SEAS FA22RCZ fulltoner i MLTL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Har du tegninger til TL-kassene dine som kan postes (enten her eller i en egen tråd)?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Regner vel med at Erik har brukt tegningene som er i begynnelsen av denne tråden?
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    HEL: Kabinettet som du generøst publiserte er vel ikke en ekte transmissionslinie? Jeg vet som organist (to privattimer fra eg var 13 til 18, men etter begyndte universitet ble det for knapp tid - men luftet det litt opp - og hatt en del vikariater i lokale Kirke senere år, som har et i forhold til størrelse av Kirke fint orgel med 14 stemmer som spiller rent (og med fuld styrke) ned til ca. 32 hz) - at det finnes metoder at trikse med oppfattelsen av lyd på (at stemmer delvis kan lukkes, de kan snues etc) - men kan garantere deg for at det ikke (heller i orgelverdenen finnes noen ekte erstattning for "volum") - intet hverken elektronisk eller annet som slår opplevelsen av en 32" (10m) ekte kontrabombarde. Det er en hellere skremmende opplevelse!


    Derfor spørsmålet - jeg vil tippe at dette element i en korrekt konstruert tm kunne nerme sig (med innspill av rom) noe som ligner 23-25 hz. Sideeffekten i TM (her positiv) er bedre avstivning av sideplater, ulempen er at med fuldtone-element (frem for en aktiv integrert tm-subwoofer) er at det blir så mye mer job at dempe (uønskede) frekvenser fra baksiden.

    Har allerede et par TangBand TDL-lignende elementer som havde passet eksakt i disse gamle konstruksjoner (som faktisk veldig få selv i dag hva ekte dybbas angår har konkurrenter) - slik jeg går og lurer på om skulle kombinere 8" Seas fra et par hundre hz og opp med førnevnte i TM med aktiv SW-plateforsterker - men blir litt i tvil om hvordan seas'en som 8" har det med spredning. Blir litt stor (men samtidig uten tvil utruleg dynamisk). Tenker en kunne supplere enheten med en passivt delt diskant rundt 7 khz med 6db filter?
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg ærklærer herved denne gamle tråden som åpen atter en gang!

    Kryssfiner er handlet inn, delefilterkomponenter ala Norcad er handlet inn, blymatter, dempematrieale, terminaler er handlet inn sammen med trelim og tvingene er hentet inn fra glemslen samt supplert med nye kamerater av tilsvarende type for snarere resultat.

    Det eneste jeg ikke har er høytalerelementene. De kommer om 14 dager ca fra Seas.

    Er det noen som fortsatt spiller på disse eller ble det en hype som nå er glemt?

    McLaren
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Her :)


    OPPSKRIFT


    80 liter, port foran ø10x17cm, spiller ned til 30hz -3db med en liten festkul ved
    40hz som faktisk passer veldig bra.


    Filter:
    BSC: 1,2 mH & 8,2 ohm parallelt
    SUG: 0,68 mH + 4,7 ohm + 3,9 uF serie
    IMP.K: 8,2 ohm + 10uF serie


    Innvendige mål:
    Høyde 114,5cm
    Fra senter driver til topp 28,5 cm
    Fra senter bassport til bunn 18 cm
    Innvendig bredde 20-22cm etter smak og tilpass dybden slik at volum blir 80 liter
    Minst en avstivning ca 50 cm ovenfra


    Demping:
    Ull etc i øvre halvdel
    Asfalt på veggene
    Filt i bånn
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Her :)


    OPPSKRIFT


    80 liter, port foran ø10x17cm, spiller ned til 30hz -3db med en liten festkul ved
    40hz som faktisk passer veldig bra.


    Filter:
    BSC: 1,2 mH & 8,2 ohm parallelt
    SUG: 0,68 mH + 4,7 ohm + 3,9 uF serie
    IMP.K: 8,2 ohm + 10uF serie


    Innvendige mål:
    Høyde 114,5cm
    Fra senter driver til topp 28,5 cm
    Fra senter bassport til bunn 18 cm
    Innvendig bredde 20-22cm etter smak og tilpass dybden slik at volum blir 80 liter
    Minst en avstivning ca 50 cm ovenfra


    Demping:
    Ull etc i øvre halvdel
    Asfalt på veggene
    Filt i bånn
    jeg fulgte oppskriften til Norcad jeg fant på side 6 her som er temmlig likt det du nevner i ditt innlegg. Noen forskjeller er det dog.

    BSC 0.82mH paralelt med 8.2ohm
    Sug er likt.
    Imp k. 10 ohm og 33 uF.

    Jeg fikk beskjed om glava i topp og glava i bunn opp til porten. porten er kjøpt inn og tilsvarer den på orginal tegning.
    3 avstivere vil bli montert i kassen.

    En annen ting er bassporten. Aller helst vil jeg ikke ha denne på porten foran så jeg sjekket dette opp med øyvind hos Dynabel. denne kunne jeg plassere hvor jeg ville sa han. fint tenkte jeg. Hva med undersiden? ikke noe problem sa øyvind. Fi den 6 cm eller med luft under porten så blir det bra. Mindre mellomtonelekkasje på denne måten.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Feil. Dette er en kvartbølge og porten må stå nøyaktig der den er tegnet.

    Kvartbølge-transmisjonslinjer har mer spretten lyd fordi membranet på en måte ikke føler/merker motstand bak forklart på en dårlig måte, det kan bevises med målinger:

    Quarter Wave Pipes are NOT Bass Reflex
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Feil. Dette er en kvartbølge og porten må stå nøyaktig der den er tegnet.

    Kvartbølge-transmisjonslinjer har mer spretten lyd fordi membranet på en måte ikke føler/merker motstand bak forklart på en dårlig måte, det kan bevises med målinger:

    Quarter Wave Pipes are NOT Bass Reflex


    Hva med delefilterverdiene som ikke stemte overrens med verdiene du la ut i ditt innlegg? Vil de ha noen særlig innvirkning kontra de verdiene tidligere oppgitt av Norcad i tråden her?

    Det er ikke snakk om å få lyd med en gang, men det hadde vært fint å fått klarhet i dette. Liming av kabinetter går som smurt, det eneste er at jeg ikke tror kameraten på Maxbo har kuttet 110% nøytaktig. Skal nok klare å justere dette selv på bordsagen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Her er filteret jeg brukte:
    image.jpg
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lyst på en fulltone som landstedshøyttaler. Hva mener folk om denne, nå for tiden? Tanken var å bruke en Hypex AS2.100 til å drive begge høyttalerne, med den innebygde DSP-en til å jevne ut frekvensresponsen, om mulig. De skal stå i loftsrommet på et naust (tørt og isolert).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Responsen kan du justere ved å vinkle høyttalerne etter smak og behag.
    Gjør det enkelt og bruk heller 5000 på en brukt rørforsterker.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Ettersom jeg har to Hypex-plateforsterkere som bare ligger og plager meg, er det antakelig enklere enn rør. Men om du mener en klasse D-forsterker vil være Helt Feil på denne høyttaleren, kan jeg jo like gjerne gå for noe annet. Eller bygge meg en rørforsterker i tillegg. Jeg har ikke hastverk, og er heller ikke helt sikker på akkurat hva jeg vil ha.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Det blir utført mye flott arbeid her på sentralen det må jeg få sagt.
    Imponert jeg :)
    Legger inn bilde av delefilter forslaget til Norcad jeg.
    Det synes jeg fungerte veldig godt når jeg testa seas fulltonen her hjemme.
    Jeg vet at tråden er gammel, MEN:
    Skal ikke impedanskorreksjonen (RC-leddet) gi filteret optimale arbeidsforhold, og dermed ikke plasseres på forsterkersiden, men på elementsiden?
    Plasseringen av RC-filteret som på bildet utgjør ingen forskjell fra eller til. Istedet kunne du like godt tatt den bort ;-)

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Det blir utført mye flott arbeid her på sentralen det må jeg få sagt.
    Imponert jeg :)
    Legger inn bilde av delefilter forslaget til Norcad jeg.
    Det synes jeg fungerte veldig godt når jeg testa seas fulltonen her hjemme.
    Jeg vet at tråden er gammel, MEN:
    Skal ikke impedanskorreksjonen (RC-leddet) gi filteret optimale arbeidsforhold, og dermed ikke plasseres på forsterkersiden, men på elementsiden?
    Plasseringen av RC-filteret som på bildet utgjør ingen forskjell fra eller til. Istedet kunne du like godt tatt den bort ;-)

    Vidar
    Det har du helt sikkert rett i.
    Mange lodder imp korr rett på terminalene til elementet har jeg sett.
    Jeg har trodd at LCR var sugefilteret.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet hvordan man folder en MLTL?
     

    kkj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2019
    Innlegg
    102
    Antall liker
    104
    Sted
    Arendal
    Her er tegningen:
    MLTL ? Dette ser jo ut som ein lang bassreflekskasse. Simulering av bassreflekskasse med samme dimensjoner gir eksakt samme frekvensgang. Ser at pga lengden så kan ein kanskje få ein slags "linje".

    image_2020-12-22_131417.png
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    MLTL er en bassreflekskasse med port.

    MEN lengden inni gir en stående kvartbølge.

    Konsekvensen av det kan måles.


    Bob Brines forklarer:


    The difference between the bass reflex box and a quarter-wave pipe is the dominant resonant mode. If the dominant mode is the helmholtz resonance, then the box is a bass reflex. If the dominant mode is the quarter-wave standing wave, then the box is a quarter-wave pipe. You can easily see the difference using Martin's worksheets, or by measuring the nearfield frequency response of your cabinet.


     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Folding av kabinettet. Noen som vet hvordan man gjør det?

    BCE8172F-2B28-430B-926A-5319E4978CE2.jpeg
    9EC2B58E-603F-4159-8BC7-D4FABCB311F0.jpeg
     

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    84
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tar sjansen på puste litt liv i denne tråden igjen.

    Jeg kjøpte ett par av disse Designene på Finn i våres.
    Jeg har ett spørsmål til de av dere hær som er gode på passive filter.
    Delefiltrene i disse er bygget etter skjema postet av Hornlyd , men det kan se ut som det mangler en motstand.

    IMG_20210408_212428.jpg IMG_20210408_205759.jpg FA22 delefilterREV.jpg

    Hvilken påvirkning vil dette ha på filterets funksjon ?
    De spiller ganske fint, litt innelukket kanskje og en peak/uklarhet i øvre del av kvinnevokal spesielt.
    Flere skryter av bassen i disse, men jeg tror kanskje dette filteret kan påvirke det negativt !?

    Kai
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Du må ha den motstanden ellers så blir det for dempet oppover i frekvens :)
     

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    84
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Du må ha den motstanden ellers så blir det for dempet oppover i frekvens :)
    Ja jeg regnet med at den var nødvendig, har bestilt noen motstandere til disse og til noen Coaxer
    jeg har i køen av prosjekter.
    Takk for tilbakemelding.

    Kai
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    En liten teaser. Bakken sine. Justert litt på fotavtrykket. Større diameter på bassport for enda mindre pust og pes. Kan dyttes inntil veggen. Samme tuning og kvartbølgeavstemming som originalt. Ruby monocoat voks på eik finer, litt sånn gråhvit. Dempet sort baffel. Også blir det to brytere med noen hemmelige triks som avsløres ved en senere anledning. De er kjempesvææære.

    Deilig finish sånn som bare Bakken, @Hunsbedt , @OB-BB og @inselwind får til.


    IMG_9458.jpeg
    IMG_9459.jpeg
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan syntes du disse fulltonene låter klangmessig ifht den dyrere Exotic-varianten?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan syntes du disse fulltonene låter klangmessig ifht den dyrere Exotic-varianten?
    Jeg hørte ikke forskjell. De er svært like. Men Seas forteller meg at de måler litt mindre forvrengning på alnico varianten.
    Kanskje brukt kun i lukket kasse avstemt helt likt så kan man kanskje høre forskjell.
    Uten at jeg har peiling synes jeg at det kanskje er noe med alnico?
    GPA har en brukbar forklaring på dette med alnico. Søk opp datablad på en av alnicodriverne deres.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Måling med og uten demping inni.

    Cluet nå er å se på impedansepeaken ved 150 Hz på den grønne (uten demping, kun filt). Den tredje impedansepeaken beviser at det er en kvartbølge.

    Så demper man den ved å fylle inn dempemateriale i toppen og litt bak drivern (den blå). Mulig jeg skal dempe littmer.

    Jeg fikk ikke inn skjøtestykket til porten som i utgangspunktet skulle vært 19 cm lang. Nå er den kun 15. Det øker tuningen i winisd fra 35 til 38 hz og gir en festkul på kun 1 dB, men PS! tuningen i kvartbølge blir litt lavere fordi avrullingen i kvartbølge er brattere. Tenker vi snakker ca 3 Hz. Jeg kan også rulle en tube med filt inni porten som reduserer diameteren ørlite og reduserer portpustogpes ytterligere.

    Også er det veldig hakkete. Jeg har sjekket alle skruer. Rart. Får tukle litt videre. Og måle en driver i friluft. Og spille en klaverkonsert på full styrke. Og kanske Celine Dion.


    38 hz port med uten demping.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Og mer demping. Helt etter MTLT kvartbølge boka:

    mer demping fortsatt 15 cm port.jpg

    IMG_9467.jpeg
    IMG_9463.jpeg
    IMG_9464.jpeg
    IMG_9465.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Hmm. Det gikk fort. Da er begge klare til å spille på. I morgen. Skal spille clean uten filterkomponenter og legge på PEQ med Wiim streameren. Skal jobbe frem en referanse som igjen skal brukes til å utvikle passivt korreksjonsfilter. Med to brytere på.

    IMG_9468.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Sånn ser en fulltone ut ukorrigert 1,5 m unna. Det blir bedre i lytteposisjon men uansett, 8 tommers fulltoner med wizzercone trenger korrigering. Voicing kurven er Bruel @ Kjær.

    IMG_9472.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Her har jeg målt og korrigert i lytteposisjon.
    I appen HouseCurve kan jeg sette masse parametre for å få et forslag til EQ: antall PEQ, max Q, max dB og f eks kun minus gain.

    Her har jeg valgt:

    3 PEQ
    Max 1Q
    Max 6dB nedtrekk (fordi det samsvarer med passivt filter)

    IMG_9475.png
    IMG_9474.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Og hvis jeg f eks velger Harman target og kun 2 stk PEQ punkter:

    IMG_9477.png
    IMG_9476.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Så hvis vi koker det hele ned mtp passivt filter så trenger vi:

    Baffelstepfilter trolig rundt 1000 Hz, dette er lett å variere og kontrollere med måling / lytting

    Sugefilter ved 6500 Hz, et bredt dvs paralellfilter, altså et filter som går langs pluss ledningen. Dette kan få en bryter fordi noen ønsker ikke korreksjoner der oppe og man kan roe ned toppen med kraftig toe-in




    Oblivion har for over 10 år siden foreslått å:

    1) dempe kantressonansen med et serielt sugefilter / imp korreksjon

    IMG_9478.jpeg


    2) dempe fs med imp korr for å beskytte mot membranutslag?? Det skjønte jeg ikke helt om trengs? Men et slikt filter, Zobel, gjør jo også høyttalern mer rørvennlig, så den bør vel inn med en bryter?

    3) dempe stigning oppover, også med imp korreksjon. Men jeg ser på Dats målingen over at induktansen er lav og impedansen nesten er flat så det trengs vel ikke?


    Jeg er bare en glad amatør så jeg tar gjerne imot råd :)
     
    Sist redigert:

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Hmm. Det gikk fort. Da er begge klare til å spille på. I morgen. Skal spille clean uten filterkomponenter og legge på PEQ med Wiim streameren. Skal jobbe frem en referanse som igjen skal brukes til å utvikle passivt korreksjonsfilter. Med to brytere på.

    Vis vedlegget 999883
    Fy søren! Dette ble vakre kabinetter!!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Det fine med Wiim streameren er at man kan fikle med EQ on the fly:

    IMG_9479.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Noen som husker om 0,7q tilsvarer 6 dB fall på slope??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn