Søker innspill til 15+horn -prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    51D86085-8905-458E-B10E-F589FB3F8E7C.jpg




    Hei!

    Inspirert av Beyond the Ariel (og forsåvidt JBL Olympus 50) har jeg lyst til å lage en variant som også har sub innebygd (for å slippe å ha ekstra sub i rommet)

    En GPA 416 + en eller annen 15sub som kan gå dypt nok med ca 250l kasse -jeg tenker seperate kammer.

    Vil dette gå? Har mest lyst til å ha GPA416 i tett kasse (fordi jeg tror det gir en mer presis bass?), men da blir det vel tøft å krysse den med en sub som kun går til 60hz? eller?

    Tar med stor takknemmelighet imot innspill på hele oppsettet!

    Tenkte audiolense+klasseD 6kanals forsterker av noe slag, Nord MP for eks?

    Er et 30m2 dedikert medium+ dempet rom som jeg vil fylle tilstrekkelig med trøkk, type konserttrøkk :)
     

    Vedlegg

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Innspill:

    Onken 360 med GPA 416.
    JBL 2384 med 18sound 4015be, eller JBL med beryllium membran.

    2veis DSP.

    Drop den subben.
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    Takk for innspill! Sub blir det nok i oppsettet uansett. Onken360 er sikkert topp, men har lyst til å gå for en lignende løsning som skissert. Er det noe i veien for å ha sub og midbass i samme kasse(separate kammer, kraftig konstruert)? Og er d ikke greit å krysse rundt 60hz når det blir utført bra mtp fase og tid(med audiolense)?

    Ja jeg ser at 2384 og andre firkanta jblhorn er mer populære nå enn tractrix og andre runde horn som var i vinden for noen år siden. Hvorfor ikke for eks tractrix200? Taket i rommet er dekket med tversgående spiler så refleksjoner i taket vil deles opp ganske bra. Tykt teppe på gulv. Er sweetspot i høye frekvenser for liten i tractrix?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    2384 og andre firkanta horn er ikke nødvendigvis mer populære. Det er bare vi som bruker sånne som skryter så hemningsløst
    Tractrix, JMLC, radialhorn og nymotens JBL låter alle forskjellig, og du bør lytte til noen oppsett å finne ut hva du liker selv. Så er det estetiske også en faktor. Nymotens JBL ser i følge mange fælt ut, radial og multicell er imo nydelig. Store runde jmlc tuter kalles populært elefantrass og individuelt om en syntes det vakkert eller ikke.
    Du blir ikke med i klubben uten diskant, så da spiller senter til senter avstander en stor rolle. Dette er problematisk med store horn i et lite (normalt) lytterom med begrensede avstander. Klart du kan kjøre tractrix200 eller jmlc200 hele veien opp til 10k, men ja, du får et bittelite sweetspot. Er du fast bestemt på et horn til å dekke hele veien opp må du svelge noen kameler i forhold til båndbredde oppover, eller kjøre moderne 1.5" drivere i radialhorn eller noe tilsvarende 2384

    Angående separate subber, så er den store fordelen at du kan flytte de ut av utfordringer i rommet. Er ikke sikkert at bassresponsen er best der hvor du vil plassere mellomtone og opp og motsatt.
    Men byggteknisk er det uproblematisk med subelement i samme kabinett som resten.

    Skissen din ser fin ut. Ideelt skulle du vel hatt midbass/mellomtone på linje med hornet, men det blir teoretisk flisespikkeri.
    En evt diskant kan jo også plasseres i kabinettet mellom midbass/bass.

    Avhengig av romrespons og element, så kan du jo også vurdere 2 like og kapable 15" og kjøre en 1.5 veis deling mellom de lik JBL everest? Nok av gode 15" som kan avstemmes til 30hz i et relativt lite kabinett
     
    Sist redigert:

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    Setter stor pris på så mange gode inspill!

    - Ja, jeg er nok en av de som starter uten diskant og kjøper det etter en uke:) Så det kan man egentlig regne inn i oppsettet :)

    - Godt å høre at sub teknisk sett kan plasseres i samme kasse! takk for svar, det lurte jeg på!

    - Du har helt rett, tracrix er valgt mye pga av at det er det jeg estetisk sett har mest lyst på:) men hvis det er et dårlig valg ift rommet så bytter jeg lett til radial for eks!

    Rommet er 4x8m. Anlegg satt opp i lengderetningen av rommet.

    Senter-senter diskant/midt horn vil bli ca 2,6 m. Vil da bare være ca 70cm fra midt horn til sidevegg. Sideveggsrefleksjoner dempet så godt som mulig med 5-20cm dype «abffusor» (absorbent som er formet som diffusor)

    Subelementet i disse kassene vil da stå nesten helt inntil sidevegg, og det har jeg hørt er generelt sett et godt utgangspunkt for subplassering. Jeg har veldig mye fleksibilitet på hvor langt fra frontvegg jeg skal plassere høyttalerne. Bakerste 1,5m av rommet (1,5x4m) vil være bassfelle med mye diffusorflater.

    Everest har jeg også sett litt på i denne samenheng! Men selv med den er det flere som rapporterer det gjør seg med en sub til. Og jeg vet at jeg elsker de aller dypeste tonene (vel og merke godt integrert og når de ikke løper løpsk i rommet!).

    - Hvis jeg sikter på full respons 15hz - 700hz med to 15element, er det noen andre enn de jeg har funnet frem til som kan funke bra? evt med ,5 -løsning som du nevnte! helst elementer til ikke mer enn 10k per stk :)

    Setter veldig pris på tilbakemeldingene!
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Dersom 10k er inkl MF driver har du fort en utfordring dersom du sikter deg inn på beryllium. Jeg hadde droppet plan om sub og gjort som JoHoo foreslår med .5 vegs løsning. Mange kapable element til den jobben bl.a fra JBL men også andre
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Takk for innspill! Sub blir det nok i oppsettet uansett. Onken360 er sikkert topp, men har lyst til å gå for en lignende løsning som skissert. Er det noe i veien for å ha sub og midbass i samme kasse(separate kammer, kraftig konstruert)? Og er d ikke greit å krysse rundt 60hz når det blir utført bra mtp fase og tid(med audiolense)?

    Ja jeg ser at 2384 og andre firkanta jblhorn er mer populære nå enn tractrix og andre runde horn som var i vinden for noen år siden. Hvorfor ikke for eks tractrix200? Taket i rommet er dekket med tversgående spiler så refleksjoner i taket vil deles opp ganske bra. Tykt teppe på gulv. Er sweetspot i høye frekvenser for liten i tractrix?

    Runde horn type tractrix - jmlc har et arbeidsområde som ligger i området fra 2x ( 1 oktav) over designfrekvens til 10x designfrekvens.
    For Tractrix 200 blir det da ; 400 til 2000 , veit ikke alle er enige her - og strekker det lenger.

    Moderne horn type 2384 har ikke slike begrensninger
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Toveis med JMLC er et kompromiss av værste skuffe. Mindre enn fireveis kan det ikke gjøres.....

    Klassisk monitorkonsept med 15" "oldschool" spec og radial/biradialhorn/CD med skikkelig god driver kan funke,
    men noen rundtsråler blir det aldri :cool:
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    permorten: ok, den skal jeg ta med meg, kan radialhorn (de fete i treverk) spille likebra som moderne horn alla 2384?

    Sluket: nei det ser jo ut til at det blir fireveis:) men helst ikke to midbasser hvis mulig.

    baldrik: Ok! Hvis det ikke vil funke med innebygd sub så må jeg seff gå bort fra det! Selv om det står veldig høyt på lista å lage en høyttaler som spiller hele registret.

    Jeg kan velge andre horn en tractrix, det sitter ikke så langt inne, men vil så gjerne ha sub i høyttaleren.. Går det ikke fordi man må ha plasseringsfriheten til sub (selv om jeg kan flytte høyttalerene alt fra 0,5m til 2m fra frontvegg, eller fordi det er vanskelig med bare ett 15element å komme ned til egnet XO til et sub-element som skal spille fra 15hz ?

    hvis det er det siste, kan et 18element gjøre det bedre? (kanskje et dumt spm, men jeg søker innspill fordi jeg ikke har nok peil selv!)

    ..gir meg ikke før jeg har forstått det helt :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    2384 som forslag er det hornet i lag med be driver som vel eneste jeg har kjennskap til som kan fungere bra om en skal kun ha et horn i toppen.

    Jeg forstår dette med runde horn og design.
    JMLC 350 med GPA 288 sammen med JBL 2402 delt 7k kunne kanskje fungert?
    Er en tanke jeg har gjort etter å ha hørt JMLC 350.

    Tractrix 200 må nesten andre reklamere for, kjenner ikke helt hornet.


    Spiller du rock og metal?
    JBL 2360 med 2446 og 2404 diskanter!
    Lengre lytteavstand vurder 2405 diskanter.

    Selvsagt kun innspill :)
    Det er en liten jungel hele greia :)
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    Kult! veldig fint med så mange gode forslag! ok:

    mulig bytte ut tractrix200 med jbl 2384 el radial -check

    kult prosjekt du linka til VegardW!

    Da ev bytte ut GPA416 med fostex 405N bassreflex. + Rythmicsub ved siden av som i skissa mi med to 15 vedsiden avhverandre, eller vil fostex405 gjøre sub overflødig?
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    Det blir ca 2,7m midt horn til horn, har nettopp lest at lytteavstand bør være d samme? Vil og tenkte opprinnelig å sitte vel 4m fra. Må prøve meg frem, er et nytt -planlagt- lytterom!
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    Takk for alle innspill, nå er det kun én ting som jeg fortsatt er usikker på: Hvis jeg vil bygge inn sub, hva vil funke?

    Fostex FW405N i overdempa bassreflex + Rythmik 15 Direct Servo - XO ca40hz ?

    Forresten, -ja klart jeg spiller både ny og gammel rock, for lite metal må jeg innrømme, desto mer bra nittitalls indie, antageligvis endel misogynistisk country (ikke tilsiktet, ha meg tilgitt. Townes ogalle de andre gudebagevede låtskriverne fra en annen tid må få fripass) og 14 andre sjangere sikkert:)
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    Her går det sakte, men jeg hører på innspill. Ok, dropper sub, har forandret til:

    JBL2226 x2
    JBL2404
    Horn A290 (tegninger fra Yuichi ?z?[???X?s?[?J?[)

    - Er A290 hornet et godt DIY valg, eller er det nyere tegninger der ute som er bedre?
    - Radian 950Be frister fordi jeg får kjøpt det nytt, ferdig i Norge. Jeg blir fort sliten av skarpe lyder så tenker at jeg bør gå for varmt/mykt foran detaljert. Er JBL eller 18sound (rundt 10k kr)bedre enn Radian, og isåfall hvor kan jeg kjøpe komplett driver? (Har ikke kunnskap til å bytte membran eller coate de)

    Hvis noen sitter med komponenter som vil passe i dette oppsettet som de vil selge så si ifra!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du kan også vurdere 2225 som går for å låte bedre enn 2226, men som tåler mindre effekt
    Også til et yuichi horn ville jeg foretrukket 077/2405 som diskant
    Overbevist om at hornet er et meget godt valg.
    Jeg har alle delene med unntak av hornet, men befinner meg på nord Island
    Ingen grunn til at en eldre jbl med 2" åpning skal låte hardt riktig implementert. Et membranbytte til aluminium eller sl belagt kan også gi fordeler. Membranbytte kan utføres av en apekatt på eldre jbl, så det trenger du ikke bekymre deg for
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Her går det sakte, men jeg hører på innspill. Ok, dropper sub, har forandret til:

    JBL2226 x2
    JBL2404
    Horn A290 (tegninger fra Yuichi �z�[���X�s�[�J�[)

    - Er A290 hornet et godt DIY valg, eller er det nyere tegninger der ute som er bedre?
    - Radian 950Be frister fordi jeg får kjøpt det nytt, ferdig i Norge. Jeg blir fort sliten av skarpe lyder så tenker at jeg bør gå for varmt/mykt foran detaljert. Er JBL eller 18sound (rundt 10k kr)bedre enn Radian, og isåfall hvor kan jeg kjøpe komplett driver? (Har ikke kunnskap til å bytte membran eller coate de)

    Hvis noen sitter med komponenter som vil passe i dette oppsettet som de vil selge så si ifra!
    Dersom du bruker JBL 2446 driver så er jo dette nesten JBL 4771 PA høyttaler :)

    Radian bruker samme Truextent beryllium membran som er mye ettermontert også i JBL, org JBL beryllium drivere koster mye mer. Forskjell på JBL m/Truextent og Radian 950 er nok relativt beskjedne uten at jeg har sammenlignet.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hvis du ikke vil bygge hornet selv, så er det en kar i Ungarn som har bygd nydelige horn til flere her på hfs.

    Jbl 4771 har jeg sett på finn i ny og ne, og da har du alle delene du trenger til en spottstyver
    Hornet i 4770/4771 (2380) imponerte meg ikke noe særlig
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    Ja jeg har sett på den annonsen, men er merket som Solgt helt nederst i annonseteksten :(

    Dette ligger ute på finn nå https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=134818451

    Låter de gamle K-402 horna fint? Og er de bassene der på høyde med for for eks 2226? Må uansett kjøpe 2" driver, men kanskje det klipsch diskanthorn+driver kan brukes?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Radian bruker samme Truextent beryllium membran som er mye ettermontert også i JBL, org JBL beryllium drivere koster mye mer. Forskjell på JBL m/Truextent og Radian 950 er nok relativt beskjedne uten at jeg har sammenlignet.
    Under er en råmåling (altså uten EQ og filter) og sammenligning mellom JBL 2446 med Truextent beryllium og Radian 950BePB. Begge målt i et Klipsch K-402 horn. Nivåforskjellen skyldes at ene driver er 8 ohm og andre 16 ohm.

    Blå graf er Radian og rød JBLen.

    Radian 950be vs JBL 2446be.jpg


    Største forskjellen her er at 2446Be har mindre fall ved 700-800 Hz og at 905BePB er jevnere over 10KHz og strekker seg høyere i frekvens. Det er ingen tvil i mine ører om at Radian driveren låter mer behagelig og "varmere", men godt mulig man kan få de til å låte likt med tilstrekkelig med EQ.

    Jeg er selvsagt inhabil :)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Helt klart større forskjell enn hva jeg hadde trodd ja, har du 950BE vs 951BE også?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her går det sakte, men jeg hører på innspill. Ok, dropper sub, har forandret til:

    JBL2226 x2
    JBL2404
    Horn A290 (tegninger fra Yuichi �z�[���X�s�[�J�[)

    - Er A290 hornet et godt DIY valg, eller er det nyere tegninger der ute som er bedre?
    - Radian 950Be frister fordi jeg får kjøpt det nytt, ferdig i Norge. Jeg blir fort sliten av skarpe lyder så tenker at jeg bør gå for varmt/mykt foran detaljert. Er JBL eller 18sound (rundt 10k kr)bedre enn Radian, og isåfall hvor kan jeg kjøpe komplett driver? (Har ikke kunnskap til å bytte membran eller coate de)

    Hvis noen sitter med komponenter som vil passe i dette oppsettet som de vil selge så si ifra!
    Aner ikke hva budsjett du har...
    Men 2446 er en god driver som er enkel å få tak i brukt til rimelig penger.
    2226 burde også la seg gjøre å få tak i brukt.
    Det fornuftige er å putte penger i kassen, og på hornet.
    Jeg tror også som JoHoo nevner at 2405 vil være en fin diskant i lag med radial, mye likt spredningsmønster.

    Du kan også etterhvert forøke med halveisdeling mellom de to bassene, slik at den ene bare jobber med under 100-150hz.
    Dette kan gjerne hjelpe litt om du ønsker tune lavt med bassrefleks portene.

    Når en først har kostet på seg god kasse og et bra horn, er det ikke i veien for ved senere anledning å koste på seg dyrere drivere :)
    TAD basser, TAD 4001 til hornet om en vil det. 2405 diskanten er bra, og vil sikkert holde følge.

    Jeg synest 2446 driveren med standard titan membran ikke er så verst når en fyller inn med en diskant i toppen.
    Deler selv 9k mellom 2446 og 2405.
    Om du vil ha det litt smoothere så går det montere alu membraner i 2446.
    Aquaplas membraner er helt greit forsåvidt, men jeg er ikke helt fan av å legge på coating som øker vekt på membran som egentlig bør ha lav vekt.
    Men det er min mening, dette må en vurdere selv.
    Beryllium membraner kjenner du allerede til.

    Om du går for 2405 diskanter, ta med i budsjett gjerne to membraner også. Fort for om en kjøper gammelt at disse gjerne bør erstattes.

    Jeg kjenner ikke drivere fra 18sound eller Radian.
    Men ser 18s har en driver som heter ND2080A med alumembran. Ser bra ut på papiret med bl.a. tiltak med kobber i motorsystemet for jevn impedans.
    ND2080A

    Er det mala audio som kan få tak i 18sound?

    Bare litt innspill :)
    Mvh
    oks
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt klart større forskjell enn hva jeg hadde trodd ja, har du 950BE vs 951BE også?
    Har ikke målt Radian 951BePB enda. Venter på et nytt og revolusjonerende horn :)
    Men det er i alle klart at en driver med mindre exit vil både ha lavere forvrengning og holde spredningen bedre oppover i frekvens.

    Under ser man en frekvensrespons sammenligning mellom Radian 951BePB (rød) og JBL 476Be (blå) i et annet horn.
    Frekvensrespons.jpg


    Har vedlagt pdf fil med hele denne sammenligningen.
     

    Vedlegg

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Blir det ikke litt feil å kun se på det som skjer over 10k om en sammenligner to drivere?
    Disse storformat kompdriverne har i bunn og grunn ingenting så høyt i frekvens å gjøre.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    ingenting over 7khz om man går for polarresponsen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Disse storformat kompdriverne har i bunn og grunn ingenting så høyt i frekvens å gjøre.
    Hvorfor det? De fungerer jo utmerket høyt i frekvens med rette hornet.
    Jeg finner to separate grunner for at en kjører storformat hele veien opp.
    -Punktkilde sammen med at en da har veldig kort lytteavstand.
    -At man er døv over 10khz.

    En slik storformat driver har følsomhet på nivå med en domediskant så høyt.
    Den er ikke ment for en slik oppgave.
    Greit nok at beryllium ikke ringer der opp, men det hele blir trossalt bedre om en tar inn over seg at kompdrivere er bandpass innretninger.

    JBL 2405 som et eksempel har fryktelig mye bedre impulsvillighet enn all verdens storformat kompresjonsdrivere over 10khz.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg finner to separate grunner for at en kjører storformat hele veien opp.
    -Punktkilde sammen med at en da har veldig kort lytteavstand.
    -At man er døv over 10khz.

    En slik storformat driver har følsomhet på nivå med en domediskant så høyt.
    Den er ikke ment for en slik oppgave.
    Greit nok at beryllium ikke ringer der opp, men det hele blir trossalt bedre om en tar inn over seg at kompdrivere er bandpass innretninger.

    JBL 2405 som et eksempel har fryktelig mye bedre impulsvillighet enn all verdens storformat kompresjonsdrivere over 10khz.
    Døv over 10Khz? Er det et saklig argument når en storformatdriver kan holde nivået til 18-20KHz og ikke beamer nevneverdig i rette hornet før 14khz?

    Og hva baserer du på at følsomhet over 10Khz er veldig viktig i dag når man forsterkere som leverer plenty med watt? Følsomheten er forøvrig langt over en normal domediskant opp til 17-18KHz.

    Mange i dag som ikke bruker en ekstra tweeter. Det kommer helt ann på hornet og evt.behovet for følsomhet. I en stor kino elle PA sammenheng er det f.eks naturlig at man beholder følsomhet på over 110 Hz høyere i frekvens, men i et hjem faller jo dette vekk.

    Jeg tror det er lett og overføre feilaktige erfaringer med noen horn til andre. Hornet ditt må ha tweeter da det b.l.a måler veldig dårlig oppover i frekvens, men mange andre klarer seg utmerket uten. grelv har så vidt jeg vet kjørt uten tweeter i noen år nå etter at han har gått over til horn med konstant direktivitet høyt i frekvens. Og det finnes horn som holder direktiviteten et godt stykke høyere i frekvens enn JBL 2384. Det hornet starter å smalne egentlig ganske tidlig.

    Men for all del, vi er sikkert døve :)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er ikke direkte døv og hører rimelig greit langt over 10k og synes det låter helt greit med 2447be i M2 horn, og for den del 476mg i 4365 horn uten diskant. Ikke dermed sagt at en diskant hadde vært OK men fungerer jo egentlig heilt OK også uten :) Litt EQ/lift i topp så er det ikke så ille...

    Men så var det dette med preferanser igjen da, jeg har jo f.eks igjen å høre 2360 låte bra som flere jo synes er helt fantastisk
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Baldrick, jeg veit det er delte meninger om 2360, og det er helt greit! :)

    Jeg finner to separate grunner for at en kjører storformat hele veien opp.
    -Punktkilde sammen med at en da har veldig kort lytteavstand.
    -At man er døv over 10khz.

    En slik storformat driver har følsomhet på nivå med en domediskant så høyt.
    Den er ikke ment for en slik oppgave.
    Greit nok at beryllium ikke ringer der opp, men det hele blir trossalt bedre om en tar inn over seg at kompdrivere er bandpass innretninger.

    JBL 2405 som et eksempel har fryktelig mye bedre impulsvillighet enn all verdens storformat kompresjonsdrivere over 10khz.
    Døv over 10Khz? Er det et saklig argument når en storformatdriver kan holde nivået til 18-20KHz og ikke beamer nevneverdig i rette hornet før 14khz?

    Og hva baserer du på at følsomhet over 10Khz er veldig viktig i dag når man forsterkere som leverer plenty med watt? Følsomheten er forøvrig langt over en normal domediskant opp til 17-18KHz.

    Mange i dag som ikke bruker en ekstra tweeter. Det kommer helt ann på hornet og evt.behovet for følsomhet. I en stor kino elle PA sammenheng er det f.eks naturlig at man beholder følsomhet på over 110 Hz høyere i frekvens, men i et hjem faller jo dette vekk.

    Jeg tror det er lett og overføre feilaktige erfaringer med noen horn til andre. Hornet ditt må ha tweeter da det b.l.a måler veldig dårlig oppover i frekvens, men mange andre klarer seg utmerket uten. grelv har så vidt jeg vet kjørt uten tweeter i noen år nå etter at han har gått over til horn med konstant direktivitet høyt i frekvens. Og det finnes horn som holder direktiviteten et godt stykke høyere i frekvens enn JBL 2384. Det hornet starter å smalne egentlig ganske tidlig.

    Men for all del, vi er sikkert døve :)
    Du klarte ikke å overbevise meg, og du forklarer heller ikke noe jeg ikke veit fra før. Følsomhet har ikke noe med forsterker å gjøre i første omgang.
    Du mener det er tullete med horndiskanter?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du klarte ikke å overbevise meg, og du forklarer heller ikke noe jeg ikke veit fra før. Følsomhet har ikke noe med forsterker å gjøre i første omgang.
    Du mener det er tullete med horndiskanter?
    Registrerer at du ikke svarer på noen av spørsmålene mine. Argumenter som "døv over 10Khz" og "de ikke laget for det" er ikke akkurat gode og underbygde argumenter. Skulle gjerne sett noe utifra et teknisk ståsted hva dette begrunnes med når det både er tilstrekkelig med nivå on og off-axis. At du mener noe annet er bedre er annen ting og ikke noe jeg ser grunn til å debattere. Men å påstå at det overhodet ikke fungerer når det ikke kan underbygges godt blir litt drøyt.

    Jeg har ikke sagt det er tullete med ekstra horndiskant. Jeg har sagt at det fungerer meget godt med en storformatsdriver helt opp i det rette hornet. Selv med en 2" exit så finnes det horn som klarer å holde konstant spredning opp til ca. 18KHz horisontalt og ca. 12,5 KHz vertikalt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Og det finnes horn som holder direktiviteten et godt stykke høyere i frekvens enn JBL 2384. Det hornet starter å smalne egentlig ganske tidlig.
    Kan du gi noen eksempler ?
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    *Medister synes det er litt gøy at dere småkrangler litt 8)

    Jeg føler at jeg er på riktig vei jeg! JBL 2225 + JBL2405 + JBL 2446 med yuichi 290 Horn. Er det ikke noen her på forumet som har 3Dprinta overganger fra driver til horn? Hornet skal jeg få til å lage, men overgangen hadde vært fint å kjøpt av noen som vet hva de driver med?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Finnes ingen fornuftig adapter til det hornet der, "290 Horn"
    Kun en trekloss.

    Hør på Johoo og gå for det hornet han anbefalte deg, om du først skal ha et radial, der får du riktige adaptere i pakka.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hva anbefalte jeg trosse?
    Fra Ungarn?
    Er jo kult hvis en kan bygge sitt eget yuichi, men enig; adapteren er litt vrien. Mulig ungarern kan selge de?
    Men du skaffet noen skikkelige adaptere til tad hornet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn