Seas Professional Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sveinung T

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2011
    Innlegg
    34
    Antall liker
    22
    Sted
    Sandefjord
    Da har jeg fått byttet ut de gamle kondisene i delefiltrene til 603 :)
    Det ble folie,Jantzen 4,7uF til tweeter, Mundorf Mcap 22uF til mellomtonen,og Mundorf Mcap 47uF til grom-bassen...
    Ble overrasket og VELDIG fornøyd med resultatet. Herlig å høre på gamle gode rockeplater igjen :cool:
    Bass og mellomtone var like rått som jeg forestilte meg fra dengang jeg bygget et kit av disse på tidlig 80 engang.
    Diskanten er noe mer dempet,enn jeg husket,men veldig luftig og oppløst,mulig endel timer med innspilling vil gjøre noe her...
    Godt det er god plass rundt delefiltre,dette tok endel mer plass enn de originale :) Disse ble opprinnelig bygget av en O.Fagersand i sin tid. Solid bygget på alle måter,med asfaltplater innvendig.
    tempImageIzjEHN.png
    tempImagejWbqq0.png
    tempImageHRPDkN.png
    tempImageR7YPi9.png
    tempImageIzjEHN.png
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kjørte 50 mil i helgen for å hente disse:
    Vis vedlegget 903843
    De er enorme! Kassene er i veldig god stand, men de må nok ha en gjennomgang av delefilter.
    Kun bassen spiller på den ene.

    Basselement sett fra baksiden. Vakkert med alnico magnet!
    Vis vedlegget 903844
    Dessverre er diskanter og mellomtonene defekte. De har alle brudd i spole og dermed ikke mulig å fikse. Så da ble det bortkastet tur for disse. Kanskje kan jeg bruke kassene til noe annet
    . image.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De der tror jeg ikke er helt umulige å «berge», så lenge du ikke absolutt skal ha de originale. Det er bassen som er juvelenen i de kassene.

    Om du lager nye montasjeplater, så kan du bytte både diskanter og mellomtonere med andre elementer.

    Diskantene burde være relativt enkle å skifte til noe annet, f.eks. domer.

    Mellomtonene kan kanskje være en vanskeligere sak å finne noe som høver - du må kanskje bytte til tre 2,5 eller 3-tommere. Tangband har den del ovalelementer som kanskje kan brukes.

    Er det separat kammer til mellomtonene?

    Johan-Kr
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Tar vare på bassene ja. De kan kanskje brukes til noe annet. Synd at de var ødelagt.
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Legg ut "ønskes kjøpt" annonse her og torget på finn. Begge er gratis. Sikkert noen som har liggende ett og annet element du kan samle sammen så blir det som originalt til slutt
     

    MrTron

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2021
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Sted
    Averøy
    Noen som kjenner disse Seas Hifi 30-klonene ved navn Retona? Skulle gjerne også hatt skjemaet for Seas Hifi 30 delefilter. Disse Retonaene har bare noen kondiser i serie med hhv. mellomtone og diskant.
    7B65D56A-48F6-481F-BEC6-04A35C03391F.jpeg
    6FD6930C-6C9C-4F2B-B956-97B8E52EF3F5.jpeg
    A61DE81D-8FB9-4E5B-B2D3-1B82E691B285.jpeg
    978E2CB5-3FF8-4733-8537-8535261A7AFF.jpeg
     

    Rolf_Zetterberg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    202
    Antall liker
    43
    Delningsfiltret till HiFi 30 har haft olika nummer.Till de första högtalarna hette det H-8005 och till de senare D-005.
    Ditt mellanregister är lite modernare än originalets 9TV-LG och med keramisk magnet,men det ska väl inte spela någon större roll.
    D-005(4 ohm) är kopplad såhär:
    seas D-005 filter 4 ohm.jpg
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    I papirene er spolen oppgitt til 1,1 mH, så dette stemmer ganske bra. 8Ω-versjonen av filteret er oppgitt med en spole på 2,1 mH og kondensatorer på 5 µF og 1 µF, koblet på samme måte.
     
    Sist redigert:

    utsikta

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2023
    Innlegg
    49
    Antall liker
    48
    Sted
    Jonatan08
    Hei :)
    Har skiftet kant-oppheng på både bass og mellomtone i noen gamle SEAS kit 603. Fornøyd med jobben,ble som nye :)
    Nå vil jeg bytte kondensatorene i filtrene. Har noen en liste over type og verdier som er å anbefale? Det sitter nå 4,7 microF , 24 microF ,og 48 microF i filtrene 50v stemplet på alle,men det har vel lite å si om de nye blir høyere i volt...bare man kommer nær i Farad.?
    Takknemlig for tips om hvilke type kondensatorer jeg bør kjøpe :)
    Mvh Sveinung Vis vedlegget 894468 Vis vedlegget 894469
    Hei :)
    Har skiftet kant-oppheng på både bass og mellomtone i noen gamle SEAS kit 603. Fornøyd med jobben,ble som nye :)
    Nå vil jeg bytte kondensatorene i filtrene. Har noen en liste over type og verdier som er å anbefale? Det sitter nå 4,7 microF , 24 microF ,og 48 microF i filtrene 50v stemplet på alle,men det har vel lite å si om de nye blir høyere i volt...bare man kommer nær i Farad.?
    Takknemlig for tips om hvilke type kondensatorer jeg bør kjøpe :)
    Mvh Sveinung Vis vedlegget 894468 Vis vedlegget 894469
    Tok du av støvhettene da du byttet ringer?
    Skal bytte ringer på bass og mellomtone seas 403
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Noen som vet verdiene på spolene?
    Jeg har dessverre ikke skjema på disse, så med mindre noen andre kimer inn her, må du må du nok belage deg på å måle induktansen selv, evt. få noen til å gjøre det for deg. Multimetre som måler induktans er gjerne forholdsvis kostbare, men en enklere komponentmåler (LCR-meter) finner du på Finn for noen hundrelapper.

    Nå er nok ikke spolene noe stort problem, siden de ikke aldres slik som elektrolyttene. De fungerer med andre ord sannsynligvis like godt som da de var nye, hvis ikke viklingene har løsnet. Noen vil gjerne unngå spoler viklet på metall- eller ferrittkjerne, siden kjernen typisk går i metning og endrer karakteristikk over en viss signalstyrke. En luftspole er immun mot dette, med med samme induktans og motstand blir den atskillig større, tyngre og dyrere.

    De to luftviklede spolene er det desto mindre grunn til å bytte. Skynder meg da å nevne at den tynne tråden ble valgt med omhu, og at den høye motstanden dette medfører nok var med i regnestykket!
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Hei :) Nei,trenger ikke det,går fint å bytte bare kantopphenget :)
    Pleier kun å være behov for å skifte støvlette (for sentreringen sin skyld) over 12".
    Men noen ganger har f.eks gamle Tandberg høyttalere stått så lenge uten oppheng, at sentrering har vært eneste utvei.
    Men svært sjeldent.
    De kan sige med tiden.
    Men hvis det ikke er skrapelyd når en presser på membranen, er det sjeldent noe problem.
     

    utsikta

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2023
    Innlegg
    49
    Antall liker
    48
    Sted
    Jonatan08
    Pleier kun å være behov for å skifte støvlette (for sentreringen sin skyld) over 12".
    Men noen ganger har f.eks gamle Tandberg høyttalere stått så lenge uten oppheng, at sentrering har vært eneste utvei.
    Men svært sjeldent.
    De kan sige med tiden.
    Men hvis det ikke er skrapelyd når en presser på membranen, er det sjeldent noe problem.
    Bytta ringer på et par jamo 12" som øvelse. Det gikk veldig bra. Selv uten å fjerne støvhetta.Tenkte kanskje det ble mer knot og fikle, fakle på en liten mellomtone. Venter skumringene i posten til uka. Blir moro å prøve.
     

    utsikta

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2023
    Innlegg
    49
    Antall liker
    48
    Sted
    Jonatan08
    Jeg fjernet all limen fra rammen og membran,med forsiktig bruk av aceton og tapetkniv....litt tidkrevende,men gikk veldig greit.
    Ga meg litt før alt limet var borte. Redd for å ødelegge membran. Gikk veldig greit å legge på de nye ringene. Eneste er at ringene til bassene hadde litt mindre ytre dia en de gamle. Kit 403 bruker 25f-wbx og de eneste ringene jeg fant på markedet var til 25f-wbx/dd. Mellomtonene ble jo fine da 🙂 20230607_150445.jpg 20230607_150424.jpg
     

    utsikta

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2023
    Innlegg
    49
    Antall liker
    48
    Sted
    Jonatan08
    Det nærmer seg ferdigstilling av 403. Noen som har erfaring med å tilføre ekstra avstivning, asfaltplater og nytt dempemateriale?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En 25x25 lekt som limes på diagonalen over hver sideplate og på ryggen, stiver veldig av. Det er en fordel å bruke noe annet enn glavaen som var i disse originalt.
    Asfaltplater utover 1-2mm bitumen spiser for mye volum.

    Johan-Kr
     

    MrTron

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2021
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Sted
    Averøy
    Delningsfiltret till HiFi 30 har haft olika nummer.Till de första högtalarna hette det H-8005 och till de senare D-005.
    Ditt mellanregister är lite modernare än originalets 9TV-LG och med keramisk magnet,men det ska väl inte spela någon större roll.
    D-005(4 ohm) är kopplad såhär: Vis vedlegget 916832
    Takk, jeg oppdaget ikke svaret ditt før nå. Mine Retona er 8 ohms og jeg fant skjema og komponentverdier for 8 ohms H8005. Mellomtone og diskant skal ha reversert polaritet. Jeg lagde slike delefilter og satte i. Lyden ble mye bedre men på ingen måte imponerende. I boden har jeg et par Seas kit 30 og et par Tandberg Hifi system 11 stående oppe for enkel sammenligning. Begge disse spiller bedre enn Retona «hifi 30».
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Takket være denne tråden har jeg funnet ut at høyttalerparet jeg reddet fra de evige jaktmarker for et par måneder siden heter Seas Kit 302, og at dette er originale kabinett som kunne kjøpes i tillegg til selve kit-et. Lyden er det jeg vil kalle overraskende god til å være utstyr som nærmer seg 50 år. Sammen med min Kenwood KR-5400 på 35 Watt med hele 150 Watt musikkeffekt i 4 Ohm spiller disse helt nydelig. Lydkilden i oppsettet er verdens beste nettradiokanal, Radio Caroline, fra en Pinell Supersound II.
    371069503_10161172242031093_9214797047700314989_n.jpg
    371798644_10161172242256093_2180049601842911801_n.jpg
    370842770_10161172242166093_2611193259756552271_n.jpg
     

    utsikta

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2023
    Innlegg
    49
    Antall liker
    48
    Sted
    Jonatan08
    Rock'n roll !! 🙂 artig at over 40år gamle sees kit 403 leverer lyd på dette nivået! På høyde med mine mantra 60, annerledes men fullt på høyde.
    Fikk tak i matchende stativer. Nå mangler bare nye front-trekk.
    Streamer over Yamaha wxc og bruker Abrahamsen v4.0 up
     

    Vedlegg

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Rock'n roll !! 🙂 artig at over 40år gamle sees kit 403 leverer lyd på dette nivået! På høyde med mine mantra 60, annerledes men fullt på høyde.
    Fikk tak i matchende stativer. Nå mangler bare nye front-trekk.
    Streamer over Yamaha wxc og bruker Abrahamsen v4.0 up
    Også ser de jo 10 ganger kulere ut enn Mantra.:cool:
     

    Dixikatt

    Fersking
    Ble medlem
    06.01.2023
    Innlegg
    4
    Antall liker
    13
    Sted
    Umeå Sverige
    Mina 503 blev klara i Mars , jag bifogar lite bilder, jag har funnit goda råd hos Gravesen och Svalander om kablar, delningsfilter och kassebygge och jag är mycket nöjd med resultatet. Ett problem, att diskanterna fungerade inte och jag har monterat två noname japanska diskanter som jag planerar att skifta mot original h86. Jag har sänt efter ett par från danmark men de är 4 ohm och inte 8 ohm, kan jag använda dem om jag justerar delningsfiltret?
    P1000203.JPG
    P1000205.JPG
    DSC_0003.JPG
    DSC_0032.JPG
    DSC_0034.JPG
    DSC_0002.JPG
    DSC_2096.JPG
    DSC_0035.JPG
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror jeg ville vurdert å brukt en ny Seas-diskant, f.eks 27TDFC istedenfor å grave på nettet etter gamle H86. De nye diskantene er vesentlig bedre.

    Johan-Kr
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg fant disse i noen Tandberg høyttalere

    Seas 30 uten noen bokstaver

    Dessverre har lissetrådene gått av på ene høyttaleren. Ene tråden er byttet ut med alt for tykk ledning.

    Flotte Alnico magneter og støpte chassis

    Veldig synd at den ene er ødelagt.
    Noen som kjenner disse?

    image.jpg image.jpg image.jpg
     

    Vedlegg

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Takk. Fant den på den første listen. Er trolig mulig å reparere for den som er flink med loddebolten.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Noen som kjenner disse?
    Type 30 er en gammel kjenning, ja. Definitivt bygd for høy følsomhet! Etter det jeg kan huske er svingspolen ikke stort lengre enn magnetgapet, så noen lineær slaglengde å snakke om har den ikke. Den egner seg nok derfor ikke til bassgjengivelse i moderne forstand.

    Jeg bruker som tidligere nevnt fire stykk av sorten i et gitarkabinett med åpen rygg, og denne jobben utfører de med glans (responsen minner om Celestion Vintage 30, dog med noe mindre kontroll i bånn). Da Telrad begynte produksjon av gitarforsterkere, brukte de som kjent Seas-elementer (8" og 10" fulltoner med dobbeltkon). Også tidlige Hagström-modeller brukte Seas, og i én av variantene (navnet kommer jeg ikke på i farten) har jeg også kommet over Type 30. Ellers kan jeg nok tenke meg at Type 30 primært må ha vært tiltenkt større taleanlegg og installasjoner, og de ble neppe produsert i særlig store antall.

    Bildet under er lånt fra en eBay-annonse, og viser et produktark for Type 30 datert 1959.

    Type 30 (1).jpg

    Om frekvensforløpet over får noen til å stusse, kan jeg berolige med at målemetoden er temmelig ulik dagens. Kurvene fra 1971-katalogen er av den mer moderne sorten:

    Type 30 (2).jpg

    Håper du lykkes med å bytte "lissekabelen". Det ser ut til å være litt igjen av den opprinnelige tråden innerst, men den vil nok ikke tåle mye knoting med sterk varme.

    - H -
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Takker!

    Jeg tør ikke prøve å reparere dette. Får legge de til sags og håpe kanskje noen har lyst på et par vintage Seas Alnico 12 tommere.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Noen som vet noe om dette Seas kitet ?

    Vis vedlegget 334510

    H086 - diskant
    21F-EW - bass
    kassemål 22 x 28 x 50 cm
    Delefilter - Seas D039

    Vis vedlegget 334511

    Elementene stemplet fra 1975 ser det ut som.

    mvh
    Jeg kommenterer et 8 år gammelt innlegg bevisst. Jeg vet ikke mer om dette kitet enn at jeg plukket opp et slik sett i går for 100kr og prøver å finne ut hva det er. Ligner mest på en mini-utgave av kit 302 der bassen er 2" mindre. Fine finerte kasser forresten
    .
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Hvis du med "kit" mener byggesett som hvermannsen kunne kjøpe og sette sammen selv, så er det neppe tilfelle her. En slik modell finnes ikke i noen av brosjyrene jeg har vært borti. De avbildede kabinettene kan vel neppe beskrives som typisk hjemmesnekret heller, men legg gjerne ut bilder av de du har funnet!

    Det er nok heller slik at Seas her har levert "halvfabrikat" (dvs. et ferdigtestet grunndesign bestående av elementer og delefilter) til et møbelsnekkeri som bygde kassene og monterte elektronikken. Slik produksjon skjedde ofte på oppdrag fra en av utsalgskjedene (Expert, Aktuell, etc.), som så markedsførte høyttalerne under egne merkenavn. På samme måte fikk også internasjonale høyttalerfabrikanter (Dynaco/Scan-Dyna, Sony, Toshiba, Teac, etc.) produsert høyttalere for det europeiske markedet i Norge.

    Det aktuelle delefilteret (D 039) er av den eldre typen, hvor komponentene er limt/fastspent til en bakelittplate med metallføtter. Omkring 1976 gikk Seas over til å montere filtrene sine på kretskort (PCB). Modellen fikk da navnet D 039 P, og finnes i følgende oversikt fra oktober 1977:

    Seas Okt-77 - s1 (Crossovers).jpg Seas Okt-77 - s2 (High Fidelity).jpg Seas Okt-77 - s3 (High Fidelity).jpg Seas Okt-77 - s4 (Standard).jpg

    Seas sendte ut slike produktoversikter til sine kunder med jevne mellomrom, og noen av dem har dukket opp på nettet med årene. Ha i bakhodet at dette ikke var kataloger som var rettet mot forbrukere. ;)

    - H -
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Solgte de defekte Type 30 til en Seas-venn i Vietnam. Fikk sendt noen bilder av ting som han har fått tak i.
    Veldig fine ting disse gamle Seas. Skulle gjerne hørt flere av disse
    Seas fulltoner.jpg

    30 TV IIi.jpg

    1/2 Seas Disco?
    tv30 coax.jpg

    12 tommer coax
    TV30.jpg

    Seas diverse.jpg

    Mere Seas (og Philips?)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn