Salon Anfield - min lille oase...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.840
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Anfield skrev:
    Har vært veldig lite borti Dynaudio tidligere, men har nå fått et lite besøk av disse i mitt lytterom:

Har bare lyttet i et par dager, men her er det myyyye bra. Interessen for Dynaudio er klart vekket. Du virker å ha mye rett her, RoDa....

Flotte høyttalere Anfield !

O

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Dynaudio har utrolig mye bra, disse er intet unntak!!

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Kan skrive under på at Dynaudio tydeligvis vet hva de driver med.

Kaster med det ut enda et innlegg her. Har nå lyttet intensivt til denne smått besnærende høyttaleren, og merker at lydmessig er det en grei match med min Marantz PM-15s2. Men jeg merker at det kanskje er litt lite krefter og det krever at jeg må justere ganske mye høyere på nivå med andre høyttalere.

Så det leder meg til følgende spørsmål jeg antar det er greit å spørre om i "fan-tråden": Hva slags forsterkere har eiere/lyttere av C1 Confidence (Reference) hatt god suksess med? Både integrerte og pre/effekttrinn er interessante....

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    C1 er den eneste høyttaleren jeg har hatt der forsterkeren har mistet kontroll over elementet. Det var på høyt volum / film (styrtscenen fra Flight of the Phoenix) via Lyngdorf TDAI2200.

Jeg ville blitt overrasket hvis ikke en kraftkar fra Hegel var en god match til C1.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Antar at akkurat den problemstillingen ikke er særlig aktuell på film, da delefrekvensen på film mest sannsynlig vil ta opp akkurat det sammen med en subwoofer. Mine tanker er mest med tanke på musikk i to kanaler.

Og det er mest på nivået og ikke minst når jeg setter på de aller mest basshungride overdopede elektronisk bassdopede lydsporene. Denne høyttaleren er kanskje en av de aller beste jeg har opplevd på å gjengi den menneskelige stemme, samt akustiske instrumenter. Diana Krall akkompagnert av ståbass på "My love is" er fenomenalt gjengitt i mitt lytterom. Kanskje den beste "ever". Jeg må lytte litt mer før jeg feller en endelig "dom" dog....

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Vel, da er Vantage trygt hentet av ny eier, og jeg sitter nå dessverre bare igjen med et par Dynaudio Confidence C1 Signature i huset. Og i morgen skal de pakkes ned og sendes tilbake til Soundgarden/fabrikken i Skanderborg. Kjenner allerede at jeg kommer til å savne dem, for de har satt litt spor....

Men jeg er ikke tung til sinns, nye spennende ting på gang.... :)

ambiance

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Antall liker
    164
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Fikk noen endelig dom på C1? Eller fortsetter søket etter golyd i sjokkobunker 2?

A.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ser utfra shortlisten din at du velger litt etter look eller er det ting du er interessert i å få prøvd?

Kef'en som Griffenfeldt hadde (de er solgt ja) synes jeg var flotte, han byttet dem i en annen på din shortlist, Sonus Faber som var helt umulig i hans rom og røk rett ut igjen. Mye mer farget, "umulig" å få fokus slik han ville ha det. Ser også Klipsch står på listen, uten å ha hørt denne serien trodde jeg det ble "helt feil" iom Array også var et stykke fra dine idealer. Conf 1 har jeg hatt selv og det er nydelig høyttaler men hvis du vil spare 40.000 ville jeg gått for de gamle Conf. 3 som ha ligget en stund på børsen, DET er klassehøyttaler selv om den ser litt gammeldags og tradisjonell ut. Trenger power ja men her har du masse penger på å oppgradere. ;)

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    ambiance skrev:
    Fikk noen endelig dom på C1? Eller fortsetter søket etter golyd i sjokkobunker 2?

A.
    Den "dommen" kommer i WATT som er ute i starten av april... :). Jeg har ikke valgt ny referansehøyttaler enda, men har litt på trappene... :)

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    hifiguru skrev:
    Ser utfra shortlisten din at du velger litt etter look eller er det ting du er interessert i å få prøvd?

Kef'en som Griffenfeldt hadde (de er solgt ja) synes jeg var flotte, han byttet dem i en annen på din shortlist, Sonus Faber som var helt umulig i hans rom og røk rett ut igjen. Mye mer farget, "umulig" å få fokus slik han ville ha det. Ser også Klipsch står på listen, uten å ha hørt denne serien trodde jeg det ble "helt feil" iom Array også var et stykke fra dine idealer. Conf 1 har jeg hatt selv og det er nydelig høyttaler men hvis du vil spare 40.000 ville jeg gått for de gamle Conf. 3 som ha ligget en stund på børsen, DET er klassehøyttaler selv om den ser litt gammeldags og tradisjonell ut. Trenger power ja men her har du masse penger på å oppgradere. ;)
    Satt vel opp den listen ut fra høyttalere som jeg kunne tenke meg å forsøke i eget rom. Jeg har alltid vært en "gulvstående-høyttalermann", men er fascinert at hva gode stativhøyttalere kan klare i små til middels store rom. Derfor lysten til å teste ut noen av disse kandidatene i eget hus. At utseende stemmer er viktig for meg om jeg skal ha dem til odel og eie, men allikevel ikke viktigere enn lyden de produserer. HIFI-livet er for meg ideelt sett en kombinasjon av begge. :)

Nå er jeg jo kun sporadisk inne i denne tråden og oppdaterer, sånn sett er den vel ikke helt up to date. Det beklager jeg. Men sånn er det, jeg prioriterer tiden fremfor anlegget og det å nyte dette, samtidig som det skal klores noe relativt fornuftig ned på papir til min redaktør også. C1 var et hyggelig treff sånn sett, og jeg slet vel og lenge med om de skulle få innvilget permanent oppholdstillatelse. Det er vel et godt tegn.... :)

Har fått låne øre til 805 Diamond og Monitor Audio PL100. Er noen måneder siden nå, men her er hva jeg har skrevet i en tråd på AVF for en stund siden

Etter et par timer i løpet av dagen er det dog noen forskjeller som fort gir seg til kjenne. Jeg antar du ikke forventer et vitenskapelig dokument på 50 sider med målinger her, men i korte trekk kan jeg vel foreløpig oppsummere det hele som følger:

* PL100 strekker seg dypere ned i bassområdet. Det er også litt mer punch i mellombassen når det blir musikk med litt trykk i. Litt mer funfactor i PL100 kanskje?

* PL100 utviser en strålende holografi og lydbildet virker stort og tredimensjonalt. Vanskelig å si om 805 Diamond er dårligere, men PL100 er i hvert fall ikke noe dårligere.

* 805 Diamond har et mye større fokus på mellomtone og har således mer varme der. Spesielt er dette hørbart når jeg bruker faste testspor fra Kari Bremnes. Månestein og Grågåsa har jeg hørt rimelig mange ganger, og der er det fort å merke forskjeller. Stemmen til Kari tar et stort steg frem i lydbildet, og har en litt annen glød over seg enn PL100 disker opp med. Med PL100 er stemmen litt "tynnere" gjengitt for å bruke en litt for enkel beskrivelse.

* Diskanten til PL100 er også mer tilstede enn på 805 Diamond. Det betyr at rommet av og til kan føles større, og symbalslag og anslag på skarptromme låter noe mer dynamisk og la oss gjerne si ekte, i den grad at det ligger og vipper på kanten når PL100 serverer musikken, akkurat som i virkeligheten. Live kan slike detaljer fort bli litt for pågående før øret, og PL100 holder lite tilbake. På 805 Diamond er det litt "mindre avstand fra mellomtonens senter til øverste nivå i diskanten" om jeg skal forsøke å beskrive det i grafiske bilder. Diskanten til 805 Diamond er fantastisk balansert i mitt nogenlunde godt dempede rom, men PL100 holdes også under kontroll. Men på litt dårligere 70-talls innspillinger av Led Zeppelin med flere blir det nok litt fortere slitsomt å lytte til PL100 enn 805 Diamond.

* Begge høyttalere er usedvanlige lekre rent estetisk sett. Eieglede vil en få i stort monn med begge.

* Foten til PL100 står stødigere enn foten til 805 Diamond.

Begge høyttalerne spiller godt med bass i mitt rom, men da helst på innspillinger med god kvalitet. Nevnte Kari Bremnes-spor står ikke noe tilbake for den bassen jeg har med Martin Logan Vantage. Når innspillingskvaliteten blir noe tynnere er det av og til at jeg skulle ønske meg noe mer. Men det skal som oftest ikke noe mer enn en liten justering på tonekontrollen for bassområdet på Marantz PM-15s2 før det blir fyldig og fint igjen. Et godt eksempel på at en kan komme langt med litt elektronisk korrigering på en stativhøyttaler, til og med når det er snakk om den aller enkleste form for korrigering som brukt her.
    og et par dager senere...

Enig i at mellomtonen på Martin Logan takler det meste av innspillingene fra Stockfisch Records. Derom hersker det lite tvil. Og det igjen bringer meg tilbake til hvorfor det er litt vanskelig å kåre "en vinner" mellom 805 Diamond og PL100. Satt til kl 0300 i natt, og det ble mer og mer klart for meg at mellomtonen til 805 er bedre, mektigere og står bedre frem enn PL100. Det er som vokalen tar et par tre skritt frem, mens den havner et stykke lenger bak i lydbildet med PL100. Når det gjelder diskanten i PL100 så balanserer den på hårfin line på kanten av stupet til å bli litt for pågående. Det er også tendenser til at den er grovere i strukturen enn 805 Diamond-diskanten. Ergo synes jeg at sammenhengen mellom mellomtone/diskant er bedre på B&W enn Monitor Audio. Dersom det er musikk som trykker litt mer, ala Rammstein, Dream Theater, Tool m.fl. så er det gøyere å høre på PL100. En litt fyldigere bass og mellombassgjengivelse bidrar nok til det. Samt at den ekstra snerten i diskanten bidrar til en opplevelse av økt dynamikk med at den legger på litt ekstra i toppen sammenlignet med 805 Diamond.

Når det gjelder størrelsen på lydbildet, så er begge omtrent identiske etter at jeg har båret frem og tilbake og testet i "hele" natt. På holografi-testsporene (ja, jeg bruker fremdeles Flageborgs gamle travere :) ) så er det ikke mye å bytte på tredimensjonaliteten i lydbildet på disse to.

Alt i alt, om jeg skulle ha valgt en høyttaler som passer på 80% av den musikken jeg spiller til vanlig, og jeg fikk rettet en audiofil pistol mot mitt hode får å måtte ta et valg, så antar jeg at jeg hadde valgt 805 Diamond. PL100 gjør som sagt en bedre jobb på de siste 20%-ene, men det var det med å prioritere da.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn