Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.328
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Russerne har drevet med sine provokasjoner på Svalbard i årtier... anbefaler boka "Spillet om Svalbard" av Birger Amundsen... han er ingeniør, journalist, redaktør av Svalbardposten - i tillegg til en rekke andrer funksjoner på Svalbard....

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.458
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fullt klar over historien, men det var ikke spørsmålet.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    2
    Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj skriver på X at 20 personer er drept i et russisk angrep i landsbyen Yarova i Donetsk-regionen, melder Reuters.
    Han skriver at angrepet skjedde på sivile som sto i kø for å motta pensjon.

Guvernør Vadym Filasjkin sier at minst 21 personer er drept

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.998
    Vi er på god vei til å bli immune. 20 drepte sivilister i Butcha i starten av krigen skapte store overskrifter verden rundt. 20 sivilister drept i kø i Javora i dag blir til en liten notis.
    Måten drapene skjer på burde ikke spille noen rolle, drap er drap og Putin vet godt hva han gjør.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.187
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Nå begynner alvoret å synke inn her i heimen. Blir spennende å se hva dagens kommentarer blir fra norske politikere og hvordan dette utvikler seg videre.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    2

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.998
    Det som blir mest spennende å se er om det kommer en direkte fordømmelse fra Trump, eller ikke. Hvis det viser seg at det er droner sendt fra russerne.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.187
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Det som blir mest spennende å se er om det kommer en direkte fordømmelse fra Trump, eller ikke. Hvis det viser seg at det er droner sendt fra russerne.
    Det er jeg helt enig i, hvis Trump ikke bryr seg så er artikkel 5 definitivt død. Og det er kanskje like greit. Europa må stå på egne bein. Men både Frankrike og Storbritannia er nærmest konkurs, så opprustning vil koste disse samfunnene dyrt.....

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.998
    Palle Ydstebø sier nå at dronene mot Polen var en bevisst og villet handling fra russerne.

Sånn må man tolke Ydstebø når han sier det ikke var et uhell.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    2
    De vil vel litt etter litt teste NATO. Litt som med å kutte kabler. Virker ikke som det ble (midlertidig?) slutt på det før man tok båter i arrest.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    2
    1000023341.jpg

Både Lutsk, Lviv og Vinnytsia er i følge Norge trygge områder. Dårlig gjort av putin å ikke ta en avsjekk med UDI før de angriper.

Mer detaljert kart

1757488272185.jpeg

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.770
    Sted
    Portugal

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.998
    Det er jeg helt enig i, hvis Trump ikke bryr seg så er artikkel 5 definitivt død. Og det er kanskje like greit. Europa må stå på egne bein. Men både Frankrike og Storbritannia er nærmest konkurs, så opprustning vil koste disse samfunnene dyrt.....

Det er summen av problemer og konfliker i dag som er urovekkende. Spesielt de problemene som kommer unnenifra, snikende sakte men sikkert og etterhvert blir til en verkebyll.
    Det virker ikke som om franskmennene har skjønt realitetene. Økonomien har de senere år stagnert og statsgjelden har de siste ti årene vokst fra 95% av Bnp til 110% av Bnp.
    Og nå kommer de store økningene i forsvarsutgifter.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.244
    Sted
    Trondheim
    Ja, Polen har jo erfaring med angrep fra Russland, men den gangen ble de jo også angrepet av Tyskland samtidig.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.090
    Sted
    Sølvbyen
    Rent hypotetisk, hva ville være et sannsynlig utfall av et koordinert angrep fra NATO på Russland?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.090
    Sted
    Sølvbyen
    Det blir en parkeringsplass av Russland. Deres egne atomvåpen selvdestruerer ved avfyring....
    Det jeg lurer på er vel egentlig hvor sannsynlig det er at de ville trykket på atomknappen. Sånn det er nå er de jo bare en pest og en plage for alle som vil leve i fred og fordragelighet, med provokasjoner i alle retninger og krig og aggresjon. Jeg tolker det som at de er den største eksistensielle trusselen for oss som bor på samme hemisfære hvis man ser bort fra klimakrisen.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.187
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Det jeg lurer på er vel egentlig hvor sannsynlig det er at de ville trykket på atomknappen. Sånn det er nå er de jo bare en pest og en plage for alle som vil leve i fred og fordragelighet, med provokasjoner i alle retninger og krig og aggresjon. Jeg tolker det som at de er den største eksistensielle trusselen for oss som bor på samme hemisfære hvis man ser bort fra klimakrisen.
    Spørsmålet du stiller er vanskelig. Hvis Putin fortsetter å med sin hybride krigføring og provokasjoner som det vi nå ser i Polen så må Natolandene svare militært, og da spørs det hvor suicidal Putin er. Hvis han er som Hitler så kan det bli ille. Men har vi egentlig noe alternativ hvis dette fortsetter i det sporet vi ser tegne seg ?. Droner, jamming av sivile fly, sabotasjeaksjoner mot mange land, bl.a. datangrep på industri og viktige samfunnsstrukturer, vannkraftanlegg, kommunikasjonskabler, gassrør, diverse branner: bl.a. hos DHL. Og vi kan jo ta med nedskytingen av MH17 også.
    Putin og co er en alvorlig trussel mot Europas sikkerhet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.090
    Sted
    Sølvbyen
    Spørsmålet du stiller er vanskelig. Hvis Putin fortsetter å med sin hybride krigføring og provokasjoner som det vi nå ser i Polen så må Natolandene svare militært, og da spørs det hvor suicidal Putin er. Hvis han er som Hitler så kan det bli ille. Men har vi egentlig noe alternativ hvis dette fortsetter i det sporet vi ser tegne seg ?. Droner, jamming av sivile fly, sabotasjeaksjoner mot mange land, bl.a. datangrep på industri og viktige samfunnsstrukturer, vannkraftanlegg, kommunikasjonskabler, gassrør, diverse branner: bl.a. hos DHL. Og vi kan jo ta med nedskytingen av MH17 også.
    Putin og co er en alvorlig trussel mot Europas sikkerhet.
    Jeg vet det er vanskelig, så jeg forventer eller håper ikke på noe mer enn hypotetisk drodling. Men det kan jo nesten virke som de provoserer i håp om at noen skal svare overilt og gjøre noe som kan tolkes som en krigshandling? Kan jo lure på hva som hadde skjedd om et NATO-land hadde sendt et titalls droner inn i russisk luftrom, eller om "noen" anvendte samme type hybridkrig med fordekte operasjoner mot dem.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.187
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Jeg vet det er vanskelig, så jeg forventer eller håper ikke på noe mer enn hypotetisk drodling. Men det kan jo nesten virke som de provoserer i håp om at noen skal svare overilt og gjøre noe som kan tolkes som en krigshandling? Kan jo lure på hva som hadde skjedd om et NATO-land hadde sendt et titalls droner inn i russisk luftrom, eller om "noen" anvendte samme type hybridkrig med fordekte operasjoner mot dem.
    Det får vi kanskje snart svaret på, skulle ikke forundre meg om vestlige land også kommer til å hacke viktig datainfrastruktur i Russland. Evnen har vi.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.458
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg lurer på er vel egentlig hvor sannsynlig det er at de ville trykket på atomknappen.

Ren synsing selvsagt, men basert på hvor paranoid han ser ut til å være (ref. f.eks COVID og det laaange bordet) og hans (og Xis) ønske om å leve til han er 150 så tenker jeg det er lite trolig at han vil risikere en full atomkrig. Taktiske atomvåpen er vanskeligere å utelukke; der tror jeg det kommer helt an på hvor feige han tror europeiske statsledere er. Og nevnte statsledere gjør jo jevnt over en ganske slett jobb med å fremstå som om de har hår på brøstet

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.090
    Sted
    Sølvbyen
    Ren synsing selvsagt, men basert på hvor paranoid han ser ut til å være (ref. f.eks COVID og det laaange bordet) og hans (og Xis) ønske om å leve til han er 150 så tenker jeg det er lite trolig at han vil risikere en full atomkrig. Taktiske atomvåpen er vanskeligere å utelukke; der tror jeg det kommer helt an på hvor feige han tror europeiske statsledere er. Og nevnte statsledere gjør jo jevnt over en ganske slett jobb med å fremstå som om de har hår på brøstet
    Jeg leste også om den samtalen med Xi om å bli 150 år gammel, men tenker vel at han uansett har en atombunker å trekke seg tilbake til hvis det kommer dit. Det er jo litt sånn det er nå også, at han starter en krig som verken han selv eller hans nærmeste får føle noe særlig av på kroppen, og det er alltid folket som må lide mens han og resten av oligarkene fortsetter et liv i luksus.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.042
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    putler, på lik linje med israeljødene, har gjort et godt omdømme og trussel bygging som gjør dagens, tildels yngre, politikere skjelver og klare ikke å hverken samle seg eller gjøre det rett

godt hjulpet av trump der man hele tiden spiller på interne motsetninger i stedet for å vurdere hva som er best for nasjonen

men den økonomiske situasjonen i Europa er ikke god så det bygger godt opp om putlers beskrivelse av europeerne

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.458
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg leste også om den samtalen med Xi om å bli 150 år gammel, men tenker vel at han uansett har en atombunker å trekke seg tilbake til hvis det kommer dit.

Han har garantert mer enn en, men jeg tenker det er begrenset hvor morsomt det er å tilbringe 75 år (eller 15-25 år hvis han ikke skulle få viljen sin og nå frem til 150) i en bunker uansett hvor luksuriøs den måtte være. Innen kort tid ingen fersk borscht, tørre blinis, hermetisk solyanka og verst av alt, knapt noen undersåtter å tørke støvlene på. Lite lystelige utsikter for en mann som Putin som i dag trolig er verdens rikeste mann (i rede penger) og eier flere slott, herskapshus og Røkke-hytter enn man kan telle på egne fingre og tær.

Det er i alle fall sånn jeg tenker, men han kan selvsagt tenke helt annerledes.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.042
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessante vurderinger av Clarke, les gjerne teksten, og svar på spørsmålene

fra artikkelen
    At what point does NATO decide 'enough is enough' and first strike Russia? What does it take?
    "I hate to say it, and I say this privately, but, I mean, we are now on the road to war," says Michael Clarke.
    "That doesn't mean to say that there's going to be a war, but the road we are on - and that they are on - is confrontation, we're moving towards a military confrontation."
    So, at what point would NATO say that enough is enough?
    "What I think is most likely is something at sea," Clarke says.
    "I think it would be something in the Baltic or in the North Atlantic, which is where the Royal Navy might find itself on the front line."
    There would be "some issue at sea", such as cable cutting or submarine incursions, or "quite likely we start to see these "illegal tankers".
    That could involve seizing a Russian ship caught trying to illegally unload oil or gas to a customer.
    "We take the tanker, and we drag it into port... we send the crew home, and then we start a legal process as to who it really belongs to... it can sit outside a port in Europe for the next 10 years, rusting away while we argue about it," Clarke explains.
    "My guess is... we're quite close to that.
    "I mean, Finland have already done that in case of one ship. But I think we'll start doing it.
    "And if we did, that would create an incident at sea of some sort."

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.458
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    ^Betalingsmur.

Jeg skjønner meg egentlig ikke på disse scenariene som presenteres hvor Russland skal angripe Europa.... Det virker for meg som om de som fremsetter dem på en eller annen måte har oversett at Russland har skuslet bort alle sine trente soldater, en stor andel av offiserskorpset, så godt som alle tanks og andre armerte kjøretøy - så hva skal de angripe med og hvor skal de angripe? Det eneste stedet de kunne ha litt fremgang, i alle fall helt i starten, er vel i Nord-Norge, men hva skulle det gagne dem?

De kan selvsagt angripe med fly eller skip hvis målet ikke er å ta og holde landområder, men hva er da poenget? Å starte en krig med NATO bare for å starte en krig med NATO?

Jeg kan bare ikke se det.

Michael Clarkes scenario er derimot svært plausibelt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.998
    ^Betalingsmur.

Jeg skjønner meg egentlig ikke på disse scenariene som presenteres hvor Russland skal angripe Europa....
    Kanskje fordi på dette tidspunkt i historien er vi fortsatt helt avhengig av USA i kampen mot russland. Vi jobber som faen med å komme oss ut av denne knipen, men det er noen år til vi er der.

Og når svaret fra Trump i dag på droneangrepet mot Polen er..»hva er egentlig greia?», så taler det for en usikkerhet som russerne muligens vet å utnytte.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.998
    Vi kan godt si at USA er mer enn Trump og at det kommer uttalelser fra forsvarsdepartementet som støtter opp om Nato. Men som det så mange ganger har vært poengtert i denne tråden, i USA er presidenten commander in chief, det vil si at det er opp til presidenten om han vil involvere USA i militære operasjoner, også i en artikkel 5 operasjon i Nato. Sånn er det bare.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.998
    Når vi snakker om sannsynlighetsberegning for at det og det skal skje, eller fraværet av at det og det skal skje, så er det greit å ha et rimelig kort perspektiv på sannsynlighetsscenarioer, basert på den veldig nære fortiden.

Før Trump 01, mens Trump enda var en mediefigur og eiendomsmann som stilte som presidentkandidat. Hvis du da hadde stilt opp et scenario hvor noen hadde forestilt deg og meg at verden ville se ut i 2025 som den vitterlig gjør i dag, så ville vi ikke tatt vedkommende seriøst. Men nå er vi der.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.458
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enda et topp innlegg fra Agent Orange. Regner med at han ønsker seg en krig i Europa slik at USA kan utnytte freden etterpå på samme måte som sist gang det braket løs.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn