SAS går over til halalmat

S

Smorte24

Gjest
nb skrev:
Smorte24 skrev:
Fint det, men da regner jeg med at muslimer feirer jul fordi det er jo bare fint og bedre enn en vanlig dag i desember.
Jul i Norge er eldre enn kristendommen i Norge, at solen snur (som skjer i desember) har blitt feiret i veldig lang tid. Julefeiringen ble kuppet av kristendommen.
Så muslimene feirer jul?

N

nb

Gjest
Smorte24 skrev:
Så muslimene feirer jul?
Aner ikke hva de gjør jeg - det varierer sikkert, men hadde jeg kommet fra et varmt land uten vinter hadde jeg nok feiret at solen snudde om jeg hadde flyttet til f.eks skandinavia...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det meste av dyrene som slaktes p.t. her til lands, avlives etter de samme metoder som ved halal-slakting. De bedøves v.h.a. strøm ( all sau, gris, fjørkre ), hovedpulsårer i hals kuttes, dyret krokes og henges mens det utblør og dør. Storfe o.l. slås i svime med boltpistol i hjerneregionen hvorpå hovedpulsårene kuttes og dyret blør ut. Laks bedøves og gjellebuene kuttes slik at fisken blør ut. Om det mumles "Gud er stor" eller liknende under avlivingene, veit ikke jeg - men at halalkjøtt skal være så innmari mye bedre, har jeg ingen tro på!

Hva med viltkjøtt? Alt storvilt skytes med rifle i brystregionen, som regel i hjerte-/lungeregionen. De mister bevisstheten kjapt p.g.a. blodtrykksfall og dør s.f.a. blodtap - akkurat som ved såkalt halalslakting. Er det meir smertefullt for elgen å få strupen kjapt kutta enn å få ei kule gjennom bogen? Reint teoretisk, altså?

Og Odder; du har jo et valg. Si nei takk, eller bestill vegetarmat. Det kommer jeg til å gjøre!

Mvh. VilhelmW

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.487
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Bla bla bla. For meg er det en bonus at halaslaktet lam og kylling smaker bedre, og det er en bonus flere bør sette pris på. Det er ikke noe som er så vondt at det ikke er godt for noe. ;D Det er definitivt on topic, for momentene må jo fram i lyset for å belyse saken fra alle sider.

Semantikk-poenger? Det er det man tyr til i mangel av reelle poenger. ;)
Du har så evig rett. Jeg skal forsøke å skjerpe meg i fremtiden, og heller henfalle til "Bla bla bla" og stemple de som ikke er enige med meg som rasister, nazi-sympatisører og stupide idioter. Det er visst gangbar mynt, forstår jeg. :-*

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
baluba skrev:
Bla bla bla. For meg er det en bonus at halaslaktet lam og kylling smaker bedre, og det er en bonus flere bør sette pris på. Det er ikke noe som er så vondt at det ikke er godt for noe. ;D Det er definitivt on topic, for momentene må jo fram i lyset for å belyse saken fra alle sider.

Semantikk-poenger? Det er det man tyr til i mangel av reelle poenger. ;)
Du har så evig rett. Jeg skal forsøke å skjerpe meg i fremtiden, og heller henfalle til "Bla bla bla" og stemple de som ikke er enige med meg som rasister, nazi-sympatisører og stupide idioter. Det er visst gangbar mynt, forstår jeg. :-*
Tja, du trenger ikke stemple alle. Men at det sikkert finnes mange som fortjener de skjellsord du måtte øse over dem, så kan du sikkert bli tilgitt for litt generalisering, en helt ordinær forenkling på HFS.

@ Smorte: Hvor skriver jeg at muslimer foretrekker det ene foran det andre av smak? Jeg skriver kun at jeg foretrekker det ene foran det andre på grunn av smak. Klarer du å se forskjell på meg og muslimer, selv om jeg av andre årsaker foretrekker hala-kjøtt. Jeg bader også umiddelbart etter å ha satt på ramma. Gjør det også meg til en muslim?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Klarer du å se forskjell på meg og muslimer, selv om jeg av andre årsaker foretrekker hala-kjøtt. Jeg bader også umiddelbart etter å ha satt på ramma. Gjør det også meg til en muslim?

Nå ble jeg faktisk veldig usikker ja!!!! Hmm har du vurdert å kontakte fastlegen din for det der?? ;D ;D ;D ;D ;D ;D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Jeg bader også umiddelbart etter å ha satt på ramma.
Interessant dreining o.t.

Hva hvis man må på ramma på jobb?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Smorte24 skrev:
Så muslimene feirer jul?
Jada. De er veldig ivrige også. På juleverkstedet jeg var på i fjor var det nesten bare muslimer. De drakk gløgg og klipte filtnisser mens de sang "jol med din glede og barnlige list". Skulle forresten bare mangle hvis de vil bo her.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
"Satt på ramma"??? I beste velvilje, kanskje du mener sittet på ramma? For du har vel ikke satt den fast permanent?

G

Gjestemedlem

Gjest
Nå ser hele denne saken litt oppblåst ut, men den handler likevel ikke om mat. Maten blir ikke dårligere av å være halal, og begrunnelsen til Gategourmet er sikkert hovedsaklig økonomisk.. men man vet aldri helt hvem som sitter i styret der eller har sterke økonomiske interesser i selskapet.

Problemet ligger i at hvis slik tankegang om dette blir vanlig, at storkjøkkenmat generelt bør lages halal, i begynnelsen av økonomiske grunner, så vil dette bli noe som forventes. Det kan fort bli til en generell regel at mat skal være slik. Kanskje sogar noen SVere begynner å lufte ideen om at det vil være diskriminerende å ikke tilby halalmat der mat serveres. Og da kan det fort gå både politikk og religion i saken.

Maten i seg selv er ikke problemet. Men den tilretteleggingen for at samfunnet skal tilpasses religiøse regler og påbud skal man ikke ta lett på i det hele tatt. I et moderne opplyst samfunn burde man heller motarbeide religiøs utbredelse, og spesielt passe seg for å gi etter for slike krefter.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kryss i taket. Jeg er enig med Gjestemedlem. :eek:

Jeg tar det for gitt at solen skinner over vestlandets hovedstad i dag.

N

nb

Gjest
Gjestemedlem skrev:
men man vet aldri helt hvem som sitter i styret der eller har sterke økonomiske interesser i selskapet.
GateGroup Holding AG er et privateid aksjeselskap med et styre valgt av aksjonærene og en ledelse ansatt av styret. Hvem som sitter i styret og hvem som sitter i ledelsen er offentlig informasjon for den som er interessert i å finne ut av det. Selskapet er notert på børsen i Zurich og har følgelig en temmelig omfattende rapporteringsplikt. Alle de støste aksjonærene i selskapet er ymse fond. Alt dette er offentlig tilgjengelig.

Om de ønsker å slutte med flymat fullstendig, kun tilby kundene veggismat eller potetgull så er det deres sak så lenge det de driver med er innenfor gjeldende regelverk og hva de tror lønner seg for bedriftens eiere. Så lenge kundene (dvs hovedsaklig flyselskap) ønsker å ha en eller annen type mat, så vil de sannsynligvis levere det så lenge det er til en pris og en kvalitet på tjensten begge sider av transaksjonen finner fornuftig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
"Satt på ramma"??? I beste velvilje, kanskje du mener sittet på ramma? For du har vel ikke satt den fast permanent?
Semantikk semantakk, det går fort i svingene når det skrives på HFS. Jeg skriver også "man" her, noe som er slurv fra min side. Og noe jeg aldri ville gjort i jobbsammenheng. Men du har selvsagt rett.

Det å dusje etter å ha vært på ramma er en god idé, som flere ville likt hvis de testet det over tid. Spesielt i varmere strøk. Og det krever i praksis ingen planlegging, for kroppen legger opp til det etterhvert. Å stå kan jeg gjøre hvor som helst, men å sitte ned gjør jeg nesten utelukkende hjemme.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis beslutningene utelukkende er basert på økonomiske beregninger, så er det kanskje viktig at selskapet også får med seg at mange kunder opplever utviklingen problematisk, og ser på gategourmet som en medhjelper til krefter som ønsker størst mulig utbredelse av religiøse ideer, lover og påbud i både GB og ellers i verden. Det er jo selvsagt bra at det serveres mat som er halal, kosher, vegetarisk eller ayurvedisk eller hva det nå måtte være på flyreiser. Selv religiøse galninger må jo fores. Men hvis de ikke ser de religionspolitiske aspektene ved slike avgjørelser, eller ikke bryr seg fordi de tror de kan tjene noen kroner på det, så håper jeg de går på en liten økonomisk smell. Religion og flytrafikk har et noe frynsete historie etterhvert. Mediaspetakkelet vitner i alle fall om at det ikke er helt uproblematisk å selge seg slik som de her gjør.

Men for all del, det er ikke en sak for politikere å legge seg opp i overhodet. Det er et privat selskap som tilbyr kommersielle produkter og tjenester, og eventuelle motforestillinger folk har må få et økonomisk tilsvar. Det er mange flyselskaper å velge i, og det er mange selskaper for flyselskapene å handle med hvis det skulle få en økonomisk betydning for noen av dem.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Med tanke på kvaliteten på flymaten i dag er det egentlig litt merkelig at vi ikke ønsker å bytte den ut med nesten hva som helst.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Pink_Panther skrev:
AK27 skrev:
BT skrev:
Interessant at dyret må være levende før det slaktes.
Noe annet hadde vært langt mer interessant.
Nå er det vel strengt tatt kun døde dyr som slaktes. Levende dyr avlives før de slaktes.
Joda, det er vel strengt tatt heilt korrekt. Jeg nekter forøvrig fortsatt å tro at halalslakt smaker bedre enn anna slakt. Jeg holder en knapp på Lofotlam som heilt i verdenstoppen hva angår kjøtt.

mvh. VilhelmW

Topp Bunn