Seas Professional Sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ArneLo

    Fersking
    Ble medlem
    27.12.2021
    Innlegg
    4
    Antall liker
    4
    Sted
    Nesodden
    Det finnes flere utgaver av filteret til Kit 303, men dersom den "usikre" motstanden er 10Ω, så stemmer det ganske bra med revisjon A - 8Ω-versjon (se vedlagt skjema). Dobbeltsjekk derfor at alle elementene er 8Ω! :)
    Ja, Geir. Dette ser ut til å ligne svært. Takk. Jeg skal ta en ekstra sjekk med multimeteret i helga før jeg bestiller. Det ligger litt lim og gugge her så den på 10? Ohm hvar ikke så lett å tyde verdien på.

    Nå var HTene fine og nesten som nye da jeg fikk kjøpt dem men den ene 25 f-ewx tygger grus så spolen er vel ut av senter. Det tror jeg nok ikke jeg er mann for å rette på, så er det noen som har en ekstra liggende for salg så... Jeg bruker nå 25 f-ew som nødløsning men den har 2db lavere følsomhet så det vil jo ikke stemme hundre prosent med det som er tenkt.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.975
    Antall liker
    11.829
    Sted
    Hus
    Mitt første SEAS høyttalerkit! Kjøpt i sin tid hos Hornaas i Storgata her i Oslo (butikken eksisterer fortsatt) - ca 1972-73. De hadde alle SEAS kit utsilt i butikken, bygget i vanlige sponplater og utstilt side by side mot kassadisken. Hadde lyst på et annet kit med samme dome og doble 8" bass men det kostet litt mer og for en guttunge så var ikke tålmodigheten stor nok til å spare opp det nødvendige mellomlegget!

    Hornaas ble etablert i 1908 - fantastisk historikk verdt å lese om. https://www.hornaas.no/historien-bak-hornaas-musikk/

    Vis vedlegget 849445
    Kjøpte mine første SEAS kit i gaten nedenfor som heter Ebells Gate tidig på 70 tallet. Der lå Skandinavisk Elektronikk den gangen som hadde agenturet på SEAS sammen med Garrard og mye annet. :)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    ... Hadde lyst på et annet kit med samme dome og doble 8" bass men det kostet litt mer og for en guttunge så var ikke tålmodigheten stor nok til å spare opp det nødvendige mellomlegget!
    Jeg kjøpte det byggesettet med domediskant og doble 8" bass hos Edda Radio i Trondheim rett nedenfor NTH (det var alltid kø der de dagene studielånet kom!), finerte sponplatekassene med ekte teakfiner, de ble veldig fine og gode!

    Angrer ennå på at jeg solgte dem!
     

    Tink-a

    Fersking
    Ble medlem
    03.10.2022
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Jeg kjøpte en Huldra 10 og fikk med to høyttalere. Tenkte kanskje de var hjemmesnekret, men de ser veldig profesjonelle ut. Inni er det tre høyttalere, en Seas 9 tv hf og to Seas 15 /11 tv lgw. Så vidt jeg har lest meg fram til er det dermed en diskant- og to mellomtonehøyttalere. Lyden er bra, men mangler litt bass etter min smak... Jeg er rimelig grønn, så lurer på om det er noen av dere her i denne tråden som kan si noe om disse.

    20221006_214822.jpg 20221003_185450.jpg
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    La i grunn ut disse bildene på Vintage-kjøp tråden også, men tenkte at det kunne være greit å få de med her også, siden det tross alt er en ren Seas konstruksjon.
    Roar Malmin bekrefter i mail at disse ble produsert i 83-84.
    De har terminaler i bakkant på undersiden, for å kunne henge på vegg.
    Ellers kan de stå på stativer som ikke dekker hele undersiden.
    Jeg har aldri sett slike hverken før eller etter.
    Seas H-211 og 21F-WB
    Bassene som står i er uoriginaler og skurrer.
    Så 21F-WB mangler jeg.
    Alternativ 1-må jeg få tak i et par basser, eller tilsvarende.
    Alternativ 2. Bytte de vekk til noen som, av nostalgiske grunner, ønsker seg disse.
     

    Vedlegg

    Sveinung T

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2011
    Innlegg
    34
    Antall liker
    22
    Sted
    Sandefjord
    Bladde gjennom tråden nylig, og fant ovennevnte innlegg et par sider tilbake. Det finnes lite konkret info om de tidligste Seas-produktene, men disse ble fortrinnsvis kun brukt i Radionette-apparater, hvilket er en selvfølge for dem som kjenner historien og eierskapet til Seas. Jeg bestemte meg for å gjøre noen bildesøk på nettet, og her er litt av det jeg kom over:

    Vis vedlegget 685557
    Tysk annonse fra 1954. Modellnavnet minner om de eldre Hroswitha-høyttalerne fra Videbæk, og elementet kan være fra tiden før Seas lagde egne 10".


    De tidligste Seas-modellene hadde nok chassis av presset stål. Jeg antar at produksjonen ble flyttet over på støpte chassis etter hvert som dette ble lønnsomt. Overgangen skjedde neppe samtidig over hele sortimentet, men sannsynligvis etter behov for hver enkelt chassisstørrelse. De eldste eksemplarene jeg har kommet over, er 8" fulltonehøyttaleren man finner i Radionette Symfoni (1949-), som til å begynne med hadde både presset stålchassis og "hesteskomagnet". I senere årganger finner man gjerne et støpt chassis der i stedet. Typebetegnelse finnes kun på nyere enheter; På de eldste finnes i beste fall kun produksjonsdato.

    Vis vedlegget 685507 Vis vedlegget 685508
    Riktig gamle Seas 8" fulltoneelementer: Til venstre innmaten i en Radionette Symfoni Super DX (1951-56), hvor elementet har hesteskomagnet og pressformet chassis. Til høyre innsiden av en Radionette Symfoni vegghøyttaler, hvor selve høyttalerelementet er datert 1955 og utrustet med støpt chassis samt en tidlig variant av TV-magneten.


    På bilder av den opprinnelige Kurér-modellen fra Radionette (1950-), finner vi et 6" fulltoneelement. En av variantene jeg har kommet over har element som ikke er malt i den typiske Seas-grå fargen, og kan muligens stamme fra tiden før Seas startet opp (Videbæk/Hroswitha?). Dette har ikke skruehull for montering, og blir i stedet festet med separate klemmer. Både et grålakkert stålvariant med skruehull og et støpt chassis dukker med tiden opp, og elementet får etter hvert navnet 15TV påstemplet. I de mer kompakte modellene av Kurér som kom senere, ble varianter av den ovale 19/13TV brukt, også disse med støpte chassis.

    Vis vedlegget 685518 Vis vedlegget 685519 Vis vedlegget 685520
    Tre årganger av den opprinnelige Kurér-radioen: Til venstre med et ukjent element, i midten med stålchassis og hesteskomagnet, til høyre med støpt chassis og TV-magnet.


    Et nyere eksempel fra "hifi-alderen" er mellomtonen 11F-M, som i opprinnelig utgave (H130 fra 1977) hadde presset stålchassis, og som kort etter (H143 fra 1978) ble bygd på et mer moderne støpt chassis. Sistnevnte finner vi i Seas Kit 403 og 603.

    Vis vedlegget 685539 Vis vedlegget 685540
    11F-M i gammel og ny utførelse: Til venstre H130, som neppe rakk å bli produsert i store kvanta. Til høyre H143, som fortsatt lages på bestilling.


    Elementene med 13 cm stålchassis ble fra ca. 1986 gradvis erstattet av 14 cm elementer med støpt chassis, men ble produsert på bestilling helt til midten av 90-tallet. Eksempler finner vi bl.a. i 13F-GM (mellomtonen i Seas Kit 503) og P13RCY.

    Vis vedlegget 685545 Vis vedlegget 685542 Vis vedlegget 685544
    13TV-GM til venstre, P13RCY i midten, den mer moderne T14RCY/P til høyre.


    Enkelte chassistyper forble imidlertid i presset stål, og ble aldri oppdatert med støpegods. Dette gjelder bl.a. modeller med 5 cm og 28x17 cm chassis. Sistnevnte kom inn i Seas-sortimentet i 1961, skjønt fabrikken i Videbæk leverte elementer bygd på samme chassis til B&O før den tid. Diskantene på 5 cm kan ha kommet noe senere, men begge gikk av moten og forsvant omkring 1978. Utgaver med ferrittmagnet holdt det gående et par år til.


    Vis vedlegget 685564 Vis vedlegget 685565 Vis vedlegget 685566
    Veteraner av stål: 275/165, 28/17TV-GW og 5TV-HF.


    - H -
    Lages H-143 fortsatt på bestilling? Hvor bestiller man ? :) MvH Sveinung
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Relativt utradisjonelt design på disse høyttalerne.
    I følge forrige, og eneste eier, ble disse produsert i Drammen.
    Han kjøpte de i 1977.
    Nova Sound System 260

    Er nok uoriginale basser.
    CA25RE4 basset som står i.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    madsimilius

    Medlem
    Ble medlem
    25.03.2019
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Hei :) har et par 503 kasser med 33f-wka/dd (følsomhet 93db) og lurer på om jeg heller vil ha 13f-gmbx 92db, istedenfor 13f-gm 90 db så jeg får mer effektive høyttalere. Noen som har noe inspill? Og er det evt noen som vet hvilke høyttalere som bruker 13f-gmbx?
     
    Sist redigert:

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    har et par 503 kasser med 33f-wka/dd (følsomhet 93db) og lurer på om jeg heller vil ha 13f-gmbx 92db, istedenfor 13f-gm 90 db så jeg får mer effektive høyttalere. Noen som har noe inspill? Og er det evt noen som vet hvilke høyttalere som bruker 13f-gmbx?
    Hei og godt nytt år!

    Idéen høres i utgangspunktet helt fornuftig ut, men ikke glem at delefilteret også spiller en viktig rolle her. Hvis det er slik at du bruker originale Kit 503 delefiltre, kan du jo vurdere å fjerne dempemotstander til mellomtone og diskant i stedet. Her er det et par dB å hente. ;)

    Vær obs på at 13F-GMBX som regel vil trenge nye skumkanter. Jeg tror elementet opprinnelig ble brukt i NRK-monitorene Seas lagde på slutten av 70-tallet. Det finnes også i Hans Deutsch/ATL Antares, og i et InterTechnik-byggesett kalt MS5, men da har vi altså beveget oss til det Tyske markedet. En versjon av elementet ble også solgt i løsvekt av InterTechnik, men da med modellnavnet M14.

    - H -
     
    Sist redigert:

    madsimilius

    Medlem
    Ble medlem
    25.03.2019
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Hei og godt nytt år!

    Idéen høres i utgangspunktet helt fornuftig ut, men ikke glem at delefilteret også spiller en viktig rolle her. Hvis det er slik at du bruker originale Kit 503 delefiltre, kan du jo vurdere å fjerne dempemotstander til mellomtone og diskant i stedet. Her er det et par dB å hente. ;)

    Vær obs på at 13F-GMBX som regel vil trenge nye skumkanter. Jeg tror elementet opprinnelig ble brukt i NRK-monitorene Seas lagde på slutten av 70-tallet. Det finnes også i Hans Deutsch/ATL Antares, og i et InterTechnik-byggesett kalt MS5, men da har vi altså beveget oss til det Tyske markedet. En versjon av elementet ble også solgt i løsvekt av InterTechnik, men da med modellnavnet M14.

    - H -
    Takk og godt nytt år til deg og :) har ikke noe delefilter og tenkte enten å kopiere 503 delefilter og fjerne motstandere, eller lage nye . Jeg har 2 set Seas kit 60 som jeg kjøpte av en på finn for et par år siden. Var det av deg? Har tenkt å teste kit 60 delefilterene med 33f-wka/dd i 503 kasse og med et par seas høyttalere som har 21f-gw 92db 8 ohm, er det bare å fjerne motstanderene i så fall ? hva med de som er parallel med element? (La med koblingsskjema) Ellers er jeg interessert i hvordan 33f-wka/dd låter i aperiodisk eller hva det nå heter på Norsk, som dynaco a-25 osv, og da kanskje 13f-gm funker bedre siden det alikevell vil gjøre høyttaleren litt mindre effektiv. Ellers putta jeg elementene fra ene kit 60 settet i dynaco a-50 kopi kasser, som jeg tenker å teste både både 2 og 3veis :) for mange ideer , og for lite tid :p
     

    madsimilius

    Medlem
    Ble medlem
    25.03.2019
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Er vell bassen som er dempet i kit 503? I og med at 33f-wk er 92 db og 13f-gm er 90 ? Har ikke sett på 503 delefilter enda da jeg ikke har elementene og bestemt med enda :p
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.892
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Husk at følsomheten på bassene er oppgitt ved 1000Hz. Delefrekvensen er lavere enn dette, og når du har kompensert for baffelsteg, så har du ikke noe mer å gå på.

    Skal du ha ordentlig «liv i lørven» - kast delefilteret, og heng på et par Hypex treveis plateforsterkere 😊

    Johan-Kr
     

    madsimilius

    Medlem
    Ble medlem
    25.03.2019
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Husk at følsomheten på bassene er oppgitt ved 1000Hz. Delefrekvensen er lavere enn dette, og når du har kompensert for baffelsteg, så har du ikke noe mer å gå på.

    Skal du ha ordentlig «liv i lørven» - kast delefilteret, og heng på et par Hypex treveis plateforsterkere 😊

    Johan-Kr
    Ok , kanskje jeg burde ta en titt i speaker box eller noe da så jeg ser ca hvor høyt det spiller. Noen tips til evt bedre høyttalerkassedesignprogram som ikke koster skjorta? Har hatt lyst å kjøpe stereo 3 veis aktive delefilter, dels for å kunne "lage" multibandskompressor for studiobruk, men også med tanke på å prøve meg fram når det kommer til høyttalerbygging. MYE lettere å teste rundt ulike frekvenser osv, og jeg har nokk av forsterkere. 3 veis plateforsterkere er jo genialt for dette, men har lyst å bruke de forsterkerene jeg har. Har forelsket meg i Tandbergs single ended transistor forsterkere som huldra 10 og tr-1000. Kan være i hodet mitt og for at jeg kanskje underbevist heier litt på det gamle, men liker å høre på musikk i disse så noe er det nokk :p Har enda tilgode å høre en SE rør forsterkere , og det er litt med tanke på SE rør at jeg vil ha det lettdrevent.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Er vell bassen som er dempet i kit 503? I og med at 33f-wk er 92 db og 13f-gm er 90?
    Nei, det er faktisk mellomtone og diskant som er dempet. Å dempe et basselement med seriemotstand er som regel ikke ønskelig, siden det samtidig vil endre responsen (økt Q) rundt systemresonansen.

    Basselementet har tilsynelatende for høy følsomhet, men dette er kun på papiret. I praksis holder 13F-GM tritt, og må attpåtil dempes. Som Fenalaar nevnte tar den målte følsomheten til basselementet ikke høyde for delefilter og baffelsteg.

    I tillegg får mellomtonen hjelp av de andre elementene, siden de grovt sett spiller i fase i et overlappende frekvensområde. Dette kalles "band-pass gain". Hvor mange dB forsterkning mellomtonen får, avhenger av filtertype og avstand mellom de to delefrekvensene.

    - H -
     
    Sist redigert:

    madsimilius

    Medlem
    Ble medlem
    25.03.2019
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    llegg får mellomtonen hjelp av de andre elementene, siden de grovt sett spiller i fase i et overlappende frekvensområde. Dette kalles "band-pass gain". Hvor mange dB forsterkning mellomtonen får, avhenger av filtertype og avstand mellom de to delefrekvensene.
    Nei, det er faktisk mellomtone og diskant som er dempet. Å dempe et basselement med seriemotstand er som regel ikke ønskelig, siden det samtidig vil endre responsen (økt Q) rundt systemresonansen.

    Basselementet har tilsynelatende for høy følsomhet, men dette er kun på papiret. I praksis holder 13F-GM tritt, og må attpåtil dempes. Som Fenalaar nevnte tar den målte følsomheten til basselementet ikke høyde for delefilter og baffelsteg.

    I tillegg får mellomtonen hjelp av de andre elementene, siden de grovt sett spiller i fase i et overlappende frekvensområde. Dette kalles "band-pass gain". Hvor mange dB forsterkning mellomtonen får, avhenger av filtertype og avstand mellom de to delefrekvensene.

    - H -
    Aha, dvs si at det kanskje ikke er så mye å hente i å bruke 13f-gmbx? at jeg egentlig bare kan bruke 13f-gm og isteden bare fjerne litt demping på mid og diskant for å kompansere for den 1db endring mellom 33f-wk og 33f-wka ? Takk,, skal bli godt å få ende på letinga mi i så fall 🤣 13f-gm og mb er nokk forhåpentligvis mye lettere å finne.
     
    Sist redigert:

    Dixikatt

    Fersking
    Ble medlem
    06.01.2023
    Innlegg
    4
    Antall liker
    13
    Sted
    Umeå Sverige
    Här är mina 503'or med ny fanér. Vad tycks?
    De hade ju plastfolie i original. Mye jobb med disse. Helt i träfanér nu. Blev bra syns jeg.

    Vis vedlegget 784834 Vis vedlegget 784835 Vis vedlegget 784837
    Jag har ett par 503 i originalskick som jag tänker renovera, jag har också läst Gravesens artikel om hans nya delningsfilter. Jag ser att du behållit originalfiltren med uppgraderade kondingar, det vore intressant att höra hur du upplever resultatet och om du har gjort andra förändringar
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.386
    Antall liker
    3.407
    Torget vurderinger
    0
    Hej Dixikatt!
    Välkommen hit!
    Lägg gärna upp bilder på dina 503.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.975
    Antall liker
    11.829
    Sted
    Hus
    Relativt utradisjonelt design på disse høyttalerne.
    I følge forrige, og eneste eier, ble disse produsert i Drammen.
    Han kjøpte de i 1977.
    Nova Sound System 260

    Er nok uoriginale basser.
    CA25RE4 basset som står i.
    Tror disse hadde 25TV-EW originalt :)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Tror disse hadde 25TV-EW originalt :)
    Ja det stemmer.
    Jeg hadde ikke tatt av fronttrekkene på begge da jeg postet.
    Det ene elementet var originalt.
    25TV-EW, men med en jæv.... stygg støvhette.
    Sølvfarget aluminium med logo på.
    Fysj.
    Så hvis jeg kommer over et par 25TV-EW, så bytter jeg begge bassene.
    Heftig tykkelse på kabinettene, 25mm så det ut til.
    Delefilter så også imponerende ut tatt alder i betraktning, og sammenlignet med originale Seas-filter.
    Alt i alt veldig forseg-gjort.

    Hvite høyttalere er ikke noe for meg, så de skal pusses ned.
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg bygde om ett par 503 fra original til Gravesen sine filter.
    Jeg ville ikke gjort det igjen. Ville heller ha byttet kondensatorer på originalfilter
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.916
    Torget vurderinger
    12
    Gravesen sine modifiserte filtre gjelder vel for andre diskanter. Jeg har vurdert disse, men tror jeg beholder de originale diskanter og i beste fall bytter filtrene til oppgraderte komponenter. Tar i så fall ut de originale og bygger nye. Liker å tilbakestille til originalt på en enkel måte.
     

    Dixikatt

    Fersking
    Ble medlem
    06.01.2023
    Innlegg
    4
    Antall liker
    13
    Sted
    Umeå Sverige
    Jeg bygde om ett par 503 fra original til Gravesen sine filter.
    Jeg ville ikke gjort det igjen. Ville heller ha byttet kondensatorer på originalfilter
    Tack för informationen, min plan är att först och främst lägga pengarna på bättre kondensatorer då Gravesens filter innehåller betydligt fler komponenter. I planen ingår att förstärka väggarna, byta internkablaget och experimentera med dämpmaterial i lådan. Alla tips mottages tacksamt.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.986
    Antall liker
    4.729
    Torget vurderinger
    1
    Här är ett (till) litet inlägg om Seas 60.
    Jeg postade om dem tidigare. Kjöpte nyligen ett par till, därför att Seas Kit 60 är helt sikkert mina bästa höyttalere. Jag absolut elsker dem!
    Måtte bare dra med meg disse hjem i dag.... Er vel samme sak, selv om frontene har metallister oppe og nede...
     

    Vedlegg

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Hva gjør en hvis en har overskudd av 22mm vannbestandig kryssfinér?
    Da må det bli nye overdimensjonerte kasser til A-25😊
    Må nok kjøpe mer slipebånd og rondeller, for dette var ikke noe særlig å pusse på😂
    IMG20230215163402.jpg
     

    Sveinung T

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2011
    Innlegg
    34
    Antall liker
    22
    Sted
    Sandefjord
    Hei :)
    Har skiftet kant-oppheng på både bass og mellomtone i noen gamle SEAS kit 603. Fornøyd med jobben,ble som nye :)
    Nå vil jeg bytte kondensatorene i filtrene. Har noen en liste over type og verdier som er å anbefale? Det sitter nå 4,7 microF , 24 microF ,og 48 microF i filtrene 50v stemplet på alle,men det har vel lite å si om de nye blir høyere i volt...bare man kommer nær i Farad.?
    Takknemlig for tips om hvilke type kondensatorer jeg bør kjøpe :)
    Mvh Sveinung
    tempImagef9cLzl.png
    tempImageiGehlq.png
     
    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Hvis det er noen som har et det A-25 eller et av de tilsvarende kittene liggende, så oppfordrer jeg til å eksperimentere med store kasser til de.
    Nå har jeg puttet elementer og delefilter inn kasser på 75 liter med port.
    Skiftet de originale 10uf kondensatorene noen Janzen som jeg hadde liggende.
    Fyffi grisen.
    Hakeslepp.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Hei :)
    Har skiftet kant-oppheng på både bass og mellomtone i noen gamle SEAS kit 603. Fornøyd med jobben,ble som nye :)
    Nå vil jeg bytte kondensatorene i filtrene. Har noen en liste over type og verdier som er å anbefale? Det sitter nå 4,7 microF , 24 microF ,og 48 microF i filtrene 50v stemplet på alle,men det har vel lite å si om de nye blir høyere i volt...bare man kommer nær i Farad.?
    Takknemlig for tips om hvilke type kondensatorer jeg bør kjøpe :)
    Mvh Sveinung Vis vedlegget 894468 Vis vedlegget 894469
    Blir interessant å høre om resultatet. Jeg pønsker på å forgripe meg på filtrene i mine 603 også.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Det er nok over 30 år siden, men ja. Litt for lite blod i alkoholen ved den anledningen, riktignok, så klangbildet kan jeg ikke uttale meg kyndig om. 😁

    Bassene (30 WK) har jeg imidlertid gode erfaringer med i senere tid. Feit AlNiCo, lang spole og flotte T/S-parametre sammenlignet med andre ting Seas lagde på den tida. Låter fortreffelig i store lukkede kasser som disse. Opphengene er imidlertid svært myke og spideren temmelig underdimensjonert, så jeg har en mistanke om at de lett kan tøyes for langt og at bassrefleks derfor bør skys som pesten.

    - H -
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.916
    Torget vurderinger
    12
    Hei :)
    Har skiftet kant-oppheng på både bass og mellomtone i noen gamle SEAS kit 603. Fornøyd med jobben,ble som nye :)
    Nå vil jeg bytte kondensatorene i filtrene. Har noen en liste over type og verdier som er å anbefale? Det sitter nå 4,7 microF , 24 microF ,og 48 microF i filtrene 50v stemplet på alle,men det har vel lite å si om de nye blir høyere i volt...bare man kommer nær i Farad.?
    Takknemlig for tips om hvilke type kondensatorer jeg bør kjøpe :)
    Mvh Sveinung Vis vedlegget 894468 Vis vedlegget 894469
    Hvor fikk du tak i nye skumringer?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.916
    Torget vurderinger
    12
    Hvis det er noen som har et det A-25 eller et av de tilsvarende kittene liggende, så oppfordrer jeg til å eksperimentere med store kasser til de.
    Nå har jeg puttet elementer og delefilter inn kasser på 75 liter med port.
    Skiftet de originale 10uf kondensatorene noen Janzen som jeg hadde liggende.
    Fyffi grisen.
    Hakeslepp.
    Hvilken frekvens tunet du porten til?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kjørte 50 mil i helgen for å hente disse:
    seas 95.jpg

    De er enorme! Kassene er i veldig god stand, men de må nok ha en gjennomgang av delefilter.
    Kun bassen spiller på den ene.

    Basselement sett fra baksiden. Vakkert med alnico magnet!
    seas 30 wk.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn