Sølvkabler...Litt diy...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Trosse, de klarer nok en del bøy men ville ikke ha presset de rundt en skarp kant. Lag større radius.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Planlegger å lage en hodetelefonkabel mellom Audioquest Dragonfly og Audio Technica Quite Point. Utgangsspenning er ca 2 V og jeg tror jeg benytter samme geometri som på signalkabler. Sølv i silke selvsagt. Ikke noe bedre enn det.

    Noen som kan anbefale en god 3,5 mm Jack til en DIY Hodetelefonkabel?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Planlegger å lage en hodetelefonkabel mellom Audioquest Dragonfly og Audio Technica Quite Point. Utgangsspenning er ca 2 V og jeg tror jeg benytter samme geometri som på signalkabler. Sølv i silke selvsagt. Ikke noe bedre enn det.

    Noen som kan anbefale en god 3,5 mm Jack til en DIY Hodetelefonkabel?

    Oyaide har noen fine som heller ikke her dyre.
    Husk at det stilles høyere krav til fleksibilitet når det gjelder hodetelefonkabler enn signalkabler. Veldig irriterende med en litt stiv kabel hengende rundt halsen.;) Tror faktisk aldri jeg har sett en solid core kabel for hodetlf.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner det er et risikoprosjekt, men vi er jo litt rare så det skal prøves. Oyaide er som regel bra. Noen i Norge som har de nå for tiden?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Skjønner det er et risikoprosjekt, men vi er jo litt rare så det skal prøves. Oyaide er som regel bra. Noen i Norge som har de nå for tiden?
    Er det ikke Duett som er representant, tro?
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Siden det var så mange sølvinteresserte her med gode kunnskaper tenkte jeg å spørre dere litt.

    Sølv er ikke gratis og det vet vi alle. Er det økonomisk forsvarlig?

    Tenkte på f.eks følgende eksempel:

    -Sølv har en resistans på 0,0159ohm per meter per mm2.
    -Kobber har en resistans på 0,0175ohm per meter per mm2.

    Vis vi sammenligner da f.eks 4mm2 kobber vs 2,5mm2 sølv vil motstanden på f.eks en 5 meter høyttalerkabel se slik ut:

    Kobber 5m 4mm2
    (0,0175*5)/4 = 0,021875ohm

    Sølv 5m 2,5mm2
    (0,0159*5)/2,5 = 0,0318ohm

    Det vil med andre ord si at en 4mm2 kobberkabel har mindre resistans en f.eks 2,5mm2 sølv. Nå vet jeg ikke hvor mye sølv koster men vil tro at 2,5mm sølv er dyrere en 4mm kobber. Og i dette tilfelle vil sølvkabelen ha 45% mer motstand i seg enn kobberkabelen.

    Kan til dels forstå på kontakter der du har en vis flate du vil ha kontakt på at sølv kan gi mindre motstand da muligheten til å få større areal er uaktuelt.
    Er det andre egenskaper med sølv som gjør det mer attraktivt?

    Var ikke for å være negativ til sølv, syns det er meget pent å se på osv, men tenker litt på om det er andre egenskapet som jeg ikke vet om som gjør sølv mer attraktivt kontra kobber? :)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har laget en vellykket AES/EBU kabel basert på prinsippene i denne tråden?
    Har D=0,8 mm og Xhadow plugger liggende.
    Hvordan oppnår man 110 Ohm?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Sølv i bomull fordi jeg har en balansert kabel som ikke er i bruk:

    Diameter leder D=0,8 mm
    Dielektrisk konstant bomull 1,35
    Avstand mellom lederne (c-c) 1 mm

    Da får jeg 110 Ohm fra kalkulatoren. Flaks!!!:p
    Så hvis jeg tvinner kabelen tett så skulle dette være innenfor?
    Kan dette måles med et multimeter?

    Jeg bruker alltid å lytte meg til hvorvidt det er riktig, men dette burde være lovende.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Må du ikke regne inn motstand i kontaktene/pluggene også ?
    Multimeter kan vel som regel måle motstand, men hvor nøyaktig det blir er vel avhengig av kvaliteten på instrumentet.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.326
    Torget vurderinger
    1
    Karakterisitisk impedans (RF) er ikke helt det samme som motstand (DC). Et multimeter måler motstand (DC), og i noen tilfeller induktans eller kapasitatns, men skjeldent karakteristisk impedans. Det er karakterisitisk impedans som er «viktig» med AES/EBU & SPDIF. Det er også «viktig» at den karakteristiske impedansen er uniform/homogen i hele transmisjonskjeden, dvs bl.a. at geometrien i kabelen (avstanden mellom lederne/skjerm og egenskapene til isolasjonen, jf. f.eks. deformasjon i geometrion ved bøy/knekk som kan gi avvik i karakteristisk impedans) er den samme i hele kabellengden, at kabelen er korrekt terminert i kontakter som passer til formålet og at den interne signalbehandlingen i apparaturert i hver ende er «riktig».

    For egen regning ser jeg ikke poenget med å prøve å tvinne/rulle/isloere egne DIY-kabler til digital lyd, annet enn å bruke std. kabler i løpemeter. Det er ikke helt trivielt å treffe på riktig karakteristisk impedans med DIY fra grunnen av.

    mvh
    KJ
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner, men jeg synes det er veldig morsomt å prøve. ;)

    Kan jo flakse til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.326
    Torget vurderinger
    1
    Tvi tvi. Det var ikke meningen å dempe lysten til å prøve.

    mvh
    KJ
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Tenker jeg prøver. Har en D=0,8 mm sølv i bomull med Xhadow som jeg kan prøve.
    Antar at jeg fjerner jordledningen og tvinner de to andre. Skulle ikke dette bli et godt utgangspunkt?
    Deretter benchmarker jeg mot en kjøpekabel fra f.eks. Prolyd.
    Har ikke lekt med digitale kabler tidligere siden jeg har benyttet vinyl og CD-spiller, men nå kommer snart en rør-DAC som skal henges på en Oppo med Aes/Ebu utgang.


    Alle forslag mottas med takk.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sølv i bomull fordi jeg har en balansert kabel som ikke er i bruk:

    Diameter leder D=0,8 mm
    Dielektrisk konstant bomull 1,35
    Avstand mellom lederne (c-c) 1 mm

    Da får jeg 110 Ohm fra kalkulatoren. Flaks!!!:p
    Så hvis jeg tvinner kabelen tett så skulle dette være innenfor?
    Kan dette måles med et multimeter?

    Jeg bruker alltid å lytte meg til hvorvidt det er riktig, men dette burde være lovende.
    Det er ikke ohmsk motstand en måler ifm 110ohm vel... men impedans. Det er vel en samlepost for kapasitans, induktans og resistans.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.350
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Klokkefrekvensen i et AES signal er såvidt over 6 MHz, det betyr at bølgelengden er ca 50, korrigert for hastighet ca 40m... da skal det være mye galt med kabelen om den ikke overfører riktige data på en meter kabel. Om man mener at sølv forandrer bit'ene blir det en annen sak... :cool:
    Men for all del... mekking er gøy...
     
    Sist redigert:

    Kurti

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    102
    Antall liker
    21
    Da skal jeg gjøre en test igjen med sølv uten teflon. Hvilke plugger skal jeg benytte. Wbt 110ag? Hvilken isolasjon skal jeg benytte?. Regner med at 0,8mm finsølv går bra.
    Til ht-kabler er jeg ikke sikker på om 0.8mm er nok. Mange som måler effekten av stort tversnitt sier dette har mye å si. Mange av oss som bruker tynne sølvkabler har jo systemer med veldig få watt som skal frem i signalveiene. Selv bruker jeg 0,4x4mm flatsølv, har ikke prøvd rundsølv til ht.
    Kan hende det er lurt å minst bruke 2x0.8mm.

    Oftest så er det mye tinn i signalveiene, så valg av plugger/spader har sikkert mindre betyding når du skal teste dette.

    Hei POB!

    Er du fortsatt fornøyd med sine 0,4x4mm flatsølv på dine høyttalere?? Fristet til å teste denne dimensjonen selv:) Har 0,7mm rund sølvkabel liggende (99,9%), men denne tester jeg nok heller i signalveien.

    Mvh Kurti
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hei POB!

    Er du fortsatt fornøyd med sine 0,4x4mm flatsølv på dine høyttalere?? Fristet til å teste denne dimensjonen selv:) Har 0,7mm rund sølvkabel liggende (99,9%), men denne tester jeg nok heller i signalveien.

    Mvh Kurti
    Ja, synes de fungerer utmerket.
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    236
    Antall liker
    223
    Sted
    Oslo
    Da har jeg flettet et par med sølv (0,5mm) og silkestrømpe.
    Rca er fra KLE ( copper harmonic ).

    Lyttet bare i et par timer, lovende.

    4 par igjen hvis jeg er fornøyd etter et par ukers lytting ( :
     

    Vedlegg

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Skjermbilde 2018-10-30 kl. 13.23.53.jpg


    Her er mitt bud på en ultimate 0,55M DIY ikke-skjermet RCA sølv-kabel.

    Ingredienser:

    - KLE Innovation sølv phono kontakter, bedre å jobbe med enn de gamle Eichmann bullet
    - 28awg sølvtråd som er flettet som 3 ledere, bare sånn passe tight flettet som (+) leder til kabelen
    - som isolasjon for (+) leder er brukt tykt 100% ullgarn som er surret rundt, ikke bomull eller silke som er mest brukt, arbeidstid ca 1 time
    - (+) leder er så påført er tynt lag med linolje, luft-tørket i 6-7 dager, så påført er lag til med linolje og tørket 6-7 dager
    - som (-) leder er brukt teflonisloert Mundorf sølv/gull solid core signalkabel, kjøpt for ca 10 år siden. Denne var en hit da den kom på markedet. Denne er m2 tykkelse ca samme som ferdig (+)leder. Mundorf-kabelen er litt stiv, og denne kveiles 3-4 runder rundt (+) leder. Da blir kabelen passe stiv, sånn at den ferdige signalkabelen mekanisk blir helt stabil i forhold til mikrofoni.
    - Biltema krympestrømpe og varmluftspistol til slutt.

    Skjermbilde 2018-10-30 kl. 14.14.09.jpg
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Lyden på DIY-kabelen:

    Kabelen brukes mellom pre og effekt forsterker. Den erstattet en 10-12 år gammel Black Magic Revelation fra PM Audio. Mellom SACD og forforsterker bruker jeg en 0,7M Whistler Coanda sølvkabel produsert i Norge. Denne kabelen har kun en kappe av karbon samt geometri som skal ta seg av støy, ingen tradisjonell skjerming.

    Har brukt DIY kabelen i ca 4 måneder.

    Det som irriterte meg litt med Black Magic Revelation var at den subjektivt hadde en kul i bassen, en viss "imponatoreffekt". Min DIY er svært homogen over hele frekvensområdet. "kulen" i bassen ble borte, den går litt dypere, artikulasjonen i de nedre frekvenser er fremragende.
    Kabelen er silkemyk i gjengivelsen.

    B M Revelation er fortinnet kopper, dette skaper en slags meget lett forvrengning som er hørbart ved spesielt vanskelige instrument-kombinasjoner, en slags "kant" ble borte med min nye DIY kabel. Lyden er bare fløyelsmyk og svært fokusert på samme tid.

    F.eks koring langt bak i lydbildet; det er sykt enkelt å skille de ulike stemmene med min nye kabel.
    DIY kabelen er meget avslørende; kjent musikk på CD og SACD som jeg kjenner ut og inn, frem og bak....med den nye kabelen høres marginale tape drop-outs som varer brøkdelen av et sekund, små krøll på mastertapen som varer brøkdelen av et sekund i det tapen passer avspilningshodet på tape maskinen, jeg hører det nå flere steder, på flere plater enn jeg tidligere har lagt merke til. Dette har til de grader forbauset meg. Det tyder på at det ikke eksisterer støy-problemer, selv om kabelen er ikke-skjermet.

    Jeg er grusomt fornøyd med denne kabelen, den bare slipper musikken igjennom på en svært musikalsk og monitor-aktig måte.
    Dette er ikke kabelen for den typiske "HiFi-freaken" som liker å imponere andre med anlegget sitt. Så får man tolke det som man vil...;)
     
    Sist redigert:

    Blixa

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2005
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Sted
    Telemark
    Torget vurderinger
    1
    Har laget et 1m og et 2m signalkabel-sett med 0,8mm finsølv rundtråd. Isolert med bomull fra Svalander. Brukte Eichman Silver Bullet plugger.
    Fungerer helt supert hos meg.
    Grenland Stein & Sølv AS selger også tråd, og de har en web-side hvor det er enkelt å bestille.
    Hei
    Selger Grenland Stein&Sølv isolerte sølvkabler eller må man isolere selv? Har du noen sølv høyttalerkabler å selge? trenger ikke være lange
    Mvh Espen
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Hei
    Selger Grenland Stein&Sølv isolerte sølvkabler eller må man isolere selv? Har du noen sølv høyttalerkabler å selge? trenger ikke være lange
    Mvh Espen
    Du må isolere selv. Etter å ha tatt en rask titt, finner jeg bare 99,9% renhet hos Grenland. Dersom du ønsker høyere renhet, kan KA Rasmussen på Hamar levere det.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    KA Rassmussen leverer Finsølv 99,99 % renhet (4N) De har to varianter : glødet og hard. Glødet er mye mykere en hard da denne er glødet etter at tråden er laget. Ved gløding binder molekylene seg i sammen igjen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    KA Rassmussen leverer Finsølv 99,99 % renhet (4N) De har to varianter : glødet og hard. Glødet er mye mykere en hard da denne er glødet etter at tråden er laget. Ved gløding binder molekylene seg i sammen igjen.
    Hvor mange grader opvarmes det til ved glødning - omkring 800?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn