Samma det, bare varene er billige....

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.771
Torget vurderinger
4
Er det vi som bestemmer prisen på varene?

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Nei, vi skal ikke godta det. For noen måneder siden kom Amnesty med denne rapporten, som er ganske nedslående lesning. Men som forbruker er det i beste fall vanskelig å vite noe om fasilitetene for arbeiderne hvor et kinesisk produkt er laget. Her tror jeg næringslivet må ta ansvar. Men dessverre viser det seg nesten alltid å være slik at næringslivet prioriterer medmenneskelighet og solidaritet langt lavere enn profitt. Kanskje et internasjonalt lovverk som til en viss grad holder grossister ansvarlige kunne bidra til å få slutt på dette.

T

tjn

Gjest
jowil skrev:
Nei, vi skal ikke godta det. For noen måneder siden kom Amnesty med denne rapporten, som er ganske nedslående lesning. Men som forbruker er det i beste fall vanskelig å vite noe om fasilitetene for arbeiderne hvor et kinesisk produkt er laget. Her tror jeg næringslivet må ta ansvar. Men dessverre viser det seg nesten alltid å være slik at næringslivet prioriterer medmenneskelighet og solidaritet langt lavere enn profitt. Kanskje et internasjonalt lovverk som til en viss grad holder grossister ansvarlige kunne bidra til å få slutt på dette.
Vi forbrukere kan finne ut mye hvis vi gidder, men vi bruker heller tiden på å finne ut hvor det er billigst.... Det finnes nettsteder som har mye info både om dette og relaterte saker.

http://www.framtiden.no/

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.883
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hëi!
Dette er helt jævlig for å si det mildt...., men en kan på en måte ikke skylde på forbrukerne.

Man sier at man ikke skal kjøpe det billigste...ja ja, men jeg vil nok tro at Marlboro Classic, Gant og Polo også er produsert i Kina.

Nei...løsningen ligger nok i å utøve politiks press, og kanskje gå til skritt som handelssanksjoner for å bedre arbeidsforholdene i Kina og lignede land.

For den enkelte forbruker er jo fremveksten av "Fair Trade" produkter positivt, og gjør at den den enkelte forbruker kan velge å handle varer som er produsert under bedre arbeidsbetingelser, men vi kan ikke dømme den vanlige forbrukeren for å velge de billigste varene.

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
Slavehandel er en tvilsom men nødvendig del av verdensøkonomien. Varer som er laget av underbetalte arbeidere, barn og svakelige føre til bedre priser og dermed bedre levestandard for de fleste andre. Deres situasjon er derfor til felleskapets beste. Hvis kinesiske varer hadde vært lager av arbeidere med ekte lønn ville det ført til en økt prisstigning og press på rentene. Tenk på hvor ille dette er for småbarnsfamiliene rundt om i landet, og tenk på de gamle som har slitt et langt liv for at vi skal ha det bra. Hva med dem?

Problemet er jo skapt av pressen og nasjonale selskaper som vil ha folk til å handle dyre hjemlige produkter istedet for billig import. En guffen nasjonalisme med andre ord. Arbeidsforhold i andre land er et lokalt anliggende og vedkommer ikke oss. Det skaper bare bry at slikt blir slått opp i pressen her hjeme. Så lenge vi ikke vet om slikt, trenger vi heller ikke bekymre oss for noe. Og det å hause opp stemingen blandt forbrukerene og skape en kunstig aversjon mot udokumenterte importvarer er jo bare konkurranseforstyrrende og burde bli slått hardt ned på!

Hvis man ser på dette bildet ser man klart at barna er lykkelige og at hele denne saken bare er en misforståelse:

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.771
Torget vurderinger
4
Gidder ikke blåse meg opp, for dette er ironi, ikke sant?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
alternativet til barnearbeid, hva er det? Jo, sultedøden.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Hva skal disse barna leve av dersom de ikke får arbeide? Arbeidsledighetstrygd?

J

Jurassic

Gjest
Hva med å få en grunnleggende skolegang sånn som meg og deg, ilallfall som meg, du var kanskje for mongo ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Tubesnake skrev:
Hva skal disse barna leve av dersom de ikke får arbeide? Arbeidsledighetstrygd?
Akkurat. Det er jo mange familier som sender sine barn i arbeid av ren nødvendighet. Ikke alle har de samme sosiale ordningene som her hjemme. Det er vel ikke mange foesldre som ønsker at barna skal arbeide fra de er 3 år, men fattigdom eller behov for penger kan gjøre slikt nødvendig. Kanskje man trenger penger til medisiner og mat til resten av familien og da er det bare på sin plass at barna lærer seg livet realiteter så snart som mulig og kan være med å hjelper sine nærmeste. Skolegang og utdanning er også opphauset. Når man skal jobbe resten av livet i et steinbrudd trenger de ikke å kunne navnet på belgiske byer og elver i Sør Amerika. Så hvis man kun ser med våre vestlige rosa briller og forstyrrer den sosiale orden i andre land er vi ikke bedre enn dem.

Hvis man ikke aktiviserer ungene tidlig er faren for at de havner som tiggere eller gateprostituerte overhengende.

Mye bedre da med sosial trening og ærlig arbeide, selv om lønnen ikke er av de beste.

Her er et godt eksempel på barn som arbeider med miljøvennlig resirkulering og samfunnsnyttig arbeide.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Gjestemedlem skrev:
Her er et godt eksempel på barn som arbeider med miljøvennlig resirkulering og samfunnsnyttig arbeide.

Opps, jeg trodde det var medlemmer av et konkurrerende forum som var på utkikk etter ny platespiller. ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.296
Sted
Østfold
Dette er alvårlige problemer. Jeg synes, for å være helt ærlig, at de som svikter mest er de som vi ser mest opp til i denne sammenhengen, nemlig Amnesty International. Jeg har til nå ikke sett noe søkbart register over svarte/hvitelistede bedrifter i Kina. Om de oppretter noe slikt vil de seriøse bedriftene stå i kø for å sertifisere seg. Et organ som sjekker arbeidsforholdene kunne ta 1000 dollar for å sjekke dette, det ville vært en enestående forsikring for de seriøse bedriftene om å få mye av de svartelistede virksomhetene ut av business.

Når Amnesty og andre tilsvarende organisasjoner velger å ikke gjøre noe slikt ser jeg på det som at det de gjør kun er med til å svekke folks syn på kinesisk økonomi. Hvem har noe igjen for det? Ikke det kinesiske folket i hvertfall.

J

Jurassic

Gjest
Kina er jo langt fra Europa så vi kan jo alle gi faen

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.884
Må si det er kreative forslag til å få bedre samvittighet her.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Snickers-is skrev:
Dette er alvårlige problemer. Jeg synes, for å være helt ærlig, at de som svikter mest er de som vi ser mest opp til i denne sammenhengen, nemlig Amnesty International. Jeg har til nå ikke sett noe søkbart register over svarte/hvitelistede bedrifter i Kina. Om de oppretter noe slikt vil de seriøse bedriftene stå i kø for å sertifisere seg. Et organ som sjekker arbeidsforholdene kunne ta 1000 dollar for å sjekke dette, det ville vært en enestående forsikring for de seriøse bedriftene om å få mye av de svartelistede virksomhetene ut av business.

Når Amnesty og andre tilsvarende organisasjoner velger å ikke gjøre noe slikt ser jeg på det som at det de gjør kun er med til å svekke folks syn på kinesisk økonomi. Hvem har noe igjen for det? Ikke det kinesiske folket i hvertfall.
God tanke, latterlig vinkling. Det som ligger til grunn for Amnestys arbeid er FNs verdenserklæring om menneskerettigheter. Et slikt program som du beskriver i Amnesty-regi vil bare bidra til å svekke Amnestys troverdighet. Det er ikke bare i Kina menneskerettighetene blir trampet på.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Gjestemedlem skrev:
Slavehandel er en tvilsom men nødvendig del av verdensøkonomien.
Verdenserklæring om menneskerettighetene

Artikkel 1.

Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd.

Artikkel 4.

Ingen må holdes i slaveri eller trelldom. Slaveri og slavehandel i alle former er forbudt.

Håper du kødder.

G

Gjestemedlem

Gjest
jowil skrev:
Gjestemedlem skrev:

Artikkel 1.

Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd.

Artikkel 4.

Ingen må holdes i slaveri eller trelldom. Slaveri og slavehandel i alle former er forbudt.

Håper du kødder.
Slavehandelen lider litt av dårlig publisitet. Men den er jo en del av vår kulturhistorie og er noe vi bør være forsiktige med å fordømme. Hvis man behandler sine slaver godt så er det vel bedre enn at de sulter i hel eller bor på gaten?

Alle er født frie, men nyfødte kan jo heller ikke utføre noe nyttig arbeid så det er jo heller ikke noe poeng i å sysselsette dem med fast hånd før de er litt eldre. Jeg tror det er assossiasjonen til Kunta Kinte filmer og dårlig behandling og sanitærforhold i gamle dager som er årsaken til problemet. Men får man et system med god behandlig og offentlige inspektører så kan jo dette være et fint innslag i økonomien. Systemet trenger også et nytt navn. 'Innordnet Sysselsetting' eller 'IS-Borgere' høres jo mye bedre ut!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.296
Sted
Østfold
jowil skrev:
Snickers-is skrev:

God tanke, latterlig vinkling. Det som ligger til grunn for Amnestys arbeid er FNs verdenserklæring om menneskerettigheter. Et slikt program som du beskriver i Amnesty-regi vil bare bidra til å svekke Amnestys troverdighet. Det er ikke bare i Kina menneskerettighetene blir trampet på.
Men nå er ikke Amnesty en klubb med 10 personer. De har faktisk en rekke representanter bare i de landene der menneskerettighetene brytes.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Gjestemedlem skrev:
jowil skrev:
Gjestemedlem skrev:

Artikkel 1.

Artikkel 4.

Håper du kødder.
Slavehandelen lider litt av dårlig publisitet. Men den er jo en del av vår kulturhistorie og er noe vi bør være forsiktige med å fordømme. Hvis man behandler sine slaver godt så er det vel bedre enn at de sulter i hel eller bor på gaten?

Alle er født frie, men nyfødte kan jo heller ikke utføre noe nyttig arbeid så det er jo heller ikke noe poeng i å sysselsette dem med fast hånd før de er litt eldre. Jeg tror det er assossiasjonen til Kunta Kinte filmer og dårlig behandling og sanitærforhold i gamle dager som er årsaken til problemet. Men får man et system med god behandlig og offentlige inspektører så kan jo dette være et fint innslag i økonomien. Systemet trenger også et nytt navn. 'Innordnet Sysselsetting' eller 'IS-Borgere' høres jo mye bedre ut!

Tja, det er vel nettopp dette med dårlig behandling vi vil til livs, er det ikke? Om et system innbefatter god behandling er slaveri irrelevant terminologi, skulle jeg tru. For å holde en slave må man underkue sin egen samvittighet og slavearbeiderens vilje og behov.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.421
Torget vurderinger
2
Vi er vel alle slaver. Er vi ikke ? Hvem kan slå seg på brystet og si : Jeg er et helt fritt menneske. Ingen bestemmer over meg. Jeg har ikke et avhengighetsforhold hverken til bank eller forsikring. Jeg er ikke avhengig av ektefelle. Og jeg er da ihvertfall ikke avhengig og slave av min hifiog min musikk. Alt dette kan jeg snu ryggen til og forlate akkurat når jeg vil. Til og med be sjefen min å kysse seg i ræva kan jeg gjøre, og slutte på dagen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.884
rolfozzy skrev:
Hvem kan slå seg på brystet og si : Jeg er et helt fritt menneske. Ingen bestemmer over meg. Jeg har ikke et avhengighetsforhold hverken til bank eller forsikring. Jeg er ikke avhengig av ektefelle. Og jeg er da ihvertfall ikke avhengig og slave av min hifiog min musikk. Alt dette kan jeg snu ryggen til og forlate akkurat når jeg vil. Til og med be sjefen min å kysse seg i ræva kan jeg gjøre, og slutte på dagen.
En liberaler. Men de kan jo finne på å si så mangt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
rolfozzy skrev:
Vi er vel alle slaver. Er vi ikke ? Hvem kan slå seg på brystet og si : Jeg er et helt fritt menneske. Ingen bestemmer over meg. Jeg har ikke et avhengighetsforhold hverken til bank eller forsikring. Jeg er ikke avhengig av ektefelle. Og jeg er da ihvertfall ikke avhengig og slave av min hifiog min musikk. Alt dette kan jeg snu ryggen til og forlate akkurat når jeg vil. Til og med be sjefen min å kysse seg i ræva kan jeg gjøre, og slutte på dagen.
Pøh!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.421
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
rolfozzy skrev:
Pøh!

Ok ;D

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.540
Det er ikke annet enn naturlig utvelgelse i praksis. De som kan kjøre bil lever videre og kan reprodusere sine sterke gener, de som ikke kan kjøre bil gjør ikke.

Omtrent som kontrollert fødselsrate, bare gjort på en litt annen måte :p

B

bendis

Gjest
hva med usa..trading partner nummer 1, sikkert passe engasjert.. wallmart plasserer ut agenter i ståhei på alle sine enorme fabrikker.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
USA er spesialister på penger
I oppgangstider er dollaren dyr, gjerne 10 NOK pr stk

De kan handle inn billige råvarer for produksjon

I dårlige tider er dollaren halvert
De kan selge alt som ikke er solgt billig til utlandet

Vi har kanskje noe å lære der?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
OL i Kina burde boikottes av alle land for å vise hva man synes om det de driver med der borte. De dreper fanger og selger kroppsdeler, fangene har stort sett gjort ubetydelige forbrytelser, som å være medlem av Falun gong, gud forby...
Dette landet skal vi hylle om et år, samtidig som vi vet hva de driver med.

Hadde blitt et skikkelig skudd for baugen om det hadde blitt en effektiv boikott, om ikke annet bør man true med det, så tenker jeg de rydder opp rimelig fort.

Topp Bunn