Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Sad but true, som det heter i sangen😢

    Og en konsekvens av dette er å slutte å tenke på Putin som «president Putin» osv. (begrepet «president» tilhører en helt annen statstradisjon enn den russiske), men anse ham som «Vladimir den første», selve legemliggjøringen av Guds vilje på jorden. Europa hadde imidlertid sin investiturstrid for over 1000 år siden. Uvisst for meg hvordan russere forholder seg til denne striden.
    Jo mer man leser om russland desto mer svinner håpet om at det kan bli noe vettugt samarbeide med de fra vestens side.
    Jeg leser Anna Politkovskaya Putins Russia som bekrefter alt som tidligere er dokumentert i denne tråden og mere til. Når man ser mentaliteten, råskapen og brutaliteten som er i det russiske samfunn er det grunn til å spørre om det er noen grunn til å ha noe samhandling med de overhodet. Mentaliteten ser ikke ut til å være forbeholdt noen få, men gjennomsyrer hele samfunnet.
    Tror det trenges et skikkelig kunnskapsløft og realitetsendring hos de som fremdeles jobber for fellesskap over grensene, vennskapsbyer, syke minnesmerker mm
    Hvem av russerne som er feks her i Norge kan man faktisk stole på når man leser historier fra det russiske samfunnet?

    Naiviteten i Norge er fortsatt stor, man vil liksom ikke ta innover seg fakta selv om de står midt
    https://e24.no/naeringsliv/i/WRvzKQ/stortingsrepresentant-hevder-taxiapp-data-havner-hos-russisk-etterretning?referer=https://www.vg.no

    Kanskje fordi noen i ring 3 har fått noen storhetsrykninger..og da kan fort vettet gå ut
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.910
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2
    Norges Forsvarssjef ombestemmer seg, etter utviklingen i Ukraina. Droner mer effektivt enn tanks.

    Mener fokuset er feil. De bør ikke ha tanks istedenfor droner eller droner istedenfor tanks. De bør ha begge deler. Det er på tide med en betydelig oppgradering. Tror ikke man klarer å stoppe en hær med kun fotsoldater og droner. Det krigen i Ukraina har vist er at droner virkelig har kommet inn i våpenarsenalet. Men som før, så må man dekke "alt". Blir litt som å si at man ikke trenger fly fordi man har stinger som kan skyte dem ned. Bør opp på 4% av BNP de neste årene.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Skalk alle lukene (vinduene), vil tro det er endel ministre rundtomkring som lever farlig...
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.910
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2

    Sjefen for det ukrainske atomenergibyrået har sagt at de russiske styrkene forbereder seg på å trekke seg tilbake fra atomkraftverket Zaporizjzja.

    – Man får inntrykk av at de pakker sakene sine og stjeler det de kan
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Mener fokuset er feil. De bør ikke ha tanks istedenfor droner eller droner istedenfor tanks. De bør ha begge deler. Det er på tide med en betydelig oppgradering. Tror ikke man klarer å stoppe en hær med kun fotsoldater og droner. Det krigen i Ukraina har vist er at droner virkelig har kommet inn i våpenarsenalet. Men som før, så må man dekke "alt". Blir litt som å si at man ikke trenger fly fordi man har stinger som kan skyte dem ned. Bør opp på 4% av BNP de neste årene.
    Knapper ressurser så det må prioriteres. Forsvarssjefen vokser på meg…
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.196
    Antall liker
    10.359
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Norges Forsvarssjef ombestemmer seg, etter utviklingen i Ukraina. Droner mer effektivt enn tanks.

    Han vil altså satse på droner, og på helikoptre som flere hevder har utspilt sin rolle som et taktisk våpen ved fronten (og som krever nytenking rundt fremtidig bruk), og går bort fra tanks. Dette til tross for at Ukraina har gjort god bruk av de, ønsker seg fler og tyngre tanks, og flere analytikere hevder at den eneste konklusjonen man kan trekke av russiske problemer med tanks er at feil bruk av de straffer seg ubønnhørlig. Vår forsvarssjef har etter mitt skjønn hoppet på noen lettvinte konklusjoner uten å ha analysert erfaringene fra Ukraina tilstrekkelig.
    Her er en tråd som mener at tanks fortsatt spiller en rolle (og det fins fler, bl.a. noen jeg har postet tidligere)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Det Nato garanterte var at de ikke skulle rykke inn i de gamle Warzawapaktlandene med våpenmakt. De garanterte ikke at de aldri skulle beskytte dem mot ny russisk invasjon, slik som nyimperialistiske russere og deres propagandaapparat har valgt å fremstille det som.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    – Dokumentene etter Gorbatsjov og Jeltsin viser at Putin lyver. Han hevder det ble gjort en avtale om at NATO ikke skulle utvide seg vestover. Det benekter både Gorbatsjov, Jeltsin og Bill Clinton. I tiden dette ble forhandlet var Putin en liten drittunge, sier Steinfeld.
    Lenke: https://www.nettavisen.no/okonomi/s...omprat-tror-putin-vil-bli-knust/s/5-95-744859

    Husk at Jeffrey Sachs, ikke er historiker. Han er en inkompetent og farlig økonom, en del av de krininelle Harvard Boys:

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Nå har han gått fra liten drittunge til en stor sådan.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøper ikke det der..
    Men lett å forkaste når man kan sette folk i bås.
    Hva med å reflektere litt rundt hva som ble sagt her..
    Blant annet forhandlingene rundt en fredsavtale

    Det er store makter som vil ha krig og driter i at millioner må sulte..
    Disse store maktene er hverken Putin eller Biden
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg kjøper ikke det der..
    Men lett å forkaste når man kan sette folk i bås.
    Hva med å reflektere litt rundt hva som ble sagt her..
    Blant annet forhandlingene rundt en fredsavtale

    Det er store makter som vil ha krig og driter i at millioner må sulte..
    Disse store maktene er hverken Putin eller Biden
    Hvilke forhandlinger? Vi og Ukrainerene vet at vi ikke kan stole på noe russerene sier, så hvilken avtale snakker du om?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg snakker om forhandlingene som har foregått, blant annet i tyrkia der den tyrkiske delegaten som ledet forhandlingene har uttalt at de var svært nærme en avtale.
    Men vi skal vel ikke stole på en som var der siden han er tyrkisk..
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Vår forsvarssjef har etter mitt skjønn hoppet på noen lettvinte konklusjoner uten å ha analysert erfaringene fra Ukraina tilstrekkelig.
    Her er en tråd som mener at tanks fortsatt spiller en rolle (og det fins fler, bl.a. noen jeg har postet tidligere)
    Eg har sett argumentasjon for at tanks eigentleg ikkje var viktig i nord (pre-2022), både fordi vil ville ha for få, og fordi det ville vera vanskeleg få dei fram der dei potensielt kunne gjera nytte for seg i fall ein russisk invasjon. No har jo scenarioet endra seg aldri så lite, fyrst og fremst fordi eit angrep på Noreg i nord vil (no med vesentleg større sannsyn) innebera eit angrep på Sverige og Finland, og dimed flytta frontlinjene ganske langt sør-aust. Om vi treng tanks i nord - og kanskje vi gjer det - må vurderast ut frå den nye militærstrategiske og geopolitiske situasjonen.

    Eit velutvikla dronevåpen (og anti-dronevåpen), sett opp mot tanks, vil gje umiddelbart meir forsvarsevne, nærast frå dag ein. Ukraina i dag opplever ein ordinær, fullskala krig, der ingenting, bortsett frå ABM-våpen er uteukka. Det er ikkje gjeve at sjølv om vi hamnar i direkte konflikt med Russland, at den kjem til å ha same karakter som Ukraina 2022 (iallfall ikkje frå starten). Droner vil kunne gjera nytte for seg lenge før det er aktuelt å senda inn panseret.

    Uansett: Sjølvsagt er 1,6 for lite no.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjøper ikke det der..
    Men lett å forkaste når man kan sette folk i bås.
    Hva med å reflektere litt rundt hva som ble sagt her..
    Blant annet forhandlingene rundt en fredsavtale

    Det er store makter som vil ha krig og driter i at millioner må sulte..
    Disse store maktene er hverken Putin eller Biden
    Setter Steinfeld folk i bås? Er Steinfeld en man kan lytte til?

    Leste du saken om The Harvard Boys? De var delaktige i privatiseringen av Russland, et stykke inkompetent arbeid som dessuten var beheftet med kriminalitet. Hvis man som Sachs har vært med på å ødelegge for et land (Russland) én gang, men forfremmes til høye posisjoner likevel, da har man blitt farlig.

    Russland har en lang tradisjon for imperiebygging og vold. Nato har ingenting med denne historien å gjøre.

    Innlegget ditt er av den typen som fremmer russiske interesser. Mener du virkelig at innlegget ditt er i Ukrainas interesse?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Jeg snakker om forhandlingene som har foregått, blant annet i tyrkia der den tyrkiske delegaten som ledet forhandlingene har uttalt at de var svært nærme en avtale.
    Men vi skal vel ikke stole på en som var der siden han er tyrkisk..
    Det var vel i mars. Det ble ingen fredsavtale, uansett hvor nærme Tyrkia mente at man var, og mye har skjedd siden.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tar ikke noe side her, og at han var med på arbeidet med å privatisere Russland forteller meg at han vet mer om denne saken en mange av oss..

    Ukraina har vel interesse av å få fred? Virker som det er vi (vesten) som har mest interesse av å fortsette med krig ved å være prinsippfaste.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det var vel i mars. Det ble ingen fredsavtale, uansett hvor nærme Tyrkia mente at man var, og mye har skjedd siden.
    Yes, og hvorfor ble det ikke noe fredsavtale? Hvorfor jobbes det ikke iherdig med dette?
    Jeg ser argumentene om man ikke kan stole på Russland, faktum er at man ikke kan stole på Ukraina heller.
    Det bør uansett ikke stoppe noen fra å prøve, ei heller fra å kreve at det prøves.
    Men det offentlige ordskifte går stort sett på å sende mest mulig våpen, og lage mest mulig død og lidelse.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Hvor har det vært mest død og lidelse? I områdene Ukraina har klart å forsvare eller de Russland har klart å okkupere? Områdene som Ukraina har tatt tilbake har med all klarhet gitt oss svaret.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Total casualties
    Russian and allied forces
    (VSRF, Rosgvardiya, FSB,
    PMC Wagner, DPR & LPR)
    BreakdownCasualtiesTime periodSource
    Civilians8,300–32,961+ killed (est.)[72][note 5]24 February – 24 November 2022Ukrainian government
    6,595 killed, 10,189 wounded
    (conf. minimum, thought higher)
    24 February – 20 November 2022United Nations[73]
    40,000 casualties[a]24 February – 9 November 2022US estimate[80]
    Ukrainian forces
    (ZSU, NGU, SBGS)
    10,000 killed, 30,000 wounded,
    7,200 missing (5,600 captured)
    24 February – 3 June 2022Ukrainian government[81][82][83][84]
    61,207 killed, 49,368 wounded24 February – 21 September 2022Russian government[85][86][87]
    ≈100,000 killed and wounded24 February – 9 November 2022US estimate[74][77]
    Ukrainian forces (ZSU)≈9,000 killed24 February – 21 August 2022Ukrainian government[88]
    100,000+ killed and wounded24 February – 9 November 2022US estimate[74]
    85,720 losseshttps://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War#cite_note-100

    [TD]24 February – 24 November 2022[/TD]
    [TD]Ukrainian government[89][/TD]
    [TD][/TD]

    [TR]
    [TH]Russian forces
    (VSRF, Rosgvardiya, FSB)[/TH]
    [TD]18,600+ killed (9,311 confirmed
    by names), 65,200+ wounded[/TD]
    [TD]24 February – 24 November 2022[/TD]
    [TD]BBC News Russian & Mediazona[94][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TH]Russian forces
    (PMC Wagner)[/TH]
    [TD]5,000 killed[/TD]
    [TD]24 February – 8 August 2022[/TD]
    [TD]US estimate[95][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD]800–1,000 killed[/TD]
    [TD]24 February – 4 November 2022[/TD]
    [TD]Ukrainian CCHT NGO[96][/TD]
    [TD][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TH]Russian forces (VSRF)[/TH]
    [TD]5,937 killed[/TD]
    [TD]24 February – 21 September 2022[/TD]
    [TD]Russian government[97][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TH]Donetsk PR forces[/TH]
    [TD]3,917 killed, 16,427 wounded[/TD]
    [TD]26 February – 24 November 2022[/TD]
    [TD]Donetsk PR[98][/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TH]Luhansk PR forces[/TH]
    [TD]1,000+ killed[/TD]
    [TD]24 February – 10 November 2022[/TD]
    [TD]BBC News Russian & Mediazona[99][/TD]
    [/TR]
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Lol, hvorfor ble ikke de russike tapene med...

    Slik jeg ser det har flere hundre tusen dødd unødvendig, fordi folkevalgte ledere ikke klarer å gjøre jobben sin.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Lett å skylde på,,,
    Hvilke folkevalgte?
    Hvilken jobb er det de ikke har gjort?

    (Ukrainas folkevalgte president ser ut til å gjøre en god jobb og ser ut til å ha folket sitt med seg i sine gjøren og laden)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tar ikke noe side her, og at han var med på arbeidet med å privatisere Russland forteller meg at han vet mer om denne saken en mange av oss..

    Ukraina har vel interesse av å få fred? Virker som det er vi (vesten) som har mest interesse av å fortsette med krig ved å være prinsippfaste.
    «If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality».
    Tutu
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    «If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality».
    Tutu
    Hvem er nøytrale?
    Og urettferdighet blir begått av begge sider i denne saken.
    Jeg syns synd på alle de guttene som enten har blitt hjernevasket eller presset til "å kjempe for landet sitt"
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er enig i at de har dødd unødvendig, men i hvilken grad er Putin folkevalgt?
    Det er vel et spørsmål som kan diskuteres, men han er nå den som "styrer" landet og de aller fleste både i Russland og resten av verden har akseptert dette.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hvem er nøytrale?
    Og urettferdighet blir begått av begge sider i denne saken.
    Jeg syns synd på alle de guttene som enten har blitt hjernevasket eller presset til "å kjempe for landet sitt"
    Da ser jeg frem til at du legger frem hvilke urettferdigheter som er begått av andre enn Russland og i samme skala som det russerene driver med?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg tar ikke noe side her,....

    Hvem er nøytrale?
    Og urettferdighet blir begått av begge sider i denne saken.
    Jeg syns synd på alle de guttene som enten har blitt hjernevasket eller presset til "å kjempe for landet sitt"
    Får man huset sitt okkupert, og Hells Angels kommer og hjelper deg med å hive ut inntrengerne, ville du da a) for fredens skyld gitt inntrengerne ett av rommene i huset, med tilgang kjøkken og bad, eller b) stått på ditt helt til husokkupantene hadde reist sin vei?

    Tror du muligens at også Hells Angels kunne komme til å være litt urettferdige i sin omgang med okkupantene? Du vet at dersom de som begikk innbruddet i huset ditt mens du sov, bare hadde pakket sakene og dratt igjen, hadde ingen behøvd å være "urettferdige". Og så kan vi godt være enige i at også Hells Angels er noen møkkamenn, men av og til kan de være greie å ha med på laget.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn