Da har jeg sammenlignet "Bridge over troubled water" mot Mofi utgaven på SACD. Denne japanske utgaven synes jeg låter hakket bedre. Mer trøkk og dynamikk og litt større nærvær. Litt luftigere også. MOFI er generelt litt mer laidback men detaljene er tilstede også her.
Har fått denne Sony 7’’ SACD’en med Simon & Garfunkel fra Japan sammens med noen andre .
Ja, enig i dine lytteobservasjoner.
Det er som om teamet bak denne Sony SACD har finlyttet på MoFi utgaven og spurt seg selv om hvordan dem kunne overgå MoFi SACD’n ved å vektlegge mange små detaljer.
Den tonale balansen og Eq setting er nesten identisk på disse to. Begge utgivelsene forholder seg til de originale «Eq notes» som Roy Halee har vedlagt esken til master tapene.
Der hvor den japanske utgivelsen skiller seg er at den er litt bedre på alt. Litt større klarhet i lydbildet, litt mere luft i lydbildet, enda litt dypere nedover (spesielt på Cecilia og Bye Bye Love). Og dynamikken, dynamikken og dynamiske kontraster er mer uttalt på japan utgaven. Når man switcher over på MoFi er lydbildet generelt litt mer kompakt og dynamikken litt mer «inside», realiseres ikke helt som på Jpn SACD’en.
Dynamic Range database:
Jpn SACD (SACD layer), track 1-11 DR numbers:
9-10-10-9-12-10-11-11-10-10-10
MoFi SACD, track 1-11 DR numbers:
9-10-11-9-12-9-11-10-10-10-10
Altså, det er ingenting som tyder på at forskjeller i opplevd dynamikk har noen sammenheng med komprimering, det er i mastering forøvrig at forskjellene ligger.
Bridge Over Troubled Water er kjent for å være ganske krevende å mastre, å få til å låte riktig som original utgivelsen på vinyl. Må bare si meg dypt imponert over denne utgivelsen både på lyd og innpakning. Min nye referanse.