SAS går over til halalmat

N

nb

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Her bobler fordommene frem! :D

Honkey
I følge en undersøkelse fra Norstat for NRK hadde 27 prosent av FrP-velgere trygd som hovedinntektskilde. 44 prosent hadde arbeid i privat sektor som viktigste inntekskilde. Jeg antar at det er FrP som har den største andel av innvandrerfiendtlige velgere av de norske partiene. Man kan jo ikke derav slutte at de fleste innvandrerfiendlige velgere har trygd som hovedinntektskilde.

http://www.nrk.no/nyheter/1.6277362

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
nb skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
I følge en undersøkelse fra Norstat for NRK hadde 27 prosent av FrP-velgere trygd som hovedinntektskilde. 44 prosent hadde arbeid i privat sektor som viktigste inntekskilde. Jeg antar at det er FrP som har den største andel av innvandrerfiendtlige velgere av de norske partiene. Man kan jo ikke derav slutte at de fleste innvandrerfiendlige velgere har trygd som hovedinntektskilde.

Når pensjonspolitikken er et partis hjertesak er det kanskje ikke overraskende at mange pensjonister stemmer på det partiet.

N

nb

Gjest
BT skrev:
Når pensjonspolitikken er et partis hjertesak er det kanskje ikke overraskende at mange pensjonister stemmer på det partiet.
Sant nok, jeg vet ikke hvordan de definerte "trygd" i undersøkelsen.

S

Slubbert

Gjest
"De som skriver flammende innlegg i alle landets debattfora" skrev jeg, dessuten er ikke kommentaren ment som en seriøs eller dokumentert påstand, eller et argument i debatten forøvrig. Det er bare underholdende når endel blir så fryktelig indignert av å stemples på samme vis som de selv stempler andre.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Slubbert skrev:
"De som skriver flammende innlegg i alle landets debattfora" skrev jeg, dessuten er ikke kommentaren ment som en seriøs eller dokumentert påstand, eller et argument i debatten forøvrig. Det er bare underholdende når endel blir så fryktelig indignert av å stemples på samme vis som de selv stempler andre.
Og jeg som trodde vi diskuterte halalmat.

J

JIGSAW

Gjest
Jeg har blitt sensurert.
Innlegget mitt slapp ikke gjennom i det hele tatt :'(

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.692
Torget vurderinger
0
Supertramp skrev:
Spiralis skrev:
I dette tilfellet er det spørsmål om SAS skal føye leverandøren eller ikke. Jeg håper SAS finner en annen leverandør av flymat. Gjør de ikke det kommer mitt Gullkort i retur!!
Lurer på hvem sitt "loss" det egentlig er jeg...... :eek:
SAS skuta flyter såvidt og de bør nok ikke tape alt for mange frequent flyers.

I likhet med Oddgeir har jeg sertefikat for å føre flymaskin så blir jeg irritert nok skal man ikke se bort fra at familen får et nytt medlem:

Det koster ikke så jævlig mye, folk her inne som har biler som koster mere! ;)

Vedlegg

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hva serverer du om bord Spiralis?
Kanskje jeg blir med på jomfruturen...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.692
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Spekemat skulle jeg tro. Trønderfår, tørket bjørnekjøtt, elgpølse med cognac, flatbrød muligens eggerøre og godt øl til. Jeg må nok nøyes med Clausthaler da det finnes bestemmelser om alkohol og flyging.

Får vel høre med Kompo om hun stiller som flyvertinne. ;D

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.361
Sted
Trondheim
Regner da med at bjørnen da ikke er halal-slaktet? :D

Halal-slakting av bjørn - Man ser bjørnen dypt inn øynene, ber en bønn til Allah, og så springer man så fort man kan (mot Mekka sannsynligvis).

For sikkerhets skyld - det er bjørnen som står for slaktingen :(

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.486
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Slubbert skrev:
coolbiz skrev:
At ikke-troende blir påtvunget en religiøs anordning er vel et klart brudd på religionsfriheten, er det ikke?
Selvsagt, og det ville følgelig vært fullstendig uholdbart med lover eller politisk innblanding i forhold som dette.
Det er det ikke vanskelig å være enig i, og det er vel heller ikke noen i denne tråden som har tatt til orde for.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.486
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Supertramp skrev:
coolbiz skrev:
Supertramp skrev:
På hvilken måte vil det være skadelig for deg å spise kjøtt tilberedt på halal vis?

Hvis du fikk det servert uten å vite om tilberedingsmåten, så tror jeg neppe du ville lagt merke til det....
På hvilken måte vil det være skadelig for muslimer å spise ikke-halal mat? Hvis de fikk det servert uten å vite om tilberedingsmåten, så tror jeg neppe de ville lagt merke til det....
Da synes jeg du skal lese deg litt opp på den religionen og den kulturen.
Takk, jeg har i det minste fått med meg nok til å vite at halalslakt er en religiøs plikt, og ikke en smakspreferanse slik baluba uredelig forsøker å fremstille det som.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.692
Torget vurderinger
0
coolbiz skrev:
Takk, jeg har i det minste fått med meg nok til å vite at halalslakt er en religiøs plikt, og ikke en smakspreferanse slik baluba uredelig forsøker å fremstille det som.
Og til det kjedsommelige vil jeg igjen si at det for en sikh er en religiøs plikt å ikke spise slikt! Spørsmålet blir da:

Hvilken religiøs tulling skal da gis valget å sulte i hjel, og hvorfor han og ikke den andre?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
coolbiz skrev:
Og til det kjedsommelige vil jeg igjen si at det for en sikh er en religiøs plikt å ikke spise slikt! Spørsmålet blir da:

Hvilken religiøs tulling skal da gis valget å sulte i hjel, og hvorfor han og ikke den andre?
Det kan da vel alle andre enn de som står for serveringen drite tynt i.

S

Slubbert

Gjest
coolbiz skrev:
Slubbert skrev:
coolbiz skrev:
At ikke-troende blir påtvunget en religiøs anordning er vel et klart brudd på religionsfriheten, er det ikke?
Selvsagt, og det ville følgelig vært fullstendig uholdbart med lover eller politisk innblanding i forhold som dette.
Det er det ikke vanskelig å være enig i, og det er vel heller ikke noen i denne tråden som har tatt til orde for.
Da lurer jeg på hvordan "vi" skal "sette ned foten".

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.486
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Slubbert skrev:
coolbiz skrev:
Slubbert skrev:
coolbiz skrev:
Nå var det ikke jeg som tok til orde for å "sette ned foten", og jeg er enig i at dette, isolert sett, er styrt av markedsmekanismer. Og jeg synes forsåvidt at det er greit sånn. Men jeg ser ikke vekk fra at Gate Gourmet har forregnet seg dersom de virkelig forventer at ingen ikke-muslimske passasjerer vil reagere negativt dersom de ikke får velge vekk halal-maten. Mange i Vesten vil betakke seg fra å måtte underlegge seg sharia-lover, selv på småting som dette.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
Supertramp skrev:
coolbiz skrev:
Supertramp skrev:
På hvilken måte vil det være skadelig for deg å spise kjøtt tilberedt på halal vis?

Hvis du fikk det servert uten å vite om tilberedingsmåten, så tror jeg neppe du ville lagt merke til det....
På hvilken måte vil det være skadelig for muslimer å spise ikke-halal mat? Hvis de fikk det servert uten å vite om tilberedingsmåten, så tror jeg neppe de ville lagt merke til det....
Da synes jeg du skal lese deg litt opp på den religionen og den kulturen.
Hva er urederlig? Å, ja. Å flagge min egen smak, det er urederlig det!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Spiralis skrev:
BT skrev:
Spekemat skulle jeg tro. Trønderfår, tørket bjørnekjøtt, elgpølse med cognac, flatbrød muligens eggerøre og godt øl til. Jeg må nok nøyes med Clausthaler da det finnes bestemmelser om alkohol og flyging.

Får vel høre med Kompo om hun stiller som flyvertinne. ;D
Count me in!

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.486
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
coolbiz skrev:
[...]

Stråmann, baluba.
Du vet godt at det jeg mente er at det er uredelig (det staves slik, ja) å fremstille det som om ønsket om halal flymat er motivert av noe annet enn plikten til å følge sharia-loven.

Dine egne smakspreferanser og barbariske slaktemetoder er interessante nok, men det var ikke det denne tråden handlet om.

S

Supertramp

Gjest
Hele saken er basert på rykter & feilinformasjon. Er ikke agurktiden over i media?

"- Uttalelsene om en produksjon som er tilpasset halal-tradisjoner dreier så vidt jeg vet seg kun om Gate Gourmets kjøkken i London. Vi får vår mat levert fra kjøkken i Bergen og Oslo, og blir overhodet ikke berørt av dette. Vi har en kontrakt med Gate Gourmet, og de skal fortsatt levere det som står spesifisert i denne, sier Johansen."

Så da får ikke Norwegian alle de tre passasjerene i denne tråden som truet med overgang og Spiralis får til sin umåtelige glede slippe å sende fra seg sitt EuroBonus Gold card :)

N

nb

Gjest
"My aim is to make our large hub operations halal compliant,’ said Guy Dubois, GateGroup"

Oslo og Bergen oppfyller neppe kravene til "large hub operations" uansett, så de med Halal-angst som flyr innenriks i Norge har nok lite å frykte. Kan bli nødvendig å unngå transittsteder som London, Frankfurt, Paris og lignende om Mr. Dubois får gjennmført målene sine - men hey, hva er eventuelt en kronglete reiserute mot å slippe å sette sine tenner i et halalslaktet kjøttstykke.

S

Supertramp

Gjest
Og compliant betyr jo ikke at all maten blir halal tilberedt. Snarere at de legger bedre til rette for denne kundegruppen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.674
Løsningen for SAS må være å ha en klase bananer liggende på flyene som et alternativ til dem som ikke vil spise den maten som serveres.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Supertramp skrev:
Og compliant betyr jo ikke at all maten blir halal tilberedt. Snarere at de legger bedre til rette for denne kundegruppen.
Vil tro det, ja: på samme måte som man kan få mat spesielt tilpasset fx diabetikere.

P

Parelius

Gjest
Halalbrød til alle skolebarn!

Men som coolbiz sier, det er ikke en diskusjon om smaksløker eller helse. Dermed ikke gitt at et standpunkt gir seg selv.

S

Supertramp

Gjest
JackX skrev:
Supertramp skrev:
Vil tro det, ja: på samme måte som man kan få mat spesielt tilpasset fx diabetikere.
Som jeg nevnte tidligere - spesialmåltider tilbys rund baut blant nettverksselskapene, ofte uten pristillegg.
Men det MÅ ALLTID bestilles på forhånd.

ps! Vegetarian meal kan anbefales - ofte er disse bedre tilberedt og med høyere kvalitet på råvarene og større prosjoner enn det standard hovedmåltidet man får ombord på lengre flygninger. Prøv neste gang!

pps! reiser du med barn, husk for all del å forhåndsbestille måltider tilpasset barnets alder - de fleste store flyselskap har også dette og man slipper ubehageligheten med at poden bæljer i vei med "ikke liker" og (enda verre) at barnet på nabosete fikk sin barnemat, da de hadde husket å bestille. Da blir det rabalder med din pode, det lover jeg! :)
"pappa, åfåår fikk han pølser, potetstappe, leker, sjokolade i sin mat og jeg fikk æsj å grønnsåpe...."

N

nb

Gjest
JackX skrev:
Supertramp skrev:
GateGourmet ønsker å standardisere matproduksjonen (i alle fall på de store hubene hvor det sikkert produseres absurde mengder mat daglig) for å få ned ekstrakostadene ved å produsere flere sorter mat og måtte oppevare og transportere mat separat.

I følge Wikipedia lager de 195 millioner flymåltider i året, så det er sikkert lønnsomt å holde antall ulike alternativer nede, særlig på de store flyplassene hvor de skal levere til mange ulike flyselskap fra samme kjøkken. Fortsatt i følge Wikipedia er kundene deres mellom andre British Airways, LAN Airlines, Air Algérie, American Airlines, United Airlines, Qantas Airways, Aerolíneas Argentinas, Avianca, Iberia Airlines, airblue, Air France, Delta Air Lines, Continental Airlines, Emirates Airline, Thai Airways International, Swiss International Air Lines, Airblue, Amtrak og EasyJet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Vi er et skandinavisk flyselskap. Det skal reflekteres i det som serveres om bord. Jeg kan garantere at du også i fremtiden kan få leverpostei, bacon og rødvinsmarinert svinestek hos SAS, sier Johansen.
Pink_Panther skrev:
Løsningen for SAS må være å ha en klase bananer liggende på flyene som et alternativ til dem som ikke vil spise den maten som serveres.
Så spørs det om våre muslimske venner tar til takke med det da.

Personlig foretrekker jeg at alle grupper med spesielle preferanser, det være seg allergikere, vegetarianere, muslimer, eller andre får et tilbud de er fornøyd med, selv om de kanskje må betale litt ekstra for det, eventuelt må bestille på forhånd.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.163
Sted
Holmestrand
nb skrev:
Personlig klarer jeg meg fint uten svinekjøtt på menyen de få gangene i året jeg tar en flytur hvor det er matservering.

Det er for øvrig ikke SAS som legger om, men verdens største leverandør av flymat, GateGourmet. Siden SAS bruker de, så blir SAS med på lasset.
Halal betyr handler ikke bare om svin. Slaktingen foregår ved at dyret frå strupen kuttet mens det er i live og en muslim ber.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
xerxes skrev:
nb skrev:
Personlig klarer jeg meg fint uten svinekjøtt på menyen de få gangene i året jeg tar en flytur hvor det er matservering.

Det er for øvrig ikke SAS som legger om, men verdens største leverandør av flymat, GateGourmet. Siden SAS bruker de, så blir SAS med på lasset.
Halal betyr handler ikke bare om svin. Slaktingen foregår ved at dyret frå strupen kuttet mens det er i live og en muslim ber.
Alle dyr som skal slaktes er vel i live når de blir slakta?

S

Slubbert

Gjest
oddgeir skrev:
Slubbert skrev:
Forbrukermakt. Stemme med føttene og kredittkortet.
Ok. Lykke til, jeg er temmelig altetende. Dog foretrekker jeg å slippe å betale for ræva flymat, så jeg ser helst at det ikke er inkludert i det hele tatt.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
baluba skrev:
coolbiz skrev:
[...]

Stråmann, baluba.
Du vet godt at det jeg mente er at det er uredelig (det staves slik, ja) å fremstille det som om ønsket om halal flymat er motivert av noe annet enn plikten til å følge sharia-loven.

Dine egne smakspreferanser og barbariske slaktemetoder er interessante nok, men det var ikke det denne tråden handlet om.
Bla bla bla. For meg er det en bonus at halaslaktet lam og kylling smaker bedre, og det er en bonus flere bør sette pris på. Det er ikke noe som er så vondt at det ikke er godt for noe. ;D Det er definitivt on topic, for momentene må jo fram i lyset for å belyse saken fra alle sider.

Semantikk-poenger? Det er det man tyr til i mangel av reelle poenger. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Fårikålsesongen innledes med halaslaktet lammekjøtt.

Mørt og fint. Tror jaggu kålen er halaldyrka også.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
baluba skrev:
coolbiz skrev:
baluba skrev:
coolbiz skrev:
[...]

Stråmann, baluba.

Bla bla bla. For meg er det en bonus at halaslaktet lam og kylling smaker bedre, og det er en bonus flere bør sette pris på. Det er ikke noe som er så vondt at det ikke er godt for noe. ;D Det er definitivt on topic, for momentene må jo fram i lyset for å belyse saken fra alle sider.

baluba, nå er det på tide med blindtesting! ;D
Hvor mye skal vi vedde?

S

Smorte24

Gjest
baluba skrev:
coolbiz skrev:
baluba skrev:
coolbiz skrev:
[...]

Stråmann, baluba.

Fint det, men da regner jeg med at muslimer feirer jul fordi det er jo bare fint og bedre enn en vanlig dag i desember.

Halal mat er religiøst og derfor synes jeg at dette blir feil.

S

Smorte24

Gjest
nb skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey

NRK er kjøpt og betalt av AP og deres venner, en annen undersøkelse så synes ca 90% av norske gutter at det vat greit at jenter ble voldtatt.

Det er jo bare å ringe til østkanten av Oslo der det er mest fattigdom og trygdede i Norge så får du det svarer du vil.

Lurer på hvor mange % folk på trygd jeg hadde fått av AP velgere hvis jeg hadde ringt østkanten i Oslo, tror ikke den hadde blitt noe lavere heller tvert om.

Så du skjønner slike undersøkelser kan bestilles slik du vil ha den.

I Danmark er 5% av befolkningen ikke etniske dansker, men de står for 40% av velferdskostnadene.

Er det noe forskjell i Norge tror du?

N

nb

Gjest
Smorte24 skrev:
Fint det, men da regner jeg med at muslimer feirer jul fordi det er jo bare fint og bedre enn en vanlig dag i desember.
Jul i Norge er eldre enn kristendommen i Norge, at solen snur (som skjer i desember) har blitt feiret i veldig lang tid. Julefeiringen ble kuppet av kristendommen.

Topp Bunn