SEAS FA22RCZ fulltoner i MLTL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BjornJ

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2006
    Innlegg
    29
    Antall liker
    2
    Hei
    Denne SEAS enheten er god, og hvis størrelse ikke betyr noe, kan du få enda mere ut av denne enheten.
    For moro skyld har jeg simulert i stil med TABAQ, lengden (interne mål) er 75 tommer - 5 tommer "utvendig port" på samme måte som TABAQ.
    Innv. areal er 4 Sd = 888 cm2 og "porten er 0,5 Sd = 111 cm2
    Hilsen
    Bjørn
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    190,5 cm innvendige mål er ikke WAF Bjørn ;D

    Men super bass blir det nok 8)

    Hans Erik
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Nå er kappeplanen tegnet :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skal bruke 18 mm kryssfiner
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Blir x-finer i bjørk for min del også. Mdf er jeg ferdig med...
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    @hel, hvilken innvendig dybde bruker du? 325 eller 300 mm?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    325
    Følger BBs tegning til punkt og prikke
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er også ferdig med MDF
    Har støvet ned hele hagestuen og hverken kona eller junior har tilbudt seg å hjelpe til der til våren for å si det sånn :p
     

    BjornJ

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2006
    Innlegg
    29
    Antall liker
    2
    Hei Hans Erik.

    Mit forslag til en "Negativ WAF" løsning kan designes ved at du viker kabinettet, så åpningen kommer i toppen bakerst. De invendige mål skal vøre de samme, linjen måles i midten af kabinettet hele vejen rundt.

    75 tommer plus 5 topper til "porten"

    Ved QW betyr størrelsen noe. Legg mærke til mit forslag går dypere ned i bassen. Jeg har tunet kabinettet under Fs, hvilket går fint når Qts ikke er lavere på denne enheten.

    Baffel step beregnes i MJK ut fra kabnettets endelige fysiske størrelse og plasering (spole og motstand).

    Dette bare en off-topic kommentar. Håper ikke det forsyrrer 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Hei Bjørn

    Så da blir kammeret 190 cm men totalhøyden >90 cm. Akkurat som en BIB?

    Hans Erik
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Har noen sokret sammen denne kasseløsningen enda?

    McLaren
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Til å anbefale på det sterkeste å snekre sammen Bob Brines kassen :) Ein skikkelig allround høyttaler, men liker du at toppen er av lysere slaget må man nok til med ein superdiskant av et slag i tillegg.

    For min del er elementet perfekt lydmessig :)

    Kansje prøve å anskaffe 18mm plater som originalt tegningen er utifra, blir kassene litt lettere:p

    22mm gulvspon blei det to stk blytunge høyttalere av ;P men på den annen side, de står meget støtt..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Angående fa22rcz - for de av dere som har testet. Hvor i frekvensspekteret er hhv. de sterke, svake og medium sidene?
    Noe som stikker seg ekstra positivt ut? - andre egenskaper? Lukket vs åpent lydbilde etc.....

    Tenker - bass, mellomtone, diskant...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Den har enormt god bass til å være fulltone. Fs er på rekordlave 30 hz. Den har svært bra grunntone og er veldig dynamiske. Noe smårusk rundt 1-2 khz bør temmes med sugefilter. Den spiller best med toe in en halvmeter foran nesa. Oppløsning og detaljer fra 10-12 khz og oppover er en del bedre på Tang Band W8-1808 som jeg kan sammenligne med. Jeg tipper at en ambiente horndiskant på baksiden med en justerbar L-Pad vil være prikken over i-en. Jeg anbefaler å bygge Bob B kabinettet 100% etter oppskriften.

    PS, den jeg bygde var slanket litt i bredden og tunet litt annerledes i bassen for å kompensere for slankingen. Førsteinntrykket mitt når jeg spilte på dem var at det låt som en "åpen og uanstrengt blanding av Klipsch og ProAc" for å si det fleipete.
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Mitt prosjekt har gått litt på fram i det siste :)

    Eine høyttaleren har fått finishen sin så å si ferdig, trur eg er fornøyd.. ka sier folket?











    litt bilder av prosessen :)
    svart matt vinyl rundt og lakkert 3mm aluminiumsplate på front.

    Mvh
    Thomas
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    :D

    ting tar tid som de seie, vanskelig å bestemme seg :)

    Men trur eg er fornøyd :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    De ble veldig pene Dtomaso. Flott utført :)
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Har fått mig en (2) av disse enheter. Planen er at bruke de som høyttalere til et digitalt pibeorgel. På litt sikt at utvide med sub.

    På relativ høy ørehøyde når sitter på benk - må enheten litt opp, men da hele orgel står inn mot vekk - må høyttaleren også vinkles mot ørene - og blir da mest aktuel med hjørneplassering. Så på de berekninger Bjørn havde gjort. 190 høy.

    Jeg lurer på - og om noen har en formening om hvordan det vil gå - at lage en høyttaler 190 høy, vinkle bakplater som 2 stk 31,8 (x 190cm) plater, vinkelrett på disse 2 16 cm. plater og så frontplaten som vil gå 45 grader fra disse 16cm. Det gir nokså tett på 888 cm2 i areal. Og så spalten i bunnen, element rundt 160 cm. oppe fra gulv.

    MEN - med hjørneplassering KAN det bli litt mye forsterkning i bunnen, slik jeg tenkte at om dette ble for mye - så lukke igjenn spalten og sette inn et refleksrør - som kunne avstemmes noe under Fs, kjørte en simulasjon med 10 cm. diam og 15 cm. lengde - en får da et fall fra rundt 60hz og nivå ligger 6-7 db under spl. høyere ved 20hz - men skulle så bli kompensert av hjørneplassering?

    Når subwooferne blir ferdige - kunne det hele omgjeres til lukket kabinett - og trolig lettere at integrere med slike.

    Noen ideer eller alternative forslag??
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det er ikke godt å si om det blir 100% klaff i første forsøk, til det er det for mange ukjente faktorer. Lite vites om hvordan rommet måler og hvordan det er dempet. Bassmessig tror jeg at jeg ville prøvd på bassrefleks avstemming med lav tuning... rundt 80 liter, Ø75x250mm port. Det skulle gi en tuning på rundt 23Hz. Output ligger da ca. 10dB under 100Hz og avrullingen er relativt jevn. Hjørneplasseringen burde i et normalt rom kompensere (og kanskje vel så det med hjørneplassering) for fallet i respons under 100Hz. Kapasitetsmessig så ligger du an til å kunne gjengi det meste av orgelfrekvensene med rimelige bra volum... >~100dB@15W. Det er mulig du vil oppleve en liten festkul rundt 100Hz og at hjørneplasseringen også kan by på resonansproblemer, men prøv og se :)

    Edit: Muligens litt off-topic løsningen. En egen byggetråd hadde jo vært moro å følge med på ;)
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Takk!!

    Er MANGE år siden byggede høyttalere slik husker ikke riktig lengre. Er det +9dB man får med hjørneplassering? - og hvor begynner/slutter den i frekvens?

    Kommer uansett på sikt at utvide med sub med TB w8Q-1071 i transmissionslinie for 16 og 32 fot's stemmene - og da blir det jo en rimelig grei sak at omgøre en 80 liters refleks til lukket. Og tenker det blir MYE enklere at få i hus (WAF) end et 190 cm. høyt 160 liters kabinett...!

    Skal prøve dette!
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye forsterkning du kan forvente avhenger av rommet. Hos meg feks. så må jeg EQ-e MYE i bunn for å få NOK nivå. I andre rom så blir det fort for mye. +9dB fra 100 til 20 er et greit utgangspunkt, samtidig gir en 80l BR-kasse rikelig rom for fintuning (volum og portlenge) for best mulig tilpasning til akkurat ditt rom og oppsett.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Vet at det er mye annet som spiller inn!. Kommer at stå i "korte bein i L-stue" - men er da rundt 8 meter. Har en fornemmelse av det ikke blir så hakkende galt med hverken laveste frekvenser eller resonannser. Men volum og avrulling - samt det at 80 liter kan passe veldig godt med en praktiske kabinettløsning uten for høy negativ WAF, og - på litt sikt omgøre til lukket - gir eksakt det jeg har lyst at gå for! En sannsynlig ok løsning for steg 1 - og at steg 2 (lukke kabinett og supplere med subwoofer, som så "burde" rulle fint av fra rundt 100 hz) har veldig god sannsynlighet for at kunne implementeres uten alt for store problemer!
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Heisann! Da er det vel min tur til å legge inn noen bilder av høytalerern eter tegninger Hel kjøpte av Bob Brines. Bygger om bord, så litt begrenset med utvalg av div. materialer..men jmen..man tager vad man haver..:) Kabinett av kryssfiner og mdf, og en ekstra mdf på fronten var planen....vi får se. En god del mer avstivninger innvendig tror jeg...men alt i alt ikke så langt fra originalen.. mao innvendige mål beholdt.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hmm. lurer på når jeg skal ta opp elementene fra eskene :)
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Som tidligere skrevet...man tar hva man har... :) det refleksrøret har en cm tykkelse i veggen...og høyttalerkontaktplatene er i 5 mm alu... mer bilder følger om en liten stund! Ha en fin kveld alle!:)
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Hmm du har vel et rom fuldt av verktøy (som neppe er utslitt ;)) og delelager vi fleste kun kan bli misundelige på. Du kan vel bare dreie røret ned til 3mm...? 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Duverden. For et tempo.
    Hva slags finer bruker du?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    540
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Kjære vene! Du verden så flott! Skal si du er god venn med fineringen! :)
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Takk! ;D
    Er noe som ikke passer inn med resten vi har, heter strataflex. Greit aa jobbe med. Noe smaarusk er det vel alltid, og ser jo alltid noe man i ettertid gjerne skulle vaert gjort annerledes.
    Kommer oppdatering i loepet av dagen.
    Ha en fin dag!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Er det finer eller vinyl?
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Er vel noe fake finer... ikke ordentlig..en slags respateks ville jeg vel sagt, men ser ok ut ;D (synes naa jeg da...) men hadde ikke hatt noe imot aa speile meg i ekte teak eller mahogny... ;D ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    He he

    Har du link til den fineren?

    Er du i utlandet forresten?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn