Sanztra's Furtebu aka Mancave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det sidder en "bean-counter" og regner på produktionsomkostninger.
    Kan noe skjeres vekk, da bli´r det det. Ikke altid smart å spare på et sted som dette.
    Tillykke med, at det virket etter hensikten 👍 👍
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Takk @motoren

    Er bare jentungen på 16 som fortsatt er negativ (til sin store skuffelse), hun vil helst bli ferdig med det før vinterferien.

    Har bestilt brød, snop og øl pluss morsdagsblomster på ODA for levering lørdag formiddag.

    Jeg er i karantene til minst ut søndag, men tror det har snudd nå for min del. Guttungen (13) begynner å bli bedre, er nå tilbake på pc'n og gamer med de andre kompisene som er syke. Samboer fikk positiv i går og har vel det værste igjen.

    Blir nok en del lytting denne helgen :)
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Greide ikke helt la være å tenke på den "dårlige" snegla som Rega slenger med sine produkter (Neo tt psu/P8), så selv om Don B sitt arbeid fikset pop ved å slå av så kan det heller ikke skade å få tak i en "bedre" strømforsyning, gikk for en SBooster 24v for Rega fra Stereofil, hvor jeg kjøpte platespilleren for et drøyt år siden.
    https://www.stereofil.no/kabler-og-...nettfilter/sbooster-lineaer-psu-mkii-24v-rega

    Er ikke den største summen jeg har "sløst" bort, og jeg tenker at uansett så blir det i hverfall ikke dårligere.

    Kjøpte jo en Kina ekstern PSU til P1 en gang i tiden som jeg faktisk følte løftet lyden, er jo samme kladd på P1 og Neo. Solgte dessverre den når jeg kjøpte P8 uten tanke på at jeg kunne gjenbruke den.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Ikke akkurat rør og horn, men låter ganske så bra her på hytta.
    Kjører Tidal via USB Audio Player Pro - Chord Mojo (1. gen) - Takstar med litt bitumen i plastskallet.

    20220225_132749.jpg


    Fortsatt god vinterferie for de som har det og god helg til alle andre.

    Selv har jeg hatt hyttekontor i 2 dager, så blir vel en skitur i morgen.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Første plata jeg kjøpte tidlig 80-tallet, måtte ha følge av min mor, da det var litt skummelt å gå alene inn i en platesjappe :)

    Låter fantastisk den dag i da og er vel fortsatt min favoritt fra David Bowie.

    20220305_174408.jpg


    Har nå bestemt meg for kabler fra Chinook og DAC til Behringer switch og videre til Stingray II og derfra via Dynavox høyttalerswitch til Heresy'ene.

    Det blir IN-Akustik RCA-kabel analog - Excellence fra @Lydglede

    Høyttalerkabler blir IN-Austik LS-204 XL MICRO AIR - REFERENCE

    Hadde aldri tenkt at jeg ville kjøpe kabler i en såpass høy prisklasse, men nå har jeg allerede overgått alle budsjetter med en liten Mongstad på forsterker, phono, platesepiller og høyttalere allerede, så hvorfor ikke. Om ikke annet vil vel kablene matche Manley ganske så bra vil jeg tro. En ærlig vurdering vil komme etter at kabler er ankommet og koblet til.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    min bowiefavoritt varierer fra uke til uke, men det er uansett vanskelig å komme forbi hunky, ziggy og aladdin.
    men i perioder er det kun berlin-skivene som gjelder.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Viktig å multitaske litt når man har hjemmekontor.

    Ikke alle nye skiver trenger egentlig full vask, men noen av dem kom med mye vinylrester og annet rask fra fabrikk.

    Så kjører en operasjon med Project VC-E, en runde med såpevann og en runde med batterivann.

    Avslutningsvis får de en kort rens og tørk i Humminguru'n (batterivann og noen dråper Ilford)

    Håper jeg snart får tid til å spinne noen runder på platespilleren snart, men må helt ærlig innrømme at jeg gleder meg mest til 1. løpshelg med F1 og F2 om dagen

    20220315_101747.jpg
    20220315_101801.jpg
    20220315_101814.jpg
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    I anledning at DNB mot all fornuft fikk kjøpe Sbanken så måtte det bli litt blues før jeg begynner jakten på ny bank. Forlot jo DNB i sin tid pga dårlig service og dyrt, så har ikke tenkt å være en del av deres konsern. Får bruke tiden fremover til å finne ny bank.

    20220316_173249.jpg


    Men skal glemme bank nå i helgen, da F1 og F2 kommer til å ta mye av min tid :)
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    F1 skuffet ikke i åpningsrunden, dette kan bli en morsom sesong med flere som kjemper i toppen 🏎🏎 Dennis Hauger viste god racepace, selv om teamets valg og utførelse ikke stod til norm, kommende helg kan bli bra både i F1 og F2 (y)

    Har innimellom øktene fått kost meg litt med noen plater i retning av blues, blandt annet denne med Keb' Mo' - Suitcase, ren nytelse!
    20220318_201128.jpg

    Her et stemingsbilde med alle lys slått av
    20220321_185835.jpg


    Fått melding om at rca kablene (3 par) og høyttalerkablene (2 par) fra In-Akustik skal være ferdig produsert og vil bli sendt denne uken, så vi får vel se om en ukes tid om det dumper inn en pakke i posten, må i mellomtiden finne en plate eller to jeg kan bruke som test for å sjekke om jeg greier å høre noen forskjell før og etter bytte av kabler.

    Er jo i utgangspunktet litt skeptisk til at kabler skal ha så mye å si, hvis vi ser bort fra skjerming mot elektronisk støy, men det funker de jeg har allerede bra på, så det må, for å forsvare denne kosten, bli en hørbar forbedring i lydbildet.

    Må også ta en innkjøpspause frem til etter sommerferien nå føler jeg, har brukt langt mer enn det jeg i min villeste fantasi hadde trodd for et drøyt år siden på denne hobbyen, må prioritere resten av familien en stund fremover 😂🤪😁
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Fikk meg en runde med Jokke i går, fantastiske tekster (y)

    20220401_174314.jpg

    20220401_174326.jpg

    20220401_174341.jpg

    20220401_174915.jpg 20220401_174943.jpg 20220401_175002.jpg

    Enda ikke fått noe sendingsbekreftelse på InAkustik phono og høyttaler kabler, men tar nok litt tid i disse tider, krysser fingrene for kabler neste uke.

    Men først må jeg ordne pizzadeig for morgendagens middag.

    Skal nok få lurt inn tid til å snurre noen plater i kveld også.

    God helg folkens.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Del 1 av påskeferien er over, så da er man nede fra fjellet, rakk å hente en pakke fra @Lydglede på posten i dag, får ikke tid til å teste de i dag, madamen har bedt svigers og fatter til påskelam, satser på litt kvalitetstid med anlegget i morgen.

    Får teste med både streaming og LP, for å høre etter endringer i lydbildet.

    Dette er den foreløpige siste investeringen i lyd, iallefall før sommerferien 😆

    Fortsatt god påske.

    20220416_140715.jpg
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Har nå fått lyttet på flere forskjellige album og latt det synke litt inn etter å ha byttet kabler, har holdt meg til linjen med In-Akustik hele veien fra riaa til høyttalere.
    Rega P8 m/Houdini decoupler og Ania Pro MC pu --> Org. Rega kabel --> Manley Chinook riaa --> Inakustik Excellence 0,75 m --> Switchbox --> InKustik Excellence 1,5 m --> Manley Stingray II --> Inakustik LS204-XL Micro Air 1 m --> DynaVox HT switch --> Inakustik LS204-XL Micro Air 2,5 m --> Klipsch Heresy IV. PLuss en JL Audio Domination D110 sub.

    Foreløbig subjektiv konklusjon i mitt oppsett og rom: føler ikke at det er noen merkbar forskjell på bass på innspillinger som ikke er veldig bass sentrert, men på The Wall så føler jeg det er enda mer kontant og litt mer snert i bassen. På mellomtone og spesielt diskant er jeg overbevist om at det er enda åpnere og detaljert, litt skarpere på en god måte enn før. Er kanskje ikke så tilgivende om mediet er av dårlig kvalitet, men rene og plater og gode pressinger låter fantastisk.

    Tom Pettys WIldflowers and all of the rest har virkelig vist at det faktiskt finnes skjulte detaljer som har kommet frem speiselt i toppen.

    Stor takk @Lydglede som har holdt ut og vært tålmodige med en utålmodig sjel.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Var en tur ute med jobben på fredag, og det er noen år siden sist. Skal inrømme at det preget hele lørdagen, men i dag kan jeg ta en rolig søndag i litt bedre form.

    Slapper av med Tidal fra PC'n (fjernstyrt fra et gammelt nettbrett) via USB til Topping D70s og for anledningen via Marantz PM-17 til Kipschene og sub. Samtidig som musikk nytes kan jeg følge Moto GP på skjermen, søndagslykke :)

    20220515_141634.jpg


    I morgen er det jobb før siste dugnad ever ( 🤞 ) på 17. mai arrangementet på skolen, neste år er minstemann på ungomsskolen så da er barnetog/dugnader en saga blott.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Inspirert av @rama så blir det litt tidlig helg her i furtebua også. Så på en Pink Floyd dokumentar på Amazon i går. Jeg oppdaget ikke PF før jeg tok opp hifi igjen for ikke så mange år siden, i ungdommen falt aldri PF helt i smak.

    Fikk nå litt mer innblikk i starten av bandet som hadde mye nytt for meg.

    Fikk Piper at the gates of dawn (remaster) på døren for noen uker siden, føler nå at jeg kan la den spinne på Rega'n, jeg er nok mer glad i litt nyer PF, men nå kan jeg lytte med de rette forutstninger.

    20220617_143539_2.jpg


    Vet ikke hvor lenge jeg orker å ha røra varme her oppe i loftet, men går fint å sitte i trusa, etter å ha kjørt guttungen på trening 1600 så kan jeg også ta en kald øl eller to så skal klare en time eller to etter det.

    Er jo F1 trening i kveld fra Canada og det må jeg jo ha med, mulig jeg også zapper innom VG lista mellom treningene. Heldigvis er ikke Topping D70s og Marantz PM-17 like kraftige varmekilder som Manley'ene så det bør gå bra.

    God helg :)
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Har brukt noen dager, men nå har jeg kommet meg gjennom hele boksen.

    20220619_163845.jpg


    4 fantastiske plater som låter helt nydelig, fikk en tur i Humminguruen før snurring, og for en lyd, helt fantastisk. Klart en ulempe at man må kjøre en 8x intervall for å komme igjennom, men det var helt greit og jeg hadde sikkert godt av det...

    Nå snurrer Clapton Unplugged før jeg må sette igang å lage litt taco til resten av gjengen.

    God helg :)
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Da er ferien offisielt startet, og Finns ikke noe bedre å starte med litt vinyl, 🍺 og F1. Dette skal bli en fin helg og rolig start på ferien. PS! Kjøpte en AC på hjul forrige uke, og det gjør jo at rør kan nytes selv om sommeren 🥶 Må bare ha høyt nok volum så jeg overdøver AC'n står ikke i samme rom nå,men blåser kaldluft inn i hula.

    20220701_164535.jpg

    20220701_163518.jpg


    God helg og ferie godtfolk 🍻😊
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Har vært stille her en stund nå. Det er ikke fordi jeg ikke har lyttet på musikk, men har vært ferie og mye annet som har skjedd.

    Den gode gamle Bimmern fra 2002 som jeg har hatt i over 17 år tok kvelden, dvs. nektet å starte når siste ferieuke med guttungen startet når vi var på fjellet i Valdres. Prøvde med filterbytte, bytte av matepumpe etc.uten at det hjalp oppe på hytte i Valdres. Nå var dette et ikke uventet scenario, men allikevel litt vemodig etter lang og tro tjeneste, selv om det har vært perioder med motstand også. Måtte til med et motorbytte i 2014 da det løsnet et par swirlflaps i innsuget som ble med inn i motoren... Ellers har rust likt seg godt på gamle bimmern. Siste feilmeldng jeg leste av med laptopen på fjelleti ndikerte at det var noe galt med railtrykk, sannynligvis et sted etter filteret, men den jobben overlater jeg til andre.

    20220803_164849.jpg 20220803_132355.jpg
    20220813_135028.jpg 20220813_135602.jpg

    Nå er du solgt som delebil og regner med at du er hentet med henger der du stod på fjellet.

    Så var det en intens jakt på å finne husholdningens bil #2

    Jeg fant ganske raskt ut at å velge noe annet enn en bimmer var uaktuelt, da min rygg og nakke aldri har funnet seg tilrette i elbilen, en KIA e-Soul som har fungert som bil #1 og fortsatt vil gjøre det når ikke jeg må kjøre.

    Budsjettet på "ny" var på 200 - 300 000,-, kjærringa ville ikke lenger ha en gammel bil, hun var nok ganske flau over den gamle rustholken (t.o. bulken i støtfanger foran var det hun som sto for :p ).

    Kikket litt på 5 serie touring og 3 serie touring og etter litt frem og tilbake så fikk jeg nok forsikringer om at B47, siste generasjon 2 liter diesel fra BMW skal være en bra motor uten de problemene N47 (forrige generasjoen 2 liter diesel) hadde/har.

    Fikk etterhvert tips om at jeg burde ta med 3 serie GT i vurderingen, så måtte ta en tur til Hønefoss for å se en live. Da var det egentlig gjort, den er 20 cm lenger enn en vanlig 3 serie, større bagasjerom (i liter) enn 3 serie stasjonsvogn og større bakseteplass enn en 5-serie. Likte også veldig godt coupe formen, så jeg greide ikke lenger vurdere noe annet enn 3-serie GT etter det.

    Kravene fra fruen var 4-hjulstrekk, stasjonsvogn og hengerfeste, hun skjønte at jeg hadde bestemt meg og lot stasjonsvogn kravet fare. Mine krav var Adaptiv cruisekontroll, M-pakke, sportsseter, stor naviskjerm og ryggekamera. Jeg hadde skinn, headup og bedre stereo en org. som ønsker, men ikke absolutte krav.

    Dessverre var det ikke mange til salgs med adaptiv cruisecontroll, og de jeg fant ble solgt før jeg rakk å si hei. Fant en i Trondheim som var en del over budsjett, men i tillegg hadde den alt av utstyr.


    20220820_143244.jpg 20220820_143303.jpg

    Ble hentetur til Trondheim, tok nattoget opp og kjørte ned torsdag for 2 uker siden. Veldig fornøyd med "ny" bilen og glad for å kanskje slippe å skru masse de neste årene.

    Også fått ny volumpot på Stingrayen min da den har vært litt lunefull så nå er alt endelig på stell både i garasjen og i loftshula.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Skjer ikke mye på hifi-fronten om dagen. Det er flere grunner til det, men en plate i ny og ne blir det tid til.

    Hovedgrunnen til at det skjer lite er vel at jeg er kommet så langt som jeg er villig til å strekke kostnadene, ok litt over hva jeg var villig til i utgangspunktet, men hva er vel livet uten en sprekk eller to ;-)

    Og utstyrsmessig er jeg meget fornøyd med den miksen jeg nå har og lyden det leverer. Må nok etterhvert investere i nye pickuper, Rega Exact som står på Systemdek'en er muligens først ut, ble spilt mye på Rega P1 frem til jeg kjøpte Rega P8 for sanut 2 år siden. Vurderer da en Goldring 1042 som erstatter for den med tid og stunder. På P8 står det en Rega Ania Pro som jeg er meget fornøyd med, hadde en Ania som jeg syntes ble litt tam, men med Pro utgaven ble det meget bra. Blir nok noen år til med denne. Får huske å legge av litt kroner innimellom så det er klart når det er på tide å bytte PU.

    Har også ett ekstra sett rør fra til Manley Stingray II liggende (12 stk. totalt), kjøpt fra Manley, har også 8 ekstra effektrør kjøpt fra Audiomix paret 4 & 4 - så skal være godt forsynt i god tid fremover. Har ikke ekstra rør til noen av phono trinnene, AN Phono MM Stage og Manley Chinook, men regner med at de varer noen år.

    Heresy IV'ene med en sub fra JL Audio D110 gjør det maksimalt av hva jeg kan få ut av mancaven aka furtebua aka hjemmekontoret aka loftshula.

    Veldig deilig å ikke hele tiden kjenne på suget etter oppgraderings og byttesyken (drømmer jo om noen LaScala eller lignende, men er heldigvis ikke plass til de her oppe).

    Nå sitter jeg og avlutter fredagens arbeid i lyttekroken, styrer Tidal som er på stasjonær pc med kablet nettverk og USB kabel til Topping D70s med et gammelt Lenovo nettbrett via RDP mot pc'n.
    20220916_150626.jpg

    En halvtime til nå så blir det å switche fra Marantz PM-17 til Stingrayen, fyre opp noen rør på Manley rekka og snurre litt vinyl på P8'n med en pils eller to før jeg må sveive igang fredagstaco for resten av familien.

    Har fått gamle snekka på land i går så går litt tid til prepping for vinteren nærmesete tiden.

    20220915_144929.jpg
    Vanligvis liker jeg å få med meg starten av oktober på sjøen, men nå blir det håndballkamper hver helg fremover med unga, så var bare å få den opp asap.

    God helg 🍺
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Fikk tid til litt musikk en lørdags ettermiddag

    20220924_164946.jpg
    I tillegg til Tommy Tokyo sin The Remaining days of life fikk jeg også snurret Ulf Lundell - Tranorna kommer og Bjørn Berge - Who else på Rega - Manley - Manley linja.

    Mens til morgenkaffen på søndag ble det den andre linjen, Systemdek - AN kit - Manley tatt i bruk til blandt annet Rolling Stones, Deep Purple - Live in California 74, og en side av Boney M - Nightfly to Venus

    20220925_100341.jpg

    Ble også en tur på kino søndag ettermiddag, så Krigsseilerne som overrasket meg positivt.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Liten bursdagsgave til meg selv må jeg unne meg 😁

    Yamaha YH-E700 jeg fikk som erstating for Sony WH1000 som ikke ville mer har ikke helt innfridd, litt store og tunge og ble ikke helt komfortabel med lyden, litt for lukket/ullen og mørk for min smak. I tillegg ble jeg fort "svett" i ørene.

    20221020_093452.jpg

    Bathysene har så langt innfridd på alle punkter - blir nok et langt forhold dette, guttungen (13) arver Yamaha headsettet.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Snart jul og da må jo årets lydjulegave til meg selv bestemmes. Vurderer en liten stund å heller bruker mer penger på ungas gaver, men fornuften tok meg så det får vente 🤣

    Egentlig er jeg meget fornøyd med dagens tilstand, men plutselig fikk jeg nyss om at Groovetracer har laget et upgrade kit for Rega PL8.
    "Kit Includes Delrin platter (Black or White), Planar 8 Reference subplatter, Tonearm shim with three longer screws, and bushing."

    De kunde erfaingene så langt er positive, klart det sier seg jo selv etter å ha brukt 8k på deler at man er positive. Men tror nok at en delrin platter er bedre i så måte enn glassplata som er original.

    Når tanken først er tenkt er det vanskelig å snu... Så upgrade kit med hvit delrin platter er nå bestilt fra produsenten som svarte og ga en liten discount samme dag jeg forespurte. Kontaktet også Duet audio som er norsk forhandler, men de har ikke svart annet enn at de skulle sjekke opp i forrige uke. Så da ble de kjøp direkte.

    Håper UPS er kjappe til å levere 😁

    Oppdatert: ETA fra UPS fredag 16. des. i løpet av dagen, det kan bli en fin helg :)
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Ble plutselig helg etter at UPS kom på døra ca 14 i dag 😅

    En liten unboxing først
    20221216_134431.jpg 20221216_134751.jpg 20221216_134754.jpg 20221216_134932.jpg 20221216_134946.jpg 20221216_134952.jpg

    Siste bildet er litt dårlig, men hvita hansker hører med:cool:

    20221216_135041.jpg 20221216_135125.jpg 20221216_135129.jpg

    Så er det å begynne å jobbe. demontere arm, så jeg får bygget opp tilsvarende ekstra høyde på Delrin ift. originalt.

    Så er det ut med subplatter og kula i bunn


    inn med ny kule og noen dråper med olje, også litt olje på aksel på ny sub platter


    Så på med hanskene og hvit Delring platter, benyttet samtidig til å sette på nye Rega EBLT reference reimer som jeg hadde liggende.
    20221216_145912.jpg 20221216_151444.jpg

    20221216_153908.jpg 20221216_173312.jpg

    Fornøyd med den visuelle oppgraderingen. skal ikke være matte på Delrin plata, så får vurdere om jeg skal selge den grønne 5mm Achromat'en.

    Lydmessig så er førsteinntrykket at det er blitt et roligere lydbilde, mindre støy, ikke at det var veldig plagsomt før heller, men har blitt hakket bedre. føler også at jeg er næremere lyden på en måte, vanskelig å forklare, nærmere, klarere, renere kanskje litt lettere å høre nyanser. Alt er egentlig blitt litt bedre i mine ører.

    Hadde jeg klart meg uten, ja hadde nok det. Angrer jeg, nei. Vil jeg anbefale, ja på en slik måte at jeg mener det gir valuta for pengene og er en oppgradering man merker, men har du en Ania, ville jeg først anbefalt å oppgradere til en Ania Pro, men neste steg, så ta en titt på Groovetracer pakken.

    20221216_163515.jpg

    Satt på Communice med Dire Straits, låter fantastisk, bli rmer og mer overbevist, og enda ikke lenger en halveis i første juleøl 😂

    Oppdatert:
    Jeg blir mer og mer fornøyd etter hvert som jeg har fått lyttet på flere plater og forskjellige volum.
    Jeg er overbevist om at lydbildet har blitt større/bredere, går lenger ut i bredden av rommet, enda bedre stereolyd på en måte. Er også overbevist om at det er enda lettere å skille instrumenter fra hverandre, flere detaljer kommer frem. Det kan være et resultat av at lydbildet har blitt bredere. Er mer og mer overbevist om at dette var et meget godt valg.

    Satt flere timer i går, edru 🫣 og spilte plater jeg kjenner godt om og om igjen.
    Bla.a. disse:
    Pink Floyd Animals
    George Michael Older
    Dire Straits Communique
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Skjer ikke så mye spennende i furtebua om dagen, men noe nytt har jo kommet på plass nå på nyåret 😁

    Var tilbud på tepper hos Europris, og ikke bare er parkettgulvet kaldt, men fikk påpakk fra madamen om at de velur bilmattene, ikke kunne brukes som tepper - selv om jeg argumenterte med at det var M-Sport matter fra BMW... Så var det å finne et billig teppe på Europris (som hadde 40 % på tepper i forrige uke) som bl.a. har disse egenskapene:
    - Slitesterkt
    - Enkel rengjøring
    - 20 mm luv
    - Lofritt og antistatisk
    - Øko-Tex-sertifisert

    220x160 cm

    Antistatisk er en fordel i vinylsammenheng.

    Er ganske sikker på at lyden føles enda bedre enn bare parkett (mulig at jeg blir lurt av placebo).

    Bilmattene er flyttet til under skrivebord og foran SUB og delvis under kontorstol. Føler at det har hatt en positiv effekt på bassen.


    20230118_113025.jpg


    Spørsmålet er om jeg skaffer meg et stolunderlag av PET, er vel hard plast til å ha under stolen så vil vel det ha innvirkning på lyden fra SUB?

    Tenkte på dette fra Jysk: https://jysk.no/kontor/kontor-diverse/stolunderlag-guldager-t/teppegulv
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Er vel snart på tide å komme i gang med litt rør rulling. Får låne noen rør til Stingray og Chinook og i den anledning har jeg flyttet Chinook opp et nivå for enklere å bytte rør.
    20230128_174542.jpg
    Samtidig har jeg begynt demontering av Systemdek'en da det knepper i høyttalerne når motor skrus av, skal ifølge folk som har Systemdek være tegn på at kondensatorer begynner å bli klare for utskifting.

    Har etter beste tolkning av de som sitter der nå kommet frem til at jeg trenger disse:
    1x 0.82 uf 10% 400v mkt
    1x 1 uf 20% 250v mkt
    2x stc PMT / 2 r
    Dette er gresk for meg, men får google litt å se om det dukker opp noe jeg kan kjøpe som ligner.

    Koblet nå Chinook direkte til Stingray og ikke gjennom switchen, skal ikke si det låter bedre, men dæven å det låter bra med DR Communiqué på Rega'n

    God helg 🍻
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Da har man etter et par år med rørforsterkere og annet med rør tatt steget videre i rørverden og startet min første rør rulling. Stor takk til @rama som velvillig har latt meg låne noen rør å teste med så jeg slipper å bruke masse penger på rør jeg ikke vet hvordan låter.

    Jeg har så langt, startet i går kveld konsentrert med om forsterkeren og de 2 input rørene der som er av typen 12at7. Originalt sitter det et par russiske electro harmonix rør der som jeg egentlig aldri har hatt noe å utsette på, men var på et lite besøk hos @BHO her på sentralen som mente jeg sannsynligvis hadde mye å vinne med å prøve noen gode NOS rør i input steget.

    Etter en liten øvelseskjøringstur til Holmlia med jentungen var vi på vei tilbake til dalen med litt forskjellige rør i bilen. Både til Stingray'en og Chinook'en.

    Til Stingray'en fikk jeg med et sett Siemens og et sett Mazda rør jeg kunne prøve. Startet med Siemens med en liten rørtestliste jeg lagde på Tidal. Synes de låt veldig bra både i topp og mid, som nok er der jeg ønsker å få det enda bedre enn det er i dag. Men var kanskje ikke sååå stor forskjell, og hører jeg eller tror jeg at jeg hører at det låter bedre? Da måtte originalrørene på plass igjen, og da var det tydelig at det er en forskjell, ikke kjempestor, men nok til at det nå låt mer ullent og med færre detaljer.

    Satte så på Mazda rørene, de også ligner på Siemens mer enn de originale, men de var meget tydelig på vokal, usikker om de ble for tydelige. Må teste med flere plater mellom Siemens og Mazda før jeg bestemmer meg om hvem jeg ønsker videre.

    Kjører nå mandag kveld med vinyl, Communiqué med Dire Straits og Unplugged med Eric Clapton. Er nok også høyere gain på Siemens rørene, måtte skru ned volumet etter å ha byttet fra Mazda til Siemens.

    Foreløpig holder jeg en knapp på Siemens, men ingenting er avgjort. Kan også være at jeg venter med å kåre en vinner før etter at jeg begynner å teste forskjellige på Chinook'en også, men det blir ikke i dag.

    Edit: Etter å ha byttet tilbake til Mazda så synes jeg nesten de låter enda bedre, det blir ikke lett dette....

    Endret litt i oppsettet mens rør rulles.
    20230130_202103.jpg


    Rørene:
    20230130_201722.jpg 20230129_202704.jpg 20230129_202700.jpg 20230129_191737.jpg
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fint å se at du ruller og koser deg, sanztra, hyggelig å kunne være til hjelp.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Bare synd at kjærringa har bestemt at vi må opp på svigers hytte til helgen for å måke hyttetak, skulle gjerne vært hjemme denne helgen. Var jo bare 1 håndballkamp på unga også til helgen, vanligvis så er det 2-3.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Vel da jeg jeg testet frem og tilbake og frem igjen med Siemens og Mazda på input trinnet til Stingray'en. Både med Tidal via topping D70S og Rega P8 via Chinook. Min konklusjon er at Siemens vant såvidt, over Mazda med electro harmonix på en 3. plass. Simens vant da jeg liker det de greier å gjøre med diskanten spesielt på mine Heresy's


    🏆Siemens
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Har hatt problemr med at Systemdek IIX lager et pop i høyttalere når den skrus av en stund, og det ble bare værre. Så da ble i FB gruppen til Systemdek Owners nevnt at det sannsyligvis var pga gamle kondiser.

    Så bestemte meg for å årøve å bytte de, var ikke hyllevare over alt disse med de tre forskjellige jeg byttet fant jeg hos 3 forskjellige selgere på eBay, en i Frankrike, en i Hellas og en i USA. Det har tatt litt tid å få alle levert og totalkosten på deler og frakt ble ca 250,- (har også noen til overs da jeg kjøpte fler enn jeg trengte).

    Har for lenge siden kjøpt det jeg trenger for lodding, men har ikke fått helt dreisen, men denne gangen så fungerte det bra, og jeg fikk det ganske så bra til om jeg selv skal si det. Under kjøkkenvifta siden resten av familien er på vinterferie (y)

    20230223_113800.jpg

    30+ år gamle kondiser har gjort jobben godt.

    20230223_120001.jpg

    Nye kondiser klare for lodding

    20230223_120009.jpg

    Del en utført, ganske fornøyd til å være nybegynner :)

    20230223_123107.jpg

    Bort med overskytrende metall

    20230223_123332.jpg

    Testlkjøring = suksess! ikke en lyd når motor skrus av hverken via Marantx PM-17 eller Stingrayen :cool:

    20230223_163756.jpg

    Nå får jeg nyte noen timer med fullt øs før resten kommer hjem fra vinterferie i kveld og "normalt" volum må gjeninnføres.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Har fått testet ferdig rør på Chinook også, syntes kanksje Philips låt best, men marginale forskjeller synes jeg, hadde kanskje vært klarere forskjell ved å teste med 4 like rør, virker som om det er tingen etter hva jeg kan google meg til. Så avventer med å bytte rør på Chinook inntil videre, kanksje senere om jeg fåt tak i et sett med matched quad philips rør.

    Med Systemdek'en i deler så var det slik det så ut under rørrull, Stingray til venstre, P8 i midten og Chinook flyttet et hakk opp, til høyre.

    20230218_143915.jpg


    Men fortvil ikke fikk allikevel penga til å rulle ut av heimen da @rama dytta med meg en slik Ifi micro iTube2 sak https://ifi-audio.com/products/micro-itube2/ sammen med røra jeg testet, og etter en del frem og tilbake greide jeg ikke å bestemme meg, men når han ville ha den tilbake greide jeg ikke å sende tilbake.

    20230228_073319.jpg

    Nå som Systemdek'en er som ny var det også på tide å få ting tilbake på sin plass og få kabelkabalen til å gå opp med en Ifi micro iTube2 mellom switch og Stingray. Som alltid, kaos før orden...

    20230225_135524.jpg 20230225_135520.jpg 20230225_135701.jpg
    2023-02-28_18-44-32.jpg


    Rød pil viser plassering for Ifi micro iTube2.

    Noen ser kanskje at det også står en gammel PS1 til venstre, det er en SCPH-1002 med innebygd dac som skal være ganske ok. fikk den for 150,- med laser som satt fast, ny laser med mekansisme er på vei (til tollbehandling nå) så kanskje jeg får tid til å montere den og teste CD på anlegget også i helgen, selv med håndballkamper på lørdag og søndag på guttungen pluss F1 og F2 - blir en hektisk helg...
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jaså, du driver å leke med rør :D

    Morsomt med eget rom, uansett størrelse. Men blir det ikke litt kronglete å komme til armen når du skal skifte plater, med tanke på skråtaket? Hvorfor heller ikke ha snurreren på venstresiden? Hvem vet, kanskje det er gunstig å få den bort fra det trangeste hjørnet også, mtp at det sannsynlig er mest bass/lydtrykk der.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Jaså, du driver å leke med rør :D

    Morsomt med eget rom, uansett størrelse. Men blir det ikke litt kronglete å komme til armen når du skal skifte plater, med tanke på skråtaket? Hvorfor heller ikke ha snurreren på venstresiden? Hvem vet, kanskje det er gunstig å få den bort fra det trangeste hjørnet også, mtp at det sannsynlig er mest bass/lydtrykk der.
    Lekt ferdig på en stund nå, koster jo mer enn gull 😅

    Jeg hadde den i midten under rørullingen, vanskelig å si om det er noen forskjell, men det jeg kan konstantere er at det er vannvittig mye mer bass fra Systemdek IIX med Rega Exact MM enn P8 med Rega Ania Pro MC - om det er pga plassering skal jeg være forsiktig med å si...

    Jeg kan når jeg får ånden over meg igjen prøve å sette Stingrayen til høyre og P8 i midten, det bør gå uten at noen kabler blir for korte og andre ting må flyttes på.

    Men om den plasseres til venstre er jeg redd for å dulte borti når jeg går til/fra skrivebordet, i midten blir den litt høy når jeg ser på tv, derfor plass til høyre er valgt.
    Samt at det hyllene under benken må omrokkeres pga. Chinook.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    @The Gunner Eier jo ikke tålmodighet når en ide først er sådd, så da ble det litt omrokkering på toppen.

    20230302_113607.jpg


    Det gikk heldigvis uten at jeg behøvde å styre med kabler bak (y)

    Om det ble endring i lyd, tja, føler jo alltid at alt låter bedre hver gang jeg endrer på noe 🤪 men pleier å besinne meg etter en ukes tid.
    Kanskje litt tydeligere bass, volum og alt var urørt siden i sist.

    Så får jeg heller få en pute ekstra under ræva så jeg ser over kanten til platespillerlokket når jeg skal se på tv'n, F1 og F2 som starter allerede i morgen vil få litt fokus fremover.

    Får nok litt tid til å sett inn ny laser på PS1 også, da denne er på vei boligen i dag "Playstation 1 PSOne PS1 KSM-440ACM Body With KSM-440BAM short-line laser head" så får jeg testet den også. blir moro å teste CD fra den mot Tidal og Topping dac'en.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Jentungen plukket opp pakken på vei hjem :love:

    Tok ikke lang tid før montering var i gang, ny til høyre. Skal i følge selger ha mer holdbar laser enn standard.

    20230302_162937.jpg


    Gikk ganske greit å bytte, var litt var på koblingen mot hovedkortet, men etter andre forsøk satt den som den skulle.

    20230302_171427.jpg

    Får flashback fra ungdommen nå 😁 selv om det da gikk i mp3 og en helt annen versjon av PS1, har den også i kjelleren, kontrollen er fra den.

    Låter meget bra, opplevd en liten hikke, satser på at det er bare innkjøringsproblemer eller CD'n...
    Sammenlignet 1 låt 1 gang fra Tidal via PC og litt forskjell er det, men vanskelig å pinpåointe, må også justere så lydnivå er likt for å kunne sammenligne skikkelig.

    Er stor sjans for at noen gamle Depeche Mode CD'r blir spunnet i helgen hvir jeg rekker det mellom F2, F2 og håndballkamper med barna...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn