Schiit erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Hei!

    Noen som har erfaringer med hodetelefonforsterkere fra Schiit audio?

    Synes de ser lekre ut. Aller helst ville jeg hatt en med innebygget usb dac, finnes det? (Gjerne rørbasert)

    Mvh.

    Rune
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Hei!

    Noen som har erfaringer med hodetelefonforsterkere fra Schiit audio?

    Synes de ser lekre ut. Aller helst ville jeg hatt en med innebygget usb dac, finnes det? (Gjerne rørbasert)

    Mvh.

    Rune
    Hei,

    Jeg har en Schiit Asgaard som driver et par He-400. Den er mer enn sterk nok, og den gir et varmt, og stort lydbilde. Jeg benytter en ekstern Dac, og benytter kabler fra Furutech, og AR. Ser ikke etter noe annet enda, selv om "proffene" her inne har lokket meg inn på den nye" må ha " forsterkeren:)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Og den nye må ha forsterkeren er? :)

    Aasgard er bra, godt å vite. Hvilken dac benytter du?
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Og den nye må ha forsterkeren er? :)

    Aasgard er bra, godt å vite. Hvilken dac benytter du?
    Project sunrise er vel den " de store gutta" er enige om er det som gjelder fortiden:)

    Dac`en kjøpte jeg i HongKong Finished DAC WM8741+DIR9001+CS8421 Up-Sampling DAC-with Toroid transformer | eBay Dette får duga, inntill jeg er oppe å går igjen. Jeg, har prioritert kabler fra Furutech, og toxic Cables. Altså jeg har litt bra utstyr i alle ledd.. Om det er rette vegen vet jeg ikke så mye om, da jeg ikke har prøvd på ALT av det feteste på en gang.. Men, jeg er på vei:) En kabel om gangen..

    Vet, jo at det er asynkron dac som gjelder, men jeg har ikke klart å forstå om dette gjelder bare usb, eller selv om en som meg, sender det til dac via toslink..
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Hadde schiit asgard og byttet til musical fidelity m1 hpa. Har aldri angret ett sekund. Asgard var følelsesløs, mens m1 hpa bare synger nydelig.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Nei, husker ikke helt hvilke hodetelefoner jeg hadde da jeg byttet. Har blitt en del innkjøp over kort tid i jaken på god lyd :) Bruker m1 hpa med he-500 nå, og kan ikke klage. For entusiastisk lytting så er volumet på klokka 12. Etter det roter vi oss inn på lydnivåer som ikke er behagelig over lang tid.

    **edit** Kom på det nå... Hadde audio technica w1000x da.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Hvis du leser på HIFIMAN forumet, vil du se at jeg får litt kjeft av "professor" CDMW…ang lyden på He-400. Dette var etter at Asgaard kom i huset..Det ble liksom litt snilt..Nå har jeg som skrevet kjøpt inn litt lakris lisser, og det er blitt bedre, men jeg er en mellomtone freak..Og jeg finner ikke optimalt lydbilde her. Så det er vel ingen vei utenom HE-500 eller LCD2..Eller ny amp/dac..:)

    De gærne har det godt!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Innen fullskala stereoanlegg, så er det høyttalerne som endrer lyden mest. Så også innen hodetelefoner. Små justeringer kan foretas med DAC, men det vil være laaaaangt mer merkbart med å anskaffe annen hodetelefon hvis du virkelig vil få frem mer av en gitt lydsignatur/-profil (f. eks vokal / mellomtone).

    Ja, det har vi - godt, mener jeg. ;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Matching av hodetelefon og hodetelefonforsterker

    Hvis du leser på HIFIMAN forumet, vil du se at jeg får litt kjeft av "professor" CDMW…ang lyden på He-400. Dette var etter at Asgaard kom i huset..Det ble liksom litt snilt..Nå har jeg som skrevet kjøpt inn litt lakris lisser, og det er blitt bedre, men jeg er en mellomtone freak..Og jeg finner ikke optimalt lydbilde her. Så det er vel ingen vei utenom HE-500 eller LCD2..Eller ny amp/dac..:)

    De gærne har det godt!
    Jeg antar at du sikter til meg (siden tittentei1000 lanserte professortittelen 12.07.2012).

    Jeg har da (vel) ikke kjeftet på deg(?) Jeg skrev følgende med innleggstittelen "Mismatch?":
    Du har skrevet i flere innlegg at du er misfornøyd med HiFiMAN (korrekt skrivemåte, bør korrigeres i trådtittelen) HE-400 og spesielt Rev. 2. Hvis jeg ikke har misforstått, har du kun benyttet dem med Schiit Asgard. Stemmer dette?

    Kan det tenkes at kombinasjonen HiFiMAN HE-400 (Rev. 2) + Schiit Asgard ikke er en spesielt god kombinasjon, i hvert fall ikke for deg? Har du forsøkt hodetelefonen med en annen egnet hodetelefonforsterker?
    Jeg skrev også til LarsHP om matching av Denon AH-D2000 og hodetelefonforsterker i innlegg #11, og i går skrev jeg til FreddyT om akkurat det samme i tråden "Nytt oppsett i Hi End klassen". Etterhvert oppdaget han at det faktisk stemmer.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hodetelefonens betydning og matching med hodetelefonforsterker

    Innen fullskala stereoanlegg, så er det høyttalerne som endrer lyden mest. Så også innen hodetelefoner. Små justeringer kan foretas med DAC, men det vil være laaaaangt mer merkbart med å anskaffe annen hodetelefon hvis du virkelig vil få frem mer av en gitt lydsignatur/-profil (f. eks vokal / mellomtone).
    Jeg er helt enig i at hodetelefonen gjør størst utslag.

    Jeg vil dog legge til at hodetelefonen må drives skikkelig. Man skal ikke dømme en hodetelefon basert på bruk med en hodetelefonforsterker som ikke passer. Vi har f.eks. dokumentert flere eksempler på mismatch og match mellom Denon AH-Dx000 og flere forskjellige hodetelefonforsterkere.

    Det samme gjelder jo også for høyttalere for å fortsette Loevhagens sammenligning.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Asynkron USB-audio

    [...]
    Vet, jo at det er asynkron dac som gjelder, men jeg har ikke klart å forstå om dette gjelder bare usb, eller selv om en som meg, sender det til dac via toslink..
    Jeg tror nok snakk om asynkron mating av DAK (i de aller fleste tilfeller) gjelder USB-audio. Det gjelder ikke Toslink, RCA S/PDIF, BNC S/PDIF og AES/EBU XLR. Det svever dog for meg at FireWire muligens er asynkron og I2S har jeg ikke satt meg inn i. Begge de to sistnevnte er dog ganske sjeldne på vanlig forekommende hifiutstyr.

    Jeg skrev forøvrig et innlegg om "USB-audio" i går. Du kan jo lese det og The Well-Tempered Computers ganske grundige artikkel om USB-audio som jeg lenker til i innlegget.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    [...]
    Vet, jo at det er asynkron dac som gjelder, men jeg har ikke klart å forstå om dette gjelder bare usb, eller selv om en som meg, sender det til dac via toslink..
    Jeg tror nok snakk om asynkron mating av DAK (i de aller fleste tilfeller) gjelder USB-audio. Det gjelder ikke Toslink, RCA S/PDIF, BNC S/PDIF og AES/EBU XLR. Det svever dog for meg at FireWire muligens er asynkron og I2S har jeg ikke satt meg inn i. Begge de to sistnevnte er dog ganske sjeldne på vanlig forekommende hifiutstyr.

    Jeg skrev forøvrig et innlegg om "USB-audio" i går. Du kan jo lese det og The Well-Tempered Computers ganske grundige artikkel om USB-audio som jeg lenker til i innlegget.
    :) ikke tok jeg, det som kjeft, og går ut fra at du ikke gjorde det heller:) ( må vel begynne å brike smileys) Jeg forsøker å lese meg opp på dac, og hva det er som gjør at en dac kan koste over en mill med ATOM klokke, og gode greier. Mens en dac, er utformet som en minnepinne, og blir skamrost av media..

    BurrBrown brikken er jo den samme?

    Så er det jo det faktum at det en putter INN i dacen må jo også være bra, jeg benytter mest mac/flac når jeg koser meg, hvilken er så best til DET formålet? Når en sitter slik jeg gjør, er det jo mest mulig god lyd, for ett gitt antall penger. ER det mulig å forbedre, og hvor mye kan en gjøre dette innenfor de rammene en har?

    Skjønner jeg burde ha fått HE-500/LCD-2 på hjemmelån, med det utstyret jeg allerede har for å se om det er der "problemet" ligger:) Selv om jeg koser meg veldig med å sitte her å lese/lytte/lese og pilse på kveldene:)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Det æ'kke alltid så greit

    [...]
    :) ikke tok jeg, det som kjeft, og går ut fra at du ikke gjorde det heller:) ( må vel begynne å brike smileys)
    [...]
    Det er dessverre aldri godt å vite, og derfor forsøker jeg som oftest å være rimelig høflig, varsom og påpasselig. Noen tåler det meste, og andre tåler nesten ingenting. Atter andre har en dårlig dag osv.

    M.a.o.: Det æ'kke alltid så greit.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hifilogikk

    [...]
    Jeg forsøker å lese meg opp på dac, og hva det er som gjør at en dac kan koste over en mill med ATOM klokke, og gode greier. Mens en dac, er utformet som en minnepinne, og blir skamrost av media..

    BurrBrown brikken er jo den samme?

    Så er det jo det faktum at det en putter INN i dacen må jo også være bra, jeg benytter mest mac/flac når jeg koser meg, hvilken er så best til DET formålet? Når en sitter slik jeg gjør, er det jo mest mulig god lyd, for ett gitt antall penger. ER det mulig å forbedre, og hvor mye kan en gjøre dette innenfor de rammene en har?

    Skjønner jeg burde ha fått HE-500/LCD-2 på hjemmelån, med det utstyret jeg allerede har for å se om det er der "problemet" ligger:) Selv om jeg koser meg veldig med å sitte her å lese/lytte/lese og pilse på kveldene:)
    En viktig faktor:
    Hvis noe produseres, distribueres og selges i lite antall, blir hver enhet langt dyrere enn hvis samme eller en tilsvarende enhet produseres, distribueres og selges i meget store antall. Smått kan være godt, men sjelden billig.

    Kost/ytelse er langt bedre for volumprodukter fra de store firmaene i Japan og Sør-Korea, enn både deres topprodukter og ikke minst produkter fra små hifiprodusenter.

    Husk også på at hifipising ofte kan virke som "tenk på et tall". Forøvrig kan man lese om "logikken" bak prising av luksusprodukter. Disse teoriene passer ofte også bra på dyrere hifi.

    For noen hifientusiaster blir det aldri (bra) nok. DAK med atomklokke er gjerne et utslag av dette, spesielt når prisen dessuten er over en million kroner.

    Loven om avtagende avkastning gjelder definitivt også for hifi.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    [...]
    Jeg forsøker å lese meg opp på dac, og hva det er som gjør at en dac kan koste over en mill med ATOM klokke, og gode greier. Mens en dac, er utformet som en minnepinne, og blir skamrost av media..

    BurrBrown brikken er jo den samme?

    Så er det jo det faktum at det en putter INN i dacen må jo også være bra, jeg benytter mest mac/flac når jeg koser meg, hvilken er så best til DET formålet? Når en sitter slik jeg gjør, er det jo mest mulig god lyd, for ett gitt antall penger. ER det mulig å forbedre, og hvor mye kan en gjøre dette innenfor de rammene en har?

    Skjønner jeg burde ha fått HE-500/LCD-2 på hjemmelån, med det utstyret jeg allerede har for å se om det er der "problemet" ligger:) Selv om jeg koser meg veldig med å sitte her å lese/lytte/lese og pilse på kveldene:)
    En viktig faktor:
    Hvis noe produseres, distribueres og selges i lite antall, blir hver enhet langt dyrere enn hvis samme eller en tilsvarende enhet produseres, distribueres og selges i meget store antall. Smått kan være godt, men sjelden billig.

    Kost/ytelse er langt bedre for volumprodukter fra de store firmaene i Japan og Sør-Korea, enn både deres topprodukter og ikke minst produkter fra små hifiprodusenter.

    Husk også på at hifipising ofte kan virke som "tenk på et tall". Forøvrig kan man lese om "logikken" bak prising av luksusprodukter. Disse teoriene passer ofte også bra på dyrere hifi.

    For noen hifientusiaster blir det aldri (bra) nok. DAK med atomklokke er gjerne et utslag av dette, spesielt når prisen dessuten er over en million kroner.

    Loven om avtagende avkastning gjelder definitivt også for hifi.
    Dette er jeg enig i. Det jeg imidlertid er litt usikker på er, i bilbransjen hvis en kjøper en bil i deler blir den tre ganger så dyr, som om du kjøper den ferdig fra fabrikk.
    I elektronikk bransjen er jo alt annerledes. Hvis du kjøper alt løst så er det jo langt under halve prisen.
    Så er det jo de som bytter ut små deler ( opamp ) og hevder lyden blir MYE bedre. Jeg sitter her hjemme å forsøker å finne ut om BRANDING er viktig for opplevelsen eller ikke?

    Altså: Er det mulig for en som er god med lodding, å skape seg selv en AMP/DAC som overgår en tilsvarende tre ganger prisen, med riktig LOGO? det virker slik, men jeg har ikke mye erfaring med dette bortsett fra DIY høytalere fra SEAS, og DER var det ingen tvil om at vi med litt egeninnsats fikk mye ( mer ) for pengene, enn om vi skullle brukt tilsvarende beløp hos HiFiKlubbe...

    Nå, er jo ikke denne tråden en DIY, tråd dette er jeg klar over. Jeg er mer ute etter om det er flere som tenker at det INNI boksen kan jeg få kjøpt særdeles billig, og sette sammen selv, eller jeg kan kjøpe en bedre BB brikke i DAC boksen å få bedre oppsampling..

    Jeg, bare lurer på hvor brekkpunktet går for ytelse/pris..

    Det er en ny stjerne på himmelen her inne på forumet, og den er IKKE dyr, og alle roser den opp i skyene, selv de som har bokser i samme hus til mange ganger prisen..

    Dette er ikke noe jeg MENER er en sannhet, det er noe jeg sitter å leser på, og tenker på. Flere?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Industriproduksjon vs. selvbygg m.m.

    Det er en ny stjerne på himmelen her inne på forumet, og den er IKKE dyr, og alle roser den opp i skyene, selv de som har bokser i samme hus til mange ganger prisen..
    Ikke vær så hemmelighetsfull. Hvilket produkt snakker du om?

    Mine strøtanker:

    i bilbransjen hvis en kjøper en bil i deler blir den tre ganger så dyr, som om du kjøper den ferdig fra fabrikk.
    I elektronikk bransjen er jo alt annerledes. Hvis du kjøper alt løst så er det jo langt under halve prisen.
    Bildeler er vel i større grad laget for/tilpasset hver bilfabrikant og -modell? Elektronikk benytter i meget stor grad standardkomponenter som det gjerne finnes flere produsenter av, og dermed konkurranse. Dessuten er vel produskjonsvolumene langt større, og distribusjonskostnadene er i hvert fall mindre. Dessuten har vel hver bilprodusent i større grad kontroll over sine deler og prisingen av dem?

    Så er det jo de som bytter ut små deler ( opamp ) og hevder lyden blir MYE bedre.
    Jeg har lest litt om slikt enten det gjelder operasjonsforsterkere, DAK-brikker, rør eller andre komponenter. Noen elektrisk kyndige hevder at dette ofte har liten eller ingen betydning. En krets kan ofte være laget/optimalisert for visse komponenter. Det er ikke opplagt at den blir bedre selv om man bytter ut noen komponenter med dyrere. God kretskonstruksjon er ofte langt viktigere enn komponentenes priser, men det er enklere for amatører å summere komponentpriser enn å konstruere gode kretser, ditto for komponentbytte. Derfor fokuserer mange hififolk på slikt.

    Hvis man leser diskusjoner om studioutstyr o.l. vs. hifi, vil man reaskt støte på menesker som egentlig ikke vil ha nøytralt/ubesudlet gjengitt lyd. De ønsker faktisk (tungt) "sukret" lyd, men det sier de sjelden i klartekst. Isteden hevder de at komponentene som gir "sukker", har bedre lyd enn de andre uten å være særlig klare om sine lydpreferanser.

    Altså: Er det mulig for en som er god med lodding, å skape seg selv en AMP/DAC som overgår en tilsvarende tre ganger prisen, med riktig LOGO? det virker slik, men jeg har ikke mye erfaring med dette bortsett fra DIY høytalere fra SEAS, og DER var det ingen tvil om at vi med litt egeninnsats fikk mye ( mer ) for pengene, enn om vi skullle brukt tilsvarende beløp hos HiFiKlubbe...
    Det koster å utvikle et produkt når alle involverte skal ha lønn, og man skal finansiere husleie, lånt kapital, osv., osv. De fleste selvbyggere bygger iht. noen andres konstruksjon, gjerne som en ren kopi.

    Profesjonelle produsenter har tilsvarende utgifter forbundet med produksjon og distribusjon. Selvbyggeren glemmer ofte at han bruker tid, trenger husrom, en gang måtte kjøpe verktøy, osv., osv. M.a.o. han setter ikke opp noe i nærheten av et rettferdig og reelt regnestykke når han sammenligner.

    Jeg er mer ute etter om det er flere som tenker at det INNI boksen kan jeg få kjøpt særdeles billig, og sette sammen selv, eller jeg kan kjøpe en bedre BB brikke i DAC boksen å få bedre oppsampling..
    Mange ser ut til å ha problemer med å forstå at komponentprisene ofte utgjør en ganske liten andel av produktets totalpris. De snakker endog ofte om lureri el.l. De overser en rekke faktorer og arbeidsoperasjoner forbundet med produktet og dets "livssyklus" fra idé til siste del sendes fra delelageret og siste enhet resirkuleres. Samtidig skal de formodentlig ha betalt for det de selv gjør i sitt eget yrke.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Det er en ny stjerne på himmelen her inne på forumet, og den er IKKE dyr, og alle roser den opp i skyene, selv de som har bokser i samme hus til mange ganger prisen..
    Ikke vær så hemmelighetsfull. Hvilket produkt snakker du om?

    Mine strøtanker:

    i bilbransjen hvis en kjøper en bil i deler blir den tre ganger så dyr, som om du kjøper den ferdig fra fabrikk.
    I elektronikk bransjen er jo alt annerledes. Hvis du kjøper alt løst så er det jo langt under halve prisen.
    Bildeler er vel i større grad laget for/tilpasset hver bilfabrikant og -modell? Elektronikk benytter i meget stor grad standardkomponenter som det gjerne finnes flere produsenter av, og dermed konkurranse. Dessuten er vel produskjonsvolumene langt større, og distribusjonskostnadene er i hvert fall mindre. Dessuten har vel hver bilprodusent i større grad kontroll over sine deler og prisingen av dem?

    Så er det jo de som bytter ut små deler ( opamp ) og hevder lyden blir MYE bedre.
    Jeg har lest litt om slikt enten det gjelder operasjonsforsterkere, DAK-brikker, rør eller andre komponenter. Noen elektrisk kyndige hevder at dette ofte har liten eller ingen betydning. En krets kan ofte være laget/optimalisert for visse komponenter. Det er ikke opplagt at den blir bedre selv om man bytter ut noen komponenter med dyrere. God kretskonstruksjon er ofte langt viktigere enn komponentenes priser, men det er enklere for amatører å summere komponentpriser enn å konstruere gode kretser, ditto for komponentbytte. Derfor fokuserer mange hififolk på slikt.

    Hvis man leser diskusjoner om studioutstyr o.l. vs. hifi, vil man reaskt støte på menesker som egentlig ikke vil ha nøytralt/ubesudlet gjengitt lyd. De ønsker faktisk (tungt) "sukret" lyd, men det sier de sjelden i klartekst. Isteden hevder de at komponentene som gir "sukker", har bedre lyd enn de andre uten å være særlig klare om sine lydpreferanser.

    Altså: Er det mulig for en som er god med lodding, å skape seg selv en AMP/DAC som overgår en tilsvarende tre ganger prisen, med riktig LOGO? det virker slik, men jeg har ikke mye erfaring med dette bortsett fra DIY høytalere fra SEAS, og DER var det ingen tvil om at vi med litt egeninnsats fikk mye ( mer ) for pengene, enn om vi skullle brukt tilsvarende beløp hos HiFiKlubbe...
    Det koster å utvikle et produkt når alle involverte skal ha lønn, og man skal finansiere husleie, lånt kapital, osv., osv. De fleste selvbyggere bygger iht. noen andres konstruksjon, gjerne som en ren kopi.

    Profesjonelle produsenter har tilsvarende utgifter forbundet med produksjon og distribusjon. Selvbyggeren glemmer ofte at han bruker tid, trenger husrom, en gang måtte kjøpe verktøy, osv., osv. M.a.o. han setter ikke opp noe i nærheten av et rettferdig og reelt regnestykke når han sammenligner.

    Jeg er mer ute etter om det er flere som tenker at det INNI boksen kan jeg få kjøpt særdeles billig, og sette sammen selv, eller jeg kan kjøpe en bedre BB brikke i DAC boksen å få bedre oppsampling..
    Mange ser ut til å ha problemer med å forstå at komponentprisene ofte utgjør en ganske liten andel av produktets totalpris. De snakker endog ofte om lureri el.l. De overser en rekke faktorer og arbeidsoperasjoner forbundet med produktet og dets "livssyklus" fra idé til siste del sendes fra delelageret og siste enhet resirkuleres. Samtidig skal de formodentlig ha betalt for det de selv gjør i sitt eget yrke.
    Jeg, ser hvilken retning du tenker i, jeg har ingen problemer med at et produkt er VERDT det jeg betaler. Mitt poeng var mer: Det som er i boksen til 2k er identisk med det til 100$ Altså betaler vi en god skjerv til markedsføring. Det ver ikke en påstand kun en tanke.

    Den nye stjerna tenkte jeg ikke jeg skulle dra inn i denne Shiit tråden, men det er jo selvsagt ProjectSunrise jeg sikter til. De har utvilsomt "shoppet" gode deler, og satt de godt sammen. Det er vel egentlig essensen i mine forsøk på å forstå denne "bransjen" Noe som er billig blir lovprist - av gutter som likefullt forsvarer noe som er marginalt bedre men koster mange ganger prisen.

    Jeg kjøpte nettop en DAC fra HongKong. Den durer alt for mye til at den blir værende i mitt oppsett. Jeg kjøpte også en Audio Grande Cable ( ! ) fra samme sted..Dette er en stømkabel må vite. Jeg leste at slikt må en ha på siste ledd, altså Asgaard fikk denne. Når jeg så koblet om slik at DAC´en fikk den istedet, blir strømduringen fra Toroid oppsettet inne i boksen borte. Schiit boksen fikk medfølgende kabel , og alt er slik det burde være..Nå, er jeg på tur til en klassiske motsigelse her, men jeg undrer likefullt ( like mye ) på hvor god lyd kan man få få en fornuftig pris, før en beveger seg inn i " den gode følelsen " selve produktet gjør bare at det er i hus, og det var svinedyrt..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg, ser hvilken retning du tenker i, jeg har ingen problemer med at et produkt er VERDT det jeg betaler. Mitt poeng var mer: Det som er i boksen til 2k er identisk med det til 100$ Altså betaler vi en god skjerv til markedsføring. Det ver ikke en påstand kun en tanke.
    Det er som jeg skrev, snakk om langt mere enn markedsføring. Det er nettopp det mange glemmer. Produktutvikling, CE-godkjenning, RoHS-erklæring (eller hva det heter), utvikling, emballasjevalg, distribusjon, delelager, garantihåndtering, osv. i lange baner.

    Den nye stjerna tenkte jeg ikke jeg skulle dra inn i denne Shiit tråden, men det er jo selvsagt ProjectSunrise jeg sikter til.
    Det er mulig jeg har blingset eller noe slik, men jeg trodde du skrev om en DAK.

    Det er forøvrig ikke noe galt i å nevne et annet produkt i en slik tråd. Hvis man er eksplisitt og tydelig, slipper andre å lure på hva man mener. Det er mye bedre.

    De har utvilsomt "shoppet" gode deler, og satt de godt sammen. Det er vel egentlig essensen i mine forsøk på å forstå denne "bransjen" Noe som er billig blir lovprist - av gutter som likefullt forsvarer noe som er marginalt bedre men koster mange ganger prisen.
    Hvis jeg har forstått rett, har en eller annen konstruert Project Sunrise Version II m.fl. akkurat som NwAvGuy har kontruert O2 m.fl. Disse produktene er konstruert for selvbygging. Ingen av opphavsmennene selger ferdige produkter, og i hvert fall NwAvGuy selger heller ikke byggesett eller tegninger. Han har konstruert/designet dem som et hobbyprosjekt/prisnippdemonstrasjon.

    De som produserer og selger ferdigprodukter basert på disse konstruksjonene, unngår altså alle utviklingskostnader. Det er dessuten produkter som bevisst er konstruert for enkel småskalaproduksjon. F.eks. ville bruk av overflatemonterte komponenter kreve (langt) mere avansert produksjonsutstyr og -ferdigheter og antagelig et ikke ubetydelig antall enheter per produksjonsbatch, men gitt andre fordeler som f.eks. fysisk små produkter.

    Nå, er jeg på tur til en klassiske motsigelse her, men jeg undrer likefullt ( like mye ) på hvor god lyd kan man få få en fornuftig pris, før en beveger seg inn i " den gode følelsen " selve produktet gjør bare at det er i hus, og det var svinedyrt..
    Dette er vel det klassiske spørsmålet for enhver om hvor man finner det, for en selv, optimale skjæringspunktet mellom pris og ytelse(?)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Utviklingskostnader og -tid samt en god del annet vi nylig har diskutert

    Apropos utviklingskostnader og -tid (som også ofte er penger) samt en god del annet vi nylig har diskutert:

    Stort utdrag fra et innlegg konstruktøren/designeren J. Gordon Rankin fra Wavelength Audio skrev i tråden "AudioQuest DragonFly 24/96 Asynchronous USB DAC / Headphone Amp" på Computer Audiophile om utviklingen av Audioquest DragonFly som er en meget liten asynkron USB-DAK + hodetelefonforsterker med samme størrelse som en USB-minnepinne. Han er innom og belyser flere av momentene vi nylig har diskutert.

    Legg merke til at det koster ca. $ 10.000 å lage hvert forslagseksemplar/hver prototype.

    06-20-2012, 03:26 PM #131

    [...]

    Development on this was done over about 8 to 10 months. Kind of a funny story... I said lets do this and AQ wanted a dac with minimum phase filters. So we made a couple of dacs with the Wolfson 8741 and cap coupled and direct coupled and differential and single ended and if you don't know this every example costs about $10K to do. So we made up five different samples and they all were evaluated by the team and we were getting closer. I said look let me make what I originally suggested and I will pay for it if you don't like it. Well that is what is shipping! There are 107 components on a 0.6"x1.7" four layer board including a ton of regulators and expensive custom capacitors.

    3.5mm Do understand that at AudioQuest it's all about the metal. Both the USB connector and the 3.5mm connector are custom one off pieces made with high audio grade silver contacts. If we would have put RCA connectors on these it would have been on wire and what kind of an upgrade path would that have had? nothing!!!!! If we would have put RCA connectors on the unit then it would have been bigger you have to put them at least 0.75" apart and nothing would have fit the model AudioQeust wanted.

    I did a ton of work on the output stage to make it compatible with both line and headphone. I think it works really well with both as it has more drive than required for line and easily 2x more drive for headphones.

    Flavors...

    Look there are a lot of flavors of dacs out there. Everyone seems to be an expert but none of you have listened to all of them so really keep your mouth or fingers off the keyboard. None of us listen the same way or for the same purpose. It's like guitars... you don't hear musicians calling foul on guitars they just don't buy them. Audiophiles should be more like that and really go out an listen before you purchase or make comments.

    Thanks
    Gordon

    J. Gordon Rankin
    Wavelength Audio
    [...]
     

    FreddyT

    Medlem
    Ble medlem
    11.07.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    hmpf, jeg som vurderte Schiit Lyr! Tror kanskje jeg holder meg unna vist det er slikt
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg mener å huske at det var et problem med Lyr og Asgard, men at dette er utbedret for en god stund siden.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg mener å huske at det var et problem med Lyr og Asgard, men at dette er utbedret for en god stund siden.
    Mulig det, men å handle med et selskap som bagateliserer problemer som dette ovenfor kundene sine?


    Nei takk.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Manglende relé

    Jeg mener å huske at det var et problem med Lyr og Asgard, men at dette er utbedret for en god stund siden.
    Schiit Audio drøyde en god stund før de krøp til korset og tok i bruk relé(er). De skrev t.o.m. en form for åpent brev om det. Det svever for meg at du kan ha skrevet om dette dengang da.

    [...]
    Mulig det, men å handle med et selskap som bagateliserer problemer som dette ovenfor kundene sine?

    [Video]

    Nei takk.
    tittentei1000 har rett i at Schiit Audio ikke akkurat gav noe godt inntrykk under prosessen. De kan vel knapt sies å ha vært ballen(?)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Pst! Folkens... dere har kapret tråden min. Tråden heter Schiit erfaringer, da jeg synes produktene så spennende ut, ville jeg sondere om det var noen som kunne anbefale, eller evnt. ikke.

    Noen flere som kan fortelle om Schiit produkter i tråden? :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Trådens emne

    Pst! Folkens... dere har kapret tråden min. Tråden heter Schiit erfaringer, da jeg synes produktene så spennende ut, ville jeg sondere om det var noen som kunne anbefale, eller evnt. ikke.
    Jeg tror nok at vi har oppfattet dette som tråden om hodetelefonrelaterte produkter fra Schiit Audio og dermed en parallell til:
    Noen flere som kan fortelle om Schiit produkter i tråden? :)
    De siste innleggene om bl.a. Schiit Audios håndverksstandard og produktkvalitet angår direkte deres produkter. De er altså i samsvar med ditt ønske.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Hmmm, når jeg skrev innlegget, så var det i alle fall 5 av de siste postingene som ikke dukket opp for meg. (Har selvsagt frisket opp browseren) Så ja, enig i at det er en del relevante tilbakemeldinger nå. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg lar nå ikke en feil på et produkt fra en produsent overskygge hele sortimentet til samme produsent. Det blir for enkelt. Andre vurderer nok dette anderledes, men jeg har vel evnen til å tilgi. Ikke så dum egenskap det - og så kan det jo være at man vinner på det selv - og kanskje synes at Schiits produkter spiller flott til prisen. Skal ike se bort fra at Schiit lærte en lekse den gangen...

    Nå skal det legges til at NwAVGuy, som kritisk bruker skal ha æren for at han fikk Schiit til å oppdatere produktet. Så, skal man videre legge til at NwAVGuy ikke er like imøtekommende for andres "kritikk" av hans design av O2. Det hevdes at kritikerne er sensurert på hans egen blogg, som jeg ikke har lest kommentarene på i detalj. Headfonias review av O2 er ett eksempel.

    Det koker kanskje ned til at det å gi - og motta - kritkk er en kunst.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Leverandørers åpenhet, NwAvGuy og O2

    Leverandørers åpenhet
    Jeg lar nå ikke en feil på et produkt fra en produsent overskygge hele sortimentet til samme produsent. Det blir for enkelt. Andre vurderer nok dette anderledes, men jeg har vel evnen til å tilgi. Ikke så dum egenskap det - og så kan det jo være at man vinner på det selv - og kanskje synes at Schiits produkter spiller flott til prisen. Skal ike se bort fra at Schiit lærte en lekse den gangen...
    Jeg er enig i at alle kan gjøre feil, og at hvis man lærer av det, så er det bra.

    Det er dog en forskjell på produsenter som straks sier "Vi skal straks sjekke om det er et problem, og i så fall utbedre det" vs. de som må dras strittende og baklengs inn i det etter først å ha forsøkt å kneble (og gjerne også skyte) budbringeren. F.eks. kan de produsentene som ordner utestengelse av mennesker fra Head-Fi.org, neppe sies for å være tilhengere av åpenhet, transparens og fri informasjons- og meningsutveksling.

    NwAvGuy og O2
    Nå skal det legges til at NwAVGuy, som kritisk bruker skal ha æren for at han fikk Schiit til å oppdatere produktet. Så, skal man videre legge til at NwAVGuy ikke er like imøtekommende for andres "kritikk" av hans design av O2. Det hevdes at kritikerne er sensurert på hans egen blogg, som jeg ikke har lest kommentarene på i detalj. Headfonias review av O2 er ett eksempel.
    Evt. kommentarsensur på NwAvGuy vet jeg intet om. Kan dette i så fall være forbundet med at noen administratorer el.l. fra Head-Fi.org ikke nødvendigvis fremmet saklig og høflig diskusjon?

    Jeg har lest en del av kommentarene til Headfonias "NwAvGuy’s Objective 2 by JDSLabs and Epiphany Acoustics". Noen av dem ser for meg ut til å være både saklige og balanserte. Slik jeg forstod og husker er årsaken til uenigheten omtrent slik: NwAvGuy har forsøkt å konstruere en (transparent/nøytral) "DIY wire-with-gain", og har så langt jeg har forstått lyktes meget bra. Headfonias forfatter og ganske mange andre hifimennesker ønsker egentlig komponenter som gjør noe med signalet (legger til og/eller trekker fra), men de er ofte ikke (helt) klare for å innrømme det hverken for seg selv eller andre (hvilket jeg har sett mange ganger).
    The Objective2 is neutral and transparent and, as opinions on the O2 show, when we are confronted with true neutrality, it might not be as satisfying to our ears as we thought it was. ;)
    Det koker kanskje ned til at det å gi - og motta - kritkk er en kunst.
    InnerFidelitys Tyll Hertsens har skrevet både om O2, mistroen til NwAvGuy og hans tall og egen vs. NwAvGuy's måte å møte verden på.

    Om O2s kvaliteter
    InnerFidelitys Tyll Hertsens om O2:
    If you've not heard of the O2 amplifier, it is NwAvGuy's attempt to design a very inexpensive amp that performs very well and can be built by DIYers. My experience with this amp so far is that it's very clean sounding, and does indeed measure very well. You can find out about it here.
    Sitatet er hentet fra "InnerFidelity Headphone Amp Measurement Program Update July 2012" der de benytter O2 under utviklingen.
    Om mistroen overfor NwAvGuy, hans tall og hans innstilling
    Det er stadig en del skriving om hvorfor de fleste hifitestomtaler er (rimelig) positive. Svarene varierer fra konspirasjonsteorier til at det ikke er noen vits å spandere arbeid og spalteplass på dårlige produkter.

    I kommentarene til den interessante artikkelen "InnerFidelity Headphone Amp Measurement Program Update July 2012" skriver Tyll Hertsens litt som tangerer dette:

    ^^^This!
    Submitted by Tyll Hertsens on July 18, 2012 - 10:21am.

    "I hope this will make people understand the hobby better, and by consequence make the offering from the manufacturers better too."

    My motives are more along those lines. Take data > publish data > everybody learns something new > cross fingers > write about good product (mostly) > products get better. That's what I hope anyway.
    Really? People thought he was
    Submitted by Tyll Hertsens on July 18, 2012 - 10:30am.

    Really? People thought [NwAvGuy] was faking his measurements? Got a linky?

    It's patently obvious to me that the guy knew what he was doing with the measurements. His "crusade" attitude might have been a bit touch and go, but I never doubted his numbers.

    FWIW, that's the tricky thing as an audio journalist/critic: How to report such that what you do is more constructive than destructive of the things that are good. Focusing on the poor performers doesn't do much for the good ones. I try to applaud the good stuff loudly, and let the measurements and little note in updates speak about the poor ones.

    I'll pen bad reviews on things that might be wildly popular though. To bad that happens so often.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hvis Schiit hadde sagt "Vi skal straks sjekke om det er et problem, og i så fall utbedre det", så hadde de ikke hatt noe å lære. :)

    I den perioden Asgard ble diskutert, så var jeg i markedet etter en hodetelefonforsterker - og Lyr var en av dem som var på shortlista. Etter å ha hørt den i mai i fjor, sammen med Burson HA-160D, så var forskjellene mellom dem insignifikante (Lyr med originalrørene den gang). Jeg valgte Burson, blant annet på grunn av de diskusjonene som gikk den gang på Head-Fi.org. I dag, så hadde jeg ikke hatt noen kvaler om å ha kjøpt Lyr.

    Jeg tviler ikke ett sekund på at North West AV Guy (NwAvGuy) sin krets låter bra. Overhodet ikke. Spesielt etter å ha hørt Solderdudes sin Project Sunrise II, så innser jeg at ting ikke må koste mye for å låte bra - og at det finnes mange kompetente "DIY" der ute som ikke har komersialisert sine design / itereringer i stor skala. Jeg vil videre anta at NwAvGuys lite ydmyke innstilling til andres syn på hans forsterkerkrets, kan skyldes flere ting enn bare det tekniske. Ser den.

    Det jeg vet - eller antar svært sterkt - er at mitt første Schiitprodukt blir en Mjolnir.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jason Stoddard sa nylig bl.a. "...Mjolnir has time-delay relay mute on turn-on and fast relay mute at shut-off, but it goes way beyond that. It also an analog computer section that constantly monitors both DC level and output current, and activates the relays to mute the outputs in case of either excessive DC or over current..."
     

    Nipton

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    33
    Antall liker
    3
    Sheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet audio xD no thanks

    Ble tatt av når æ leste den tråden,

    What causes this (amp related)?

    Sponsored by headfi = Special treatment. We gotta sweep it under the rug and pretend its no big deal
    Det var et helt vanlig problem som ikke var et problem i følge dem.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn