SEAS fulltoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.756
    Torget vurderinger
    10
    Nikko03 skrev:
    Har T ampen tatt kvelden hel
    Kanskje. Det kan være for lav spenning på batteriet. Lader det nå. Har flere amp boards liggende så jeg klarer meg :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.756
    Torget vurderinger
    10
    På come rain come shine med Monica Z er det en flott kontrabass. Hører lett at bassen sitter som den skal, tonene gjengis tydelig og jevnt oppover skalaen og med bra fundament i bunnen. Tror jeg er i mål nå.

På min MLTL i riktig størrelse så kommer jeg også til å lage filter som her. Jeg er ikke fanatisk mtp å ha det så cleant som mulig. Det er mye værre med delefilter i 1k til 5k området (jeg er faktisk formann i støtteforeningen mot domediskanter, 2 veis og tungdrevne høyttalere forøvrig). Har også tro på en superdiskant til denne, f eks en bånddiskant fra Tang Band, Aurum Cantus eller Fountek. Diskanten i Tang Band 8 tommern er mer oppløst enn i Seasen. Seasen har på sin side bassressurser som jeg tror er sjeldent i fulltoneland.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Nikko03 skrev:
    Har T ampen tatt kvelden hel
    Kanskje. Det kan være for lav spenning på batteriet. Lader det nå. Har flere amp boards liggende så jeg klarer meg :)
    Akkurat håper det er batteriet da :) Framsynt herremann du med flere T-amper på lur :)

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.255
    Flott tråd dette. Jeg sysler med tanken på denne som et alternativ (av Fostex, jantzen og også Seas) brukt som mellomtone i et 3 veis system (aktivt) fra 0,2 til 1,2 khz. Noe den ikke skulle ha problemer med. Men jeg tenker da på å fjerne "whizzercone" (skalpell og stø hånd...), den har ingen misjon i det frekvensområdet. Noen synspunkter?

Et av kravene mellomtonen er lav driftseffekt, PA elementer har jo dette - men der er det oftest overprioritert på bekostning av lyden. Pose og sekk er vanskelig i den virkelige verden ihvertfall hvis pris er med.

E

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er litt i samme tankegang som Elmer med tid og stunder men da kun i en 2 veis.
    Gjerne deling opp mot 3.5 khz området. Og med en 1 1/4" diskant av noe slag.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.756
    Torget vurderinger
    10
    Nelson Pass har spilt på den i åpen baffel. Det finnes info om det på nettet.

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Kjører nå på følgende (som er enda et fremskritt):

BSC: 1,2 mH & 8,2 ohm
    SUG: 0,68 mH + 4,7 ohm + 3,9 uF
    IMP.K: 8,2 ohm + 10uF
    Satte inn 8.2ohm ilag med 1.2mH for å teste siden du var så fornøyd med det :) absolutt enig der, mer fremheva mellomtone enn med 12ohm :)

Kjører enda uten Impedanskorreksjonfilter her, skal teste litt mer når deler kommer ^^

Har det no for seg å kjøpe svindyre kondiser og spoler når man er fornøyd med verdiene?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.756
    Torget vurderinger
    10
    Tja si det.

Jeg har mer tro på å bruke tid på rommet du spiller i, plassering, innvendig demping i kabinettet, fintuning av bassporten, toe in, valg av forsterker (helst rør eller klasse a), kilde, etc, etc, etc...................før du begynner med rådyre kabler og "platina og plutonium i kongevann" kondensatorer.

De relativt rimelige blå Jantzen kondensatorene er trolig mer en bra nok i lang tid fremover til du har forsket på alle de andre parametrene. Om et år, når du er helt fornøyd, så plukker du ut filteret og leser denne tråden: http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Min mening er at alt for mange på dette forumet tuller for mye med den aller siste fintuningen (les kabler, kondiser og spikes) før de har gjort seg opp en mening om det virkelig er den klangen/type lyd de ønsker som er i anlegget de har kjøpt. Noen har tom ikke plassert høyttalerne skikkelig eller gjort nødvendige korrigeringer i rommet. Synes shaunv formulerte det på en god måte "låter ikke anlegget bra med lakris lisser låter det ikke bra med dyre kabler heller" ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.756
    Torget vurderinger
    10
    Fått tips på DIYAUDIO om å coate wizzeren til SEASen med ferniss. Det reduserer oppbrytning som følge av fasefeil som oppstår mellom domen og wizzeren. Coating med ferniss gjør wizzeren stivere og dermed mer presis.

Skal på apoteket til uken og kjøpe Dammar-harpiks og vegetabilsk terpentin. I tråden stod det at man blander nevnte ingrediensere til harpiksen er skikkelig mettet.

Deretter pensler man innsiden av wizzeren med fernissen slik at den blir stiv, jevn og fin ::)

Her er tråden: http://www.diyaudio.com/forums/full-range/184560-seas-fa22rcz-vs-fostex-fe206en-4.html

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    takker for veldi gode svar igjen ;)
    Etter ein del lytting på høyttalerne har de åpna seg enda meir og bassgjengivelsen er heilt utruli spør du meg :D

Ein kompis som spiller på sine infinity kappa 9.2 eller ka de heite igjen desse beista med 2x 12", syntest nesten det blei for mykje bass :p han var klart enig at sub var klart ikkje nødvendig ;P

Er utruli gla eg kom over desse kassene du la ut HEL, etter dette høyttalerprosjektet har musikklytting blitt ein drøm kvar gang eg setter på anlegget :)

Veit ikkje om eg vil forandre meir på delefilteret heller, får teste litt i veka kansje når eg får delene eg bestillte.
    Mine ører er veldig fornøyd!

Men lurer litt på dette med Toe in, korleis skal/bør det være?

Skjønner ikkje dette problemet med whizzeren heller, ka er det den gjer som er et problem?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.756
    Torget vurderinger
    10
    Det med wizzeren er kun en liten finpuss. Det kan likegjerne bli en fiasko når jeg pensler ferniss (en slags klarlakk) på den.

Jeg anbefaler deg å droppe det.

Fintuningen av diskanten kan du enten gjøre ved å justere toe in slik at du såvidt ser yttersidene av høyttalerne i lytteposisjon. Dvs at krysningspunktet er 0,5 - 1,0 meter foran hodet ditt. Alternativt kan du legge til en impededanskorreksjon på filteret ditt slik jeg har gjort det frarøver bittelitt transparens i lydbildet men gjør høyttalern mer praktisk da lytteposisjon ikke blir så kritisk.

NB! Anbefaler deg å forske på lengden av bassporten. Prøv f eks 3-4 cm lenger port! Varier også dempingen, det gir utslag på klang og dynamikl.

:)

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    hehe, da dropper eg det med whizzeren;)

Ska prøve ut det med toe in, satte de bare sånn på feelingen så kan prøve å finjustere de :)
    bassporten er allerede non cm lenger enn det på tegningen, veldig fornøyd med bassen så trur ikkje eg tør røre den :p

men dempingen trur eg at eg må forske litt på, kansje dempe av nederste del av kassen også? har jo ingenting på vegger der nå

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.756
    Torget vurderinger
    10
    Ikke demp mer enn nødvendig, da kan lyden bli dau.

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Da lar eg det og være ;P hehe
    Guffa godt idag med "test" musikk, dynamikk og klang er herlig trur eg traff innertieren med ein gang :S

Men har altfor bred stereobenk så får ikkje prøvd ut toe in som du anbefalte, blei rett i tryne istedenfor litt fremfor :p

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.756
    Torget vurderinger
    10
    Er veldig spent på bassen i full sizene. Gleder meg til å bygge dem selv. Moro å høre at du er fornøyd.

Fortell gjerne mer om hvordan du opplever høyttalerne på forskjellige typere musikk. Kontrabass f eks, her kan du lytte etter vandringen opp og ned. Det skal ikke høres ut som om de tykkeste strengne er lagd av gummi for å si det sånn ;D Takler de Yello, Røyksopp og annen elektronisk musikk? Hva med klassiske symfonier, klarer de å skille instrumentene når de blir mange nok av dem? Rockemusikk, blir det tynt eller får det fundamentet det trenger i midbassen? Fulltonens fantastiske mellomtone gjengir jazz, akustisk musikk, vokal osv på en fantastisk måte så det vil ikke bli noen overaskelse. Det er de tyngre greiene som kan bli en liten utfordring.

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    ja du har virkelig no å glede deg til med tanke på bassen, viste de frem for ein kompis isted.

Satte på Dream Theater - Take the time, og kan tru han blei imponert han som alle som har hørt de til nå ;)

Den fantastiske introen, blandet med bass og skarptromme spilling og så setter det igang med tung dobbeltromming!
    Heilt rått måten høyttaleren takler rock på :)
    Det blir ikkje tynnt i det heile, rock/metal e no av det eg syns den klare best :)

Har prøvd den ut med litt diverse elektromusikk og, alt fra Daft Punk lignende elektro til Prodigy osv.
    Klarer det og veldi bra.

Prøvd non instrumentelle sanger med akustisk gitar, det var fantastisk opplevelse ;)

Men om du har spesifikke sanger du vil eg skal prøve ut og gi mening utifra så kom gjerne med det,
    om det er spesielle deler av sangene eg spesielt skal følge med på si gjerne det og :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    Så morro å lese at fulltonen fungerer så godt på mye variert musikk. Veldig i tråd med hva jeg opplevde her hjemme i hornkassa
    jeg lagde. Men bass responsen i mine kasser ble i overkant voldsom ,så jeg følger nok oppskriften her å bygger etter kasse tegningen som hel så generøst delte her inne,da det virker som den fungerer veldig bra :)

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nikko03 har du noen bilder av dine HT liggende på sentralen?

Sonny

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    Sonny skrev:
    Nikko03 har du noen bilder av dine HT liggende på sentralen?

Sonny
    Det ligger en tegning på side 16 og ett bilde på side 19 i denne tråden :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.756
    Torget vurderinger
    10
    Som nevnt er jeg vel kommet i mål med filteret (takk til lowq og en ekstra stor takk til norcad)

Nå har jeg forsket litt på plassering i rommet. For det første har fulltoner den herlige egenskapen som horn har: lite tull og tøys med førsterefleksjoner. Det låter bra selv i mitt trange og harde 10m2 lytterom.

Diskanten er dempet med impedansekorreksjonen til lowq, det balanserer det hele. En faseplugg og / eller pensling av wizzeren med ferniss vil trolig gjøre mye av det samme og da med litt mer dynamikk men med en stoooor fallhøyde mtp å vræke hele greia!

De jeg spiller på er Grete Roede varianten av BOB Bs MLTL. På et mitt lille rom vokser bassen enormt ved å trekke dem mot bakveggen (selv om porten er foran). Nå står fasepluggen 75 cm fra bakveggen og jeg har praktisk talt fullrange lyd.

Jeg har toe in på ca 50 cm foran nesa, trenger ikke mer, alt er i balanse. Klangen er dynamisk, åpen, bred, dyp og behagelig. Mellomtonen og perspektivet er i særklasse. De vokser med power. Fra 2050 T-amp til MAE SET til First Watt 25 watt klasse a så stiger SEASene i gradene som bare det. En forsterker med litt kraft i bånn er absolutt å anbefale. 300B vil trolig ikke være optimalt her for å si det slik.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Hva var kassemålene dine igjen?

Kunne du oppsumeert konstruksjonen din og hva du endte opp med i filtrene dine?

McLaren

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.756
    Torget vurderinger
    10
    McLaren skrev:
    Hva var kassemålene dine igjen?

Kunne du oppsumeert konstruksjonen din og hva du endte opp med i filtrene dine?

McLaren
    BSC: 1,2 mH & 8,2 ohm
    SUG: 0,68 mH + 4,7 ohm + 3,9 uF
    IMP.K: 8,2 ohm + 10uF

Kabinett tegningen finner du her:http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55506.0.html

NB! Den jeg omtaler er en slank utgave med et brutto fotavtrykk på 22x30 cm. Anbefaler istedet å følge tegningene til Bob Brines til punkt og prikke.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.756
    Torget vurderinger
    10

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    @ Dtomaso: Har du tenkt på finish?

Jeg tror jeg skal finere mine "full size versjoner" når jeg bygger dem.

Band It fra USA. Ekte finer på rull.
    Har sittet å tenkt i fleire daga på akkurat da, blitt veldig skeptisk på da med skruene ska komma fram i evt lakk. og pussa å sparkla 1000 gonga for å få da heilt gjevnt friste egentli ikkje.

Så du e ein tankeleser faktisk, har leita itte finerfilm i heile går uten hell ;P

Virka jo greit da å finera, va jo ikkje sånn enormt dyrt heller igrunn.

Trur eg må ta ein nærmare titt på linken din å ka farge som frister.

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    For de som angret på at de ikke la inn en ordre når prisen var lav: Nå ligger det fire elementer på børsen.

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    saschagabor skrev:
    For de som angret på at de ikke la inn en ordre når prisen var lav: Nå ligger det fire elementer på børsen.
    ka kosta de før igrunn? betalte sjølv 1145 eller ka det er pr. stk. og syns det var ein grei pris uvitende om at de kosta mindre før.. :p

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    De gikk for 700,- den første uken, men de er for all del verdt fullpris også.

Gleder meg til jeg omsider får mekket noen nye kabinetter. Skal ha stofframme til dem, sånn at mine Exotic F8 får en litt tryggere hverdag :)

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    saschagabor skrev:
    De gikk for 700,- den første uken, men de er for all del verdt fullpris også.
    heldig de som fikk de for introduksjonsprisen då ja :)
    Ja de er verdt kvar ei krone ;)

har kosta til no 4000 å bygge, da gjenstår kun finishen igjen.. og de spiller fletta av B&W 703 eg hadde tidligere som koster nesten 20000 meir ny.. er villig til å påstå de spiller bedre enn enda dyrere høyttalere også :)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Det har tatt sin tid, men nå har jeg kommet et stykke videre i planleggingen av neste kabinett. Det blir ikke et lukket kabinett denne gang, men aperiodisk. Designmessig blir det noe ala Dynaco a25, dog med forholdene 0.707 - 1 - 1.414.

Jeg har ikke helt oversikten på det byggtekniske ennå, men det blir hvertfall 18 mm bjørkefiner. Det blir 45 graders vinkler og innfelt baffel og bakplate. Tanken er å beholde endeveden, men gi den en liten omgang med fresten, slik at den slanter litt utover. Finish direkte på fineren er planen, så får vi se.

Plasseringen av portene har jeg ikke bestemt meg helt for ennå. Tanken har hele tiden vært å ha dem bak, men jeg har egentlig litt lyst å holde muligheten for ´tett plassering på bakvegg´ åpen. Såfall må jeg også gjøre noe lurt med terminalene. Liker godt måten det ble gjort på før, se f.eks AR og Dynaco.

Hadde vært spennende å lage MLTL, men tror rett og slett at det ville blitt for mye bass i stuen her. Dessuten har jeg bedre sansen for den fastere bassen fra lukkede kabinetter. Dette skal, etter hva jeg har forstått, også være en av styrkene til aperiodiske kabinetter.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Hva tilsier at ett kabinett er aperiodisk?

Hvor i landet holder du til Tomaso?

McLaren

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.756
    Torget vurderinger
    10
    Fra Dynabel sine sider:

Akustisk ventil
    Ved å benytte akustisk ventil (dempet kabinettåpning) i et lukket kabinett kan man oppnå et lavere system-Q og uendret resonansfrekvens. Dette er en mer effektiv måte å dempe systemresonansen på enn å bruke mer dempemateriale. Den akustiske ventilen gjør det mulig å lage et kompakt høyttalerkabinett med lik avstemming som et større lukket. Bruk en akustisk ventil pr. kabinett til 5", 6,5" og 8"-elementer, og to til 10"-elementer.

Disse koster kr 115,- pr stk.

For meg ser det ut som om man ikke trenger noen videre beregninger på en slik løsning. Man følger kun oppskriften over?

Jeg hadde et par Proac 2.5 for mange år siden hvor bassen tok fullstendig overhånd i lytterommet. Så stappa jeg et par ullsokker i hver bassport og bassen ble mer kontrollert. ;D

Her er Dynco tegninger forresten: http://www.t-linespeakers.org/classics/dynaco.html

Vedlegg

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Jeg har forstått det sånn at man også ´tuner´ en aperiodisk ventil, ved å øke / minke mengden dempemateriale. Resultatet kan også verifiseres ved å lage et impedansplott. Troels Gravesen har forøvrig brukt slike ventiler i noen av sine konstruksjoner.

Anbefalingene for antall ventiler er litt forskjellige, noen basert på elementets størrelse, andre på kabinettets volum. Oftest sies det at ´én ventil til kabinett under 50 liter, og to ventiler fra 50 til 80 liter´. Brutto kabinettvolum ligger an til å bli 54 liter, altså ligger jeg på vippen mellom én eller to ventiler.

Verdt å nevne er jo at man ikke nødvendigvis ´brenner noen broer´ ved å teste ut en aperiodisk ventil, ettersom man kan bruke hullet til et rør om man ikke skulle bli fornøyd.

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Litt mer OT:
    Jeg kom nettopp over et fulltoneelement som tett på vil være en ´drop-in replacement´ til FA22RCZ. Viaston B200, brukt blant annet i ´Omega Aperiodic 8´ (med to aperiodiske ventiler, rundt samme volum). Forøvrig uten whizzer cone og koster rett over tusenlappen per stykk i Tyskland.

http://www.visaton.de/en/chassis_zubehoer/breitband/b200_6.html
    http://www.youtube.com/watch?v=anGQEQ7JB1c&feature=related

Her bygget som 1,5-veis med to basser:
    http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege/breitband/solitude/bauanleitung.html

Vedlegg

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Da begynte å klø litt igjen, så begynte å sette sammen delefilteret på meir permament vis :)

Selvfølgelig var eg tom for loddetinn så må klara meg uten lyd til i morgen :O

Slik vart mitt delefilter:

Vedlegg

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Når det først klør så klr da skikkelig, Hadde litt mdf 16mm i garasjen.. Så satte sammen et par delefilterkassa :)

Blei sagd for hånd så mykje pussing for meg, men go plass te eventuelle forandringa ;)

Har og bestillt høyttalerterminala for inn og ut av kassen på ebay'en :)

Vedlegg

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Mine filter ligger litt usikret, kanksje på tide at jeg også lager meg noen testbokser...

Ellers tenker jeg å forsøke med impedanskorreksjon snart, må bare få fatt i noen kondensatorer. Nå bruker jeg 12 mH og 12 Ohm, samt sugeledd. Skal forsøke med 10 Ohm, 12 Ohm var litt mye og 8,2 Ohm litt lite. Mulig 8,2 Ohm blir å foretrekke når jeg setter inn impedanskorreksjon.

Jeg ser frem til jeg får ferdig noen nye kabinetter, så skal jeg frem med Exotic igjen. Skulle bare hatt et tilsvarende filter tilpasset til dem :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn