Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    Det var minst en episode som ble korrekt identifisert som feilnavigering, og en vettskremt muskovitt som karret seg ut av luftrommet i live, til sin egen store overraskelse.
    «Man kan jo ikke se den grense i luften» :)

På Nyhetsmorgen mellom 09:50 og 10:00 om forskeren som har krigsøkonomi i russland som spesialfelt.
    Alt det hun sa tilsier i min hjerne at Putin ikke vil ha noen problemer med å skaffe finansiering til krigen i mange år fremover. F eks er statsgjelden i russland kun på 20% av Bnp, i motsetning til Frankrike, Storbritania og USA på 120% av Bnp.
    At russland vil komme opp i store strukturelle problemer om en del år, det er en annen sak.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.390
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et scenario jeg har spekulert på noen ganger.... hvis Putin forsvinner av en eller annen årsak... er resten av gjengen så sprøyte gale som de framstår, - eller er det tildels spill for galleriet for å tekkes tsaren..??

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    Et scenario jeg har spekulert på noen ganger.... hvis Putin forsvinner av en eller annen årsak... er resten av gjengen så sprøyte gale som de framstår, - eller er det tildels spill for galleriet for å tekkes tsaren..??
    I hvertfall har exilrusserne som kjenner til Putin og kretsen rundt ham sagt at den vestlige strategien med all mulig lirking gjennom diplomati og sanksjoner for å prøve å få Putin til forhandlingsbordet, det er dødfødt og bortkastet tid.
    Likeså den vestlige strategien med å bevare Putin-regimet med den begunnelse at man ikke vet hva alternativet er, det er en blindvei.
    Putin må bort. Så lenge Putin er i Kreml, så er det krig.

PeterDa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Antall liker
    530
    Sted
    Melhus
    De nikkedukker i putins nære krets for betalt for dette og lever godt på den måte.
    Nikker du ikke lenger, da lever du ikke lenge.
    Kjøpt og betalt, loyalitet koster; penger og liv.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    De nikkedukker i putins nære krets for betalt for dette og lever godt på den måte.
    Nikker du ikke lenger, da lever du ikke lenge.
    Kjøpt og betalt, loyalitet koster; penger og liv.
    Stemmer det. Akkurat som i det hvite hus. Så lenge kretsen rundt Trump har en (kortsiktig) økonomisk gevinst ved å være nikkedukker og Ja-mennesker, så er dem nettopp det.
    I Trump 01 var det noen anstendige mennesker som hadde ryggrad til å si ifra når noe åpenbart var riv ruskende galt. Sånne type mennesker har Trump 02 sørget for ikke kommer innafor dørene. Lojalitet til herskeren betyr alt!

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.524
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om Putin selv skulle falle ut av et vindu, så tror jeg sannsynligheten er stor for at krigen ville ta slutt. Innad i Russland tror jeg ingenting ville endres noe særlig, men Ukraina er Putins prestisjeprosjekt og jeg tviler på at nestemann vil ta i det med en ildtang gitt hva slags risiko det vil medføre for landet og for hans personlige helse.

Putin har brukt 25 år på å gjøre seg selv til en ubestridt diktator; når han forsvinner vil vi mest sannsynlig se et serie-mannefall etterhvert som wannabe arvtakere faller ut av vinduer etter tur og ingen vil ha tid, interesse eller anledning til å fortsette krigen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    Jeg tror at skulle Putin falle kan alt skje i russland, unntatt at et ekte demokrati skulle overta.

Det er tusen scenarioer, alt fra at Putins innerste krets skulle fortsette, til at ulike væpnede fraksjoner skulle tilkjempe seg makten i en slags borgerkrig. Men det er alltid større sjanser for uroligheter og ustabilitet ved maktovertakelse i land hvor makten er sterkt personifisert, som nettopp i russland.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.073
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Atter en gang uten å vite hvilke kilder Obrien har og sannhetsgehalten på alt han skriver

dette er etter min mening det viktigste for oss
    «The reality is that the European defense rebuild that we have been hearing about is still mostly in what might be called an early-infant stage. Spending has only gone up in small amounts, and the structures of their militaries are much as they were (think of a pre-2022 military with some work done on drones).»

litt OT, men likefullt relevant også i denne sammenhengen
    på Helgemorgen var det en debatt med kringkastingssjefen og tidligere kulturjournalist i nrk Agnes Moxsnes vedrørende israels deltakelse mg prix. Relevant fordi jeg tror at nrk sjefen sammenfatter mye av de ansvarlige som holder til innenfor ringen. Ikke mulige få noe konkret ut av de og de gjemmer seg stadig bak prosesser og demokratiske gjennomganger.. 0 aksjon og null tenke sjøl
    angstfylte mennesker…

og litt tyrkisk
    note: considering the mixed performance of the S-400, the Turks might indeed send them back and take a profit.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    litt OT, men likefullt relevant også i denne sammenhengen
    på Helgemorgen var det en debatt med kringkastingssjefen og tidligere kulturjournalist i nrk Agnes Moxsnes vedrørende israels deltakelse mg prix. Relevant fordi jeg tror at nrk sjefen sammenfatter mye av de ansvarlige som holder til innenfor ringen. Ikke mulige få noe konkret ut av de og de gjemmer seg stadig bak prosesser og demokratiske gjennomganger.. 0 aksjon og null tenke sjøl
    angstfylte mennesker…
    Ja, er komisk dette. Hun ble en verdensmester i å ikke gi konkrete svar, men holder alle eventualiteter åpne og gjemmer seg bak at «vi må se an de videre prosessene».
    Og som Nrk stadig påpeker, at Eurosong ikke er en konkurranse mellom ulike land, men en konkurranse mellom de ulike kringkasterne i europa. Selv om folk flest ikke ser det på den måten.

Uansett om det er Israel/Palestina, Ukraina eller Eurosong, så lever vi i en tid hvor ledere møter seg selv i døra og kanskje helst vil gjemme seg for ikke å måtte svare på vanskelige spørsmål

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rett skal være rett. Siden du først er frampå . Aegis - bestykkede fartøy (Ticonderoga- og Arleigh Burke-klasse) har IKKE Patriotmissiler, som derimot er landbaserte.

Men de kan bære et utall typer av SM (Standard Missile) - familien samt andre typer. Med rekkevidde fra medium/lang og helt ut til exoatmosfærisk (anti ballistisk missilforsvar).
    Du har rett. Patriot er jo navnet på det landbaserte systemet. Jeg trodde faktisk selve missilene var harmonisert i senere versjoner, men man skal visst ikke undervurdere «not invented here»-effekten mellom forsvarsgrener.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.213
    Sted
    Sølvbyen
    Russerne kommer efter min bedste overbevisning ikke til Danmark. Putin har sagt flere gange at han ikke har interesse i at angribe Europa. Derimod føler han sig truet af Vesten. Der bliver stadigt flere Nato lande op af Rusland.
    Hukommelsen min er ikke så god, men sa ikke Putin at han ikke hadde tenkt til å angripe Ukraina også?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.213
    Sted
    Sølvbyen
    Nej det tror jeg ikke jeg har hørt. Mener ikke han har sagt sådan noget.
    Såvidt jeg husker sa russerne at det bare var "en øvelse" når de troppet opp med tanks og soldater på grensa til Ukraina før de invaderte, men hvis jeg husker feil må noen gjerne korrigere meg.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    361
    Sted
    Nesodden
    Torget vurderinger
    2
    «Man kan jo ikke se den grense i luften» :)

På Nyhetsmorgen mellom 09:50 og 10:00 om forskeren som har krigsøkonomi i russland som spesialfelt.
    Alt det hun sa tilsier i min hjerne at Putin ikke vil ha noen problemer med å skaffe finansiering til krigen i mange år fremover. F eks er statsgjelden i russland kun på 20% av Bnp, i motsetning til Frankrike, Storbritania og USA på 120% av Bnp.
    At russland vil komme opp i store strukturelle problemer om en del år, det er en annen sak.
    Sikkert riktig, men vi må også huske på at BNP i Russland er mindre enn i alle de nevnte landene. Mindre å ta av innenriks økonomien. Å låne penger utenlands er vel sett fra lånegivers siden en stor risiko. Selv Kina vil jo ha sikkerhet for pengene de låner bort. Alternativt vil prisen på låneopptakene bli skyhøye med tanke på risikoen. De andre landene har høy statsgjeld, men er sikre betalere. Tro nok at Russland på relativt kort sikt vil få problemer med å finansiere krigen dersom de ikke er villig til å innføre en kommandoøkonomi slik de gjorde i 41 til 45.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.073
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, dersom trumpern fortsetter sitt ensidige russiske frieri med fjerning av sanksjoner for tilgang til det russiske markedet så vil alt gå så mye bedre for russerne

og med trumps knebling av media og de som sier han imot kan man bare tenke seg det verste fremover
    $$$$$$$$$

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.888
    Selv Kina vil jo ha sikkerhet for pengene de låner bort. Alternativt vil prisen på låneopptakene bli skyhøye med tanke på risikoen. De andre landene har høy statsgjeld, men er sikre betalere. Tro nok at Russland på relativt kort sikt vil få problemer med å finansiere krigen dersom de ikke er villig til å innføre en kommandoøkonomi slik de gjorde i 41 til 45.
    Statsgjeld er alltid usikret. Det er også mesteparten av gjeld generelt, det store unntaket er ymse former for det som kalles "asset-backed securities". Den største norske varianten av det er obligasjoner med fortrinnsrett som tas opp av norske banker for å finansiere boliglån med sikkerhet i boliglånene banken har på balansen. Dersom rent hypotetisk USA feks skulle konke så vil jeg ikke akkurat anbefale å prøve å drive inn noe av pantet, det kan fort bli en ganske utrivelig opplevelse.

For de som husker den greske gjeldskrisen og den slags så kan det nå som et lite fun fact nenves at den greske stat nå kan finansiere seg billigere i 10 år i markedet enn hva den franske stat kan.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.190
    Torget vurderinger
    2
    The U.S. Department of Defense informed European countries last week that military support under a program known as Section 333 will be cut to zero from the next fiscal year, a Lithuanian defence ministry official said on Friday.

Two sources familiar with the matter said on Thursday the United States will phase out some security assistance for European countries near the border with Russia, raising concerns among key recipients such as Lithuania, Estonia and Latvia - former Soviet republics now in NATO and the European Union.

Lithuania's Defence Ministry Policy Director Vaidotas Urbelis told reporters in Vilnius that, last week, the U.S. Department of Defense told Europeans that the Section 333 programme "will be set at zero for all European countries" from the next financial year.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fuck 'em. Forhåpentligvis har statslederne våre forlengst sett skriften på veggen.
    Joda, timingen er dårlig og Trump sine motiver er høyst tvilsomme, men hvorfor skal USA bruker milliarder på militær støtte til land i Europa.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.190
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke noen europeiske ledere bør vente på at han her skal stå opp for demokratiske land i Europa. Trump ber justisdepartementet (via hans eget sosiale nettverk) om å gå etter folk han ikke liker!

1000023759.jpg

Håper alle statsledere er godt informert over tilstanden i det hvite hus, når de planlegger sikkerheten i Europa.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.073
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, timingen er dårlig og Trump sine motiver er høyst tvilsomme, men hvorfor skal USA bruker milliarder på militær støtte til land i Europa.
    Fordi det holder krigen unna landet USA, en kjempeforsikring bare det
    Også alt det andre med å sikre seg allierte, gode venner, markeder, økonomi, teknologi, kunnskap ++++ lista er lang blandt likesinnede…

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fordi det holder krigen unna landet USA, en kjempeforsikring bare det
    Også alt det andre med å sikre seg allierte, gode venner, markeder, økonomi, teknologi, kunnskap ++++ lista er lang blandt likesinnede…
    Tja, jeg tror vel ikke USA er så veldig bekymret for en invasjons fra Russland via Europa.

Og til del 2 - burde ikke Europa støtte USA da - for å sikre oss allierte, gode venner, markeder, økonomi, teknologi, kunnskap ++++

Eller tenker du at det bare gjelder en vei? Mitt inntrykk er at det er mer interessante markeder, kunnskap og teknologi i USA enn i Estland.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Liten by
    Tja, jeg tror vel ikke USA er så veldig bekymret for en invasjons fra Russland via Europa.

Og til del 2 - burde ikke Europa støtte USA da - for å sikre oss allierte, gode venner, markeder, økonomi, teknologi, kunnskap ++++

Eller tenker du at det bare gjelder en vei? Mitt inntrykk er at det er mer interessante markeder, kunnskap og teknologi i USA enn i Estland.
    Har ikke Europa støttet USA, uten at det hjelper noe nå...?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.073
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Helt rett når de støtter Europa. Idet USA ikke støtter Europa derimot… MEGA
    Russere er nå 1 ting, men så er det Stillehavet med bla rocket Man, behøver jeg å nevne norsk fregatt i Taiwan? Hvorfor skulle den være der…?

del 2 er interessant, hva trur du skjer når MEGA? Hvor mye kjøper Europa fra USA? Sjekk tekno, militær, +++

så du tror dette stopper ved Estland? Det er lov å håpe, men jeg tror det er er grimt håp. Dersom, eller når, amerikansk økonomi går nedover så vil dette fort bli gjeldende for flere land i Europa
    Vi ser jo allerede at amerikanerne hele tiden unnskylder russerne
    Hva tror du skjer med kunnskapsnivået i usa når de har stengt ned høyere utdanningsinstitusjoner for utlandet og har, i volum, et meget lavt utdanningsnivå på befolkningen?

for meg er dette tydelige tegn på komplett nedadgående kurve for usa som vil påvirke oss på mange måter og flere plan

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den eneste gangen artikkel 5 har blitt utløst er for å hjelpe USA.
    Ja, men det er vel også poenget med NATO.

I tillegg til NATO bidraget så kommer også dette:
    • USA støtter jo Europa med 3-4 MRD USD årlig via "The European Deterrence Initiative"
    • De bruker ca 35 MRD USD på sine stående styrker i Europa.
    • Også kommer støtten til Ukraina på toppen
    Jeg synes jo Europa i større grad bør forsvare seg selv.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Liten by
    Ja, men det er vel også poenget med NATO.

I tillegg til NATO bidraget så kommer også dette:
    • USA støtter jo Europa med 3-4 MRD USD årlig via "The European Deterrence Initiative"
    • De bruker ca 35 MRD USD på sine stående styrker i Europa.
    • Også kommer støtten til Ukraina på toppen
    Jeg tror ingen her inne er uenig i at Europa har sovet.
    Men når vi ser hva USA driver med nå, så fungerer ikke NATO etter hensikten.
    Men det er klart, med mindre de vet hva de driver med, så ser ikke NATO ut til å fungere i Europa heller (grenseovertredelser). Men det skal sier, det finnes teorier som sier at Russland nå provoserer for å få et NATO land til å fyre, slik at de kan "la seg provosere" til å mobilisere hele landet.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.524
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

Og det er vel nettopp det som er i ferd med å skje nå.

Det USA imidlertid ikke regnet med er at de store bestillingene fra amerikanske våpenprodusenter i stor grad uteblir siden land etter land velger europeiske våpen og kanseller amerikanske ordrer, både de som var til vurdering og en del som allerede var plassert.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.390
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    USA har i "moderne" tid hatt en slags doktrine om "ingen kamphandlinger på amerikansk jord", og engasjementet i Europa er at Europa skal fungere som en buffer for USA.... I tillegg er USA fortsatt nærmest helt avhengig av etterretning via europeiske allierte, og slik er det fortsatt.. At dagen amerikanske regjering er så til de grader nedsnødd at de mest sannsynlig ikke forstår en dritt av det samarbeidet som har foregått i årtier er en annen historie.....
    Det skal vel godt gjøres om man greier å unngå regulær borgerkrig slik samfunnet der borte utvikler seg...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror ingen her inne er uenig i at Europa har sovet.
    Men når vi ser hva USA driver med nå, så fungerer ikke NATO etter hensikten.
    Men det er klart, med mindre de vet hva de driver med, så ser ikke NATO ut til å fungere i Europa heller (grenseovertredelser). Men det skal sier, det finnes teorier som sier at Russland nå provoserer for å få et NATO land til å fyre, slik at de kan "la seg provosere" til å mobilisere hele landet.
    Det er vel denne sovingen jeg først og fremst adresserer.
    Og jeg synes det er rart at man hele tiden skal skylde på USA - hva med Spania, Italia og Frankrike?

Jeg er forøvrig ikke så bekymret for mobilisering i Russland - jeg tviler på at de kan øke momentet noe særlig utover det de driver med idag og de lykkes ikke spesielt godt mot en land som ikke har flyvåpen eller nevneverdig missilkapasitet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    USA har i "moderne" tid hatt en slags doktrine om "ingen kamphandlinger på amerikansk jord", og engasjementet i Europa er at Europa skal fungere som en buffer for USA.... I tillegg er USA fortsatt nærmest helt avhengig av etterretning via europeiske allierte, og slik er det fortsatt.. At dagen amerikanske regjering er så til de grader nedsnødd at de mest sannsynlig ikke forstår en dritt av det samarbeidet som har foregått i årtier er en annen historie.....
    Det skal vel godt gjøres om man greier å unngå regulær borgerkrig slik samfunnet der borte utvikler seg...
    Sist jeg sjekket var det noe vann mellom Russland og USA, så jeg tror ikke det finnes et eneste menneske i USA som er redd for en russisk bakkeinvasjon.

Jeg ser ingen grunn til at man ikke fortsatt skal samarbeid og dele etterretningsinformasjon, men hvorfor USA skal betale at Europa skal forsvare seg selv synes jeg fortsatt er rart.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.390
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Russisk bakkeinvasjon av USA er vel så langt ned på agendaen som mulig, - om det overhoodet er der... Doktrinen gjelder nok likevel fortsatt i militære kretser...
    Eller er det jo evig nok av faenskap tilgjengelig som burde garantere for fortsatt utvidet samarbeid... problemet er bare at gresskaret et al vet og forstår alt mye bedre enn alle forsvars- og militæranalytikere til sammen...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn