SACD, noe å satse på?

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Det er mange meninger om digitalmediets framtid. HDCD skulle "redde" verden fra klinisk lyd i midten av 1990 tallet, så slo Sony og Philips på stortrommen og lanserte SACD noen år etterpå. DVD-audio kom og gikk (?).

Etterhvert har oppsamplings teknologien bidratt til å "analogisere" standard "red book" cd. Harddisk /serverbasert lagring blir mer og mer utbredt, hvor mange formater kan implementeres, Linn lanserte siste skudd på stammen for et par uker siden i så måte.

Et spørsmål mange stiller seg; er det noe poeng i å kjøpe en multiformatspiller med SACD?

Er forbedringene store nok til å rettferdiggjøre en mye smalere utbredelse? Eller høres f.eks. "oppsamplet cd" like bra ut som en gjennomsnittlig SACD plate?
Er cd-delen på en SACD spiller relativt dårligere enn en "ren" cd-spiller?

Er framtiden SACD?
Er framtiden CD?
Er framtiden analog /platespiller?
Er framtiden harddisk+ separat d/a konverter?
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Jeg tror framtiden harddisk+ separat d/a konverter. Samnt masse forskjellig formater(format krig) i forskjellig kvalitet.
 
N

nb

Gjest
Hvor vidt HiRez er "nødvendig" eller "bedre" har vært diskutert ørten ganger uten at det ser ut til å ha blitt enighet om veldig mye. Men at SACD ikke er fremtiden er jeg helt sikker på, av den enkle grunn at markedet ikke etterspør det. For 99,9% av musikkjøperene ser CD ut til å være bra nok og vel så det.

Ellers er jeg ganske sikker på at en utgivelses lydkvalitet avhenger betydelig mer av hvordan den er produsert enn hvilket medium den blir levert på.

Men for all del, kjøp gjerne en multispiller, de koster uansett ikke særlig ekstra. Kjekt å kunne se en film i ny og ne også;)
 

heepaholic

Medlem
Ble medlem
13.04.2006
Innlegg
15
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Njaaa ? Jammen ikke godt å si. Utvalget av SACD er jo svært begrenset, men de fleste SACD`ene jeg spiller har utrolig flott dynamikk og stooort lydbilde. Den eneste SACD`en jeg har som ikke spiller bedre er Goodbye Yellow Bick Road med Elton John, hvor "red Book" har bedre lyd synes jeg.

mvh Heepaholic
 
K

kbwh

Gjest
Det som er faen er at de klassiske plateselskapene kjæler mer for lyden som skal på SACD-laget. Derfor ønsker jeg meg slik spiller, siden 80 prosent av musikken jeg kjøper for tiden har best lyd på SACD.
 
O

OldBoy

Gjest
Enig med _Jan_.

Pluss at CD'en vil holde seg lenge ennå.

Det virker ikke som om verden trenger SACD. Ikke jeg heller. Jeg har spilt en halv håndfull SACD'er hjemme, og kan ikke si at dette er noe jeg kunne tenke meg å bruke penger på.

Jeg synes det er en stor ulempe at SACD ikke lar seg overføre og behandle digitalt i dertil egnede DAC'er, slik at man er nødt til å kjøpe en forholdsvis dyr spiller for å få godlyd, mens man for CD-formatet kommer langt med nesten hva som helst av drivverk, til og med en DVD-spiller duger, pluss en DAC til under 10k.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.086
Antall liker
33.887
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hvis du utelukkende spiller pop/rock - NEI.

Klassisk derimot, samt jazz så er det endel å velge i mellom. CD delen på min spiller (Cary 306 SACD) er også svært bra, en av grunnene til at jeg satset på en så dyr spiller. Tror både CD og SACD vil eksistere i mange år enda, uvisst om SACD vil øke noe særlig kontra CD .

En oppdatert SACD liste som nærmer seg 5000 titler: http://www.sa-cd.net/
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Av nicket mitt kan du vel tolke hvor jeg står i denne saken. ;)

SACD vil absolutt ikke bli et mainstream-format. Det toget er for lengst gått.
Siden jeg joinet dette forum ca. 2002, har jeg snakket varmt om SACD. Ikke bare at formatet gir det mest "analoglignende" digitalgjengivelsen i dag, men ikke minst fordi jeg så hva som skjedde med CD formatet rent lydmessig. Når hovedmassen av kjøperne etterspørr en type lyd som er svært komprimert/forvrengt fra CD, og tilbyderne faktisk tilbyr dette, er dette grunn nok til å støtte et nisjeformat som retter seg mot en annen kundegruppe. Det er den muligheten vi audiophile har.

På hardware/spillersiden er det rikelig mange modeller å velge mellom, i alle prisklasser.
På softwaresiden/platesiden er ikke situasjonen like lystig. Gis ut en god del klassisk musikk. Pop/rock er det verre med, mye fordi den amerikanske organisajonen som ivaretar de fleste artistenes rettigheter forlanger 3x honorar for musikk utgitt på SACD. Et honorar for CD laget, et for stereo SACD, og et for multikanal SACD. Når det i tillegg koster en del mer å mixe, mastre og produsere SACD, går regnestykket vanskelig opp..

Men det drypper nå stadig litt her og der fra de audiophile labler, og ting kan snu. Pr. i dag er det ca. 5000 tittler, mange er dessverre vanskelig tilgjengelig.

www.sacd.net
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.168
Antall liker
6.857
Torget vurderinger
4
Uten å ha særlig erfaring med det selv tror jeg likevel at high rez er hva som vil bringe oss videre kvalitetsmessig. Likevel tror jeg ikke det vil bli noe annet enn svært marginale formater for audiofile. I første rekke fordi de store aktørene, både på hardware- og softwaresiden, har feilet kapitalt i valg av strategi.

Når det gjelder softwaresiden, musikkbransjen, har vi jo diskutert det i det vide og det brede i flere andre tråder. I korthet har de ikke forstått at de må skape en differensiering mellom low rez (mp3 etc) som free ware på nett og high rez (inkl. CD) som betalt vare og inntektskilde enten som down load fra nett eller i et eller annet fysisk medie. Slik har de bidratt til å skape en aksept blandt forbrukermassene om at low rez er tilstrekkelig og ødelagt markedspotensialet for high rez som kvalitetsformat. Eneste markedspotensiale man kan snakke om når det gjelder high rez er kvalitetsmessig ifbm bilde og generelt knyttet til kvantitativ kapasietet på det fysiske mediet (som DVD).

Når det gjelder hardwaresiden, elektronikkprodusentene, så har de jo klart kunststykket å (nok en gang) drepe sitt eget fremtidige marked ved å stå steilt på hver sin pol i formatkrigen. Det værste er at de ikke har forstått at de må skape etterspørsel etter hardware ved først å pushe software inn i markedet, - ikke motsatt. Med unntak av klassisk, som jo er i fritt fall bortsett fra Naxos og et par andre lavstatusselskaper, er det forsvinnende lite musikk å oppdrive. Og ikke minst er det et poeng av vi forbrukere må oppdrive tilbudet, - det burde være motsatt. Omtrent den eneste musikken med block buster-potensiale som har vært tilgjengelig på SACD er Stones-katalogen fra ABEKO (?). Nå har bransjen tilmed klart kunsstykket å kutte produksjonskapasiteten til fabrikken som lagde disse slik at de per nå eller i snar fremtid kun kommer i standard red book istedetfor CD/SACD kombo til fornuftig pris.

Den eneste fornuftige strategien bransjen kunne valgt, slik jeg ser det, er å "snikinnføre" high rez som dobbeltlag på ordinær CD til vanlig CD-pris. Den vanlige forbruker er (spesielt i disse fildelingstider) ikke interessert i å betale ekstra for high rez...som de ikke ser poenget med. Og man er såvisst ikke interessert i å dobbeltkjøpe platesamlingen nok en gang. Dermed skaper heller ikke softwarebasen en etterspørsel etter hardware, noe jeg tror er nødvendig dersom annet enn det ganske marginale entusiastmarkedet skal komme på banen.

Det paradoksale nå er at markedet oversvømmes av SACD, CD/SACD/universalspillere og vanlige CD-spillere blir færre og færre ettersom det lages færre CD-transporter. (Linn sin CD-12 måtte innstilles da transporten de benyttet gikk ut av produksjon. T+A har oppgradert sine high rez spillere, men standard CD-spilleren er uforandret. ) Altså helt motsatte situasjon av hva som skjer på softwaresiden.

Når det gjelder fysiske mobile lagringsmedier tror jeg altså at gode (?) gamle CD-skiva blir standarden i mange å fremover. Samtidig tror jeg sikkert at harddisc + separat DAC i en eller annen variant er fremtiden. Potensialet for high rez formater tror jeg ligger her da det ikke avhenger av den mobile lagringsmediet og avspillingen av det slik som DVD/SACD. Imidlertid kjenner jeg en dyp skepsis for fremtidig kompabilitet når jeg ser for meg et fremtidig villniss av velmente filformater.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Mitt håp om at god lyd en dag vil komme på moten igjen, herunder digital high-rez lyd, er at kvaliteten på radio- og CD-lyd vil fortsette å falle (går det an.. ???), da vil det til slutt komme en motvekt i et noe bredere lag av befolkninga, folk som ikke definerer seg som audiophile pr. definisjon, men som er opptatt av kvalitet på ulike områder.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Dr.Evil skrev:
Det er mange meninger om digitalmediets framtid. HDCD skulle "redde" verden fra klinisk lyd i midten av 1990 tallet, så slo Sony og Philips på stortrommen og lanserte SACD noen år etterpå. DVD-audio kom og gikk (?).

Etterhvert har oppsamplings teknologien bidratt til å "analogisere" standard "red book" cd. Harddisk /serverbasert lagring blir mer og mer utbredt, hvor mange formater kan implementeres, Linn lanserte siste skudd på stammen for et par uker siden i så måte.

Et spørsmål mange stiller seg; er det noe poeng i å kjøpe en multiformatspiller med SACD?

Er forbedringene store nok til å rettferdiggjøre en mye smalere utbredelse? Eller høres f.eks. "oppsamplet cd" like bra ut som en gjennomsnittlig SACD plate?
Er cd-delen på en SACD spiller relativt dårligere enn en "ren" cd-spiller?

Er framtiden SACD?
Er framtiden CD?
Er framtiden analog /platespiller?
Er framtiden harddisk+ separat d/a konverter?
framtiden er ikke analog/platespiller det er helt sikkert.
harddisk, ipod ect. er helt klart fremtiden.
CD, SACD vil være med oss i lang tid fremover.
Klinisk lyd, har like mye med komponentene dine som formatet.
Helt lattelig mye lyst klingende utstyr på markedet.
Skjønner ikke grunnen til dette.
Ikke noe prob. og få CD til og høres helt fantastisk ut.
SACD har litt bedre dynamikk og oppløsning etter min mening.
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Er det noen "høykvalitets" sacd`r som noen kan/vil anbefale ?
(bare får å høre forskjellen ifra de CD`r som jeger vant til )
 
H

hobby

Gjest
Nå har jeg hatt Accuphase DP-700 noen uker og da har jeg for alvor fått opp øynene for SACD mediets kvalitet! Håper SACD klarer seg!
 
O

omholt

Gjest
Skal SACD ha en sjans til å overleve så må Sony lett på sløret og åpne opp for at det fungerer fra PC som kilde.
Jeg synes mine SACD plater låter veldig bra, men det gjør også CD laget på de. Tror derfor den største forskjellen ligger i miksingen. Hi-Rez er nok fremtiden
 
C

Cyber

Gjest
Min erfaring er at SACD er knall, men om det er mastringen på platene, eller selve mediet som er forskjellen skal jeg ikke si, er utrolig bra bass og renhet i lyden.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
SACD er fint det, men noen gigantisk aha-oopplevelse er det ikke snakk om. Synes klassisk musikk ofte låter noe mer naturlig i SACD, og det har også vært argumentert fra visse hold for at DSD er bedre enn PCM for digitalisering av analogt materiale.

Men for min del er harddisk fremtiden, og så snart økonomien tillater det kommer jeg til å anskaffe enten en Logitech transporter eller en av Linn sine nettverksspillere. Har allerede rippet store deler av cd-smlingen. Åpne filformater som flac, mulighet til å ha harddisken et helt annet sted i huset og mulighet for softwareoppdateringer gir overlegen fleksibilitet. Linn har attpåtil åpen kildekode for GUIen. Og i den sammenhenger er det jo en kjempeulempe at det umulig å rippe SACD i hirez.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Hvis lydkvalitet er det det primære, så er SACD helt nødvendig.
Har nettopp oppgradert til forsterker med i.link og digitalforsterkning. Dette gav en kjempe forbedring av lyden, kontra overføring via analoge RCA kabler. Også CD ble bedre.
Jeg ønsker først og fremst ha én spiller som spiller musikk og filmer. Det er det ingen som har laget innenfor mine pris og kvalitetskrav. Format er ikke viktig. Mulighet til å spille av i høyeste kvalitet er viktig.
Spørsmålet er om du finner nok SACD plater som rettferdiggjør at nettop du skal satse på kjøpe en spiller.
Et par av platene på Audiophiles records 2die4 liste er SACD. Det er verd å kjøpe en spiller alene for å kunne spille de. Sjekk Ivan Fisher Mahler og Rachel Podger Vivaldi. Vi har også norske Marianne Thorsen med Mozart.

kW
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Har fått siste Fidelity. Det første jeg bladde opp på var Tore Dag Nilsen sitt besøk hos Lindberg Lyd. Dessverre fikk jeg ikke svar på noen helt opplagte spørsmål.
Hos Lindberg hadde Tore Nilsen en helt glimrende anledning til å fortelle Fidelitys lesere hva som høres av forskjeller mellom konsumentformatene og de profesjonelle studioformatene, men det fikk vi ikke vite noe om. Annet enn at mutlikanal låt veldig bra.

Hvordan låt DXD fra harddisc ?
Hvordan låt DXD nedkonvertert til DSD ?
Hvilke forskjeller høres mellom DSD 128 fs (som er det typiske studiformatet i DSD sammenheng) og DSD 64 fs som er konsumentutgaven ?

Hva mister man av lydinformasjon ved å gå ned fra DXD stereo til CD stereo ?

Istedenfor blir masse spalteplass brukt på totalt uvesentlige ting, som hele avsnittet "en tretti år ganmmel drøm eller mareritt", en slags oppsummering av den digitale lydhistorien, en historie som jeg har lest utallige ganger tidligere i Fidelity når det har vært testet CD og SACD spillere (spesielt det siste)!

Tore Dag Nilsen, dette kunne du gjort bedre!
 
K

KindOfBlue

Gjest
EspenR - du spør om forskjeller som ikke er så konkrete å beskrive som du kanskje ønsker deg. Men det handler ikke om nyanser -- lyden foran deg -- eller du i lyden. Det er da ganske stor forskjell?

Jeg syns faktisk den artikkelen var ganske god. Du må huske at Fidelity nå er i ferd med å bevege seg over i multikanal og høyoppløsning, og derfor får du kommentarer om historikk, hva man har ventet på, endelig er det her, osv.

Men å helt konkret beskrive forskjeller i disse formatene er en utfordring for enhver. Jeg syns han var ganske tydelig: han syns han står på dirigentplass i orkesteret; han fikk assosiasjoner til å være på første rad i konserthuset, med orkestertrykket omkring seg.

Dette er en funksjon av kraft i fem høyttalere pluss en sub; men også en funksjon av fravær av kompresjon, fullt dynamisk spenn og 1:1 signalgang fra opptak til avspilling.

Forskjell til CD-stereo? Opplagt. Der er lyden foran deg, og i tillegg bearbeidet. Om du husker fra artikkelen: "... mens man i tilpasningen til CD gjør en svært forsiktig manuell behandling av dynamikken." Det er ikke snakk om kompresjon, men om tilrettelegging.

Jeg har opplevd høyoppløst DXD avspilling i multikanal, og kan attestere for at dette er formidabelt. (Også en grunn til at jeg har lagt opp til multikanal avspilling hjemme - nå venter jeg bare på hendig avspillingsutstyr!)
Og som skribenten er inne på: en total troverdighet i lydperspektiv der man kan bevege seg omkring i lyden uten å oppleve drop i nivå som med tokanals etterhvert som man går fra eller mot en høyttaler.

Jeg har flere av 2Ls innspillinger hjemme, og kan bare underskrive på at de er meget flinke til å ivareta karaktér, oppløsning, "luft" og dynamikk i sine innspillinger, også i 2-kanals formatet gjennom CD.

Jeg syns faktisk artikkelen var meget god - og liker at Fidelity i forrige nummer oppdaget høyoppløsning og i dette nummeret oppdaget multikanal!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Jeg tviler ikke på at multikanal høres formidabelt ut, spesielt avspilt via råmateriale fra DXD. Men når er det nå sånn pr. idag at HiFi entusiatene utgjør ca. 2% av befolkninga, og bare en promille av disse har et velfungerende multikanalsanlegg.

Det jeg snakker om er informasjonsmengden fra de ulike formater. F.eks. driver en kar i USA og tilbyr folk en anledning å høre hva DSD virkelig er godt for ved å tilby DSD 128fs via en liten harddisc, istedenfor DSD 64fs og tradisjonell laseroptikk som degraderer lyden.Og forskjellene skal være så markante at ingen har problemer med å detektere forskjellene.

En del publikasjoner ønsker ikke i klartekst å fortelle folket hvor "grått og trist" CD høres ut i forhold til høyoppløselig master/studio materiale, side by side. De ønsker å "tåkelegge" budskapet siden leserne nå er nødt til å forholde seg til CD som primærkilde ennå en god stund. Dette er mitt inntrykk.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Espen R skrev:
Jeg tviler ikke på at multikanal høres formidabelt ut, spesielt avspilt via råmateriale fra DXD. Men når er det nå sånn pr. idag at HiFi entusiatene utgjør ca. 2% av befolkninga, og bare en promille av disse har et velfungerende multikanalsanlegg.

Det jeg snakker om er informasjonsmengden fra de ulike formater. F.eks. driver en kar i USA og tilbyr folk en anledning å høre hva DSD virkelig er godt for ved å tilby DSD 128fs via en liten harddisc, istedenfor DSD 64fs og tradisjonell laseroptikk som degraderer lyden.Og forskjellene skal være så markante at ingen har problemer med å detektere forskjellene.

En del publikasjoner ønsker ikke i klartekst å fortelle folket hvor "grått og trist" CD høres ut i forhold til høyoppløselig master/studio materiale, side by side. De ønsker å "tåkelegge" budskapet siden leserne nå er nødt til å forholde seg til CD som primærkilde ennå en god stund. Dette er mitt inntrykk.
Det kan jeg faktisk attestere ikke er tilfelle - "grått og trist" altså. Jeg har gått rett fra å lytte til tokanals høyoppløsning i studio -- for så å lytte hjemme i tokanals Redbook, uten at jeg følte at jeg gikk fra Annen etage til McDonalds. Og jeg har også mulighet for høyoppløsning avspilling hjemme og kan lett sammenligne.

For å si det rett ut så er det hold i undersøkelsen knutinh refererte, der hundrevis av lyttere ikke klarte å skille signifikant mellom cd og høyere oppløsning. Det unike med hva 2L gjør er at de har som prinsipp å ikke bearbeide opptaksmaterialet, og at de gjør opptak i multikanal. Det er der forskjellen ligger -- ikke i CD tokanals versus høyere oppløsning to-kanals.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
KindOfBlue skrev:
Espen R skrev:
Jeg tviler ikke på at multikanal høres formidabelt ut, spesielt avspilt via råmateriale fra DXD. Men når er det nå sånn pr. idag at HiFi entusiatene utgjør ca. 2% av befolkninga, og bare en promille av disse har et velfungerende multikanalsanlegg.

Det jeg snakker om er informasjonsmengden fra de ulike formater. F.eks. driver en kar i USA og tilbyr folk en anledning å høre hva DSD virkelig er godt for ved å tilby DSD 128fs via en liten harddisc, istedenfor DSD 64fs og tradisjonell laseroptikk som degraderer lyden.Og forskjellene skal være så markante at ingen har problemer med å detektere forskjellene.

En del publikasjoner ønsker ikke i klartekst å fortelle folket hvor "grått og trist" CD høres ut i forhold til høyoppløselig master/studio materiale, side by side. De ønsker å "tåkelegge" budskapet siden leserne nå er nødt til å forholde seg til CD som primærkilde ennå en god stund. Dette er mitt inntrykk.
Det kan jeg faktisk attestere ikke er tilfelle - "grått og trist" altså. Jeg har gått rett fra å lytte til tokanals høyoppløsning i studio -- for så å lytte hjemme i tokanals Redbook, uten at jeg følte at jeg gikk fra Annen etage til McDonalds. Og jeg har også mulighet for høyoppløsning avspilling hjemme og kan lett sammenligne.

For å si det rett ut så er det hold i undersøkelsen knutinh refererte, der hundrevis av lyttere ikke klarte å skille signifikant mellom cd og høyere oppløsning. Det unike med hva 2L gjør er at de har som prinsipp å ikke bearbeide opptaksmaterialet, og at de gjør opptak i multikanal. Det er der forskjellen ligger -- ikke i CD tokanals versus høyere oppløsning to-kanals.
Arrghh...når jeg sier "grått og trist" er det i overført betydning! Jeg vet at CD KAN låte temmelig så bra, men jeg har aldri lyttet side-by-side til referencen og hørt hva som bor i DEN.

Tore Dag Nilsen skriver om CD sjiktet på 2L's utgivelser: "Bruk av kompressor er bannlyst her i gården, og med en god CD spiller blir det vanskelig å registrere noen forskjell til tokanals SACD enn litt høyere nivå på CD'en."
Hos meg er det slik at forskjellene mellom CD laget og SACD laget høres allerbest på de gode DXD innspillingene fra 2L! Og da lurer jeg virkelig på hvor mye bedre DSD 128fs materialet må høres, evntuelt DXD råmateriale sammenlignet med DSD 64fs avspilt via laseroptikk.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Et hvert digitalt format som er låst til étt fysisk lagringsmedium fortjener å dø ut jo før jo heller.

Løsninger med en DAC + en variasjon av filformater og kilder er eneste farbare vei hvis man tenker litt fremover, så lenge DACen takler disse er denne variasjonen helt uproblematisk, i motsetning til de låste formatene. Hvorvidt SACD låter bedre enn andre formater er defor helt uvesentlig.

Vinyl vil nok bestå.. og vil være det eneste formatet som plateselskapene i lengden vil kunne tjene penger på å selge enkeltvis i fysisk forstand, og er jo således også det eneste formatet som har varig verdi som investering på musikksiden for forbrukerne.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Gjestemedlem skrev:
Et hvert digitalt format som er låst til étt fysisk lagringsmedium fortjener å dø ut jo før jo heller.

Løsninger med en DAC + en variasjon av filformater og kilder er eneste farbare vei hvis man tenker litt fremover, så lenge DACen takler disse er denne variasjonen helt uproblematisk, i motsetning til de låste formatene. Hvorvidt SACD låter bedre enn andre formater er defor helt uvesentlig.

Vinyl vil nok bestå.. og vil være det eneste formatet som plateselskapene i lengden vil kunne tjene penger på å selge enkeltvis i fysisk forstand, og er jo således også det eneste formatet som har varig verdi som investering på musikksiden for forbrukerne.
SACD dør ikke ut på en stund. I Norge gis det ut flere plater på SACD enn før.
SACD Hybrid har jo et CD lag slik at man spille dem i CD spillere og man kan kopiere til andre enheter på en PC. Desuten kan man kopiere dem analogt. Et argument for SACD, er at det er vanskelig å kopiere digitalt, noe som er viktig for at plateselskapene skal våge å gi ut materialet med så høy lydkvalitet.
De beste SA-CD'ne/DVD-A platene vil bli etterspurt når de ikke blir produsert lenger og hi-fi entusiastene skjønner hva de har gått glipp av. Ser at noen allerede er blitt dyre. Mange gamle klassiske rocke album finnes på SACD og DVD-A.
Hvis ikke platebransjen kommer med noe bedre, vil vi bli sitende igjen med nedlastbare formater med i bestefall cd-kvalitet.
Har foresten sett at BD profil 3.0 skal kunne ha BD audio(wikipedia), blir nok LPCM i 7 kalanaler.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.105
Bach_Man skrev:
Og i den sammenhenger er det jo en kjempeulempe at det umulig å rippe SACD i hirez.
For å snu litt på flisen; synes det er rart at ikke plateselskapene pusjet hardere på SACD fra begynnelsen av, i stedet for kopisperrene.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
noruego skrev:
Bach_Man skrev:
Og i den sammenhenger er det jo en kjempeulempe at det umulig å rippe SACD i hirez.
For å snu litt på flisen; synes det er rart at ikke plateselskapene pusjet hardere på SACD fra begynnelsen av, i stedet for kopisperrene.
Enda merkeligere at de ikke klarte å enes om ett format. Hvis alle hadde dratt i samme retninga ville digital high-rez hatt en sjangs i et begrenset marked.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
noruego skrev:
Bach_Man skrev:
Og i den sammenhenger er det jo en kjempeulempe at det umulig å rippe SACD i hirez.
For å snu litt på flisen; synes det er rart at ikke plateselskapene pusjet hardere på SACD fra begynnelsen av, i stedet for kopisperrene.
o.t.
Lydkvalitet er stort sett uvesentlig for «kopieringsindustrien», for den saks skyld også de største gruppene av forbrukere som kopierer på hjemmefronten. Og siden SACD er født som et «dobbelt» format med både støtte for CD-DA og SACD, som er ønskelig for å kunne håndtere overgangen fra de ene til det andre, så er SACD som sådan uinteressant som «kopi besyttelse».

mvh
KJ
 
K

KindOfBlue

Gjest
Det er også verdt å huske at formålet med SACD var å innføre et format som det ville være vanskelig å kopiere, siden det ville være "blindt" for datamaskiner ...
Og det forklarer nok hvorfor det ikke ble mer populært.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
eldo472 skrev:
...
Hvis ikke platebransjen kommer med noe bedre, vil vi bli sitende igjen med nedlastbare formater med i bestefall cd-kvalitet.
...
Fordelen med nedlastbar lyd er at det ikke er noen begrensninger mht digital oppløsning ift. distribusjon, og knapt nok ift. den hjemmlige reproduskjon. Web-distribusjon er framtiden til høyoppløselig digitallyd.

mvh
KJ
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Salg av musikk på fysiske medier med kvelende forbrukerbegrensinger lever forhåpentligvis nå på overtid.

Digital distribusjon i foretrukket format og ordninger der man betaler for tilgang til større musikksamlinger er veien å gå. Fysiske medier, kopisperrer, drm forkrøpling og aggresive proteksjonistiske krampetrekninger fra en utdøende industri er ikke noe jeg har lyst til å støtte i allefall.

Jeg har kjøpt min siste CD/SACD/DVD-A/DVD etc. spiller. Elektronisk distribuerte formater og kanskje vinyl blir i allefall min foretrukne audiofremtid.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Gjestemedlem skrev:
Salg av musikk på fysiske medier med kvelende forbrukerbegrensinger lever forhåpentligvis nå på overtid.

Digital distribusjon i foretrukket format og ordninger der man betaler for tilgang til større musikksamlinger er veien å gå. Fysiske medier, kopisperrer, drm forkrøpling og aggresive proteksjonistiske krampetrekninger fra en utdøende industri er ikke noe jeg har lyst til å støtte i allefall.

Jeg har kjøpt min siste CD/SACD/DVD-A/DVD etc. spiller. Elektronisk distribuerte formater og kanskje vinyl blir i allefall min foretrukne audiofremtid.
Det ser ut til at vi fremover blir å leve i en broget audiotilværelse. F eks. har Neil Young nå annonsert 10 Blu-ray utgivelser av gammelt materiale. Tror jeg må gå til innkjøp av en DAC2 fra EMM Labs som vistnok skal takle det meste av formater. ;)

http://www.java.com/en/java_in_action/neil_young.jsp
 
Topp Bunn