vant til (kryss)referanser. De er da obligatoriske i medisinsk forskningslitteratur.

    Men jeg leser også fora, og ser all slags betraktninger jeg oppfatter som alt fra realistisk til nær-mytologi,
    Dette er en meget god observasjon.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    "...eg ikke deler opplevelser med de som mener at HD800 behøver innspilles for å låte bra..."

    Nei, men det er vel ikke nødvendigvis et utelukkende alternativ som tilsier at de låter bedre etter innspilling.

    Som BachMan sier så kan HD800 låte litt "tynne", eller "syntetisk" som jeg har sagt når man sammenligner med vel så kapable hodetelefoner. Men jeg er HD800 venn fremdeles jeg. De kan mye, men ikke alt.
    Dette med en liten peak litt over presensområdet som kan gi en tendens til tynnhet med noen kilder var også mitt ankepunkt i testen i Audiophile, og det er fortsatt gyldig. Det har imidlertid ingenting med innspilling å gjøre, noe jeg trygt kan si etter maaaaange hundre timer med HD800.

    En sammenlikning med f.eks Beyer T1 vil på hvilket som helst tidspunkt spre lys over det faktum også, selv om de igjen har sine sider ift HD800.

    EDIT; cd… (du må skaffe deg et enklere nick, iallefall på helg :) ) jeg har nok ikke studert de innleggene du linker til; men mine innspillingsbetraktninger er korrekt linket av deg. Og ånden i de er korrekt oppfattet. Og det er en helt grei ting å være uenig om, ikke minst fordi vi begge nok har et edruelig forhold til relasjonen mellom sprøyt og realitet, og det å møte utfordringer som lytter fra andre er med på å berike opplevelsene, og på å se til at man skjerper sin kritiske sans.

    Mao, du utfordrer meg på innspilling, og jeg deg ditto. Det gir oss begge en berikelse, og det skulle ikke forbause meg om vi til slutt møtes på et sted mellom ytterpunkter.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Vidar P skrev:
    [...]
    EDIT; cd… (du må skaffe deg et enklere nick, iallefall på helg :) ) jeg har nok ikke studert de innleggene du linker til; men mine innspillingsbetraktninger er korrekt linket av deg. Og ånden i de er korrekt oppfattet. Og det er en helt grei ting å være uenig om, ikke minst fordi vi begge nok har et edruelig forhold til relasjonen mellom sprøyt og realitet, og det å møte utfordringer som lytter fra andre er med på å berike opplevelsene, og på å se til at man skjerper sin kritiske sans.

    Mao, du utfordrer meg på innspilling, og jeg deg ditto. Det gir oss begge en berikelse, og det skulle ikke forbause meg om vi til slutt møtes på et sted mellom ytterpunkter.
    M.a.o.: Venner inn i helgen(?)

    EDIT; cd… (du må skaffe deg et enklere nick, iallefall på helg :) )
    Klipp og lim med mus er jo en (ganske) enkel operasjon(?)

    Fordelen med "CDWMcInSpots" er at det er unikt. Ingen fare for sammenblanding med andre. Et googlesøk på "CDWMcInSpots" før registrering som medlem på Hifisentralen gav 0 treff. Nå i skrivende stund gir det 5170 treff, alle på Hifisentralen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt. Det er uansettt berikende med slike nye vennetråder som setter søkelys på headfi og aspekter deromkring, som har vært mye fraværende på HFS i mange år før i det siste. Man gleder seg!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nok utdatert for mange jeg, i den forstand at jeg er mest inne i gammel country… synes Hank Locklin Williams døde omtrent når countrymusikk var på vei inn i sin zenith :)
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    I går ble jeg eier av HD 800, hadde tenkt meg å kjøpe 598 og tok turen ned etter jobben. Men mens jeg sto og snakket med en av de alltid hyggelige personene på Stereofil ble det 800 istedenfor.

    Men jeg dummet meg ut i morges, jeg står opp tidlig om morgenen og etter at jeg hadde gått en tur med hunden gledet jeg meg voldsomt til å spille musikke uten og vekke min andre halvdel.

    Satte hodetelefonene på hodet og hadde musikken på lavt og hørte at det kom lyd ut av de, var veldig fornøyd og skrudde opp lyden etter en stund, plutselig står kjæresten min der, jeg tar da av hodetelefonene og hører til min forskrekkelse at det også kom lyd ut av høytalerne.

    Trodde dette ikke var mulig, de var koblet til MBL 7008 forsterkeren, det ble ihvertfall livlig her i morges :-\
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ojsann. Sjokkopplevelse for dere begge. Av spørsmål og skade blir man klok, sies det, så den tabben gjør du nok neppe en gang til. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Vidar P skrev:
    Jeg er nok utdatert for mange jeg, i den forstand at jeg er mest inne i gammel country… synes Hank Locklin Williams døde omtrent når countrymusikk var på vei inn i sin zenith :)
    Er det noe galt med de (gode) gamle?

    Se forøvrig Bear Familys:
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Loevhagen skrev:
    Ojsann. Sjokkopplevelse for dere begge. Av spørsmål og skade blir man klok, sies det, så den tabben gjør du nok neppe en gang til. :)
    Ja det ble det, men jeg synes det er rart at det er mute knappen på forsterkeren som er til hodetelefon.

    Men når man er vant til plugg and play på MP3 spilleren så fant jeg fort ut at slik var det ikke i anlegget.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Smorte24 skrev:
    Loevhagen skrev:
    Ojsann. Sjokkopplevelse for dere begge. Av spørsmål og skade blir man klok, sies det, så den tabben gjør du nok neppe en gang til. :)
    Ja det ble det, men jeg synes det er rart at det er mute knappen på forsterkeren som er til hodetelefon.

    Men når man er vant til plugg and play på MP3 spilleren så fant jeg fort ut at slik var det ikke i anlegget.
    Det ser ut til å variere mellom forsterkere om hodetelefonutgangen bryter pre ut og høyttaler ut eller ikke. På McIntosh MA7000 må man slå av og på manuelt. Det har noen fordeler:
    • Man kan spille inn hodetelefon samtidig som man hører på høyttalere
    • Man kan benytte hodetelefon + høyttalere (som vredensgnag med Bang & Olufsen BeoLab 5) eller subwoofer (som Loevhagen lurte på om han skulle prøve). Se innlegg i annen tråd, antagelig hodetelefontråden
     

    stg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2006
    Innlegg
    191
    Antall liker
    0
    Hatt mine HD800 noen uker, men lite brukt pga lydlekkasje ut av hovedhøyttalere. Men i går kom min nye Little Dot MK 3.
    Kr 1395.- inklusive frakt. Masse deilig lyd til 800'ne uten engang å slå på Rougen. Blir disse bedre etterhvert som tiden går og head-ampen spiller seg inn så blir det ingen nedtur å flytte fra skauen og inn i leilighet!! Konge-lyd
    Stein
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Er svært fornøyd med mine Sennheiser HD800, men har lest litt her og der at det visstnok skal være noe å hente på å oppgradere kabelen. Cardas nevnes, samt en del mer ukjente merker. Noen av disse kablene er svært dyre. Har dere, Sennheiser venner, erfaring med å bytte kablen på HD800?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jeg mener det er noe å hente på kabelen mellom headamp og HD800 ja :) Jeg spiller nå på Stefan Audio Art Endorphin kabler :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn