Digitale avspillere Sannhetens øyeblikk, om å kjøpe hifi i det store utland (APL defekt)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Skal levere spilleren til reparatør jeg har fått anbefalt fra NAT.
Han gir meg rett nok ikke store håp, han har bare lovt å se hva han kan få til, så får vi se da. Det verste som kan skje (og det er vel egentlig ille nok!), er at det havner en rasende flott APL DAC på brukten for en alt for lav sum...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Garanterer, at det finnes teknisk kyndige folk som hadde fikset den som frekventerer på HFS.....
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Da er spilleren levert til en "trollmann" i Oslo, så får vi se, da, om han kan komme opp med en løsning. Jeg har ellers et visst håp om at drivverket fortsatt er tilgjengelig fra Pioneer, for om jeg forstår deres nettside rett, er PD-50 fortsatt i produksjon.

APL har fortsatt ikke besvarte mine henvendelser, så jeg er redd Peychev ikke er i så bra form, håper det beste for ham, i hvert fall.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Problemet med reparasjoner i dag, er nettopp som Håkon påpeker, - produksjonen av elektronisk utstyr er nå så spisset og spesialisert, og mengden av spesialdeler har fått et slikt omfang at det stadig oftere er nesten umulig å få tak i deler. Selv registrerte og godkjente verksteder har slike problemer, og i beste fall trenger du også et org.nummer for å få kjøpt det lille som finnes. Jeg har hatt to slike tilfeller i de senere år, hvor jeg visste nokså eksakt hva feilen var, men ingen deler var å få tak i.....
Skjema og serviceunderlag kan en stort sett bare glemme...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Det viser seg at Pionéer ikke sørger for reservedeler, reparasjonen kompliseres dermed. Om jeg har forstått dette rett, er det et print som er feilmontert fra fabrikk, noe som har ført til mekanisk belastning, og dermed feilfunksjon.

Reparatør-trollmannen gjør et forsøk på å fikse dette på alternativ måte, så får vi se. Dersom dette ikke har ønsket effekt, må vi gå videre til mer drastiske (og dyrere) løsninger.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Har du forsøkt å kontakte den norske distributøren av APL, Lindvall Audio?
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Har du forsøkt å kontakte den norske distributøren av APL, Lindvall Audio?
Nei. Visste ikke at de var i drift fortsatt? Ingen aktiv nettside, i hvert fall. Men kan gi det et forsøk, selv om det antakelig er litt begrenset hvor mange reservedeler til Pioneer de kan skaffe... :) (For det er altså ikke APL-modifikasjonene det er noe i veien med, det er de opprinnelige Pioneer-delene)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.650
Det viser seg at Pionéer ikke sørger for reservedeler, reparasjonen kompliseres dermed. Om jeg har forstått dette rett, er det et print som er feilmontert fra fabrikk, noe som har ført til mekanisk belastning, og dermed feilfunksjon.
Tidene endrer seg. Da jeg var i hvite/brunevarebransjen midt på 90-tallet var det jamnt over 20 års delegaranti på produktene.
Man kan argumentere med at den teknologiske utviklingen går så fort at 20 års delegaranti blir irrelevant. På den annen side øker jo energiforbruket i verden, samt søppelfyllingene med produkter som ikke leveres deler til.
Står jo skrevet på nettet i dag at hvis alle hadde mobiltelefonen sin i bare ett år til før bytte, ville dette medført tusenvis av Co2tonn reduserte utslipp.
 
Sist redigert:

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Hvis det står på deler til en PD-50, er det vel bare å kjøpe en brukt PD-50?

Sjekk HifiShark eller eBay.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Hvis det står på deler til en PD-50, er det vel bare å kjøpe en brukt PD-50?

Sjekk HifiShark eller eBay.
Det er under vurdering. Ulempen er at så lenge den er brukt, kan man fort oppleve at begge spillerne har samme feil. Leter også etter en ubrukt overligger, om APL'n ikke lar seg reparere.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Det er kanskje rart at et såpass kostbart produkt ikke skal virke helt. Det var da ganske så svært en stund i følge APL tråden. Også stund siden jeg har sett til dem. Gode produkter har jo ivrige brukere:)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Det er kanskje rart at et såpass kostbart produkt ikke skal virke helt. Det var da ganske så svært en stund i følge APL tråden. Også stund siden jeg har sett til dem. Gode produkter har jo ivrige brukere:)
Du vet... i utgangspunktet er jo Pionéer PD-50 et nokså rimelig produkt, ca 5 - 6000,- for en SACD-spiller / DAC. Det er først etter at APL har puttet inn litt strømforsyning og et ekstra printkort, at det blir et dyrt produkt. Men selve mekanismen er og forblir et nokså lavt priset masseprodukt fra Japan. Jeg finner det nokså problematisk at Pionéer ikke kan levere reservedeler et par år etter at produktet er ute av porteføljen, vil jeg si, såpass burde de klare.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.650
Det er kanskje rart at et såpass kostbart produkt ikke skal virke helt. Det var da ganske så svært en stund i følge APL tråden. Også stund siden jeg har sett til dem. Gode produkter har jo ivrige brukere:)
Du vet... i utgangspunktet er jo Pionéer PD-50 et nokså rimelig produkt, ca 5 - 6000,- for en SACD-spiller / DAC. Det er først etter at APL har puttet inn litt strømforsyning og et ekstra printkort, at det blir et dyrt produkt. Men selve mekanismen er og forblir et nokså lavt priset masseprodukt fra Japan. Jeg finner det nokså problematisk at Pionéer ikke kan levere reservedeler et par år etter at produktet er ute av porteføljen, vil jeg si, såpass burde de klare.

Mvh
Håkon Rognlien
Mange her husker kanskje det katastrofale drivverket i plastikk som Philips leverte og som ble brukt i flere CD/SACD spillere, blant annet entry level spilleren til Krell som kostet 40.000. Etter 2-3 år var alle drivverk kaputt og Philips leverte verken deler eller nye drivverk. Så alle disse Krell spillerne er nå på dynga.

Det er mye ironi i denne verden. I 2009 kjøpte jeg meg en Philips blu-ray spiller til nypris av 700 kroner på Elkjøp. Det som forundret meg var at drivverket virket tillitsvekkende, det var en slags svak «hvinende» high-tech lyd når den Toc-leste discene, og alt skjedde hurtig og presist. Jeg tenkte med meg selv at dette blir å funke. Og det gjorde det. Jeg brukte den ganske mye i 9 år, helt problemfritt. Til slutt kastet jeg den og kjøpte en ny 4K spiller fra Sony.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Det er kanskje rart at et såpass kostbart produkt ikke skal virke helt. Det var da ganske så svært en stund i følge APL tråden. Også stund siden jeg har sett til dem. Gode produkter har jo ivrige brukere:)
Du vet... i utgangspunktet er jo Pionéer PD-50 et nokså rimelig produkt, ca 5 - 6000,- for en SACD-spiller / DAC. Det er først etter at APL har puttet inn litt strømforsyning og et ekstra printkort, at det blir et dyrt produkt. Men selve mekanismen er og forblir et nokså lavt priset masseprodukt fra Japan. Jeg finner det nokså problematisk at Pionéer ikke kan levere reservedeler et par år etter at produktet er ute av porteføljen, vil jeg si, såpass burde de klare.

Mvh
Håkon Rognlien
Mange her husker kanskje det katastrofale drivverket i plastikk som Philips leverte og som ble brukt i flere CD/SACD spillere, blant annet entry level spilleren til Krell som kostet 40.000. Etter 2-3 år var alle drivverk kaputt og Philips leverte verken deler eller nye drivverk. Så alle disse Krell spillerne er nå på dynga.

Det er mye ironi i denne verden. I 2009 kjøpte jeg meg en Philips blu-ray spiller til nypris av 700 kroner på Elkjøp. Det som forundret meg var at drivverket virket tillitsvekkende, det var en slags svak «hvinende» high-tech lyd når den Toc-leste discene, og alt skjedde hurtig og presist. Jeg tenkte med meg selv at dette blir å funke. Og det gjorde det. Jeg brukte den ganske mye i 9 år, helt problemfritt. Til slutt kastet jeg den og kjøpte en ny 4K spiller fra Sony.
Alex Peychev hevder bestemt at han benyttet Pionéer-verket fordi det var kvalitativt bedre enn alle andre drivverk. Jeg skal ikke mene stort om akkurat det, men er fortsatt av den oppfatning at det burde vært mulig å skaffe reservedeler noen år til.
Men meg om det. Alt kan repareres, som det sies lengre opp her.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.650
Det er kanskje rart at et såpass kostbart produkt ikke skal virke helt. Det var da ganske så svært en stund i følge APL tråden. Også stund siden jeg har sett til dem. Gode produkter har jo ivrige brukere:)
Du vet... i utgangspunktet er jo Pionéer PD-50 et nokså rimelig produkt, ca 5 - 6000,- for en SACD-spiller / DAC. Det er først etter at APL har puttet inn litt strømforsyning og et ekstra printkort, at det blir et dyrt produkt. Men selve mekanismen er og forblir et nokså lavt priset masseprodukt fra Japan. Jeg finner det nokså problematisk at Pionéer ikke kan levere reservedeler et par år etter at produktet er ute av porteføljen, vil jeg si, såpass burde de klare.

Mvh
Håkon Rognlien
Mange her husker kanskje det katastrofale drivverket i plastikk som Philips leverte og som ble brukt i flere CD/SACD spillere, blant annet entry level spilleren til Krell som kostet 40.000. Etter 2-3 år var alle drivverk kaputt og Philips leverte verken deler eller nye drivverk. Så alle disse Krell spillerne er nå på dynga.

Det er mye ironi i denne verden. I 2009 kjøpte jeg meg en Philips blu-ray spiller til nypris av 700 kroner på Elkjøp. Det som forundret meg var at drivverket virket tillitsvekkende, det var en slags svak «hvinende» high-tech lyd når den Toc-leste discene, og alt skjedde hurtig og presist. Jeg tenkte med meg selv at dette blir å funke. Og det gjorde det. Jeg brukte den ganske mye i 9 år, helt problemfritt. Til slutt kastet jeg den og kjøpte en ny 4K spiller fra Sony.
Alex Peychev hevder bestemt at han benyttet Pionéer-verket fordi det var kvalitativt bedre enn alle andre drivverk. Jeg skal ikke mene stort om akkurat det, men er fortsatt av den oppfatning at det burde vært mulig å skaffe reservedeler noen år til.
Men meg om det. Alt kan repareres, som det sies lengre opp her.
Jeg er bare fryktelig spent på hvordan han kom frem til den konklusjonen? Hvilke testprosedyrer han har brukt, ikke minst for å konkludere med hvordan laser/travers/mekanikk oppfører seg over tid med hundrevis og tusenvis av spilletimer.

Ikke for å være slem mot Alex, men jeg tror det er andre grunner til at Pioneer spilleren ble valg. Og han visste at det ville komme spørsmål fra kundene rundt en litt halvskranglete skuffe i plast, og måtte da finne et plausibelt svar for å berolige kundene. Jeg bare tror, ikke vet.
Spør teknikeren din om han ser noe spesielt tillitsvekkende med drivverket, hvis man ser bort fra feilmontering fra fabrikk.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Mange her husker kanskje det katastrofale drivverket i plastikk som Philips leverte og som ble brukt i flere CD/SACD spillere, blant annet entry level spilleren til Krell som kostet 40.000. Etter 2-3 år var alle drivverk kaputt og Philips leverte verken deler eller nye drivverk. Så alle disse Krell spillerne er nå på dynga.

Det er mye ironi i denne verden. I 2009 kjøpte jeg meg en Philips blu-ray spiller til nypris av 700 kroner på Elkjøp. Det som forundret meg var at drivverket virket tillitsvekkende, det var en slags svak «hvinende» high-tech lyd når den Toc-leste discene, og alt skjedde hurtig og presist. Jeg tenkte med meg selv at dette blir å funke. Og det gjorde det. Jeg brukte den ganske mye i 9 år, helt problemfritt. Til slutt kastet jeg den og kjøpte en ny 4K spiller fra Sony.
Alex Peychev hevder bestemt at han benyttet Pionéer-verket fordi det var kvalitativt bedre enn alle andre drivverk. Jeg skal ikke mene stort om akkurat det, men er fortsatt av den oppfatning at det burde vært mulig å skaffe reservedeler noen år til.
Men meg om det. Alt kan repareres, som det sies lengre opp her.
Jeg er bare fryktelig spent på hvordan han kom frem til den konklusjonen? Hvilke testprosedyrer han har brukt, ikke minst for å konkludere med hvordan laser/travers/mekanikk oppfører seg over tid med hundrevis og tusenvis av spilletimer.

Ikke for å være slem mot Alex, men jeg tror det er andre grunner til at Pioneer spilleren ble valg. Og han visste at det ville komme spørsmål fra kundene rundt en litt halvskranglete skuffe i plast, og måtte da finne et plausibelt svar for å berolige kundene. Jeg bare tror, ikke vet.
Spør teknikeren din om han ser noe spesielt tillitsvekkende med drivverket, hvis man ser bort fra feilmontering fra fabrikk.
Hehe, du kan så si! :) Du har jo selv på forrige side linket til hva han sa om hvorfor han valgte nettopp dette drivverket, så får jo en hver tro hva en vil... Jeg antar jeg har vært uheldig, ettersom det var en åpenbar feilmontasje fra fabrikk på akkurat mitt drivverk som har fremprovosert denne feilen, så det kan faktisk være at Alex har sitt på det tørre, egentlig.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.807
Antall liker
2.800
Torget vurderinger
1
Rart med det der, det er ikke så lett å se på et produkt hvor bra det egentlig er. Produsentene er eksperter på å bygge inn Mercedes -følelsen i highend og midfi for den del. Så er det likevel av og til kinamikken som holder lengst. Av alle duppeditter som har vært i hus her er det ingenting som har imponert så mye som DVD-spilleren som ungene vokste opp med. En plastbit av en spiller kjøpt på Rema for noen hundrelapper. Helt ukjent merke. Tålte alt, spilte av plater som ikke ligner grisen, bare å riste ut kjekssmulene i ny og ne så var den like god. 20000krs Marantzen til far har måttet skifte laser en gang, og den til 40000 virker bare når den selv vil...men frontplatene er gedigne og spillerne er ‘tillitsvekkende tunge’ som det bruker å stå i testomtalene ;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.510
Antall liker
102.796
Torget vurderinger
23
Kjøpte en gang en Sony Discman i Tyskland, på jobbreise. Dette var godt føre 1997 en gang. Den brukes fortsatt, tilnærmet daglig og har aldri noensinne hatt funksjonsproblemer!!

Apropos cd drivverk så er det vel ingen som overgår TEAC / Esoteric i kvalitet.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
De delene som er tilgjengelige har ankommet hovedstaden. Det gis håp om at drivverket er fit for fight i løpet av kommende uke, men ettersom ikke alle delene finnes tilgjengelig, må det litt Reodor Felgen-triks til. Jeg har troen, og håper neste helg skal gi meg god SACD-lyd i heimen igjen.

Kan komme godt med, jeg har et par Kudos Titan 505 stativhøyttalere på besøk, skriverier kommer etter hvert til en blog nær deg.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Og DER fikk det hele en lykkelig slutt!

Takket være en helt fantastisk reparatør på Oslos østkant, står nå APL/Pionéeren her og spiller igjen. For en absolutt fornuftig sum har han byttet ut laser og deler av mekanismen, samt en fleksibel flatkabel som ikke var særlig pent behandlet av modifikatøren. La meg si litt om reparatøren. Inntil videre ønsker han ikke å være tilgjengelig for almuen, men han vurderer å starte eget firma, noe jeg i dag har anbefalt ham sterkt å gjøre. Spilleren så NY ut da jeg fikk den tilbake! I tillegg til å fikse problemet, hadde han renset spilleren på inn og utsiden, fikset en gåen gjenge som også var ødelagt av den geniale modifikatør, samt limt sammen ødelagt isopor på innsiden av transportesken(!!!), før han pakket den inn så det så ut som om den kom fra fabrikken igjen. Dessuten tilbydde han prisavslag fordi en del av jobben var gått litt enklere enn forutsatt. Jeg avslo tilbudet, selvsagt, han burde heller fått et tillegg bare for å komme med en slik opplysning!

Noe har jeg lært av dette her. Den velkjente modifikatøren er en slakter i forhold til reparatøren i Oslo, såpass kan jeg si uten å overdrive. Mulig modifikasjonsmannen er genial, men også en slurvepetter; han burde heller overlate modifikasjonen til vår venn i Oslo, det hadde gitt økt eierglede, og sikkerhet for at alt var satt sammen av en med en nær ukjent yrkesstolthet. Akkurat nå sitter jeg faktisk og lurer på om det spiller (mye) bedre enn før også, men må nok høre litt mer før jeg konkluderer på akkurat det. Det jeg i det minste kan si, (med en viss motvilje), er at det av og til er irriterende forskjeller på drivverk. Jeg har benyttet en liten Parasound Z i mellomtiden, matet digitalt til APL DAC, det gir faktisk bare et hint av det som skjer akkurat her, akkurat nå. Joda, det strider mot min overbevisning, men akkurat dette kan jeg faktisk ikke klare å tenke bort, uansett hvor mye jeg skulle ønske det ikke skjedde.

Og med dette håper jeg reparatøren får ut fingeren og setter i gang, high-end folket behøver en raparatør som denne!!

Mvh
Håkon Rognlien
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.357
Antall liker
63.264
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Ingenting er bedre enn når en tråd kan avsluttes på denne måten :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Ingenting er bedre enn når en tråd kan avsluttes på denne måten :)
Enig! :)

Og la meg tilføye at den skranglete Pionéer-boksen plutselig oppleves tightere og stillere i mekanismen også, nå glir at pent og stille, jeg er kort sagt utrolig imponert over hele greia!
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det begynner å bli få repratører i dette landet nå. Radio og tvrepratør, som fagbrevet het, eksisterer ikke. Kan ikke skjønne noe annet enn at å starte opp egen bedrift kan være en god ide.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.457
Antall liker
9.759
Sted
Interiore Simplicitate
Håper denne karen følger oppfordringen og etablerer virksomhet så flere kan nyte godt av hans tjenester.

Langt mellom sånne folk.

Hyggelig det endte godt. [emoji1303]
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
1. Veldig kjekt å høre at det hele løste seg såpass smertefritt!
2. Det finnes nok en og annen MEGET kompetent person rundt forbi; hva med å starte en tråd der man kan anbefale personer, også de som frekventerer hfs? (btw; will do, asap!)
- Da vil jeg starte med å hevde at min gode venn, Sense, bosatt i Rørvik, er en å regne med.
- I Bergen har Ones, som bl a samarbeider med hifiklubben, et godt rykte på seg.
- Mange skryter av Dalens elektroservice - sikkert med rette; men de er gjerne enklest å forholde seg til, dersom man bor på feil side av vannskillet...

mvh
Proffen
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Og DER fikk det hele en lykkelig slutt!

Takket være en helt fantastisk reparatør på Oslos østkant, står nå APL/Pionéeren her og spiller igjen. For en absolutt fornuftig sum har han byttet ut laser og deler av mekanismen, samt en fleksibel flatkabel som ikke var særlig pent behandlet av modifikatøren. La meg si litt om reparatøren. Inntil videre ønsker han ikke å være tilgjengelig for almuen, men han vurderer å starte eget firma, noe jeg i dag har anbefalt ham sterkt å gjøre. Spilleren så NY ut da jeg fikk den tilbake! I tillegg til å fikse problemet, hadde han renset spilleren på inn og utsiden, fikset en gåen gjenge som også var ødelagt av den geniale modifikatør, samt limt sammen ødelagt isopor på innsiden av transportesken(!!!), før han pakket den inn så det så ut som om den kom fra fabrikken igjen. Dessuten tilbydde han prisavslag fordi en del av jobben var gått litt enklere enn forutsatt. Jeg avslo tilbudet, selvsagt, han burde heller fått et tillegg bare for å komme med en slik opplysning!

Noe har jeg lært av dette her. Den velkjente modifikatøren er en slakter i forhold til reparatøren i Oslo, såpass kan jeg si uten å overdrive. Mulig modifikasjonsmannen er genial, men også en slurvepetter; han burde heller overlate modifikasjonen til vår venn i Oslo, det hadde gitt økt eierglede, og sikkerhet for at alt var satt sammen av en med en nær ukjent yrkesstolthet. Akkurat nå sitter jeg faktisk og lurer på om det spiller (mye) bedre enn før også, men må nok høre litt mer før jeg konkluderer på akkurat det. Det jeg i det minste kan si, (med en viss motvilje), er at det av og til er irriterende forskjeller på drivverk. Jeg har benyttet en liten Parasound Z i mellomtiden, matet digitalt til APL DAC, det gir faktisk bare et hint av det som skjer akkurat her, akkurat nå. Joda, det strider mot min overbevisning, men akkurat dette kan jeg faktisk ikke klare å tenke bort, uansett hvor mye jeg skulle ønske det ikke skjedde.

Og med dette håper jeg reparatøren får ut fingeren og setter i gang, high-end folket behøver en raparatør som denne!!

Mvh
Håkon Rognlien
Denne mannen trenger vi, har møtt ham og fått et kjempegodt inntrykk. Holdningene du beskriver her er i en egen liga!

Hør ***! Nå må du starte firma, og være bittelitt synlig her på sentralen, så skal du se det blir fart på ting!
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.580
Antall liker
3.662
Torget vurderinger
6
Og DER fikk det hele en lykkelig slutt!

Takket være en helt fantastisk reparatør på Oslos østkant, står nå APL/Pionéeren her og spiller igjen. For en absolutt fornuftig sum har han byttet ut laser og deler av mekanismen, samt en fleksibel flatkabel som ikke var særlig pent behandlet av modifikatøren. La meg si litt om reparatøren. Inntil videre ønsker han ikke å være tilgjengelig for almuen, men han vurderer å starte eget firma, noe jeg i dag har anbefalt ham sterkt å gjøre. Spilleren så NY ut da jeg fikk den tilbake! I tillegg til å fikse problemet, hadde han renset spilleren på inn og utsiden, fikset en gåen gjenge som også var ødelagt av den geniale modifikatør, samt limt sammen ødelagt isopor på innsiden av transportesken(!!!), før han pakket den inn så det så ut som om den kom fra fabrikken igjen. Dessuten tilbydde han prisavslag fordi en del av jobben var gått litt enklere enn forutsatt. Jeg avslo tilbudet, selvsagt, han burde heller fått et tillegg bare for å komme med en slik opplysning!

Noe har jeg lært av dette her. Den velkjente modifikatøren er en slakter i forhold til reparatøren i Oslo, såpass kan jeg si uten å overdrive. Mulig modifikasjonsmannen er genial, men også en slurvepetter; han burde heller overlate modifikasjonen til vår venn i Oslo, det hadde gitt økt eierglede, og sikkerhet for at alt var satt sammen av en med en nær ukjent yrkesstolthet. Akkurat nå sitter jeg faktisk og lurer på om det spiller (mye) bedre enn før også, men må nok høre litt mer før jeg konkluderer på akkurat det. Det jeg i det minste kan si, (med en viss motvilje), er at det av og til er irriterende forskjeller på drivverk. Jeg har benyttet en liten Parasound Z i mellomtiden, matet digitalt til APL DAC, det gir faktisk bare et hint av det som skjer akkurat her, akkurat nå. Joda, det strider mot min overbevisning, men akkurat dette kan jeg faktisk ikke klare å tenke bort, uansett hvor mye jeg skulle ønske det ikke skjedde.

Og med dette håper jeg reparatøren får ut fingeren og setter i gang, high-end folket behøver en raparatør som denne!!

Mvh
Håkon Rognlien
Som jeg fortalte deg Håkon. Dette er mannen som fikser det og det med en utførelse av arbeidet som du skal lete LENGE etter!!!
Han tar det meste, med forkjærlighet til High-End utstyr.
Mvh
Morten N.A.T
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Og DER fikk det hele en lykkelig slutt!

Takket være en helt fantastisk reparatør på Oslos østkant, står nå APL/Pionéeren her og spiller igjen. For en absolutt fornuftig sum har han byttet ut laser og deler av mekanismen, samt en fleksibel flatkabel som ikke var særlig pent behandlet av modifikatøren. La meg si litt om reparatøren. Inntil videre ønsker han ikke å være tilgjengelig for almuen, men han vurderer å starte eget firma, noe jeg i dag har anbefalt ham sterkt å gjøre. Spilleren så NY ut da jeg fikk den tilbake! I tillegg til å fikse problemet, hadde han renset spilleren på inn og utsiden, fikset en gåen gjenge som også var ødelagt av den geniale modifikatør, samt limt sammen ødelagt isopor på innsiden av transportesken(!!!), før han pakket den inn så det så ut som om den kom fra fabrikken igjen. Dessuten tilbydde han prisavslag fordi en del av jobben var gått litt enklere enn forutsatt. Jeg avslo tilbudet, selvsagt, han burde heller fått et tillegg bare for å komme med en slik opplysning!

Noe har jeg lært av dette her. Den velkjente modifikatøren er en slakter i forhold til reparatøren i Oslo, såpass kan jeg si uten å overdrive. Mulig modifikasjonsmannen er genial, men også en slurvepetter; han burde heller overlate modifikasjonen til vår venn i Oslo, det hadde gitt økt eierglede, og sikkerhet for at alt var satt sammen av en med en nær ukjent yrkesstolthet. Akkurat nå sitter jeg faktisk og lurer på om det spiller (mye) bedre enn før også, men må nok høre litt mer før jeg konkluderer på akkurat det. Det jeg i det minste kan si, (med en viss motvilje), er at det av og til er irriterende forskjeller på drivverk. Jeg har benyttet en liten Parasound Z i mellomtiden, matet digitalt til APL DAC, det gir faktisk bare et hint av det som skjer akkurat her, akkurat nå. Joda, det strider mot min overbevisning, men akkurat dette kan jeg faktisk ikke klare å tenke bort, uansett hvor mye jeg skulle ønske det ikke skjedde.

Og med dette håper jeg reparatøren får ut fingeren og setter i gang, high-end folket behøver en raparatør som denne!!

Mvh
Håkon Rognlien
Som jeg fortalte deg Håkon. Dette er mannen som fikser det og det med en utførelse av arbeidet som du skal lete LENGE etter!!!
Han tar det meste, med forkjærlighet til High-End utstyr.
Mvh
Morten N.A.T
Mange takk, Morten, glad jeg stolte på deg her, dette var helt rett valg.
La oss gjøre det til et folkekrav at mannen starter opp eget firma med high end som spesialfelt!! :)

Mvh
Håkon Rognlien
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.151
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Fantastisk at det fortsatt finnes entusiaster som har kompetanse til å hjelpe. Og i tillegg legger stolthet i arbeidet. Så er spørsmålet om hvor lett det er å gjøre forretning av det. Jeg mistenker at han som har reddet Håkon. Har lagt mere tid og arbeid i dette, enn fakturert.
Når det er sagt.
Så har vi ett godt eksempel i NAT.
Han har vært hjelpsom og entusiastisk i alle år. Selv om han ikke alltid tjener på det.
Heldigvis for oss så klarer han drive butikk fortsatt.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Godt det ordnet seg. Godt det finnes slike eksperter.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Kan komme godt med, jeg har et par Kudos Titan 505 stativhøyttalere på besøk, skriverier kommer etter hvert til en blog nær deg.

Mvh
Håkon Rognlien
Spennende!
Når kommer artikkelen?
Vel, dette avhenger av en masse ting. Ettersom dette er en ubetalt hobby, prioriteres det ikke alltid øverst på agendaen, er jeg redd. Men jobben er i god gang, skrivingen har begynt, så med dagens hifivær, tenkte jeg kople opp en rørforsterker på 15 Watt og høre hvordan den løser oppgaven. Håper å få ned noen ord på blokka (eh... Mac'en) i dag også, og planen er vel at det meste bør være klart innen et par uker. Men det kommer blant annet an på været!

Mvh
Håkon Rognlien
 

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Innlegg
3.594
Antall liker
11.112
Jeg er temmelig sikker på at jeg også har hatt den utsøkte fornøyelse og ha kontakt med denne omtalte mannen på Oslo øst. Allnicen min viste seg å ha en dårlig integrert step-up som forårsaket dårlig kontakt på et gain-nivå med skurring og ubalansert stereoperspektiv. Jeg tok kontakt med fyren. Han så over hele konstruksjonen, kontaktet Allnic, fikk sendt 2 nye trafoer kostnadsfritt over fra Sør-Korea og monterte disse. Resultatet kunne ikke hvert bedre. Her sitter det som spikra nå! Det han skulle ha for jobben var en meget hyggelig pris. Vårt miljø ville vært betydelig beriket hvis denne fyren kunne ta steget videre og etablere et firma. Jeg er ikke i tvil om hvem jeg da ville brukt!!!
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Fortsatt ikke livstegn fra produsent, bare for å ha det nevnt. Dette til tross for at jeg spurte om pris på full oppgradering til siste versjon, hvilket i praksis ville bety et innbytte til nye produkter. Har vel sendt omlag 6 mailer i løpet av 2019, ikke fått svar på en eneste av dem. Har utelukkende hatt en høflig tone, bare for å være klar på det også.
Så konklusjonen er i hvertfall at vi behøver folk som kan påta seg å fikse opp i problemer med spesialprodukter av ymse slag.

Mvh
Håkon Rognlien
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Fortsatt ikke livstegn fra produsent, bare for å ha det nevnt. Dette til tross for at jeg spurte om pris på full oppgradering til siste versjon, hvilket i praksis ville bety et innbytte til nye produkter. Har vel sendt omlag 6 mailer i løpet av 2019, ikke fått svar på en eneste av dem. Har utelukkende hatt en høflig tone, bare for å være klar på det også.
Så konklusjonen er i hvertfall at vi behøver folk som kan påta seg å fikse opp i problemer med spesialprodukter av ymse slag.

Mvh
Håkon Rognlien
.. samt vurdere om APL er fortsatt et firma som fungerer.. Ikke bare til service, men og rent salg. Jeg kjenner iallefall ikke motivasjonen stige når APL gjør seg så utilgjengelige..
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Positivt. Blir bare mer sjeldent og eksklusivt på denne måten ;)
 
Topp Bunn