Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.236
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Oh, eksakt det der har jeg hørt i hele min levetid, den ene tolkningen mer outrert enn den andre. Og helt siden den gang har jorda stort sett hatt positiv utvikling på de fleste felter. Det går litt opp og ned, men i all hovedsak er trendene positive.
    Bibelfjaset har nøyaktig null relevans til det vi debatterer i denne tråden, hold det i den andre som nevnes over her.
    Når fikk du definisjonsretten for hva som kan være relevant i denne tråden - du får heller ta opp det med moderator tenker jeg.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.004
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Oh, eksakt det der har jeg hørt i hele min levetid, den ene tolkningen mer outrert enn den andre. Og helt siden den gang har jorda stort sett hatt positiv utvikling på de fleste felter. Det går litt opp og ned, men i all hovedsak er trendene positive.
    Bibelfjaset har nøyaktig null relevans til det vi debatterer i denne tråden, hold det i den andre som nevnes over her.
    Tja, litt relavans har det jo. Putin benytter seg jo av trollmenn.
    CD80F624-3F21-4CA1-A275-981DCD1D0373.jpeg
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    1.735
    Sted
    Bergen
    Beklager, atter litt Off-topic, sjekk NRK1 Kortbaneliv Lærerikt om livet på bøgda i 1. linje forsvar mot østgrense (der neste slag kan komme)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke Alipax sin trollmann snakke litt fornuft inn i Putin sin trollmann? Eller er det samme schizofrene skapning?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    1.735
    Sted
    Bergen
    Den som leter vil finne..
    Nesten merkelig at det som skjer i nord/Finnmark ikke er mer belyst i de større norske mediene… eller kanskje ikke, det er jo utafor ringen
    Desto mer jeg leser desto større blir frustrasjonen. Russerne, alt fra «geistlige» til fiskere, viser en stor interesse for infrastrukturen.
    Man nå huske på at i nord er det mye i entall: veien, skolen, butikken, naboen, flyet. Heldigvis mangler .. jernbanen
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Jeg nevnte tidligere i tråden boka «Krigsherren i Kreml» Putin og hans tid, som jeg leser. For en syrlig og fantastisk godt skrevet bok, en ren 6’er fra meg. Anbefales på sterkeste. En mer samfunnsrelevant bok får du ikke i dag.

    Det er som om alle puslebitene faller på plass i det å forstå historien til Russland, den russiske mentaliteten og tenkemåten, de dype røttene som det russiske folket bærer bærer med seg frem til dagens tid, til den eneveldige herskeren med et skarpt intellekt som setter verden i den farligste situasjonen vi har opplevd på mange tiår.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.294
    Antall liker
    1.735
    Sted
    Bergen
    Den som leter vil finne..
    Nesten merkelig at det som skjer i nord/Finnmark ikke er mer belyst i de større norske mediene… eller kanskje ikke, det er jo utafor ringen
    Desto mer jeg leser desto større blir frustrasjonen. Russerne, alt fra «geistlige» til fiskere, viser en stor interesse for infrastrukturen.
    Man nå huske på at i nord er det mye i entall: veien, skolen, butikken, naboen, flyet. Heldigvis mangler .. jernbanen
    Mye god læring fra forrige runde, Tyskerne skjønte hva de måtte få til i nord ift. russerne. Synd tyskerne dengang var laaaangt utafor. Men absolutt noe å ta med videre nå som Nordkalotten kan bli en grande garnison
    (Mitt siste innlegg i dag, føler meg litt som en trådplager, over til Britisk politikk - svært mye som skjer i verden, knapt tid til å sove)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På tide med en refomasjon av den ortodokse kirken? En ortodoks Luther?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke nok med tre dominerende måter å fortelle det eventyret på?
    Jeg vokste opp i Egersund. Der hadde vi 7 (ja men selvfølgelig) måter, men vi manglet både ortodoks og katolsk.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    På tide med en refomasjon av den ortodokse kirken? En ortodoks Luther?
    Den øverste delen av kirka og Putin er ett og det samme. Så det er ikke rart at ypperstepresten er veldig glad i verdslig rikdom :)
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Hadde jeg vært ansvarlig for infrastrukturen i Nordsjøen (som nå er kritisk infrastruktur, ikke bare for Norge, men for deler av Europa også), så hadde jeg tatt en telefon til onkel Sam og spurt om det var mulig å leie noen slike til å patruljere rundt i Nordsjøen;

    Så trenger vi helt klart noen slike også;
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kan jeg bare spørre hva som skjer om vi skyter ned fremmede droner over vårt eget luftrom?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    mulig jeg har skjevlest, men har fått det inntrykket at putin har oppfordret oligarker til å etablere det som vel må kalles private hærer. om det er tilfellet, så er jo alt lagt til rette for at de (de private hærene) ikke bare kan slåss litt innbyrdes i ukraina (som det er rapportert om), men blåse til full innbyrdes krig i russland.

    flere som har info om dette?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    mulig jeg har skjevlest, men har fått det inntrykket at putin har oppfordret oligarker til å etablere det som vel må kalles private hærer. om det er tilfellet, så er jo alt lagt til rette for at de (de private hærene) ikke bare kan slåss litt innbyrdes i ukraina (som det er rapportert om), men blåse til full innbyrdes krig i russland.

    flere som har info om dette?
    Det har blitt nevnt at det kan vise seg relativt lite lurt å ha bevæpnet titusenvis av personer dersom disse titusenvis skulle finne ut at de har blitt grundig lurt og de på ett eller annet tidspunkt skulle vurdere å vende nesten mot Moskva for å få ut sin harme.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.317
    Antall liker
    3.478
    Torget vurderinger
    4
    Robin Horsfall

    Former SAS Soldier. Writer, Veterans Campaigner and Public Speaker. Operations Nimrod and Mikado
    58m • 58 minutes ago

    An empty city is easier to burn.

    The first thing we can deduce from any statements made by the Russian leadership is that they are lies. These lies have a purpose: to deceive, to mislead, to affect public opinion and to instil fear.

    Russian Commander General Surovikin has announced the evacuation of the civilian population from Kherson. Putin has declared martial law in the occupied territories. This conveniently allows Ukrainian civilians to be 'resettled' in Russia at the point of a gun. One might consider this to be a very large case of kidnapping or - ethnic cleansing.

    Even after allowing for the refugees who fled Kherson in the face of the Russian invasion there are still close to 150,000 civilians to evacuate with a few small river ferries. That many evacuees will block roads and require shelter and nourishment. Whatever disaster happens to them will in some warped sense of logic, be blamed on Zelensky.

    An empty city has advantages to both sides. It is easier for Ukraine to attack if they do not have to consider civilians. However, this also makes it easier to defend or to destroy. An empty city is easier to burn. If Ukraine liberates an empty, dead city, Putin hopes that this will prove to be a hollow victory. It won't, it will show that Russia has lost Kherson to a superior force.

    General Surovikin has been appointed for his ruthless brutality. He will not hesitate to sacrifice his own troops and Russian speaking civilians to force Zelensky to reconsider the human cost of victory.

    President Zelensky is the point of the western spear. This moment will temper him and further test his resolve. It will also test the resolve of the west when journalists (some who have questionable motives) start pressuring their governments to stop the war by cutting support to Ukraine. Putin considers the west to be soft and weak, because the west values human rights and the rule of law. That is our strength.

    Ukraine will take Kherson, but Surovikin will ensure that the cost of that victory is so high that Ukraine will think again.

    Western leaders must be prepared for the horrors that Putin intends to inflict and steel themselves to cope with his assault on humanity. The democracies must accept the price of victory is devastatingly high. Such decisions are the terrible price of defeating tyranny.

    The alternative is a short peace that will only lead to a greater conflict later.

    Slava Ukraine!

    Who Dares Shares.

    Robin Horsfall
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Kan jeg bare spørre hva som skjer om vi skyter ned fremmede droner over vårt eget luftrom?
    Det vil bli et sant Helvete!

    Vårt lovverk er ikke tilpasset slike situasjoner, og så vidt jeg vet er det da det samme lovverket som om du hadde skutt ned et sivilt passasjerfly som gjelder!!??!

    Det "burde" være mulig å få vedtatt en hastelov, med bakgrunn i krigen og "Rikets sikkerhet", som åpner for at ALL droneflyging i Norge blir midlertidig forbudt, med unntak for Politi og Forsvaret, og som også gir hjemmel for å "ta" ned droner. Men her i landet skal vi vel følge situasjonen "nøye"!

    Et problem er selvsagt at de HV soldater som er satt ut til å vokte div infrastruktur kun har sine H&K 416 for å skulle skyte ned droner.
    Pkt 1. Det vil være vanskelig å treffe!
    Pkt 2. Kulene vil "falle ned" en eller annen plass, og det er potensiellt livsfarlig for folk på bakken der de detter ned!

    MEN, man kan faktisk med litt velvilje utstyre slike soldater med noe som heter "Goose gun", enten cal. 12/89 eller cal.10.
    Hagl som "detter ned" gjør det på en annen måte enn riflekuler og vil ikke utgjøre noen større fare for liv og helse.

    Men hvis våre "styrende" som følger så "nøye" med på situasjonen hadde vist et minimum av handlekraft kunne de allerede i dag ha kjøpt inn utstyr som nøytraliserer droner elektronisk, evt fanger dem inn med nett. De kan også manipuleres til å dra tilbake til utgangspunktet.
    Man kunne også ha kjøpt inn meget gode "dingser" til å detektere slike droner. Alt dette er i dag "hyllevare". Enhver luksusyacht med selvrespekt og ønske om å holde sine gjester utenfor sladrepressen, har i dag, og har i lang tid hatt slikt utstyr. Men våre styresmakter vil nok bruke noen år på å evaluere og tenke seg nøye om før de bestiller noe! Ref helikoptrene!
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.236
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Det er vel en vesentlig forskjell på en fjernstyrt drone og et flygende objekt med pilot ? Jeg hadde en drone over mitt hus for få år siden og hadde jeg hatt noe å skyte med hadde jeg sterkt vurdert å gjort kort prosess. Det er jo ulovlig å fly uvarslet over annens eiendom.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.925
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    2
    Russland advarer FN mot å innlede gransking av angrep som skal være utført med iranskproduserte droner i Ukraina. FN-samarbeidet kan bli revurdert, sier Moskva.

    USA, Frankrike og Storbritannia ba om at møtet i FNs sikkerhetsråd natt til torsdag norsk tid skulle holdes bak lukkede dører for å diskutere angivelig dronesalg far Iran til Russland. Et slikt salg vil være brudd på FNs våpenrestriksjoner overfor Iran, påpeker de.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    ^
    Det er vel en vesentlig forskjell på en fjernstyrt drone og et flygende objekt med pilot ? Jeg hadde en drone over mitt hus for få år siden og hadde jeg hatt noe å skyte med hadde jeg sterkt vurdert å gjort kort prosess. Det er jo ulovlig å fly uvarslet over annens eiendom.
    Forstår følelsen og er egentlig helt enig med deg, MEN hvis du hadde benyttet skytevåpen ville politiet vært over deg som en sverm sinte veps!

    Men en høytrykksvasker brukt på rett måte ville nok passsert. Du ble jo bare så forfjamset at du rettet spylelansen mot dronen vet et rent "uhell"!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Forstår følelsen og er egentlig helt enig med deg, MEN hvis du hadde benyttet skytevåpen ville politiet vært over deg som en sverm sinte veps!
    Det vil fremdeles ikke likestilles med å skyte ned en ubemannet drone som et bemannet passasjerfly. Selv om de ikke vil like det. En annen sak er at spørsmålet var vel _egentlig_ relatert til om lokale ordensmakter med politimyndighet utfører dette. Jeg kan ikke se for meg at det vil være et problem annet enn "ja, det var jo beklagelig at vi drepte dronen din. Når du kjøper en ny en får du la være å fly der det er forbudt, så kanskje det ikke skjer igjen"
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, for det er vel ikke sånn at russiske myndigheter erkjenner eierskap til dronene, eller at droneoperatørene var på offentlig oppdrag? Ville jo tro det uansett ville blie sett som en fiendtlig handling å fly over vårt luftrom og strategiske mål, så det ville være et spørsmål om rikets sikkerhet som ville rettferdiggjøre en nøytralisering.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.987
    Antall liker
    6.210
    Russland advarer FN mot å innlede gransking av angrep som skal være utført med iranskproduserte droner i Ukraina. FN-samarbeidet kan bli revurdert, sier Moskva.

    USA, Frankrike og Storbritannia ba om at møtet i FNs sikkerhetsråd natt til torsdag norsk tid skulle holdes bak lukkede dører for å diskutere angivelig dronesalg far Iran til Russland. Et slikt salg vil være brudd på FNs våpenrestriksjoner overfor Iran, påpeker de.

    Det var en usedvanlig dårlig artikkel av Nettavisen. Ikke lett å forstå hvem som har sagt hva.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.987
    Antall liker
    6.210
    Lurer på hva som hadde skjedd om norske "turister" fløy med droner over kritisk russisk infrastruktur.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.900
    Antall liker
    11.285
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har vel "antidrone-våpen" av forskjellige slag og formål vært under utvikling i en del tid... hva har egentlig skjedd??
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ser på talen til regjeringa nå, og de snakker om at vi har en del kapasitet til å ta ut droner, men også at det skal brukes 57 milioner på nytt anti-drone utstyr. Så det er noe som blir tatt på alvor iallfall.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.925
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    2
    Ligger fortsatt an til bruk av 1,5% av BNP på statsbudsjettet til forsvar. Målet til NATO er 2%. Polen har økt til 3% og jeg mener vi burde følge etter, spesielt siden vi deler grense med facistene i øst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn