Sanztra's Furtebu aka Mancave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Er som @rama skriver, null stress virker det som.

    Ble ferdig med et møte så hadde noen minutter til å koble litt kabler, så nå går dac inn på input 1, Rega Aria riaa på input 2 og AN kit MM phono stage inn på input 3. Har koblet Marantz inn på AmpB og Stingray på AmpA.

    Har foreløbig kun testet med dac og Rega Aria som input og Marantz PM-17 som amp.
    RCA kablene fra dac og Rega Aria kan ikke bli kortere, men fra Switch til ampene er kablene litt lenger enn de strengt tatt må være.

    Ingen støy noe sted, jeg greier heller ikke å si at jeg hører nevneverdig forskjell nå enn før jeg koblet via switchen.

    Når jeg skrudde på AN kit MM Phono Stage så hører jeg en svak during fra selve enheten (trafo?), ikke noe ut fra høyttalerene.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    trafodur på audio note riaa?
    var den der før du koblet til switchboksen?
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Fikk en pakke på døren i går også, fra min første Kickstarter backing.

    En Humminguru ultralydvasker. Rakk akkurat å pakke den opp i dag, kanskje jeg får testet den på en sprakete Mark Knopfler plate senere i kveld, dagen i dag går til å skru bil (styrestag begge sider og kanskje få på vinterhjula), skal ikke se bort fra at det kommer noen bilder fra den prosessen også, bare for å få litt variasjon i tråden ;)

    Her er i hvertfall noen bilder fra utpakking og har vel funnet første egnede plasseringen også, ved siden av lyttestolen under takvinduet, der var det plass nok til å få skviset en plate ned i vaskeren.

    20211105_200715.jpg 20211105_200747.jpg 20211105_200856.jpg 20211106_090717.jpg

    Veldig grei å stue bort også når den ikke skal brukes:
    20211106_103141.jpg


    Fortsatt god helg.

    Ikke glem F1 kvalik i kveld 😁
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Da er styrestag byttet 😎
    20211106_112328.jpg 20211106_120023.jpg 20211106_120826.jpg 20211106_121406.jpg 20211106_121753.jpg 20211106_121807.jpg 20211106_154027.jpg

    Fått tid nå også til å kjøre problemplata Mark Knopfler Kill to get crimson gjennom Humminguru på en Deep clean cycle of 5 min tørk. 90 % pluss av all spraking og knitring som Project VC-E ikke greide å fjerne selv etter 2 runder er nå borte, kjempefornøyd. Også med lydnivået som er overraskende lavt etter å sett tidligere YouTube videoer.

    20211106_163658.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Har vært stille her en stund nå, har dessverre ikke hatt mye tid til å lytte. Men har brukt tiden til å handle litt småtterier (plastcovers og et par strømkabler) på Blackfriday og noen plater har jo dumpet inn, både kjøpt i Norge og fra Discogs.

    20211210_095723.jpg


    Venter fortsatt på en fra Discogs, John Cougar Mellencamp - Scarecrow som jeg har hatt lyst på helt siden ungdommen. Ellers så er det Kingfish og Robert Johnson som er fra Discogs, har gitt opp å få tak i de i Norge, og overraskende "billig" ink. frakt fra UK når totalsummen ikke overstiger 350,- ish.

    Håper på å få lyttet litt i helgen hvis jeg har råd til å fyre opp rørene :eek:, men det vil uansett bli noen timer med F1, finalehelg, både treninger, kvalik og race denne helgen.

    Fikk beskjed fra Lydglede om at min Manley Chinook skal produseres i midten av desember, og sendes med fly asap, så kan jo håpe på at de er i gang med den nå, selv om vi ikke er helt i midten av desember enda... Jeg må nok være realist og ikke forvente at den kommer før jul :( 🤞
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nice.
    f1-avslutningen blir et fyrverkeri.
    brødresamling med lutefisk og f1 på søndag for min del.
    tror nesten jeg heier på villmann verstappen, men merce har jo hatt bedre bil de siste løpene, så det blir vel hamilton igjen.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Du får nyte lutefisken Rama, tror finalen blir intens, men er enig i at Merc virker mye bedre enn RB, spesielt i de site løpene. Har en følese av at det er bilen som avgjør finalen og ikke sjåføren (ikke at Lewis er dårlig, men med samme bil tror jeg Max er hakket hvassere), men intet vil glede meg mer om jeg tar feil. Nå skal man ikke legge for mye inn i treningene, men på de tre treningene som har vært så synes jeg Hamilton har vært overlegen, vi får se hvordan det er etter kvaliken, så ca 15 har vi vel fasiten på onelap, selv om det ikke er det samme som racepace over tid.

    Håper på Max i morgen, men tror nok at Lewis tar det, Max blir nok litt hetere i toppen raskere enn Lewis, men håper begge holder hodet nogenlunde på plass (ikke helt, for da blir det jo ikke gøy). Uansett hvem som vinner så har det vært en vannvittig underholdene F1 sesong, tror aldri jeg har opplevd noe i nærheten, gleder meg allerede til neste Drive to Survive, bør jo ha materiale til 50 episoder, minst 😂


    EDIT: Nå må jeg innrømme at jeg ble nok litt lurt av treningene, men hadde ikke forventet at Max skulle ta Pole så "lett". Men nå låste Lewis hjulene på det ene forsøket, og på det siste så fikk han ikke tauehjelp, Max fikk litt tauehjelp av Perez.

    Det som blir spennende er hva det vil bety at Max må starte med soft dekk kontra Lewis på medium, Max ødela jo mediumdekkene med en flat spot på 2. kval. og måtte kjøre med soft for å være sikker på å gå videre til 3. kval. Betyr at han bør ha bedre grep i selve starten, men så spørs det hvor lenge dekkene holder.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    dette er uten sidestykke det villeste jeg har sett innen sport.
    selv manusforfatterne i hollywood hadde ikke hatt fantasi nok til å konstruere noe sånt.
    skrek halsen av meg for max, men synes synd på lewis.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    dette er uten sidestykke det villeste jeg har sett innen sport.
    selv manusforfatterne i hollywood hadde ikke hatt fantasi nok til å konstruere noe sånt.
    skrek halsen av meg for max, men synes synd på lewis.
    Helt vannvittig, de er nok misunnelige i Hollywood for makan til dramatikk og spenning når det faktisk så helt håpløst ut med 5 runder igjen.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Da har jeg fått bekreftet at Chinook straks er ferdig produsert av Manley og om ikke lenge er på vei med fly. Men med tanke på tingenes tilstand i verden så kan jeg kanskje håpe på at det kommer noe i romjulen (får ta det som en bonus), men har innstilt psyken på at den (og ekstra sett med rør til Stingrayen som jeg bestilte samtidig) ikke kommer før på nyåret.

    Men jeg har også andre hifi relaterte sysler foran meg, så jeg kommer ikke til å tvinne tommeltotter, @ptb skrev i en annen tråd om hvordan ha alle platene i Discogs sin my collection list, så har vel ca 1000 plater minus de 10+ jeg har kjøpt fra Discogs som må legges til i den listen, så noen timer må jeg nok sette av til arkiveringsarbeid. Selv om det er superenkelt å bruke appen til Discogs, bare å scanne strekkoden så er den klar til å legges i collection (y)
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Er så vidt kommet i gang med Collection i Discogs

    Men lurer litt på Folder, hva slags kategorisering er det som forventes/er vanlig å bruke her. For min del så er det unødvendig med type musikk sjanger og jeg får heller ikke fjernet eller flyttet den kolonnen.

    @ptb har du noen forslag?
    2021-12-16_10-51-23.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Folder er "mandatory", så du får ikke fjernet det, eller døpt det om til noe annet.
    Jeg bruker den for å gruppere platene innen ulike genrés - Pop, Rock, Klassisk, Jazz osv, men da du kan selektere, og få frem oversikt over kun de platene du har kodet til en gitt folder, kan det jo brukes til andre formål også.
    Man kunne jo brukt det feltet til å logge om plater er vasket/ikke vasket , men da jeg ønsker å ha logg på når platen sist ble vasket laget jeg derfor et eget felt til dette hvor jeg kan skrive fritt egen kommentar.
    Om man har både CD og vinyl registrert i samme base, kunne man bruke det feltet for å skille. Jeg har separat base for CD og Vinyl > 2 brukerprofiler.
    Osv. Innenfor begrensingene til funksjonen i Folder, er det bare "fantasien" som begrenser formålet.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    ^ Folder er "mandatory", så du får ikke fjernet det, eller døpt det om til noe annet.
    Jeg bruker den for å gruppere platene innen ulike genrés - Pop, Rock, Klassisk, Jazz osv, men da du kan selektere, og få frem oversikt over kun de platene du har kodet til en gitt folder, kan det jo brukes til andre formål også.
    Man kunne jo brukt det feltet til å logge om plater er vasket/ikke vasket , men da jeg ønsker å ha logg på når platen sist ble vasket laget jeg derfor et eget felt til dette hvor jeg kan skrive fritt egen kommentar.
    Om man har både CD og vinyl registrert i samme base, kunne man bruke det feltet for å skille. Jeg har separat base for CD og Vinyl > 2 brukerprofiler.
    Osv. Innenfor begrensingene til funksjonen i Folder, er det bare "fantasien" som begrenser formålet.
    Takk, får tenke litt nøye gjennom hva jeg kan bruke det til :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Et annet "formål" kan være å skille på originalpressinger, re-issues og re-masters.
    Så, som nevnt - "fantasien" begrenser.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg trodde jeg hadde næremere 1000 plater i samlingen både fra ungdommen og det som er kjøpt inn i del 2 av mine vinylperioder, men nå har jeg kun 3 hyller igjen av totalt 8 på Kallax'en og er ikke oppe i 300 en gang og alle som ikke er i Kallax er også registrert i Discogs. Har selvsagt noen singler og maxi singler som kommer sist i køen, men må nok uansett halvere anslaget mitt, må ha vært full og sett dobbelt når jeg anslo snaut 1000, når det faktisk dreier seg om et sted mellom 400 og 500 LP album (dobbelalbum og bokser/samlinger teller dog som 1).
    20211221_094400.jpg
    Er litt julekaos/rot, beklager det.

    Får trøste meg med at jeg i ungdommen var flink til å ta vare på platene mine, alle ble kjøpt med plastcover og både cover og selve plate er stort sett i mint condition fra 80-90 tallet.
    2021-12-21_09-58-16.jpg
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Godt nytt år!

    Har blitt noe snurring i romjulen, men kanskje ikke like mye som jeg skulle ønske, har ikke akkurat vært billig å holde rørfosterkeren i drift i desember...

    Fikk en flott plate i julegave Christone "Kingfish" Ingram i lilla vinyl, må si at jeg er imponert over hva denne unge karen får til, imponerende (y)

    20211227_151754 (1).jpg 20211227_151828 (1).jpg

    Jeg har enda ikke fått noe ETA på Chinook riaa (som jeg bestilte 15. september) begynner å bli "litt" utålmodig nå som vi straks er en uke inn i 2022 (men er jo fortsatt innenfor 3-4 mnd. leveringstid), jeg håpte jo at gårsdagens snurring av Reflector - Arcade Fire ville bli siste med komboen Rega P8 og Rega Aria riaa, men det virker som om det blir flere før gravølet for Aria med P8 - Men Chinook'en skal være rett rundt hjørnet, spørs bare hvilket hjørne, fant ingenting på hjørnet av huset i hvertall. 😂

    OPPDATERT 1: Er nok dessverre på hjørnet av en bygning i Chino. fortsatt ikke sendt, det blir en lang januar...

    OPPDATERT 2: Corona delay, forventet sendt fra Manley 14. jan.



    20220105_170334.jpg

    Vil uansett ikke kvitte meg med Rega Aria, er veldig fornøyd med den, og fin og ha i backup om det skulle være behov.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.000
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hjemmelaget, Troika. Imponert! Jeg satser heller på en avslørende rød føyels-neglisje på min kone mens jeg gumler litt Firkløver😄
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Har alltid siden jeg fikk Heresy'ene har de stående vinklet mot lytterposisjon.


    Egentlig vært fornøyd med det, men etter å ha lyttet på oppsettet til både @rama og @BHO så har deres anlegg hatt en mye åpnere, mer romslig klang og ikke så konsentrert. Har slått meg til ro med at det er størrelse på høyttaler, avstand mellom høyttalere og større rom som har vært årsaken og at det var lite jeg kunne gjøre med det.

    Men plutselig her om dagen slo tanken meg at hva om jeg ikke vinkler de mot lytterposisjon, jeg har jo merket litt forskjell i lyd bare jeg flyttet hode en halv meter frem eller tilbake. Jeg bestemte meg i dag, mens jeg skulle ha litt musikk til arbeidet på hjemmekontoret å endre vinkel på høyttalerne slik at de peker rett frem og ikke lenger skrått mot lytterposisjon.

    Selvfølgelig kan det være hodet som spiller meg et puss siden jeg vet at noe er endret, men jeg føler at lyden faktisk har blitt litt "romsligere"/bredere.

    Er dette bare selvbedrag eller er det fakta som andre kan støtte opp om?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    klart at plassering og vinkling virker inn på lyden.
    man har det rommet man har, og ørene hører det de hører.
    stol på dine egne opplevelser.
    du oppdager tidsnok om endringen/forbedringen faktisk er reelle eller ei når du har levd med oppsettet en stund.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.566
    Antall liker
    27.602
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    klart at plassering og vinkling virker inn på lyden.
    man har det rommet man har, og ørene hører det de hører.
    stol på dine egne opplevelser.
    du oppdager tidsnok om endringen/forbedringen faktisk er reelle eller ei når du har levd med oppsettet en stund.
    Støttes.

    Ingen tvil om at høyttalerplassering og -vinkling virker inn på lyden.

    mvh
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Ohhhlalala - nå har de mottat sendingsbekreftelse - om det betyr at sending er bestilt eller allerede underveis skal jeg være forsiktig med å mene noe om, men la oss si at det går med fly om en dag eller to, kanskje i Norge på fredag, så til lager på mandag og videre fra lager tirsdag? til meg onsdag - fredag. Da er vi nok kommet til neste helg, men da :love: 🤞🤞🤞
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Så at en god gammel Steve Gibbons Band skive ble lagt ut på en bruktsjappe i dag, men var selvsagt solgt når jeg stakk innom.

    Fant ikke akkurat gull, men noe morro og noe fra ungdommen om ikke annet ga 250,- for alle så skal ikke klage for mye.

    20220119_153518.jpg


    Får kjøre på med litt platevasking i kveld, fysisk inspeksjon så ikke ille ut, men vi får nå høre...
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Helgeplaner mens man venter på Manley Chinook phono trinn...

    Blir å stille opp på aktiviteter for barna (håndballkamp lørdag og søndag) og transporttjeneste, for ikke å glemme 13 års bursdag med kompiser for guttungen hjemme på søndag ettermiddag.

    Men håper å få gjort litt service på arm løfteren på RB303 som står på Systemdek IIX'n jeg har. Den bruker evigheter på å synke ned på platen så jeg har lest meg litt opp, og selv om en ny bare koster 350,- så må man jo prøve å fikse det man allerede har.

    Oppskriften er å demontere løfteren, rengjøre og smøre opp igjen med 300 000 silikon olje. Så hvis det funker så sparer jeg 150,- ift. å kjøpe ny (dyr olje fra RC butikk), men nå har jeg vel livet ut 😂

    2022-01-21_15-07-15.jpg 20220121_150921.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^Det gjelder å bruke rett viskositet ja. Er den for tykk så går armen tregt ned, eller ikke ned i det heletatt. Er den for tynn vil det kunne lekke/svette ut av løftekammen. Spes om den eller huset er litt slitt.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    ^Det gjelder å bruke rett viskositet ja. Er den for tykk så går armen tregt ned, eller ikke ned i det heletatt. Er den for tynn vil det kunne lekke/svette ut av løftekammen. Spes om den eller huset er litt slitt.
    Ja, og vil jo vise seg om det er en good piston eller en worn piston ref. illustrasjon i innlegg over, kan fort ende med at det ender opp med en ny som da får en totaltkost på 550,- og at jeg da har sløst bort 200,- for å spare 150,- 🤪

    Kjenner spenningen bygger seg opp nå 😂
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Vel, tålmodighet er en dyd...

    Fant ut at det var best å begynne før første fredagsølen åpnes.

    1. Starter med å fjerne Cueing platform skal være en liten umbraco skrue.
    20220121_161705.jpg

    2.Bare å løsne skruen litt, ikke helt ut, så kan den bare dras rett av.
    20220121_161739.jpg

    3. Det er to "hakk" i toppen som man med en tynn liten skrutrekker kan kakke (kakke på skrutrekerhodet med noe ikke alt for tungt) forsiktig på til det blir bevegelse.
    20220121_162345.jpg

    4. Kommer ikke unna å måtte løsne på skruene som holder tonearmen fast, da det må løftes litt for å få ut tonearmløfteren.
    20220121_162205.jpg

    5. Etterhvert er det bare å bruke fingrene for å løsne topplaten, husk at det er en fjær under så pass på så den ikke spretter bort når den skrus helt av.
    20220121_162719.jpg

    6. Ta forsiktig bort fjær
    20220121_162831 (1).jpg 20220121_162839.jpg

    7. Ved å dytte litt på toppen av akselen og samtidig forsiktig bevege løftearmen litt så kommer løfteren løs. For å få den helt ut må man løfte litt på hele tonearmen og da må skruene være løsnet.
    20220121_162911.jpg

    8. Så er det bare å demontere resten av delene, ta gjerne bilder så det er enkelt å sette sammen igjen.
    Dette skal peke bakover.
    20220121_163030.jpg 20220121_163231.jpg 20220121_163235.jpg

    Som dere kan se er det noe slitasje på stempelet, men ikke mer enn at jeg lar den leve videre.
    20220121_163258 (1).jpg

    9. Vask bort gammelt fett, jeg prøvde først med Zalo og varmt vann, men endte opp med bremserens på vatpinner og bommulspads. og skylte med vann før tørking og påføring av Silikon Oil 300 000 etter anvisning på illustrasjonen i tidligere innlegg.
    20220121_170823.jpg

    10. Så var det bare å gjøre alt i motsatt rekkefølge, justere nåletrykket til 1,75 ish g (måtte flytte tonearmsvekten for å komme til den ene skruen).
    20220121_171815.jpg

    Resultat løfteren kjennes nå like lett og fin som på min P8 som er ett halvt år gammel og tiden fra jeg senker løfteren til nålen treffer plata er halvert fra drøyt 6 til snaue 3 sekunder. Så totalt veldig fornøyd med resultatet, og over hvor enkelt og raskt det gikk.
    :)

    Så nå kan jeg nyte Endless River og en Corona før jeg må lage 4x pizza.

    God helg 🍻


    20220121_175457.jpg
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Ohhhlalala - nå har de mottat sendingsbekreftelse - om det betyr at sending er bestilt eller allerede underveis skal jeg være forsiktig med å mene noe om, men la oss si at det går med fly om en dag eller to, kanskje i Norge på fredag, så til lager på mandag og videre fra lager tirsdag? til meg onsdag - fredag. Da er vi nok kommet til neste helg, men da :love: 🤞🤞🤞
    Er nok ikke i Norge før torsdag 27. så da kommer den nok ikke til meg før neste uke. Men får bite tenna sammen, må også vurdere å gjøre noen tilpasninger på eike racket, flytte Marantz PM-17 ett nivå eller to ned, men pga. høyttalerterminaler som stikker laaangt ut akkurat der hvor bakre ben på hylla er så må det i så fall sages åpninger på hver side så den får plass :unsure:

    Hvor mye luft trenger jeg over Marantz PM-17 i en hylle (les så lite som mulig håper jeg)?
    Den brukes til TV og litt streaming, sjelden over 25 % kanskje opp mot 30 % av volum på maks.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Selv om Chinook ikke har kommet til landet enda, er det jo greit å forberede litt småtteri, som plasseringskabalen.

    2022-01-26_15-23-192.jpg


    Slik er det i dag ish. Jeg tenker at Chinooken bør stå så nærme platespiller som mulig og vil ha den der hvor Marantz PM-17 forsterkeren står i dag, øverst.
    Regner med at det er langt nok fra Stingray forsterkeren slik at det ikke blir støy fra den ned gjennom benkeplaten, husker jo hvor mye støy det ble da jeg satt Rega Aria inntil Stingrayen, men ble jo stille med en gang den kom 10 cm unna.

    PM-17 flytter jeg fra 1 ned til 3 (2 er en snau cm lavere enn 3) så skal det være noen millimeter lufting så må den ned til 3. Jeg vil følge med på temp måler på den, da det er en halv cm mer lufting på plass 4, det er siste alternativ.

    Rega Aria vil være backup riaa og få plass nest nederst i hyllen til venstre, under Rega Neo PSU. AN-S1/L er på Finn så regner med at den etterhvert blir borte, trenger ikke den lenger.

    Topping D70s DAC vil sammen med Beredsford switchen plasseres på hylle 2. Jeg vil i første omgang ikke koble Chinook via switchen, men direkte til Stingrayen; Rega P8 - Manley Chinook - Manley Stingray II - Klipsch Heresy IV & JLAudio Domination D110.

    Onkyo streameren nederst bruker jeg minimalt om dagen, så den vil nok bli borte ettererhvert.

    Tallene er hyllenr.

    2022-01-26_15-23-19.jpg


    Største problemet med å flytte PM-17 er at jeg har 3 ben på racket, og det bakerste står i midten bak, så kan dere gjette på hvor høyttalerterminalene er på PM-17?

    Riktig, i midten så enten må PM-17 stikke 6-7 cm utenfor hyllekanten, det går akkurat i praksis da føttene fortsatt ikke har forlatt hylla helt, men ser jo ikke bra ut, ikke at estetikk er prioritert hos meg. Men jeg kan jo gjøre en liten innsats, og med en drill og stikksag så kommer man langt.

    20220126_151334.jpg

    Ser bedre ut slik enn at den henger ut over kanten.

    Baksiden ble da slik (også klargjort for nederste hylle om det blir for varmt):
    NB! Øyemål og håndføring av stikksag, så helt rett blir det aldri bak der 😂

    20220126_151316.jpg

    Da kan Rega Aria nyte en kort tid på toppen, før Chinooken kan hentes, fikk nå beksjed om at den var i landet, og at jeg kan om jeg ønsker hente den på kvelden i dag eller i morgen, ellers så blir den sendt som pakke i morgen.

    20220126_171354.jpg

    Jeg får det nok ikke til i kveld, men skal få tid i morgen kveld, er snaut 2 timer kjøring tur retur, har ikke veldig lyst til at Chinooken og et ekstra sett med rør til Stingrayen skal på en siste ristetur med posten/postnord eller hva som brukes.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Dette blir et bildeinnlegg ;-) med bittelitt tekst..

    20220127_091326.jpg


    20220127_092004.jpg


    20220127_093417.jpg


    20220127_093939.jpg


    20220127_094216.jpg


    20220127_094226.jpg


    20220127_094242.jpg


    20220127_094526.jpg

    Jepp, jeg bruker en annen kabel, ikke highend, men bedre/dyrere enn standard ;-)
    Og ja jeg fortsetter lesingen (y)

    20220127_095403.jpg

    Måtte flytte på 2 jumpere (helt til høyre) så det blir riktig gain for MC, default er MM


    20220127_100314.jpg

    Det ble 150 pF og 100 Ohm som ble best for mitt system.


    20220127_100643.jpg


    20220127_100721.jpg


    20220127_100940.jpg


    20220127_101141.jpg


    20220127_102034.jpg


    20220127_102058.jpg


    20220127_161858.jpg


    Blir noen plater i helgen :love:

    Takk til @Lydglede for god oppfølgning og service under hele den (for meg) lange tiden siden bestilling :)
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med enda en Manley! Godt at du er fornøyd.

    Det er jo ofte slik at folk prioriterer det som er mest synlig, og det er drivverket. Selv mener jeg at i en fornuftig vinylrigg bør det prioriteres RIAA, arm, PU og til sist et anstendig drivverk - i den rekkefølgen, altså. Når det er sagt, så er ikke denne hobbyen (alltid) tuftet på fornuft ;), så jeg skjønner godt at folk putter sine penger i det som ser mest imponerende ut og gir dem mest eieglede. Men ikke sjeldent man ser folk som ikke "får til vinylen" fornekter den rekkefølgen, og ender opp med en rigg som stort sett samler støv, etter at nyhetens interesse er over. Spesielt PU er mest underlig: Tenk å betale så mange kr for noe som bare veier noen gram! Der er damene langt flinkere enn oss hva pris/vekt forholdet angår ;)
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Hehe, takk @The Gunner må vel si at noen ganger så er vel ikke fornuften på plass, men jeg ble virkelig overrasket over forskjellen. Nå har jeg overskredet budsjettet for lenge siden, men føler samtidig at jeg nå har et oppsett som jeg kan leve lenge med. Nå får jeg heller bruke penger på strøm, barn og familie fremover :oops:

    Mulig en bedre psu med jording for å få bort høyt pop når jeg skrur av Rega Neo som styrer motoren/hastighet på P8 må skaffes, viktig å trappe ned forsiktig...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.000
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Så lekkert, så lekkert og sikkert så vellydende. Grattis!
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Takk @Karmana & @motoren

    Jeg tror nok jeg nærmer meg det optimale som er mulig med det lille lytterommet jeg har, og det jeg er villig (strengt tatt sprengte jeg den grensen for et snaut år siden 😂 ) til å bruke av penger på denne hobbyen.

    Kommer dog til å bytte kabler mellom mellom Chinook, Stingray, Berensford switch til Inakustik RCA Analog kabler og høyttalerkabler uten å bli ruinert, er såpass fornøyd med oppfølgning og service fra @Lydglede at jeg kommer til å kjøre hele linjen fra P8 gjennom Manley'ene og ut til Heresy'ene med Inakustic som de fører. Må bare bestemme meg for hvilke kabler, lengder og hvor langt jeg vil strekke meg på pris (som i grunn bestemmer hvilke kabler jeg ender opp med).

    Er det noe jeg har lært de siste årene ,så er det at det mye dyrere å oppgradere i små steg, er like greit å hoppe i det store dypet/sluket med en gang 😂

    Sliter litt med at når jeg skrur av NEO (som styrer motor på Rega P8 så smeller det så jeg er sikker på at høyttalere og annet ryker i 7 av 10 ganger. Jeg har koblet org psu fra Rega som går fra NEO til skilletrafo og Isotek Polaris som er koblet til jordet stikk.
    Vil det hjelpe med en ekstern PSU aka Sbooster lineær PSU MKII Strømforsyning - 24V?

     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.000
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Sliter litt med det samme på min RP10, men kun som et levelig «poff». Hvis jeg husker rett skrur jeg av RIAA før PSU og da unngår jeg dette.

    Såpass god kunde som du er, burde du vel få noe kabler til test fra dem. Det er kanskje greit å dra til litt med en gang innen haifai, men for min del tror jeg ikke det gjelder kabler, men det er sikkert lurt å fokusere på kabelen mellom platespiller og RIAA.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Sliter litt med det samme på min RP10, men kun som et levelig «poff». Hvis jeg husker rett skrur jeg av RIAA før PSU og da unngår jeg dette.

    Såpass god kunde som du er, burde du vel få noe kabler til test fra dem. Det er kanskje greit å dra til litt med en gang innen haifai, men for min del tror jeg ikke det gjelder kabler, men det er sikkert lurt å fokusere på kabelen mellom platespiller og RIAA.
    De har jo 30 dager åpent kjøp, så det går nok bra :) Vil uansett ikke prøve noe som koster mer enn jeg vil bruke av dinarer.

    Angående "poff", Jeg tror at jeg prøver en slik Sbooster psu som over, er jo mulig å returnere om det ikke funker eller forbedrer lyden. Da er ihvertfall jord inne i systemet fra den siden.

    EDIT: avventer Sbooster, får hjelp til å koble til en kondensator over av/på bryter, får sjekke om det fungerer først, er noen hifi-lapper billigere...
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    446
    Antall liker
    856
    Sted
    Pocket Valley
    Virker som om jeg kan sette en strek over problem med kraftige POP/smell i høyttalere når jeg skrur av Neo.

    Med litt hjelp av en lodde og elektro kyndg kar her på sentralen så har vi etter tips fra først og fremst @HasseBasse i denne tråden: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/smeller-i-høyttalere-når-jeg-skrur-av-platespiller.103921/
    gjort en liten mod på Rega Neo, nemlig loddet på en kondis, DEBB33F222KN3A - Keramisk skivekondensator 2.2nF, Diameter 13mm, 3.15kV, på av/på knappen

    Den lyseblå kladden øverst på bildet.
    20220202_183506.jpg

    Er enda litt tidlig å konkludere 100 % med at dette er den endelige løsning, men nå har jeg slått den av og på, spilt 4 sider med plater så totalt 12-14 ganger på og av, og enda ikke et smell, har såvidt hørt et bittelite knepp en gang (lavere enn når jeg skiftet input før jeg slo den av tidligere), men tror ikke jeg hadde hørt det om jeg ikke hadde hørt etter, nesten så det er for godt til å være sant 🤞🤞🤞

    Dette burde kanskje Rega ha tatt seg råd til på en spiller som koster over 30k (med pickup), så litt skuffet over Rega akkurat der. Selv om Neo i seg selv ikke koster mer enn 3500,- så er det ikke snakk om store ekstrakostnaden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn