Selv Magnepan sin økonomi modell LRS gjør inntrykk!

Lyd & Bilde har testet Magnepan sin økonomi modellen LRS som helt klart gjør inntrykk!

"Magnepan LRS er en uvanlig høyttaler på alle måter. Lykkes man med å få dem til å fungere godt i rommet, får man noen musikalske opplevelser som er vanskelig å finne maken til i denne prisklassen"

Hele testen kan leses her: https://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/magnepan-lrs/

Magnepan LRS koster Kr 11.900.- pr. par.

Norsk AudioTeknikk AS
Ullevålsveien 13
0165 Oslo
Norway.
Tlf: 22200095
Web: www.norskaudioteknikk.no
Mail: morten@norskaudioteknikk.no
Facebook: https://www.facebook.com/NorskAudioTeknikk/
Facebook PMC: https://www.facebook.com/groups/384770248991790/
Magnepan-LRS-oppslag-1536x1027.png

Magnepan-LRS-Review-1.jpg
 

Kommentarer

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Presis !!
Fra manualen:

  1. Attenuation is accomplished by placing a resistor in the attenuation position on the connection plate (see Figure 1 on next page). Provided with your speakers are 1 and 2 ohm resistors for this purpose. These resistors will provide 1 to 4 dB of attenuation.
 If you continue to have a brightness problem you might consider room treatment.
Attenuation skal forstå´s som senkning, IKKE økning av niveau. Bad translation :LOL:
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
@nat: Da jeg var interessert i å kjøpe 0.7 så gikk det dessverre flere måneder uten at det ble noen klar leveringsdato fra dere. Så jeg gav opp og kjøpte til slutt noe annet. Lurer på hvordan leveringssituasjonen er for LRS?

Mvh.
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ang.motstandene:

  1. Tweeter attenuation-- The tweeter attenuator jumper provides maximum tweeter volume for heavily-damped rooms. Your room may require tweeter level reduction by inserting a resistor in place of the jumper.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Intriguing. Men lurer på om de hadde funket særlig bra til film uten subwoofer.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Nah ... til film bør man vel uansett ha en subwoofer eller tolv til LFE kanalen ?
Syns ikke man trenger det hvis høyttalerne har vanlig, fornuftig bass output. Men er redd avrulling på 50 Hz blir for brått.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Alle forstår vel at man ikke kjøper LRS for bassens skyld. Imidlertid får du mange andre egenskaper som nærmest ikke er mulig å få andre steder for beskjedne snaue 12000 kroner. Legger man ca like mye i subwoofer har man likevel nye høyttalere som spiller bedre enn det aller meste for under 25 tusen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Alle forstår vel at man gjerne vil ha èn høyttaler som funker til "alt" uten subwoofer også. :cool:

Oh well, whatever, nevermind. :whistle:
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR
S

Syncrolux

Gjest
Altså - de fleste surround-formater - og så vidt meg bekjent - alle formater som finnes på film har en egen dedikert basskanal som heter LFE. Den går man jo helt glipp av uten en subwoofer. Så nei - ingen høyttalere vil fungere godt til film uten en dedikert LFE kanal er nå min mening.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.801
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^L&B har altså klart å invertere meningen med attenuatorene og bruke et helt avsnitt på det. Ja ja. Det er slikt som skjer. Sikkert noen kjøpere som også hører at diskanten får et løft med attenuatorene i bruk, for L&B har jo skrevet det og man hører jo hva man blir fortalt. Cue Christensen-demo.

Forøvrig sikkert kjempekjekke høyttalere, disse "små" Magnepanene. De er heller ikke apekister. Det er bra i seg selv.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Så nei - ingen høyttalere vil fungere godt til film uten en dedikert LFE kanal er nå min mening.

Det kommer vel helt an på hvor mye man bryr seg om dypbassen. For egen del er jeg godt fornøyd med filmlyd i to kanaler og savner ikke noe som helst, selv om jeg også har hatt et rimelig greit surround anlegg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Altså - de fleste surround-formater - og så vidt meg bekjent - alle formater som finnes på film har en egen dedikert basskanal som heter LFE. Den går man jo helt glipp av uten en subwoofer. Så nei - ingen høyttalere vil fungere godt til film uten en dedikert LFE kanal er nå min mening.
Jeg er selvfølgelig klar over det, men liker å ha det ukomplisert med et tokanals anlegg til både musikk og film. Og syns faktisk ikke det er noe problem så lenge høyttalerne i det minste låter fyldig nok nedover, uten at de trenger å gå helt ned.

Å implementere subwoofere kan sikkert bli bra hvis man har plass til det og vet hva man driver med, men jeg syns det virker for komplisert også blir det så mye rot med ekstra bokser og ledninger. :sneaky:

Ellers syns jeg jo kvalitetene disse høyttalerne sies å ha til en rimelig penge virker interessante, bare synd (for meg) at de ikke spiller mer bass.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Yeah. Men som sagt, skeptisk til film gjengitt over høyttalere som ruller av for tidlig. Har prøvd det før, og det ble en dealbreaker til slutt.
 
S

Syncrolux

Gjest
Sub? Sa jeg sub? hehe
Magnepan er det flere av oss som har. Ta kontakt hvis en lytt skulle være interessant. Jeg har både store (3.x) og små (1.x). LRS har jeg aldri hørt, men vil tro den ikke er langt unna 1.5 og 1.6 (jeg har begge).
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er jo langt mer enn høyttalere som "skaper" bass i et system. Mine mg12 hevet seg kraftig i bassen ved kjøp av ny pre og effektforsterker.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
100% enig.
I min gamle stue, var det ikke noen kjempeforbedring at gå fra MG12QR til 3.6R.
Savner stadig MG12. Til prisen fra ny (1.099 US$/set) var det nok den bedste pris/performance
tilgængelig på det tidspunktet (og stadig) :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Det er jo langt mer enn høyttalere som "skaper" bass i et system. Mine mg12 hevet seg kraftig i bassen ved kjøp av ny pre og effektforsterker.
Hjelper ikke hva slags forsterker man bruker hvis høyttaleren ruller av og ikke gir noe output under f.eks. 50 Hz. Been there, done that. :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvis det er CV du er ute etter så blir du nok skuffet over bassen på Magnepan ja..
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.544
Antall liker
3.440
Torget vurderinger
6
@nat: Da jeg var interessert i å kjøpe 0.7 så gikk det dessverre flere måneder uten at det ble noen klar leveringsdato fra dere. Så jeg gav opp og kjøpte til slutt noe annet. Lurer på hvordan leveringssituasjonen er for LRS?

Mvh.
Jeg avventer oppdatert lagerstatus ifra SE.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Det kommer vel helt an på hvor mye man bryr seg om dypbassen. For egen del er jeg godt fornøyd med filmlyd i to kanaler og savner ikke noe som helst, selv om jeg også har hatt et rimelig greit surround anlegg.

Sjøl er jeg fornøyd med filmlyden rett fra TV'n...
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Når du bare er spydig, kanskje ikke forvent noe annet tilbake.
Var ikke spydig på noen som helst måte. Ønsker du mye bass til film så passer CV deg bedre enn Magnepan.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Enig med JMM. Jeg hadde hjemmekino tidligere, nå er det bare stereo. Bruker ingen LFE kanal og bruker nesten aldrig Blu-Ray spilleren! Det er bare Netflix her. Spørsmålet er hva man trenger jo, kommer også an på rommet. Jeg har en REL T5 der supplerer, fungerer veldig bra, holder for meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Heipådeg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2016
Innlegg
226
Antall liker
178
Intriguing. Men lurer på om de hadde funket særlig bra til film uten subwoofer.
Har brukt LRS og ett DWM basspanel noen md nå siden jeg kjøpte i sommer.(skal forresten selge;)…) Tror ikke det er mye som låter i nærheten for hva dette koster, men til film der «bomber og granater» er i fokus finnes det bedre løsninger.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Alle høyttalere gjør vel inntrykk. LRS testes i ASR. Kunne ha brukt den som mellomtone i et design-oppsett, f.eks med servobass og en linje med bånd-diskanter.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Har brukt LRS og ett DWM basspanel noen md nå siden jeg kjøpte i sommer.(skal forresten selge;)…) Tror ikke det er mye som låter i nærheten for hva dette koster, men til film der «bomber og granater» er i fokus finnes det bedre løsninger.
Kanskje ikke så mye bomber og granater, men romskip og lyssabler og sånn. Og selvsagt dialog, romfølelse, og typiske hifi-egenskaper. Men hvis man må ha subwooferløsninger, så er jeg ikke helt klar for det.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.801
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Subwoofere er da vitterligen en del av høyttalersystemet! Eller det burde være det og ikke et slep som gir assosiasjoner til en overlesset en-akslings tilhenger bak en gammel Fiat 500. Nuvel.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Sikkert, men de tar plass, koster mye penger, og krever kalibrering, DSP, aktiv deling, og sikkert noe jeg har glemt i farten også.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg har ikke dsp, ikke kostet de mye heller, nå har jeg sikkert bannet i kirken! Seriøst!
73bd ved 1000hz, 83db ved 40hz, passer fint det.
 
Sist redigert:

Heipådeg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2016
Innlegg
226
Antall liker
178
Kanskje ikke så mye bomber og granater, men romskip og lyssabler og sånn. Og selvsagt dialog, romfølelse, og typiske hifi-egenskaper. Men hvis man må ha subwooferløsninger, så er jeg ikke helt klar for det.
Ingen problem når du putter på Magnepan sitt DWM basspanel
 

Informasjon om bruker

nat
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
3.440
Link til alle artikler
256
nat sine annonser
Bransjenyheter
Norsk Audio Teknikk flytter!

Norsk Audio Teknikk flytter!

  • 91
Sofiemyr blir Mekka for troende audiofile:cool: Trommevirvel! Etter nesten tre tiår med å utvikle en mild avhengighet til bylufta i Oslo, har vi bestemt oss for å pakke sammen sirkuset og...
Fortsett
Bransjenyheter
Norsk Audio Teknikk på Oslo HiFi Show.

Norsk Audio Teknikk på Oslo HiFi Show.

  • 0
I forbindelse med våres 30-års jubileum i år og at vi flytter butikken til større og finere lokaler på Sofiemyrveien 12. 1412 Sofiemyr rett over påsken. Så vil vi under messen kjøre noe virkelig...
Fortsett
Bransjenyheter
PMC lanserte en nyhet under helgens Bristol Hi-Fi Show. Twenty5-active.

PMC lanserte en nyhet under helgens Bristol Hi-Fi Show. Twenty5-active.

  • 15
Det var storlansering av PMC sin Twenty5- aktive modul under helgens Bristol Hi-Fi Show. Denne modulen kan etter monteres på alle 2-veis Twenty5 modeller. Både den gamle utgaven og på nåværende...
Fortsett
Bransjenyheter
PMC Prodigy. 16 + utmerkelser på 7 måneder. Ferdig snakka!😎

PMC Prodigy. 16 + utmerkelser på 7 måneder. Ferdig snakka!😎

  • 1
Bildet viser en del av utmerkelsene PMC Prodigy-serien mottok i 2023 etter lanseringen i Mai. Prodigy5 ble også årets høyttaler i Premium klassen i Lyd & Bilde. Vi har begge inne på demo...
Fortsett
Bransjenyheter
Jubileumsforsterker fra Bladelius!

Jubileumsforsterker fra Bladelius!

  • 82
Norsk Audio Teknikk fyller 30 år i år, og vi feirer med å utvikle et helt unikt produkt i samarbeid med Bladelius. Det vi vet er at det blir en spesiell Limited Edition analog integrert...
Fortsett
Bransjenyheter
PMC Twenty5-21i årets stativ høyttaler i Hi-Fi+ i klassen opp til Kr 65.000.-

PMC Twenty5-21i årets stativ høyttaler i Hi-Fi+ i klassen opp til Kr 65.000.-

  • 0
Godt nytt år til alle her på sentralen! Det er ikke bare PMC sin budsjett modell Prodigy som gjør reint bor i tester og utmerkelser. Det anerkjente britiske hifi magasinet Hi-Fi+ utnevnte PMC...
Fortsett
Topp Bunn