Sennheiser hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Enig her, Bottlehead Crack 1.1 er en fantastisk forsterker. Også kan en i ettertid oppgradere med Speedball og flere andre oppgraderinger. Selve prosessen med å låge den er enkel. Bruksanvisningen er super detaljert.
    Har du forresten testet Speedball? Har et oppgraderingskit jeg har bygget ferdig, men ikke montert enda...
    image.jpg
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Ja, jeg har montert Speedball. Det er vel den forbedringen som utgjør mest forandring på lyden etter min mening. Jeg har også gjort de fleste andre oppgraderinger en kan lese seg frem til på nettet🤓.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Selv om Sennheiser Momentum 2 lett kan drives av mobiltelefon osv, så vokser det voldsomt med en grei hodetelefonforsterker.
    2964478.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lukkede hodetelefoner makspris 3000,-
    Helst brukte...
    Hva anbefaler dere?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    IMG_20210106_183738.jpg

    HD 600... Du verden så godt de låter.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her nytes lyden av gamle HD650, både til hjemmekontor, hjemmestudio og til elektronisk piano.
    Til konstentrert lytting er det ikke ofte jeg trenger hodetelefoner lengre, men hvis det skal skje er det 10 år gamle HD800 som gjelder.
    HD800 er de beste hodetelefonene jeg har hatt, og jeg har hatt og har ganske mange. De brukes også til hjemmestudio, og til studiobruk med samspill er de helt suverene.
    Problemet nå er at jeg har oppdaget skader på kabelen til HD800, oppsprekking av de tynneste kablene inn mot hodetelefonen.
    IMG_2589.JPG

    Sannsynligvis utsatt for noe jeg ikke har vært oppmerksom på, kanskje ligget i klem eller blitt utsatt for noe varmt. De fungerer fremdeles men kablene må nok skiftes.
    Da blir spørsmålet hva slags kabel jeg bør velge. Flere forhandlere har såkalt Sennheiser originalkabel, men er det andre varianter som gir bra kvalitet for pengene og bør vurderes?
     
    Sist redigert:

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.194
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har erfaring med HD660S? Brukte mine HD600 og HD650 i haugevis av år før 600 ble kaputt og jeg solgte 650-. Har lest noen tester der det står at 660S har det beste fra fra både 600 og 650. Noen som kan bekrefte?

    For ordens skyld stilles spørsmålet i privat ærend.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    HD800 er referansen alle hodetelefoner måles opp mot. Søk og du finner tusenvis av tester. (også mot Audeze LCD3 og 4).
    (Har forøvrig LCD3 Fazor selv)

    At den er referansen betyr ikke nødvendigvis at den er best, men den er så utbredt at alle kan forholde seg til den. Det finnes neppe en anmelder eller entusiast som ikke en gang i tiden har latt seg begeistre av HD800.

    Selv de som blar opp 50 lapper eller mer for siste mote innen hodetelefoni , blir litt bleke når de oppdager hvor lite ekstra de får for investeringene i forhold til HD800.
    Om man da ikke kjøper elektrostatisk til halve prisen el mindre av HD800 :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Meget fornøyd med kombinasjonen Musical Fidelity HPA 1 og sennheiser hd 660s 🎧🙂👍
    Destiny 🙂
     

    friisand

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2008
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    Jeg har et sæt HD800s sammen med en Icon HP8 mk 2…….bedste jeg har hørt incl STAX og diverse planar. Har haft HD600 og HD650. De har lidt samme ‘housesound’ som HD800s, men forekommer noget ’mørke’ og indelukkede i sammenligning med HD800s.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Til prisen så bør hd800s være ekstremt mye bedre enn hd600/650...
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Til prisen så bør hd800s være ekstremt mye bedre enn hd600/650...
    Ja det er noe helt annet. 650 blir liten og utydelig i alle toneleier. 800S gjør en god jobb mot andre totls nesten uansett prisklasse fordi den er en god allrounder, og samtidig har den vanvittige luften. HD580/600/650 er gode hodetelefoner, men 800S er en egen opplevelse. Om den er verdt 20 000 mot en tilsvarende prisa ZMF, Stax m fl blir et åpent og subjektivt spørsmål, men jeg setter stor pris på mine 800S De gjør noe ingen andre gjør. Så er de litt ampavhengige også. Får de feil amp, mens 6X0 får riktig blir ikke forskjellen stor nok til å rettferdiggjøre dem.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noe annet hadde vært direkte rart, selv om jeg absolutt ikke vil si at hd600 er liten - og i hvert fall ikke utydelig i alle toneleier. Nå har jeg ikke prøvd dyre hodetelefoner, men utydelig... da ligger nok problemet mer i hørselen vil jeg påstå.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.126
    Sted
    Under stjernene
    Har ikke prøvd HD600/650 eller HD800S.
    Derimot hadde jeg HD800 noen år. Brukte Eximus dp1 som hodetelefonforsterker, kom dessverre ikke i mål med de. De låt som jeg hørte på musikk i naborommet.
    Byttet til F.U. kom i mål med de med samme hodetelefonforsterker.
    Det hadde vært artig å høre HD800 på Ferrum OOR hodetelefonforsterker.

    Hørselen spiller selvsagt inn, og den blir bare dårligere og dårligere dessverre ;)
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Noe annet hadde vært direkte rart, selv om jeg absolutt ikke vil si at hd600 er liten - og i hvert fall ikke utydelig i alle toneleier. Nå har jeg ikke prøvd dyre hodetelefoner, men utydelig... da ligger nok problemet mer i hørselen vil jeg påstå.
    Som du skriver har du ikke prøvd high-end og da vet du ikke hva som åpner seg opp. Du har ikke hørt sammenligningsgrunnlaget, mens du tror det fins en objektivt ende på hvor god lyden kan bli som du har oppnådd ved HD6X0-serien. Det stemmer ikke. Har man hørt noe som er tilstrekkelig bedre er ikke de lengre gode nok før hodet har "glemt" den bedre lyden og igjen vendt seg til dårligere lyd.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan referere meg til hvordan for eksempel et flygel låter gjennom mine hd600 kontra i virkeligheten.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan referere meg til hvordan for eksempel et flygel låter gjennom mine hd600 kontra i virkeligheten.
    Ja, og om du skal notere noter, og skrive partitur funker jo det fint. Du kan også bruke HD600 i studio, eller DT770, AKG K702 etc, men da blir ikke jeg imponert av produksjonen når jeg hører hva man har laget på ett av mine bedre sett. Gode klokker avslører jo dårlig innspilling, og spes om det er mer analytiske klokker. (At du kan referere mellom et flygel du hørte live og dine HD600 gjør ikke at du kan referere til andre headset eller andre flygler i andre lokaler, og også når man bruker Portapro kan man fint høre lyden "slik den er" siden hodet justeres psykoakustisk).
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Deg om det... Hvis du synes hd600 låter utydelig, så har du noe feil på resten av systemet ditt, eller hørselen. Jeg snakker ikke om flygel bare live, men også når det gjelder intonasjon og stemming.
    Jeg sier på ingen måte at hd600 er bedre enn hd800, absolutt på ingen som helst måte. Men utydelig... nei mister, der tar du feil.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Neineinei. Her er det du som ikke har hørt hva du insisterer på å snakke om. Du tror det fins en objektiv tydelighet i det du hører gjennom dine midfi sennheisere og det fins naturligvis ikke. Få deg en lytt på noe godt, og er du på Østlandet så stikk gjerne innom en tur så skal vi få blåst opp øra av deg så du hører :) Jeg har mange elektrostatiske, planare, og dynamiske lekkerbiskener som er objektivt tydeligere og bedre enn HD600. Du hører det ikke som grums før du hører noe bedre. Du kan ikke relatere deg til noe du ikke har HØRT :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Igjen, jeg hører piano og flygel hver dag i jobbsammenheng, der har jeg min referanse. Jeg har absolutt ikke noen problemer med å forstå at det finnes mange mye bedre der ute. Men de er absolutt ikke utydelige. Jeg gir opp. Du har helt sikkert rett i og med du har brukt en haug med penger på en haug med hodetelefoner, hvor sannsynligvis mange av dem er ekstremt utydelige.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ja som sagt gir ikke det deg bedre referanse. Unntaket må være om du har helt fantastiske akustiske rom å høre instrumentene i, uten ekko eller forvrengning, og om du så går rundt og lytter deg frem til optimale vinkler. High end er faktisk veldig bra, og HD800S er gode på en helt annen måte som jeg skrev innledningsvis. Man kan også høre "alt" gjennom høytalere og vite at man kan høre enda litt mer alt gjennom noen enda bedre høytalere, eller med en bedre amp.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Og din referanse er dine hodetelefoner i ditt system? 😂
     
    Sist redigert:

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Og din referanse er dine hodetelefoner i ditt system?
    Mitt system. Andres systemer. Etc. Hva mener du egentlig? (Tror du at jeg refererer all lyd/musikk til mine egne hodetelefoner i mitt eget system, og aldri har hørt noe live eller over høytalere, eller er det noe annet du vil frem til)?
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ditt innledende spørsmål står åpent, om hvorvidt 800S er verdt prisen, (og det er de nok ikke), men at man oppfatter flere detaljer ved musikken med dem enn med noe fra 6X0serien er objektivt sant, og om det IKKE stemmer på individplan så er det ikke de som hører forskjellen som har dårlig hørsel, men dem som ikke skjønner at det de hører gjennom de mindre klokkene er en litt grovere, utydeligere, slappere, etc gjengivelse av samme musikk. Som regel skyldes det da psykoakustikk og ikke nedsatt hørsel.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok.
    Så du påstår at jeg ikke klarer å skille mellom toner og klang? Må finne meg ny jobb jeg forstår jeg, dritt jeg som skulle intonere et flygel til en konsert i morgen.
    Det er stor forskjell mellom å oppfatte flere detaljer og det å være utydelig. Verden er nok ikke så svart/hvitt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg må nok støtte Craylock en bit på veien her, men man må ikke glemme at match med riktig amp (både totalt og elektrisk) har avgjørende betydning. Samtidig den store forskjellen det eksempelvis var/er på early og late HD650 (ca 2007) - og hvor stor forskjell det er på de med en elektrisk matchende amp, og ikke.
    Husker ikke helt om samme endring gjaldt HD600.
     
    Sist redigert:

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Nei du klarer (tydeligvis, og etter hva du selv skriver her) ikke å skille mellom akustisk lyd og lyd gjengitt i cans. Så klarer du ikke å skille mellom utgangspunktet og en gjengivelse, og utgangspunktet kontra to gjengivelser. DU høres ut som en fyr som står ved et maleri og "ser" landskapet og tror at 4K ikke kan ha bedre billedgjengivelse, fordi du "ser" but dont loose your dayjob. By all means.....
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    DU høres ut som en fyr som ikke klarer å skille mellom dårlig, greit og bra. Enten er noe krystallklart eller så er det utydelig.
    Lykke til videre.
     
    Sist redigert:

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bare ytret min mening om at hd600 ikke låter utydelig. Det står jeg fast ved.
    De er jo hverken det ene eller det andre før de måles mot noe annet i samme kategori. Det var i relasjon til 800S jeg mente de nok var utydelige, i betydningen mindre detalj, spes makrodetalj og plassering. Så blir det litt subjektivt (tror jeg) om man oppfatter mer mikro på 800S for det er avhengig av ens forhold til 800nes enorme soundstage og hvor intim innspillingen er.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vel, søk litt opp på google angående hd600 vs hd800. Jeg tror din "fasit" er noe du har så og si egenrett på. Så din oppfatning av utydelig står du nok ganske så alene om.

     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Vel, søk litt opp på google angående hd600 vs hd800. Jeg tror din "fasit" er noe du har så og si egenrett på. Så din oppfatning av utydelig står du nok ganske så alene om.

    Ja jeg foreslår at du leser replikkene der. Også Svarene til han fyren som satt og sammenligna begge på den 12 år gamle ampen som han mente funka på 600. Det har hele tiden ligget implisitt i diskursen her at det kommer og an på kjeden og at du må høre HVA som sammenlignes. Så er replikk nr to etter innlegget fra en Headphoneus Supremus som skriver "

    HD-600 is a great can. Good for all sorts of listening. Objectively the 800S is better at detail retrieval then than the 600, and have a great soundstage. The downside of that is the 800S can tire out some listeners. If I had a pair, I'd be pairing them with a tubed amp to increase the warmth level of the 800S to avoid fatigue. 600 is less fussy, in fact it doesn't seem the scale up that much with better equipment - another advantage.for the 600's in terms of cost. I understand the 600 is supposed to really sing with the bottlehead (also pretty cheap) - but I haven't heard that combo.

    Du kunne også gått inn på problemstillingen han bruker som overskrift i stedet for å sitte og surmule over et slags objektivt kriterium for cansa dine sin oppløsning. Der skriver han My impression of HD600 vs HD800S (will better AMP/DAC change this?)

    (Legg merke til det inni parentesene)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Oi...😱
    Du leser det du ønsker å lese, det skal du ha.

    "I returned an 800S and kept my 660S. I like classical crossover and similar. Saved $1500, I was pretty happy. Don't ever feel forced to like something just because other people do."
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Oi...😱
    Du leser det du ønsker å lese, det skal du ha.

    "I returned an 800S and kept my 660S. I like classical crossover and similar. Saved $1500, I was pretty happy. Don't ever feel forced to like something just because other people do."
    Nei. Slik du har trening i å stemme flygel har jeg trening i å lese. Derfor kunne du innledningsvis ha klart å lese at du må høre BEGGE cansa du sammenligner for å si om den ene er grautete eller krystallklar i forhold til en annen, og sekundært var det IKKE han jeg refererte fra tråden din, og at du så klarer å påvise at folk mener forskjellig på en av de dårligere trådene hos Headfi så okay. Ja siden folk mener SUBJEKTIVT forskjellig er HD600 OBJEKTIVt detaljrike, også målt mot HD800S og UTEN nødvendighet av å sammenligne?? La oss puste dypt begge to.....
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det kan godt være jeg til og med kjøper hd800s en gang (eller andre dyr head-fi) Jeg har ingen problemer med å forstå at hd800s både bør og må låte vesentlig bedre enn hd600. Men som jeg har nevnt før, jeg kommer aldri til å påstå at hd600 låter utydelig.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    (Og enda en slik konvensjonell visdom det står deg fritt å forkaste er at Senns 300Ohmsdrivere skalerer bedre enn deres 150Ohms, også uten å se på ringdriverne deres, jfr 660S som alternativ)
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det kan godt være jeg til og med kjøper hd800s en gang (eller andre dyr head-fi) Jeg har ingen problemer med å forstå at hd800s både bør og må låte vesentlig bedre enn hd600. Men som jeg har nevnt før, jeg kommer aldri til å påstå at hd600 låter utydelig.
    DU har en beundringsverdig kjærlighet til dine HD600, og de er de eneste jeg IKKE har hørt av serien så jeg faller jo i samme slags felle jeg påstod du gikk i der du ikke hadde hørt 800ne, så mitt argument står eller faller på at 600 er nokså like 58X/580/650/6XX/660S (og HD560S og Shure 1840 og slikt). Jeg tror du, om du virkelig digger Senns lyd ville elsket 800 eller 800S. Kanskje 800 (uten s) er enda bedre for deg. De er ikke fullt så basstunge, med har detalj i bassen som enkelte mener 800S ikke klarer følge dem på. (Blir ørlite diffuse når de får slam i bånn lizzom). Da må du jo uansett ha noe å ampe dem med som duger, men prisforskjellen blir jo langt mindre uansett.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da kan vi puste litt ja😂.
    Som du ser så har jeg bare billige hodetelefoner, men jeg synes alle har sine virkelige positive sider. Og jeg bruker også dsp på alle sammen. Mitt hovedfokus er nok ikke hodetelefoner så for meg så fungerer de godt nok, jeg kan høre på all slags musikk - og nyte lyden. Det holder for meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn