Søker innspill til 15+horn -prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Denne mockupen var knallkul og låt aldeles tøft og glimrende i mine ører.
    IMG_0014.JPG

    E145 som sitter i kassa, men bygde den for 2225. Ca 140l. Avstemt til 30hz
    Hornet er jbl 2350. 2445 delt på 8k mot 077
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nja..litt subtilt den greia, men virket som aquas hadde litt komrpomisser nedover i frekvens.
    Det med følsomhet er samme jeg opplever!

    Aquaplas coating hjelper jo om en vil spille med driverne helt opp, men det legger jo ekstra vekt på et membran som allerede er litt tungt siden det er titan.
    Man ønsker jo lav vekt.

    Ribbede titan membraner (D8R2450) synest jeg også låter helt fint så lenge en har diskant på toppen :)
    Jeg har ikke planer om å teste alu membraner.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hvem vet? Syntes det er lett å få godlyd med dette gamle rælet, og er jo så digg enkelt å forholde seg til en treveis sak
    Uansett hva vi lurer trådstarter til å gjøre, så havner han på hornkjøret uten retrettmuligheter
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Beste løsning jeg har hørt som inkluderte jbl 2446 Titan , var hos Iliya hvor den ble brukt med seos 30 delt på 600 og 2200. Det inkluderte en tad 2001 i seos 10 fra de 2200 og opp. Derav mitt forslag om en 1" driver .


    Har brukt 2447 med titan selv i lengre tid nå 550 - 1300 - på vei ut , men synes det var ok.

    Annet spørsmål er jo 1,5 " - 2" exit - hva er mest hensiktsmessig , OG spiller neodym utgavene - gitt annet magnetmateriale , annerledes ? Mistenker det...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kombo med en 1" driver er et interessant alternativ, men vet ikke riktig hvilken hornprofil som hadde passet et yuichi horn
    Tror (vet!) en dedikert diskant fungerer fint i denne settingen. Men blir heller ikke feil med en god 1" som diskant ennå jeg hadde vært skeptisk til å dele den inn i presensområdet
    Har hørt noen oppsett med storformat/1" med deling rundt 8k, men da bør 1" være kapabel oppover (tad, radian med be)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    men da bør 1" være kapabel oppover (tad, radian med be)
    Er det ikke Radian med BE som har fått "kritikk" for at den ikke er særlig kapabel oppover?
    Låter fint hos Habicht med deling på 7 eller 8k. Mulig det er mer å hente, men eier er mer eller mindre dauhørt over 10k så blir litt bortkastet :D
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Spørs vel hva man legger i "kapabel", nivå eller kvalitet .

    1" driver gir i vertfall mer fleksibilitet mht delehz og vil være en gevinst i nedre område ifth. ekte tweeter ala 077, og tap mht spredning over 10 k.

    Deling i presens burda da være realiserbart - spørsmål om tålmodighet ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare man ikke er dement over 10k :D
    Men det er jo en helt ærlig sak at hørselen svekkes med tiden, jeg hører 14k, kanskje mindre siden det er en stund siden testet...

    Løsningen med 1" driver over storformat er vel ikke noe dårlig den vel!
    En flytter litt på kompromissene i forhold til å strekke storformat opp til diskant.

    Løsningen til trådstarter er vel en klassiker der storformat spiller opp til diskant.
    Deling i 7-10k området er en over der øret er mest følsomt. Gjerne litt mer tilgivelig om en ikke treffer helt med deling.

    Man må velge det man liker best tenker jeg :)


    Prøvde i magnet tråden finne litt mer om kompdriveres beste arbeidsområde, såg da på impedanskurve der driver er målt med "plane wave tube"
    Ser liksom en liten sammenheng der driver begynner oppføre seg som en induktiv last at den begynner gjerne bli ukomfortabel?
    På 2446 er dette ved 4k, på 1" JBL driver er dette ved 9-10k.
    Men dette er sikkert ikke hele sannheten.
    Størrelse på membran, og lydbølgene trekker vel mot midten desto høyere en kommer i frekvens, som på en vanlig driver som vil beame?

    En annen tanke jeg har gjort meg..
    Om en tar en storformat med beryllium, så kan en vel vedta at membranet er bra nok til 20k, det resonerer ikke.
    Men ser en på fasepluggen, så er det jo en viss avstand mellom "slissene".
    Bølgelengden ved 10k er 3,4cm.
    Avstanden mellom slissene må da vel ha en betydning ved høye frekvenser vel?

    Ser en på JBL diskantene som er bygd opp som ringradiator, så har jo dem en helt annen oppbygning enn en storformat, og for den saks skyld en småformat 1" driver.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    2235 har mms på 155, det er 50% mer enn 2225 eller 2226 og vil nok ha ganske stor betydning om en skal spille opp til 6-700hz.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Mye som er bedre enn 2225/2226 Men lite i forhold til pris og tilgjengelighet
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Medister, du lurte på forsterker.
    Jeg hadde tidligere en QSC RMX2450 på doble 2226.
    Den hadde bra med krefter til oppgaven for å si det mildt :) låter overraskende bra disse PA ampene, brukte denne også fullrange en periode.
    Original vifta støyer som et jetfly, men er veldig lett å bytte til stillegående Papst vifte.

    Til horn og diskant fins det kanskje en 4 kanaler som duger til oppgaven?
    Hva sier dere andre?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Tydeligvis så har vi forskjellig ambisjonsnivå, for en CD med 2" exit har ingenting over 10k å gjøre.
    Dere kan da ikke bli sinna eller forbannet pga JEG mener det. Å begynne å tvile på min kunnskap blir bare barnslig.
    Javel, TAD var nok helt på jordet da de lanserte Studiomonitoren 2402. Mye av musikken vi lytter til idag ble mixet med disse.
    -m
    2402 kunne nok hatt godt av en liten superdiskant den også... og en sub :rolleyes: :cool:
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Hei! Ja, nå er det ca et halvt år siden jeg startet dette prosjektet, det er gode grunner for at det har tatt lang tid, men nå er det ikke langt igjen. Høyttalerne er strengt tatt ferdige, og i løpet av en uke håper jeg at jeg får koblet de opp og prøvd de! Det ble: 2x jbl 2225, jbl 2445 i yuichi290 horn og jbl 077.

    Jeg skal lage en liten byggetråd med bilder samt 3D tegninger av horna hvis noen ønsker å lage yuichihorna på CNCfres uten å måtte lage 3d-tegningene ut fra yuichi sine tegninger. Forresten, det er vel ikke noe rettighetsproblemer med å dele de, siden arbeidstegningene lå fritt ute?

    Jo, jeg tenkte å dele slik i audiolense. Virker delefrekvensene ok? Og et lite tillegsspm; som dere ser på bilde nr 2 så starter sweep av de bassene som bare skal spille opp til 100hz på 20hz, mens de som skal spille opp til 650 begynner sweep på 10hz. Har det noen praktisk betydning?

    Skjermbilde.jpg

    Skjermbilde2.jpg


    Vil forresten bare skyte inn en enormt stor takk til Bernt og programmet hans. Jeg har nå i snart et halvt år spilt på noen ganske små b&w høyttalere, koblet vekk det passive delefilteret og delt aktivt med audiolense og UFX: Herre min hatt for en lydopplevelse! Jeg har 2 par av akkurat de samme høyttalerne, det andre paret jeg har står i samme rom, er beholdt passiv med en relativt ny marantzforsterker til ca 10k, så jeg har A/B testet under like romforhold. Også blindtestet for samboer min. For mange her er det ingen overraskelse, men for de som ikke har hørt et slik oppsett og lurer på om det har noe for seg, så: JA det har det! Den beste forskjellen vil jeg beskrive slik: Med audiolense hører man rommet hvert instrument er tatt opp i, det er mye lettere å skille koringer/flere stemmer fra hverandre og taletydeligheten er langt bedre -nå hører jeg teksten på låter jeg hørt hele livet uten å fått med meg hva de synger:) Nei det er ikke mer klinisk eller analytisk, det er bare et bedre sted å være! Jeg og samboeren gjorde forresten en morsom test; vi holdt for øya og pekte ut hvor lyden til hvert instrument kom fra. Vi var på centimeteren lik horisontalt, litt større uenighet vertikalt. Det er morsomt å ha så god lydgjengivelse at man kan høre at gitar nr 3 ligger akkurat der, oppe til venstre et stykke bak :) Gleder meg veldig til å høre jblgigantene :eek:
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hyggelig å høre at det funker, medister. Og lykke til med prosjektet.

    Når det gjelder sveipene, så er det en fordel å legge sveipene såpass langt utenfor delefilter-regionen at du kan eksperimentere med ulike delefrekvenser uten å ta ny måling. Jeg vet ikke akkurat i farten hvorfor det står 10Hz på lower midrange sveipene - kanskje programmereren hadde en dårlig dag. Men du kan sette disse frekvensene selv manuelt. Men ingen sveip bør stoppe før 1 kHz.
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Endelig noen bilder. Nå spiller det veldig bra!

    DO1000304.jpg
    DO1000307.jpg
    DO1000306.jpg
    DO1000301.jpg
    DO1000300.jpg
    DO1000303.jpg


    Skjermbilde 2019-09-22 21.11.40.jpg
    Skjermbilde 2019-09-22 21.10.15.jpg


    3.jpg
    2.jpg
    1.jpg


    Kabinett 19mm MDF mahognyfinert+18mm Gran xfiner. Kantlister rundt det hele 8mm heltre mahogny, toppplata 60mm heltrekantlist, håndhøvla(!) Hornet er 18mm B/BB bjerk, men øverste og nederste plate er en gammel mahogny/div hardtre x-finer plate på 22mm el noe. Alt er olja med en mørkebrun olje. Front og bakplate er MDF svartlakkert, nedre del av frontplata er grønn møbellinolium, forbo desktop heter det. Skal lage tekstilfront, må bare finne et passende gammelt stoff som puster bra. Jeg kjøpte 8leders høyttalerkabel på ljudia, brukte de også til intern kabling, ble veldig ryddig da jeg har samme farge på kablene fra forsterker til element. Den Ashly klasse-d forsterkeren som brukes til horn og diskant suser noe veldig så den må byttes ut. Ellers er jeg happy go lucky!

    Edit: Opplevd dynamikk er Langt bedre enn b&w mine, sparker skikkelig, digger det:) og jeg har hørt nye detaljer og instrumenter i låter jeg spilte mye på forrige oppsett, det hadde jeg ikke trodd.

    Men, lydmessig har jeg en utfordring: rettlinje med 8db fall låter best på alt, bortsett fra på låter med mørk vokal, da fremstår stemmen ullen. hvis jeg skifter til target rett linje 4db fall blir det bedre, men da blir det hele litt for hardt. Vannrett linje til 2-3 khz liker jeg ikke, da blir all vokal for frempå bla.

    Er dette generelt 15" problem? eller er det elementene mine? er dette noe som blir bedre med hornladet midbass?

    Forresten, bortsett fra bassproblemet så digger jeg rett linje target med 6-8db fall! Før, på alle anlegg jeg har hatt, så har jeg irritert meg over at vokalen ofte er for høy og instrumenteringa for lav, spesielt irriterende når man spiller høyt. Men med target med jevnt fall så kommer vokalen litt lengre bak/lavere i volum, fremstår det som hos meg -akkurat det jeg har savna!
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Fett prosjekt, og grattis med ferdigstillelse og skruing av lyd. Livet er fint med doble 15" og radialhorn, har det på samme måten :)
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Rett på neste: Søker innspill til 8tommer + horndiskant -kompaktanlegg:)

    Har sett på JBL 2461 1toms med JBL 2373 Flat Front BI-Radial

    Er denne ok? Og hvilken 8tommer vil dere anbefale? Det viktigste for meg er dynamikk, vil det si at jeg bør velge en driver med 95db+ følsomhet?
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Forresten, må rette en stor takk til alle dere som har hjulpet meg! Takket være dere og dette forumet så kunne jeg, som var helt blank for et halv år siden, snekre sammen dette og faktisk få det til å låte dritbra! Takker og bukker!
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Det ble JBL LE8T og JBL 2410 i 2373 biradialhorn på hytta. Møbleringsmessig hadde jeg bare plass til en liten kasse på høyreside, men bedre plass på venstre, så da heiv jeg sammen et 80l kabinett på venstre side, og et 20l på høyre, så ruter jeg all bass under 40hz høyrekanal til venstre basselement. Dette funker fint, det spiller dypt nok og er stort sett fornøyd med lyden, dog litt slitsomt i toppen selv med -8db fall targetkurve, og de horna begynner å rulle av ved 15k, men det funker på hytta. Men det jeg savner mer er trøkk i midbassområdet. Kontrabass og trommer høres, men de føles ikke! Møbleringsmessig har jeg plass til en 150l kasse under venstre høyttaler, med en lettdreven 15tommer? Men, vil dette nytte? Hvor høyt opp kan en enkelt sub spille? / høyt nok for å få med anslagslyden i trommer og akustisk bass?
    4383E12A-9711-4651-83C9-D131C51FBB59.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn